تحصیل در لبنان

در حقیقت این کشور به عنوان جمهوری لبنان شناخته می شود. کشور لبنان یکی از کشورهای کوچک در شرق خاورمیانه می باشد، کشوری که فرهنگ غنی و هویت ملی متنوع را به خود اختصاص داده است و خود را مکان مناسبی جهت تحصیل در لبنان قرار داده است. این درحالیست که این کشور درگیری ها و ناآرامی های بسیاری را تجربه کرده است. باید بدانید که پایتخت کشور لبنان شهر بیروت خواهد بود، شهری که بدلیل تعداد بازدیدکنندگان کثیر از شهرت والایی برخوردار است. به علاوه از دلایل شهرت این شهر فرهنگ شگفت انگیز و شب زنده داری ها خواهد بود. دانشگاه های معتبر بسیاری در کشور لبنان وجود دارد، دانشگاهی که موجب جذب دانشجویان بین المللی بسیاری از سراسر جهان شده است. اگر شما قصد تحصیل در لبنان را در سر دارید این مقاله را مطالعه نمایید.

مشاوره رایگان
مشاوره رایگان

برای کسب اطلاعات بیشتر در خصوص تحصیل در لبنان، آموزش عالی در این کشور، درخواست جهت پذیرش در دانشگاه، اخذ ویزا و شناخت بهترین مکان برای اقامت دانشجویان این مقاله را مطالعه نمایید.

وکلای مجرب ما در موسسه حقوقی برگزیده اصطهباناتی (توسعه گران مهر) شیراز میتوانند به شما در اخذ پذیرش تحصیل در لبنان از دانشگاه های مورد تایید وزارت علوم ایران  برای متقاضیان تحصیل در لبنان کمک کنند. همچنین متقاضیان جهت کسب مشاوره در زمینه شرایط اعزام دانشجو به لبنان و تحصیل در لبنان به صورت تضمینی می توانند به مشاورین موسسه تماس حاصل فرمایند.

شرایط اعزام دانشجو و تحصیل در لبنان

بسیاری افراد جهت مهاجرت به لبنان معمولا از طریق تحصیل در لبنان اقدام می کنند، که پس از اخذ اقامت تحصیلی و اخذ پذیرش تحصیل در لبنان نسبت به اخذ تابعیت یا شهروندی لبنان میتوانند اقدام کنند، البته شایان ذکر است این روش یکی از روش های مهاجرت به لبنان می باشد روش های دیگر نظیر ویزای کار در لبنان و سرمایه گذاری در لبنان نیز وجود دارند. تابعیت لبنان از طریق تولد فرزند در این کشور وجود ندارد.

تحصیل در لبنان

دانشگاه های لبنان

مبحث آموزش عالی در کشور لبنان توسط وزارت فرهنگ و آموزش عالی مدیریت خواهد شد. این درحالیست که حدود 41 دانشگاه از این کشور جهت تحصیل در لبنان خصوصی می باشد. اگرچه زبان رسمی این کشور عربی می باشد اما زبان تحصیل در لبنان در بسیاری از دانشگاه های این کشور به زبان انگلیسی و فرانسوی خواهد بود.

حدود 10 تا از دانشگاه های کشور لبنان خصوصیات دانشگاه های جهانی QS را به خود اختصاص داده اند. دانشگاه هایی که در منطقه عرب از شهرت والایی برخوردارند. سه تا از دانشگاه های لبنان به عنوان رهبر دیگر دانشگاه ها شناخته می شود. این دانشگاه ها عبارتند از :

دانشگاه آمریکایی بیروت ( AUB )

این دانشگاه رتبه 2 را در منطقه عرب و 268 جهانی را به خود اختصاص داده است. دانشگاه آمریکایی بیروت (AUB ) دانشگاهی خصوصی می باشد که حدود 8400 دانشجو را در خود جای داده است. دانشگاهی که حدود 1700 نفر از آنان دانشجویان بین المللی و از 77 کشور متنوع می باشند. باید بدانید که بسیاری از برنامه های آموزشی در این دانشگاه به زبان انگلیسی خواهد بود. دانشگاه آمریکایی بیروت در سال 1866 تاسیس گشت، دانشگاهی که بیشتر بر مبحث آموزش های فلسفی، تمامی استانداردها، هنر ادبیات و انواع مدل های آموزشی استوار بود. AUB جایگاه اصلی اعضای بین المللی خواهد بود، دانشگاهی که همکاری های بسیاری با موسسات خارج از کشور نظیر : دانشگاه کلمبیای آمریکا و مدرسه پزشکی Johns Hopkins خواهد داشت. از نظر پزشکی این دانشگاه در رتبه 300 دانشگاه برتر جهان قرار گرفته است. اما دانشگاه پزشکی و دندانپزشکی لبنان مورد تایید وزارت علوم ایران نیست.

دانشگاه saint – joseph بیروت ( USJ )

دانشگاه USJ دانشگاهی انگلیسی زبان می باشد که رتبه 17 را در منطقه عرب و 650-601 جهانی را کسب کرده است. این دانشگاه در سال 1875 و توسط یسوعیون تاسیس گشت، دانشگاهی که به عنوان قدیمی ترین دانشگاه کشور لبنان شناخته می شود. این دانشگاه به دلیل مطرح کردن علوم بیمارستانی به زبان فرانسوی از اهمیت والایی برخوردار است. USJ تنها دانشگاه در شرق خاورمیانه می باشد که با دانشگاه های اروپایی همکاری های نزدیکی دارد. این دانشگاه از جهت مطرح کردن گرایش حقوق در کشور لبنان از شهرت والایی برخوردار است. به علاوه این دانشگاه حدود 12000 دانشجو و 2000 معلم را در خود جای داده است. از جهت قرار گرفتن دانشجویان در هیئت علمی این دانشکده رتبه دوم را پس از دانشگاه Antonie به خود اختصاص داده است. به متقاضیان تحصیل در لبنان این دانشگاه توصیه می گردد.

دانشگاه آمریکایی لبنان ( LAU )

باید بدانید که این دانشگاه رتبه 700-651 جهانی و 15 منطقه عرب را به خود اختصاص داده است. دانشگاه آمریکایی لبنان به سال 1835 تاسیس گشت، دانشگاهی که حدود 8300 دانشجو را در خود جای داده است که 19 درصد جمعیت آن متعلق به خارج از کشور می باشند. باید بدانید که این دانشگاه در منطقه بیروت و بیبلوس واقع شده است. ناگفته نماند که دانشگاه آمریکایی لبنان دانشگاهی خصوصی می باشد که برنامه های درسی آن به زبان انگلیسی می باشد. این دانشگاه به عضویت انجمن کالج ها و دانشگاه های بین المللی در آمده است، دانشگاهی که امکان تبادل اطلاعات را در میان دیگر موسسات به دانشجویان می دهد.

شرایط زندگی در لبنان

دانشجویان بین المللی که به کشور لبنان وارد می شوند قادر به لذت بردن از آشپزخانه های لبنان خواهند بود. ناگفته نماند که مهمان نواز بودن، پذیرا بودن گردشگران خارجی و رفتار با آنان همانند عضوی از خانواده از خصیصه های مردم این کشور به حساب خواهد آمد. این بسیار رایج است که پس از قرار ملاقات شما فورا به شام دعوت گردید پرا که مردم لبنان احترام بسیاری برای مهمانان خانه خود قائل اند و میهمانان خود را به صرف غذاهای مدیترانه ای دعوت می نمایند. به علاوه هدیه دادن (هدیه کوچک) به میهمان در موقع شام از دیگر خصیه های مردم این کشور به حساب خواهد آمد. ناگفته نماند که دست دادن یکی از آداب احوالپرسی رایج در این کشور خواهد بود.

کشور لبنان کشوریست که بخشی از آن را مسلمانان و بخشی دیگر را مسیحیان تشکیل می دهند. این درحالیست که حقوق و قوانین در هر دو مذب به طور جد دیده می شود. تخمین زده شده است که میزان آرامش در شهر بیروت بیش از دیگر کشورها خواهد بود. باید بدانید که مصرف مشروبات الکلی در اغلب مناطق کشور لبنان مشروع می باشد به علاوه سن قانونی جهت مصرف مشروبات الکلی 18 سال خواهد بود.

برای کسب اطلاعات بیشتر در خصوص شهرهای دانشجویی لبنان این مقاله را مطالعه نمایید. از متقاضیان انتظار می رود که جهت مسافرت به بخش های مختلف لبنان تمامی شرایط را از قبل مورد بررسی قرار دهند. همانطور که در آوریل 2016 دولت انگلستان سفر کردن به Tripoli,Sidon و بیروت را به افراد پیشنهاد کرد.

شهر بیروت ( Beyrouth )

نام فرانسوی شهر بیروت، Beyrouth خواهد بود. شهر بیروت به عنوان پایتخت کشور لبنان در نظر گرفته می شود که بسیاری از جمعیت آن در مناطق شهری متمرکز شده اند. بیروت یکی از شهرهای بسیار قدیمی در جهان می باشد که قدمت آن به 5000 سال پیش بازمی گردد و به عنوان بیروت در عهد عتیق شناخته می شود. دولت لبنان نقش بسیار مهمی در رشد کشور اقتصاد کشور داشته است. ناگفته نماند که فرهنگ غنی، شب زنده داری های بسیار عالی و منظره زیبای دریای مدیترانه موجب جذب گردشگران بسیاری به این منطقه شده است. در میان دانشگاه های موجود در کشور لبنان، برخی از  قدیمی ترین و معتبرترین دانشگاه ها در شهر بیروت واقع شده اند، این درحالیست که دانشگاه آمریکایی بیروت ( AUB ) در شهر بیروت قرار دارد.

Tripoli ( Trablos ) – شهر طرابلس

طرابلس دومین شهر قدیمی در شهر لبنان می باشد و بیش از یک میلیون جمعیت را در مناطق شهری خود جای داده است. شهری که قدمت آن به قرن 14 قبل از میلاد بازمی گردد. شهر طرابلس جنگل های صلیبی بسیاری را به خود اختصاص داده است. همانند شهر بیروت؛ فرهنگ این شهر با جهان مدرن و سنتی در آمیخته است، این درحالیست که این شهر مقبره های تاریخی و مسجدهای بسیاری را در خود جای داده است. دانشگاه لبنانی و دانشگاه سنت جوزف بیروت دیگر شعب دانشگاهی خود را در شهر طرابلس جای داده است. این درحالیست که چندین دانشگاه لبنانی در این شهر یافت خواهد شد.

Sidon ( saida ) – صیدون

باید بدانید که شهر صیدون نام خود را از منطقه عرب گرفته است این درحالیست که این شهر از دیگر شهرهای جذاب در این جزیره به حساب خواهد آمد. صیدون سومین شهر بزرگ در کشور لبنان می باشد چرا که حدود 266000 فرد در مناطق شهری این شهر زندگی می کنند. از منظره تاریخی شهر صیدون شهری قدیمی می باشد چرا که دریای صیدون، قلعه khan El Franji، مراکز خرید، تفرجگاه ها، فروشگاه های زنجیره ای غذاهای غربی که در سال های اخیر افتتاح شده است را در خود جای داده است. ناگفته نماند که دیگر شعب دانشگاه های لبنانی و دانشگاه سنت جوزف بیروت در این شهر خواهد بود.

Byblos ( Jubayl ) بیبلوس – جبیل

یکی از دیگر شهرهای قدیمی جهان که قدمت آن به هزاران سال پیش باز می گردد، شهر بیبلوس خواهد بود. نام شهر بیبلوس به تنهایی در سایت میراث فرهنگی UNESCO آورده شده است شهری که جاذبه های تاریخی چشمگیری را در خود جای داده است. برای مثال خرابه های قدیمی به جای گذاشته از تمدن هایی نظیر : فنیقی ها و رومیان مربوط به این شهر خواهد بود. امروزه شهر بیبلوس به عنوان شهری مدرن شناخته می شود که نسبت به حفظ گذشته تاریخی خود کوشا بوده است و به عنوان یک مقصد گردشگری بسیار مهم در نظر گرفته شده است. این شهر جاذبه های طبیعی نظیر : مناظر بسیار زیبا، سواحل مدیترانه و کوه های نوک تیز که سرتاسر آن را احاطه کرده اند را در بر خواهد گرفت. دانشگاه آمریکایی لبنان یک محوطه دانشگاهی بر تپه این شهر دارد دانشگاهی که به عنوان یک مکان تخصصی در نظر گرفته می شود. شهر بیبلوس از جهت وسعت کوچکتر از شهر بیروت می باشد و حدود 100000 نفر جمعیت را در منطقه شهری به خود اختصاص داده است.

شرایط درخواست اخد پذیرش در دانشگاه های لبنان

شما ملزم به درخواست مستقیم به دانشگاه منتخب خواهید بود. لذا ارائه مدارکی نظیر : سوابق تحصیلی شما ضروری خواهد بود. اگر شما قصد تحصیل در مقطع کارشناسی را در سر دارید ملزم به ارائه گواهی دوره متوسطه و یا معادل آن می باشید. ناگفته نماند که ارائه مدرک کارشناسی معتبر جهت تحصیل در مقطع کارشناسی ارشد ضروری خواهد بود.

به علاوه شما ملزم به اثبات مهارت های زبانی خود ( زبان انگلیسی و فرانسوی ) جهت شرکت در دوره ها خواهید بود، البته ناگفته نماند که زبان انتخابی بستگی به دانشگاه مورد نظر شما خواهد داشت. اگر شما فردی بومی زبان هستید و یا سوابقی در زبان های انگلیسی و یا فرانسوی دارید، نیازی به اثبات مهارت های زبانی خود نخواهید داشت.

علاوه بر تمامی موارد ذکر شده در فوق شما ملزم به ارائه یک یا دو نامه اقامت، یک مقاله در خصوص اظهارات شخصی و نتیجه شرکت در آزمون پذیرش GMAT ( آزمون پذیرش برای دانشجویان مدیریت و تجارت ) خواهید بود. برای کسب اطلاعات بیشتر درخصوص شرایط دقیق ورود به وب سایت دانشگاه منتخب مراجعه نمایید.

شرایط اخذ ویزای دانشجویی

تمامی دانشجویان بین المللی بجز؛ دانشجویان کشور سوریه ملزم به اخذ ویزای دانشجویی خواهند بود. این درحالیست که دانشجویان متعلق به کشورهای بحرین، عمان، قطر، عربستان صعودی و امارات متحده عربی قادر به اقامت بیش از سه ماه بدون اخذ ویزا خواهند بود. درحالی که تمامی دانشجویان متعلق به دیگر کشورها ملزم به اخذ این ویزا می باشند. این نکته بسیار مهم را به خاطر داشته باشید که در صورت ملاقات با کشور اسرائیل شما قادر به ورود به این کشور نخواهید بود.

زبان تحصیل در لبنان به زبان عربی و انگلیسی می باشد.

شما قادر به دادن درخواست به نزدیک ترین سفارت لبنان خواهید بود. به علاوه شما ملزم به پرداخت هزینه ای کم جهت ترجمه مدارک خود به زبان فرانسوی، عربی و انگلیسی می باشید. این مدارک به شرح ذکر شده در ذیل خواهد بود :

  • اخذ نامه پذیرش از دانشگاه لبنان
  • اثبات تمکن مالی کافی جهت تامین مخارخ خود در کشور لبنان (هزینه های مرتبط با شهریه دانشگاه و هزینه زندگی دانشجویی)، اثبات اخذ بورسیه تحصیلی
  • ارائه دو عکس در اندازه عکس گذرنامه
  • تکمیل فرم درخواست
  • ارائه گذرنامه، گذرنامه ای که حداقل به مدت شش ماه و پس از بازگشت به کشور مادری اعتبار داشته باشد.

مبلغ شهریه و هزینه های زندگی در لبنان

مبلغ شهریه از دانشگاهی به دانشگاه دیگر متفاوت خواهد بود. برای مثال مبلغ شهریه در دانشگاه آمریکایی بیروت ( AUB ) حدود 670 دلار آمریکا برای دانشجویان مقطع کارشناسی گرایش علوم انسانی و حدود 970 دلار آمریکا برای دانشجویان گرایش مهندسی و معماری و برای هر ترم خواهد بود. این امر بدین معناست که اخذ مدارک ذکر شده به برای یکسال مابین 11640-8040 دلار آمریکا خواهد بود.

هزینه زندگی در کشور لبنان نسبتا پایین می باشد و دیگر هزینه های اضافی مربوط به شب زنده داری ها، تفرج و سرگرمی و … خواهد بود. تخمین زده شده است که هزینه های تفریح و سرگرمی برای یکسال حدود 12000 دلار آمریکا خواهد بود. ناگفته نماند که برای زندگی در شهر بیروت شما ملزم به دراختیار داشتن بودجه ای بیشتر خواهید بود.

وضعیت امنیت لبنان

دانشجویان بین المللی که قصد تحصیل در لبنان را دارند بایستی متوجه حمله های اخیر تروریسم ها و به طور کلی ناآرامی ها باشند. لذا به دانشجویان پیشنهاد می شود که حتی الامکان نسبت به این مسائل هوشیار باشند و از درگیری ها دوری نمایند. ناگفته نماند که شما ملزم به دراختیار داشتن کارت شناسایی خود در هر زمان خواهید بود. لذا از شما انتظار می رود که قبل از سفر کردن موقعیت کشور مورد نظر را مورد ارزیابی قرار دهید.

علاقه مندان به تحصیل در لبنان برای کسب اطلاعات در رابطه با شرایط مهاجرت و شرایط اعزام دانشجو به لبنان و اخذ ویزای تحصیلی به صورت تضمینی در این کشور می توانند با تحویل مدارک خود که شامل: کپی از همه صفحات گذرنامه و ترجمه مدارک و ریزنمرات دبیرستان، پیش دانشگاهی و دانشگاهی و مدرک زبان و عکس پاسپورتی به وکلای مجرب ما، در موسسه حقوقی برگزیده اصطهباناتی (توسعه گران مهر) واقع در تهران و شیراز از موسسات اعزام دانشجو به راحتی و در کمترین زمان ویزای تحصیل در لبنان را دریافت کرده و به ادامه تحصیل در لبنان بپردازند. جهت کسب اطلاعات بیشتر می توانید با مشاورین موسسه تماس حاصل فرمایید.

1/5 - (1 امتیاز)

2 دیدگاه برای “تحصیل در لبنان

  1. ضیغم طاهری گفت:

    من یک افغانی هستم می توانم در کشور لبنان تحصل کنم

    1. مشاور تحصیلی و مهاجرت گفت:

      مدارک تحصیلی و ریز نمرات خود را برای متخصصین مهاجرت ما ارسال کنید تا توانایی شما را برای اخذ پذیرش از دانشگاه های کشور لبنان، ارزیابی کنند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *