تحصیل پزشکی در مجارستان

تحصیل پزشکی در مجارستان راهی بسیار مناسب برای اخذ مدرک معتبر پزشکی از اروپا با هزینه‌ای مقرون به صرفه است.

مشاوره رایگان
مشاوره رایگان

مجارستان یکی از کشورهای اروپای شرقی و عضو اتحادیه اروپا است که از نظر سطح زندگی به عنوان یک کشور اروپایی در جایگاه خوبی قرار دارد. رشته پزشکی نیز این روزها علاقه‌مندان بسیاری پیدا کرده و این رشته در بسیاری کشورها جزو پردرآمدترین رشته‌ها است. بنابراین اگر به دنبال تحصیل ارزان پزشکی در اروپا هستید، کشور مجارستان گزینه بسیار مناسبی است.

این مقاله توسط موسسه مهاجرتی اصطهباناتی خدمت شما عزیزان ارائه شده است. چنانچه مایل هستید برای اخذ پذیرش در رشته پزشکی کشور مجارستان اقدام کرده و شرایط خود را ارزیابی کنید، می‌توانید با موسسه تماس حاصل فرمایید و از مشاوره کارشناسان مجرب ما بهره‌مند شوید.

بررسی رشته پزشکی در مجارستان

در سال‌های گذشته تحصیل پزشکی در مجارستان متقاضیان زیادی پیدا کرده است و بسیاری از دانشجویان بین‌المللی برای تحصیل در اروپا و مجارستان اقدام می‌کنند. به طوریکه تعداد فارغ‌التحصیلان پزشکی از دانشگاه‌های مجارستان در سال‌های قبل بیش از 10 هزار نفر بوده است. دانشگاه‌های پزشکی مجارستان از جمله معتبرترین دانشگاه‌های اروپا هستند که بهترین امکانات آموزشی را در اختیار دانشجویان قرار می‌دهند و نسبت به دیگر کشورهای اروپایی هزینه‌ای بسیار مقرون به صرفه دارند. علاوه بر این شانس استفاده از بورسیه تحصیلی نیز برای دانشجویان پزشکی در مجارستان وجود دارد. سایر اطلاعات رشته پزشکی مجارستان در جدول زیر ارائه شده است:

اطلاعات کلی تحصیل پزشکی در مجارستان

تعداد دانشگاه‌های معتبر پزشکی در مجارستان4
طول مدت تحصیل6 سال
نوع مدرکدکترای عمومی .M.D
نوع دورهدکترای پیوسته
میانگین شهریه سالانه16 هزار تا 18 هزار دلار
آزمون ورودیدارد
بورسیه تحصیلیدارد
ددلاین پذیرشماه فوریه و نوامبر
متوسط درآمد پزشکان در مجارستان39 هزار دلار در سال

مزایای تحصیل پزشکی در مجارستان

دلایل زیادی برای تحصیل پزشکی در مجارستان وجود دارد که دانشجویان را از سراسر جهان به سمت خود جذب می‌کند از جمله:

  • معتبر بودن مدرک پزشکی اخذ شده از دانشگاه‌های مجارستان در 25 کشور اروپایی
  • مورد تأیید بودن مدرک پزشکی دانشگاه‌های مجارستان در ایران
  • برگزاری دوره‌های زبان و پری مدیکال در کالج‌های معتبر مجارستان پیش از شروع تحصیل برای آمادگی بیشتر دانشجویان
  • برخورداری از کیفیت و سطح بالای آموزش
  • استفاده از خدمات بیمه درمانی حین تحصیل
  • امکان اشتغال در سایر کشورهای اروپا و آمریکا بعد از اتمام تحصیل
  • امکان اخذ بورسیه و انتقال دانشجویان به سایر کشورهای عضو اتحادیه اروپا از جمله هلند
  • امکان تحصیل به زبان انگلیسی
  • پایین بودن هزینه تحصیل و زندگی در مجارستان
  • امکان سفر به کشورهای حوزه شینگن با اخذ ویزای تحصیلی مجارستان

دانشگاه های مجارستان

دانشگاه های پزشکی مجارستان

دانشگاه‌های پزشکی مجارستان بسیار معتبر بوده و دارای رتبه‌های جهانی هستند. همچنین سیستم آموزشی در دانشگاه‌ها و مدارس مجارستان مانند سایر کشورهای اروپایی از معاهده بولونیا پیروی می‌کند و به همین دلیل امکان انتقال دانشجویان به سایر کشورهای عضو اتحادیه اروپا وجود دارد و مدرک دریافت شده از دانشگاه‌های مجارستان در کل اروپا و کشور آمریکا نیز پذیرفته می‌شود. به طور کلی 4 دانشگاه در مجارستان دارای رتبه زیر 1000 در رنکینگ جهانی هستند و دوره آموزش پزشکی را نیز به زبان انگلیسی ارائه می‌کنند. این دانشگاه‌ها عبارتند از:

نام دانشگاه

رتبه در مجارستان

رتبه در جهان

دانشگاه سملوایز (Semmelweis University)1201-250
دانشگاه سگد (University of Szeged)2610- 601
دانشگاه دبرسن (University of Debrecen)5671-680
دانشگاه پچ (university of pécs)6850- 801

دانشگاه های مورد تأیید وزارت بهداشت و علوم ایران در مجارستان

تمام دانشگاه‌های برتر پزشکی در مجارستان مورد تأیید وزارت بهداشت و علوم ایران هستند و به همین دلیل آن دسته از متقاضیانی که تصمیم دارند بعد از اتمام تحصیل به ایران برگردند و مشغول کار یا ادامه تحصیل شوند، می‌توانند بدون نگرانی برای اخذ پذیرش از این دانشگاه‌ها اقدام کنند. مدرک دریافت شده از 4 دانشگاه برتر زیر علاوه بر اینکه در کل اروپا و آمریکا معتبر است، مورد تأیید وزارت بهداشت و علوم ایران نیز قرار دارد:

  • دانشگاه سملوایز بوداپست
  • دانشگاه دبرسن
  • دانشگاه پچ
  • دانشگاه سگد

تمام دانشگاه‌های برتر پزشکی در مجارستان مورد تأیید وزارت بهداشت و علوم ایران هستند و فارغ‌التحصیلان این دانشگاه‌ها می‌توانند با مدرک خود در ایران کار کنند.هزینه تحصیل پزشکی در مجارستان

رشته پزشکی از جمله رشته‌های گران در مجارستان محسوب می‌شود و شهریه آن نسبت به سایر رشته‌های کارشناسی و علوم پزشکی بیشتر است اما با این وجود هزینه تحصیل و زندگی در مجارستان نسبت به سایر کشورهای اروپایی بسیار پایین و مقرون به صرفه است. البته باید این نکته را در نظر بگیرید که هزینه زندگی و تحصیل بر اساس شهر محل تحصیل، دانشگاه و نوع دوره متفاوت خواهد بود. هزینه کلی زندگی و تحصیل پزشکی در مجارستان به صورت میانگین و حدودی در جدول زیر ارائه شده است:

شرح هزینه

مبلغ

شهریه دوره پری مدیکال6,500 تا 7,500 یورو در سال
شهریه دوره پزشکی16,000 تا 19,000 یورو در سال
مخارج زندگی برای یک نفر630 یورو در ماه
اجاره آپارتمان یک خوابه340 تا  تا 430 یورو در ماه

هزینه تحصیل پزشکی در مجارستان بدون آزمون

متقاضیان تحصیل پزشکی در مجارستان ملزم به سپری کردن آزمون ورودی هستند و پذیرش در رشته پزشکی مجارستان بدون آزمون ممکن نیست. بنابراین دانشجویان باید هزینه آزمون ورودی پزشکی مجارستان را حتما در لیست هزینه‌های خود در نظر داشته باشند. این آزمون شامل دو بخش کتبی و شفاهی است که در هر دانشگاه هزینه متفاوتی دارد و بسته به دانشگاه بین 250 تا 350 دلار است.

شرایط تحصیل پزشکی در مجارستان

رشته پزشکی پرطرفدارترین رشته تحصیلی در مجارستان است و به علت سطح بسیار خوب آموزش و هزینه‌های مقرون به صرفه هر ساله دانشجویان زیادی برای تحصیل در این رشته به کشور مجارستان مهاجرت می‌کنند. تحصیل این رشته در دانشگاه‌های مجارستان به زبان‌های مجاری، آلمانی و انگلیسی ممکن است. برای ورود به این رشته دانشجویان باید زبان خود را کامل کرده و در صورت انتخاب زبان انگلیسی برای تحصیل مدرک زبان معتبر تافل و یا آیلتس ارائه دهند.

دانشجویان در سال ششم، دوره‌های کارآموزی خواهند داشت. همچنین دانشجویان باید وارد یک دوره یک ساله به نام فاندیشن یا پری‌ مدیکال شوند و پس از آن در آزمون‌های ورودی دانشگاه‌ها شرکت کنند. دوره فاندیشن در دانشگاه‌ها و کالج‌های مجارستان ارائه می‌شود و متقاضیان را برای آزمون ورودی آماده می‌کند. امکان تحصیل پزشکی در مجارستان بدون مدرک زبان نیز وجود دارد و دانشجویان می‌توانند در دوره‌های زبان پیش از تحصیل در کالج‌های زبان مجارستان شرکت کنند.

شما عزیزان می‌توانید در خصوص شرایط تحصیل پزشکی در مجارستان با موسسه مهاجرتی اصطهباناتی تماس حاصل فرمایید و اطلاعات بیشتر را از طریق مشاوره با کارشناسان مجرب ما دریافت نمایید. کارشناسان و وکلای موسسه پس از بررسی شرایط و بودجه شما بهترین گزینه مهاجرتی را خدمتتان معرفی خواهند کرد.

شرایط سنی تحصیل پزشکی در مجارستان

دانشگاه‌های مجارستان برای پذیرش دانشجویان در دوره پزشکی هیچگونه شرط سنی اعلام نکرده‌اند اما سفارت مجارستان روی سن متقاضیان حساس است و به همین دلیل افرادی که سن بالایی داشته باشند ریسک رد شدن ویزای تحصیلی دارند.

از این رو هرچه سن متقاضی و به دنبال آن گپ تحصیلی وی کمتر باشد شانس بیشتری برای دریافت ویزای تحصیلی خواهد داشت. طبق تجربه معمولا تا سن 23 و 24 سال شانس زیادی برای دریافت ویزای تحصیلی مجارستان در رشته پزشکی وجود دارد اما تا سن 28 سالگی نیز امکان صدور ویزا برای متقاضیان هست.

شرط معدل برای تحصیل پزشکی در مجارستان

برای پذیرش رشته پزشکی در دانشگاه‌های مجارستان شرط معدل در نظر نگرفته شده است. اما همانطور که اشاره شد متقاضیان باید در یک آزمون ورودی شرکت کنند که نمره این آزمون ملاک پذیرش قرار خواهد گرفت. با این حال داشتن مدرک زبان با نمره بالا و رزومه و معدل تحصیلی خوب تأثیر مثبتی در پذیرش متقاضی دارد و می‌تواند تعیین‌کننده باشد.

تحصیل پزشکی در مجارستان با مدرک دیپلم

افرادی که دارای مدرک دیپلم دبیرستان هستند در صورتی که دارای گپ تحصیلی زیادی نباشند می‌توانند برای تحصیل پزشکی در مجارستان اقدام کنند. متقاضیان پس از ارائه مدرک دیپلم باید وارد دوره یک ساله پری مدیکال یا دوره پیش از پزشکی شوند و دروس پایه مانند زیست شناسی، شیمی، ریاضی و زبان انگلیسی را مطالعه نمایند. در انتهای این دوره نیز باید در آزمون ورودی رشته پزشکی شرکت کنند و در صورتی که نمره قبولی کسب کنند می‌توانند تحصیل خود را در رشته پزشکی مجارستان ادامه دهند.

هزینه تحصیل رشته پزشکی در مجارستان بسته به دانشگاه بین 16 هزار تا 19 هزار دلار در سال استمدت زمان تحصیل پزشکی در مجارستان

مدت زمان تحصیل رشته پزشکی در مقطع دکتری عمومی در مجارستان 6 سال یا 12 ترم است و بعد از اتمام این دوره دانشجویانی که تمایل دارند وارد دوره تخصص شوند می‌توانند در دانشگاه‌های مجارستان به تحصیل در دوره تخصص بپردازند. دو سال اول تحصیل دروس پایه و تخصصی پزشکی تدریس می‌شود و از سال سوم تا ششم دروس بالینی جهت تشخیص و درمان بیماران به دانشجویان آموزش داده می‌شود. در پایان تحصیل نیز ارائه پایان‌نامه برای دانشجویان الزامی است.

آزمون ورودی پزشکی در مجارستان

یکی از الزامات ورود به رشته پزشکی مجارستان شرکت در آزمون ورودی دانشگاه‌ها است. این آزمون به صورت کتبی و شفاهی از درس‌های کلیدی و مهم مانند زیست، شیمی، ریاضی و زبان انگلیسی عمومی و اختصاصی برگزار می‌شود و سپری کردن آن برای تمام دانشجویان پزشکی، دندانپزشکی، داروسازی و متقاضیان سایر رشته‌های علوم پزشکی الزامی است. آزمون کتبی به صورت تستی است و در آزمون شفاهی نیز از درس‌های نام برده شده حدود 2 سوال پرسیده خواهد شد.

بورسیه پزشکی در مجارستان

یکی از مسائل مهم برای متقاضیان تحصیل پزشکی در مجارستان اخذ بورسیه است. دانشگاه‌هایی که این امکان را داشته باشند، برای دانشجویان برتر و ممتاز بورسیه تحصیلی در نظر می‌گیرند اما باید دقت کنید که تمام دانشگاه‌ها به دانشجویان پزشکی بورسیه نخواهند داد و برای اخذ بورسیه معمولا رقابت تنگاتنگی وجود دارد. همچنین اخذ بورسیه تحصیلی از ابتدای شروع تحصیل ممکن نیست و دانشجویان بعد از سپری کردن ترم‌های اول در صورتی که نمرات بالا کسب کنند می‌توانند درخواست بورسیه دهند.

تحصیل رایگان پزشکی در مجارستان

تحصیل در دانشگاه‌های دولتی مجارستان برای دانشجویان مجارستانی و کشورهای عضو اتحادیه اروپا رایگان است اما این امکان برای دانشجویان خارج از اتحادیه اروپا وجود ندارد و این دسته از دانشجویان باید شهریه پرداخت کنند. اما دانشجویان می‌توانند با دریافت بورسیه تحصیلی، وام تحصیلی و کار حین تحصیل بخش زیادی از هزینه‌های تحصیل و زندگی خود را پوشش دهند و تحصیل خود را کاملاً یا تقریباً رایگان کنند.

تحصیل پزشکی در مجارستان بدون آزمون

تحصیل پزشکی در کشور مجارستان بدون آزمون ممکن نیست و دانشجویان ملزم به شرکت در آزمون ورودی دانشگاه‌ها هستند. این آزمون مانند کنکور سراسری در ایران است اما سوالات آزمون ورودی دانشگاه‌های مجارستان آسان‌تر بوده و قبولی در آن به مراتب راحت‌تر است. برای قبولی در این آزمون باید در دروسی مانند زیست، شیمی، انگلیسی عمومی و انگلیسی تخصصی اطلاعات کافی داشته باشید. مدت زمان این آزمون 2 ساعت و نیم است و به صورت تستی برگزار می‌شود.

تحصیل دندانپزشکی در مجارستان

دندانپزشکی بعد از پزشکی پرطرفدارترین رشته تحصیلی در مجارستان است و در بهترین دانشگاه‌های این کشور تدریس می‌شود. دندانپزشکان نیز در مجارستان دارای درآمد خوبی هستند و به دلیل اعتبار مدرک اخذ شده دانشجویان می‌توانند بعد از اتمام تحصیل در ایران، مجارستان، اروپا و یا آمریکا کار کنند. طول دوره دندانپزشکی مجارستان 5 ساله است و این رشته به زبان انگلیسی نیز ارائه می‌شود. پذیرش در رشته دندانپزشکی مانند رشته پزشکی نیاز به شرکت در آزمون ورودی و دوره پریمدیکال در کالج‌های معتبر مجارستان دارد.

تحصیل داروسازی در مجارستان

تحصیل داروسازی در مجارستان به صورت مقطع کارشناسی و کارشناسی ارشد پیوسته است که حدود 5 سال یا 10 ترم طول می‌کشد. دانشجویان پس از فارغ‌التحصیلی می‌توانند برای دوره‌های کارآموزی در داروخانه‌های این کشور ثبت‌نام کنند و یا در دوره دکتری ادامه تحصیل دهند. برای اخذ پذیرش در رشته داروسازی ارائه مدرک دیپلم دبیرستان الزامی است. همچنین دانشجویان باید در آزمون ورودی دانشگاه‌ها نیز شرکت کنند. این آزمون شامل دو بخش کتبی و مصاحبه است. 2 سال اول دوره داروسازی دروس پایه داروسازی تدریس می‌شود و 2 سال بعد دروس تخصصی ارائه می‌شود. دانشجویان در سال آخر به کارآموزی و ارائه پایان‌نامه مشغول می‌شوند.

تحصیل پزشکی در کشور مجارستان بدون آزمون امکان‌پذیر نیست و دانشجویان ملزم به شرکت در آزمون ورودی دانشگاه‌ها هستندمدارک لازم برای اخذ پذیرش پزشکی در مجارستان

متقاضیانی که به دنبال اخذ پذیرش از دانشگاه‌های مجارستان در رشته پزشکی هستند باید مدرک زبان معتبر آیلتس با نمره 5 تا 6 و یا مدرک تافل با نمره 60 تا 80 ارائه کنند. آن دسته از متقاضیانی که امکان ارائه مدرک زبان معتبر را تا زمان ارسال مدارک ندارند، می‌توانند در کالج‌های زبان مجارستان نام نویسی کنند و پس از سپری کردن دوره زبان در مجارستان مدرک زبان خود را به دانشگاه ارائه کنند. سایر مدارک لازم برای تحصیل پزشکی در مجارستان عبارتند از:

  • ارائه برگه قبولی در آزمون ورودی و مصاحبه
  • ارائه ترجمه مدرک دیپلم و ریزنمرات به زبان انگلیسی
  • ارائه پاسپورت با اعتبار حداقل 6 ماه
  • ارائه ترجمه مدارک هویتی مانند شناسنامه و کارت ملی
  • ارائه کارت واکسیناسیون هپاتیت B، سرخک و صرع
  • تکمیل فرم درخواست پذیرش
  • پرداخت کامل هزینه بررسی مدارک

تحصیل تخصص پزشکی در مجارستان

دانشجویان دوره عمومی پزشکی پس از اتمام تحصیل خود می‌توانند وارد دوره تخصص پزشکی در مجارستان شوند. دوره تخصص پزشکی مجارستان شامل دو مرحله است که بر اساس نوع گرایش تخصص مدت زمان هر مرحله متفاوت است. مرحله اول آموزش عمومی است و بین 3 تا 26 ماه طول می‌کشد و مرحله دوم شامل دروس تخصصی است که 24 تا 72 ماه زمان می‌برد. در طول این دوره دانشجویان زیر نظر اساتید در بیمارستان‌ها مشغول به تحصیل هستند و در پایان دوره تخصص با قبولی در آزمون نهایی که توسط اداره بهداشت مجارستان برگزار می‌شود، مدرک خود را دریافت خواهند کرد.

کار حین تحصیل در رشته پزشکی در مجارستان

دانشجویان پزشکی در مجارستان می‌توانند حین تحصیل 24 ساعت در هفته و به صورت پاره وقت کار کنند. این کار می‌تواند در حوزه گردشگری، فناوری، خدمات غذا و رستوران، آموزش زبان و .. باشد. همچنین در صورتی که دانشگاه شرایطی را برای کار دانشجویی فراهم کرده باشد، دانشجویان می‌توانند برای کار در محیط دانشگاه درخواست دهند. اما کار مورد نظر نباید به تحصیل دانشجو آسیب وارد کند و باید با برنامه درسی و کلاسی او هماهنگ باشد. اگرچه درآمد مشاغل پاره وقت در مجارستان زیاد نیست اما دانشجویان می‌توانند با حقوق خود مقداری از هزینه‌های زندگی و تحصیل را پرداخت کنند.

درآمد پزشکان در مجارستان

متوسط درآمد پزشکان در مجارستان برابر با1,160,000 فورنیت در ماه برابر با 3,270 دلار آمریکا است. به طور کلی نرخ بیکاری در کشور مجارستان پایین است و از هر 100 نفر تنها 4 نفر بیکار هستند. بنابراین دانشجویان پس از اتمام تحصیل می‌توانند فرصت‌های شغلی مناسبی داشته باشند. اما باید به این نکته توجه کرد که دانشجویان نمی‌توانند پس از دوره عمومی یا MMBS مشغول به کار شوند و باید حتما دوره تخصص یا رزیدنتی را نیز سپری کنند تا اجازه کار در مجارستان را داشته باشند.

دانشجویانی که به زبان انگلیسی تحصیل می‌کنند باید برای موفقیت شغلی به زبان مجاری نیز تسلط پیدا کنند.

اقامت مجارستان از طریق تحصیل پزشکی

یکی از مهمترین دغدغه‌های دانشجویان اقامت پس از تحصیل پزشکی در مجارستان است. دانشجویان پزشکی در مجارستان می‌توانند پس از اتمام تحصیل خود به مدت 9 ماه در مجارستان به دنبال کار باشند و در صورتی که کار مناسب با درآمدی خوب پیدا کنند می‌توانند ویزای کاری دریافت کنند و از این طریق اقامت خود را در مجارستان تمدید کنند. همچنین بعد از 3 تا 5 سال زندگی در مجارستان دانشجویان این امکان را دارند تا برای اخذ اقامت دائم مجارستان اقدام کند.

سخن پایانی

در این مقاله به بررسی تحصیل پزشکی در مجارستان پرداختیم. مجارستان مزایای زیادی برای تحصیل در رشته پزشکی به همراه دارد و فرصت بسیار خوبی برای تحصیل و زندگی در اروپا است. اگر شما نیز علاقه‌مند به پذیرش در رشته پزشکی مجارستان هستید، می‌توانید با کارشناسان مجرب ما در موسسه مهاجرتی اصطهباناتی تماس بگیرید تا در شرایط شما ارزیابی شود. کارشناسان ما در تمامی مراحل و تا زمان اخذ پذیرش و ویزای تحصیلی در کنار شما عزیزان خواهند بود.

سوالات متداول در مورد تحصیل پزشکی در مجارستان

1- هزینه تحصیل پزشکی در مجارستان چقدر است؟

هزینه تحصیل پزشکی در دانشگاه های مختلف متفاوت است اما به طور کلی شهریه مبلغی بین 16 هزار تا 19 هزار دلار در سال است.

2- آیا دانشگاه‌های پزشکی مجارستان مورد تأیید وزارت علوم و بهداشت ایران هستند؟

بله تمام دانشگاه‌های برتر مجارستان در رشته پزشکی مورد تأیید هستند.

3- آیا امکان تحصیل پزشکی به زبان انگلیسی در مجارستان وجود دارد؟

بله، دوره‌های پزشکی در دانشگاه‌های مجارستان به زبان انگلیسی نیز ارائه می‌شوند.

4- آیا دانشجویان بین‌المللی پزشکی در مجارستان امکان دریافت بورسیه تحصیلی را دارند؟

بله، مجارستان از جمله کشورهایی است که بورسیه‌های تحصیلی متنوعی برای دانشجویان رشته پزشکی ارائه کرده است.

5- آیا دانشجویان می‌توانند برای اخذ اقامت دائم پس از تحصیل پزشکی در مجارستان اقدام کنند؟

امکان دریافت اقامت دائم بلافاصله پس از اتمام تحصیل وجود ندارد اما دانشجویان می‌توانند با اخذ ویزای کاری ابتدا اقامت موقت خود را تمدید کرده و پس از 5 سال برای اخذ اقامت دائم اقدام کنند.

2.7/5 - (4 امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *