تحصیل و کار مهندسی عمران

اگر شما به دنبال تحصیل و کار مهندسی عمران هستید، قادر به کشف دامنه گسترده ای از اشکال مهندسی عمران، ساخت و انجام فعالی هایی در جهت حفاظت و گسترش جامعه خواهید بود. تحصیل در این گرایش بسیار حائز اهمیت است چرا که عناوینی نظیر : ساخت پل، فضاهای ماهواره ای، ساخت سد، جاده و تونل ها را در بر می گیرد. مهندس عمران فردیست که با مباحث طراحی، ساخت و ساز، مدیریت کل پروژه ها، توسعه و ارزیابی پروژه ها سر و کار دارد. جهت اطلاعات بیشتر در رابطه با شرایط تحصیل و کار مهندسی عمران این مقاله را مطالعه کنید.

مشاوره رایگان
مشاوره رایگان

فارغ التحصیلان مهندسی عمران به عنوان مغز اصلی، ماورای تمامی ضروری ترین و بزرگترین ساخت و سازها، ساختمان ها، شبکه های حمل و نقل، انرژی، منابع تامین آب ( با توجه به ارزش تمامی این موارد در جامعه ) شناخته می شوند.ناگفته نماند که در سال های اخیر، این حرفه کمبود فارغ التحصیلان با تجربه را مشاهده کرده است.

وکلای مجرب ما در موسسه حقوقی برگزیده اصطهباناتی میتوانند به شما در اخذ پذیرش مهندسی عمران از دانشگاه های خارج از کشور و دانشگاه های مورد تایید وزارت علوم ایران برای افرادی که تمایل به تحصیل و کار مهندسی عمران کمک کنند. همچنین متقاضیان جهت کسب مشاوره در زمینه شرایط اعزام دانشجو مهندسی عمران به خارج از کشور به صورت تضمینی می توانند به مشاورین موسسه در دفاتر تهران و شیراز تماس حاصل فرمایند.

وضعیت و شرایط تحصیل و کار مهندسی عمران

بسیاری افراد جهت مهاجرت به خارج از کشور معمولااز طریق مهاجرت از طریق مهندسی عمران اقدام می کنند، که پس از اخذ اقامت تحصیل و کار مهندسی عمران و اخذ پذیرش مهندسی عمران از دانشگاه های خارج از کشور در نسبت به اخذ تابعیت یا شهروندی اقدام می¬کنند، البته شایان ذکر است این روش یکی از روش های مهاجرت از طریق مهندسی عمران می باشد روش های دیگر نظیر ویزای کار مهندسی عمران و اخذ اقامت سرمایه گذاری با مهندسی عمران نیز وجود دارند.

بورسیه تحصیلی مهندسی عمران در صورت داشتن رزومه قوی تحصیلی و کاری در این کشور امکان پذیر است. جهت اطلاعات بیشتر در رابطه با شرایط بورسیه مهندسی عمران در خارج از کشور با موسسه های مهاجرتی معتبر یا سفارت کشور مورد نظر تماس حاصل فرمایید. در صورت اخذ بورسیه تحصیلی شما میتوانید از تحصیل رایگان مهندسی عمران بهره مند گردید. بایستی برای اطلاعات در مورد شرایط تحصیل رایگان مهندسی عمران تحقیقات بیشتری در رابطه با کشور مورد نظر خود انجام دهید.

تحصیل و کار مهندسی عمران

ساختار دوره ها و شرایط ورود مهندسی عمران

مهندسی عمران چیست ؟

در وحله اول این سوال مطرح می شود که مهندسی عمران چیست ؟ در پاسخ باید گفت که مهندسی عمران حرفه ایست که به طراحی و توسعه پروژه های زیر بنایی مربوط می شود. این پروژه ها می توانند در مقیاس های بسیار بزرگی باشند و به سیستم حمل و نقل های جهانی یا شبکه تامین آب جهانی مربوط شوند، در بعضی مواقع این پروژه ها در مقیاس های کوچک تری می باشند و به ساخت جاده های فرعی و ساخت ساختمان ها مربوط می شوند.

ناگفته نماند که تمامی جوانب مرتبط با ساخت و ساز و ساختمان ها تحت نظارت مهندسی عمران فعالیت می کنند. بنابراین مهندسی عمران مواردی نظیر : برنامه ریزی، طراحی، بودجه بندی، ارزیابی، مدیریت ساخت و سازها، تجزیه و تحلیل و ترکیبی از موارد مرتبط با مهندسی عمران را در بر خواهد گرفت. یکی از مسائل بسیار مهم در مهندسی عمران این است که این گرایش به ساخت دنیای واقعی و صنعتی که با تقاضاها و آرزوی افراد در ارتباط است مربوط می شود. در سال های اخیر مهندسین عمران با نگرانی هایی در خصوص محیط زیست نظیر : آلودگی، کمبود منابع آب و میزان انرژی پایدار در صنایع مواجه شده اند.

برترین دانشگاه های رشته مهندسی عمران:

  • انستیتو تکنولوژی ماساچوست
  • دانشگاه توکیو
  • دانشگاه استنفورد
  • دانشگاه ملی توکیو

دوره های مهندسی عمران

اگر شما قصد تحصیل و کار مهندسی عمران در سطح کارشناسی را دارید، ملزم به کسب دانش تخصصی در درس ریاضیات و دروس تخصصی ( به ویژه فیزیک ) خواهید بود. به خاطر داشته باشید که این گرایش ارتباط نزدیکی با زندگی واقعی و حل مسائل مرتبط با آن، ایجاد و حفاظت از ساختارهای موجود، حفظ محیط زیست و عناوینی نظیر : امور مالی، اعمال قانونی و رعایت ملاحضات اخلاقی خواهد داشت.

مهندسی عمران گرایشیست که به ادغام بسیاری از علوم تخصصی مربوط می شود و مواردی نظیر : مکانیک، خواص آب در حرکت، علوم مرتبط با صخره های پوسته زمین ( استفاده از دانش تخصصی جهت شناخت پوسته زمین و حل مسائل مرتبط با ساخت و ساز )، علم مواد و تجزیه و تحلیل های آماری را در بر می گیرد. ناگفته نماند که مطالعه بنیادین این عناوین تاثیر بسیار عمیقی بر آینده مهندسی عمران خواهد داشت.

علاوه بر تخصصی بودن این گرایش، افرادی که قصد مطالعه این گرایش را دارند ملزم به افزایش مهارت های طراحی و استفاده از رایانه برای انجام طراحی ها خواهند بود. کار بر روی پروژه ها به عنوان هسته این گرایش در نظر گرفته می شود، بدین معنا که در سال های آخر تحصیل شما قادر به کار کردن بر روی پروژه ها به صورت فردی یا به صورت گروهی خواهید بود.

اخذ مدرک کارشناسی مهندسی عمران سه تا چهار سال به طول می انجامد که به صورت شرکت در سخنرانی ها و یا کار در آزمایشگاه ها می باشد. اخذ مدرک کارشناسی مهندسی عمران تاکید بسیاری بر کار تیمی و اخذ مهارت های کلیدی جهت اخذ مشاغل مهندسی عمران خواهد داشت.

فراموش نکنید که، کسانی که قصد تحصیل و کار مهندسی عمران را در سر دارند، فرصت شرکت در گردش های علمی و اخذ مشاغل موجود در صنعت برای یک سال ( یا کمتر از یک سال ) را خواهند داشت.

شرایط ورود

همانطور که قبلا گفته شد اخذ مدرک مهندسی عمران ملزم به کسب مهارت های بسیار قوی در درس ریاضیات و دیگر دروس تخصصی می باشد، به علاوه افراد به سطح عالی از مهارت ها و قابلیت ها برای تخمین و ایجاد ساخت و ساز ها نیاز خواهند داشت. به همین دلیل دانشجویان بایستی پیشینه تحصیلی بسیار عالی در دروس فیزیک و ریاضیات داشته باشند. افرادی که به مبحث طراحی و ساخت و ساز های کارآمد، ساخت پل و سیستم های مولد برق علاقه مندند، جز اولین داوطلبان جهت اخذ مدرک کارشناسی مهندسی عمران شناخته خواهند شد.

اگرچه شرایط ورود جهت اخذ مدرک مهندسی عمران از موسسه ای به موسسه دیگر متفاوت می باشد، معمولا بسیاری از دانشگاه ها خواستار اخذ نمره بسیار عالی در درس ریاضیات و دیگر دروس تخصصی مورد نظر خواهند بود. با توجه به ماهیت تخصصی بودن گرایش مهندسی عمران، بسیاری از دوره ها به صورت انتخابی و رقابتی می باشند. برای مثال در کشور انگلستان اخذ بالاترین نمره ( سطح A ) از جمله رایج ترین و ضروری ترین شرایط پذیرش در میان تمامی مدارس و دانشگاه ها شناخته می شود.

کسب تخصص

کسب تخصص در گرایش مهندسی عمران

کسب تخصص در گرایش مهندسی عمران بستگی به نوع علاقه مندی شما خواهد داشت، همچنین این قضیه به این بستگی خواهد داشت که شما در کدام بخش از جامعه قصد ساخت و ساز و آباد کردن را دارید. با توجه به موارد ذکر شده در فوق افراد قادر به کسب تخصص در گرایش های مختلف رشته ذکر شده در ذیل خواهند بود :

مهندسی سازه

جای تعجب نیست که گرایش مهندسی سازه بر مبحث ساختار ساخت و سازها استوار است. این گرایش عناوین مهمی نظیر : ساخت خانه ها، پل ها، مدارس، بیمارستان ها، سدها، ماشین آلات، وسایل نقلیه و حتی هواپیماها و سفینه های فضایی را در بر خواهد داشت. با تحصیل و کار مهندسی عمران شما قادر به کارکردن با مواد گوناگون، کار کردن تحت فشار و سختی، تاثیر گذاری بر نیروهای داخلی و خارجی، استفاده از استراتژی ها برای تقویت و ترمیم ساختارهای موجود خواهید بود.

فراموش نکنید که شما قادر به همکاری نزدیک با دیگر مهندسان و معماران خواهید بود. همچنین شما مسئولیت تضمین مقاومت و استقامت تمام ساختارهای استفاده شده در محیط و تضمین پایدار و ایمن ماندن آنان در طول استفاده را بر عهده خواهید داشت.

مهندسی معماری

در بسیاری از مواقع نحوه عملکرد مهندسی معماری شباهت بسیاری با مهندسی عمران خواهد داشت. اما ناگفته نماند که این گرایش تمرکز بسیاری بر جزئیات و سیستم های ساختاری نظیر : سیستم گرما، نورپردازی، تهویه و سیستم های صوتی خواهد داشت. با توجه به علمی بودن این گرایش، مهندسی معماری ارتباط بسیار نزدیکی با طراحی ساخت و ساز ها و مبحث زیبا شناسی خواهد داشت.

مهندسی حمل و نقل

مهندسی حمل و نقل با مواردی نظیر : طراحی زیر ساخت های مرتبط با حمل و نقل های هوایی، دریایی و زمینی سر و کار خواهد داشت. همچنین این گرایش قادر به پوشش دهی عناوینی نظیر : برنامه ریزی، توسعه سیستم های جاده ای و راه آهن ها، بندرگاه ها، سیستم های ترابری، فرودگاه ها و باند های فرودگاهی خواهد بود.

مهندسی ژیوتکنیک

گرایش مهندسی ژیوتکنیک به معنای کسب تخصص در شناخت مواد اصلی زمین نظیر : خاک، سنگ و صخره می باشد.

مهندس ژیوتکنیک فردیست که به کارکردن در معدن و بخش های مرتبط با مواد نفتی مشغول است. ناگفته نماند که این فرد قادر به شرکت در پروژه های مهندسی، ارائه پیشنهادات بنیادین جهت ساخت و ساز ها ( با توجه به نوع زمین ) و کار کردن بر روی پروژه های زیر زمینی و زیر دریایی خواهد بود.

مهندسی محیط زیست

مهندس محیط زیست فردیست که بر مواردی نظیر : افزایش استراتژی ها، توقف و یا کاهش خسارت ها بر محیط زیست سر و کار دارد. از عناوین کلیدی در این گرایش تاکید بر مباحث آلودگی هوا و آب و دفع مواد زائد می باشد.

دیگر عناوین مرتبط با گرایش مهندسی عمران که افراد قادر به کسب تخصص در آنان خواهند بود مواردی نظیر : طراحی پل ها، مدیریت محیط زیست؛ مهندسی سواحل و مهندس زمین لرزه متمرکز است.

مهندسی هیدرولیک

مهندس هیدرولیک فردیست که با مباحثی همانند : حرکت و کنترل دامنه گسترده ای از آب ها، تامین کنندگان آب، سیستم های فاضلاب، آبیاری، تجهیزات خنک سازی، سیستم های کنترل سیل و طوفان و سیستم قوه محرکه مولد برق سر و کار دارد.

گزینه های شغلی

مشاغل مرتبط با گرایش مهندسی عمران به صورت پاداشی و رقابتی می باشند و مواردی نظیر : عناصر مهم در ساخت و ساز، طراحی، ریاست و مدیریت را در بر خواهند داشت. ناگفته نماند که با توجه به میزان علایق و دانشگاه انتخابی، شما قادر به کسب تخصص در گرایش مورد نظر خواهید بود. همچنین فرصت خلاقیت و نوآوری برای اخذ پاداش در پایان پروژه ها برای شما وجود خواهد داشت. لذا تمامی مهندسان عمران به دانشی بسیار عالی برای طراحی، استفاده از روش های ساخت و ساز و استفاده از فناوری های فعلی با توجه به قوانین و مقررات موجود نیاز خواهند داشت.

مشاغل مرتبط با مهندسی عمران معمولا برنامه های بسیار عالی در جهت پیشرفت آینده بشری برای افراد در نظر می گیرند. ناگفته نماند که میزان درآمد ماهانه افراد شاغل در این گرایش بیش تر از حد متوسط می باشد. با توجه به موارد ذکر شده در فوق باید گفت که در سال های اخیر تقاضای بسیاری برای اخذ این مشاغل شده است.

با وجود اینکه گرایش مهندسی عمران دامنه گسترده ای از مشاغل انتخابی را در اختیار افراد قرار می دهد، برخی از مشاغل مرتبط با گرایش مهندسی عمران در ذیل آورده شده است :

مهندس عمران خبره

اگر شما به کارکردن به عنوان یک مهندس خبره علاقه مندید، ملزم به اخذ مدرک کارشناسی ارشد مهندسی عمران ( MEng ) و کسب تجارب حرفه ای در این خصوص خواهید بود. البته ناگفته نماند که مدرک کارشناسی مهندس عمران ( BEng ) گزینه های انتخابی بسیاری را در اختیار افراد قرار می دهد، اما کار کردن به عنوان مهندس بخش مشاوره و طراحی پروژه های تیمی برای مشتریان مستلزم کسب تجارب بسیار عالی خواهد بود. دیگر مشاغل انتخابی مواردی نظیر :  نظارت بر فعالیت های مرتبط با ساخت و ساز، همکاری با مقامات محلی و همکاری با شرکت های بزرگ نظیر : ( شرکت های انرژی ) را در بر خواهد داشت.

مشاغل مهندسی عمران ( مشاور )

اگر شما این حرفه را انتخاب کرده اید، قادر به طراحی پروژه ها، همکاری با معماران و دیگر متخصصان خواهید بود. همچنین شما قادر به کنترل قطعی ساخت و سازها و نظارت بر فعالیت های عملی نظیر : دسترسی به موقع به مصالح و کمک به حل مشکلات مرتبط با این امر خواهید بود.

مهندس عمران قراردادها

شما به عنوان یک مهندس عمران قراردادها، قادر به ارائه برنامه های خود به مشاورین و مهندسین عمران واقعی خواهید بود. برای ایفای این نقش شما با مواردی نظیر : دریافت به موقع مصالح، زمان برگزاری جلسات و حل مشکلات ازیاد شده سر و کار خواهید داشت. ناگفته نماند که شما قادر به اخذ مشاغلی که با این نقش ادغام شده باشد خواهید بود.

مهندس تعمیر و نگهداری

مهندسین تعمیر و نگهداری افرادی هستند که برای تعمیر تجهیزات و ماشین آلات استفاده شده در فرایند های ساخت و ساز استخدام شده اند. برای ایفای این نقش آنان مسئولیت هایی نظیر : بررسی، مشاهده، تجدید نظر بر موارد جایگزینی و یا به روز رسانی تجهیزات را بر عهده خواهند داشت.

نقشه بردار کنترل ساختمان

نقشه بردار کنترل ساختمان فردیست که مسئولیت هایی مانند : تضمین سلامتی و ایمنی ساختمان ها بر اساس قوانین و مقررات مشاهده شده در زمان ساخت و ساز و طراحی را بر عهده دارد. این افراد قادر به ارائه پیشنهاداتی در زمان ساخت ساختمان ها ( بر اساس قوانین و مقررات مربوط به ساختمان سازی ) و مشاهده سایت های ساخت و ساز برای تضمین پیش رفتن کارها به صورت صحیح خواهند بود.

شرایط تحصیل و کار مهندسی عمران کشورهای مختلف اروپا مثل فرانسه اتریش  آلمان لهستان سوئد هلند بلژیک نروژ دانمارک ایتالیا روسیه بلاروس لیتوانی مجارستان سوئیس فنلاند پرتغال اسپانیا  انگلستان و همچنین کشورهایی مثل آمریکا نیوزلند و استرالیا کانادا کشورهای آمریکای جنوبی مثل برزیل اکوادور اروگوئه آرژانتین و غیره یا کشورهای آسیایی مثل کره جنوبی ژاپن ارمنستان گرجستان قطر امارات و غیره متفاوت است و هر کشوری معمولاً در رشته ای خاص دارای مزایای و رتبه علمی بالاتر است، مثلاً رشته حقوق فرانسه، معماری ایتالیا، هوافضا روسیه و غیره از موارد مشابه هستند.

در نهایت موسسه حقوقی اعزام دانشجو به اروپا توسعه گران مهر از بهترین موسسات حقوقی کشور آماده پاسخگوی تلفنی و حضوری شما دوست و هموطن عزیز و کلیه امور مربوط به پذیرش و اخذ ویزا و اقامت با گارانتی و تضمین کامل می باشد.

علاقه مندان به تحصیل و کار مهندسی عمران برای کسب اطلاعات در رابطه با شرایط مهاجرت و شرایط اعزام دانشجو مهندسی عمران به خارج از کشور کشور و اخذ ویزای تحصیل و کار مهندسی عمران به صورت تضمینی می توانند با تحویل مدارک خود که شامل: کپی از همه صفحات گذرنامه و ترجمه مدارک و ریزنمرات دبیرستان، پیش دانشگاهی و دانشگاهی و مدرک زبان و عکس پاسپورتی به وکلای مجرب ما، در موسسه حقوقی برگزیده اصطهباناتی (توسعه گران مهر) واقع در شهر شیراز از موسسات اعزام دانشجو به راحتی و در کمترین زمان ویزای تحصیل در مهندسی عمران را دریافت کرده و به ادامه تحصیل و کار مهندسی عمران بپردازند. جهت کسب اطلاعات بیشتر می توانید با مشاورین موسسه تماس حاصل فرمایید.

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟

2 دیدگاه برای “شرایط تحصیل و کار مهندسی عمران

  1. علی گفت:

    با سلام
    مهندس عمران هستم با 20 سال سابقه کاری
    که شامل برج سازی هتل سازی
    ساخت تصفیه خانه و مکان های تجاری هستش
    گواهینامه تمامی کلاس های اموزشی و مهارتی نظام مهندسی رو دارم
    مدرک بنده فوق لیسانس و بیمه و پروانه دارم
    زبان انگلیسی بنده هم خوب هستش
    میخواستم در مورد مهاجرت به کشور های مثل کانادا یا استرالیا یا المان کمک کنید
    با تشکر

    1. کارشناس مهاجرتی اصطهباناتی گفت:

      سلام روزتون بخیر
      برای مهاجرت شرایطی مانند سن، مدرک زبان و غیره حائز اهمیت است. متاسفانه اطلاعات شما برای ارائه مشاوره کافی نمی باشد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *