ویزای دانشجویی جمهوری چک

شرایط مختلفی برای ورود و اقامت جمهوری چک برای دانشجویانی که عضو شهروندی اتحادیه اروپا و کشورهای غیر اتحادیه اروپا هستند، وجود دارد. بدین صورت که دانشجویان اتحادیه اروپا احتیاج (شهروندان منطقه اقتصادی اروپا و سوئیس) به هیچ نوع ویزای اقامتی (یا اجازه اقامت طولانی مدت) برای آمدن و ماندن در جمهوری چک ندارند. ادامه مقاله موسسه حقوقی توسعه گران مهر را در مورد ویزای دانشجویی جمهوری چک مطالعه بفرمایید.

مشاوره رایگان
مشاوره رایگان

شرایط اخذ ویزای تحصیلی چک

اگر می خواهید برای تحصیل در دانشگاه یا چیزی شبیه آن به چک بیایید، ابتدا باید یک دوره تحصیلی پیدا کنید و از آن پذیرش بگیرید. هنگامی که از یک مکان تاییدیه گرفتید ( یک گواهینامه ثبت نام )، شما می توانید به منظور تحصیل در چک برای ویزا درخواست دهید ( اگر به آن نیاز دارید ) برای دوره های تحصیلی تا سه ماه دوره های تحصیلی تابستانه، آموزشگاه های زبان شما نیازمند ویزای نوع C کوتاه مدت شینگن می باشید، برای دوره های تحصیلی بلندتر از ۳ ماه، شما نیازمند ویزای نوع D ملی بلند مدت می باشید.

درخواست برای ویزای چک

شما نیازمند درخواست برای ویزا از طریق سفارت چک می باشید. شما می بایست فرم درخواست نامه را تکمیل کنید و مدارک حمایتی را به زبان انگلیسی ارسال نمایید. برای ویزای نوع C کوتاه مدت شینگن، مدارک مورد نیاز شامل :

  • پاسپورت معتبر / کارت شناسایی مسافرتی معتبر
  • اثبات منابع مالی کافی برای پوشش دهی به هزینه‌های شما در زمانی که در چک هستید
  • بیمه مراقبت سلامتی / تصادف
  • تاییدیه از دوره تحصیلی رزرو شده شامل پرداخت هزینه
  • در صورتی که کمتر از ۱۸ سال دارید گواهی تولد، مجوز سفر در صورتی که به تنهایی به چک مسافرت می کنید، کپی ویزای والدین در صورت مشایعت

شما به محض رسیدن به چک ۱۴ روز وقت دارید تا ورود خود را ثبت کنید و برای گرفتن مجوز اقامت از دفاتر مهاجرتی کانتون ( در صورت نیاز) آماده شوید. در مدت زمانی که برای مجوزB منتظر هستید ( که ممکن است چندین هفته طول بکشد)، یک گواهینامه دریافت خواهید کرد که به شما این اجازه را می دهد که حساب بانکی باز کنید اما شما اجازه ندارید که کشور را ترک کنید. مجوز نوع B به صورت یک کارت بیومتریک برای شما صادر خواهد شد. این کارت برای مدت یک سال معتبر بوده و قابل تمدید می‌باشد.

کار در چک در زمانی که دانشجو هستید

اگر شما به قصد تحصیل به چک می آیید برای شما این امکان وجود دارد که یک شغل پاره وقت تا ۱۵ ساعت در هفته در طول مدت ترم و به صورت تمام وقت در طول تعطیلات داشته باشید، اما فقط در صورتی است که شما شش ماه در چک زندگی کرده باشید. اگر شما در حال حاضر دارای مدرک کارشناسی ارشد از یک دانشگاه خارجی می باشید و در چک برای دانشگاه یا آموزشگاه چکی خود کار می کنید، دیگر نیازی نیست که ۶ ماه صبر کنید و می توانید فورا شروع به کار کنید. کارفرمای شما می بایست مجوز کار برایتان بگیرد، شما می بایست وضعیت دانشجوی تمام وقت خود را حفظ نمایید و نشان دهید که شما در حال پیشرفت در تحصیلات خود هستید.

مدارک مورد نیاز ویزای تحصیلی چک

  • فرم درخواست
  • نامه پذیرش برای مطالعات
  • گذرنامه معتبر و عکس های پاسپورت
  • اثبات منابع مالی برای اقامت (به عنوان مثال از طریق یک صورتحساب بانکی یا تاییدیه دریافت کمک مالی)
  • تأیید محل اقامت تضمین شده
  • بیمه سلامت بین المللی معتبر
  • چکیده ای از پیشینه قانونی

لطفا توجه داشته باشید که برخی از اسناد (به عنوان مثال خلاصه ای از ثبت پرونده های جنایی) باید به زبان چک با مترجم با مهر و موم رسمی ترجمه شود. پلیس خارجی درخواست های ویزا را بررسی می کند و سفارت یا کنسولگری چک را برای صدور روادید اعلام می کند.

مدارک مورد نیاز ویزای تحصیلی چک

مدارک مورد نیاز ویزای تحصیلی چک

مدت زمان صدور ویزای تحصیلی چک

از آنجایی که تمام ویزا های صادر شده باید توسط وزارت داخلی کشور چک تایید شوند مدت زمان فرآیند صدور ویزا در حدود 60 روز از تاریخی است که سفارت تمام مدارک درخواست ویزا را دریافت کرده است. این مدت زمان مربوط به تحصیل در دانشگاه یا مدرسه ای با دوره تحصیلی معتبر باشد. مدت زمان فرآیند صدور ویزا برای دوره تحصیلی به رسمیت شناخته نشده در دانشگاه یا مدرسه، 90 روز می باشد. سفارت چک به متقاضیان توصیه می کند که مدارک و تقاضا نامه خود را به موقع ارائه دهند. در نظر داشته باشید که سفارت نمی تواند زمان فرایند صدور ویزا را کاهش دهد.

هزینه های اخذ ویزای تحصیلی چک

ویزای دانشجویی، اجازه نامه ای است که امکان تحصیل در منطقه ای مشخص برای مدت زمانی تعیین شده را فراهم می کند. ویزای دانشجویی چک به صورت برچسبی در صفحه پاسپورت صادر می شود.

هزینه صدور این ویزا :

  • درخواست ویزای دانشجویی رایگان است.
  • در صورتی که پاسپورت معتبر نداشته باشید باید برای آن اقدام نمایید که انجام این کار هزینه بردار می باشد.

شرایط دریافت ویزای همراه در چک

تمامی اعضای یک خانواده که قصد اخذ ویزای همراه داشته باشند می بایست به صورت مستقل از یکدیگر برای صدور ویزا درخواست دهند و تمامی مدارک لازم را جداگانه ارائه دهند. کودکان زیر 15 سال، نیازی به ارائه مدرک عدم سوء پیشینه و گواهی ای که بیانگر عدم ارتکاب جرم و محکوم شدن به زندان باشد نخواهند داشت.

  1. ویزای بلند مدت خویشاوندی
  2. مدت زمان انجام فرایند صدور ویزا

به درخواست های مربوط به صدور ویزا ظرف مدت 90 روز پس از زمانی که کنسولگری درخواست شما را همراه با مدارک لازم دریافت می کنند رسیدگی می شود. در موارد استثنا و پیچیده تر، زمان صدور ویزا ممکن است تا 120 روز نیز افزایش یابد. کودکان زیر 6 سال نیازی به پرداخت هزینه ویزا نخواهند داشت.

  • 2 قطعه عکس پاسپورتی که شبیه به چهره کنونی شما باشد
  • اصل پاسپورت؛ می بایست اصل پاسپورت خود را تحویل دهید. مدت زمان اعتبار پاسپورت شما می بایست حداقل 90 روز بیشتر از مدت زمان اقامت شما در کشور استرالیا باشد ( پس از انقضای ویزا )
  • مدارکی که نشانگر تمکن مالی شما باشد؛ یک کپی رسمی از کارت اعتباری بین المللی به نام فرد متقاضی که طی مدت زمان اقامت شما در کشور چک اعتبار داشته باشد ( لطفا در کپی کارت اعتباری خود شماره آن را پنهان کنید ) + اصل و یا کپی برابر با اصل اظهارنامه بررسی حساب بانکی به نام شما

یک نامه رسمی و اصلی از بانک که تایید کند شما طی مدت زمان اقامتتان در جمهوری چک، توانایی پرداخت هزینه های شخصی خود را خواهید داشت ( به عنوان مثال نامه اصلی از یکی از اعضای خانواده که تایید کند طی مدت زمان اقامت شما در این کشور هزینه های شما را پرداخت خواهد کرد و توسط این فرد امضا شده باشد / امضا باید به صورت رسمی به تایید برسد / به علاوه اصل و یا کپی برابر با اصل اظهارنامه بانکی این شخص ) + کپی برابر با اصل کارت اعتباری بین المللی به اسم شما ( لطفا شماره کارت اعتباری را در کپی پنهان کنید )

شرایط دریافت ویزای همراه در چک

شرایط دریافت ویزای همراه در چک

 

مدارک مربوط به تمکن مالی در زمان اقامت شما: برای اثبات تمکن مالی خود باید ثابت کنید که حداقل 15 برابر مبلغی که توسط جمهوری چک “حیاتی” تلقی شده است ( در حال حاضر این مبلغ 95.62 دلار آمریکا می باشد ) برای ماه اول اقامتتان، و دو برابر مبلغ اعلام شده برای سایر ماه های اقامتتان پول خواهید داشت. به عنوان مثال اگر قصد داشته باشید از اول ژانویه تا 30 ژوئن در کشور چک بمانید مبلغی که باید به همراه داشته باشید معادل (15*95.62) + (5*2*95.62) دلار خواهد بود که با نرخ کنونی دلار، تقریبا 2390.55 دلار می باشد.

توجه داشته باشید که کشور چک هر ساله ممکن است مبلغ متفاوتی را اعلام کند و این مبلغ همیشه ثابت نیست. متقاضیان زیر 18 سال، می توانند گواهی تمکن مالی نصف هزینه های اعلام شده را ارائه دهند. اگر قصد تحصیل در جمهوری چک را دارید می توانید با مشاورین ما در موسسه حقوقی برگزیده اصطهباناتی (توسعه گران مهر)در تماس باشید.

سوالات متداول در مورد ویزای تحصیلی چک

1- دانشجویان کدام کشور نیازی به دریافت ویزا جمهوری چک ندارند؟

دانشجویانی که عضو شهروندی اتحادیه اروپا(منطقه اتحادیه اروپا و سوئیس)به هیچ نوع ویزای اقامتی (یا اجازه اقامت طولانی مدت)برای امدن و ماندن در جمهوری چک ندارند.

2- شرایط اخذ ویزای تحصیلی چک به چه صورت می باشد؟

ابتدا باید یک دوره تحصیلی و در ان پذیرش گرفت و گواهی ثبت نام را به منظور درخواست ویزای تحصیلی در چک برای دوره های تحصیلی ۳ماه ویزا C کوتاه مدت شینگن و برای دوره های بیشتر از ۳ ماه ویزای D در خواست داد.

3- برای دریافت ویزای کوتاه مدت تحصیلی C نیاز به چه مدارکی است؟

پاسپورت معتبر،کارت مسافرتی معتبر،اثبات منابع مالی کافی تا زمانی که در چک تحصیل میکنید،بیمه مراقبت سلامتی و تصادف،تایید از دوره تحصیلی رزرو شده شامل پرداخت هزینه،در صورت کمتر از ۱۸سال گواهی تولد و مجوز سفر تنهایی

4- ایا اجازه کار در چک در زمان دانشجویی وجود دارد؟

این امکان وجود دارد که یک شغل پاره وقت تا ۲۰ ساعت کار در هفته در طول ترم و به صورت تمام وقت در تعطیلات داشته باشید و انا فقط در صورتی که ۶ماه از زندگی در چک گذشته باشد

5- شرایط کار برای دانشجویان با مدرک کارشناسی ارشد در چک چگونه می باشد؟

اگر در حال حاضر دارای مدرک کارشناسی ارشد از دانشگاه خارجی میباشید و در چک در دانشگاه یا آموزشگاه چکی کار میکنید دیگر نیازی نیست که ۶ ماه صبر کنید ومی توانید فورا شروع بکار کنید و کارفرما بایست مجوز کارتان بگیرد

6- مدارک مورد نیاز برای ویزای تحصیلی در چک چیست؟

فرم درخواست،نامه پذیرش برای مطالعات،گذرنامه معتبر و عکس های پاسپورت،اثبات منابع مالی برای اقامت،تایید محل اقامت تضمین شده،بیمه سلامت بین المللی معتبر،چکیده ای از پیشینه قانونی

7- مدت زمان صدور ویزای تحصیلی چک چه میزان می باشد؟

تمام ویزا های صادر شده باید توسط وزارت داخلی چک تایید و که حدود ۶۰ روز میباشد که سفارت تمام مدارک ویزا را دریافت کرده است این مدت مربوط به دانشگاه معتبر میباشد و غیر معتبر ۹۰ روز می باشد

8- هزینه صدور ویزای تحصیلی در چک چه میزان می باشد؟

درخواست ویزای دانشجویی رایگان است،در صورتی که پاسپورت معتبر نداشته باشید باید برای ان اقدام نمایید که انجام این کار هزینه بردار می باشد.

9- شرایط دریافت ویزای همراه در چک چگونه می باشد؟

تمامی اعضای خانواده که قصد اخذ ویزای همراه را دارند می بایست به صورت مستقل از یکدیگر برای صدور ویزا درخواست دهند و تمامی مدارک لازم را جداگانه ارائه دهند و کودکان زیر ۱۵سال نیاز به گواهی سوء پیشینه نیست

10- دانشگاه معتبر جمهوری چک چیست؟

دانشگاه پلاکی چک یکی از معتبرترین دانشگاه های چک می باشد،دانشگاه چالز پراک چک

11- ایا مدرک پزشکی در دانشگاه های چک مورد تایید وزارت بهداشت ایران می باشد؟

بله .دانشگاه پلاکی اولموک چک مورد تایید وزارت بهداشت می باشد

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *