کار و تحصیل رشته هوانوردی

شرایط تحصیل و کار رشته مهندسی هوانوردی ؛ این رشته، یکی از شاخه های مهندسی شناخته می شود که با مباحثی نظیر : تحقیق، طراحی، توسعه، ساخت و ساز، آموزش، علوم و فناوری های به کار رفته شده در هواپیماها سر و کار دارد. این گرایش مواردی نظیر : شناسایی حرکت گاز و هوا و یا عوامل مرتبط با هواپیما نظیر : سوخت هواپیما، کنترل سطح ارتفاع هواپیما تا آب، بلندی ( ارتفاع ) و میزان سنگینی را در بر می گیرد. در سال های اخیر، مهندسی هوانوردی به عنوان یک یا دو شاخه اصلی مهندسی فضایی در نظر گرفته شد و مهندسی هوانوردی به عنوان دومین مهندسی در این گرایش شناخته شد. اگر شما مجذوب تاریخ ماشین های پرنده شده اید و از طرح های مفهوم دار لئوناردو داونچی لذت می برید و یا از اختراع هواپیما توسط برادران رایت در سال 1903 و پیشرفت های اخیر در ساخت جت های مدرن شناخت کافی دارید. کسب تخصص در مهندسی هوانوردی بهترین گزینه انتخابی برای شما خواهد بود. با مطالعه این مقاله اطلاعات سودمندی در رابطه با تحصیل و کار رشته مهندسی هوانوردی کسب خواهید کرد.

مشاوره رایگان
مشاوره رایگان

وکلای مجرب ما در موسسه حقوقی برگزیده اصطهباناتی (توسعه گران مهر) شیراز می توانند به شما در اخذ پذیرش رشته هوانوردی از دانشگاه های خارج از کشور و دانشگاه های مورد تایید وزارت علوم ایران برای افرادی که تمایل به تحصیل و کار رشته هوانوردی کمک کنند. همچنین متقاضیان جهت کسب مشاوره در زمینه شرایط اعزام دانشجو رشته هوانوردی به خارج از کشور به صورت تضمینی می توانند به مشاورین موسسه تماس حاصل فرمایند.

وضعیت و شرایط تحصیل و کار رشته مهندسی هوانوردی

بسیاری افراد جهت مهاجرت به خارج از کشور معمولاً از طریق مهاجرت از طریق رشته هوانوردی اقدام می کنند، که پس از اخذ اقامت تحصیل و کار رشته مهندسی هوانوردی و اخذ پذیرش رشته هوانوردی از دانشگاه های خارج از کشور در نسبت به اخذ تابعیت یا شهروندی اقدام می کنند، البته شایان ذکر است این روش یکی از روش های مهاجرت از طریق رشته هوانوردی می باشد روش های دیگر نظیر ویزای کار رشته هوانوردی و اخذ اقامت سرمایه گذاری با رشته هوانوردی نیز وجود دارند. این مقاله به بررسی شرایط تحصیل و کار رشته مهندسی هوانوردی می پردازد.

بورسیه تحصیل و کار رشته مهندسی هوانوردی در صورت داشتن رزومه قوی تحصیل و کار رشته مهندسی هوانوردی امکان پذیر است. جهت اطلاعات بیشتر در رابطه با شرایط بورسیه رشته هوانوردی در خارج از کشور با موسسه های مهاجرتی معتبر یا سفارت کشور مورد نظر تماس حاصل فرمایید. در صورت اخذ بورسیه تحصیلی شما میتوانید از تحصیل رایگان رشته هوانوردی بهره مند گردید. بایستی برای اطلاعات در مورد شرایط تحصیل رایگان رشته هوانوردی تحقیقات بیشتری در رابطه با کشور مورد نظر خود انجام دهید. زبان تحصیل رشته هوانوردی  در کشور های مختلف متفاوت است اما اغلب زبان تحصیل به انگلیسی می باشد. تحصیل در رشته هوانوردی بدون مدرک زبان بسته به دانشگاه محل تحصیل شما می باشد.

کار و تحصیل رشته هوانوردی

ساختار دوره ها و شرایط ورود

شهریه دانشگاه های این رشته و هزینه و شهریه تحصیل رشته از کشوری به کشور دیگر و بسته به نوع دانشگاه (خصوصی یا دولتی) متفاوت است. در آمد رشته هوانوردی در خارج از کشور نیز متغیر است و بستگی دارد در کدام کشور قصد داشته باشید با این رشته مشغول به کار شوید.

شرایط تحصیل رشته در مقطع کارشناسی ارشد یا فوق لیسانس  و همچنین شرایط تحصیل در رشته هوانوردی در مقطع دکترا یا PhD نیز باید از دانشگاه های مربوطه مورد سوال قرار گیرد. زبان تحصیل رشته هوانوردی در کشور های مختلف متفاوت است اما اغلب زبان تحصیل به انگلیسی می باشد. تحصیل در رشته هوانوردی بدون مدرک زبان بسته به دانشگاه محل تحصیل شما می باشد.

انتظارات موجود از مدرک مهندسی هوانوردی

معمولا مدرک مهندسی هوانوردی به عنوان BEng ( کارشناسی مهندسی ) و MEng ( کارشناسی ارشد مهندسی ) شناخته می شود. ناگفته نماند که اخذ مدرک مهندسی هوانوردی در سطح کارشناسی سه تا چهار سال به طول می انجامد، این در حالیست که برخی از موسسات دانشجویان را در جهت اخذ مدرک کارشناسی ارشد مهندسی هوانوردی ( با یک یا دو سال تحصیل اضافی ) هدایت می نمایند.

در برخی موارد، دانشجویان BEng و MEng قادر به شرکت در دوره های دو یا سه ساله خواهند بود. پس از آن دانشجویان BEng قادر به یک یا دو سال تحصیل اضافی برای اخذ مدرک MEng در سطح پیشرفته ای خواهند بود. ناگفته نماند که برخی از موسسات تنها دانشجویانی را که مدرک BEng در اختیار دارند را مورد پذیرش قرار می دهند و برخی دیگر متقاضیانی را که برای اخذ مدرک MEng اقدام کرده اند را به صورت مستقیم می پذیرند. لذا تنها تعداد کمی از موسسات افرادی را که مدارک مرتبط با این گرایش را دست دارند مورد پذیرش قرار می دهند، همچنین فارغ التحصیلان کارشناسی مهندسی که مدارکی مشابه با این گرایش را در اختیار دارند مستلزم ارائه فعالیت های عملی می باشند و پس از آن قادر به اخذ مشاغل مهندسی هوانوردی خواهند بود.

لذا مبحث آموزش و تدریس در این گرایش معمولا به صورت شرکت در سخنرانی ها، شرکت در فعالیت های گروهی، انجام آزمایشات در آزمایشگاه ها، شرکت در کلاس های خصوصی و همکاری با افراد در زمینه های مربوط به سفر می باشد. در این راستا، کار گروهی به عنوان یک عنصر بسیار اصلی شناخته می شود، البته مطالعه و تحقیق به صورت فردی در تمامی گرایش ها به افراد پیشنهاد می گردد و مسئله ارزیابی با شرکت در آزمون و کار بر روی پروژه های کلاسی ارائه داده شده صورت می گیرد. با توجه به موسسه انتخابی و امکانات در نظر گرفته شده برای افراد، شما قادر به شرکت در سخنرانی هایی که متخصصین هوانوردی در آن صحبت می کنند و کسب تجارب کافی در زمینه سفر خواهید بود.

شرایط ورود جهت اخذ مدرک کارشناسی مهندسی هوانوردی

به خاطر داشته باشید که جهت اخذ مدرک کارشناسی مهندسی هوانوردی افراد ملزم به کسب نمره بسیار عالی در دروس ریاضیات و فیزیک و رقابت با دیگر افراد با شرکت در آزمون های بسیار سخت و رقابتی خواهند بود. بنابراین اگر زبان تدریس شما در دوره کارشناسی انگلیسی بوده است و شما به عنوان یک دانشجوی بین المللی تحصیل می کنید، شما ملزم به اثبات مهارت های زبانی خود از طریق شرکت در آزمون هایی نظیر : IELTS یا شرکت در دوره های مقدماتی زبان انگلیسی جهت اخذ ویزای دانشجویی یا ورود به دانشگاه های مورد نظر جهت اخذ مدرک کارشناسی هوانوردی خواهید بود.

کسب تخصص

در این قسمت با گرایش های مختلف رشته هوانوردی در از خارج کشور و بهترین گرایش رشته هوانوردی در خارج از کشور آشنا خواهید شد.

کسب تخصص در گرایش مهندسی هوانوردی

از لحاظ فنی، مدرک مهندسی هوانوردی شما، از روز اول تحصیل به صورت مدرکی تخصصی شناخته می شود چرا که بر مبحث مهندسی به صورت تخصصی تمرکز دارد. با این وجود شما قادر به در هم آمیختن مفاهیم مهندسی و موضوعات مرتبط با مهندسی هوانوردی خواهید بود. در کنار شرکت در دوره های هوانوردی، مدرک مهندسی شما با تمرکز بر موضوعاتی نظیر : ریاضیات، فیزیک، برق و الکترونیک و تمامی عناوین ضروری نظیر : طراحی، بنا کردن و بررسی کردن هواپیماها آغاز می گردد.

بسیاری از عناوین تخصصی در گرایش مهندسی هوانوردی موضوعات اولیه و ثانویه نظیر : معرفی حرکت گازها و هوا، تجزیه و تحلیل ساختارها، دوره های مربوط به شناخت نیروهای محرک و چگونگی کنترل آنان، شناخت ساختارها و مواد، طراحی های داخلی هواپیماها، نحوه عملکرد هواپیماها، انجام محاسبات، مبحث الکترونیک، ماشین های سوخت، سیستم های آماری، سیستم های مهندسی، ارتباط از راه دور، فعالیت های مکانیکی و رابطه آن با حرارت را در بر می گیرد.

همانطور که انتظار می رود، پس از اخذ مدرک کارشناسی هوانوردی، شما قادر به دنبال کردن علایق خود و کسب تخصص در گرایش های مورد نظر خواهید بود. همچنین شما قادر به افزایش درک خود از طریق یادگیری بنیادین و در نهایت اخذ مدرک تخصصی خواهید بود. در حال حاضر وقت آن فرا رسیده است که کسب تخصص در گرایش مورد نظر را انتخاب نمایید. لذا گزینه های انتخابی موجود برای افراد به شرح ذکر شده در ذیل می باشد :

آیرودینامیک ( شناخت حرکت گاز ها و هوا )

این شاخه از مهندسی با روابط مابین ساختارهای موجود در جو سر و کار دارد. مطالعه این گرایش به شناخت نیروها و حرکت اشیاء در جو اطلاق می گردد. مطالعه گرایش آیرودینامیک مواردی نظیر : شناخت مسیر و حرکت گازها و هوا، جریان های فشرده، کنترل جریان هوا، سنجش میزان جریان هوا، کنترل نیرو، طراحی ساختارها و شناخت گاز ها و هوای در حال جریان را در بر می گیرد.

ناگفته نماند که شما با چگونگی استفاده از تونل های باد و محاسبه حرکت گازها و هوا ( CFD ) برای شناخت حرکت ها، مقیاس ها و آزمایش پروازها آشنا خواهید شد. همچنین شما قادر به کنترل جریان هوا و سنجش آنان، شناخت موتورهای هواپیمایی، آیرودینامیک تجربی، شناخت جریان های افقی، جریان های فراصوتی، شناخت گازهای سنگین و به طور کلی شناخت مباحث مرتبط با آیرودینامیک خواهید بود.

ناگفته نماند که شما با چگونگی پالایش هوا و استفاده بهینه از هواپیماها و پایدار ماندن آنان برای نسل های بعدی آشنا خواهید شد. مهندسین هوانوردی افرادی هستند که به کسب دانش تخصصی در خصوص جریان های هوایی که به صورت متداولی رخ می دهند خواهند بود. بنابراین فراموش نکنید که واژه افزایش درک محیطی در این جا به معنی تاکید ویژه بر پالودگی هوا با استفاده از ابزارآلات و عناصری خاص نظیر : کنترل پروازها و تمام جوانب درگیر در پرواز می باشد.

هوا کشسان ( سازواره ها در مقابل فشار هوا و گازها )

این گرایش به مطالعه روابط درونی، ساختاری / کشسان، نیروهای موجود در هوا، ساخت ماشین های هوایی و تاثیر این فرایندها بر طرح های موجود مربوط می شود. تحصیل در این گرایش ملزم به شناخت دینامیک ها، ساختار آنان، تبحر در ریاضیات و آیرودینامیک ها از قبل می باشد. همچنین شما با مفاهیمی نظیر : میزان انعطاف پذیری هواپیماها، کنترل واژگونی ها، میزان تباین باله های هواپیما، شناخت چرخه ها و نوسان های محدود و حلقه گرداب ها آشنا خواهید شد.

در این گرایش شما با مواردی نظیر : انواع باله های هواپیما، بدنه هواپیما، سیستم گردشی هواپیما، دامنه گسترده ای از ابزارآلات پیچیده و استفاده شده در هواپیما، ساختار دینامیک های موجود در هواپیماها و هلیکوپترها و کشف روابط موجود مابین آیرودینامیک ها و میزان پایداری آنان آشنا خواهید شد. همچنین شما قادر به سنجش تونل های بادی، میزان لرزش زمین، سنجش لرزش هواپیما و بررسی عناوین مرتبط با هواپیما خواهید بود. به خاطر داشته باشید که کسب دانش تخصصی در این گرایش موجب اخذ دامنه گسترده ای از اطلاعات نظیر : چگونگی برداشت و ذخیره  انرژی نیز خواهد شد.

تحلیل گر مصالح استفاده شده در هواپیما

مطالعه مواد ترکیبی پیشرفته به کار رفته شده ( ACMs ) با مواردی نظیر : تجزیه و تحلیل عملکرد بسیار عالی مواد ترکیبی، میزان قدرت آنان در هواپیماهای جدید، فضای ماورای جو و دیگر چالش های موجود در مبحث مهندسی هوانوردی نیز سر و کار دارد. در این راستا افراد قادر به شناخت سیستم های کامپوزیت نظیر : ( پلیمر، فلز، سرامیک )، شناخت فناوری های موجود برای تجزیه و تحلیل و آزمایش ماشین آلات هوایی، تجزیه و تحلیل فشارهای هوایی، تجزیه و تحلیل عناصر محدود، ارزیابی عناصر ویران نشدنی، فرسودگی هواپیماها و تاثیر آنان، شناخت محیط جوی، شناخت فیبرها / ماتریس های میانجی، سفتی و قدرت آنان و افزایش درک خود در این زمینه خواهند بود. فراموش نکنید که کسب تخصص در گرایش تحلیل مصالح استفاده شده در هواپیما از موارد بسیار مهم برای شناخت میزان مقاوت هواپیماها می باشد.

دستگاه های الکتریکی در هوانوردی

واژه avionic به سیستم الکترونیکی استفاده شده در هواپیما، ماهواره های مصنوعی و سفینه های فضایی مربوط می شود. واژه avionic از ترکیب دو واژه aviation و electronic ساخته شده است. این واژه مواردی نظیر : ابزارآلات مربوط به پرواز، نمایش دادن اتاق خلبان ها در هواپیما، سیستم های رایانه ای، شناخت سیستم های به کار رفته شده در هواپیماها، نحوه برقراری ارتباط، کنترل سیستم های ترافیکی در هوا، سیستم های ماهواره ای جهانی، جعبه سیاه، سیستم های آب و هوایی، سلاح های هدف دار، ارسال و ذخیره اطلاعات، میزان ارتفاع، بلندی و سرعت سنسورهای موجود را در بر می گیرد. در ابتدا شما با واژه avionics و پوشش دهی عناوینی نظیر : سیستم های مرتبط با avionics و چگونگی طراحی آنان، سازگاری های الکترومغناطیسی، دینامیک ها و کنترل آنان، کنترل حرکت ها، سیستم های فرمانی، سیستم های راداری و دریانوردی، قابلیت اطمینان و یا عدم موفقیت در پرواز و استفاده از ابزارآلات پیشرفته آشنا خواهید شد.

نیروی محرکه

این بسیار مهم است که بدانید این گرایش به میزان نیروی ماشین ها، ترمودینامیک ها، گازهای موجود در هوا و میزان نیروی جسم مربوط می شود. با توجه به نیروی موجود در ماشین آلات، باید گفته که propulsion ( نیروی محرکه ) با طراحی، توسعه، تولید، ارزیابی و آزمایش موتورهای هواپیمایی، شناخت قدرت آنان و اقدامات ضروری نیز سر و کار دارد.

ناگفته نماند که شما قادر به تمرکز بر موضوعات خاصی نظیر : ماشین های توربو، اتاق های احتراق، پس سوزی ها، طراحی موشک های نازل، مادون سرعت سیر صوت، سرعت مافوق صوت و پیکربندی توربین های گاز خواهید بود. همچنین شما قادر به شناخت صحیح نیروهای محرکه، بررسی کارایی نیروهای محرکه در انواع مختلف هواپیماها، شناخت تاثیرات محیطی بر نیروهای محرکه موجود در هواپیما، سرعت های بسیار بالا در پروازهای هوایی، شناخت ترمودینامیک ها و آیرودینامیک ها و شناخت جریان گاز در توربین ها خواهید بود. ناگفته نماند که شما قادر به شناخت انواع مختلف نیروهای محرکه ( الکتریکی و نیروهای محرکه تبدیل شده به برق ) خواهید بود.

ساختار و مواد

اگر شما به شناخت بنیادین مبحث ساختار و مواد علاقه مندید، لذا شما قادر به کسب تخصص در این گرایش پس از اخذ مدرک کارشناسی خود خواهید بود. فراموش نکنید که در این گرایش شما قادر به شناخت واژه های بکاررفته شده در ساختار هواپیماها، چگونگی ارزیابی ساختارهای به کاررفته شده در هواپیما، تجزیه و تحلیل ترکیب های هواپیمایی، انجام آزمایشات و استفاده از فناوری های شمارشی برای تجزیه و تحلیل عناصر محدود خواهید بود. همچنین شما قادر به پیش بینی، تایید کردن از طریق انجام آزمایشات، آشنایی با چگونگی طراحی، شناخت سایز و اندازه هواپیماها، شناخت مواد بکار رفته شده جهت پیکربندی، چگونگی اختراع مواد و ساختارهای جدید، شناخت مواد چند جزئی و ترکیبی، کشف ساختارها و مفاهیم جدید در خصوص هواپیماها و در نهایت حفظ تمامی ساختارها تا حد ممکن خواهید بود.

با توجه به موارد ذکر شده در خصوص مهندسی هوانوردی، دیگر گزینه های انتخابی که افراد قادر به کسب تخصص در آن خواهند بود موارد ذکر شده در ذیل را در بر خواهد گرفت :

  • آمار و دینامیک ( مطالعه محرک ها، نیروها، اهمیت زمان در سیستم های مکانیکی )
  • نرم افزارها ( تشخیص، طراحی، توسعه، انجام آزمایش بر روی نرم افزارهای رایانه ای با استفاده از دانش هوانوردی )
  • نیرومندی ( قدرت ) ماشین ها ( میزان سختی و مقاومت ماشین ها )
  • صوت های موجود در هواپیما ( مطالعه صوت های شنیده شده در طول پرواز )
  • سیستم های قدرتی در هواپیما ( مطالعه سیستم های الکتریکی و سیستم های مربوط به حرکت آب و چگونگی کنترل ماشین های هوایی )

علاوه بر موارد ذکر شده در فوق افراد قادر به کسب تخصص در دیگر جوانب مرتبط با گرایش مهندسی هوانوردی نظیر : حمل و نقل های بازرگانی، جت های مربوط به پرواز های هوایی، هلیکوپترها، سفینه های هوایی، موشک ها و فشفشه ها خواهند بود.

وضعیت شغل و مشاغل و بازار کار رشته هوانوردی در خارج از کشور

مهندسی هوانوردی

با کسب تخصص در گرایش مهندسی هوانوردی در طول دوره تحصیل، افراد قادر به ایفای نقش مشاغل مهندسی ( مهندسی هوانوردی ) خواهند بود. اگر شما به مبحث طراحی، آزمایش، مشاوره، تبلیغات، علوم مرتبط با بخش های نظامی علاقه مندید قادر به اخذ مشاغل هوانوردی خواهید بود. ناگفته نماند که برای کسب تخصص در این گرایش، شما به حداقل مدرک کارشناسی مهندسی هوانوردی پذیرفته شده در صنایع هوا و فضا نیاز خواهید داشت. همچنین شما قادر به ترفیع جایگاه خود از طریق این مشاغل خواهید بود و از مطالعه این گرایش سود های بسیاری خواهد بود. ناگفته نماند که شما قادر به اخذ مشاغل پاره وقت در حین تحصیل نیز خواهید بود.

برخی از مشاغل مشهور در مهندسی هوانوردی عبارتند از :

شما به عنوان یک مهندس هوانورد قادر به مطالعه علوم مرتبط با هوانوردی، به کارگیری فناوری ها، ریاضیات، اصول تحقیقی، طراحی، توسعه، حفظ و آزمایش هواپیماهای شهری و نظامی، شناخت سلاح ها، ماهواره ها و حتی سفینه های فضایی خواهید بود. به علاوه شما قادر به کارکردن بر روی طرح ها ( استفاده از نرم افزارهای رایانه ای CAD برای طرح ریزی )، ساخت و تغییر سلاح های مختلف و ساماندهی سیستم های هواپیمایی خواهید بود. ایفای این نقش بسیار مهم مواردی نظیر : توسعه ایمنی پرواز، سوخت کافی، سرعت و وزن، کاهش هزینه های مربوط به سیستم ها، استفاده از فناوری های پیشرفته با توجه به نیاز مشتریان و مصرف کنندگان، انجام تحقیقات، برنامه ریزی های تخصصی، تاثیر محیط بر پروازهای هوایی، طراحی سیستم های هوایی را در بر خواهد گرفت. همچنین شما ملزم به حل مسائل مختلف در طول پرواز، شناخت فرایند های توسعه و آزمایش، بررسی ترافیک های هوایی و مدیریت پروژه ها خواهید بود.

واژه مهندسی هوانوردی، واژه ای بسیار گسترده ای می باشد که دامنه گسترده ای از عناوین مرتبط با هوانوردی را پوشش می دهد. این گرایش با توجه به نقش انتخابی و کسب تخصص در گرایش مورد نظر طبقه بندی می شود، چرا که موضوعات بسیاری ماورای صنعت هوانوردی با توجه به میزان دانش فنی شما وجود خواهد داشت. برخی از موقعیت ها / تخصص های موجود در زیر فهرست شده اند.

محقق هوانوردی

محقق بخش هوانوردی فردیست که به دنبال تحقیق در مورد فناوری های جدید، مواد جدید، سیستم ها و شناخت تجهیزات موجود در گرایش مهندسی هوانوردی می باشد. ناگفته نماند که شما قادر به تجزیه و تحلیل و ارزیابی کشفیات، مقایسه با استفاده از دانش های موجود، رویارویی با اختلافات و مغایرت ها، تحریر گزارش ها و استفاده از فناوری های صحیح برای مطالعه این گرایش خواهید بود. همچنین شما قادر به کسب تخصص در دامنه گسترده ای اصول مهندسی نیز خواهید بود، برای مثال شما قادر به تحقیق در خصوص فرایند هایی برای افزایش نیروهای محرکه، استفاده از مواد سبک تر برای طراحی هواپیماها، شناخت هواپیماهای همه کاره، شناخت طرح های بکاررفته شده در بال های کارآمد هواپیما و یافتن راه حل هایی برای برخود باله های هواپیما با یخ و سرما خواهید بود. تکمیل این تحقیقات ماه ها و یا حتی سال ها به طول می انجامد، زمانی که یافته های شما به اوج رسید، شما قادر به نشر آنان در مجله های مربوط به صنعت خواهید بود.

طراح هوانوردی

طراح بخش هوانوردی معمولا با مواردی نظیر : طراحی، طراحی جزئیات و مواد تشکیل دهنده برای شرکت های سازنده هواپیما، طراحی تولیدات و سیستم های جدید نیز سر و کار دارد. همچنین شما قادر به تضمین استفاده از بهترین فناوری ها در عین صداقت و طراحی تجهیزات و امکاناتی که مورد استفاده مشتریان قرار می گیرد خواهید بود. علاوه بر موارد ذکر شده در فوق، افراد با مواردی نظیر : چگونگی طراحی، ساخت، انجام آزمایشات،  چگونگی نصب و راه اندازی، ارزیابی و تجزیه و تحلیل تولیدات جدید، تضمین تولیدات جدید در سطح ملی و بین المللی سر و کار خواهند داشت.

برای ایفای این نقش، افراد به توانایی ترسیم و طرح ریزی نرم افزارهای استفاده شده ( که بستگی به نوع شرکتی که در آن کار می کنید و چیزی که آن را طراحی می کنید دارد ) نیاز خواهند داشت. ناگفته نماند که شما ملزم به شناخت روش های ارزیابی، روش های تولید ( ماشین آلات، قالب های تزریق و مواد مرکب )، انجام طراحی با هزینه های بسیار کم، استفاده از آخرین فناوری ها و استفاده از روش های بسیار پیشرفته در بخش تولیدات خواهید بود. تولیداتی که شما قادر به کارکردن بر روی آنان خواهید بود مواردی نظیر : طراحی بدنه هواپیما، طراحی موتورهای هواپیمایی، طراحی کابین های هواپیماهای مسافربری و طراحی سیستم های آسایش در بر خواهد گرفت.

تکنسین تعمیر و نگهداری حمل و نقل هوایی

شما به عنوان یک تکنسین تعمیر و نگهداری حمل و نقل هوایی ( AMT )، ملزم به در دست داشتن گواهی صلاحیت تعمیر و نگهداری ماشین آلات هوایی که توسط سازمان هایی نظیر : اداره فدرال هوانوردی آمریکا (FAA) صادر می گردد خواهید بود. این گواهی، توانایی و صلاحیت شما در کنترل، بررسی، نگهداری و تعمیر هواپیماها را تایید خواهد کرد. ناگفته نماند که شما مسئولیت تعمیر و کنترل دامنه گسترده ای از ابزارآلات و ساختارهای بکار رفته شده در هواپیما نظیر : موتور هواپیما، جعبه دنده ها، کنترل کننده های پرواز، دنده های فرود آمدن، هیدرولیک ها ( سیستم های وابسته به نیروی محرکه آب ) ، سیستم های سرمایشی، ضد یخ، سیستم های سوخت و دیگر موارد را بر عهده خواهید داشت.

ایفای این نقش مواردی نظیر : ارزیابی، آزمایش، تشخیص، جایگزینی، تعمیر اجزای مکانیکی و Avonic در صورت نیاز، تضمین ایمنی و عملکرد هواپیما با استفاده از بکارگیری استاندارد های ویژه را در بر خواهد گرفت. برخی از AMTs ها ممکن است تنها در یک بخش از هواپیما نظیر : بدنه هواپیما؛ موتور، هیدرولیک ها یا سیستم های الکتریکی تخصص داشته باشند. ناگفته نماند که شما قادر به بر عهده گرفتن مسئولیت نظارت بر گروه های بزرگ AMTs و حفظ هواپیماها به صورت مکانیکی خواهید بود.

مشاور حمل و نقل هوایی

مشاور حمل و نقل هوایی به عنوان مشاور هوانوردی نیز شناخته می شود. برای ایفای این نقش افراد به سال ها تجربه در بخش تجارت و یافتن راه حل های فنی در میان دامنه گسترده ای از بخش های هوانوردی نیاز خواهند داشت. با وجود اینکه مشاور هوانوردی به تنهایی یک گرایش تخصصی شناخته می شود، لذا باز هم افراد قادر به ارائه پیشنهاداتی به دامنه محدودی از مشتریان، دامنه گسترده ای از مشتریان در فرودگاه ها و خطوط هوایی، مدیران ترافیک های هوایی، سازندگان هواپیماها، بخش های مربوط به حمل و نقل، فروشندگان خدمات و یا حتی هتل ها و آژانس های گردشگری خواهند بود. ناگفته نماند که شما قادر به ارائه تجزیه و تحلیل های ممکن برای مشتریان نظیر : ارزیابی و تضمین ( هواپیما و موتور )، تضمین ایمنی برای مسافران، توصیه جایگزین کردن هواپیما و کمک به مسافران در جهت سود بخشی، ایمنی و عملکرد موثر خواهید بود.

بنابراین بسیاری از مشاورین هوانوردی ملزم به ثبت نام در اداره مشاوره نظیر : اداره مشاوره هوانوردی بریتانیا خواهند بود. ناگفته نماند که مشاوران اغلب به دانش بسیار عمیق در خصوص روند بازار و فعالیت های تجاری نیاز خواهند داشت.

از دیگر گزینه های انتخابی تست حمل و نقل های هوایی می باشد که مواردی نظیر : انجام آزمایشات بر تولیدات جدید و فعلی، ارزیابی فرایند های توسعه یافته، ارزیابی روش های استفاده شده، تجزیه و تحلیل علت عدم موفقیت حمل و نقل های هوایی و تجزیه و تحلیل نتایج این ارزیابی ها را در بر خواهد گرفت. فراموش نکنید که بخش تولیدات هوانوردی مواردی نظیر : طراحی، ساخت، آزمایش، فروش، حفظ هواپیماها، قطعات هواپیما، موشک، فشفشه یا سفینه های فضایی را در بر خواهد گرفت. ناگفته نماند که شما قادر به آموزش گرایش مهندسی هوانوردی به نسل بعدی مهندسان خواهید بود.

با کسب تخصص در گرایش مهندسی هوانوردی ، شما قادر به انتخاب دیگر جوانب مهندسی هوانوردی خواهید بود. چرا که شما قادر به کسب تخصص در گرایش هایی نظیر : شناخت نیروهای محرکه، دستگاه های الکتریکی در هوانوردی ( avonics )، ساختارهای پیچیده در هواپیما، سیستم های ترکیبی، شناخت آیرودینامیک ها، مواد و ساختارهای موجود، بال های ثابت، بال های چرخنده، مهندسی هوانوردی، پرتاب موشک، شناخت نرم افزارها و موتورهای فشفشه نیز خواهید بود. ناگفته نماند که شما قادر به ایفای نقش مدیریت مهندسین ( نظارت بر عملکرد مسافران یا اپراتوران محموله های هوایی ) خواهید بود.

سطح علمی دانشگاه ها برای رشته هوانوردی

  • انستیتو تکنولوژی ماساچوست(MIT)
  • دانشگاه برکلی
  • دانشگاه استنفورد
  • دانشگاه از ایالت کالیفرنیا
  • دانشگاه تورنتو
  • دانشگاه مک گیل
  • دانشگاه های کمبریج
  • دانشگاه آکسفورد
  • دانشگاه امپریال کالج لندن

شرایط تحصیل و کار رشته مهندسی هوانوردی کشورهای مختلف اروپا مثل فرانسه اتریش  آلمان لهستان سوئد هلند بلژیک نروژ دانمارک ایتالیا روسیه بلاروس لیتوانی مجارستان سوئیس فنلاند پرتغال اسپانیا  انگلستان و همچنین کشورهایی مثل آمریکا نیوزلند و استرالیا کانادا کشورهای آمریکای جنوبی مثل برزیل اکوادور اروگوئه آرژانتین و غیره یا کشورهای آسیایی مثل کره جنوبی ژاپن ارمنستان گرجستان قطر امارات و غیره متفاوت است و هر کشوری معمولاً در رشته ای خاص دارای مزایای و رتبه علمی بالاتر است، مثلاً رشته حقوق فرانسه، معماری ایتالیا، هوافضا روسیه و غیره از موارد مشابه هستند.

در نهایت موسسه حقوقی توسعه گران مهر که بدون شک از بهترین موسسات حقوقی کشور و از جمله استان فارس میباشد، پاسخگوی تلفنی و حضوری شما دوست و هموطن عزیز متقاضی تحصیل و کار رشته هوانوردی و کلیه امور مربوط به پذیرش و اخذ ویزا تحصیل و کار رشته هوانوردی در کمتر از 6 ماه با گارانتی و تضمین کامل انجام میدهد.

علاقه مندان به تحصیل و کار رشته مهندسی هوانوردی برای کسب اطلاعات در رابطه با شرایط مهاجرت و شرایط اعزام دانشجو رشته هوانوردی به خارج از کشور کشور و اخذ ویزا به صورت تضمینی می توانند با تحویل مدارک خود که شامل: کپی از همه صفحات گذرنامه و ترجمه مدارک و ریزنمرات دبیرستان، پیش دانشگاهی و دانشگاهی و مدرک زبان و عکس پاسپورتی به وکلای مجرب ما، در موسسه حقوقی برگزیده اصطهباناتی (توسعه گران مهر) واقع در شهر شیراز از موسسات اعزام دانشجو به راحتی و در کمترین زمان ویزای تحصیل و کار رشته هوانوردی را دریافت کرده و به ادامه تحصیل و کار رشته هوانوردی بپردازند. جهت کسب اطلاعات بیشتر در رابطه با تحصیل و کار رشته مهندسی هوانوردی می توانید با مشاورین موسسه تماس حاصل فرمایید.

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟

18 دیدگاه برای “شرایط تحصیل و کار رشته مهندسی هوانوردی

  1. Saghar گفت:

    سلام ممنون از مطلب خوبی که در اختیار ما گذاشتین
    من دانشجوی رشته مهندسی الکترونیک هواپیما (اویونیک) هستم ک در دانشگاه علمی کاربردی سماپران درس خوندم
    مدرک پیش دانشگاهی دارم
    بخاطر هزینه بالای دانشگاه صنعت نتونستم آزاد بخونم
    حالا مدرک من اعتبار داره برا تحصیل در روسیه؟
    ضمن اینکه من زبان انگلیسیم خوبه و در شرف یادگیری زبان روسی در سطحa2 هستم
    ممنون از راهنمایی تون

    1. کارشناس مهاجرتی اصطهباناتی گفت:

      سلام روزتون بخیر
      بسته به دانشگاه و رشته انتخابی شما دارد.

  2. Alikhakbaz گفت:

    باسلام‌
    من کارشناسی مکانیک هواپیما میخونم در حال حاضر ۲ ترم دیگه تموم میشه میخواستم بپرسم میتونم معادل سازی کنم ادامه درس رو در خارج از کشور تمام بکنم؟در کشور نروژ،المان،کانادا یا هرکشوری که این رشته و مدرکش رو قابل قبول بدونند؟ باتشکر

    1. کارشناس مهاجرتی اصطهباناتی گفت:

      سلام وقتتون بخیر
      امکان معادل سازی مدارک بسیار پایین است. لطفا با ما در ارتباط باشید تا اطلاعات دقیقی را در اختیاز شما قرار دهند.

  3. امیر مهرپرور گفت:

    سلام
    من ۱۹ سالم هست و دیپلم تعمیر و نگهداری هواپیما از دانشکده صنعت هوانوردی هستم و در حال دریافت مدرک b1 برای مهندسی پرواز هستم خواستم بدونم که با این مدرک میتونم در دانشگاه های انگلستان مشغول به تحصیل شده و به کار مرتبط با رشته تحصیلی ام برسم

    1. کارشناس مهاجرتی اصطهباناتی گفت:

      سلام روزتون بخیر
      برای تحصیل در دانشگاه های انگلیس باید رزومه علمی قوی داشته باشید و مدرک زبان انگلیسی بین المللی نیز ارائه دهید.

  4. امیر گفت:

    سلام وقت بخیر
    بنده دانشجوی کارشناسی رشته مهندسی هواپیما(تعمیر و نگهداری)هستم و خدمت هم نرفتم آیا میتونم برای ادامه تحصیل از ایران برم و در کنارش مشغول به کاری در همان کشور باشم؟

    1. کارشناس مهاجرتی اصطهباناتی گفت:

      با سلام و عرض ادب
      لطفا در نظر داشته باشید که برای خروج از کشور باید نامه پایان خدمت و یا معافیت تحصیلی ارائه دهید.

  5. نوید گفت:

    ممنون از مطالب مفیدتون
    من فارغ التحصیل رشته الکترونیک هواپیمایی از دانشکده صنعت هوانوردی کشور در مقطع لیسانس هستم
    میخواستم بدونم که آیا دانشگاهی در آلمان وجود داره که این رشته رو در مقطع ارشد بصورت رایگان ارائه بده؟
    با تشکر از سایت خوبتون.

    1. کارشناس مهاجرتی اصطهباناتی گفت:

      سلام وقتتون بخیر
      بله، امکان تحصیل نیز برای شما وجود دارد.

  6. مهدی گفت:

    با سلام بنده کاردانی تعمیر ونگهداری هواپیما دارم همون تکنیسین هواپیما هستم و به مدت پنج ساله در هواپیمایی ماهان کار میکنم ۲۹ سالمه و مجرد هستم زبان انگیلیسی مدرکی ندارم ولی میتوانم صحبت کنم ایا شرایط از طریق کاری دارا میباشم؟

    1. کارشناس مهاجرتی اصطهباناتی گفت:

      سلام روزتون بخیر
      برای اخذ ویزای کاری شما باید یک پیشنهاد شغلی ارائه دهید.

  7. محمد گفت:

    سلام خسته نباشید
    من ۱۹ سال سن دارم و خیلی به فکر اینده شغلیم هستم مدتی میشه که از طرف یکی از‌ دوستان پیشنهاد این رو میگیرم که به دانشگاه علمی کاربردی تهران برم و با ثبت نام در رشته تعمیر و نگهداری موتور هواپیما و دریافت ایلس به کشور های دیگه مهاجرت کنم ولی من در سردرگمی هستم و اعتماد ندارم به نظر شما اگر در این رشته و این روش گفته شده پیش برم اینده شغلی خوبی خواهم داشت یا نه .
    اگر متن زیاد شده عذرخواهی میکنم ، سعی کردم واضح سوال پرسیده باشم .
    ممنون میشم راهنماییم کنید.

    1. کارشناس مهاجرتی اصطهباناتی گفت:

      سلام روزتون بخیر
      بسته به کشور انتخابی شما بازار کار نیز متفاوت است.

  8. ardalan ahmad گفت:

    باسلام و خسته نباشید به موسسه ی حقوقی اصطهباناتی
    با توجه به تجربه و مهارت های شما ، رشته ی مهندسی تعمیر و نگهداری از هواپیما از دانشکده صنعت هواپیمایی (catc) در مقطع کارشناسی .
    آیا می توان برای ادامه تحصیل در مقطع کارشناسی ارشد در دانشگاه های خارج کشور جهت اخذ ویزا اقدام کرد ؟
    با تشکر فراوان از زحمات شما

    1. مشاور تحصیلی و اعزام دانشجو گفت:

      سلام، وقت بخیر
      ممنون از حسن توجه جنابعالی
      بله، امکان پذیر است، البته پذیرش در مقطع ارشد به رزومه و سابقه تحصیلی و تحقیقی بستگی دارد، برای پاسخ دقیق لازم است رزومه و سابقه شما را بررسی کنیم.

  9. تور بدی گفت:

    جالب بود ممنونم از اطلاعات مفیدتون

    1. مشاور تحصیلی و مهاجرت گفت:

      با سلام
      ممنون از شما به خاطر حسن انتخابتون

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *