شرایط تحصیل دکترا در ایتالیا

امروزه برای مهاجرت به ایتالیا روش های گوناگونی وجود دارد، اما در بین آنها روش مهاجرت تحصیلی و اخذ اقامت از طریق تحصیل جزو بهترین روش های مهاجرتی می باشد. در تمام این روش های مهاجرتی شخص می تواند نهایت برای اخذ تابعیت و شهروندی ایتالیا خود اقدام نماید. این مقاله به بررسی تحصیل مقطع دکترا در ایتالیا میپردازد.

مشاوره رایگان
مشاوره رایگان

تحصیل مقطع دکترا در ایتالیا، تجربه ای تکرار نشدنی برای متقاضیان تحصیل در این کشور است، تجربه ای که برای همیشه در یاد دانشجو خواهد ماند، آموزش و پرورش ایتالیا دارای سیستم فوق العاده حرفه ای است. تجربه در این کشور تنها محدود به تجربه زندگی، مواد غذایی لذیذ، ساحل بزرگ، ساختمان های تاریخی و آب و هوای خوب نمی شود بلکه تجربه آموزش متفاوت خود بزرگترین تجربه برای علاقه مندان است. آموزش و پرورش با کیفیت بالا سالانه دانشجویان بین المللی زیادی را به سمت کشور ایتالیا جهت تحصیل جذب می کند.

مطالب مرتبط:

تحصیل در ایتالیا

تحصیل پزشکی در ایتالیا

مهاجرت تحصیلی به ایتالیا

تابعیت و شهروندی ایتالیا

اقامت و مهاجرت به ایتالیا

قوانین و شرایط بروسیه و پذیرش تحصیل مقطع دکترا در ایتالیا

جمهوری ایتالیا رسما به عنوان یک کشور مناسب جهت تحصیل در قلب اوپا شناخته شده است، این کشور در جنوب اروپا قرار دارد. زبان رسمی این کشور ایتالیایی است و پایتخت آن رم غنی از فرهنگ است. بسیاری از قدیمی ترین دانشگاه های جهان در ایتالیا واقع شده است، به ویژه در دانشگاه بولونیا (که در سال 1088) تاسیس شده است. سه دانشکده ی برتر تحصیلات تکمیلی، برای تحصیل در مقطع دکترا، کارشناسی ارشد در این کشور وجود دارد.

بسیاری افراد جهت مهاجرت به ایتالیا معمولا از طریق تحصیل اقدام می کنند، که پس از اخذ اقامت تحصیلی و اخذ پذیرش تحصیلی نسبت به اخذ تابعیت یا شهروندی میتوانند اقدام کنند، موسسه حقوقی برگزیده اصطهباناتی میتواند به شما در اخذ پذیرش تحصیل از دانشگاه های مورد تایید وزارت علوم ایران  برای افرادی که تمایل به تحصیل مقطع دکترا در ایتالیا کمک کنند. همچنین متقاضیان جهت کسب مشاوره در زمینه شرایط بورسیه تحصیلی و تحصیل و اعزام دانشجو به ایتالیا به صورت تضمینی می توانند به مشاورین موسسه تماس حاصل فرمایند.

شرایط تحصیل دکترا در ایتالیا

سیستم آموزش عالی تحصیل دکترا در ایتالیا

سیستم آموزش عالی اروپا دارای سه چرخه تحصیلی می باشد، این سه چرخه در سال 1999 معرفی شد: اولین دوره: (“LAUREA”سه سال)، دوره دوم (“specialistica LAUREA” یا “magistrale LAUREA” ) دو سال و سوم چرخه به عنوان دکترای پژوهشی ( “Dottorato de Ricierca”)چهار سال به طول می انجامد  این سیستم به نام ” روند بولونیا ” شناخته شده است و هدف آن ایجاد یک فضای مشترک آموزش عالی در اروپا برای انتقال آسان علم می باشد و چارچوب (به نام ECTS) در اروپا به رسمیت شناختن شده است.

شرایط اخذ پذیرش از دانشگاه های ایتالیا بستگی به دانشگاه انتخابی شما در این کشور دارد. معمولا اخذ پذیرش در دانشگاه های خصوصی راحت تر از دانشگاه های دولتی است، اما حتما دقت فرمایید دانشگاه انتخابی مورد تایید وزارت علوم باشد. شهریه دانشگاه های خصوصی ایتالیا معمولا بالا می باشد.

بسیاری از دانشگاه های دولتی ایتالیا ، تمام فعالیت های پژوهشی خود را از لحاظ مالی میزبانی میکنند. حدود 90 دوره دکترا پژوهشی در دانشگاه های ایتالیا وجود دارد، موسسات دولتی بزرگ سالانه میزبانی حدود 100،000 دانشجوی دکترا را دارند به نهادهای تخصصی بسیار کوچکتر تا چند هزار دانشجوی دکترا را سالانه میپذیرند. دانشگاه های دولتی تماما مستقل هستند و اولویت ها تصمیم گیری دولتی خود را دارند. از همه دانشگاهیان ارشد و هیات تحقیقاتی در دانشگاه های دولتی انتظار می رود تحقیقات سطح بالا را انجام دهند، و دانشگاه در تحقیقات خود به عنوان یک نهاد مستقل ارزیابی می شود.

ممکن است در یک رشته خاص اما در دانشگاه های مختلف دروس دانشگاه های ایتالیا با یکدیگر متفاوت باشند. مدرسه و مدارس نیز برای دانش آموزانی که سنین آنها کمتر از 18 سال یا سن دانشگاه می باشد موجود است. تحصیل مقطع دکترا در ایتالیا بدون مدرک زبان در برخی از دانشگاه ها ممکن است، تحصیل در این کشور به زبان انگلیسی نیز در برخی از دانشگاه ها مقدور است.

دانشگاه های خصوصی متعددی نیز در ایتالیا وجود دارد. اگر شما تصمیم به انتخاب یک دانشگاه خصوصی گرفتید، مطمئن شوید که این دانشگاه توسط وزارت آموزش و پرورش ایتالیا تایید شده است. دانشگاه های خصوصی-دولتی به رسمیت شناخته شده دارای همان استاندارد آموزش و پرورش و مدارک تحصیلی رسمی دولتی ایتالیا هستند. تفاوت اصلی این نهادها روش تامین بودجه آنها می باشد.

پژوهشی های دوره دکترا چه در دانشگاه های دولتی و چه خصوصی در آزمایشگاه و سازه های مربوطه استاندارد شورای تحقیقات ملی و برتر آموزش عالی انجام میگیرند، مدارک دکترا دولتی توسط دانشگاه ها و موسسات زیر اعطا میگردند:

  • Istituto Italiano di Scienze Umane di Firenze (SUM)
  • Scuola IMT (istituzioni, mercati, tecnologie) alti studi di Lucca
  • Istituto Universitario di Studi Superiori di Pavia (IUSS)
  • Scuola Normale Superiore di Pisa
  • Scuola Superiore “S. Anna” di studi universitari e di perfezionamento
  • Scuola Internazionale Superiore di Studi Avanzati di Trieste (SISSA)

ساختار دکترا در کشور ایتالیا

مدت زمان دوره دکترا چهار سال است (سال چهارم ممکن است نیاز به کسب مجوز داشته باشد)، یک دکترای ایتالیایی به طور معمول سه سال به طول می انجامد. دانشجویان دکترا تمایل به دریافت آموزش خود در داخل “دانشگاه های ارائه کننده دکترا” هستند، آموزش های تخصصی مربوط به چگونگی نوشتن پایان نامه، روش تحقیق، مطالعات پیشین و … می باشد. دانشجویان دکترا در یک پروژه تحقیقاتی فرد با همکاری نزدیک با سرپرست خود (یا سرپرستان) در چارچوب دانشگاه محل تحصیل فعالیت می کند.

فعالیت اصلی برای یک دانشجوی دکترا انجام تحقیقات همراه با حضور در سمینارهای مختلف مرتبط با رشته تحصیلی وی خواهد بود. واحد های ECTS در طول دوره تحصیلی به دانشجو داده می شود، اگرچه تقریبا یک ترم (30 ECTS) واحد درسی است که معمولا بخشی از یک دکترا محسوب میگردد. در طول دوره تحقیق، دانشجو هدایت و راهنمایی ها کارشناسان در زمینه خود را دریافت خواهد کرد.

برای به دست آوردن مدرک دکترا در ایتالیا، یک دانشجوی دکترا (به نام “کاندیدای دکترا”) خواهد شد که برای تولید یک پایان نامه (حدود 100.000 کلمه) بر اساس تحقیقات اولیه و استاندارد خود آنرا “انتشار” می دهد و در پایان از این پایان نامه خود در مقابل یک پانل متشکل از کارشناسان و بازرسان خبره در این زمینه دفاع خواهد کرد.

بورسیه تحصیل دکترا در ایتالیا

اگر شما در حال مهاجرت به ایتالیا به عنوان بخشی از یک برنامه اراسموس موندوس برای دوره تحصیلی دکترا هستید، بایستی بدانید حجم کار به تدریج برای دانشجویان دکترا افزایش می یابد، ممکن است واحد های درسی تمام دانشجویان دکترا در ترم های اول یکی باشد، پس از گذراندن واحد های معمول کار تحقیقاتی تحت عنوان پایان نامه آغاز خواهد شد. یک برنامه آموزشی مشترک برای همه دانشجویان سال اول دکترا قبل از شروع پروژه تحقیقاتی وجود دارد برنامه دکترای شامل برنامه طولانی مدت، سمینارها، برنامه های تابستانه می باشد.

روش درخواست پذیرش تحصیل دکترا در ایتالیا

بهتر است برای یک برنامه دکترا در ایتالیا حداقل 12 ماه قبل از تاریخ ارسال درخواست جستجوی خود را آغاز کنید. و مدارک مورد نظر را فراهم سازید. مدارک مورد نیاز به طور کلی شامل:

  • همه مدرک تحصیلی قبلی (هم ترجمه و هم اصل مدرک)
  • رزومه کامل.
  • معرفی نامه از استاد یا اساتید.
  • اگر شما دارای یک پروژه پیشنهادی که جالب توجه باشید، این کار ممکن است به پذیرش راحت تر شما در مقطع دکترا در ایتالیا کمک کند. همراه با مدارک ارسالی خود شما بایستی یک تعهد نامه را فراهم کنید و در آن دلایل خود از تحصیل را ذکر کنید.
  • ارائه گواهی بیمه درمانی، اگر شما از خارج از اتحادیه اروپا هستند.

مدارک و شواهد مدارک قبلی (کارشناسی ارشد و ریز نمرات) باید با زبان ایتالیایی ترجمه شود، اگر چه برخی از دانشگاه های اسناد را به زبان انگلیسی و فرانسه نیز می پذیرند، و شما ممکن است مجبور به ارائه این اسناد و تبدیل مدرک خود با سیستم درجه بندی ایتالیا شوید. درجه و درجه معادل NARIC یکی از این موارد می باشد.

سطح علمی دانشگاه های ایتالیا با یکدیگر متفاوت می باشد حتما قبل از انتخاب دانشگاه مورد نظر خود رتبه این دانشگاه در سال جاری را بیابید

هزینه تحصیل و بورسیه در مقطع دکترا در ایتالیا

برای ورود به دوره دکترا برای سال تحصیلی 2017 آغاز سال تحصیلی سپتامبر، هزینه های تحصیل به شرح زیر است:

  •      دکترا (تمام وقت)
  •      هزینه برای دانشجویان بین المللی (در سال): £ 17،000
  •      دکترا (پاره وقت)
  •      این هزینه برای دانش آموزان اتحادیه اروپا کمتر می باشد.

دقت کنید قبل از مهاجرت بایستی اطلاعات لازم در رابطه با هزینه زندگی دانشجویی در ایتالیا را به دست آورید.  بورسیه های تحصیلی در دانشگاه های ایتالیا معمولا می تواند به شما در پرداخت هزینه ها کمک کند اما معمولا بورسیه به افرادی با رزومه های بالا تعلق می گیرد در صورت پذیرش از دانشگاه های ایتالیا  با بورسیه در هر دانشگاهی شرایط تحصیل رایگان درایتالیا برای شما امکان پذیر میگردد.

لطفا توجه داشته باشید برای پایان نامه های برخی رشته ها که نیاز به آزمایش و به منابع بیشتری دارند هزینه بیشتر است، هزینه های بیان شده به طور کامل و فراگیر نیست، و بسته به رشته انتخابی و دانشگاه مورد نظر متفاوت است.

معمولا بورسیه برای تحصیل در مقاطع بالاتر مانند دکترا PHD و کارشناسی ارشد تعلق می گیرد و شرایط تحصیل مقطع دکترا در ایتالیا یا PhD و شرایط تحصیل در ایتالیا در مقطع کارشناسی ارشد یا فوق لیسانس را آسان تر می کند.

جهت اطلاع از شرایط بورسیه تحصیل مقطع دکترا در ایتالیا با کارشناسان آموزشی و حقوقی موسسسه تماس حاصل فرمایید.

شرایط تحصیل در ایتالیا در مقطع کارشناسی یا لیسانس مانند دیگر کشور های می باشد اما مسلما تفاوت هایی وجود دارد که قبل از اقدام بایستی از آنها آگاه گردید. زبان تحصیل در این کشور به زبان ایتالیایی و انگلیسی می باشد. تحصیل پزشکی و دندانپزشکی در ایتالیا نیز ممکن است و دانشگاه های پزشکی این کشور مورد تایید وزارت علوم می باشند.

علاقه مندان به تحصیل مقطع دکترا در ایتالیا برای کسب اطلاعات در رابطه با شرایط مهاجرت و شرایط اعزام دانشجو و اخذ ویزای تحصیلی به صورت تضمینی در این کشور می توانند با کمک  وکلای مجرب ما، در موسسه حقوقی برگزیده اصطهباناتی از بهترین موسسات اعزام دانشجو کشور به راحتی و در کمترین زمان ویزای تحصیل مقطع دکترا در ایتالیا را دریافت کرده و به ادامه تحصیل در ایتالیا بپردازند. جهت کسب اطلاعات بیشتر می توانید با مشاورین موسسه در دفاتر تهران و شیراز تماس حاصل فرمایید.

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟

8 دیدگاه برای “شرایط تحصیل مقطع دکترا در ایتالیا

  1. مهراد گفت:

    سلام، موسسه lucca در لیست دانشگاه های مورد تایید وزارت علوم نیست، چیکار باید بکنیم؟

    1. کارشناس مهاجرتی اصطهباناتی گفت:

      سلام وقتتون بخیر
      دانشگاه هایی که در لیست وزارت علوم مورد تایید نمی باشند، می توانید مقطع بعدی خود را از دانشگاه مورد تایید دریافت نمایید و یا در کشور های مورد تایید کار کنید و مدرک قبلی را نیز تایید کنید

  2. سیدمحمد حسن گفت:

    سلام.من دارای دکترای فقه و مبانی حقوق از دانشگاه تهران هستم هم تألیف دارم هم سابقه تدریس. میخوام برای مهاجرت به ایتالیا اقدام کنم بخصوص مهاجرت تحصیلی در مقطع دکتری لطفا راهنمایی بفرمایید

    1. کارشناس مهاجرتی اصطهباناتی گفت:

      سلام روزتون بخیر
      برای تحصیل دکترا در دانشگاه های ایتالیا بابت رقابت بسیاری که وجود دارد، سابقه علمی و مدارکی مانند زبان و مقالات پژوهشی و … مورد بررسی قرار می گیرد. شما می توانید برای چک شرایط خود با ما در ارتباط باشید.

  3. بمن فاتحی گفت:

    با سلام خدمت کارشناس محترم ..

    من میخوام برای همسرم برای دکتری پذیرش بگیرم …حالا سوالم این است ایا امکان ویزای همزمان برای ما و دو فرزندم وجود دارد یا خیر …. در غیر اینصصورت کدام کشور را پیشنهاد میکنید …ممنونم ….معدل ارشد همسرم 19.6 در رشته روان سنجی و داردارای 25 سال سابقه کار در آموزش و پرورش استثنایی است
    با سپاس فراوان از شکیبایی شما

    1. کارشناس مهاجرتی اصطهباناتی گفت:

      سلام روزتون بخیر
      کشور ایتالیا ویزای همراه ارائه نمی دهد. اکثر کشور ها ویزای همراه همزمان ارائه نمی دهند؛ با وقفه است.

  4. داود غنیمتی گفت:

    سلام
    وقت بخیر و خسته نباشید
    کارشناس ارشد ریاضیات مالی،30ساله مجرد و دارای کارت پایان خدمت هستم.مدرک زبان ندارم.برای دریافت بورس دکتری ایتالیا تو رشته ریاضیات مالی میتونم اقدام کنم؟
    هزینه های اولیه چقد هستش.هزینه ترجمه مدرک و….؟

    1. کارشناس مهاجرتی اصطهباناتی گفت:

      با سلام و عرض ادب
      برای تحصیل دکترا در ایتالیا باید مدرک زبان ارائه دهید. هزینه های تحصیل نیز بسته به دانشگاه انتخابی شما دارد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *