کار در روسیه

مهاجرت کاری روسیه یکی از جمله راه های مهاجرتی می باشد که اخیرا مورد استقبال واقع شده است، داشتن دعوتنامه تجاری و کاری از روسیه از الزامات می باشد. روسیه بزرگترین کشور اروپا و پهناورترین کشور جهان، از حیث اقتصادی کشوری قوی و ثروتمند در نظر گرفته می شود. کار در روسیه با توجه به شرایط اقتصادی این کشور برای تجار مختلف می تواند گزینه بسیار مناسبی باشد.

مشاوره رایگان
مشاوره رایگان

شرایط و وضعیت کار در روسیه

سن بازنشستگی برای بانوان 55 سالگی و برای آقایان 60 سالگی است (بعد از این مدت برایشان 5 سال در بخش خصوصی و 15 سال در بخش عمومی مشارکت در نظر گرفته می شود). قرارداد کاری طبق مقررات قانونی و تا حدودی بواسطه ی توافقنامه های جمعی و مذاکرات فردی تنظیم می شود. قراردادها یا دائمی اند یا مدت زمان معینی دارند. استفاده از قرارداد با مدت زمان معین باید موجه باشد. حداقل حقوق ماهانه 7،500 روبل (8416.5 دلار) است. (منبع: ILO، 2016، آخرین اطلاعات موجود).

بر اساس خدمات آمار ایالتی فدرال فدراسیون روسیه، حداقل دستمزد ماهانه از اول ماه مه سال 2018 معادل با 11.163 روبل (12.53) می باشد. میانگین درآمد ناخالص ماهیانه در روسیه در سال  2016 برابر با 36.970 روبل (41.19)  است (منبع: ILO، آخرین اطلاعات موجود). طبق خدمات آمار ایالتی فدرال فدراسیون روسیه، متوسط دستمزد ماهانه در سال 2017 به مبلغ 39.255 روبل (44.5 دلار) می باشد.

کمک های امنیت اجتماعی پرداخت شده توسط کارفرمایان:نرخ جهانی برای سال 2018 سی درصد است که با کسر مالیات از حقوق به موارد زیر تقسیم می شود: 22٪ ( 1112.1 دلار، 10 درصد مالیات افزوده) به صندوق بازنشستگی دولتی، 2.9٪ (تا 751.87 دلار) به صندوق بیمه اجتماعی، 5.1٪ به صندوق بیمه فدرال پزشکی. در خصوص کارکنان خارجی، مالیات کسر از حقوق 1.8 درصدی به صندوق بیمه اجتماعی پرداخت می شود.

شرایط اخذ ویزای کاری روسیه

چه کسی می تواند ویزا و مجوز جهت بازار کار در روسیه را اخذ کند؟ اگر تبعه خارجی هستید و برای کار به روسیه سفر کرده اید باید هم مجوز کار و هم ویزای کار در روسیه داشته باشید. بنابراین اگر از کارفرمای روسی پیشنهاد کار دریافت کرده اید می توانید برای مجوز و ویزای کار در روسیه اقدام کنید. این کارفرما مجوز استخدام را تامین کرده و طبق آن می تواند اتباع خارجی را در مشاغل خاص استخدام کند.

شرایط اخذ ویزای کاری روسیه

تعداد مجوز استخدام برای کارگران خارج از کشور سالانه بر اساس سهمیه دولت و با توجه به شرایط اقتصادی و سیاست های دولتی این کشور تعیین می شود. با توجه به کل سهمیه، سقف خاصی برای مناطق روسیه، بخش های شغلی و ملیت های خارجی وجود دارد. سهمیه کلی برای سال 2017 به میزان 177،043 تعیین شده است، که در مقایسه با سهمیه سال 2016 هفده درصد کاهش داشته است.

اتباع خارجی که برای ورود به روسیه به ویزا نیاز دارند، برای کار در این کشور نیز باید مجوز و ویزای کار داشته باشند.  معافیت های خاصی وجود دارد که در زیر آمده است. اتباع کشورهای مستقل مشترک المنافع (CIS) که برای ورود به روسیه نیازی به ویزا ندارند، تنها اتباع خارجی هستند که نیازی به مجوز کار و یا ویزای روسیه و یا پیشنهاد شغلی قطعی از کارفرمای روسی ندارند. از سال 2015، کشورهای مستقل مشترک المنافع دیگر به مجوز کار روسیه محدود نیستند.

در عوض، آنها باید ظرف 30 روز از ورود خود به روسیه برای ثبت حق امتیاز کار درخواست کنند و سپس باید ظرف 60 روز پس از دریافت حق امتیاز کار پیدا کنند. با ویزای دیگری به جز ویزای کار روسیه (به عنوان مثال ویزای کسب و کار و یا ویزای توریستی) نمی توانید وارد این کشور شوید و شروع به کار کنید. باید از این کشور خارج شوید و مجددا برای ویزای کار روسی درخواست دهید. گروه اتباع خارجی ذیل از درخواست مجوز یا ویزای کاری روسیه معاف هستند:

  • اتباع خارجی ساکن در روسیه که قبلا مجوز اقامت دائم روسیه را دریافت کرده اند.
  • اتباع خارجی که به طور موقت برای یک شرکت خارجی کار می کنند می توانند درخواست ویزا کسب و کار دهند، این ویزا به کارگران اجازه می دهد تا یک سال در روسیه بمانند و تجارت کنند.
  • کارکنان سفارت یا کنسولگری نهادهای کشورهای خارجی در روسیه به همراه کارمندان خصوصی داخلی
  • کارکنان کشورهای خارجی که خدمات نصب، سرویس و تعمیر تجهیزات نصب شده را انجام می دهند.
  • روزنامه نگاران مجاز در روسیه
  • دانشجویان دارنده ویزای معتبر تحصیلی روسیه که در زمان تعطیلات یا در محل تحصیل کار می کنند.
  • کسانی که جهت تدریس به موسسات آموزشی دعوت شده اند.
  • کسانی که در رشته های بسیار حرفه ای کار می کنند می توانند بعنوان مهاجران بسیار ماهر (Highly Skilled Migrant) درخواست مجوز کار حرفه ای دهند و طبق آن مشاغل حرفه ای به آنها داده می شود. اطلاعات بیشتر در متن زیر آمده است.

شرایط ویزای  کار روسیه به این صورت است که برای کار در روسیه می بایست قبل از درخواست ویزا، شغل پیدا کنید مگر اینکه تبعه کشورهای مستقل مشترک المنافع باشید. همانطور که قبلا ذکر شد، روسیه سهمیه ها را براساس تعداد اتباع خارجی که هر ساله می تواند استخدام کند، صادر می کند. اگر یک کارفرما بخواهد کارکنان خارجی را استخدام کند، باید ثابت کنند که به کارگران خارجی نیاز دارد و این امر با فرایند ثبت «اعلامیه نیاز» انجام می شود و سپس برای مجوز استخدام از مدیریت امور مهاجرت روسیه (GUVM) درخواست می دهد.

مجوز استخدامی صادر شده برای کارفرما مشخص خواهد کرد که چه تعداد کارمند خارجی، از کدام ملیت را می تواند استخدام کند و این که در چه سمتی می توانند کار کنند. بنابراین برای پیدا کردن کار در روسیه، باید یک کارفرما پیدا کنید که مجوز استخدام داشته باشد. اگر کارفرمایی انتخاب کنید که مجوز مربوطه را ندارد که شما را استخدام کند، در این صورت باید از GUVM درخواست مجوز استخدام کنند.

مدارک مورد نیاز ویزای کار روسیه

کارفرمای شما از طریق وزارت داخلی روسیه کارهای مربوط به دریافت مجوز کار روسیه را انجام خواهد داد. برای این کار شما باید مدارک زیر را آماده کنید:

  • عکس پاسپورتی رنگی
  • پاسپورت یا مدرک شناسایی معتبر
  • کپی از گواهی های مهارتی لازم
  • گواهی پزشکی نشان دهنده ی عدم وجود بیماری
  • رسید پرداخت هزینه ها

به محض آماده شدن مجوز شما از طرف وزارت داخلی روسیه دعوت نامه ی ویزای کار را دریافت خواهید کرد. شما باید امور مربوطه را در سفارت خانه ها یا کنسولگری های روسیه درکشور مبدا انجام دهید. فهرست سفارت خانه ها و کنسول گری های روسیه را اینجا می توانید ببینید. شما باید همراه با فرم تکمیل شده ی درخواست ویزای کار روسیه مدارک زیر را هم ارائه نمایید:

  • پاسپورت
  • یک قطعه عکس پاسپورتی
  • دعوت نامه ی وزارت داخلی
  • نامه ای از طرف کارفرما شامل جزئیات شغلی، محل کار و تاریخ عقد قرارداد.
  • گواهی پزشکی تایید کننده ی عدم ابتلا به بیماری
  • ممکن است نیاز باشد تا اهالی برخی کشورها مدارک بیشتری را ارائه نمایند.

در حال حاضر برای برخی کشورها ضروری است که متقاضی شخصا به سفارت خانه یا کنسولگری روسیه مراجعه کنند تا فرایند اسکن مشخصات انجام شود. برای اینکه ببینید مشمول این موضوع می شوید یا خیر بایستی با کنسول گری یا سفارت خانه های روسیه در کشورتان تماس بگیرید. زمان بررسی ویزای کاری روسیه در حدود 20 روز است البته زمان کلی از اقدام برای گرفتن مجوز کار روسیه تا دریافت ویزای کار می تواند بین 3 تا 6 ماه باشد.

به محض اینکه ویزای کار روسیه ی خود را دریافت کردید شما خواهید توانست به این کشور سفر کنید. تمامی خارجی هایی که وارد روسیه می شوند باید رسیدن خود را در اداره ی محلی زیر نظر وزارت امور داخلی ظرف مدت هفت روز ثبت نمایند. این کار معمولا توسط کارفرمای شما انجام می شود اما برای حصول اطمینان از انجام شدنش بهتر است خودتان هم بررسی نمایید. عدم ثبت مشخصات در وزارت داخلی می تواند منجر به جریمه و حتی در برخی موارد اخراج از روسیه شود.

ویزای کار روسیه معمولا 90 روز اعتبار دارد اما می تواند تا یک سال هم تمدید شده و از آن به بعد به صورت سالانه تمدید شود. این کار از طریق شعبه های محلی وزارت داخلی در منطقه ی محل سکونت شما انجام می شود. اگر قصد دارید به مدت بیش از 90 روز در روسیه بمانید، شما باید از طریق وزارت داخلی برای دریافت مجوز اقامت موقت اقدام نمایید (به جز متخصصان حرفه ای ای که به صورت خودکار مجوز اقامت سه ساله دریافت می کنند). برای اطلاعات بیشتر به مقاله ی ما در مورد مجوزهای اقامت و ویزاهای روسیه رجوع نمایید.

هزینه ی ویزای کار روسیه از یک کشور تا کشوری دیگر متفاوت است، همچنین اینکه ویزای شما یک سفره یا چند سفره باشد و اینکه عادی یا اکسپرس باشد هم در هزینه ی آن تفاوت ایجاد می کند. برای شهروندان انگلیسی ویزای کار روسیه 217 دلار هزینه دارد. برای مجوز کار روسیه هم هزینه ای در نظر گرفته شده است که پس از ورود می توان آن را به روبل روسیه پرداخت کرد اما معمولا توسط کارفرما انجام می شود. این هزینه در حدود 1000 روبل (15 دلار) است.

شما می توانید با استفاده از همان سیستم تعبیه شده برای کارمندان به عنوان خویش فرما برای ویزا و مجوز کار روسیه اقدام نمایید با این تفاوت که برای دریافت مجوز کارتان خودتان باید از طریق وزارت داخلی اقدام کنید. شما احتمالا به نامه ی پشتیبانی از سوی یک فرد یا سازمان در روسیه نیاز خواهید داشت که مزیت های خویش فرمایی شما در روسیه را نشان می دهد. هنگام اقدام برای مجوز کار روسیه شما باید یک نامه ی پیشنهادی مقدماتی تهیه کنید که در حالت های دیگر این کار توسط کار فرما انجام می شود.

اگر شما کار آفرینی باشید که به دنبال ایجاد کار در روسیه است که می تواند برای کشور سودآور بوده و شغل ایجاد نماید، شما می توانید به جای ویزای کار روسیه این کار را از طریق ویزای تجاری روسیه به انجام برسانید. همچنین اگر شما قصد سرمایه گذاری مبلغ مشخصی در اقتصاد روسیه را داشته باشید ممکن است واجد شرایط دریافت مجوز اقامت روسیه هم بشوید.

کار در روسیه

دستمزد و‌ حقوق کار در روسیه

ببینید که قوانین حداقل دستمزد برای مهاجرانی که وارد روسیه می شوند چگونه کار می کنند، هچنین جزئیات حداقل دستمزدهای ساعتی و شرایط کاری هم در این بخش آورده شده اند. با اینکه در چند سال گذشته دستمزد حداقلی روسیه افزایش چشمگیری داشته است، اما باز هم از مقادیری که در اورپا معمول است،  بسیار پایین تر است. با این وجود اگر به دنبال یافتن شغل در روسیه باشید می توانید موقعیت های شغلی بسیار سطح بالایی را بیابید که دستمزدهایی بسیار بالاتر از حداقل حقوق را دارند.

از ژانویه ی سال 2019 دستمزد حداقلی روسیه از 168 دلار در ماه در نیمه ی دوم سال 2018 به 170 دلار در ماه افزایش یافت. این دستمزد حداقلی پایین نشان از اقتصادی دارد که بین سال های 2014 تا 2017 به میزان قابل توجهی کوچک شد و هنوز نگرانی هایی در مورد رشد تولید ناخالص ملی در این کشور وجود دارد؛ کشوری که بنا به آمار دولتی و بانک جهانی در حدود 14 درصد مردمش زیر خط فقر قرار دارند.

یک نظرسنجی از اقتصاد دانان که توسط مجله ی رویترز در سال 2018 انجام شد،  نشان داد که تولید ناخالص ملی در روسیه تخمین زده می شود که 1.4% افزایش یابد که این مقدار از مقدار 3.1 درصدی پیش بینی شده توسط بانک جهانی برای رشد اقتصاد جهانی، کمتر است.

برای کارگران روسی ای که در شهرهای بزرگ این کشور زندگی می کنند نگرانی هایی وجود دارد، اما دولت های محلی حداقل دستمزد مربوط به خود را تنظیم می کنند. بدین ترتیب، دستمزد حداقلی در روسیه در شهرهایی نظیر موسکو و سن پترزبورگ به میزان قابل توجهی بالاتر از نواحی دیگر است.

حداقل دستمزد روسیه هر شش ماه یک بار مورد بررسی مجدد قرار می گیرد و در سه بررسی قبلی انجام شده میزان افزایش آن قابل توجه بوده است. در آخرین افزایش انجام شده،  حداقل دستمزد در ژانویه ی سال 2019 به 170 دلار در ماه رسید که نسبت به دوره ی قبل در ماه می سال 2018 به میزان 2 دلارافزایش یافت. این افزایش پس از افزایشی نزدیک به 30 دلار در ماه در اواسط 2018 انجام شد که طی آن دولت روسیه ادعا کرد دستمزدهای پایین 43% بهبود می یابند.

بر مبنای متوسط 40 ساعت کار در هفته، حداقل دستمزد در روسیه به ازای هر ساعت می تواند در حدود 1.07 دلار در ساعت برآورد می شود. با اینکه یک دستمزد حداقلی فدرال وجود دارد، اما مقادیر حقیقی به دلیل توافقات محلی، در سرتاسر کشور متفاوت اند. شهرهای بزرگی نظیر مسکو و سن پترزبورگ و نواحی دارای منابع طبیعی قابل توجه،  بالاترین دستمزد در روسیه را دارند در حالی که پایین ترین دستمزدها معمولا در نواحی شمال قفقاز و جنوب سیبری پرداخت می شوند.

حداقل دستمزد در سن پترزبورگ در حدود 250 دلار است. این دستمزد در آغاز سال 2018 تعیین شد که نسبت به سال قبل آن به میزان قابل توجهی و نزدیک به 15 دلار افزایش یافته بود. تمام کارفرمایان در سن پترزبورگ به جز آنهایی که توسط دولت تامین مالی می شوند، باید حداقل دستمزد را بپردازند مگر اینکه توافق دیگری در بین باشد.

دستمزد و‌ حقوق کار در روسیه

حداقل دستمزد در موسکو در حال حاضر 285 دلار در ماه است که بالاترین مقدار در روسیه به شمار می رود. بنا به گزارش منتشر شده در ماه دسامبر سال 2018 حقوق متوسط یک کارگر ماهر در موسکو حدود 878 دلار در ماه بود. با اینکه دستمزد حداقلی در روسیه در مقایسه با اروپا بسیار پایین تر است کارمندان حقوق خاصی در رابطه با عیدی ها اضافه کاری دارند.

کارمندانی که آخر هفته ها کار می کنند معمولا یک روز تعطیل اضافه خواهند داشت یا برخی اوقات برای آن روز دستمزد دو برابری دریافت می کنند. در رابطه با اضافه کاری، دو ساعت اول اضافه کاری 1.5 برابر دستمزد ساعت عادی دریافتی دارد و ساعات پس از آن دریافتی دو برابری دارند. مطابق با قانون کار فدراسیون روسیه، هفته ی کاری کامل نباید از 40 ساعت تجاوز کند. برخی افراد (نظیر دانشجویان، معلولین و والدین بدون همسر) اجازه ی کار به صورت پاره وقت یا کار در شغل های موقت را دارند و در برخی موارد به حقوق آنها از بودجه ی بیمه ی اجتماعی دولتی مبلغی افزوده می شود.

علاوه بر تعطیلات عمومی روسیه (شامل 10 روز از سال نو تا کریسمس ارتدکس ها) کارمندان روسی که به صورت تمام وقت کار می کنند پس از این که حداقل 6 ماه از کار آنها گذشت، اجازه ی استفاده از 28 روز تعطیلی بدون حقوق دارند. با اینکه کارمندان عموما می توانند با درخواست از قبل انتخاب کنند که چند روز به مرخصی بروند، اما در هر سال یک دوره ی مرخصی 14 روزه اجباری است.

با مشاغل محبوب و میزان درآمد آن ها آشنا شوید

در این جدول برخی از پرمخاطب ترین مشاغل در کشور روسیه همراه با میانگین درآمد ماهانه به شما عزیزان ارائه داده شده است. علاوه بر موارد نام برده شده مدیریت منابع انسانی، مدیریت تجاری، مدیریت مالی، مدیریت فروش فناوری، اطلاعات مهندس IT،‌ مهندس عمران مهندس نفت، گاز، پتروشیمی، مدرس زبان انگلیسی، ترجمه، پزشکی و پیراپزشکی، داروساز، پرستار کودک، مدیریت تجاری، مدیریت مالی از جمله مشاغلی هستند که در کشور روسیه از بازار کار نسبتا خوبی برخوردار می باشند.

نام شغلمیزان درآمد ماهانه
مدیر فروش۱۵۶ هزار دلار
مهندس مکانیک۹۳ هزار دلار
مهندس عمران۹۳۹۰۰ دلار
مهندس برق۹۸۶۰۰ دلار
مهندس هوا و فضا۱۱۴ هزار دلار
مهندس معمار۹۴ هزار دلار
حسابداری۶۷ هزار دلار
خلبان۱۱۵ هزار دلار
داروسازی۱۱۲ هزار دلار
متخصص تغذیه۲۱۹ هزار دلار
پرستاری۷۷۶۰۰ دلار
دندان پزشک۲۴۸ هزار دلار
پزشک جراح۳۸۹ هزار روبل
وکیل۱۴۰ هزار دلار
قاضی۳۲۴ هزار روبل
مشاور حقوقی۶۸۱۰۰ دلار
عکاس۶۵۷۰۰ دلار
افسر پلیس۷۶۱۰۰ دلار
آشپز۷۸ هزار دلار
مدیر هتل۱۵۴ هزار دلار
معلم۷۳۷۰۰ دلار
استاد دانشگاه۱۸۵ هزار روبل
مترجم۹۰۲۰۰ دلار
مدیر بانک۱۴۷ هزار دلار
کتابدار۵۱ هزار دلار
آژانس هواپیمایی۸۲۴۰۰ دلار
مدیر بانک۲۴۷ هزار روبل

پیدا کردن کار و موسسات کاریابی در روسیه

در اینجا اطلاعات و مشاوره مفیدی برای مهاجرانی که به دنبال شغل در مسکو و دیگر شهرهای روسیه هستند آمده است از جمله می توان به مشاغل روسیه برای انگلیسی زبانان اشاره کرد. آیا به دنبال مشاغل مورد نیاز روسیه هستید؟ این مقاله به شما راهنمایی هایی در مورد چگونگی پیدا کردن شغل در مسکو و سنت پترزبورگ روسیه، چگونگی بازار کار روسیه، نحوه دریافت مجوز کار روسیه و جای پیدا کردن شغل برای انگلیسی زبانان ارائه می دهد.

روسیه دارای فرصت های شغلی متنوع است و مهاجران غالبا حرفه ای ترین افراد هستند. طبق نظر سنجی HSBC Expat Economics در سال 2014، مهاجرانی که در روسیه کار می کنند در لیست بالاترین درآمد ناخالص جهان در رتبه 13 قرار دارند.  شانس پیدا کردن شغل در مسکو و سنت پترزبورگ و بازار اشتغال چگونه است؟ کار در مسکو و سن پترزبورگ برای کسانی که به دنبال کسب تجربه در بخش های ساخت و ساز و انرژی می باشند، انتخاب مناسبی است.

مسکو مرکز مالی و اقتصادی تایید شده کشور است. نیروی کار آن تقریبا یک چهارم کل تولید ناخالص داخلی روسیه را تشکیل می دهد. بعلاوه این پایتخت، کمترین میزان بیکاری را در کل کشور دارد. بزرگترین شرکت های روسی با چندین شرکت بین المللی وارد بازار کار در روسیه شده اند. بنابراین، مسکو یک شهر جذاب برای بسیاری از مهاجران است؛ چرا که شرکت های چند ملیتی اغلب به دنبال انگلیسی زبانان یا اتباع خارجی هستند که مهارت های تخصصی دارند. اگر به زبان انگلیسی صحبت می کنید و دنبال شغل در روسیه هستید، مسکو می تواند انتخاب خوبی برای شما باشد.

اقتصاد مسکو توسط بخش خدمات هدایت می شود و اکثریت مردم را استخدام می کند. کارهای زیادی برای مهاجران دو زبانه در هتل ها، رستوران ها و دیگر مشاغل مربوط به گردشگری وجود دارد. مسکو به عنوان مرکز سیاست و فرهنگ، یک شهر بسیار عالی  برای مترجمان با تجربه است. بخش قابل توجهی از مردم در مسکو در بخش پردازش مواد غذایی، پالایش نفت و الکترونیک مشغول به کار هستند.

سنت پترزبورگ علاوه بر داشتن مرکز فرهنگی، فرصت هایی را برای اشتغال موقت و بلند مدت ایفا می کند. به گفته اداره مهاجرت فدرال، سنت پترزبورگ در حال حاضر بیش از ۱٫۶ میلیون نفر خارجی دارد. و تا سال ۲۰۲۰، تخمین زده می شود که مهاجران ۲/۵ از نیروی کار خود را تشکیل می دهند. بازار کار در سنت پترزبورگ کوچکتر و کمتر از مسکو است و در حالی که قیمت کالاها و خدمات تقریبا یکسان است، پرداخت متوسط در حدود ۲-۳ برابر بهتر از مسکو است. درآمد متوسط برای این ساکن در حدود ۷۵۰ دلار در ماه است.

پیدا کردن شغل در روسیه برای خارجی ها به تجربه و پیشینه آنها بستگی دارد. تقاضای زیادی برای کارشناسان خارجی در مسکو وجود دارد، اما محدود به بخش های خاصی است. منابع انسانی، فناوری اطلاعات، توسعه کسب و کار و اقتصاد در اولویت هستند. موسسات کاریابی و وب سایت های شغلی زیادی در مسکو و سنت پترزبورگ وجود دارد. با این حال، برای کسانی مناسب است که کاملا واجد شرایط هستند و مورد هدف شرکت های بسیار بزرگ  می باشند.

اکثر این موسسات به رزومه شما نیاز دارند که به زبان انگلیسی از طریق ایمیل می توانید آن را ارسال کنید یا اینکه در وب سایت خود آن را تکمیل کنید. یکی دیگر از راه های مفید برای پیدا کردن کار در روسیه این است که با شرکت های بین المللی به طور مستقیم از کشور خود تماس بگیرید و از کسب و کارشان در روسیه پرس و جو کنید. این شرکتها به احتمال زیاد مهاجران را برای کار در روسیه استخدام می کنند. در اینجا چند وبسایت مفید ذکر شده است:

  • Jobs in Russia for foreigners
  • The Moscow Times Career Centre
  • SuperJob.ru
  • HeadHunter.ru
  • Jobs in Moscow
  • The Escape Artist
  • The Moscow Expat Site
  • The Russian Connection Group
  • Xpat Jobs
  • Career.ru
  • CareerJet
  • Moscowjob.net
  • Indeed
  • Learn4Good
  • IRR
  • JobRapido
  • Job.ru
  • Penny Lane Personne
  • Rabota
  • Go Go Jobs
  • TrovitRussia
  • Iagora
  • AntalRussia
  • CEE-Legal
  • ExpatRu
  • Morgan Hunt
  • Russian jobs
  • Bankir.ru
  • Career.ru
  • CareerJet
  • eGraduate
  • Indeed
  • Headhunter
  • IRR
  • JobRapido
  • Job.ru
  • Penny Lane Personnel
  • Rabota
  • SuperJob
  • TrovitRussia

موسسات کاریابی در روسیه کانال خوبی برای پیدا کردن شغل در این کشور هستند. اکثر ثبت نام ها بصورت آنلاین پذیرفته می شود و شما می توانید رزومه خود را ارسال کنید. برخی از بهترین موسسات کاریابی مسکو سنت پترزبورگ عبارتند از

  • Lapa
  • g-nius
  • Texon
  • Target Jobs
  • Awara Group
  • Global Vision
  • Moscow City
  • St. Petersburg.com

در روسیه همه به دنبال معلم انگلیسی هستند و انگلیسی زبانان بومی – یا اتباعی که زبان انگلیسی را بسیار خوب بلد هستند فرصت شغلی خوبی دارند. سایر زبان های اروپایی مانند اسپانیایی، فرانسوی و آلمانی نیز تقاضا دارند. شرکت های زیر با هدف آموزش زبان انگلیسی و سایر زبان ها در مسکو و سنت پترزبورگ قرار دارند:

  • English First
  • Way To Russia
  • Go Overseas
  • BKC International
  • Language Link Russia

زندگی در روسیه چگونه است؟ چنانچه هر گونه سوالی پیرامون این سوال داشته باشید، می توانید با مشاورین موسسه حقوقی برگزیده اصطهباناتی (توسعه گران مهر) تماس حاصل فرمایید.

۳ شهر برتر کشور روسیه برای کار

بدیهی است که بزرگترین کشور جهان در زمینه های مختلف نیازمند نیروهای کار متعددی می باشد. کشور روسیه اقتصاد رو به رشدی دارد که در زمینه های مختلفی از جمله ماهیگیری، منابع انرژی، حمل و نقل، کشاورزی، صنعت نساجی، جنگل داری و ماشین سازی
پذیرای متخصصین از سراسر جهان می باشد. در ادامه این بخش از مقاله سه شهر پر رونق اقتصادی که از موقعیت‌های کاری بسیار زیادی برخوردار می باشد به شما معرفی خواهد شد.

مسکو

شهر مسکو به عنوان پایتخت کشور روسیه شناخته می شود. این شهر علاوه بر پایتخت جغرافیایی روسیه در زمینه‌های اقتصادی، فرهنگی و سیاسی نیز حرف اول را می‌زند. مسکو نه تنها در روسیه بلکه در تمام قاره اروپا یکی از بزرگترین اقتصادهای شهری به شمار می رود. نرخ بیکاری ۲.۷ درصدی در مسکو نشان از موقعیت‌های شغلی متعدد و میزان اشتغال بالای ساکنین این شهر دارد. پس اگر قصد دارید تا از طریق مهاجرت شغلی وارد خاک کشور روسیه شوید، شهر مسکو را به عنوان یکی از بهترین شهرها جهت اشتغال مورد بررسی قرار دهید.

سن پترزبورگ

شهر سن پترزبورگ به عنوان یکی از مهم ترین شهرهای کشور روسیه شناخته می شود. این شهر در زمینه هایی مثل صنعت، نرم افزار، کامپیوتر، کشتی‌سازی، تجارت نفت و گاز، رادیو و الکترونیک و … نیرو های متخصص و ماهر را به کار می‌گیرد.‌‌ علاوه بر موارد نام برده شده مشاغلی از جمله ماشین سازی، حمل و نقل، معدن، ساخت ابزار برای متقاضیان در این شهر از بازار کار خوبی برخوردار می باشد. علاوه بر موقعیت های شغلی متعدد، زندگی در سن پترزبورگ از مزیت های فراوانی برخوردار است که مهم ترین آن هزینه زندگی بسیار پایین برای شهروندان می باشد. شما با زندگی در سن پترزبورگ از امکانات رفاهی، تفریحی، فرهنگی و به طور خلاصه از یک زندگی با کیفیت همراه با کم ترین هزینه بهره مند خواهید شد.

کازان

شهر کازان نیز به عنوان یکی از مقاصد نهایی افراد جویای شغل از سراسر جهان انتخاب می شود. داشتن شهروندان آسیایی و اروپایی باعث شده تا کازان را به عنوان استانبول روسیه نام‌گذاری کنند. به طور کلی توصیه می شود تا پیش از اقدام برای مهاجرت شغلی، به زبان انگلیسی و روسی تسلط نسبی داشته باشید تا در برقراری ارتباطات با کمترین مشکل مواجه شوید و شانس اشتغال بیشتری پیدا کنید.

کم‌ترین و بیش ترین درآمد در روسیه

شاید در نگاه اول میزان حقوق دریافتی مشاغل در کشور روسیه، در مقایسه با سایر کشورهای قاره اروپا کمتر به نظر برسد که این مسئله تا حدی منطقی و قابل قبول است. اما زمانی که هزینه های زندگی در کشور روسیه مورد بررسی قرار می‌گیرد افراد متوجه می‌شوند که هزینه‌های زندگی در این کشور نیز در مقایسه با سایر کشورهای قاره اروپا بسیار مقرون به صرفه بوده و به عبارت دیگر با میزان حقوق دریافتی و همخوانی دارند. در سال ۲۰۲۰ اعلام شده است که کم ترین حقوق دریافتی در کشور روسیه حدود ۱۴۲۰۰ روبل در سال و بیشترین حقوق دریافتی در این کشور حدود ۴۳۶ هزار روبل در سال می باشد. متوسط هزینه زندگی در روسیه نیز حدود ۱۰۵ هزار روبل اعلام شده است. البته توجه داشته باشید که اعداد و ارقام ارائه شده صرفاً یک میانگین بوده و افراد با توجه به استعداد، مهارت، جایگاه شغلی، مدرک تحصیلی، شهری که در آن مشغول به فعالیت هستند و … درآمدهای مختلفی خواهند داشت.

5/5 - (1 امتیاز)

57 دیدگاه برای “کار در روسیه

  1. مطهره عبادت گر گفت:

    سلام ببخشید من برای تحصیل در رشته پزشکی در روسیه برای ویزا میخوام اقدام کنم آیا بعد از رفتن به روسیه میتونم دعوت نامه برای پدر و مادرم بعرستم که با ویزای مهمان با من زندگی کنند ؟

    1. کارشناس مهاجرتی اصطهباناتی گفت:

      با سلام و عرض ادب
      کشور روسیه ویزای توریستی و یا مهمان ارائه می دهد.

  2. فرشته گفت:

    سلام خسته نباشین.
    برای همسرم موقعیت شغلی پیش اومده که در روسیه به مدت 6 ماه کار اموزی بگذرونه و بعد مشغول به کار بشه .از آشناهامون شنیدم که حداقل تا پنج.شیش سال نمیتونه به ایران برگرده تا شهروند رسمی اونجا شناخته بشه .من میتونم باهاش برم؟یا حداقل چند ماه بعدش میتونم برم؟

    1. کارشناس مهاجرتی اصطهباناتی گفت:

      سلام وقتتون بخیر
      در صورت داشتن اقامت قانونی روسیه امکان رفت و آمد به ایران را دارد.

  3. محمد موحد گفت:

    سلام وققتون بخیر
    من میخوام در رشته پزشکی در روسیه تحصیل کنم
    و فقط برای سال اول هزینه تحصیل و زندگی رو دارم
    میخواستم بدونم امکانش هست من با کار کردن در اونجا بتونم هزینه تحصیلم رو برای سال های بعد بپردازم؟؟؟

    1. کارشناس مهاجرتی اصطهباناتی گفت:

      با سلام و احترام
      میزان درآمد شما بسته به پوزیشن و شغل دریافتیتان دارد.

  4. زهره گفت:

    سلام من پرستارم 45سالمه میخوام خارج از کشور پزشکی بخونم وکارهم بکنم کجا بهتر وشرایطش برای من مناسبه.

    1. کارشناس مهاجرتی اصطهباناتی گفت:

      با سلام و عرض ادب
      کشور سوئد و دانمارک برای فارغ التحصیلان رشته های گروه درمان آفر کاری ارائه می دهد؛ که شما می توانید برای اخذ این نوع ویزا اقدام نمایید.

    2. کارشناس مهاجرتی اصطهباناتی گفت:

      سلام روزتون بخیر
      برای ادامه تحصیل پزشکی باید کشوری مانند روسیه و یا ترکیه را انتخاب نمایید که محدودیت سنی ندارد.

  5. محمد کشاورز گفت:

    با سلام
    من و همسرم در حال تحصیل در رشته دندان پزشکی در روسیه هستیم ، شرایط گرفتن اقامت چگونه هست ؟و چطور باید اقدام کرد؟

    1. کارشناس مهاجرتی اصطهباناتی گفت:

      سلام وقتتون بخیر
      بعد از فارغ التحصیلی در صورت یافتن کار می توانید بعد از گذشت 5 سال برای اخذ اقامت دائم روسیه اقدام نمایید.

  6. خسروی گفت:

    سلام من فوق لیسانس روانشناسی هستم می خواستم بدونم برای ویزای کاری بهتر هست اقدام کنم یا تحصیلی

    1. کارشناس مهاجرتی اصطهباناتی گفت:

      سلام وقتتون بخیر
      به شما توصیه می کنیم برای اخذ ویزای کاری مانند سوئد اقدام نمایید.

  7. مونا گفت:

    سلام،خسته نباشید،ببخشید همسر من مدرک دندانپزشکی از اوکراین رو داره،امکان کار در مسکو برایش هست؟ممنون میشم تو ضیح بدید که باید دوباره درس بخونه اونجا هم؟

    1. کارشناس مهاجرتی اصطهباناتی گفت:

      سلام روزتون بخیر
      در ابتدا باید مدرک تحصیلی خود را تایید کرده و سپس پیشنهاد شغلی خود را ارائه داده و شروع به کار کند.

  8. ابادیان گفت:

    سلام
    من کارشناس مکانیک با 5سال سابقه کاری در صنعتو همسرم دکترای دامپزشکی داره از دانشگاه مطرح و دولتی در کرمان
    برای اقامت در روسیه چکاری باید انجام بدیم که زودتر و راحت تر اقامت بگیریم

    1. مشاور تحصیلی و مهاجرت گفت:

      سلام
      برای اخذ اقامت از طریق کار ابتدا باید سن شما را بدانیم تا بتوانیم دقیق تر راهنمایی کنیم.
      اگر شرایط سنی شما مطلوب باشد، می توانید با اخذ ویزای کار، همراهتان را نیز با خود ببرید.
      اما سریعتر از این موارد سرمایه گذاری است که آنهم در کشور روسیه قوانینی دارد که نیاز به بررسی جدی است.

  9. بابک گفت:

    سلام و خسته نباشید
    من در کار برشکاری و طراحی لباس و دوخت دوز مهارت کافی دارم خواستم بدونم آیا اونجا جای برای کار هست مثل ایران تولیدی راحت پیدا میشه یا نه ممنون میشم راهنمای کنید

    1. مشاور مهاجرت کاری گفت:

      با سلام
      می بایست ابتدا اقامت روسیه را اخذ نمایید.
      کشور روسیه کشوری پهناور است و تمام شهر های آن وضعیتی متفاوت دارند و در مجموع با اخذ ویزا می توان کار پیدا کرد و مسئله ی اصلی اخذ اقامت است.

  10. محسن براتي گفت:

    سلام من 32سالمه و مجردم در ايران پرستار هستم و سابقه كار 7 سال دارم
    براي كار در روسيه در رشته پرستاري چطور ميتوانم اقدام كنم
    ايا مدرك بنده براي آنها قابل قبول است

    1. مشاور مهاجرت کاری گفت:

      با سلام
      برای اخذ ویزای کا روسیه، می بایست پیشنهاد کاری مطلوب از کارفرمایان روسی داشته باشید. با توجه به سابقه کار با بیمه شما، امکان کار در دیگر کشور ها فراهم است؛ اما می بایست تحت عنوان ویزای کار و یا کسب اقامت اقدام به کار نمایید.

  11. محمد گفت:

    سلام وقت بخیر
    کار و شرکتهای مورد نیاز نیروی کار ایران در سن پترزبورگ را چگونه می توان پیدا کرد و درخواست داد ممنون

    1. مشاور مهاجرت کاری گفت:

      با سلام
      شما با تسلط به زبان روسی می توانید مکاتبات خود را با مجموعه های مد نظر خود را انجام دهید.برخی مجموعه ها نیز با زبان انگلیسی هم این مکاتبات را انجام می دهند.
      در صورتی که تخصص شما به حدی باشد که مجموعه ای احساس نیاز به شما کند، راه بسیار هموار خواهد بود.

  12. امیر گفت:

    آیا کار ضمن تحصیل دانشجویی پزشکی برای برنامه نویسی و وب گردانی و… پیدا می شود. چهدر آمدی دارد؟

    1. مشاور تحصیلی و اعزام دانشجو گفت:

      با سلام
      برای دانشجویان مقطع کارشناسی 10 ساعت ، کارشناسی ارشد 20 ساعت، دکتری 30 ساعت، در هفته با درآمد 8 تا 10 دلار به ازای هر ساعت، اجازه کار تخصیص داده شده است که امکان کار در حوزه مورد علاقه ی شما ، در صورتی که پیشنهاد کاری وجود داشته باشد، فراهم است.

  13. امیر گفت:

    سلام.ببخشید در کنار تحصیل پزشکی در مسکو در هفته چند ساعت می شود کارکرد.و آیا من که در برنامه نویسی و آی تی مهارت بالایی دارم(اما تحصیلات دانشگاهی ندارم) کار مناسب پیدا میشو.؟

  14. میثم ایرانپور گفت:

    با سلام لیسانس تربیت بدنی و علوم ورزشی میتوانم کار در روسیه پیدا کنم

    1. مشاور مهاجرت کاری گفت:

      با سلام
      در صورتی که به زبان روسی مسلط نیستید , پیشنهاد می شود روش ها و کشور های دیگر را مورد بررسی قرار دهید.

  15. داوودمیرمحمدصادقی گفت:

    سلام بنده در زمینه کار بااستیل وآهن و ساخت حفاظ و نرده پله و تراس استیل واهن مهارت دارم میخواستم بدانم برای کار من در روسیه یاچه کشوری مناسب هست رزومه کاریم هم عکس هایی هست ک ازپایان هر پروژه گرفتهوایم.تشکر

    1. مشاور مهاجرت کاری گفت:

      با عرض سلام
      قطعا برای مهاجرت به دیگر کشور ها نیاز به تسلط به زبان رایج آن کشور و یا جامعه ی کاری آن کشور است.
      با در نظر گرفتن سرمایه و توان مالی خود و با مطالعه ی بیشتر مقالات ما در مورد کشورهای مختلف , توضیحات بیشتری از خود بفرمایید تا مسیر های بهتر را پیش روی تان قرار دهیم.

  16. یاس گفت:

    با سلام
    در مورد مهاجرت کاری در رشته مهندسی صنایع یا پزشکی عمومی توضیح بفرمایید ممنون میشم

    1. مشاور مهاجرت کاری گفت:

      با سلام
      وضعیت کاری کشور روسیه برای رشته های مذکور چندان مناسب نیست، بهتر است برای کشورهای دیگر اقدام فرمایید.

  17. حسین علیزاده گفت:

    سلام، با مدرک لیسانس ادبیات انگلیسی میشه برای روسیه ویزا گرفت ؟ کلا چجوری باید اقامت گرفت تو روسیه، که ازدواج هم اونجا بکنی… چقدر هزینه میخواد رفتنش؟ از زمینی میشه رفت ؟کلا میخوام برم روسیه خیلی علاقع دارم برم داعم زندگی کنم اونجا … از کجا باید شروع کنم . مرسی

    1. مشاور مهاجرت کاری گفت:

      با سلام
      شرایط راحتی برای اقدام با این رشته نیست، بهتر است از طریق تحصیل در روسیه اقدام فرمایید. پس از اتمام تحصیلات می توانید جهت پیدا کردن کار و اخذ اقامت اقدام فرمایید.

  18. saieed گفت:

    با سلام ما مي خواهيم براي فرزندمان جهت تحصيل در رشته پزشكي در روسيه اقدام كنيم آيا مي توان همسرم براي تنها نبودن همراه فرزندانمان براي يكسال باشد و هزينه ها چگونه است
    با تشكر

    1. مشاور مهاجرت کاری گفت:

      با سلام
      بله می توانید، امکان اخذ اقامت روسیه از طرق مختلف وجود دارد. جهت اطلاع از هزینه تحصیل پزشکی و دندانپزشکی در روسیه و سایر هزینه بهتر است با کارشناسان موسسه تماس حاصل فرمایید.

  19. ارسام گفت:

    سلام. آیا یه استاد نجار هم میتونه اونجا کاری پیدا کنه؟

    1. مشاور مهاجرت کاری گفت:

      با سلام
      خیر به نظر ما امید چندانی نیست.

  20. شیخی گفت:

    با سلام . با مدرک مهندسی نفت در روسیه میشود مشغول به کار شد؟

    1. مشاور مهاجرت کاری گفت:

      با سلام
      بله ولی شرایط راحتی جهت پیدا کردن کار ندارید.

  21. محسن اباذر گفت:

    سلام.نیروی فنی مثل استاد کار mdf چقدر شانس پیدا کردن کار در روسیه را دارد .با تشکر از شما.

    1. مشاور مهاجرت کاری گفت:

      با سلام
      پیدا کار با این رشته کار چندان راحتی نیست.

  22. باقری گفت:

    سلام با مدرک مهندسی دریا(مهندسی عرشه)میتوان در روسیه کار دریانوردی پیدا کرد؟
    مهندس افسر3 ابهای بین المللی نامحدود

    1. مشاور مهاجرت کاری گفت:

      با سلام
      باید شرکت های مختلف روسی در این زمینه ارتباط داشته باشید.

  23. Erfan گفت:

    سلام خسته نباشید با مدرک ناوبری چگونه می توان در روسیه ویزای کار گرفت??

    1. مشاور مهاجرت کاری گفت:

      با سلام
      با داشتن پیشنهاد شغلی از روسیه شانس موفقیت دارید.

  24. حسن رستمی گفت:

    پیشنهاد شما برای اخذ ویزای کار در کشور روسیه…
    و دریافت ویزای تحصیلی برای ادامه تحصیل در رشته الکتروتکنیک و به همراه مجوز کار و میزان هزینه اخذ ویزای تحصیلی بهمراه هزینه اقامت و هزینه زندگی
    .ممنون میشم بنده رو راهنمایی بفرمايين
    پیشاپیش صمیمانه از راهنمایی شما کمال تشکر را دارم

    1. مشاور مهاجرت کاری گفت:

      با سلام
      متاسفانه متوجه سوال شما نشدم.

  25. حسن رستمی گفت:

    سلام
    من چندین سال هست که در تاجیکستان مشغول به کار هستم .رشته کاری بنده برق صنعتی و مدرک تحصیلی ام دیپلم برق صنعتی هستش ..در ضمن سن بنده 32ساله و مجرد …
    سوال بنده آیا بدون داشتن کارفرمای آشنا آیا میتوانم در روسیه کار پیدا کنم

    1. مشاور مهاجرت کاری گفت:

      با سلام
      بله در صورت کار پیشنهاد کار داشته باشید، می توانید جهت کار در روسیه اقدام فرمایید.

  26. امیر گفت:

    با سلام و سپاس از توضیحات شفافی وه در مورد فعالیتهای کاری در روسیه رائه دادید. سوال بنده این بود که بنا بر کدام سند دانشجویان میتوانند ساعتهای کاری ای را که ذکر کردید در روسیه داشته باشند؟ چون بنا بر شنییده ها ظاهرا حتی حق بکساعت کار هم وجود ندارد. لطفا اگر منبع رسمی ای وجود دارد ذکر کنید.

    1. مشاور مهاجرت کاری گفت:

      با سلام
      تا کنون ما ندیدیم که به کار کردن دانشجویان در روسیه ایرادی گرفته شود، معمولاً دانشجویان می توانند کارهای پاره وقت انجام دهند.

  27. بهنام ویسی گفت:

    سلام.آیا با مدرک مهندسی صنایع پلیمر میتوان در روسیه مشغول به کار شد؟؟
    لطفا راهنمایی کنید،

    1. مشاور مهاجرت کاری گفت:

      با سلام
      بله، البته پیدا کردن با این رشته چندان راحت نیست.

  28. محمدرضا گفت:

    سلام.من دروازبان تیم ملی فوتبال ایران هستم و سابقه30بازی ملی دارم.همچنین قهرمانی آسیا را در رده نونهالان دارم.الان من در تیم ملی زیر15سال کار میکنم.میخواستم بفهمم الان برای فوتبال بازی کردن میشه بری به روسیه؟؟؟؟؟

  29. ساخت سايت گفت:

    سلام با مدرك شنا و مربيگري هم ميشه براي روسيه ويزا گرفت؟

    1. مشاور مهاجرت کاری گفت:

      با سلام
      منظور شما اخذ چه نوع ویزایی است؟ این کشور دارای ویزاهای متعدد است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *