تحصیل پزشکی در کانادا

هر ساله افراد زیادی به دنبال تحصیل پزشکی در کانادا و پذیرش پزشکی در دانشگاه‌های کانادا هستند. کانادا یکی از پیشرفته‌ترین و بهترین کشورهای جهان است که دارای دانشگاه‌های بسیار خوبی است و امکانات زیادی در اختیار دانشجویان قرار می‌دهد. سطح علمی دانشگاه‌های پزشکی کانادا بسیار بالا است و چنانچه شما در یک رشته علوم پایه در کانادا مدرک تحصیلی دریافت کنید می‌توانید پس از آن وارد رشته پزشکی در این کشور شوید و پس از اتمام تحصیل نیز فرصت‌های شغلی بسیاری برای شما وجود خواهد داشت.

مشاوره رایگان
مشاوره رایگان

این مقاله توسط موسسه مهاجرتی اصطهباناتی خدمت شما عزیزان ارائه شده است. چنانچه تمایل دارید شرایط خود را برای پذیرش در رشته پزشکی در دانشگاه‌های کانادا ارزیابی کنید، می‌توانید با کارشناسان مجرب ما در موسسه تماس حاصل فرمایید تا به سوالات شما پاسخ داده شود.

معرفی رشته پزشکی در کانادا

رشته پزشکی در کانادا طرفداران بسیار زیادی دارد. کانادا یکی از بزرگترین و توسعه‌یافته‌ترین کشورهای جهان است که سیستم آموزشی بسیار خوبی برای تحصیل دانش‌آموزان و دانشجویان فراهم کرده و مدارک اخذ شده از دانشگاه‌های این کشور نیز دارای اعتبار بالایی در سطح جهان هستند. رشته پزشکی یکی از رشته‌های رقابتی در کانادا است که پذیرش در آن کار چندان راحتی نیست اما با این وجود در صورتی که شما دارای شرایط و صلاحیت‌های لازم باشید می‌توانید پذیرش خود را دریافت کنید. سایر اطلاعات در خصوص رشته پزشکی در کانادا در جدول زیر ارائه شده است:

اطلاعات کلی تحصیل پزشکی در کانادا

تعداد دانشگاه‌های برتر پزشکی در کانادا17
طول مدت تحصیل5 سال
نوع مدرکدکترای عمومی
نوع دورهدکترای پیوسته
میانگین شهریه سالانه13 هزار تا 90 هزار دلار
متوسط درآمد پزشکان در کانادا281 هزار دلار در سال

مزایای تحصیل پزشکی در کانادا

دلایل زیادی برای تحصیل پزشکی در کانادا وجود دارد. دانشجویان بین‌المللی با تحصیل این رشته در کانادا علاوه بر اینکه از یک سیستم آموزشی پیشرفته برای یادگیری بهره‌مند می‌شوند آینده شغلی بسیار خوبی نیز با مدرک دریافت شده از دانشگاه‌های کانادا خواهند داشت. کشور کانادا یکی از 5 کشور برتر در زمینه آموزش است و به همین دلیل یکی از بهترین انتخاب‌ها برای علاقه‌مندان پزشکی است. از جمله مزایای تحصیل پزشکی در کانادا می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • برخورداری از کیفیت و سطح بالای آموزش در دانشگاه‌ها
  • تقاضای بالا برای پزشک در کانادا
  • درآمد زیاد و رضایت شغلی
  • اعتبار بالای مدرک دریافت شده از دانشگاه‌های کانادا
  • کیفیت بالای زندگی در کانادا
  • فرصت رشد شغلی و تحصیلی

دانشگاه های پزشکی کانادا

هر ساله سیستم‌های رتبه‌بندی جهانی از جمله سیستم QS لیستی از برترین دانشگاه‌های جهان ارائه می‌کنند و کشور کانادا از جمله کشورهایی است که بسیاری از دانشگاه‌های آن در این لیست‌ها وجود دارند. دانشگاه‌های پزشکی کانادا دارای اعتبار بالایی هستند و امکانات بسیار خوبی را به دانشجویان ارائه می‌کنند. در رشته پزشکی، دانشگاه تورنتو کانادا رتبه اول را دارد و دانشگاه بریتیش کلمبیا در رتبه دوم قرار گرفته است. به طور کلی دانشگاه‌های برتر کانادا در رشته پزشکی به همراه رتبه در جدول زیر ارائه شده است:

نام دانشگاه

رتبه در رشته پزشکی

رتبه در جهان

دانشگاه تورنتو (University of Toronto)521
دانشگاه بریتیش کلمبیا (University of British Columbia)3334
دانشگاه مک گیل (McGill University)2530
دانشگاه آلبرتا (University of Alberta)81111
دانشگاه مک مستر (McMaster University)133189
دانشگاه کلگری (University of Calgary)89182
دانشگاه مونترال (University of Montreal)77141
دانشگاه اتاوا (University of Ottawa)98203
دانشگاه وسترن (Western University)152114
دانشگاه لاوال (Laval University)182441

دانشگاه های مورد تأیید وزارت بهداشت و علوم ایران در کانادا

تحصیل در دانشگاه‌های مورد تأیید وزارت بهداشت و علوم ایران در کانادا هدف بسیاری از متقاضیان رشته پزشکی در این کشور است. به این دلیل که مدرک اخذ شده از دانشگاه‌های مورد تأیید به دانشجویان این امکان را می‌دهد تا بعد از اتمام تحصیل در صورت تمایل با مدرک خود در ایران مشغول به کار شوند و یا ادامه تحصیل دهند. دانشگاه‌های بسیاری از جمله دانشگاه‌های برتر پزشکی در کانادا مورد تأیید وزارت بهداشت و علوم ایران هستند. بنابراین در صورتی که دانشجویان موفق به پذیرش در این دانشگاه‌ها شوند، از بابت پذیرش مدرک تحصیلی خود در ایران نیز نگرانی نخواهند داشت و یک مدرک بسیار معتبر اخذ خواهند کرد.

کشور کانادا یکی از 5 کشور برتر در زمینه آموزش است و به همین دلیل یکی از بهترین انتخاب‌ها برای علاقه‌مندان پزشکی استهزینه تحصیل پزشکی در کانادا

هزینه تحصیل پزشکی در کانادا یکی از اصلی‌ترین دغدغه‌های دانشجویان و متقاضیان این رشته است. شهریه دانشگاه‌های کانادا بر اساس دانشگاه و استان در این کشور متفاوت است. به عنوان مثال شهریه تحصیل دانشجویان بین‌المللی پزشکی در دانشگاه‌های استان کبک پایین‌تر از استان بریتیش کلمبیا است. اما به طور کلی هزینه تحصیل پزشکی در کانادا برای دانشجویان بین‌المللی بین 13 هزار تا 120 هزار دلار در سال در بعضی دانشگاه‌ها متغیر خواهد بود. شهریه تحصیلی بهترین دانشگاه‌های پزشکی کانادا در جدول زیر ارائه شده است:

نام دانشگاه

شهریه رشته پزشکی (دلار کانادا در سال)

دانشگاه تورنتو92 هزار
دانشگاه مک گیل50 هزار
دانشگاه آلبرتا13 هزار
دانشگاه بریتیش کلمبیا19 هزار
دانشگاه اتاوا28 هزار
دانشگاه مک مستر96 هزار
دانشگاه کلگری72 هزار
دانشگاه وسترن26 هزار
دانشگاه لاوال19 هزار

هزینه تحصیل پزشکی در کانادا بدون آزمون

بسیاری از دانشگاه‌های پزشکی کانادا برای پذیرش دانشجویان، آنها را ملزم به شرکت و قبولی در آزمون MCAT کرده‌اند. این آزمون یک آزمون 4 بخشی است که در کشورهای مختلف برگزار می‌شود. بنابراین داوطلبان تحصیل پزشکی در کانادا بهتر است ابتدا سایت دانشگاه مورد نظر خود را برای شرایط لازم جهت پذیرش بررسی کنند و در صورتی که نمره قبولی آزمون MCAT نیز جزو شرایط مورد نیاز بود، هزینه این آزمون را نیز در نظر بگیرند. هزینه آزمون بر اساس منطقه و کشوری که در آن آزمون می‌دهید بین 320 تا 370 دلار است. همچنین در صورتی که تمایل داشته باشید در کلاس‌های آمادگی برای این آزمون شرکت کنید، یا اینکه آزمون را کنسل کنید و یا زمان آن را تغییر دهید باید هزینه جداگانه‌ای را بپردازید.

شرایط تحصیل پزشکی در کانادا

در صورتی که تمایل به کسب اطلاعات بیشتر در زمینه تحصیل رشته پزشکی در کانادا را دارید، می‌توانید به پادکست زیر گوش دهید.

متقاضیانی که به تحصیل پزشکی در کانادا علاقه دارند باید ابتدا در یک رشته علوم پایه در مقطع لیسانس در کانادا پذیرش دریافت کنند و مدرک کارشناسی خود را دریافت نمایند. دوره کارشناسی در کانادا 3 الی 4 سال به طول می‌انجامد. بعد از سپری کردن دوره کارشناسی، متقاضیان باید در آزمون MCAT شرکت کنند و در این آزمون نمره قبولی کسب کنند. همچنین دانشگاه از بابت سلامت جسمی و روانی متقاضیان رشته پزشکی باید اطمینان حاصل کند؛ به همین جهت ارائه گواهی سلامت پزشکی ضروری است.

علاوه بر این ارائه انگیزه‌نامه قوی نیز جزو مدارک مهم است که نقش تعیین‌کننده در پذیرش دانشجو ایفا می‌کند. چهارچوب آموزشی رشته پزشکی در کانادا برای دانشجویان به نحوی طراحی شده است که تمرکز فقط روی دانش نیست و بر روی سابقه شخصی و اجتماعی دانشجو با بیماران و کسب مهارت‌های بالینی نیز متمرکز است.

شما عزیزان می‌توانید برای کسب اطلاعات بیشتر در خصوص شرایط تحصیل پزشکی در دانشگاه مورد نظرتان در کشور کانادا با موسسه مهاجرتی اصطهباناتی تماس حاصل فرمایید. کارشناسان ما پس از بررسی دقیق شرایط در دانشگاه مورد علاقه شما، لیست مدارک مورد نیاز را ارائه کرده و در آماده‌سازی مدارک لازم در کنارتان خواهند بود.

شرایط سنی تحصیل پزشکی در کانادا

متقاضیان برای پذیرش در رشته پزشکی در کشور کانادا باید حداقل سن 18 سال را دارا باشند. اگر چه شرط سنی خاصی از طرف دانشگاه‌ها اعلام نشده است اما بیشترین شانس برای پذیرش و اخذ ویزای تحصیلی در این رشته 18 تا 20 سال است اما متقاضیان تا سن 30 سال نیز می‌توانند برای پذیرش درخواست دهند. باید دقت کنید که هرچه سن و گپ تحصیلی بیشتر شود، شانس پذیرش و به خصوص شانس دریافت ویزای تحصیلی کانادا کمتر خواهد شد. به طور کلی سفارت کانادا برای صدور ویزای تحصیلی روی سن متقاضیان سختگیری دارد و به افرادی که سن بالایی داشته باشند ویزای تحصیلی نمی‌دهد. بنابراین بر اساس تجربه گپ تحصیلی تا 2 سال مورد قبول است.

شرط معدل برای تحصیل پزشکی در کانادا

یکی از سوالات مهم متقاضیان تحصیل پزشکی در کانادا شرط معدل است. بهترین معدل برای پذیرش معدل بالای 16 تا 15 است و افرادی که دارای مدرک دیپلم با معدل بالا و نمرات خوب در دروس شیمی، زیست و ریاضی هستند شانس بیشتری برای قبولی در رشته پزشکی کانادا دارند. علاوه بر این دانشگاه‌های کانادا معمولا یک آزمون ورودی برای پذیرش برگزار می‌کنند که کسب نمره قبولی در این آزمون بسیار مهم است. همچنین به ارائه نمره زبان انگلیسی 6.5 تا 7 در آزمون آیلتس و یا مدرک زبان فرانسوی معتبر بسته به زبان مورد انتخاب برای تحصیل نیاز خواهید داشت.

بیشترین شانس برای پذیرش و اخذ ویزای تحصیلی در رشته پزشکی کانادا 18 تا 20 سال استتحصیل پزشکی در کانادا با مدرک دیپلم

تحصیل پزشکی در کانادا با مدرک دیپلم در صورتی که گپ تحصیلی زیادی نداشته باشید و شرایط سنی لازم را دارا باشید، امکان‌پذیر است. همانطور که اشاره شد بهترین سن تحصیل پزشکی با مدرک دیپلم در کانادا 18 تا 20 سال است و گپ تحصیلی تا 2 سال مورد قبول است. هرچه سن متقاضی از این بازه بیشتر باشد، شانس پذیرش و اخذ ویزا برای وی کمتر خواهد بود. علاوه بر این معدل بالای 16 دیپلم و نمرات خوب در درس‌های کلیدی به خصوص زیست شناسی نیز دارای اهمیت است.

مدت زمان تحصیل پزشکی در کانادا

طول دوره پزشکی در کانادا 3 تا 5 سال است و در صورتی که 4 سال تحصیل علوم پایه در مقطع لیسانس و قبل از ورود به رشته پزشکی نیز در نظر گرفته شود، مدت زمان تحصیل 9 تا 7 سال خواهد بود. دوره 5 ساله پزشکی کانادا مختص دانشجویانی است که دوره علوم پایه را سپری نکرده‌اند و برنامه 4 ساله برای دانشجویانی که دوره علوم پایه را در مقطع کارشناسی سپری کرده‌اند ارائه می‌شود. دوره 3 ساله پزشکی تنها در دانشگاه مک مستر و دانشگاه کلگری کانادا ارائه می‌شود که دانشجویان حتی در تابستان نیز به طور پیوسته باید در کلاس‌ها شرکت کنند.

آزمون ورودی پزشکی در کانادا

اکثر دانشگاه‌های کانادا به جز دانشگاه پزشکی کبک، اتاوا و نورثن انتاریو دانشجویان را ملزم به شرکت در آزمون MCAT برای پذیرش در رشته پزشکی کرده‌اند. آزمون MCAT یک آزمون تستی استاندارد مبتنی بر کامپیوتر است که برای دانشجویان متقاضی رشته پزشکی در کشورهای کانادا، استرالیا و آمریکا ارائه می‌شود. این آزمون برای ارزیابی مهارت حل مسأله، تفکر انتقادی، دانش مفاهیم طبیعی، رفتاری و علوم اجتماعی است و پیش نیاز رشته پزشکی است. دانشجویان معمولا در سال سوم دوره پیش نیاز پزشکی (کارشناسی) در آزمون MCAT شرکت می‌کنند. این آزمون توسط انجمن پزشکان آمریکا (AAMC) برگزار می‌شود.

بورسیه پزشکی درکانادا

دانشجویان پزشکی در کانادا تحت شرایطی می‌توانند بورسیه تحصیلی دریافت کنند و این امکان برای آنها وجود دارد. بیش از 250 بورسیه تحصیلی در کانادا برای دانشجویان پزشکی در نظر گرفته شده‌اند که بر اساس معیارهایی به دانشجویان اهدا می‌شوند. بعضی از این بورسیه‌ها بر اساس شایستگی‌های دانشجو مانند نمرات و معدل بالا و رزومه تحصیلی درخشان به وی تعلق خواهد گرفت و بعضی دیگر از بورسیه‌ها مانند بورسیه grants و bursaries در صورتی که دانشجو نتواند به دلیل مشکل مالی از عهده مخارج دانشگاه بربیاید، صرف نظر از اینکه صلاحیت علمی لازم را دارد یا خیر، به او تعلق خواهد گرفت. در نظر داشته باشید که معمولا بورسیه‌ها از ابتدای شروع تحصیل به دانشجویان اعطا نمی‌شوند و بعد از حداقل یک سال امکان دریافت بورسیه وجود دارد.

تحصیل رایگان پزشکی در کانادا

امکان تحصیل رایگان پزشکی در کانادا برای دانشجویان بین‌المللی وجود ندارد اما دانشجویان می‌توانند با دریافت بورسیه تحصیلی، تحصیل پزشکی در کانادا را کم هزینه کنند. البته باید دقت کنید که دریافت بورسیه نیز بسیار رقابتی است و دانشجویان باید دارای شرایطی باشند از جمله اینکه:

  • دارای رزومه و عملکرد تحصیلی مناسب باشند.
  • دارای پتانسیل بالا در پژوهش و کارهای تحقیقاتی باشند.
  • دارای مهارت بالا در زبان انگلیسی باشند.
  • دارای معدل بالا و نمره خوب در آزمون ورودی باشند.

تحصیل پزشکی در کانادا بدون آزمون

اگر چه اکثر دانشگاه‌های کانادا دانشجویان را ملزم به شرکت در آزمون ورودی کرده‌اند اما بعضی دانشگاه‌ها مانند دانشگاه‌های کبک، انتاریو و اتاوا الزامی برای قبولی در آزمون ندارند و بر اساس معدل و کارنامه تحصیلی به دانشجویان پذیرش می‌دهند.

بنابراین متقاضیان باید سایت دانشگاه مورد نظر خود را برای شرایط و مدارک مورد نیاز بررسی کنند.

تحصیل دندانپزشکی در کانادا

دندانپزشکی در کانادا یکی از رشته‌های پرطرفدار است. طول دوره دندانپزشکی کانادا 5 سال است و این رشته یکی از گرایش‌های شاخه علوم پزشکی محسوب می‌شود که در دانشگاه‌های پزشکی کانادا ارائه شده است. در این رشته دانشجویان به بررسی دروسی مانند بیماری‌های دهان و دندان، لثه، فک و صورت، بافت‌ها و استخوان‌ها می‌پردازند. متقاضیان برای سپری کردن دوره دندانپزشکی کانادا باید در آزمون ورودی DAT شرکت کنند و معدل بالایی ارائه دهند. همچنین داشتن نمره زبان بیشتر از 6.5 یا 7 آیلتس نیز برای پذیرش ضروری است و پس از سپری کردن دوره عمومی دندانپزشکی امکان ورود به دوره تخصص وجود دارد.

امکان تحصیل رایگان پزشکی در کانادا وجود ندارد اما دانشجویان می‌توانند با دریافت بورسیه تحصیلی، تحصیل پزشکی در کانادا را کم هزینه کنندتحصیل داروسازی در کانادا

متقاضیان تحصیل رشته داروسازی در کانادا باید یک مدرک کارشناسی در یکی از رشته‌های علوم پایه در کانادا دریافت کنند.

همچنین دارا بودن مدرک زبان و معدل بالا با نمرات خوب در درس‌های زیست شناسی، شیمی، ریاضیات و فیزیک ضروری است.

این رشته در 3 مقطع کارشناسی، کارشناسی ارشد و دکترا ارائه می‌شود. دانشجویان پس از اتمام تحصیل خود در دانشگاه باید در آزمون Pharmacist Evaluating Examination شرکت کنند و دوره‌های کارآموزی را پشت سر بگذارند تا بتوانند مجوز کار در کانادا را کسب کنند.

مدارک لازم برای اخذ پذیرش پزشکی در کانادا

برای اخذ پذیرش در رشته پزشکی مهمترین شرط سپری کردن دوره علوم پایه در یکی از دانشگاه‌های کشور کانادا است.

بنابراین ارائه مدرک کارشناسی دریافت شده الزامی است. سایر مدارک لازم برای تحصیل پزشکی در کانادا عبارتند از:

  • ارائه نمره قبولی در آزمون ورودی MCAT
  • ارائه نمره زبان معتبر
  • ترجمه مدرک دیپلم و ریزنمرات
  • تکمیل فرم درخواست پذیرش
  • پرداخت هزینه بررسی مدارک
  • ارائه پاسپورت معتبر
  • رزومه تحصیلی
  • گواهی تمکن مالی برای یک سال زندگی در کانادا
  • انگیزه‌نامه
  • گواهی سلامت پزشکی

تحصیل تخصص پزشکی در کانادا

بسیاری از دانشجویان پس از اتمام دوره پزشکی عمومی علاقه‌مند به تحصیل تخصص پزشکی در کانادا هستند. اگر شما مدرک پزشکی عمومی خود را در کشور کانادا اخذ نکرده باشید در اولین قدم نیاز به معادل‌سازی مدرک تحصیلی خود دارید. همچنین برای پذیرش در دوره تخصص باید معدل دوره عمومی و نمره زبان شما بالا باشد. پس از معادل سازی مدرک باید در آزمون‌های عملی و تئوری شرکت کنید و پس از کسب حداکثر امتیاز لازم این امکان را خواهید داشت تا در گرایش‌های مختلف در دوره تخصص پزشکی کانادا تحصیل نمایید.

کار حین تحصیل در رشته پزشکی در کانادا

دانشجویانی که به تحصیل پزشکی در کانادا مشغول هستند مجاز هستند تا حدود 20 ساعت در هفته به صورت پاره‌وقت حین تحصیل کار کنند. کارهای دانشجویی در کانادا می‌تواند در حوزه‌های مختلف انجام بگیرد و اگر چه که درآمد کار پاره‌وقت مانند کار تمام وقت بالا نیست اما می‌تواند بخشی از هزینه‌های تحصیل و زندگی را پوشش دهد. البته بعضی دانشگاه‌های کانادا محدودیت‌هایی را برای کار دانشجویی در نظر گرفته‌اند. بنابراین حتما باید مجوزهای لازم را دریافت کنید و کار مورد نظر نباید به تحصیل شما لطمه بزند.

درآمد پزشکان در کانادا

رشته پزشکی یکی از پردرآمدترین مشاغل کانادا محسوب می‌شود. البته متوسط حقوق سالانه یک پزشک به استان و شهر محل زندگی و گرایش تخصص (در صورتی که تخصص دریافت کنید)، محل کار و … بستگی دارد. همچنین میزان سابقه شغلی در میزان درآمد بسیار تأثیرگذار است اما به طور میانگین درآمد یک پزشک در کانادا معمولاً 280 هزار دلار کانادا است و این مقدار می‌تواند از حداقل 100 هزار دلار تا حداکثر 470 هزار دلار متغیر باشد. همچنین میزان سابقه شغلی نیز در درآمد بسیار تأثیرگذار است.

اقامت کانادا از طریق تحصیل پزشکی

دانشجویانی که پس از تحصیل بتوانند در کانادا مجوز کار دریافت کنند و مشغول به کار شوند و مالیات خود را به صورت مرتب پرداخت کنند می‌توانند پس از مدت 5 سال برای دریافت اقامت دائم کانادا اقدام کنند. پس از پیدا کردن کار، متقاضی می‌تواند برای دریافت ویزای کاری اقدام کند. نکته‌ای که باید به آن توجه داشت این است که شغل مورد نظر باید تمام وقت باشد تا ویزای کاری به متقاضی تعلق بگیرد.

سخن پایانی

در این مقاله تحصیل پزشکی در کانادا مورد بررسی قرار گرفت. کانادا یکی از بهترین کشورها برای تحصیل است و پزشکان جزو پردرآمدترین افراد در کانادا محسوب می‌شوند. چنانچه شما نیز تمایل به تحصیل پزشکی در کانادا دارید، می‌توانید از طریق موسسه مهاجرتی اصطهباناتی برای ادامه تحصیل در کانادا اقدام کنید. کارشناسان مجرب ما در موسسه با سال‌ها تجربه در زمینه اعزام دانشجو به کانادا، شرایط شما را به دقت ارزیابی کرده و در تمامی مراحل آماده‌سازی مدارک و اخذ پذیرش و ویزای تحصیلی کانادا همراهتان خواهند بود.

سوالات متداول در مورد تحصیل پزشکی در کانادا

1- شرایط تحصیل پزشکی در کانادا چیست؟

برای تحصیل پزشکی در کانادا ابتدا باید در دوره کارشناسی علوم پایه شرکت کنید و سپس آزمون MCAT را پشت سر بگذارید.

2- آیا امکان تحصیل رایگان پزشکی در کانادا وجود دارد؟

خیر، دانشگاه‌های کانادا رایگان نیستند و شما باید شهریه بپردازید اما امکان دریافت بورسیه تحصیلی وجود دارد که تحصیل شما را کم هزینه می‌کند.

3- آیا بدون مدرک زبان امکان پذیرش در رشته پزشکی در کانادا وجود دارد؟

خیر، برای پذیرش ارائه مدرک زبان معتبر با نمره خوب الزامی است.

4- طول دوره پزشکی در کشور کانادا چند سال است؟

مدت زمان تحصیل پزشکی در کانادا 3 تا 5 سال است.

5- آیا امکان اخذ اقامت پس از تحصیل بپزشکی در کانادا وجود دارد؟

بله، دانشجویان پس از اتمام تحصیل می‌توانند به دنبال کار باشند و پس از پیدا کردن کار برای اخذ ویزای کاری و اقامت اقدام کنند.

5/5 - (2 امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *