ثبت استارتاپ در کانادا

ایده های تجاری خوب همواره مورد استقبال دولت کانادا بوده است. از همین رو، سیاست های کاملا آزادی از سوی این کشور برای ایجاد یک کسب و کار جدید، فارغ از ملیت متقاضیان برای ایده های نو و جذاب در نظر گرفته شده است. اگر رویای ایجاد یک کسب و کار جدید و استارت آپ در کشور کانادا را دارید، از طریق ویزای استارت آپ کانادا می توانید برای اقامت درخواست دهید.

مشاوره رایگان
مشاوره رایگان

استارت آپ بیزینس در کانادا به کسب و کاری جدیدی گفته می شود که قرار است در این کشور راه اندازی شود. استارت آپ ها به منظور شروع فعالیت در کانادا می بایست الزامات مالی زیر را برآورده کنند:

  • متقاضیان باید ثابت کنند که به منابع مالی کافی برای حمایت از کسب و کار خود از طرف یک گروه سرمایه گذار فرشته کانادایی (Canadian angel investor)، یک صندوق سرمایه گذاری خطرپذیر (Canadian venture capital fund) یا از مرکز رشد کسب و کارهای نوپای کانادایی (Canadian business incubator) دسترسی دارند. استارت آپ باید به حداقل 75000 دلار از یک گروه سرمایه گذار فرشته کانادایی منابع مالی داشته باشند.
  • یک یا چند صندوق سرمایه گذاری خطرپذیر مشخص کند که حداقل 200.000 دلار در یک استارت آپ واجد شرایط سرمایه گذاری کرده است.
  • یک مرکز رشد معتبر کسب و کارهای نوپای کانادایی (Canadian business incubator) تایید کند که متقاضی را در برنامه خود پذیرفته است.

یک گروه سرمایه گذار فرشته کانادایی، یک صندوق سرمایه گذاری خطرپذیر یا مرکز رشد کسب و کارهای نوپای کانادایی که توسط دولت مورد تایید باشد، واجد شرایط سرمایه گذاری تحت برنامه استارت آپ است.

حال این سوال مطرح می شود که چه کسب و کارهایی واجد شرایط برنامه استارت آپ کانادا هستند. بیزینس ها به منظور واجد شرایط بودن برای برنامه استارت آپ می بایست منافع اقتصادی این کشور را تامین کنند. این بدین معنی است که تنها ایده هایی که قابلیت اجرا و توجیه اقتصادی دارند واجد شرایط این برنامه هستند. علاوه بر این متقاضیان باید ثابت کنند که به منابع مالی کافی برای حمایت از ایده خود دسترسی دارند. از دیگر شرایط ثبت استارت آپ در کانادا امکان رقابت در بازارهای داخلی و جهانی با دیگر رقبا است.

شرایط ثبت استارت آپ در کانادا

کانادا به عنوان یکی از بزرگترین اقتصادهای جهان جذابیت ویژه ای را برای افراد دارای ایده های نو ایجاد کرده است. شهروندان غیر کانادایی بدون در نظر گرفتن ملیت امکان ایجاد کسب و کار جدید در این کشور را دارند. به منظور ثبت استارت آپ در کانادا باید مطمئن شوید که یک ایده تجاری قابل اجرایی دارید. در اولین قدم باید تحقیقات گسترده ای را در زمینه ایده های تجاری سود آور در کانادا انجام دهید. متقاضیان می بایست یک طرح تجاری قوی ارائه کنند تا مقامات کانادایی را متقاعد به تایید ایده کسب و کار خود کنند.

پس از تایید کسب و کار، متقاضیان می بایست برای شروع کار مجوزهای لازم را کسب کرده و نام آن را به ثبت برسانند. در مرحله بعد با مراجعه به سفارت یا کنسولگری کانادا در کشور، کارآفرینان می توانند برای دریافت ویزای استارت آپ کانادا درخواست دهند. درخواست هر فرد بر اساس شرایط شخصی و معیارهای کسب و کار پیشنهادی مورد بررسی قرار می گیرد. اگر کسب و کار و ایده شما تایید شد، مجوز اقامت برای شما صادر می شود. البته ممکن است محدودیت هایی برای کارهایی که می توانید انجام دهید و یا مناطقی که می توانید در آنها فعالیت داشته باشید، اعمال شود. دارندگان ویزای استارت آپ پس از گذشت یکسال می توانند برای دریافت اقامت دائم کانادا درخواست دهند.

دریافت ویزای استارتاپ برای افراد دارای ایده های نو

دریافت ویزای استارتاپ برای افراد دارای ایده های نو

دریافت اقامت کانادا از طریق استارت آپ

افراد دارای ایده های نو می بایست از طریق ویزای استارت آپ کانادا (Start-up Visa) برای راه اندازی استارت آپ در این کشور درخواست دهند. از الزامات اصلی راه اندازی استارت آپ در کانادا، ارائه مدارکی مبنی بر توجیه اقتصادی ایده است. کسب و کار شما باید دارای تاثیر مثبت بر اقتصاد آلمان باشد و یا تقاضا برای محصول و خدمات شما وجود داشته باشد. متقاضیان می بایست با ارائه یک طرح تجاری جامع و کامل از ایده خود حمایت کنند.

ویزای استارت آپ یک مجوز اقامت دائم در کانادا است که برای افرادی که یک سرمایه گذاری تجاری در این کشور انجام داده اند، صادر می شود. برای واجد شرایط بودن برای این ویزا، کسب و کار و ایده متقاضیان می بایست از پشتیبانی یک سازمان مشخص در کانادا برخوردار باشد. پشتیبانی می تواند به صورت زیر باشد:

  • توافق با یک شرکت سرمایه گذاری خطرپذیر برای سرمایه گذاری حداقل 200000 دلار کانادا برای کسب و کار شما
  • توافق با یک گروه سرمایه گذار کانادا برای سرمایه گذاری حداقل 75000 دلار کانادا در کسب و کار شما
  • پذیرفته شدن توسط مرکز رشد کسب و کارهای نوپای کانادایی
  • علاوه بر شرایط بالا، افراد باید ثابت کنند که از تمکن مالی کافی برای حمایت از خود و افراد تحت تکفل برخوردار هستند. در جدول زیر مبالغ لازم بر اساس تعداد اعضای خانواده ارائه شده است:
تعداد اعضای خانوادهمیزان سرمایه
113.000 دلار
216.000 دلار
319.000 دلار
424.000 دلار
527.000 دلار
630.000 دلار
734.000 دلار
به ازای هر یک نفر بیشتر3.500 دلار

سازمانی که پشتیبانی و حمایت از ایده و کسب و کار شما را بر عهده می گیرد، نامه پشتیبانی را ارائه خواهد کرد که به ویزای استارت آپ شما پیوست خواهد شد. بیش از 5 نفر می توانند از طریق ویزای استارت آپ کانادا به عنوان صاحبان و سهامداران به این کشور مهاجرت کنند. متقاضیان می بایست به طور مشترک بیش از 50 درصد از حق رای کسب و کار را داشته باشند. علاوه بر این، افراد می بایست ثابت کنند که از سطح مهارت بالایی در زبان انگلیسی یا فرانسوی برخوردار هستند. آنها باید در یکی از آزمون های مورد تایید دولت کانادا شرکت و نتایج را به درخواست خود ضمیمه کنند. از دیگر شرایط دریافت اقامت کانادا از طریق استارت آپ نداشتن هیچ گونه سابقه کیفری است. داشتن سابقه کیفری شانس شما را برای دریافت اقامت کانادا از طریق استارت آپ کاهش می دهد. ارائه گواهی سلامت و نداشتن هیچ گونه بیماری مسری از دیگر الزامات این ویزا به شمار می رود.

علاوه بر این، برای حفظ وضعیت اقامت دائم در کانادا، صاحبان کسب و کار باید حداقل 730 روز ( 2 سال) در یک دوره پنج ساله در کانادا حضور داشته باشند. به این نکته توجه کنید که کسب و کار شما بر وضعیت اقامت شما تاثیری ندارد. به طور مثال اگر کسب و کار شما با شکست مواجه شد، شما کماکان حق اقامت دائم در این کشور را خواهید داشت.

پس از گذشت پنج سال، دارندگان اقامت دائم کانادا واجد شرایط درخواست برای تابعیت این کشور هستند. به منظور درخواست برای تابعیت کانادا متقاضیان می بایست در طول پنج سال گذشته 1095 روز در این کشور اقامت داشته باشند. افراد همچنین باید در طول سه سال قبل از ارائه درخواست به طور کامل در طول سه سال تعهدات مالیات بر درآمد شخصی خود را انجام داده باشند.

ویزای استارت آپ کانادا

کشور کانادا همواره از طرح های جدید سودآور از لحاظ اقتصادی استقبال می کند. اجرای ایده های نو و خلاقانه در کانادا یک تحول بزرگ در زندگی هر فردی به حساب می آید. کارآفرینان پیشرو با ارائه یک طرح تجاری سودآور می توانند برای ویزای استارت آپ کانادا درخواست دهند و اقامت این کشور را دریافت کنند. برنامه استارت آپ کانادا، افراد با مهارت ها و پتانسیل ایجاد کسب و کار در این کشور را هدف قرار می دهد که بتوانند خلاق باشند و در این کشور شغل ایجاد کنند.

در جوای این سوال که چه کسانی واجد شرایط ویزای استارت آپ کانادا هستند، باید گفت که به منظور درخواست برای ویزای استارت آپ داشتن شرایط زیر الزامی است:

1- داشتن کسب و کار واجد شرایط

کسب و کار واجد شرایط به این معنی است که کاری که قصد ایجاد آن را دارید، شرایط زیر را داشته باشد:

  • هنگام دریافت تعهد از سازمان های تعیین شده هر متقاضی حداقل 10 درصد از حق سهام کسب و کار را داشته باشد ( همانطور که قبلا اشاره کردیم بیش از 5 نفر از طریق ثبت استارت آپ در کانادا می توانند به این کشور مهاجرت کنند)
  • متقاضیان و سازمان تعیین شده مشترکا بیش از 50 درصد از حق سهام شرکت را داشته باشند.
  • مدیریت فعال و مستمر استارت آپ در کانادا توسط موسسان آن
  • انجام بخش مهمی از فعالیت های استارت آپ در کانادا
  • ثبت نام استارت آپ در کانادا

2- دریافت ساپورت لتر از سازمان های تعیین شده

متقاضیان می بایست یک نامه پشتیبانی از سازمان های تعیین شده ( گروه های تجاری که برای سرمایه گذاری و حمایت از استارتاپ ها توسط دولت کانادا تایید شده اند) افراد برای دریافت اطلاعات در خصوص نحوه دریافت حمایت می بایست با سازمان تماس گرفته و آنها را متقاعد کنند که از یک ایده تجاری خوب برخوردار هستند. پروسه ارائه ایده در هر سازمان متفاوت است و الزامات مخصوص به خود را دارد.

به طور مثال ممکن است از افراد خواسته شود که شخصا مفاهیم و ایده های خود را شرح دهند یا در قالب یک طرح تجاری آنها را ارائه کنند. در صورتی که بتوانید با یک سازمان تعیین شده به تفاهم برسید، سازمان نامه ای برای شما ارسال خواهند کرد که نشان می دهد صندوق سرمایه گذاری خطرپذیر، گروه سرمایه گذار فرشته یا مرکز رشد  از کسب و کار شما حمایت می کند.

سازمان تعیین شده همچنین نامه پشتیبانی را مستقیما برای مقامات دولتی ارسال خواهد و آنها بر اساس اطلاعات ارائه شده ارزیابی درخواست برای صدور ویزا را انجام می دهد. به این نکته توجه داشته باشید که در زمان تصمیم گیری نهایی در مورد درخواست ویزا، ممکن است به مدارک بیشتری برای حمایت از ایده تجاری خود نیاز داشته باشید. در صورتیکه هیچ نامه پشتیبانی یا دیگر شرایط مورد نیاز را نداشته باشید درخواست شما رد خواهد شد.

اهمیت دانستن زبان برای موفقیت در کسب و کار در مانادا

اهمیت دانستن زبان برای موفقیت در کسب و کار در کانادا

3- برآورده کردن الزامات زبان

توانایی ارتباط برقرار کردن و کار به زبان انگلیسی یا فرانسوی  به کسب موفقیت کسب و مهاجرت کاری به کانادا کمک می کند. افراد باید در آزمون های زبان مورد تایید کانادا شرکت کرده و مدرک زبان را در درخواست خود پیوند کنند. در صورتیکه نتایج آزمون زبان را ارائه نکنید درخواست شما بررسی نمی شود. متقاضیان باید حداقل CLB سطح 7 در چهار مهارت اسپیکینگ، لیسنینگ، رایتینگ و ریدینگ داشته باشند.

4- داشتن پول کافی برای اقامت

برای دریافت ویزای استارتاپ کانادا متقاضیان باید ثابت کنند که به پول کافی برای حمایت از خود و افراد تحت تکفلشان برای زندگی در این کشور دسترسی دارند.

مراحل ثبت استارت آپ در کانادا

کانادا به عنوان یکی از برترین اقتصادهای دنیا، دارای فرصت های باورنکردنی و سرمایه های کلان برای راه اندازی کسب و کارهای جدید  و استارت آپ است. طبق قانون کانادا، افرادی که متقاضی ثبت استارت آپ در کانادا هستند، می بایست مراحل زیر را طی کنند:

1- برنامه ریزی برای استارت آپ

مطمئنا مهم ترین مرحله برای ثبت استارت آپ در کانادا، داشتن یک ایده خوب و برنامه ریزی قوی است. شکی نیست که استارت آپ های موفق با یک ایده درخشان شروع می شوند. با توجه به محیط رقابتی در بازار کار کانادا ابتکار و نوآوری اولین چیزی است که کارآفرینان به آن نیاز دارند. بسیاری از افراد بر این باورند که شروع یک تجارت جدید لزوما با یک اختراع شروع می شود. اما باید گفت که برخی از استارت آپ های پیشگام در کانادا تنها با یافتن راه های جدید برای کارهای قدیمی بسیار مطرح شده اند.

یکی دیگر از گام های مهم برای برنامه ریزی استارت آپ در کانادا انتخاب کردن منطقه و استان مناسب برای راه اندازی کسب و کار است. یک از استان های کانادا در بخشها و صنایع متفاوتی فعالیت بیشتری دارند. قبل از شروع هر کاری حتما بازار کار استان ها و مناطق مختلف را بررسی کنید.

پس از بررسی شرایط بازار و نوشتن ایده تجاری حالا وقت آن رسیده که یک ساختار مناسب را برای کسب و کار خود مشخص کنید. به طور کلی سه ساختار مالکیت انحصاری (sole proprietorship)، مشارکتی (partnership) و سهامی (Corporations) برای کسب و کارها در کانادا وجود دارد. در زمان انتخاب نوع ساختار شرکت، ساختاری را انتخاب کنید که به بهترین نحو با نیازهای شغلی شما مطابقت داشته باشد.

مالکیت انحصاری برای ایجاد استارتاپ در کانادا معمولا زمانی استفاده می شود، که کسب و کار متعلق به یک فرد است و تمام مسئولیت ها و جنبه های مالی کار را بر عهده دارد. این ساختار بسیار ساده است و عواقب قانونی کمی دارد. ساختار مشارکتی زمانی ایجاد می شود که چندین شخص با هدف کسب درآمد، استارت آپ را به ثبت برسانند.

 در کانادا هر استان دارای قوانین انحصاری برای کسب و کارهای مشارکتی است. شرکت سهامی یک شخصیت حقوقی جدا از سهامداران است. در کانادا یک شرکت دارای تمام اختیارات حقوقی یک شخص حقیقی است که می تواند فعالیت تجاری داشته باشد. ساختار سهامی رایج ترین ساختار تجاری در کانادا به شمار می رود.

2- انتخاب نام استارت آپ

زمان انتخاب نام برای استارت آپ در کانادا به نکات زیر توجه کنید:

  • مطمئن شوید نامی که انتخاب می کنید خدمات یا کالاهایی را که ارائه می دهید اشاره کند. در غیر این صورت باعث سردرگمی مشتریان خود می شوید.
  • به این فکر کنید که دوست دارید استارت آپ شما چگونه شناخته شود.
  • نامی را انتخاب کنید که تلفظ و یادآوری آن آسان باشد.

علاوه بر این، هر استان قوانین و دستورالعمل های خاصی برای نامگذاری استارت آپ اعمال می کند. برخی از مواردی که در خصوص نام استارت آپ در تمام مناطق کانادا می بایست رعایت شود به شرح زیر است:

  • نام استارت آپ نباید مغایرتی با قوانین کشور کانادا داشته باشد.
  • نام استارت آپ نباید مشابه اسامی کسب و کارهای موجود باشد.
  • اسم استارت آپ نباید باعث فریب مردم شود.
  • نام استارت آپ باید به زبان انگلیسی یا فرانسوی، یا هر دو و یا ترکیبی از این دو زبان باشد.
  • نام استارت آپ باید با پسوندی تمام شود که نوع ساختار آن را مشخص می کند.
  • نام استارت آپ باید دارای ویژگی های توصیفی و متمایز باشد.

3- ثبت استارت آپ

قبل از اینکه کسب و کار خود را ثبت کنید، باید موارد زیر را در نظر بگیرید:

پس از اینکه مکان دفتر اصلی و منطقه یا استانی که می خواهید کار خود را در آن شروع کنید انتخاب کردید، وقت آن رسیده که برای ثبت استارتاپ در کانادا اقدام کنید. به منظور ثبت استارتاپ باید یک یک سازمان تعیین شده، ایده کسب و کار شما را حمایت کند. در صورتی که نتوانید حمایت مالی سازمان تعیین شده ای را دریافت کنید، درخواست شما مورد بررسی قرار نمی گیرد.

به این نکته توجه داشته باشید که ایده هایی که دارای برنامه های توسعه و رشد بلند مدت هستند و هدف آنها ایجاد شغل برای شهروندان کانادایی و توسعه اقتصاد این کشور است از شانس قابل توجهی برای پذیرش برخوردار هستند. کسب و کار شما نباید تنها برای شما و شرکا درآمد داشته باشد. علاوه بر این، استارتاپ شما نباید نوع کسب و کار سرمایه گذاری غیر فعالی ( مانند بازار املاک و مستغلات) باشد.

4- درخواست برای مجوز کار و گواهی ها

نوع مجوز و گواهی هایی که باید برای آنها درخواست دهید بسته به صنعت و منطقه ای که می خواهید در آن فعالیت کنید، متفاوت است. شما می توانید با مراجعه به سایت های استانی لیست مجوزهای مورد نیاز را بررسی کنید. مشاوران و وکلای موسسه حقوقی اصطهباناتی با توجه به تمام فرایندهای ثبت استارت آپ در کانادا، اطلاعات تخصصی و جامعی را در خصوص انواع مجوزها در مناطق مختلف در اختیار مراجعه کنندگان قرار می دهند.

5- درخواست ویزا

همانطور که قبلا اشاره کردیم، متقاضیان می توانند از طریق ویزای استارتاپ کانادا برای راه اندازی کسب و کار در این کشور اقدام کنند. به منظور واجد شرایط بودن برای ویزای استارتاپ، متقاضیان می بایست شرایط زیر را داشته باشند:

  • داشتن یک کسب و کار مناسب
  • ارائه نامه پشتیبانی از سازمان های تعیین شده برای راه اندازی استارتاپ در کانادا
  • برآورده کردن الزامات زبان انگلیسی یا فرانسوی
  • داشتن سرمایه کافی برای تامین هزینه های زندگی قبل از شروع کار و برای ثبت شرکت
  • دریافت شماره کسب و کار فدرال و شماره مالیاتی
  • دریافت مجوزهای لازم مرتبط با نوع شرکت
هزینه ثبت استارتاپ در کانادا

هزینه ثبت استارتاپ در کانادا

هزینه ثبت استارت آپ در کانادا

هزینه ثبت استارت آپ در کانادا به منطقه ای که می خواهید در آن فعالیت کنید و نوع کسب و کار بستگی دارد. در ابتدا به این نکته توجه داشته باشید که هزینه های ادرای و دریافت مجوز جدا از سرمایه اولیه برای راه اندازی استارت آپ است. به طور کلی سرمایه 100.000 دلار برای راه اندازی کسب و کار در سال اول توصیه می شود. علاوه بر این، دسترسی به منابع مالی بیشتر ( 300.000 دلار تا 500.000 دلار) در پیشبرد اهداف کسب و کار بسیار کمک می کند. در خصوص هزینه های جانبی برای ثبت استارت آپ در کانادا باید گفت که این هزینه ها حدود 1.000 تا 5.000 دلار پیش بینی می شود.

مزایا و معایب ثبت استارت آپ در کانادا

وجود بازار سرمایه گذاری بزرگ، زیر ساختهای بسیار توسعه یافته و امنیت حقوقی افراد زیادی را ترغیب به راه اندازی کسب و کار در کانادا کرده است. با توجه به اینکه شرکت ها و موسسات بزرگ زیادی در کانادا فعالیت می کنند، باید گفت که بازار کار این کشور برای استارت آپ های تازه تاسیس بسیار رقابتی است. با توجه به این بازار رقابتی، دولت کانادا با کمک های مالی متعددی که در اختیار کارآفرینان قرار می دهد آنها را در پیشبرد اهدافشان کمک می کند. موسسان استارت آپ ها در کانادا می توانند  وام های بانکی با درصد بسیار پایین و بازپرداخت طولانی مدت دریافت کنند.

یکی دیگر از مزایای ثبت استارت آپ در کانادا دسترسی به بازار کار در کشورهای مختلف است. کانادا تعداد زیادی توافقنامه های تجاری به کشورهای مختلف به امضا رسانده است که دسترسی بدون مانع به بازارهایشان را فراهم می کند. علاوه بر این، با توجه به همسایگی کانادا با ایالت متحده آمریکا، استارت آپ ها به راحتی می توانند محصولات و خدمات کسب و کار خود را در این کشور ارائه کنند. علاوه بر این، افرادی که موفق به ایجاد استارت آپ در کانادا می شوند، می توانند برای تابعیت و حق شهروندی در این کشور درخواست دهند.

اگر چه کانادا دارای سیاست های آزادانه ای برای ثبت استارتاپ در این کشوراست، اما قوانین پیچیده ای برای شروع کار در سطح فدرال و استانی کار را برای افراد غیر مقیم وجود دارد. البته باید گفت در این خصوص جای نگرانی نیست. وکلای برگزیده موسسه حقوقی اصطهباناتی با آشنایی کامل به تمام فرایندهای ایجاد استارتاپ در کانادا، شما را تا رسیدن به اهدافتان همراهی می کند.

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *