تحصیل در ایتالیا

دانشجویانی که قصد مهاجرت تحصیلی را دارند همواره با استرس ها و نگرانی های ناشی از دریافت پذیرش تحصیلی یا صدور ویزای تحصیلی مواجه هستند. یکی از راه های کاهش این استرس ها و دل نگرانی ها انتخاب کشوری برای ادامه تحصیل است که امر صدور پذیرش تحصیلی و ویزا در آن نسبتاً راحت باشد. تحصیل در کشور ایتالیا دقیقاً همان چیزی است که بسیاری از متقاضیان به دنبال آن هستندزیرا این کشور از نظر سهولت صدور پذیرش و ویزای تحصیلی در میان کشورهای اروپایی، در رتبه اول و در میان سایر کشورهای جهان در رتبه سوم قرار دارد.

مشاوره رایگان
مشاوره رایگان

اگر شما هم به دنبال تحصیل پزشکی و دندانپزشکی در ایتالیا یا سایر رشته هادر این کشور هستید، این مقاله از بلاگ گروه مهاجرتی اصطهباناتی را از دست ندهید. ما در این مقاله تمامی شرایط تحصیل و بورسیه تحصیلی ایتالیا با دیپلم را برای شما توضیح می دهیم.

تحصیل در کشور ایتالیا از صفر تا صد + شرایط و هزینه ها 2023

ایتالیا از کشور های بسیار زیبا و جذاب اروپایی بوده که سالیانه تعداد زیادی از گردشگران خارجی با هدف دیدن بخش های مختلف آن وارد این کشور می شوند. ایتالیا از نظر اقتصادی رتبه هشتم را کسب کرده است و با جمعیت ۶۰ میلیون نفری، یکی از مقاصد محبوب برای دانشجویان بین‌المللی می باشد. دین مردم این کشور مسیحیت بوده و زبان رسمی آنها ایتالیایی است.

در سال های گذشته این کشور با ارائه بورسیه ها و شرایط تحصیلی مناسب، محیطی را فراهم کرده تا مهاجران بین‌المللی برای تحصیل در این کشور اقدام کنند.

این کشور سیستم آموزشی یکپارچه و قدرتمندی دارد که باعث شده تا دانشگاه های آن از تراز علمی بسیار بالایی برخوردار باشند. افرادی که تابعیت ایتالیا را داشته باشند، از آموزش رایگان در مدارس و دانشگاه های این کشور برخوردار می شوند.

مهاجران نیز می توانند از مزایای بسیار زیاد تحصیل در مدارس، کالج ها و دانشگاه های این کشور بهره مند شوند. اگر شما هم به دنبال تحصیل رایگان  هستید، ادامه این مطلب را مطالعه کنید. ما بر اساس جدیدترین اطلاعاتی که سایت سفارت ایتالیا ویزای تحصیلی منتشر کرده این مقاله را تدوین کرده ایم.

شرایط تحصیل در کشور ایتالیا

افرادی که متقاضی تحصیل ایتالیا هستند می توانند در مقاطع مختلف از جمله مدرسه، کارشناسی، کارشناسی ارشد و دکترا در این کشور، به تحصیل بپردازند. شرایط تحصیل در کشور ایتالیا بسته به این که چه مقطعی را برای تحصیل انتخاب کنید متفاوت خواهد بود. با توجه به این که اغلب افراد، متقاضی تحصیل در مقاطع لیسانس و فوق لیسانس هستند باید بگوییم که در اولین قدم، فرد باید از یکی از دانشگاه های معتبر این کشور پذیرش تحصیلی دریافت کرده باشد.

متقاضی با ارسال مدارک خود برای دانشگاه های مختلف کشور ایتالیا می تواند پذیرش تحصیلی دریافت کند. بعد از دریافت پذیرش تحصیلی متقاضی باید موفق به دریافت ویزای تحصیلی شود. پس از دریافت ویزای تحصیلی، فرد این امکان را دارد تا وارد خاک ایتالیا شده و به تحصیل در این کشور بپردازد. برای دریافت پذیرش تحصیلی از دانشگاه های این کشور، بسته به رشته و نوع دانشگاه ممکن است مدارک مختلفی مورد نیاز باشد. مدرک زبان و ریز نمرات و سوابق تحصیلی جزو مهمترین مدارکی هستند که برای صدور پذیرش تحصیلی مورد نیاز می باشند.

شرایط تحصیل در کشور ایتالیا

شرایط تحصیل در کشور ایتالیا

از دیگر شرایط مهاجرت به ایتالیا از طریق تحصیل می توان به شرایط سنی آن اشاره کرد. از نظر سنی محدودیت هایی برای دانشجویان بین‌المللی وجود دارد. بر اساس قوانین موجود افرادی که خواهان تحصیل در مقطع کارشناسی هستند باید زیر ۲۸ سال و افرادی که متقاضی تحصیل در مقطع کارشناسی ارشد می باشند زیر ۳۰ سال سن داشته باشند. برای تحصیل در مقطع دکترا شرایط سنی خاصی مطرح نیست و صرفاً داشتن رزومه و مقالات بین‌المللی قوی کفایت می کند.

مزایای تحصیل در کشور ایتالیا

در لیست هزار دانشگاه برتر دنیا، نام بیش از ۵۰ دانشگاه ایتالیایی دیده می شود و این موضوع نشان می دهد که دانشگاه های این کشور از سطح علمی بسیار بالایی برخوردار هستند. این موضوع یکی از اصلی ترین مزایای تحصیل در این کشور محسوب می شود. از جمله مهمترین مزایای تحصیل در دانشگاه های برتر ایتالیا می توان به موارد زیر اشاره کرد:

تحصیل در یک جامعه چند فرهنگی

آمارها نشان می دهند که بیش از یک دهم جمعیت کل کشور ایتالیا را مهاجران ملیت های گوناگون تشکیل می دهند. مردم کشور ایتالیا بسیار خونگرم بوده و همین باعث شده تا جامعه این کشور مهاجر پذیر باشد. ایتالیا آمار نژادپرستی بسیار کمی دارد و مردم آن با اقلیت ها و مهاجران بسیار خوش برخورد رفتار می کنند.

بهره مندی از فرصت های شغلی پس از تحصیل

یکی از دغدغه های دانشجویان، پیدا کردن کار بعد از اتمام تحصیلات می باشد. شرایطی در کشور ایتالیا وجود دارد که بر اساس آن دانشجویان می توانند پس از پایان تحصیلات خود به کاریابی در ایتالیا پرداخته و موفق به مهاجرت کاری به ایتالیا میشوند.

بهره مندی از تحصیل در دانشگاه های برتر دنیا

دانشجویانی که در دانشگاه های ایتالیا تحصیل می کنند از مزایایی همچون تحصیل در دانشگاه های تراز اول و برخورداری از آموزش های با کیفیت و اساتید برجسته بین‌المللی بهره‌مند می شوند.

تحصیل در مقاطع مختلف ایتالیا

شاید در گذشته وقتی صحبت از تحصیل در کشور های خارجی می شد، افراد صرفاً به ادامه تحصیل در مقطع دانشگاه فکر می کردند؛ اما در حال حاضر این امکان وجود دارد که متقاضیان در مقطع مدرسه نیز از مدارس کشورهای دیگر پذیرش تحصیلی دریافت کنند. در کشور ایتالیا هم چنین شرایطی وجود دارد و متقاضیان می توانند در مقاطع مدرسه، لیسانس، فوق لیسانس و دکترا از موسسات آموزشی این کشور پذیرش دریافت نمایند.

تحصیل در مقطع کارشناسی در ایتالیا

مقطع کارشناسی یکی از مقاطع جذاب و پرطرفدار برای مهاجرت می باشد و سالانه تعداد بسیار زیادی از مهاجران بین‌المللی برای تحصیل لیسانس در ایتالیا وارد این کشور می شوند. مهمترین مدارک مورد نیاز برای اخذ پذیرش تحصیلی در مقطع لیسانس در این کشور عبارت اند از:

  • ارائه مدرک زبان انگلیسی
  • گواهی تمکن مالی به مبلغ ۸۰۰ هزار یورو
  • ریز نمرات دیپلم و پیش دانشگاهی
  • مدارک و سایر سوابق تحصیلی

ناگفته نماند که شرایط تحصیل به زبان انگلیسی در دانشگاه های ایتالیا وجود دارد. همچنین متقاضیان می توانند در صورت تسلط به زبان ایتالیایی به ادامه تحصیل در رشته هایی که به این زبان تدریس می شود مشغول شوند. همچنین سفارت کشور ایتالیا در ایران سالانه کلاس های زبان ایتالیایی برگزار می کند و اگر زبان آموز بتواند ۹۰ درصد دروس را با موفقیت و نمرات بالا بگذراند، می تواند پذیرش و ویزای تحصیل ایتالیا را دریافت نماید. دانشجویانی که وارد مقطع لیسانس در ایتالیا می شوند، این امکان را دارند تا ۱۰ ساعت در هفته کار کرده و به این ترتیب در کنار تحصیل به کسب درآمد نیز بپردازند.

تحصیل در مقطع کارشناسی در ایتالیا

تحصیل در مقطع کارشناسی در ایتالیا

تحصیل در مقطع کارشناسی ارشد در ایتالیا

افرادی که به دنبال تحصیل رایگان  هستند و می خواهند در مقاطع کارشناسی ارشد به تحصیل در این کشور بپردازند، باید بدانند که امکان تحصیل با هزینه بسیار کم در مقطع فوق لیسانس در ایتالیا وجود دارد. تحصیلات کارشناسی ارشد در این کشور، دو ساله بوده و دانشجویان اجازه دارند که ۲۰ ساعت در هفته کار کنند. اغلب دانشجویانی که در مقطع کارشناسی ارشد ایتالیا پذیرش می گیرند در نهایت می توانند بورسیه تحصیلی نیز دریافت کنند.

در ادامه مقاله درباره بورسیه تحصیلی ایتالیا بیشتر توضیح خواهیم داد. مهم ترین مدارک مورد نیاز برای تحصیل کارشناسی ارشد به زبان انگلیسی در ایتالیا عبارت اند از:

  • ارائه مدرک آیلتس حداقل ۶ یا ارائه مدرک زبان ایتالیایی B2
  • ارائه معدل بالای ۱۴

تحصیل در مقطع دکتری در ایتالیا

یکی دیگر از مقاطع محبوب برای افرادی که به دنبال ویزای تحصیل ایتالیا هستند، مقطع دکترا می باشد. مهم ترین مدارک مورد نیاز سفارت ایتالیا در مقطع دکترا عبارت اند از:

  • پیدا کردن یک سوپروایزر یا استاد راهنما در ایتالیا
  • سوابق تحصیلی، دستاوردها و موفقیت های علمی و تحقیقاتی
  • مدرک زبان انگلیسی یا ایتالیایی

افرادی که موفق به دریافت پذیرش تحصیلی در مقطع دکترا می شوند، باید پایان نامه ای ارائه کنند که بیش از صد هزار کلمه داشته باشد. ناگفته نماند که تحصیلات دکترا در ایتالیا به زبان ایتالیایی انجام می شود و متقاضیان باید به این زبان مسلط باشند. با این حال برخی از دوره ها نیز به زبان انگلیسی تدریس می شوند. دانشجویان مقطع دکترا در کشور ایتالیا اجازه ۳۰ ساعت کار درهفته را دارند تا بتوانند به این ترتیب بخشی از هزینه های خود را پوشش دهند. همچنین ددلاین پذیرش برای اغلب رشته های مقطع دکترا ۳۰ سپتامبر هر سال می باشد.

ددلاین پذیرش برای تحصیل دکتری در ایتالیا

ددلاین پذیرش برای تحصیل دکتری در ایتالیا

تحصیل در مدارس ایتالیا

همانطور که گفتیم متقاضیان می توانند در مقاطع دبستان و دبیرستان نیز از مدارس ایتالیا پذیرش تحصیلی دریافت کنند. به طور کلی دوره دبستان از سن شش سالگی آغاز می شود و دوره راهنمایی نیز از سن ۱۱ سالگی تا ۱۴ سالگی ادامه پیدا می کند. دوره دبیرستان نیز از سن ۱۵ سالگی آغاز شده و پنج سال به طول می انجامد. البته تنها دو سال از دوره دبیرستان در این کشور اجباری است و مدت زمان تحصیل در کشور ایتالیا در رشته های مختلف این مقطع، متفاوت می باشد.

مهم ترین مدارک ویزای تحصیلی  برای افرادی که خواهان تحصیل در مدارس این کشور هستند عبارت اند از:

  • مدارک هویتی
  • مدرک زبان
  • ریز نمرات تحصیلی

همچنین این نکته را به یاد داشته باشید که دانش آموزان برای تحصیل در کشور ایتالیا باید یک قیم داشته و چنانچه خواهان تحصیل رایگان در این کشور هستند، باید به زبان ایتالیایی مسلط باشند. تحصیل به زبان انگلیسی تنها در مدارس خصوصی این کشور و با پرداخت هزینه سالانه ۱۳ تا ۱۸ هزار یورو ممکن می باشد.

تحصیل در مدارس ایتالیا

تحصیل در مدارس ایتالیا

تحصیل پزشکی در ایتالیا

رشته پزشکی همواره یکی از رشته های محبوب در میان دانشجویان بین‌المللی بوده است و به همین دلیل هم بسیاری از افراد برای تحصیل در کشور ایتالیا رشته پزشکی را انتخاب می کنند. از سال ۲۰۰۹ برخی از دانشگاه های علوم پزشکی دولتی ایتالیا، اقدام به پذیرش دانشجویان بین‌المللی در رشته های علوم پزشکی کرده اند. به این ترتیب افرادی که به دنبال تحصیل داروسازی در ایتالیا و سایر رشته های علوم پزشکی هستند می توانند با ارسال مدارک خود برای دانشگاه های این کشور، پذیرش تحصیلی دریافت کنند.

متقاضیان بعد از شرکت در آزمون انگلیسی IMAT می توانند در صورت قبولی وارد دانشگاه های برتر پزشکی ایتالیا شوند. برترین دانشگاه های پزشکی ایتالیا عبارت اند از:

· University of Milan-Biccoca دانشگاه میلان بیکوکا
· Sapienza University of Rome دانشگاه ساپینزای رم
· University of Pavia: Harvey course دانشگاه پاویا
· University of Bologna دانشگاه بولونیا
· University of Milano-Statale دانشگاه میلان
· University of Turin دانشگاه تورین

تحصیل دندانپزشکی در ایتالیا

افرادی که به دنبال تحصیل دندانپزشکی در ایتالیا هستند نیز با پرداخت هزینه ۱۲۰ یورو در آزمون آی مت شرکت کرده و چنانچه در این آزمون پذیرفته شوند می توانند در دانشگاه های علوم پزشکی ایتالیا به تحصیل بپردازند. آزمون آیمت، ۱۳ سپتامبر هر سال برگزار شده و نتیجه آن معمولاً دو الی سه هفته بعد از آزمون مشخص می شود. به این ترتیب افرادی که متقاضی اخذ ویزای تحصیل ایتالیا در رشته پزشکی هستند؛ این امکان را دارند تا در دانشگاه های تراز اول و با کیفیت آموزشی بسیار بالا به تحصیل مشغول شوند.

انواع بورسیه های تحصیلی ایتالیا

یکی از دلایل استقبال از تحصیل در کشور ایتالیا، وجود انواع مختلفی از بورسیه های تحصیلی در این کشور است. کشور ایتالیا با هدف حمایت از دانشجویان کشورهای جهان سوم، بورسیه هایی را در نظر گرفته است تا دانشجویان بین‌المللی بتوانند بر اساس مدارک و شرایط تمکن مالی از این بورسیه ها بهره مند شوند. یکی از نکات مثبت بورسیه تحصیلی در ایتالیا این است که دانشجویان هیچ تعهدی به دولت ایتالیا ندارند؛ اما باید بتوانند واحد های درسی خود را با نمرات خوب و قابل قبول پشت سر بگذارند.

به طور کلی سه نوع بورسیه در ایتالیا وجود دارد:

·         نوع اول: در این نوع بورسیه شهریه دانشجویی کاهش داده شده و متقاضی باید سالانه بین ۵۰۰ تا ۱۰۰۰ یورو پرداخت کند.
·         نوع دوم: بورسیه استانی می باشد که تا سقف ۵۲۰۰ یورو به دانشجو کمک هزینه دانشگاه پرداخت می شود.
·         نوع سوم: بورسیه کامل تحصیلی است. در این نوع بورسیه ۱۱ تا ۲۰ هزار یورو به دانشجو پرداخت شده که معمولاً شامل دانشجویان ممتاز و برتر در مقطع دکترا می شود.

اگر شما هم به دنبال تحصیل رایگان و دریافت بورسیه تحصیلی ایتالیا هستید می توانید با مشاوران ما در موسسه مهاجرتی اصطهباناتی تماس حاصل کرده و سوالات خود را در این زمینه بپرسید. کارشناسان و وکلای برجسته ما بر اساس جدیدترین اطلاعات مهاجرتی شما را راهنمایی خواهند کرد.

شرایط تحصیل رایگان در ایتالیا

افرادی که می خواهند تحصیلات خود را در کشور ایتالیا ادامه دهند باید از شرایط تحصیل رایگان  یا تحصیل به زبان انگلیسی در این کشور آگاه باشند. به طور کلی یکی از شرایط مهم برای تحصیل در کشور ایتالیا، داشتن مدرک زبان انگلیسی می باشد.

متقاضیانی که می خواهند در این کشور به تحصیل بپردازند باید مدرک زبان با حداقل نمره ۶ را ارائه دهند. چنانچه متقاضی بخواهد هزینه تحصیل در ایتالیا را کاهش دهد، باید به زبان ایتالیایی نیز مسلط باشد تا بتواند از تحصیلات رایگان در این کشور برخوردار شود.

رشته های تحصیلی در ایتالیا

اگر شما هم متقاضی تحصیل در کشور ایتالیا هستید؛ حتماً باید با رشته های تحصیلی مختلفی که در این کشور ارائه می شوند آشنا باشید تا بتوانید بر اساس استعداد و علایق خود بهترین رشته را انتخاب کنید. در ادامه لیستی از محبوب ترین و پرطرفدارترین رشته هایی که در دانشگاه های مختلف کشور ایتالیا تدریس می شوند ارائه می کنیم.

  • رشته های معماری و هنر
  • گرایش های مختلف علوم انسانی
  • رشته های مختلف مهندسی
  • رشته های مختلف علوم پزشکی

رشته های بدون آزمون همچون:

  • دارایی، مالی، سرمایه گذاری
  • اقتصاد بازرگانی
  • روابط بین‌الملل
  • مدیریت بین‌الملل
  • قانون
  • طراحی مد
  • غذا شناسی
  • روانشناسی

ناگفته نماند که دانشجویانی که در رشته های معماری، هنر، علوم انسانی، مهندسی و علوم پزشکی تحصیل می کنند، پس از تحصیل به سرعت جذب بازار کار شده و می توانند به کسب درآمد بپردازند. به همین دلیل این رشته ها در کشور ایتالیا طرفداران بسیار زیادی دارند.

اقامت پس از تحصیل در کشور ایتالیا

یکی از مهم ترین دغدغه های مهاجران تحصیلی این است که بتوانند پس از پایان تحصیلات، اقامت دائم ایتالیا را به دست بیاورند. برای این که فرد بتواند اقامت دائم این کشور را بعد از تحصیل به دست بیاورد، باید بتواند در ایتالیا یک کار مناسب پیدا کند. فرد بعد از پیدا کردن کار می تواند ویزای کاری خود را دریافت کرده و بعد از پنج سال کار و اقامت در ایتالیا، این امکان را خواهند داشت که برای دریافت اقامت دائم اقدام کند.

ویزای کاری که در ابتدا صادر می شود، اعتبار دو ساله دارد و فرد مهاجر می تواند به مدت پنج سال ویزای کاری خود را تمدید کند. بعد از گذشت ۵ سال و در صورت نداشتن سابقه کیفری و پرداخت منظم مالیات، مهاجر می تواند اقامت دائم ایتالیا را دریافت نماید.

تحصیل در کشور ایتالیا به زبان انگلیسی و ایتالیایی

دانشگاه های کشور ایتالیا اغلب دوره های تحصیلی را به زبان های انگلیسی و ایتالیایی ارائه می دهند. در بسیاری از موارد، دانشجویان بین‌المللی به دنبال تحصیل به زبان انگلیسی هستند اما خوب است بدانید چنانچه افراد مسلط به زبان ایتالیایی باشند می توانند از تحصیلات رایگان در این کشور بهره مند شوند.

در مهاجرت تحصیلی ایتالیا با دیپلم، متقاضی این امکان را دارد تا بعد از پایان دوران دبیرستان و با ارائه مدرک زبان انگلیسی یا ایتالیایی، از دانشگاه های این کشور پذیرش تحصیلی دریافت کند. همانطور که تا اینجای مطلب نیز گفتیم چنانچه متقاضی تحصیل در کشور ایتالیا به زبان انگلیسی هستید، باید مدرک زبان آیلتس با حداقل نمره ۶ را ارائه دهید. اگر بخواهید به زبان ایتالیایی در این کشور تحصیل کنید نیز باید مدرک زبان ایتالیایی با نمره B2 را داشته باشید.

لیست دانشگاه های ایتالیا و لیست دانشگاه های انگلیسی زبان ایتالیا

از مهمترین موارد برای کسانی که متقاضی تحصیل در کشور ایتالیا هستند، شناخت دانشگاه های برتر این کشور است. بسته به این که بخواهید تحصیلات خود را به زبان انگلیسی یا ایتالیایی ادامه دهید، دانشگاه های مختلفی در این کشور وجود دارد که از سطح علمی بسیار خوبی نیز برخوردار هستند. در این قسمت شما را با دانشگاه های برتر انگلیسی و ایتالیایی زبان این کشور آشنا می کنیم.

لیست دانشگاه های رایگان ایتالیا:

لیست دانشگاه های انگلیسی زبان ایتالیا:

  • دانشگاه پادووا
  • دانشگاه تورین
  • دانشگاه پلی تکنیک میلان
  • دانشگاه کاتولیکا ساکرو کور

لیست برترین دانشگاه های ایتالیایی زبان

نام دانشگاهرنکینگ جهانی
دانشکده مطالعات پیشرفته پیزا149
دانشگاه بولونیا168
دانشگاه پادوا۲۰۱-۲۵۰
دانشگاه ویتا۲۰۱-۲۵۰
دانشگاه ساپینزا روم۲۵۱-۳۰۰
دانشگاه میلان۳۰۱-۳۵۰
دانشگاه پلی تکنیک میلان۳۰۱-۳۵۰
دانشگاه ترنتو۳۰۱-۳۵۰
دانشگاه فلورانس۳۵۱-۴۰۰
دانشگاه ناپل فدریکو دوم۳۵۱-۴۰۰
دانشگاه پروا۳۵۱-۴۰۰
دانشگاه پیزا۳۵۱-۴۰۰
دانشگاه سالرنو۳۵۱-۴۰۰
دانشگاه باری آلدو مورو۴۰۱-۵۰۰
دانشگاه فرارا۴۰۱-۵۰۰
دانشگاه آزاد بوزن– بولزانو۴۰۱-۵۰۰
دانشگاه جنوا۴۰۱-۵۰۰
دانشگاه میلان– بیکوکا۴۰۱-۵۰۰
دانشگاه مودنا و رجیوامیلیا۴۰۱-۵۰۰
دانشگاه پاویا۴۰۱-۵۰۰
دانشگاه پلی تکنیک باری۴۰۱-۵۰۰

هزینه تحصیلی در ایتالیا

افرادی که متقاضی تحصیل در دانشگاه های کشور ایتالیا هستند باید به این نکته توجه داشته باشند که برنامه ریزی مالی و اطلاع از میزان هزینه ها در این کشور، برای دانشجویان و به طور کلی مهاجران اهمیت زیادی دارد. هزینه تحصیل در ایتالیا بسته به سبک زندگی، رشته و دانشگاه انتخابی فرد، تا حدود زیادی متفاوت می باشد. به طور میانگین برای تحصیل در دانشگاه های دولتی این کشور، بیش از ۱۰۰۰ یورو در سال هزینه لازم است.

تجربه ثابت کرده که هزینه تحصیل دانشجویان غیر اروپایی بیشتر از دانشجویان اروپایی بوده و هزینه تحصیل در این کشور بر اساس شرایط مالی والدین دانشجو تعیین می گردد. در ایتالیا دانشگاه های خصوصی زیادی وجود دارد که طبیعتاً شهریه آنها از دانشگاه های دولتی بیشتر است. به طور میانگین شهریه تحصیل در دانشگاه های خصوصی ایتالیا بین ۶ تا ۲۰ هزار یورو در سال متغیر می باشد و دانشجویان باید این شهریه را در روز ثبت نام خود به دانشگاه پرداخت کنند.

چنانچه دانشجویی موفق شود که بورسیه تحصیلی دریافت کند، تمام هزینه پرداختی او به دانشگاه، عودت داده می شود. بنابراین افرادی که موفق به دریافت ویزای ایتالیا از طریق پذیرش تحصیلی می شوند و قصد ادامه تحصیل در دانشگاه های دولتی ایتالیا را دارند باید به این نکته توجه کنند که باید دست کم سالانه ۱۰۰۰ تا ۲۰۰۰ یورو شهریه دانشگاه را پرداخت نمایند.

مدارک مورد نیاز برای تحصیل در کشور ایتالیا

بسته به این که قصد تحصیل در مقطع کارشناسی، کارشناسی ارشد یا دکترا را داشته باشید؛ مدارک مورد نیاز شما متفاوت خواهد بود. اما برخی از مدارک برای تمامی مقاطع در مهاجرت تحصیلی به ایتالیا، مشترک هستند.

مهمترین مدارکی که متقاضیان مهاجرت تحصیلی به ایتالیا باید تهیه کنند، عبارت اند از:

  • مدرک دیپلم و پیش دانشگاهی به همراه ریز نمرات تحصیلی با ترجمه به زبان ایتالیایی و مهر تایید دادگستری و وزارت امور خارجه
  • ترجمه مدرک کارشناسی و کارشناسی ارشد به همراه ریز نمرات به زبان ایتالیایی با مهر تایید دادگستری و وزارت امور خارجه
    ترجمه شناسنامه به زبان ایتالیایی
  • فرم پر شده پذیرش دانشگاه و رشته تایید شده
  • مدارک زبان انگلیسی و ایتالیایی
  • شرح دروس اخذ شده دوران کارشناسی به زبان انگلیسی و ایتالیایی
  • نامه ارزشیابی تحصیلی سفارت ایتالیا در کشور صادر کننده مدرک
  • پنج قطعه عکس
  • اصل گذرنامه
  • فرم پر شده درخواست ویزا
  • دو نسخه از نامه پذیرش دانشگاه
  • رزرو بلیط سفر به ایتالیا، رزرو هتل از اولین روز تاریخ بلیط تا حداقل ۲۰ روز اول اقامت
  • نامه تمکن مالی دانشجو یا یکی از والدین او با حداقل موجودی حساب ۵۸۰۰ یورو، به ازای هر یک سال تحصیل دانشجو در ایتالیا (این عدد درواقع میزان تمکن مالی برای ویزای تحصیل ایتالیا می باشد.)
  • پرینت حساب بانکی سه ماهه حامی مالی متقاضی
  • دو نسخه کپی از پاسپورت متقاضی و نامه پذیرش به همراه یک نسخه کپی از کلیه مدارک تحصیلی
  • رسید پرداخت مبلغ ۵۰ یورو برای بررسی مدارک ویزای تحصیلی

ددلاین پذیرش تحصیل در کشور ایتالیا

اطلاع از ددلاین پذیرش تحصیلی دانشگاه های ایتالیا برای متقاضیان اهمیت زیادی دارد. افرادی که قصد تحصیل در کشور ایتالیا را دارند می توانند از ماه سپتامبر تا ژوئن برای پذیرش تحصیلی اقدام کنند. شروع سال تحصیلی در این کشور نیز از ماه سپتامبر می باشد. دانشجویانی که برای مقطع دکترا می خواهند پذیرش تحصیلی دریافت کنند باید در ماه های مارس تا دسامبر درخواست خود را ارسال نمایند.

کار پس از تحصیل در کشور ایتالیا

یکی از اصلی ترین اهداف اغلب دانشجویان در ایتالیا، این است که بتوانند پس از تحصیل در این کشور زیبا به کار پرداخته و زندگی در این کشور را ادامه دهند. اگر شما نیز چنین تصمیمی دارید، باید بعد از پایان تحصیلات خود به کاریابی پرداخته و در صورت پیدا کردن یک شغل در ایتالیا می توانید ویزای کاری دریافت کنید.

بعد از دریافت ویزای کاری، شما این اجازه را دارید تا در ایتالیا اقامت داشته باشید. البته به این نکته توجه داشته باشید که نرخ بیکاری در ایتالیا بالا بوده و همین موضوع باعث شده تا دانشجویان بین‌المللی شانس کمی برای پیدا کردن کار بعد از تحصیل داشته باشند.

ویزای همراه تحصیلی ایتالیا

به طورکلی امکان پیوستن همراه به دانشجوی متقاضی تحصیل در کشور ایتالیا، به صورت همزمان وجود ندارد. البته برای حل این مشکل، همراه این امکان را دارد تا با ویزای توریستی و برای مدتی محدود در کنار دانشجو باشد. فرد متقاضی مهاجرت می تواند بعد از دریافت کارت اقامت ایتالیا، برای پیوستن همراه یا همراهان خود درخواست بدهد. بنابراین چنانچه متقاضی بخواهد از همان ابتدا شخصی را به عنوان همراه به ایتالیا ببرد باید مدارک ویزای توریستی ایتالیا را آماده کند و همراه خود را از طریق ویزای توریستی به ایتالیا ببرد.

مشاوره تحصیلی مهاجرت به ایتالیا

یکی از مهمترین اقداماتی که متقاضیان مهاجرت تحصیلی باید در نظر داشته باشند، دریافت مشاوره قبل از اقدام برای مهاجرت است. طبیعتا در صورت داشتن اطلاعات جامع و کامل نسبت به دانشگاه ها و رشته های موجود در کشور مقصد، متقاضی این امکان را دارد تا بهترین تصمیم را برای آینده تحصیلی خود اتخاذ کند؛ لذا توصیه می کنیم که از مشاوره ها و راهنمایی های لازم در این زمینه بهره مند شوید.

سخن آخر

ما در این مقاله از بلاگ گروه وکلای اصطهباناتی، تلاش کردیم تا شما را با تمامی شرایط ویزای تحصیلی و روش های مهاجرت به کاندلا ایتالیا و سایر شهرهای این کشور آشنا کنیم. اگر شما هم متقاضی مهاجرت تحصیلی به این کشور اروپایی زیبا هستید، می توانید با مشاورین و وکلای برجسته ما در موسسه مهاجرتی اصطهباناتی تماس حاصل کرده و سوالات خود را بپرسید. مشاورین ما بر اساس جدیدترین اطلاعات مهاجرتی شما را راهنمایی می کنند.

سوالات متداول در مورد تحصیل در ایتالیا

1- آیا امکان تحصیلات رایگان در ایتالیا وجود دارد؟

گرچه دانشگاه های ایتالیا رایگان نیستند؛ اما متقاضیان با دریافت بورسیه تحصیلی می توانند از تحصیلات رایگان بهره مند شوند.

2- آیا امکان تحصیل در کشور ایتالیا به زبان انگلیسی وجود دارد؟

بله متقاضیان می توانند در دانشگاه ها و رشته های انگلیسی زبان به تحصیل بپردازند.

3- شرایط تحصیل در کشور ایتالیا با مدرک دیپلم چیست؟

متقاضیان می توانند بعد از پایان مقطع دبیرستان و با مدرک دیپلم، برای تحصیل در مقطع کارشناسی از دانشگاه های ایتالیا پذیرش تحصیلی دریافت کنند.

4- شرایط کار پس از تحصیل در کشور ایتالیا چیست؟

در کشور ایتالیا نرخ بیکاری بسیار بالاست و دانشجویان بین‌المللی برای پیدا کردن کار با مشکلات زیادی مواجه هستند.

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *