تحصیل پزشکی در اسپانیا

کشور اسپانیا به دلیل داشتن سیستم آموزشی کارآمد و پیشرفته، دانشگاه‌های واجد استانداردهای جهانی و همچنین پایین بودن هزینه‌های زندگی و تحصیل به یکی از پرطرفدارترین مقاصد برای مهاجرت دانشجویان تبدیل شده است. در این میان تحصیل پزشکی در اسپانیا نیز در میان دانشجویان ایرانی بسیار رونق پیدا کرده است. پذیرش در این رشته نیاز به قبولی در آزمون‌های ورودی دانشگاه‌ها و تسلط به زبان اسپانیایی دارد. در این مقاله کارشناسان باتجربه موسسه مهاجرتی اصطهباناتی اطلاعات مفیدی را درباره شرایط قبولی در رشته پزشکی در کشور اسپانیا و جزئیات مربوط به آن برای شما تهیه کرده‌اند. با ما همراه باشید.

مشاوره رایگان
مشاوره رایگان
تعداد دانشگاه‌های پزشکی در اسپانیابیش از 31 دانشگاه
تعداد دانشجویان پزشکی در اسپانیا–          (متاسفانه آماری برای این مورد پیدا نکردم)
تعداد دانشجویان بین المللی رشته‌های پزشکی در اسپانیا–          (متاسفانه آماری برای این مورد پیدا نکردم)
متوسط درآمد پزشک در اسپانیامیانگین 6120 یورو در ماه

مزایای تحصیل پزشکی در اسپانیا

اگر هنوز برای آینده‌ی تحصیلی خودتان تصمیم قطعی نگرفته‌اید و تردید دارید که به ادامه تحصیل در دانشگاه های اسپانیا بپردازید یا خیر، توصیه می‌کنیم تا با مزایای تحصیل پزشکی در این کشور آشنا شوید تا با دید بازتری دست به انتخاب بزنید.

مزایای تحصیل رشته پزشکی در کشور اسپانیا عبارت است از:

  • پایین بودن هزینه‌های تحصیل و زندگی در این کشور
  • مورد تایید بودن مدرک دانشگاه های پزشکی اسپانیا توسط وزارت بهداشت ایران
  • ارائه مجوز کار در حین تحصیل توسط دولت اسپانیا
  • سیستم آموزشی مدرن و باکیفیت
  • درآمد بالای پزشکان در اسپانیا و سایر نقاط جهان
  • وجود بازار کار خوب برای پزشکان در اسپانیا

دانشگاه های پزشکی اسپانیا

بیش از 31 دانشگاه پزشکی در این کشور وجود دارد که تعدادی از آنها در سطح جهانی نیز دارای رتبه‌های خوبی هستند و از استانداردهای جهانی آموزشی خوبی برخوردارند که همین امر تحصیل پزشکی در اسپانیا را بسیار رونق داده است. در ادامه به معرفی بهترین دانشگاه‌های پزشکی اسپانیا می‌پردازیم:

نام دانشگاهرتبه در اسپانیارتبه QS جهانی
دانشگاه بارسلونا152
دانشگاه کامپلوتنسه مادرید2138
دانشگاه خودمختار مادرید12138
دانشگاه خودمختار بارسلونا6143
دانشگاه ناوارا18200 – 151
دانشگاه والنسیا3250 – 201
دانشگاه پومپئو فابرا15300 – 251
دانشگاه سویا11350 – 301
دانشگاه سانتیاگو26400 – 351
دانشگاه گرانادا5400 – 351
دانشگاه ساراگوسا20450 – 401
دانشگاه سالامانکا13450 – 401
دانشگاه موریکا14550 – 501

دانشگاه های مورد تآیید وزارت بهداشت و علوم ایران در اسپانیا

افرادی که از دانشگاه‌های پزشکی اسپانیا فارغ التحصیل می‌شوند و به ایران برمی‌گردند، برای شروع کار طبابت و فعالیت‌های پزشکی نیاز است تا در ابتدا مدرک پزشکی خود را به وزارت بهداشت ایران ارجاع دهند تا تاییدیه این سازمان را دریافت کنند.

افرادی که از دانشگاه‌های مورد تایید وزارت بهداشت مدرک خود را دریافت کرده باشند به راحتی می‌توانند فعالیت‌های پزشکی خود را شروع کنند. مهم‌ترین این دانشگاه‌ها عبارتند از:

  • دانشگاه بارسلونا
  • دانشگاه خودمختار بارسلونا
  • دانشگاه کامپلوتنسه مادرید
  • دانشگاه خودمختار مادرید
  • دانشگاه پمپئو فابرا
  • دانشگاه ناوارا
  • دانشگاه گرانادا
  • دانشگاه ساراگوسا
  • دانشگاه سویا
  • دانشگاه والنسیا
  • دانشگاه کاتالونیا

تحصیل پزشکی در اسپانیا در دانشگاه های مورد تایید وزارت بهداشت با 2000 یورو

در پاراگراف قبلی با لیستی از دانشگاه‌های پزشکی اسپانیا که مورد تایید وزارت بهداشت ایران هستند آشنا شدیم. تحصیل در برخی از این دانشگاه‌ها برای دانشجویان بسیار به صرفه است و شهریه پایینی دارند. دانشگاه‌های زیر از جمله دانشگاه‌های بسیار ارزان اسپانیا هستند که سالانه شهریه بسیار کمی را از دانشجویان دریافت می‌کنند و متقاضیان با کمتر از 2000 یورو می‌توانند در انها به تحصیل پزشکی بپردازند:

  • دانشگاه خودمختار مادرید
  • دانشگاه بارسلونا
  • دانشگاه والنسیا
  • دانشگاه گرانادا
  • دانشگاه سویا

هزینه تحصیل پزشکی در اسپانیا

شاید اینطور به نظر برسد که هزینه‌ی تحصیل پزشکی و تحصیل دندانپزشکی در اسپانیا نسبت به سایر رشته‌ها بالاست اما این هزینه‌ها در مقایسه با سایر کشورهای اروپایی بسیار ارزان‌تر هستند. هزینه تحصیل پزشکی در اسپانیا شامل هزینه‌های مربوط به شهریه دانشگاه و هزینه کلاس‌های آمادگی برای قبولی در آزمون ورودی UNED می‌باشد که مبلغ دقیقی برای این کلاس‌ها مشخص نشده است. دانشگاه‌های دولتی و خصوصی اسپانیا برای پذیرش دانشجویان معدل دیپلم و نمره آزمون آنها را بررسی می‌کنند.

تحصیل پزشکی در دانشگاه‌های دولتی این کشور بسیار مقرون به صرفه تر از دانشگاه‌های خصوصی می‌باشد:

نوع دانشگاهمیانگین شهریه سالانه
دانشگاه‌های دولتیسالانه 1000 تا 2000 یورو
دانشگاه‌های خصوصیسالانه 14000 تا 20000 یورو

هزینه تحصیل پزشکی در اسپانیا بدون آزمون

تحصیل پزشکی رایگان در این کشور بدون آزمون ورودی امکان پذیر نیست اما افرادی که قصد تحصیل پزشکی بدون شرکت در آزمون ورودی را دارند می‌توانند برای دانشگاه‌های خصوصی این کشور اقدام کنند. هزینه تحصیل پزشکی در اسپانیا بدون آزمون ممکن است برای متقاضیان سنگین باشد چرا که این دانشگاه‌ها شهریه‌های زیادی را از دانشجویان دریافت می‌کنند و همانطور که در قسمت قبلی دیدید میانگین شهریه سالانه دانشگاه‌های خصوصی از 14000 تا 20000 یورو متفاوت است.

معدل بالا، تسلط به زبان اسپانیایی و تمکن مالی از شرایط دریافت پذیرش تحصیلی هستندشرایط تحصیل پزشکی در اسپانیا

خبر خوب برای افرادی که علاقمند به تحصیل پزشکی در اسپانیا هستند این است که دانشگاه‌های این کشور برای دادن پذیرش تحصیلی ضرورتی برای ارائه‌ی مدرک زبان انگلیسی و یا اسپانیایی ندارند اما دانشجویان بهتر است با این زبان‌ها به خصوص زبان اسپانیایی آشنا باشند و بتوانند با مردم آن کشور ارتباط برقرار کنند چرا که بیشتر واحدهای درسی این رشته به زبان اسپانیایی تدریس می‌شود. از طرف دیگر، دانشجویان برای مهاجرت به این کشور نیاز به دریافت ویزای تحصیلی دارند که سفارت اسپانیا برای صدور ویزا از متقاضیان درخواست ارائه‌ی مدرک زبان را دارد. بنابراین داشتن مدرک زبان انگلیسی و یا اسپانیایی کمک بزرگی به سهولت روند دریافت پذیرش و ویزا می‌کند.

از دیگر شرایط اخذ پذیرش تحصیلی در رشته پزشکی داشتن نمرات و معدل بالا در مقطع دبیرستان به ویژه در درس‌هایی مانند زیست شناسی، شیمی و … است. داشتن تمکن مالی کافی نیز از شروط لازم برای مهاجرت به اسپانیا از طریق تحصیل می‌باشد.

شرایط سنی تحصیل پزشکی در اسپانیا

تحصیل در دانشگاه در هیچ کجای دنیا دارای محدودیت نیست و به وفور افرادی را می‌بینیم که در سنین زودتر از 18 سال و یا در دوره پیری موفق به تحصیل در دانشگاه می‌شوند بنابراین عدد دقیقی برای سن دانشجویان پزشکی مشخص نشده است اما بنا بر تجربه موارد زیادی دیده شده است که افراد بین 18 تا 25 سال بیشترین شانس را برای دریافت ویزای تحصیلی اسپانیا در رشته پزشکی دارند.

شرط معدل برای تحصیل پزشکی در اسپانیا

تحصیل پزشکی در دانشگاه‌های این کشور نیازمند قبول شدن داوطلبان در آزمون‌های ورودی دانشگاه‌ها می‌باشد. امتیاز کل این آزمون ورودی 14 است. در صورتی که دانشجویان امتیاز 12 را کسب کنند می‌توانند وارد دانشگاه شوند. 6 امتیاز از این 12 امتیاز را نمرات و معدل دیپلم داوطلبان در ایران تشکیل می‌دهد بنابراین هرچه معدل دیپلم دانشجویان بهتر باشد، شانس موفقیت آنها نیز بالاتر است.

مدت زمان تحصیل پزشکی در اسپانیا

تحصیل پزشکی در دانشگاه‌های اسپانیا 6 سال زمان می‌برد. در 4 ترم اول تحصیل یا همان 2 سال اول دروس تئوری و پایه مانند فیزیک عمومی، بیوشیمی، زیست شناسی، فیزیولوژی، آناتومی و … تدریس می‌شود و دانشجویان موظفند تا در این 2 سال بر این اصول اولیه پزشکی مسلط شوند. سپس دانشجویان باید دروس عملی و بالینی را بگذرانند و در بیمارستان‌ها مشغول کارورزی شوند. در هنگام کارورزی دانشجویان زیر نظر پزشکان باتجربه به معاینه بیماران می‌پردازند.

آزمون ورودی پزشکی در اسپانیا

اصلی‌ترین آزمون برای ورود به دانشگاه‌های پزشکی اسپانیا آزمون اوند یا UNED می‌باشد. این آزمون به زبان اسپانیایی برگزار می‌شود و سوالات آن شامل 4 درس زیست شناسی، ریاضی، شیمی و زبان انگلیسی است. البته در برخی از استان‌های این کشور مانند کاتالونیا از 2 درس دیگر یعنی تاریخ اسپانیا و ادبیات اسپانیا نیز سوالاتی مطرح می‌شود. در اصطلاح این استان‌ها، استان‌های 6 درسه نامیده می‌شوند. معدل دیپلم دانشجویان به علاوه نتیجه این آزمون در قبولی آنها و گرفتن پذیرش تاثیرگذار است. به طور معمول به دانشجویان ایرانی توصیه می‌شود تا در دوره‌های آمادگی آزمون اوند که در کالج‌های اسپانیا برگزار می‌شود شرکت کنند و پس از دریافت ویزا عازم اسپانیا شوند. این کار شانس موفقیت داوطلبان در آزمون را بالا می‌برد و مدرک دیپلم معادل سازی شده‌ و تایید شده‌ای را نیز به آنها می‌دهد. شرکت در این آزمون اختیاری است و اجباری در آن وجود ندارد اما با توجه به قوانین مهاجرتی و محدودیت‌هایی که وجود دارد، دریافت پذیرش از کالج بهترین راه برای دریافت ویزا و اقامت برای شرکت در این آزمون برای ایرانیان است.

یکی دیگر از آزمون‌هایی که داوطلبان برای ورود به دانشگاه‌های اسپانیا می‌توانند در آن شرکت کنند آزمون BMAT می‌باشد که توسط دانشگاه کمبریج برگزار می‌شود و نتیجه‌ی این آزمون مورد تایید اکثر دانشگاه‌های اروپایی می‌باشد. این آزمون به زبان اسپانیایی برگزار می‌شود. بهتر است داوطلبان قبل از اقدام به شرکت در این آزمون از اینکه دانشگاه مورد نظرشان در اسپانیا نتیجه‌ی BMAT را می‌پذیرد یا نه اطمینان حاصل کنند.

بورسیه پزشکی در اسپانیا

به طور کلی در کشور اسپانیا بورسیه‌های متنوعی به دانشجویان بین المللی به خصوصی در مقطع کارشناسی ارشد و دکتری اعطا می‌شود. برخی از این بورسیه‌ها عبارتند از: بورسیه آراسموس، بورسیه وزارت آموزش اسپانیا و … . اما متاسفانه بورسیه تحصیلی اسپانیا چه در دانشگاه‌های دولتی و چه در دانشگاه‌های خصوصی شامل دانشجویان پزشکی نمی‌شود. البته همیشه استثنائاتی هم وجود دارد و دانشجویانی که عملکرد تحصیلی بسیار خوبی داشته باشند و از دانشجویان ممتاز محسوب شوند ممکن است بتوانند برای دریافت برخی از این بورسیه‌ها اقدام کنند.

یکی دیگر از انواع بورسیه که در کشور اسپانیا ارائه می‌شود بورسیه‌های استانی هستند که میزان بودجه و حمایت آنها از دانشجویان در هر استان نسبت به دیگری متفاوت است. این بورسیه با همکاری دولت اسپانیا با ادارات آموزش و پرورش در هر استان پشتیبانی می‌شود. بنابراین اگر قصد ثبت نام برای این نوع بورسیه را دارید به نهادهای مربوطه در استان محل دانشگاه خود مراجعه کنید. معمولا این بورسیه‌ها به افرادی تعلق می‌گیرد که تابعیت غیر اسپانیایی داشته باشند، در درس‌های خود ممتاز باشند و تسلط آنها به زبان انگلیسی و یا اسپانیایی خوب باشد.

همچنین سازمان‌ها و نهادهای غیرانتفاعی و خصوصی زیادی در کشور اسپانیا هستند که بخشی از هزینه‌های تحصیلی و یا زندگی دانشجویان را تحت پوشش خود قرار می‌دهند. توصیه می‌کنیم برای اطلاع از جزئیات بیشتر در رابطه با انواع بورسیه‌های ارائه شده به دانشجویان پزشکی با کارشناسان باتجربه موسسه مهاجرتی اصطهباناتی در ارتباط باشید

تحصیل رایگان پزشکی تنها در دانشگاه‌های دولتی اسپانیا امکان پذیر استتحصیل رایگان پزشکی در اسپانیا

زندگی در کشور اسپانیا به عنوان یک دانشجو بسیار مقرون به صرفه و لذت بخش است. هزینه‌های زندگی در این کشور بسیار ارزان هستند و مردم این کشور بسیار شاد و خوش گذران هستند و رفتار خوبی با مهاجران دارند. به علاوه، دانشجویانی که بتوانند در آزمون‌های ورودی رشته پزشکی از یکی از دانشگاه‌های دولتی این کشور پذیرش تحصیلی بگیرند، فرصت مطالعه و یادگیری یکی از ارزشمندترین رشته‌های تحصیلی را بدون پرداخت هیچ هزینه‌ای خواهند داشت چرا که تحصیل پزشکی در دانشگاه‌های دولتی اسپانیا رایگان است و شهریه‌ای از دانشجویان دریافت نمی‌شود. البته لازم به ذکر است که ممکن است هزینه‌های جانبی کمی مانند هزینه ثبت نام، هزینه‌های مربوط به آزمایشگاه‌ها و هزینه‌های بیمه دانشجویی از داوطلبان گرفته شود که مجموع همه این‌ها مبلغ چشمگیری نخواهد بود.

تحصیل پزشکی در اسپانیا بدون آزمون

بسیاری از افراد در سراسر جهان رویای پزشک شدن را در سر می‌پرورانند اما تحقق این رویا کار آسانی نیست. این مسیر نیاز به مطالعه و پشتکار فراوان دارد و داوطلبان امتحانات و آزمون‌های سختی را باید پشت سر بگذارند. تحصیل پزشکی در اسپانیا نیز با اینکه از نظر اقتصادی برای دانشجویان به صرفه است اما نیاز به کسب نمرات خوب و قبولی در آزمون‌های ورودی دارد. تنها در صورتی دانشجویان می‌توانند بدون هیچ آزمونی وارد این رشته شوند که قصد تحصیل در دانشگاه‌های خصوصی این کشور را داشته باشند. متاسفانه تحصیل در این دانشگاه‌ها رایگان نیست و دانشجویان موظف به پرداخت شهریه‌های سنگین هستند.

تحصیل دندانپزشکی در اسپانیا

رشته دندانپزشکی نیز در کشور اسپانیا طرفداران زیادی دارد. طول مدت تحصیل این رشته در دانشگاه 5 سال است و به هر 2 زبان انگلیسی و اسپانیایی تدریس می‌شود. پذیرش این رشته در دانشگاه‌های دولتی سخت است چرا که دانشجویان باید در آزمون ورودی قبول شوند. در صورتی که دانشجویان موفق به قبولی در این آزمون شوند، می‌توانند به صورت رایگان و بدون پرداخت شهریه درس بخوانند. البته ممکن است برخی از دانشگاه‌ها هزینه‌ی اندکی را در قبال خدماتی که به دانشجویان ارائه می‌کنند از آنها دریافت کنند که این مبلغ چیزی در حدود 1200 یورو در سال است. دروس ارائه شده در دانشگاه‌های دولتی به زبان اسپانیایی می‌باشد. دانشجویان قبل از آزمون باید در دوره‌های آمادگی که در کالج‌های اسپانیا برگزار می‌شود شرکت کنند که طول این دوره‌ها معمولا 9 ماه است.

گرفتن پذیرش از دانشگاه‌های خصوصی بسیار راحت‌تر است اما در عوض دانشجویان موظف به پرداخت شهریه هستند و دروس ارائه شده در این دانشگاه‌ها بیشتر به زبان انگلیسی می‌باشد. از جمله شروط قبولی در این دانشگاه‌ها معدل بالا و عملکرد تحصیلی خوب در دوران دبیرستان و شرکت در مصاحبه دانشگاه است. هزینه تحصیل در دانشگاه‌های خصوصی به طور میانگین 5000 تا 15000 یورو در سال است.

تحصیل داروسازی در اسپانیا

از دیگر رشته‌های پرطرفدار در کشور اسپانیا رشته داروسازی است. این رشته نیز مانند رشته‌های پزشکی و دندانپزشکی دارای درآمد خوبی است و بازار کار خوبی هم برای فارغ التحصیلان دارد. طول مدت تحصیل در این رشته نیز 5 سال است که در آن دروس تئوری و عملی به دانشجویان ارائه می‌شوند. گرفتن پذیرش در این رشته نیز مستلزم شرکت در آزمون ورودی دانشگاه‌های اسپانیا می‌باشد. توصیه می‌شود برای قبولی در این آزمون و افزایش شانس قبولی، داوطلبان در دوره‌های Premedical یک ساله کالج‌های اسپانیا شرکت کنند و آمادگی لازم را هم در تقویت درس‌ها و هم در تقویت زبان اسپانیایی خود کسب کنند. دانشگاه‌های بارسلونا، مادرید، والنسیا، ناوارا و گرانادا از بهترین دانشگاه‌ها برای تحصیل رشته داروسازی هستند.

مدارک لازم برای اخذ پذیرش پزشکی در اسپانیا

برای دریافت پذیرش پزشکی در اسپانیا در مرحله اول لازم است تا داوطلبان از یکی از دانشگاه‌های این کشور نامه پذیرش را دریافت کنند و سپس با در دست داشتن مدارک لازم برای دریافت ویزای تحصیلی اسپانیا اقدام کنند. مدارک لازم عبارتند از:

  • ارائه نامه پذیرش از دانشگاه مورد نظر
  • تکمیل فرم درخواست ویزای تحصیلی
  • ارائه مدارک هویتی
  • ارائه پاسپورت معتبر
  • ارائه مدارک تحصیلی به همراه ریزنمرات
  • ارائه گواهی عدم سوء پیشینه کیفری
  • ارائه بیمه دانشجویی
  • رزرو بلیط هواپیما
  • ارائه اسنادی مبنی بر رزرو محل اقامت در اسپانیا
  • داشتن تمکن مالی کافی

تحصیل تخصص پزشکی در اسپانیا

دانشجویان پزشکی در کشور اسپانیا پس از پایان دوران تحصیل خود هم می‌توانند وارد بازار کار شوند و به طبابت بپردازند و هم به ادامه تحصیل بپردازند و وارد دوره تخصص پزشکی بشوند. یکی از شرایط لازم برای ورود به این دوره تسلط به زبان اسپانیایی است. اگرچه برخی از دانشگاه‌ها دروس تخصص را به زبان انگلیسی تدریس می‌کنند اما در هر صورت یادگیری زبان اسپانیایی برای برقراری ارتباط با بیماران و مردم عادی این کشور ضروری است. همچنین دانشجویان با توجه به علاقه خود باید رشته تخصصی خود را انتخاب کنند و در آزمون ورودی آن شرکت کنند. آزمون ورودی تخصص به آزمون MIR معروف است و دانشجویان با دریافت نمره قبولی در آن می‌توانند به تحصیل در گرایش مورد علاقه خود بپردازند.

دوره‌های تخصص با توجه به نوع گرایش‌ها ممکن است از 5 سال تا 7 سال طول بکشد و هزینه‌ی این رشته‌ها در دانشگاه‌های دولتی بسیار مقرون به صرفه است اما به طور کلی شهریه سالانه تحصیل تخصص در اسپانیا از سالانه 1000 یورو در دانشگاه‌های دولتی تا 23000 یورو در دانشگاه‌های خصوصی متفاوت است.

دانشجویان پزشکی می‌توانند تا 20 ساعت در هفته در خارج از دانشگاه کار کنندکار حین تحصیل در رشته پزشکی در اسپانیا

متقاضیانی که در کشور اسپانیا به تحصیل پزشکی مشغولند برای تامین هزینه‌های تحصیل و زندگی در این کشور اجازه‌ی کار پاره وقت را دارند. این افراد می‌توانند به مدت 20 ساعت در هفته همزمان با تحصیل کار کنند و به کسب درآمد بپردازند.

دانشجویانی که به زبان اسپانیایی مسلط باشند در پیدا کردن شغل پاره وقت موفق‌تر خواهند بود. البته نکته قابل توجه این است که دانشجویانی که کار می‌کنند باید عملکرد تحصیلی قابل قبولی نیز داشته باشند؛ در صورتی که لطمه‌ای به نمرات دانشجویان وارد شود، ممکن است مجوز کار آنها باطل شود.

درآمد پزشکان در اسپانیا

دانشجویان بین المللی پس از فارغ التحصیلی از رشته پزشکی به مدت یک سال فرصت دارند تا بتوانند در این کشور در موقعیت شغلی مورد نظر خود استخدام شوند و فعالیت خود را شروع کنند. با توجه به اینکه سیستم بهداشت و درمان در کشور اسپانیا بسیار پیشرفته است و کادر درمان با کمبود نیروی کار جوان روبرو است، فارغ التحصیلان به راحتی می‌توانند در بیمارستان‌ها، کلینیک‌ها و انواع مراکز درمانی مشغول به کارشوند. شغل پزشکی در این کشور جزء شغل‌های پر درآمد محسوب می‌شود و میانگین کمترین میزان حقوق پزشکان چیزی در حدود 2379 یورو در ماه و میانگین بیشترین درآمد آنها 10200 یورو در ماه است.

به طور کلی می‌توان گفت که پزشکان عمومی در این کشور دارای متوسط درآمد 6120 یورو می‌باشند. همچنین دانستن این موضوع خالی از لطف نیست که فارغ التحصیلان پزشکی از دانشگاه‌های اسپانیا می‌توانند در سایر کشورهای عضو اتحادیه اروپا نیز مشغول به طبابت شوند به شرطی که به منظور برقراری ارتباط هرچه بهتر با بیماران، زبان کشور مقصد را به خوبی بلد باشند.

اقامت اسپانیا از طریق تحصیل پزشکی

هیچ دانشجویی صرف تحصیل در کشور اسپانیا نمی‌تواند برای اقامت دائم این کشور اقدام کند. افرادی که قصد ماندن و زندگی در کشور اسپانیا را دارند در ابتدا باید نوع ویزای خود را از تحصیلی به کاری تغییر دهند. همانطور که در قسمت قبلی نیز اشاره کردیم، فارغ التحصیلان رشته پزشکی تا یک سال وقت دارند تا در این کشور به دنبال شغل مناسب و مورد نظر خود باشند و قرارداد کاری ببندند. در صورتی که افراد بتوانند یک شغل تمام وقت پیدا کنند، ویزای آنها به کاری تغییر پیدا خواهد کرد. پس از 5 سال کار و زندگی در کشور اسپانیا و پرداخت بیمه و مالیات، متقاضیان برای دریافت اقامت دائم باید به اداره مهاجرت این کشور مراجعه نمایند. همچنین افرادی که مایل به دریافت تابعیت این کشور هستند نیز پس از 10 سال کار و زندگی در اسپانیا و پرداخت مالیات و رعایت قوانین شهروندی و اجتماعی این کشور، امکان اخذ تابعیت اسپانیا را دارند.

سخن پایانی

تحصیل پزشکی در اسپانیا به دلیل پایین بودن هزینه‌های تحصیل و زندگی در این کشور، وجود دانشگاه‌های معتبر، آب و هوای مطلوب و … به یکی از پرطرفدارترین روش‌های مهاجرت تحصیلی تبدیل شده است. از آنجایی که رقابت برای گرفتن پذیرش از دانشگاه‌های اسپانیا بالاست و قبول شدن در آزمون‌های ورودی این رشته کار دشواری است پیشنهاد می‌کنیم تا از تجربه‌ی افرادی که با این مسیر به خوبی آشنا هستند بهره مند شوید. وکلای مهاجرتی موسسه اصطهباناتی از صفر تا صد مسیر مهاجرت تحصیلی به اسپانیا در کنار دانشجویان عزیز هستند و آنها را مرحله به مرحله با صبر و حوصله فراوان همراهی می‌کنند.

سوالات متداول

1- حداقل نمره زبان مورد نیاز برای تحصیل پزشکی در اسپانیا چند است؟

برای مدرک آیلتس حداقل نمره 6 و برای مدرک اسپانیایی حداقل سطح B2 نیاز است.

2- رشته پزشکی در دانشگاه‌های اسپانیا به چه زبانی تدریس می‌شوند؟

با وجود اینکه برخی از واحدهای درسی در بعضی از دانشگاه‌های این کشور به زبان انگلیسی ارائه می‌شوند اما به طور کلی این رشته به زبان اسپانیایی تدریس می‌شود.

3- آیا با مدرک پزشکی اسپانیا می‌توان در ایران کار کرد؟

در صورتی که فارغ التحصیلان مدرک پزشکی خود را از دانشگاه‌های اسپانیای مورد تایید وزارت بهداشت ایران گرفته باشند، می‌توانند در ایران کار کنند و به طبابت بپردازند.

4- تحصیل پزشکی در کشور اسپانیا چقدر طول می‌کشد؟

طول دوره تحصیل این رشته در اسپانیا 6 ماه است.

5- هزینه تحصیل رشته پزشکی در کشور اسپانیا حدودا چقدر است؟

هزینه تحصیل این رشته در دانشگاه‌های دولتی اسپانیا تقریبا رایگان است و ممکن است سالانه تا 2000 یورو باشد اما دانشگاه‌های خصوصی این کشور سالانه شهریه‌ای در حدود 14000 تا 20000 یورو از دانشجویان دریافت می‌کنند.

6- آیا با داشتن مدرک پزشکی در اسپانیا می‌توان در دیگر کشورهای اتحادیه اروپا کار کرد؟

بله. مدرک دانشگاه‌های این کشور در اتحادیه اروپا مورد قبول است و فارغ التحصیلان می‌توانند در این کشورها به فعایت‌های پزشکی مشغول شوند.

3/5 - (2 امتیاز)

13 دیدگاه برای “تحصیل پزشکی در اسپانیا

  1. نازنین گفت:

    سلام
    با دیپلم انسانی میتونم در یکی از کشور های اروپایی مثله مجارستان اسپانیا یا فرانسه دندانپزشکی بخونم؟؟؟

  2. صبا گفت:

    آیاورودبه کالج اسپانیابرای دندانپزشکی وآزمونش برای ورودبه دانشگاه محدودیت سنی داره؟برای گرفتن ویزاچطور؟

    1. کارشناس مهاجرتی اصطهباناتی گفت:

      سلام وقتتون بخیر
      شرایط تحصیل برای افرادی که سن بیشتری دارندف متفاوت است. لطفا با ما در ارتباط باشید تا اطلاعات دقیق تری را در اختیار شما قرار دهیم.

  3. enzo گفت:

    با سلام .من 21 ساله هستم و میخواستم برای کالج پدیرش بگیرم برای ورود به دانشگاه و تحصیل در رشته دندانپزشکی.با توجه به اینکه ارایه مدرک زبان الزامی نیست اما من ایلتس 5.5دارم. هزینه سالانه دانشگاه بین 2 تا3هزار تا هست با زبان اسپانیایی و دانشگاه دولتی درسته؟و اینکه مدرک زبان اسپانیایی اونجا همزمان با کالج برگزار میکنند که به زبان اسپانیایی درس بخونیم یا یه دوره قبل از کالج میزارن؟سپاس

    1. کارشناس مهاجرتی اصطهباناتی گفت:

      سلام روزتون بخیر
      شما در دوره های کالج می توانید زبان خود را نیز تقویت نمایید.

  4. اکرم گفت:

    سلام
    دانشجویان پزشکی به عنوان کارآموز دربیمارستان مشغول به کار میشن ؟ حقوقی هم دریافت میکنن؟؟؟و میتونه بعد تحصیل اونجا بمونه؟؟؟

    1. کارشناس مهاجرتی اصطهباناتی گفت:

      سلام وقتتون بخیر
      فارغ التحصیلان اسپانیا می توانند پس از تحصیلات خود، در صورت یافتن کار در این کشور بمانند.

  5. سارا گفت:

    سلام
    دوره هاي كالج براي آزمون دندانپزشكي در بارسلونا چه مدت طول ميكشه?يكسال يا دوسال?ترم فشرده هم داره?

    1. مشاور تحصیلی و مهاجرت گفت:

      سلام
      دوره های کالج معمولا نهایت تا دو سال طول می کشند مگر در برخی رشته ها و یا شرایط که تعیین کننده هستند.

  6. کاترین اقازاده گفت:

    سلام
    من یه دخترم امریکا سال سه بیولوژیه و یکی تو کانادا دیپلمه میخواستم ببینم کدوم کشور میتونن برای پزشکی به زبان انگلیسی برن

    1. مشاور تحصیلی و مهاجرت گفت:

      سلام
      دانشگاه های کشور کانادا از رتبه علمی خوبی برخوردار هستند و نیاز نیست برای تغییر رشته
      اما اگر تمایل به این کار دارید، اخرین مدارک و واحد های گذرانده را به مشاورین ما اطلاع دهید تا برای شما پیشنهاداتی را ارائه دهند.

      1. نازنین گفت:

        سلام
        با دیپلم انسانی میتونم در یکی از کشور های اروپایی مثله مجارستان اسپانیا یا فرانسه دندانپزشکی بخونم؟؟؟

        1. کارشناس مهاجرتی اصطهباناتی گفت:

          سلام وقت بخیر
          خیر باید حتما تجربی باشه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *