تحصیل و کار کارشناسی ارشد مهندسی

فراموش نکنید که در طول یک سال به دلیل پیشرفت در فناوری ها، علوم، دارو، تجارت و نوآوری ها جهان فعلی تغییرات بسیاری خواهد کرد، تغییراتی که در مقایسه با سال های قبل بیگانه به نظر می رسد. این تغییرات شامل تغییر در ماشین های الکتریکی BMWs i3، هواپیماهای بدون سرنشین شخصی، سایت گوگل، تغییر در گوشی های اپل، پیشرفت مشاهده شده در درمان بیماری سرطان، فرآیند های زیستی، مهندسی ژنتیک، تغییرات بالقوه در پرینترهای سه بعدی و تغییرات پیشرفته در گروه مهندسین می باشد. لذا برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد شرایط تحصیل و کار کارشناسی ارشد مهندسی ، ساختار دوره ها، کسب تخصص و مشاغل این مقاله را مطالعه بفرمایید.

مشاوره رایگان
مشاوره رایگان

وکلای مجرب ما در موسسه حقوقی برگزیده اصطهباناتی میتوانند به شما در اخذ پذیرش کارشناسی ارشد مهندسی از دانشگاه های خارج از کشور و دانشگاه های مورد تایید وزارت علوم ایران برای افرادی که تمایل به تحصیل و کار کارشناسی ارشد مهندسی کمک کنند. همچنین متقاضیان جهت کسب مشاوره در زمینه شرایط اعزام دانشجو کارشناسی ارشد مهندسی به خارج از کشور به صورت تضمینی می توانند به مشاورین موسسه تماس حاصل فرمایند.

وضعیت و شرایط تحصیل و کار کارشناسی ارشد مهندسی

بسیاری افراد جهت مهاجرت به خارج از کشور معمولااز طریق مهاجرت از طریق کارشناسی ارشد مهندسی اقدام می کنند، که پس از اخذ اقامت تحصیلی و کار کارشناسی ارشد مهندسی و اخذ پذیرش کارشناسی ارشد مهندسی از دانشگاه های خارج از کشور در نسبت به اخذ تابعیت یا شهروندی اقدام می کنند، البته شایان ذکر است این روش یکی از روش های مهاجرت از طریق کارشناسی ارشد مهندسی می باشد روش های دیگر نظیر ویزای کار کارشناسی ارشد مهندسی و اخذ اقامت سرمایه گذاری با کارشناسی ارشد مهندسی نیز وجود دارند. این مقاله به بررسی شرایط تحصیل و کار کارشناسی ارشد مهندسی می پردازد.

تحصیل و کار کارشناسی ارشد مهندسی

بورسیه تحصیل و کار کارشناسی ارشد مهندسی در صورت داشتن رزومه قوی تحصیلی و کاری در این کشور امکان پذیر است. جهت اطلاعات بیشتر در رابطه با شرایط بورسیه کارشناسی ارشد مهندسی در خارج از کشور با موسسه های مهاجرتی معتبر یا سفارت کشور مورد نظر تماس حاصل فرمایید. در صورت اخذ بورسیه تحصیلی شما میتوانید از تحصیل رایگان کارشناسی ارشد مهندسی بهره مند گردید. بایستی برای اطلاعات در مورد شرایط تحصیل رایگان کارشناسی ارشد مهندسی تحقیقات بیشتری در رابطه با کشور مورد نظر خود انجام دهید. زبان تحصیل رشته مهندسی  در کشور های مختلف متفاوت است اما اغلب زبان تحصیل به انگلیسی می باشد. تحصیل در رشته مهندسی بدون مدرک زبان بسته به دانشگاه محل تحصیل شما می باشد.

با توجه به ساختار گرایش مهندسی و با توجه به مبحث ادغامی بودن این گرایش باید گفت که این گرایش از عناصر اصلی موجود در سازمان ها محسوب می شود که به کارآمدی بهتر و حل مسائل با استفاده از نوآوری های پیشرفته در ارتباط است و فارغ التحصیلان را در جهت دسترسی به نیازهایشان در میان دامنه گسترده ای از بخش ها یاری می نماید. اگر شما به مطالعه کارشناسی ارشد مهندسی علاقه مندید، اخذ مشاغلی که با مباحث کشف، درمان های دارویی پیشرفته و کارآفرینی در ارتباط باشد بهترین گزینه انتخابی برای شما خواهد بود. در این مقاله به معرفی گرایش های مختلف مهندسی در از خارج کشور و بهترین گرایش مهندسی در خارج از کشور می پردازیم.

شرایط تحصیل رشته در مقطع کارشناسی یا لیسانس  و همچنین شرایط تحصیل در رشته مهندسی در مقطع دکترا یا PhD نیز باید از دانشگاه های مربوطه مورد سوال قرار گیرد. زبان تحصیل رشته مهندسی در کشور های مختلف متفاوت است اما اغلب زبان تحصیل به انگلیسی می باشد. تحصیل در رشته های مهندسی بدون مدرک زبان بسته به دانشگاه محل تحصیل شما می باشد.

لذا برای کسب اطلاعات بیشتر در خصوص مشاغل مرتبط با گرایش مهندسی، کسب تخصص در انواع شاخه های مهندسی و شرایط پذیرش در دانشگاه ها این مقاله را مطالعه بفرمایید.

ساختار دوره ها و شرایط ورود

مدرک کارشناسی ارشد مهندسی یا کارشناسی ارشد علوم مهندسی به دو شکل : مدرک دانشگاهی یا مدرک حرفه ای ( تخصصی ) می باشد.

مدرک حرفه ای مدرکیست که بر کسب مهارت ها، تجزیه و تحلیل های عملی، شناخت نظریه های قبلی و انجام تحقیقات متمرکز است. البته ناگفته نماند که نوع مدرک مهندسی شما بستگی به کشور، موسسه و گرایش انتخابی شما خواهد داشت.

برای مثال مدرک کارشناسی ارشد مهندسی در استرلیا دو یا سه سال تحقیق و در پایان ارائه پایان نامه را می طلبد. این در حالیست که در کشور آمریکا و کانادا دو سال تحصیل مداوم ( پس از گذاراندن دوره 4 ساله جهت اخذ مدرک کارشناسی ) لازمه ی اخذ مدرک حرفه ای می باشد. در کشور انگلستان اخذ مدرک کارشناسی ارشد مهندسی ( MEng ) چهار سال به طول می انجامد و دانشجویان را در جهت یک مهندس خبره شدن یاری می نماید. ناگفته نماند که با پنج سال مطالعه در کشور انگلستان افراد قادر به اخذ مشاغل مورد نظر در صنعت ها خواهند بود. برخی از دانشگاه های انگلستان اخذ مدرک دکترای مهندسی ( EngD ) را به افراد پیشنهاد می کنند. فراموش نکنید که اخذ مدرک دکترای مهندسی مستلزم تحقیق در صنعت و مطالعه رویکردهای آموزش سنتی می باشد.

بخاطر داشته باشید که دامنه گسترده ای از دوره ها جهت اخذ مدرک کارشناسی ارشد مهندسی برای افراد در نظر گرفته شده است. موسسه هایی که افراد را به شرکت در دوره های تخصصی و دوره های مرتبط با پرسش و پاسخ تشویق می نمایند. برای مثال دانشگاه Melbourne در استرلیا اخذ مدرک کارشناسی ارشد مهندسی به همراه کشف نوآوری و یافتن راه حل های مناسب برای حل مشکلات موجود در بخش های مهندسی را به افراد پیشنهاد می کند. این در حالیست که دانشگاه  Texasدر Austin کشور آمریکا اخذ مدرک کارشناسی ارشد مهندسی پتروشیمی که بر عناوین مرتبط با مبحث انرژی متمرکز است را به افراد پیشنهاد می کند. ناگفته نماند که دانشگاه فناوری Eindhoven در هلند افراد را نسبت به اخذ مدرک کارشناسی ارشد مهندسی معماری که با مباحثی نظیر : اقتصاد، حقوق، سیاست و مناظر طبیعی در آمیخته است ترغیب می نماید. کالج Imperial لندن در انگلستان امکان اخذ مدرک MSc مهندسی زیست شناسی که چهار عنوان بیومکانیک، شناخت مواد، فیزیک پزشکی و فناوری مغز و اعصاب را در بر می گیرد را برای افراد فراهم می کند.

شرایط ورود جهت اخذ مدرک کارشناسی ارشد مهندسی متفاوت می باشد که بستگی به موسسه، نوع مدرک مهندسی و کسب تخصص در گرایش مورد نظر خواهد داشت. این مسئله را در ذهن داشته باشید که برخی از موسسات کسب نمرات بسیار عالی در دوره کارشناسی، سوابق تحصیلی بسیار عالی در درس ریاضیات، علوم رایانه ای یا اصول مهندسی را از افراد می خواهند.

ممکن است شما به دلیل وجود سوابق تحصیلی در دروس ریاضیات، علوم فیزیکی و شناخت اصول مهندسی مورد پذیرش واقع شوید. برای تحقق این امر شما ملزم به شرکت در آزمون ( GRE ) جهت اثبات توانایی های خود برای اخذ مدرک کارشناسی ارشد مهندسی خواهید بود. ناگفته نماند که برای تحصیل در خارج از کشور و مطالعه گرایش مورد نظر، شما به اثبات صلاحیت های زبانی خود نیاز خواهید داشت.

بنابراین برخی از مدارک کارشناسی ارشد، متقاضیان را در جهت استخدام و اخذ مشاغل مورد نظر یاری خواهد نمود و فرصت های بسیاری چون کار کردن بر روی پروژه ها به صورت فردی و یا گروهی را در اختیار افراد قرار خواهد داد.

شهریه دانشگاه های این رشته و هزینه و شهریه تحصیل رشته از کشوری به کشور دیگر و بسته به نوع دانشگاه (خصوصی یا دولتی) متفاوت است. در آمد رشته مهندسی در خارج از کشور نیز متغیر است و بستگی دارد در کدام کشور قصد داشته باشید با این رشته مشغول به کار شوید.

کسب تخصص

هر زمان که صحبت از تخصص پیش می آید، گرایش مهندسی به عنوان یک معمای جالب در ذهن افراد عبور می کند. به خاطر داشته باشید که هشت نوع گرایش مهندسی اصلی وجود دارد که با کسب تخصص در آنان، مدرکی تخصصی در اختیار شما قرار خواهد گرفت ( با توجه به اینکه تمامی این تخصص ها خود زیر شاخه هایی را در بر می گیرند ). در ذیل فهرست هشت نوع مهندسی اصلی و برخی از زیر شاخه های آن معرفی شده است :

مهندسی مکانیک

یکی از قدیمی ترین و گسترده ترین گرایش های مهندسی، مهندسی مکانیک می باشد، گرایشی که با طراحی، تولید و حفظ سیستم های مکانیکی سر و کار دارد. این شاخه از مهندسی وجه اشتراک های بسیاری با دیگر انواع مهندسی دارد و دامنه گسترده ای از جوانب و عناوین مهندسی نظیر : ETH در مهندسی  و یا مهندسی در کشور سویس را در بر خواهد گرفت.

مهندسی هوافضا

این شاخه از مهندسی با مباحث طراحی، توسعه، ساخت و ساز، آزمایش، به کار گیری علوم و فنون هواپیمایی و سفینه های فضایی سر و کار دارد. به خاطر داشته باشید که گرایش مهندسی هوافضا و یا هوانوردی بر شناخت هواپیماها و آیرودینامیک ها و مهندسی فضا نوردی بر مبحث شناخت سفینه های فضایی و شناخت موقعیت بی نهایت فضاها متمرکز است.

مهندسی شیمی

این شاخه از مهندسی که با مواردی نظیر : علوم تجربی و طبیعی، زیست شناسی، میکروبیولوژی و زیست شیمی در آمیخته است. این گرایش از مهندسی به تبدیل مواد خام به محصولات مورد استفاده مربوط می شود. گرایش مهندسی شیمی به صورت نظامند به دو گروه تقسیم می گردد : کسانی که به راه اندازی فرآیند شیمی و یا زیستی مبادرت ورزیده اند و کسانی که بر توسعه و یا وفق پذیری مواد جدید تمرکز دارند.

گرایش مهندسی شیمی گرایشی است که به خلق فناوری های جدید مربوط می شود و مواردی نظیر : دستکاری در اتم و مولکول ها، همکاری با بخش هایی که سود آوری را به همراه دارد و توسعه محصولات گوناگون و متنوع را در بر می گیرد.

مهندسی عمران

یکی از شاخه های اصلی مهندسی، مهندسی عمران می باشد که با مباحثی نظیر : ساختمان سازی، ساخت و ساز و حفظ فیزیکی ساختارها برای استفاده عموم مردم سر و کار دارد. ناگفته نماند که در سال های اخیر جهان با کمبود فارغ التحصیلان با تجربه مواجه شده است. این شاخه از مهندسی با مهندسی ساختارها، مهندسی معماری، مهندسی حمل و نقل، مبحث ساختمان و تشکیلات پوسته زمین ( خاک، صخره، معدن و مواد نفتی ) و مهندسی هیدرولیک ( که به شناخت ساختار مایعات مربوط می شود ) ارتباط نزدیکی دارد.

مهندسی محیط زیست

این گرایش ارتباط نزدیکی با مهندسی عمران خواهد داشت. مهندسی محیط زیست گرایشی است که به توسعه استراتژی های موجود در محیط زیست کمک می کند. این گرایش در سال های اخیر شهرت جهانی پیدا کرده است و نزد تمامی سازمان ها، بخش های دولتی و خصوصی برای اجرای سیاست های محیطی به رسمیت شناخته شده است. این گرایش به دلیل اینکه از روش های ساخت و ساز پایدار و بهترین اعمال برای پیشبرد اهداف خود استفاده می نماید ارتباط نزدیکی با مهندسی عمران دارد.

مهندسی برق و مهندسی الکترونیک

این دو شاخه از مهندسی شباهت های بسیاری با یکدیگر دارند، اما از نظر برقراری ارتباط با گرایش مهندسی مکانیک و مهندسی عمران، استفاده از علوم رایانه ای و فیزیک تفاوت هایی دارند. این گرایش پویا مواردی نظیر : شناخت جریانات استفاده شده در رایانه ها و دیگر فناوری های مدرن، شناخت فناوری هایی که رشد و پیشرفت بسیاری داشته اند و شناخت فناوری هایی که ارتباط نزدیکی با زندگی روزمره بشری دارند را در خود جای داده است.

 مدیریت مهندسی

در سال های اخیر این شاخه از مهندسی رشد بسیاری داشته است، چرا که بسیاری از دانشگاه ها برنامه های بسیاری برای توسعه این گرایش در نظر گرفته اند. ناگفته نماند که گرایش مدیریت مهندسی در صنایع متقاضیان بسیاری دارد. به صورت معمول، اخذ مدرک مدیریت مهندسی مستلزم کسب مهارت های مهندسی برای کارکردن در صنایع و تیزهوشی در بخش تجارت می باشد. برای مثال سیستم طراحی MITs و مدیریت ( SDM ) برنامه هایی را برای فارغ التحصیلان در مدارس مهندسی و یا مدرسه مدیریت Sloan در نظر می گیرد.

مهندسی پزشکی

این شاخه از مهندسی تقریبا جدید می باشد. مهندسی پزشکی ادغامی از گرایش مهندسی با زیست و پزشکی می باشد. این گرایش چند اصولی با مواردی نظیر : تحقیق و توسعه علوم، حل مسائل زیستی و رویارویی با مشکلات بالینی و پزشکی سر و کار خواهد داشت.

وضعیت شغل و مشاغل و بازار کار مهندسی در خارج از کشور

با توجه به پیش بینی های انجام گرفته تخمین زده شده است که حدود 100000تقاضا برای مطالعه STEM جدید ( علوم، فناوری، مهندسی و ریاضیات ) وجود داشته است. پیام دانشگاه سلطنتی مهندسی انگلستان ( RAE ) در سال های اخیر بدین گونه بوده است که میزان تقاضای فارغ التحصیلان مهندسی برای تحصیل در این دانشگاه بسیار زیاد و غیر قابل تصور بوده است.

ناگفته نماند که بسیاری از فارغ التحصیلان گرایش مهندسی هوافضا از دانشگاه RAE می باشند، افرادی که قادر به کارکردن در تمامی بخش های مرتبط با مهندسی خواهند بود. Forbes اینگونه گزارش می دهد که فرصت های بسیاری برای کارکردن در بخش های مکانیکی و صنایع مهندسی برای افراد در نظر گرفته شده است. دانشگاه Georgetown اینگونه پیش بینی می کند که کم ترین متقاضی در گرایش های پتروشیمی، هوافضا، شیمی و مهندسی برق احساس می شود.

انجمن ملی کالج ها و کارفرمایان آمریکا ( NACE )، اظهار دارد که فارغ التحصیلان گرایش مهندسی بیشترین حقوق را با توجه STEM ( علوم فناوری، مهندسی و مدیریت ) خواهند داشت. این بسیار حائز اهمیت است که بدانید که بسیاری از افراد میلیونر جهان با اخذ مدرک کارشناسی و کارشناسی ارشد مهندسی به موفقیت دست یافته اند. به علاوه روزنامه تجارت Spear و شرکت Wealthinsight اظهار دارد که اکثر افراد میلیونر مدرک مهندسی را در اختیار دارند. این انجمن ها به کسانی که نسبت به اخذ مدرک کارشناسی و کارشناسی ارشد مهندسی مبادرت ورزیده اند، وعده شروع به کارکردن با حقوق بسیار عالی و دسترسی به ثروت بالقوه با توجه به فرصت های شغلی موجود را داده است.

با توجه به تقاضاهای بسیار، اغلب گزارشات در چند سال اخیر حاکی از این بوده است که تکمیل دوره کارشناسی ارشد مهندسی به معنای کسب حقوق و دستمزد قابل توجه می باشد. فارغ التحصیلان گرایش مهندسی در آمریکا قادر به دریافت 75000 دلار ( دلار آمریکا ) در سال و با توجه به افزایش آن تا حدود 99000 دلار ( دلار آمریکا ) خواهند بود. با توجه به انجمن مهندسی آمریکا در سال 2013 اینگونه گزارش شده است که مهندسین خبره قادر به دریافت 63000 پوند ( 96700 دلار – دلار آمریکا ) در سال و 14 در صد حقوق اضافی که بیش از 100000 پوند ( 153000دلار – دلار آمریکا ) می باشد خواهند بود.

برای فارغ التحصیلان گرایش مهندسی دامنه گسترده ای از مشاغل برای کارکردن در بخش ها، سازمان ها و شرکت ها در نظر گرفته شده است. برخی از مشاغل مهندسی رایج عبارتند از :

مهندس شیمی

مهندس شیمی فردیست که با مباحث طرح ریزی، تولید، پردازش عملکرد فرآیند ها در صنایع و شرکت ها، ایجاد و افزایش مواد اصلی در آزمایشگاه ها سر و کار دارد. مهندس شیمی قادر به دریافت دستمزد 81400 دلار ( دلار آمریکا ) در سال خواهد بود. ناگفته نماند که مهندسینی که در بخش تولید نفت و گاز فعالیت می کنند قادر به دریافت بیش از 100000 دلار ( دلار امریکا ) در سال خواهند بود.

مهندس مکانیک

گرایش مهندسی مکانیک گرایشی چند اصولی و ترکیبی می باشد. مهندس مکانیک فردیست که قادر به دریافت 83000 دلار ( دلار آمریکا ) در سال خواهد بود این در حالیست که امکان دریافت 126000دلار ( دلار آمریکا ) در سال برای مهندسین ارشد وجود خواهد داشت.

مهندس نرم افزار کامپیوتر

مهندس نرم افزار کامپیوتر فردیست که با مباحثی نظیر : علوم رایانه ای، مهندسی و ریاضیات، نرم افزارهای طراحی مهندسی، توسعه، آزمایش و ارزیابی نرم افزارها و سیستم های رایانه ای سر و کار دارد. مهندس نرم افزار قادر به دریافت مبلغی مابین 129000 – 91000 دلار ( دلار آمریکا ) در سال خواهد بود. ناگفته نماند که حد متوسط حقوق سالیانه مهندسین نرم افزار گوگل حدود 124520 دلار ( دلار آمریکا ) خواهد بود.

مهندس برق

مهدس برق فردیست که با مباحث توسعه، حفظ و کنترل سیستم های برقی، استفاده از دانش های مرتبط با فناوری و آگاهی از تجارت سر و کار دارد. مهندس برق قادر به دریافت مبلغی مابین 85000 – 61000 دلار ( دلار آمریکا ) خواهد بود.

موقعیت مدیریت

با توجه به آمارهای صورت گرفته در سال 2012 ، باید گفت که حدود 55 درصد از مدیران در بخش های مدیریتی استخدام شده اند. ناگفته نماند که کسب مهارت برقراری ارتباط بسیار عالی جهت اخذ مشاغل مدیریتی در سازمان ها و شرکت های مختلف ضروری می باشد. بسیاری از برنامه های در نظر گرفته شده برای فارغ التحصیلان مهندسی مقطع کارشناسی ارشد آنان را در جهت ایفای نقش مدیریت مهندسی، رویارویی با مسائل و مشکلات مهندسی و اخذ جایگاه مدیریتی یاری خواهد نمود. مدیران فعال در شرکت های مهندسی قادر به کسب دانش و تخصص های مهندسی گسترده و در کنار آن کسب تخصص در گرایش مدیریت تجارت خواهند بود.

سطح علمی دانشگاه ها برای کارشناسی ارشد مهندسی

  • انستیتو تکنولوژی ماساچوست(MIT)
  • دانشگاه برکلی
  • دانشگاه استنفورد
  • دانشگاه از ایالت کالیفرنیا
  • دانشگاه تورنتو
  • دانشگاه مک گیل
  • دانشگاه های کمبریج
  • دانشگاه آکسفورد
  • دانشگاه امپریال کالج لندن

شرایط تحصیل و کار کارشناسی ارشد مهندسی کشورهای مختلف اروپا مثل فرانسه اتریش  آلمان لهستان سوئد هلند بلژیک نروژ دانمارک ایتالیا روسیه بلاروس لیتوانی مجارستان سوئیس فنلاند پرتغال اسپانیا  انگلستان و همچنین کشورهایی مثل آمریکا نیوزلند و استرالیا کانادا کشورهای آمریکای جنوبی مثل برزیل اکوادور اروگوئه آرژانتین و غیره یا کشورهای آسیایی مثل کره جنوبی ژاپن ارمنستان گرجستان قطر امارات و غیره متفاوت است و هر کشوری معمولاً در رشته ای خاص دارای مزایای و رتبه علمی بالاتر است، مثلاً رشته حقوق فرانسه، معماری ایتالیا، هوافضا روسیه و غیره از موارد مشابه هستند.

در نهایت موسسه حقوقی اعزام دانشجو به اروپا توسعه گران مهر از بهترین موسسات حقوقی کشور آماده پاسخگوی تلفنی و حضوری شما دوست و هموطن عزیز و کلیه امور مربوط به پذیرش و اخذ ویزا و اقامت با گارانتی و تضمین کامل می باشد.

علاقه مندان به تحصیل و کار کارشناسی ارشد مهندسی برای کسب اطلاعات در رابطه با شرایط مهاجرت و شرایط اعزام دانشجو کارشناسی ارشد مهندسی به خارج از کشور کشور و اخذ ویزای تحصیل و کار کارشناسی ارشد مهندسی به صورت تضمینی می توانند با تحویل مدارک خود که شامل: کپی از همه صفحات گذرنامه و ترجمه مدارک و ریزنمرات دبیرستان، پیش دانشگاهی و دانشگاهی و مدرک زبان و عکس پاسپورتی به وکلای مجرب ما، در موسسه حقوقی برگزیده اصطهباناتی از موسسات اعزام دانشجو به راحتی و در کمترین زمان ویزای تحصیل و کار کارشناسی ارشد مهندسی را دریافت کرده و به ادامه تحصیل و کار کارشناسی ارشد مهندسی بپردازند. جهت کسب اطلاعات بیشتر می توانید با مشاورین موسسه در دفاتر تهران و شیراز تماس حاصل فرمایید.

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *