شرکت در عمان

بر اساس قانون تجارت در عمان ( فرمان سلطنتی 90/55 )، ملت های خارجی مجوز شرکت در فعالیت های بازرگانی عمان قبل از اخذ مجوز تجارت مطابق با قانون تجارت ( طبق ماده 24 ) را ندارند. بنابر ماده 25 قانون تجارت مجوز تاسیس شعب یا ثبت شرکت در عمان در فعالیت های بازرگانی، به جز از طریق نماینده عمانی کسی که در عمان سمت بازرگان دارد و یا با قانون تجارت در عمان آشنایی دارد امکان پذیر نمی باشد.

مشاوره رایگان
مشاوره رایگان

هر ساله افراد زیادی تمایل دارند برای تحصیل کار و زندگی وارد کشور عمان شوند. شرایط مهاجرت به عمان از طریق ثبت شرکت چیست؟ روش های مختلف مهاجرت سرمایه گذاری به عمان چیست؟ در این مقاله سعی شده است شما را با شرایط کار عمان , راه های اخذ اقامت و مهاجرت به عمان، تحصیل در عمان و هزینه زندگی در عمان آشنا نماییم.

شرایط اخذ اقامت عمان از طریق ثبت شرکت در عمان

این در مطلب به صورت کلی اطلاعاتی در زمینه شرایط ثبت شرکت در عمان را ارائه میدهیم. ثبت شرکت در عمان دارای مزایا و البته معایبی است. ما توصیه میکنیم، افرادی وارد پروسه ثبت شرکت در عمان شوند که قصد فعالیت اقتصادی در این کشور را داشته باشند، چنانچه شخصی صرفاً به واسطه این کار قصد مهاجرت به عمان را داشته باشد، روش های دیگری هم موجود است. موسسه حقوقی توسعه گران مهر با سابقه ی فعالیت در زمینه مهاجرت و حقوق بین الملل خصوصی می تواند در زمینه ثبت شرکت در عمان راهنمایی لازم را به شما داشته باشد.

قبل از شروع تصمیم گیری در رابطه با ثبت شرکت در عمان بایستی حداقل سرمایه برای ثبت شرکت مشخص گردد و علاوه بر آن بایستی مزایای ثبت شرکت در عمان و همچنین معایب آن در نظر گرفته شود.

شرکت در عمان

ثبت شرکت در عمان دارای مزایای بسیار زیادی می باشد از افتتاح حساب بانکی بین المللی گرفته تا اخذ اقامت از طریق ثبت شرکت در عمان ، همگی امکان پذیر می باشد. مشاوران و وکیل مهاجرت به عمان با ثبت شرکت در موسسه توسعه گران مهر بهترین راه حل را برای ثبت شرکت بین المللی به شما پیشنهاد می دهد.

قیمت ملک در عمان، هزینه زندگی در عمان بایستی ، قبل از شروع تجارت و کسب کار در عمان به طور کامل مورد بررسی قرار گیرد.

شرایط اخذ اقامت و ثبت شرکت عمان در خارج از کشور

ثبت شرکت در کشور های مختلف یکی از راه حل های اخذ اقامت و مهاجرت به آن کشور محسوب می شود.گاهی شما برای مهاجرت به یک کشور مثلا اروپایی باید اقدام به سرمایه گذاری نمائید ولی ممکن است با هزینه بسیار پایین تر و صرف زمان کمتر از طریق ثبت شرکت بتوانید برای خود و اعضای خانواده خود اقامت یک کشور را اخذ نمائید.

فرمان سلطنتی 94/102 که مربوط به قوانین و مقررات سرمایه گذاری می باشد، مسئله سرمایه گذاری در عمان را در چهارچوبه خاصی قرار می دهد و به شرح ذیل می باشد :

  • افراد خارجی بدون اخذ گواهی تجارت از وزارت بازرگانی و صنایع قادر به فعالیت تجاری یا مشارکت در فعالیت های تجاری عمان نمی باشند.
  • گواهی فعالیت های تجاری درعمان که توسط سازمان های تجارت عمان صادر می گردد، تنها به کسانی اعطا می گردد که سرمایه موجودی آنان کمتر از مبلغ 150000 ریال ( ریال عمان ) و یا درصد مشارکت های خارجی آنان بیش از 49 درصد نباشد، چرا که درصد مالکیت خارجی در موقعیت های خاص ممکن است افزایش یابد.
  • سرمایه گذاران خارجی مجوز 100 درصد مشارکت در پروژه های پیشرفت اقتصادی که توسط شورای توسعه ملی مورد تایید واقع می شود را دارند که حداقل سرمایه موجود برای این امر میبایستی 500000 ریال ( ریال عمان ) باشد. (طبق ماده 2 و حکم 94/102).
  • شرکت های خارجی تحت نظارت دولت مشغول به فعالیت می باشند، دولت هایی که خدمات ویژه ای را در عمان در اختیار افراد قرار می دهند و از اخذ گواهی فعالیت های تجاری معاف می باشند. ( بنابر ماده 3 و طبق حکم 94/102 ).
  • ناگفته نماند که درخواست گواهی در خصوص فعالیت های تجاری، میبایست برای کمیته سرمایه های خارجی نیز ارسال گردد. ( بنابر ماده 4 و طبق حکم 94/102 ).

آشنایی با هزینه های ثبت شرکت عمان

  • برای ثبت یک شرکت باید همه مسائل راجع به مسائل مالی در آن کشور مورد بررسی قرار گیرد و مواردی نظیر ، هزینه ثبت شرکت در عمان ، هزینه نگهداری سالانه شرکت در عمان ، شرایط خرید سهام شرکت در عمان ، قیمت ملک در عمان، هزینه زندگی در عمان ، حداقل سرمایه برای ثبت شرکت، تمکن یا ساپورت مالی برای ثبت شرکت در عمان قبل از شروع کار به طور کامل مورد بررسی قرار گیرد.
  • در ثبت شرکت های شریکی مانند تعداد سهامداران برای ثبت شرکت در عمان وثبت شرکت با چند نفر بایستی به دلیل موارد کلاهبرداری دقت بسیاری به عمل آورد.
  • توصیه می شود که تمام فعالان تجاری برای افتتاح حساب در همین کشور اقدام کرده و شایان ذکر است که داشتن حساب ارزی در عمان کاری بسیار ساده می باشد. افتتاح حساب بانکی مستلزم داشتن پاسپورت، مدرک ثبت تجاری، اساسنامه شرکت و همچنین مدرکی مبنی بر اثبات اسکان در این کشور است. مدارک لازم به فرم شرکت بستگی دارد.

فرم ورود به بازارهای تجاری عمان

فرم زیر جهت ورود افراد و اشخاص خارجی به بازارهای تجاری جهت انجام فعالیت های تجاری طراحی شده است که به صورت ذیل می باشد :

  1. مشارکت در شرکت های بازرگانی محلی
  2. نحوه سرمایه گذاری با شرکای محلی
  3. منصوب نماینده جهت فعالیت های بازرگانی محلی
  4. ارتباط با بخش های دولتی

مراحل ثبت شرکت در عمان

شرکت های بازرگانی عمان

قانون شرکت های بازرگانی با سرمایه گذاری شرکای غیرعمانی نیز موافقت کرده است. ( طبق ماده 7 قانون شرکت های بازرگانی ). ناگفته نماند که انواع شرکت های بازرگانی ذکر شده در زیر، تحت نظارت قانون تجارت و بازرگانی و مشارکت خارجی افراد افتتاح شده اند.

  • شرکت با مسئولیت محدود (LLC )

LLC میبایست متشکل از حداقل دو شریک ( ملی یا فرد حقوقدان ) باشد و سرمایه های آنان نبایستی کمتر از 10000 ریال ( ریال عمان ) باشد. این سرمایه به قسمت مساوی تقسیم می گردد و قابل اشتراک در عموم نمی باشد. مسئولیت شرکا محدود به مقدار سرمایه آنان می شود. LLC قادر به فعالیت در زمینه بانکداری، ضمانت مالی یا فعالیت های بازرگانی هوایی نمی باشد. از زمانی که LLC ( شرکت با مسئولیت محدود ) به راحتی شکل گرفت شهرت جهانی نیز پیدا کرد .

  • شرکت های سهامی خاص

دو نوع شرکت سهامی در عمان قادر به فعالیت می باشند این دو شرکت عبارتند از :

  1. شرکت سهامی با مسئولیت محدود، شرکت هایی که سهامی آنان قابل معامله و اشتراک درعموم نمی باشد. ( حداقل سرمایه 50000 ریال ).
  1. شرکت های سهامی دولتی، شرکت هایی که سهامی آنان قابل معامله و اشتراک در عموم می باشد. ( حداقل سرمایه 150000 ریال ).

حداقل سرمایه برای راه اندازی هر دو نوع شرکت در صورت همکاری های خارجی 150000 ریال ( ریال عمان ) می باشد. حداقل ارزش سهام 1 ریال و حداکثر ارزش سهام 0 ریال می باشد. ناگفته نماند که شرکت های سهامی قبل از تایید وزارت بازرگانی و صنعت قادر به فعالیت نمی باشند و گواهی فعالیت های تجاری برای آنان نیز صادر نمی گردد.

  • شرکت سهامی خاص، شرکتی است که سرمایه ی آن به سهام های متعدد تقسیم شده است.
  • شرکت  تضامنی : شرکت تضامنی شرکتی است که امور تجارتی بین دو یا چند نفر با مسئولیت محدود تشکیل می شود.

سرمایه گذاری مشترک در عمان

سرمایه گذاری های مشترک تحت نظارت شرکت های بازرگانی فعالیت می کنند ( فرامین 89/13،94/83،96/16 طبق حکم دفاعی سلطنت اصلاح گردید ). سرمایه گذاری های مشترک توسط افراد حقوقدان و تحت نظارت قانون سرمایه گذاری ( ماده 3 و 52 ) انجام می شوند. توافق نامه سرمایه گذاری های مشترک به صورت محرمانه می باشند و در معرض عموم قرار نمی گیرند ( طبق ماده 6 و 52 ). بنابراین شرکای عمانی میبایست حداقل 51 در صد از مالکیت جهت سرمایه گذاری مشترک را ( طبق ماده 7 ) در اختیار داشته باشند.

اگر سرمایه گذاری های مشترک، برای انجام فعالیت های تجاری توسط شخص سومی صورت گیرد، موضوع معامله برای شرکت های AL-Tadamon و یا شراکت کلی در شرکت های AL-Tadamon تحت شرایط خاصی خواهد بود ( طبق ماده 54). ناگفته نماند که عملکرد شرکت های Tadamon شباهت بسیاری با شراکت در سیستم قوانین مشترک حقوقی نیز دارد.

سازمان های تجاری عمان

سازمان های تجاری به عنوان وسیله ای برای وارد کردن محصولات و یا خدمات به سلطنت محسوب می شوند و صرفا برای حضور در بازار کسب و کار تاسیس نشده اند. سازمان های تجاری تحت نظارت قانون تجارت ( فرمان سلطنتی 90/55) فعالیت می کنند. قانون سازمان تجارت ( فرامین سلطنتی 84/82 و 96/73) و قانون ثبت تجارت ( فرامین سلطنتی 74/3 و 86/88 ) را اصلاح کرد.

قانون سازمان تجارت، سازمان تجارت را به عنوان هر توافق نامه ای که از طریق آن تاجر یا شرکت تجاری برای ترفیع و توزیع محصولات و خدمات فعالیت می کند تعریف کرد چرا که هر شخص خارجی یا هر نهادی برای کسب سود یا انجام مسئولیت فعالیت می کند.

تنها شهروندان عمانی ( یا اشخاص حقیقی، کسانی که به دلیل اقامت سه ساله به عنوان شهروند عمانی شناخته شده اند ) کسانی که هجده سال دارند یا کسانی که به عضویت اتاق بازرگانی عمان در آمده اند، یا شرکت هایی که بر اساس قانون عمان فعالیت می کنند و حداقل 51 درصد از مالکیت جهت فعالیت های بازرگانی در عمان را در اختیار دارند، ممکن است به عنوان نماینده بازرگانی منصوب شوند.

این الزامی نیست که توافقنامه سازمان های تجاری منحصر به فرد باشد. این بدین معناست که بیش از یک نماینده می تواند در عمان منصوب گردد. توافقنامه سازمان تجارت میبایست به صورت نوشتاری و دقیق باشد و به تایید اعضا برسد. توافقنامه سازمان تجارت میبایست عناصر ضروری ذکر شده در ذیل را در بر بگیرد :

  • نام نماینده، اصلیت و ملیت او
  • محصولات و خدمات موجود در این سازمان
  • مدت زمان انتصاب نماینده و میزان اختیارات او

توافقنامه میبایست به صورت مستقیم ما بین ارائه دهنده خدمات یا سازنده محصولات و نماینده آنان به امضا برسد، به علاوه مدت زمان انتصاب نماینده و اصولی که در فروش محصولات و خدمات صورت می گیرد میبایست به صورت مستقیم یا از طریق دیگر واسطه ها مشخص گردد. ناگفته نماند که نماینده سود حاصل از سهام خود را طبق ماده 7 به فروش می رساند.

توافقنامه میبایست در سازمان تجارت و تحت نظارت وزارت بازرگانی و صنعت ثبت گردد. پس از تصویب این توافقنامه، هیچ گونه ادعا و شکایتی پذیرفتنی نیست. ( طبق ماده 11 ).

قانون تجارت در عمان حفاظت و پشتیبانی کامل از نمایندگان تجاری به ویژه در زمینه رسیدن به مقصد نهایی را تضمین می کند، لذا اگر اصول در نظر گرفته شده برای نمایندگان مورد سو استفاده واقع شود، حقوق فرد نماینده میبایستی به دلیل وجود محدودیت های اعمالی جبران شود، چرا که نماینده حق فسخ ثبت تجارت و خاتمه دادن به این مسئله را دارد. ناگفته نماند که یکی از مهم ترین مثال ها در این خصوص، اعمال اصول غیر منصفانه و یا شکست خوردن نمایندگان می باشد.

برخلاف اصول قطعنامه، فرد قدرتمند اختیار مخالفت با سازمان بازرگانی در حوزه قلمرویی خود را دارد. ( طبق ماده 18 ). اصول قطعنامه با توجه به فرامین سلطنتی 81/79 شکل گرفت و شخص منحصر به فردی، مسئول شنیدن شکایت مخالفین تجارت در سلطنت گشت. ناگفته نماند که مقام مسئول اختیار تعیین مقادیر خسارت پرداختی را بر عهده دارد.

نوشتن بیزنس پلن یا برنامه تجاری برای ثبت شرکت در عمان

  • خلاصه ی کارهای اجرایی اولیه و اهداف کسب و کار
  • انتظاراتی که از محصولات و خدمات می رود
  • تعیین تیم مدیریت
  • نوع سهام شرکت و همچنین شرایط خرید سهام شرکت در عمان بایستی مشخص گردد.
  • برآوردهای مالی و هزینه ها:
  • هزینه ثبت شرکت در عمان
  • هزینه نگهداری سالانه شرکت در عمان
  • تمکن یا ساپورت مالی برای ثبت شرکت در عمان
آیا این مطلب برای شما مفید بود؟

17 دیدگاه برای “اخذ اقامت از طریق ثبت شرکت در عمان

  1. قاسمی گفت:

    سلام وقت بخیر
    مرسی که پاسخ کامنت ها رو میدین..
    سوال بنده سرمایه گذاری در کشورهای عربی هستش
    حداقل چه میزان سرمایه گذاری کنیم میتونیم در کشوری مثل عمان یا دبی اقامت بگیریم
    و اگر زمانی خواستیم برگردیم و سرمایه مون رو برگردونیم امکانش هست؟!
    شرایط خاصی داره؟!!! از لحاظ
    سرمایه گذاری خواستم بدونم آیا امکانش هست از ایران برم و اقامت بگیرم؟

    1. کارشناس مهاجرتی اصطهباناتی گفت:

      با سلام
      در نظر داشته باشید که کشور عمان اقامت دائم ارائه نمی دهد. به شما توصیه می کنیم کشور دیگری را انتخاب نمایید.

  2. علی احمدی گفت:

    با سلام
    بنده مدرک فوق لیسانس زبان انگلیسی و نمره 6.5 آیلتس دارم.میخواستم بدانم آیا برای ادامه تحصیل در مقطع دکتری میتوان در کشور عمان اقدام نمود.زبان عربی را نیز بلدم.
    با تشکر

    1. کارشناس مهاجرتی اصطهباناتی گفت:

      با سلام و عرض ادب
      برای تحصیل دکترا باید رزومه علمی و پژوهشی قوی ارائه دهید.

  3. Mr.Yasin گفت:

    سلام
    با تشکر از توضیحاتی که به دوستان دادید .
    خواستم سوال کنم ببینم راه اندازی یک کافی شاپ به چه صورته و باید حتما شرکت تاسیس کرد یا اینکه بدون تاسیس هم میتوان فعالیت کرد ( طوری که 100% مالکیت برای خودمان باشد )
    منظورم اینه که برای استارت حداقل دیگه اون 150.000 هزار دینار رو پرداخت نکنیم

  4. ضيا الدين مقصودي گفت:

    من حدودا ٥٠٠ميليون تومان ايران سرمايه دارم اگر با فرد ديگري كه سرمايه مالي دارد ميتوانم مشاركتي ، شركت ثبت كنيم و اقامت عمان بگيريم؟

    1. مشاور تحصیلی و مهاجرت گفت:

      سلام
      بله؛ سرمایه گذاری در کشور عمان نیز امکان پذیر است و چه بسا راهی بسیار زود بازده می باشد.

  5. حمیدنجفی گفت:

    باسلام من ورزشکار هستم و داره پرونده و رزومه ی خوبی توی سایت جهانی هستم ميخواستم بدونم شرکت شما توانایی کمک به من برای گرفتن اقامت این کشور ميتونه به من کمک کنه یا خیر؟ حدودا چه هزینه ای رو در بر میگیره

    1. مشاور مهاجرت های عمومی گفت:

      با سلام
      می بایست از مجموعه و یا کارفرمایی معتبر، از کشور مقصد خود، پیشنهاد کاری داشته باشید.همچنین می توانید با خرید ملک در مناطقی مشخص، اقدام به اخذ اقامت نمایید.

  6. Mo گفت:

    با سلام سه برادر در رنج سنی ۲۳ سال هستیم که یک فست فود موفق در اهواز_خوزستان داریم و به دنبال اقامت در کشور عمان هستیم.
    آیا میتوانیم شعبه ای در کشور عمان بدون سرمایه گذار عمانی و با سرمایه شخصی خود راه اندازی کنیم؟؟

    مقدار مورد نیاز برای سرمایه گذاری در این کار چه قدر است؟
    آیا برای داشن فست فود در کشور عمان نیاز به ثبت شرکت است؟
    ما به زبان عربی و انگلیسی تسلط کامل داریم،آیا در گرفتن اقامت این امر به ما کمک میکند؟
    ضمن تشکر از سایت مفیدتون منتظر پاسخگویی شما هستیم.

    1. مشاور مهاجرت کاری گفت:

      با سلام
      برای مبالغ زیر 150هزار ریال عمان، دو مجوز برای کسب و کار وجود دارد.
      برای تاسیس شعبه مشخص از یک برند، نیاز به مجوز هایی از هر دو کشور خواهد بود.
      تسلط به زبان هر کشور، برای اخذ اقامت تاثیر زیادی خواهد داشت.
      برای انجام مشاوره های عمومی رایگان تلفنی، می توانید با شماره تماس های ذکر شده در پایان هر صفحه تماس حاصل نمایید.

  7. الهام شریفی گفت:

    باسلام، با مادرم مقداری سرمایه جهت خرید خانه جمع کرده ایم ولی میخواهیم در خارج از کشور اقدام به خرید خانه کنیم ولی هیچ گونه اطلاعاتی در این زمینه نداریم لطفا راهنمایی کنید آیا با خرید خانه در آنجا اقامت به ما تعلق میگیرد؟ شما برای خرید خانه و دریافت اقامت راحت با کمترین هزینه کدام کشورها را پیشنهاد میکنید؟

    1. مشاور مهاجرت های عمومی گفت:

      با سلام
      کشورهای زیادی مثل اسپانیا, یونان , ترکیه, مالزی, با خرید ملک , اقامت میدهند.مبلغ مد نظر شما بابت خرید ملک, برای ما مبهم است.
      لطفا پس از تماس با شماره های مندرج در سایت, به صورت حضوری به دفاتر مراجعه فرمایید.

  8. حمید فرحانی گفت:

    با سلام و درود
    من 49 ساله هستم و بازنشسته وزارت نفت میباشم توانایی مالی بالایی دارم و می خواهم توسط سرمایه گذاری ( فقط خرید هتل در عمان / مسقط ) اقدام به اخذ اقامت دائم برای خودم و خانواده ام نماییم لطفا در صورت امکان به سوالات ذیل پاسخ دهید:
    1- شرکت محترم شما می تواند در خرید هتل از شروع تا پایان به من کمک کند( البته با مالکیت 100% )
    2- کلیه هزینه ها را برای من مشخص کنید
    3- مدت زمات اخذ اقامت دائم برای خودم و خانواده چقدر طول می کشد
    4- ……
    با تشکر
    منتظر پاسخ شما هستم

    1. مشاور مهاجرت کاری گفت:

      با سلام
      ۱_بله این امکان برای مسئولین موسسه فراهم است.

      ۲_با توجه به مشخص نشدن میزان سرمایه و شرایط سرمایه گذار از طرف شما و در نتیجه مقدور نبودن محاسبه ی هزینه های پنهان این موضوع، به توضیحات جزء به جزء محل سرمایه اعم از کشور، بانک، نوع حساب، یا مطرح بودن بحث تهاتر و… قادر به محاسبه تمامی هزینه ها نیستیم و پر واضح است برای پاسخ به اطلاعات جامع نیاز است.

      ۳_با توجه به نوع درخواست اقامت که سرمایه گذاری است, نسبت به بسیاری از روش های دیگر زمان کمتری برای رسیدن به مطلوب نیاز است.

      ۴_….

  9. رسول عامری گفت:

    سلام من 33 سالگی رو تجربه میکنم و مدیر عامل و مالک یک شرکت سهامی خاص و دو واحد صنعتی در شهرک های صنعتی خوزستان هستیم رزومه کاری قوی در زمینه صنعت نفت و تاسیسات شهری دادم چند ملک مسکونی و تجاری در اختیار دارم می خواستیم آگه ممکنه راهنمایی بفرمایید برای مهاجرت جوری که بتونم کار خودم رو توسعه بدم و البته مدیریت فعلی رو هم داشته باشم در ایران ضمنا زبان عربی کاملا و زبان انگلیسی رو عادی بلدم اگه اطلاعات بیشتر نیاز بود بفرمایید

    1. مشاور مهاجرت های عمومی گفت:

      با سلام
      بله میتوانید نسبت به ثبت شرکت در منطقه آزاد عمان و خارج از آن اقدام فرمایید، طبق این می توانید پس از ثبت شرکت نسبت به اخذ اقامت عمان نیز اقدام فرمایید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *