پرداخت مالیات در لهستان

مقاله مذکور به کمک همکاران موسسه حقوقی برگزیده اصطهباناتی شیراز (توسعه گران مهر) مهیا شده است. جهت کسب اطلاعات بیشتر  در زمینه پرداخت مالیات در لهستان می توانید با مشاورین موسسه تماس حاصل فرمایید.

مشاوره رایگان
مشاوره رایگان

مبنای قانونی پرداخت مالیات در لهستان

مبنای قانونی پرداخت مالیات در لهستان از 17 اکتبر 1997 نیز موثر واقع شد و توسط قانون اساسی لهستان و ماده 219 نیز به اجرا در آمد. قانونی که تمامی اعمال مالیاتی، سایر هزینه های عمومی، تعیین اشخاص مشمول مالیات که ملزم به پرداخت مالیات به لهستان بودند، نرخ مالیات ها، افرادی که از پراخت مالیات معاف می باشند، قوانین اعطای مالیات برای افراد و شرکت های برجسته، پرداخت مالیات نوع A و سایر قوانین و مقرراتی که توسط دولت تعیین شده بود را نیز در بر گرفت.

نظام مالیاتی و شرایط پرداخت مالیات در لهستان

نظام مالیاتی لهستان متشکل از دوازده نوع مالیات که تمامی بودجه های عمومی از آن تامین می گردد، مالیات های اجباری و پرداخت نشده، مالیات های غیرقابل بازگشت به خزانه دولت، مالیات مربوط به استان ها؛ شهرستان ها و یا مالیات های تعریف شده توسط شهرداری خواهد لود. مفاد قانون مالیات در کشور لهستان به سایر هزینه ها، سایر وظایف غیر مالیاتی برای بودجه دولت، بودجه دولت های محلی، مجوز مقام های مالیاتی که همگی تحت نظارت احکام مالیات های محلی فعالیت می کنند نیز ختم خواهد شد.

پرداخت مالیات در لهستان

مالیات بر در آمد در لهستان

زمانی که صحبت از مالیات بر در آمد در لهستان به پیش می آید بدون شک حساب و درآمد افراد نیز به ذهن افراد خطور خواهد کرد. مالیاتی که پرداخت آن برای فرد حقوقی و حقیقی نیز اجبار خواهد بود که باز هم تا حد بسیاری بستگی به درآمد و کسورات محاسبه شده خواهد داشت.

بخاطر داشته باشید که قانون مالیات در لهستان مفهوم مالیات بر درآمد (درآمد اشخاص) و درآمد شرکت ها را از یکدیگر متمایز خواهد کرد.

این امر بدین معناست که مالیات بر درآمد اشخاص حقیقی (PIT) و یا مالیات مستقیم بر درآمد به درآمد افراد نیز اطلاق خواهد شد. با توجه به یک قاعده کلی، PLT بر اساس مقیاس های مالیاتی نیز پرداخت خواهد شد و با استفاده از نرخ مالیاتی 18 و 32 درصدی صورت خواهد گرفت. از دیگر صورت های مالیاتی مالیات بر درآمد شخصی (در شرایط خاص) می باشد این امر بدین معناست که 19 درصد از مالیات به فعالیت های غیر کشاورزی و یا شاخه خاصی از تولید محصولات کشاورزی، انواع خاصی از جریان سرمایه (برای مثال فروش اوراق بهادار و یا ابزارهای مالی مشتقه) فروش اموال و یا حقوق تعلق خواهد گرفت.

زمانی که صحبت از پرداخت مالیات در لهستان به پیش می آید، بدون شک مبحث مالیات بر درآمد شرکت ها که در فوریه 1992 و بر اساس قانون 15 مالیات به تصویب رسید به ذهن افراد خطور خواهد کرد. باید بدانید که نرخ مالیات بر شرکت های بزرگ 19 درصد است و این امر با شرکت هایی با مسئولیت محدود، سازمان ها، واحدهای سازمانی گسترده بدون شخصیت های حقوقی (شرکت های استثنا بدون شخصیت های حقوقی) در ارتباط خواهد بود. ناگفته نماند که در شرایط خاصی و با انجام تمامی فرایند ها در مرکز ثبت و یا عضویت در گروه های سرمایه گذاری مالیاتی افراد قادر به تاسیس شرکت بدون وجود اشخاص حقوقی نیز خواهند بود.

مالیات حاصل از سود

درآمد حاصل از فروش اوراق بهادار، ابزارهای مالی مشتقه و حقوق ناشی از آنان، فروش سهام در شرکت های دارای شخصیت حقوقی، درآمدهای حاصل شده از خاک لهستان همگی با مبحث مالیات حاصل از سود نیز در ارتباط خواهند بود. ناگفته نماند که نرخ مالیات حاصل از سود حدود 19 درصد نیز خواهد بود.

کمک اجباری به بیمه های اجتماعی

بیمه های اجتماعی در کشور لهستان مواردی نظیر: حقوق بازنشستگی، از کارافتادگی، بیماری، بودجه اختصاص داده شده به زنان و زایمان، بیمه بهداشت و درمان در صورت بیماری، تصادف، آسیب؛ مسمویت و دیگر خطر های موجود در زندگی را در بر خواهد گرفت. لذا در صورت مشاهده موارد ذکر شده در فوق افراد قادر به بهره مندی از این نوع بیمه خواهند بود. ناگفته نماند که هر دو نفر (فرد کارفرما و کارمند)، بایستی سهم خود از قرارداد بیمه که توسط صندوق بهداشت ملی (NFZ) تعیین می گردد را نیز پرداخت نمایند. نرخ امنیت اجتماعی و پرداختی برای بازنشستگان 19.52 درصد، برای مقرری ها 2.45 درصد، برای بیماران 0.90 درصد و برای تصادفات 3.60 درصد نیز خواهد بود. ناگفته نماند که این نرخ با توجه به میزان دستمزد و درآمد کارمندان محاسبه خواهد شد.

مالیات املاک و مستغلات

هنگامی که صحبت از پرداخت مالیات به میان می آید، مالیات املاک و مستغلات نیز بایستی در نظر گرفته شود. به خاطر داشته باشید که مالیات املاک و مستغلات توسط دولت نیز تعیین خواهد شد. این مالیات به صاحبان زمین، ساختمان ها، بخشی از ساختمان ها، قطعات در حال اجرا و بخش های مرتبط با کسب و کار نیز تعلق خواهد گرفت.

مالیات مربوط به صاحبان املاک و مستغلات، اشخاص حقوقی، صاحبان ساختمان ها، دارنگان ساختمان های شخصی، کاربران زمین های دائمی و … همگی توسط قانون نیز تعیین خواهد شد.

مالیات بر ارزش افزوده (VAT)

مالیات بر ارزش افزوده (VAT)، مالیاتی غیر مستقیم خواهد بود که با خرید و فروش کالاها و خدمات نیز در ارتباط خواهد بود. در لهستان سه نوع مالیات بر ارزش افزوده مشاهده خواهد شد که نرخ پایه آن 23 درصد خواهد بود. بخاطر داشته باشید که مالیاتی 6 در صدی به مواردی نظیر: عرضه محصولات غذایی، دستگاه های پزشکی، خدمات غذایی، مهمان نوازی و مسکن اجتماعی تعلق خواهد گرفت. این درحالیست که نرخ مالیات بر ارزش افزوده عرضه مواد غذایی خاص (مانند: نان، محصولات لبنی و گوشت) و انواع کتاب ها حدود 5 درصد خواهد بود.

جهت کسب اطلاعات بیشتر در خصوص پرداخت مالیات در لهستان با متخصصین ما که تبحر بسیاری در زمینه تاسیس شرکت دارند تماس حاصل فرمایید. موسسه حقوقی برگزیده اصطهباناتی از موسسات برتر و معتبر حقوقی کشور خدمات پرداخت مالیات در لهستان را به صورت تضمینی برای افراد انجام می دهد. جهت کسب اطلاعات بیشتر در زمینه تحصیل ، کار اقامت و مهاجرت به کشور لهستان با تیم وکلا، همکاران و مشاورین موسسه تماس حاصل فرمایید و از مشاوره بهره مند شوید.

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *