کشور عمان در شبه جزیره عربستان واقع شده است و دارای یکی از بهترین موقعیت های اقتصادی در حوزه خلیج فارس می باشد. عمان از طریق راه ارتباطی مختلف از جمله راه آهن، جاده، دریا و خطوط هوایی با سایر نقاط در ارتباط است و به مکانی بسیار مناسب جهت سرمایه گذاری تبدیل شده است. در مقاله پیش رو همکاران ما در موسسه حقوقی وکلای برگزیده اصطهباناتی به شرح مراحل ثبت شرکت در عمان و هزینه های ثبت شرکت در عمان پرداخته اند.

مشاوره رایگان
مشاوره رایگان

مراحل ثبت و تاسیس شرکت در کشور عمان

شرکت های تجارتی خارجی و سرمایه گذاران فردی و شخصی می توانند از طریق یکی از اشکال اصلی زیر حرفه خود را در عمان مطرح کنند:

  • شرکت مسئولیت محدود (LLC)
  • شرکت سهامی 
  • شعبه
  • آژانس تجاری
  • دفتر نمایندگی تجاری

محبوب ترین نوع از نوع شرکت ها در میان خارجی ها ((LLC است.

مراحل ثبت شرکت در عمان

مراحل ثبت شرکت در عمان

مراحل شروع یک شرکت ساده در عمان به این صورت است:

  1. نام شرکت را در وزارت بازرگانی و صنعت (M O CI)، (O SS)، (CBD)و یا در اداره شهرداری ثبت و بررسی کرده و یا به صورت آنلاین آن را بررسی کنید.
  2. ثبت شرکت تجاری در (M O CI)
  3. انتخاب فعالیت خود در بخش بازرگانی و صنایع عمان (O CCI)در مقابل (M O CI) ویا در (CBD) و دریافت مجوز فعالیت.
  4. ثبت نام در اداره مالیات

شرکت های خارجی و افراد به طور کلی نیاز به داشتن شرکای عمانی با حداقل 30٪ سهام برای ایجاد (LLC) دارند. حداقل سهم سرمایه O M R)) 000/150 39000) دلار) می باشد. برای ثبت نام ((LLC با مشارکت افراد خارجی این مورد نیاز است. شرکت های عربی که 100٪ متعلق به اتباع کشورهای عضو ((GCC هستند، ممکن است (LLC) خود را بدون شرکای محلی برای فعالیت های تایید شده تاسیس کنند. (LLC) نیازمند داشتن حداقل دو سهامدار است که باید مطرح بوده و مورد تایید قرار بگیرند.

مزایای ثبت شرکت در عمان

چند دلیل وجود دارد که چرا سرمایه گذاران خارجی و شرکت ها برای انجام تجارت خود به عمان کشیده می شوند؟ عمان سومین کشور بزرگ در شبه جزیره عربستان است و علاوه بر آن یکی از مناطقی است که به طور متبحرانه ای در این محدوده ساخته شده است. ثبات سیاسی در این کشور باعث شده است که معاملات تجاری به آسانی قابل انجام باشد. قدرت اجتماعی نیز موجب می شود تا کارآفرینان از راه دور و بدون هیچ مشکلی به کار خود ادامه دهند. مجلس قانون گذاری بر پیشرفت تمرکز دارد و آنها برای ایجاد محیط دوستانه تجاری آماده اند. این امر باعث شده است سرمایه گذاران خارجی خواستار تزریق سریع سرمایه در عمان باشند.

زیرساخت ها به خوبی ساخته شده و اتصال تجاری، امنیت بالا، حقوق مالکیت و مراحل شبکه های بین المللی که توسط وزارت امور خارجه و تجارت عمان برگزار می شود، محیط مناسبی برای کارآفرینان برای جذب فرصت های سرمایه گذاری، تبدیل ایده های تجاری و کمک به توسعه اقتصادی فراهم کرده است.

نهمین برنامه توسعه پنج ساله عمان (2016-2020):

  • این برنامه اهمیت بیشتری برای تکمیل پروژه ها از طریق مشارکت های خصوصی – عمومی قائل می شود.
  • دولت عمان قصد دارد یک شهر هوشمند بسازد. شبکه های بین المللی قوی و توافقنامه های تجاری، دامنه سرمایه گذاری خارجی را در عمان گسترش داده اند.
  • عمان در منطقه بدون مالیات قرار دارد. درست است، شما نیازی به پرداخت مالیات بر درآمد یا مالیات شخصی ندارید.
  • این کشور در تکمیل پروژه های مختلف برای رفاه اقتصادی در بخش های مختلفی فعالیت دارد. بعضی از پروژه های در حال انجام، پروژه (LPG SALALAH)، پروژه (WATERFRONT) مینا سلطان قابوس و گسترش فرودگاه بین المللی مسقط است. این پروژه ها به رشد و توسعه اقتصاد عمان کمک خواهند کرد.

شرایط ثبت شرکت در عمان برای خارجی ها

شرایط پایه ای مورد نیاز:

  • شرکت باید حداقل دو سهامدار داشته باشد.
  • شرکت باید حداقل یک مدیر (با هر ملیتی) داشته باشد.
  • آدرس دفتر باید ثبت شود.
  • حداقل سرمایه مورد نیاز برای ثبت شرکت در عمان 150000 ریال عمان است. 

مدارک مورد نیاز تشکیل شرکت در عمان:

  • کارت شناسایی و کپی گذرنامه سهامداران
  • کارت شناسایی و کپی گذرنامه تمام امضا کنندگان معتبر
  • گواهی سرمایه اولیه سپرده گذاری شده در بانک
  • لیست تمام امضا ها و اسامی امضا کنندگان معتبر (لیست امضا ها باید در چارچوب یک فرم معتبر و مورد تأیید تهیه شود.)
  • فرم های استاندارد ثبت شرکت
  • شرح وضعیت شرکت
  • گواهی پیوست صنعتی و اتاق بازرگانی

اگر شما مجدداً این پرسش را مطرح کنید که یک فرد خارجی چگونه باید یک شرکت را در عمان ثبت کند، در پاسخ باید گفت که برای این منظور باید مراحل زیر را به ترتیب طی کنید.

مرحله اول: اولین مرحله از ثبت یک سازمان خارجی در عمان عبارت است از تعیین نام شرکت. شما باید نام شرکت خود را در وزارت صنعت و تجارت ثبت کنید. به یاد داشته باشید که نام شرکت شما نباید یکی از اسامی موجود باشد، بلکه باید نامی خاص را که با قوانین عمان مطابقت داشته باشد برای شرکت خود انتخاب کنید. در عمان مجموعه خاصی از کلمات و اصطلاحات ممنوع هستند و نمی توانید به عنوان نام شرکت خود از آنها استفاده کنید. در صورتی که وزارت صنعت و تجارت نام های پیشنهادی شما را قبول نکند، لازم است نام های جایگزین جدیدی را به این وزارت معرفی کنید.

مرحله دوم: پس از اینکه نام شرکت انتخاب شد، سرمایه گذاران خارجی باید سرمایه اولیه خود را به عنوان سپرده در نزد یکی از بانک های بومی افتتاح کنند. این سپرده چیزی غیر از سرمایه مورد نیاز راه اندازی کسب و کار شما نیست. در نظر داشته باشید که مجموع کل سپرده باید پشتیبانی مالی کسب و کار شما را تایید و تصدیق کند، در غیر این صورت روال ثبت شرکت متوقف خواهد شد.

مرحله سوم: گام سوم شامل اقدام برای اخذ گواهی ها و مجوزهای ضروری کسب و کار می شود. در عمان انواع گوناگونی از فعالیت های تجارت وجود دارند که سازمان های خارجی می توانند در انجام آنها مشارکت داشته باشد. در پرتو این روش ها باید برای کسب مجوزهای لازم اقدام کرد. این نیز یکی دیگر از مراحل ضروری ثبت شرکت محسوب می شود، چون سازمان شما بدون اخذ مجوز نمی تواند فعالیت خود را به صورت قانونی در این کشور ادامه دهد.

مرحله چهارم: پس از آنکه روال اخذ مجوز به پایان رسید، شرکت خارجی باید اسناد ضروری سازمان خود را به اداره مالیات وزارت دارایی تقدیم کند.

مرحله پنجم: در این مرحله از ثبت سازمان در عمان لازم است که سازمان برای اخذ گواهی شهرداری به این اداره معرفی شود.

مرحله ششم: گام ششم از ثبت سازمان در عمان عبارت است از ثبت شرکت خارجی در نزد پلیس پادشاهی عمان. این یکی از پیش نیازهای دولتی عمان به شمار می آید و تمام شرکت های خارجی باید این مرحله را پشت سر بگذارند.

مرحله هفتم: ثبت شرکت در وزارت نیروی انسانی یک دیگر از مراحل تشکیل سازمان در عمان را شکل می دهد. در اینجا ضرورتاً باید ثبت شود که شرکت خارجی می خواهد با چه تعدادی از کارگران بومی قرارداد عقد کند و چه تعدادی از نیروی شرکت را افراد خارجی تشکیل خواهند داد.

مرحله هشتم: این مرحله از ثبت سازمان خارجی در عمان عبارت است از ثبت نام شرکت برای نمایندگی محافظت اجتماعی. این مرحله با اعتبار عمومی (PUBLIC AUTH O RITY) به اتمام می رسد.

مرحله نهم: آخرین مرحله از ثبت شرکت، که شامل ثبت نام سازمان می شود، عبارت است از تهیه مهر برای سازمان خارجی. مهر سازمان باید حاوی دو نکته باشد: نام سازمان و لوگوی سازمان.

مراحل ثبت شرکت در مناطق آزاد عمان

ثبت یک شرکت در مناطق آزاد عمان مشابه با دیگر مناطق این کشور است و دارای همان مراحل مشابه است، اما SEZ)) (مناطق آزاد عمان) دارای قوانین مختص به خود است. در حال حاضر، سه منطقه آزاد (SO H AR – SALALAH – AL M AZU N AH) در عمان وجود دارند، و همچنین منطقه اختصاصی خاصی (DUQ M )

هر منطقه دارای خصوصیات مشخصی است:

کل منطقه آزاد صحار معاف از عوارض گمرکی بر روی کالاهای وارداتی در منطقه آزاد است. حدود 100% تجارت ها متعلق به خارجی ها است و معافیت مالیاتی شرکت ها برای 25 سال باعث شده است در این کشور استقرار یابند، همچنین باعث کاهش میزان استفاده از نیروهای کاری عمانی شده است. این منطقه آزاد تجاری در نزدیکی بندر صحار و املاک تجاری صحار قرار دارد، و هدف آن جذب سرمایه گذاری در زمینه فلز، فولاد، غذا و بخش های لجستیک (حمل و نقل) است.

منطقه آزاد صلاله در جنوب کشور، نزدیک به دومین شهر عمان، صلاله قرار دارد. این منطقه آزاد از نظر هزینه های نیروی کار، تاسیسات و زیرساخت در مقایسه با سایر مناطق عمان، از قیمت های رقابتی برخوردار می باشد، تا باعث جذب سرمایه گذاران در بخش های پردازش مواد شیمیایی و فلزات، ساخت و تولید، اسمبلی و لجستیک شوند. معافیت های کامل مالیات بر درآمد در این منطقه برای حدود 30 سال موجود است. مالکیت کامل خارجی مجاز است و معافیت های مالیاتی در دسترس است. برای راه اندازی یک شرکت واقع در منطقه آزاد، هیچ حداقل سرمایه ای مورد نیاز نیست و کاهش میزان استفاده از نیروهای کاری عمانی، مربوط به این شرکت ها وجود دارد.

مراحل ثبت شرکت در مناطق آزاد عمان

مراحل ثبت شرکت در مناطق آزاد عمان

منطقه آزاد المزیونه، در منطقه ظفار، در جنوب غربی عمان، برای جذب سرمایه گذاران در زمینه تجارت، صنایع سبک و بخش های خدمات کمکی قرار دارد. معافیت های مالیات بر درآمد در این منطقه برای حدود 30 سال موجود است. مالکیت کامل خارجی مجاز است و معافیت های مالیاتی در دسترس است. برای راه اندازی یک شرکت واقع در منطقه آزاد، هیچ حداقل سرمایه ای مورد نیاز نیست و کاهش میزان استفاده از نیروهای کاری عمانی مربوط به این شرکت ها وجود دارد. علاوه بر این یمنی ها مجاز به کار در این منطقه بدون نیاز به ویزا و اجازه کار هستند.

منطقه آزاد اقتصادی ویژه دوقم(D SEZ) با منطقه ای به وسعت 1777 کیلومتر مربع و داشتن 80 کیلومتر از خط ساحلی دریای عربی، به طور استراتژیکی به عنوان دروازه اصلی و شاهراه به خاورمیانه، شمال و شرق آفریقا و جنوب آسیا تبدیل شده است. این منطقه از نواحی متعددی تشکیل شده است، از جمله بندر و لنگرگاه های کشتی، بندر ماهیگیری و صنایع وابسته، مناطق صنعتی، خدمات لجستیک، مرکز تجارت و بیزینس، مناطق توریستی و آموزشی، مجتمع های پتروشیمی، شهر جدید دقم و فرودگاه دقم می باشد. منطقه ویژه دقم تسهیلاتی مانند اجاره زمین با قیمت های رقابتی، ۳۰ سال معافیت مالیاتی، معافیت گمرکی کامل را برای سرمایه گذاران ارائه میکند. مالکیت 100% شرکت برای سرمایه گذاران خارجی نیز مجاز است.

با توجه به مطالب ذکر شده در این مقاله به نظر می رسد کشور عمان می تواند از بهترین مکان های ممکن برای سرمایه گذاری و ثبت شرکت، خصوصا برای ایرانیان باشد. زیرا فاصله کوتاه این کشور با ایران و رفت و آمد آسان به آن از امتیازات بزرگ محسوب می شود. شما می توانید با مشاورین متخصص ما در شعب رسمی موسسه حقوقی وکلای برگزیده اصطهباناتی در شهرهای شیراز، تهران، مشهد و اصفهان تماس بگیرید و در جریان جزئیات کامل مراحل اخذ ویزای کار عمان، ثبت شرکت در عمان و سایر کشورها قرار بگیرید. 

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *