شرایط تحصیل و کار رشته تجارت

با توجه به چالش های اقتصادی موجود و پیشرفت های اقتصادی، فارغ التحصیلان گرایش تجارت در میان کارفرمایان ارزش بسیار والایی دارند. لذا شما قادر به اخذ اولین مدرک یا بازگشت به دانشگاه برای افزایش مهارت های خود، اخذ موقعیت شغلی بسیار عالی، آگاهی از هسته تجارت های بین المللی یا کسب تخصص برای فعالیت در بازارهای خاص و ایفای نقش خواهید بود. لذا با توجه به موقعیت و اهداف شغلی، دامنه گسترده ای از مشاغل تجاری برای شما فراهم خواهد بود. برای کسب اطلاعات بیشتر در رابطه با شرایط تحصیل و کار رشته تجارت این مقاله را مطالعه بفرمایید.

مشاوره رایگان
مشاوره رایگان

وضعیت و شرایط تحصیل و کار رشته تجارت

بسیاری افراد جهت مهاجرت به خارج از کشور معمولا از طریق مهاجرت از طریق کارشناسی ارشد تجارت اقدام می کنند، که پس از اخذ اقامت تحصیل و کار رشته تجارت و کار کارشناسی ارشد تجارت و اخذ پذیرش کارشناسی ارشد تجارت از دانشگاه های خارج از کشور در نسبت به اخذ تابعیت یا شهروندی اقدام می کنند، البته شایان ذکر است این روش یکی از روش های مهاجرت از طریق کارشناسی ارشد تجارت می باشد روش های دیگر نظیر ویزای کار کارشناسی ارشد تجارت و اخذ اقامت سرمایه گذاری با کارشناسی ارشد تجارت نیز وجود دارند. این مقاله به بررسی شرایط تحصیل و کار رشته تجارت می پردازد.

شرایط تحصیل و کار رشته تجارتبورسیه تحصیل و کار رشته تجارت در صورت داشتن رزومه قوی تحصیلی و کاری در این کشور امکان پذیر است. جهت اطلاعات بیشتر در رابطه با شرایط بورسیه کارشناسی ارشد تجارت در خارج از کشور با موسسه های مهاجرتی معتبر مثل موسسه اصطهباناتی یا سفارت کشور مورد نظر تماس حاصل فرمایید. در صورت اخذ بورسیه تحصیلی شما میتوانید از تحصیل رایگان کارشناسی ارشد تجارت بهره مند گردید. بایستی برای اطلاعات در مورد شرایط تحصیل رایگان کارشناسی ارشد تجارت تحقیقات بیشتری در رابطه با کشور مورد نظر خود انجام دهید. زبان تحصیل رشته تجارت  در کشور های مختلف متفاوت است اما اغلب زبان تحصیل به انگلیسی می باشد. تحصیل در رشته تجارت بدون مدرک زبان بسته به دانشگاه محل تحصیل شما می باشد.

شهریه دانشگاه های این رشته و هزینه و شهریه تحصیل رشته از کشوری به کشور دیگر و بسته به نوع دانشگاه (خصوصی یا دولتی) متفاوت است. در آمد رشته تجارت در خارج از کشور نیز متغیر است و بستگی دارد در کدام کشور قصد داشته باشید با این رشته مشغول به کار شوید.

شرایط تحصیل رشته در مقطع کارشناسی ارشد یا فوق لیسانس  و همچنین شرایط تحصیل در رشته تجارت در مقطع دکترا یا PhD نیز باید از دانشگاه های مربوطه مورد سوال قرار گیرد. زبان تحصیل رشته تجارت در کشور های مختلف متفاوت است اما اغلب زبان تحصیل به انگلیسی می باشد. تحصیل در رشته تجارت بدون مدرک زبان بسته به دانشگاه محل تحصیل شما می باشد.

انواع مدارک گرایش تجارت

در این بخش به بررسی گرایش های مختلف رشته تجارت در از خارج کشور و معرفی بهترین گرایش رشته تجارت در خارج از کشور می پردازیم.

عنوان رشته تجارت معمولا به عنوان چتری برای پوشش دهی دامنه گسترده ای از دوره ها استفاده می شود و عناوینی مانند : دارایی، حسابرسی، مدیریت و اقتصاد را در بر می گیرد. لذا تفکر در مورد اخذ انواع مدارک تجاری به دلیل پوشش دهی دامنه گسترده ای از مسائل تجاری و مواردی که بر رشته های باریک تجارت متمرکز اند می باشد.

لذا امکان اخذ مدرک تجاری که امکان ادغام گرایش های مختلف تجارت را دهد ( مانند : مدیریت منابع انسانی، تجزیه و تحلیل منابع مالی یا شرکت در کلاس های کار آموزی ) برای دانشجویان وجود دارد. موضوع دومی نیز وجود دارد که به اعطای امتیازات یا گزینه های انتخابی پیش روی دانشجویان مربوط می شود. برای مثال شما قادر به توسعه پروژه های مدیریتی خود در کنار مطالعه علوم رایانه ای یا ادغام مطالعات تجاری به زبان های مدرن خواهید بود. یادگیری زبان های خارجه برای دسترسی به مشاغل تجاری بسیار مفید می باشند چرا که امکان برقراری ارتباط مستقیم با نمایندگان شرکت های بین المللی و فعالیت در چرخه پول و اقتصاد در جهان را برای افراد فراهم می کنند.

انتظارات موجود از رشته تجارت

به طور معمول اخذ مدرک کارشناسی تجارت سه تا چهار سال به طول می انجامد که بستگی به برنامه و کشور انتخابی شما خواهد داشت در حالی که اخذ مدرک کارشناسی ارشد در این گرایش دو سال به طول می انجامد. کارشناسی گرایش تجارت در وحله اول با موضوعاتی نظیر اصول و هسته تجارت و در وحله دوم با کسب تخصص در این گرایش سر و کار دارد. ناگفته نماند که اخذ مدرک کارشناسی ارشد و حتی کسب تخصص در این گرایش امکان پذیر می باشد.

برخی از مدارس تجاری شرکت در برنامه های اضافی را به افراد پیشنهاد می کنند و به فارغ التحصیلان این گرایش امکان ورود سریع تر به عرصه کار را می دهند. همچنین برای مهاجرت کاری به کشور های پیشرفته نیز رشته تجارت رشته بسیار پرطرفداری است. به علاوه دیگر امکانات موجود برای شرکت در دوره های آموزشی پاره وقت برای کسانی که کارکردن در حین تحصیل را انتخاب می کنند وجود دارد. که برخی از آنان sandwich year ( یک سال برنامه اضافی ) برای دسترسی به شغل دلخواه را به افراد پیشنهاد می کنند.

شرایط ورود

شرایط ورود دانشجویان برای اخذ مدرک فارغ التحصیلی تجارت متفاوت می باشد که بستگی به کشور و رشته انتخابی آنان دارد. برای مثال دانشگاه انگلستان به مدرک GCSE و سطح A زبان ( یا معادل آن ) نیاز دارد در حالی که دانشگاه آمریکا به مدرک دیپلم مدرسه همراه با اخذ نمره عالی در این مقطع نیاز دارد یا دانشگاه های کشور آلمان نیز شرایط خاصی دارد. ناگفته نماند که در هر دو مورد کسب موفقیت در درس ریاضیات و دروس مشابه با آن ضروری می باشد. بسیاری از دانشگاه ها، شرح مهارت ها و اثبات علاقه در گرایش تجارت که به صورت شرکت در مصاحبه یا ارائه بیانیه شخصی می باشد را از شما می خواهند.

به طور کلی مبحث تجارت بسیار گسترده و گرایشی چند رشته ای می باشد، به علاوه عناوین تجاری متفاوت می باشند و بستگی به موسسه و دوره انتخابی شما دارند. از دوره های انتخابی رایج مواردی مانند : حسابرسی، آمارگیری تجاری، قوانین بازرگانی، توسعه بازارها، اصول اقتصادی، دارایی، منابع انسانی، تحصیل در سطح بین المللی، مدیریت، بازاریابی، عملکرد مدیریت، انجام تحقیق و فناوری های در دسترس را در بر می گیرند.

ناگفته نماند که امکان اخذ تخصص در فعالیت های تجاری عملی در منطقه یا بخش صنعتی خاص و در نهایت ادغامی از آنان برای دانشجویان وجود خواهد داشت. در واقع تمرکز شما بر موضوعاتی نظیر تجارت الکترونیک یا استفاده از رسانه های اجتماعی برای مدیریت یک برند یا مدیریت منابع انسانی یا کسب تخصص برای انجام تجارت قانونی در آمریکای لاتین خواهد بود.

بسیاری از عناوین تجاری موارد ذکر شده در ذیل را در بر می گیرند :

حسابداری

در رشته حسابداری شما با موضوعاتی نظیر چگونگی تجزیه و تحلیل تجارت و چگونگی گزارش مناطقی که رونق یافته اند و عدم کاردانی برخی مناطق تجاری آشنایی خواهید یافت. به علاوه شما قادر به شناخت چگونگی عملکرد فعالیت های مالی در بحث تجارت یا در سازمان ها، فهم عمیق در خصوص چگونگی کارکرد سیستم کاری، اصول حسابرسی بکار گرفته شده در خصوص تصمیم گیری های مالی و تاثیر آنان در خط تجارت خواهید بود. گرایش حسابداری کسب مهارت ویژه در عناوینی مانند : ریاضیات، تحلیل های آماری، فناوری، اخلاقیات و استفاده از تفکر انتقادی برای حل مسائل را می طلبد.

تبلیغات

در بسیاری از شرکت ها، موفقیت در بحث تبلیغات به عنوان یک مدل تجاری شناخته می شود. لذا کسب تخصص در این گرایش به معنای آگاهی از سیل گسترده تبلیغاتی، آگاهی از فرایند ها و هزینه ها و چگونگی استفاده از این دانش در بازار های شناخته شده می باشد. با شرکت در دوره ها افراد قادر به ایجاد و مدیریت موفق شرکت های تبلیغاتی، ارائه خدمات و محصولات بالقوه به مشتریان و چگونگی استفاده از ابزارآلات مدرن در بحث فناوری خواهند بود. از دیگر جوانب تبلیغاتی مواردی نظیر رفتار خریداران، بازاریابی اجتماعی، شراکت در بحث تبلیغات، تبلیغات اینترنتی و مبارزات ویروسی را در بر می گیرد.

قوانین تجارت

ناگفته نماند که دانشجویان گرایش تجارت با چالش هایی در خصوص قوانین تجارت، اصطلاحات و مفاهیم فنی بیگانه، آگاهی از ماورای قوانین تجارت و اطلاعاتی در خصوص راه اندازی یک تجارت رو به رو هستند. لذا امکان آگاهی از مواردی که در ماورای بحث قوانین تجارت وجود دارند مانند قوانین قرارداد، قوانین سازمان ها و دیگر قوانین کلیدی در فعالیت تجاری برای شما وجود خواهد داشت. همچنین شما به مطالعه عناوینی که با بحث اخلاق و قانون در ارتباط اند مانند : فروش کالا، میزان اعتبار مصرف کنندگان، بحث حفاظت، ضررها و دیگر معایب مانند قصور، افترا، خسارت مالی و همچنین عناوینی مانند : منصوب شدن مدیران، سرمایه گذاری، نحوه شراکت و تاثیر گذاری بر قوانین تجارت ملی و بین المللی در جهان خواهید بود.

بازاریابی

در کنار مبحث تبلیغات، حرفه بازار یابی کمک بسیاری به کسب موفقیت در تجارت، جذب مصرف کنندگان و افزایش محصولات و خدمات خواهد کرد. همچنین امکان آشنایی شما با مباحثی مانند : تبلیغات، تجارت، توسعه، تحلیل های آماری و استفاده از آنان برای تحقیق، تجزیه و تحلیل و ارزیابی برنامه های بازاریابی موفق ( یا ناموفق ) وجود خواهد داشت. مباحث بازاریابی و تبلیغات مباحثی بسیار جذاب می باشند چرا که تنها مختص بخش صنعت نمی باشند. ناگفته نماند که هر صنعت در صورت بازاریابی کارآمد و درصورت توانایی برای فروش محصولات و خدمات خود موفق خواهد بود.

منابع انسانی

فارغ التحصیلان گرایش تجارت و متخصص در منابع انسانی، قابلیت پذیرش در سازمان های کوچک یا بزرگ حتی در صورت تازه وارد بودن را دارند. کسب تخصص در منابع انسانی به معنای مطالعه عناوین تجاری مانند : طرح ریزی های استراتژیک، سلامت و امنیت افراد استخدام شده، مبحث استخدام یا اخراج، مصاحبه، نیروی تازه وارد، آموزش، مدیریت کارآمد کارمندان و داوری در این خصوص می باشد. به طور کلی منابع انسانی و مدیریت منابع انسانی منجر به افزایش تفکر انتقادی، تفکر درونی دانشجویان و توانایی حل مسائل خواهد شد.

اقتصاد

اقتصاد مبحثی بسیار گسترده می باشد که با گرایش تجارت در آمیخته است. موضوع اقتصاد قابل تقسیم به دو بخش می باشد. اقتصاد ریز که مربوط به اخذ تصمیمات فردی در خصوص منابع پولی و چگونگی توزیع آن می باشد. در حالی که اقتصاد کلان با چگونگی اجرا، ساختار، رفتار و الگوهای اقتصادی به صورت کلی و در مقیاس ملی و جهانی سر و کار دارد. لذا به دانشجویان گرایش اقتصاد که قصد کسب تخصص را دارند فرصت مطالعه اقتصاد، اقتصاد بین المللی، کار اقتصادی و تمامی فعالیت های مربوط به اقتصاد داده می شود. همچنین شما از مواردی مانند : نرخ تبادلات اقتصادی، شاخص های اقتصادی، کیفیت بازارها و چگونگی کسب مهارت در خصوص تحلیل های آماری آگاهی خواهید یافت.

کارآفرینی

برای یک کارآفرین موفق شدن و کسب تخصص، شما بایستی آمادگی لازم برای شرکت در یک تجارت موفق را داشته باشید. همچنین شما بایستی از نحوه نظارت و کنترل بر عملکرد مدیریت، چگونگی کارکرد آن در آینده، مدیریت سرمایه گذاری، توسعه محصولات و تجارت جهانی در کنار مفهوم حسابرسی، بازاریابی و فرایند های مالی برای راه اندازی تجارت آگاهی کامل یابید. همچنین شما میتوانید در صورت داشتن صلاحیت، اقدام به اخذ اقامت از کشور های دیگر کنید؛ بطور مثال، مهاجرت از طریق سرمایه گذاری در آلمان . اخذ مدرک کارآفرینی افراد را برای شروع فعالیت های تجاری مانند ساختمان سازی و یا دیگر پروژه ها آماده می نماید.

مشاغل تجاری

تنوع بسیاری در جهان مشاغل تجاری، برای افراد در نظر گرفته شده است. در هر کشور، میان هر صنعت، اشکال تجاری در مقیاس کوچک و بزرگ همراه با مجموع مختلفی از توانایی ها و دانش تخصصی برای افراد فراهم می باشد. برای تقویت جوانب مشاغل تجاری، افراد بایستی نسبت به کسب فرصت های شغلی از طریق اخذ مدرک کارشناسی، MBA، کارشناسی ارشد و مطالعه به صورت تمام وقت اقدام ورزند.

وضعیت شغل و مشاغل و بازار کار رشته تجارت در خارج از کشور

مشاغل تجاری رایج موارد ذکر شده در ذیل را در بر می گیرد :

حسابداری و مشاغل مربوط به حسابرسی

ناگفته نماند که هر یک از گرایش های اقتصاد به دانشجویانی برای کسب مشاغل حسابداری و حسابرسی نیاز دارد. بسیاری از شرکت ها مهارت افراد در مباحث حسابداری و حسابرسی را مد نظر دارند. برای ایفای نقش در مباحث حسابداری و حسابرسی افراد ملزم به بررسی و کسب اطلاعاتی در خصوص سیستم حسابرسی، چگونگی پیشنهاد به مشتریان در خصوص معاملات تجاری و مواردی مانند : چگونگی ادغام و فراگیری فعالیت های تجاری، شناسایی اختلاس های مالی، قصورها یا دیگر تخطی ها خواهند بود.

مشاغل بازاریابی و تبلیغاتی

توانایی تجزیه و تحلیل و گزارش از دیگر مزایای کسب رشته تجارت می باشد که با مفاهیمی مانند دانش صنعتی و مفهوم خلاقیت برای استفاده در مبحث بازاریابی و تبلیغات در آمیخته است. در اینجا بر عهده گرفتن وظایف، مواردی مانند : اجرای تحقیقات در خصوص بازاریابی، مدیریت مشتریان، توسعه بازاریابی، ارتباط با طراحان و چاپگران، مدیریت بودجه، مشاهده رقبا و ارزیابی نتایج بازاریابی یا تبلیغاتی شرکت ها در بر می گیرد.

مشاغل خرده فروشی

صنایع خوار و بار فروشی و خرده فروشی بهترین مکان برای فارغ التحصیلان گرایش تجارت برای افزایش مهارت ها و بالا رفتن از نردبان مشاغل می باشد. بسیاری از شرکت ها مشاغلی در خصوص خرده فروشی برای فارغ التحصیلان گرایش مدیریت تجارت در نظر می گیرند که میبایست برای ایفای این نقش مدیریتی داوطلب شوند و برای افزایش مهارت و توانایی خود آموزش های لازم را ببینند. اخذ این شغل به صورت رقابتی می باشد و برای کسب صلاحیت افراد به اخذ نمره و کسب تجارب بسیار عالی نیازمندند.

مشاغل منابع انسانی

فارغ التحصیلان تجارت و کسانی که به ادغام فعالیت های مدیریتی علاقه مندند، باید بدانند که اخذ مشاغل مربوط به منابع انسانی به صورت پاداشی و پرسود می باشد. ایفای این نقش به ادغام تمامی مهارت ها، فهم عمیق در خصوص فعالیت های تجاری، قوانین استخدام یا نحوه مدیریت شرکت ها مربوط می شود. از دیگر آگاهی ها مربوط به نحوه استخدام، آموزش افراد استخدام شده یا بر نامه هایی در جهت سود رسانی به افراد استخدام شده می باشد. اگر شما به مطالعه این گرایش علاقه مندید و از کسب اطلاعات بیشتر لذت می برید برای آگاهی از چگونگی اخذ مدرک کارشناسی ارشد مدیریت منابع انسانی اینجا کلیک نمایید.

مشاغل مربوط به مشاورین تجاری

یکی از مشاغل مربوط به گرایش تجارت، مشاوره در خصوص امر تجارت می باشد که مواردی مانند استفاده از مهارت ها در خصوص امر تجارت و کسب تخصص برای توسعه فعالیت های تجاری را در بر می گیرد. مشاورین شرکت های تجاری دامنه گسترده ای از اطلاعات را برای حل مسائل کوچک و بزرگ تجاری یا چالش های موجود در بازار در اختیار افراد قرار می دهند. ایفای نقش در این حرفه مواردی مانند : تحقیق، جمع آوری اطلاعات، تجزیه و تحلیل، مدیریت گروه و پروژه های گروهی و ارزیابی مسائل برای حل مشکلات را در بر می گیرد.

دیگر فارغ التحصیلان گرایش تجارت قادر به فعالیت در بخش بانکداری، فلوچارت حسابرسی، ارتباطات، بخش توزیع، بیمارستان، اداره بیمه، شرکت های صنعتی، بخش روزنامه، مکان های حقوقی، بخش تولید، مدیریت رسانه ها، مدیریت تولید، روابط عمومی، مدیریت مخاطره و بخش مالیات خواهند بود.

سطح علمی دانشگاه ها برای کارشناسی ارشد تجارت

  • دانشگاه هاروارد – آمریکا
  • موسسه فناوری ماساچوست – آمریکا
  • مدرسه علوم اقتصادی و سیاسی لندن – انگلستان
  • دانشگاه استنفورد – آمریکا
  • دانشگاه کالیفرنیا – برکلی
  • دانشگاه شیکاگو
  • دانشگاه پرینکتون
  • دانشگاه یل – آمریکا
  • دانشگاه پنسیلوانیا – آمریکا
  • دانشگاه تگزاس

شرایط تحصیل و کار رشته تجارت کشورهای مختلف اروپا مثل فرانسه اتریش آلمان لهستان سوئد هلند بلژیک نروژ دانمارک ایتالیا روسیه بلاروس لیتوانی مجارستان سوئیس فنلاند پرتغال اسپانیا  انگلستان و همچنین کشورهایی مثل آمریکا نیوزلند و استرالیا کانادا کشورهای آمریکای جنوبی مثل برزیل اکوادور اروگوئه آرژانتین و غیره یا کشورهای آسیایی مثل کره جنوبی ژاپن ارمنستان گرجستان قطر امارات و غیره متفاوت است و هر کشوری معمولاً در رشته ای خاص دارای مزایای و رتبه علمی بالاتر است، مثلاً رشته حقوق فرانسه، معماری ایتالیا، هوافضا روسیه و غیره از موارد مشابه هستند.

2.3/5 - (6 امتیاز)

14 دیدگاه برای “شرایط تحصیل و کار رشته تجارت

  1. Zahra گفت:

    سلام ببخشید من چند تا سوال داشتم ممنون میشم به همشون جواب بدید
    ۱- برای اینکه بخوایم رشته تجارت بخونیم و تاجر بشیم باید از همون اول سرمایه زیاد داشته باشیم؟
    ۲- برای رفتن به دانشگاه رشته تاجری از طریق رشته انسانی باید چه رشته ای رو برای دانشگاه انتخاب کنیم؟

    1. کارشناس مهاجرتی اصطهباناتی گفت:

      سلام روزتون بخیر
      رشته تجارت و کسب و کار را می توانید انتخاب کنید. هزینه تحصیل بسته به کشور انتخابی شما دارد.

  2. Mahya گفت:

    با سلام و وقت بخیر
    ببخشید برای تحصیل در این رشته ها رشته ی دبیرستان باید چی‌باشه یعنی باید از چی رفت که مثلا مدیریت بازرگانی خوند؟ ممنون میشم جواب بدید

    1. کارشناس مهاجرتی اصطهباناتی گفت:

      سلام روزتون بخیر
      برای رشته های تجارت بهتر است دیپلم شما انسانی باشد.

  3. Fatemeh salami گفت:

    با سلام و وقت بخیر
    برای رسیدن به شغل تجارت چه رشته ای باید انتخاب شود؟
    اگه جواب بدین ممنون میشم

    1. کارشناس مهاجرتی اصطهباناتی گفت:

      با سلام و احترام
      رشته های تجارت و کسب و کار را می توانید انتخاب نمایید.

  4. میلاد مرادی گفت:

    سلام. ببخشید اگر رشته مدیریت بازرکانی بخونیم چطوری میتونیم. بورسیه بشیم
    و در امد در این رشته. به چه شکل است .

    1. کارشناس مهاجرتی اصطهباناتی گفت:

      با عرض سلام و ادب
      جهت بورسیه تحصیلی نیاز به بررسی دقیق شرایط شما می باشد. شرایط بورسیه هر کشور و دانشگاه متفاوت است.

  5. Iamna گفت:

    سلام
    یه سوال داشتم
    اونم این که واسه تاجر شدن و تجارت کردن چه رشته ای تو دانشگاه باید بخونیم؟؟یعنی این که رشته خاصی به نام تجارت وجود داره؟

    1. کارشناس مهاجرتی اصطهباناتی گفت:

      با سلام و احترام
      رشته های تحصیلی مانند مدیریت بازرگانی را می توانید برای تحصیل انتخاب نمایید.

  6. فاطمه گفت:

    سلام ممنون بابت مطالب کاملتون .
    من یک سوال داشتم برای رشته تجارت باید دارایی زیاد داشته باشیم یعنی باید پولدار باشیم تا بتونیم این رشته رو انتخاب کنیم؟؟
    اگه جواب بدید ممنون میشم.

    1. کارشناس مهاجرتی اصطهباناتی گفت:

      سلام روزتون بخیر
      تحصیل در رشته های دانشگاهی مانند تجارت بسته به رزومه علمی شما دارد و از لحاظ تمکن مالی با سایر رشته های تفاوتی ندارد.

  7. Mohammadreza گفت:

    مطالب کامل بود دستتون درد نکنه

    1. کارشناس مهاجرتی اصطهباناتی گفت:

      با سلام و احترام
      با تشکر از دیدگاه و نظر مثبت شما

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *