مهاجرت به صربستان

این روزها مبحث مهاجرت به یکی از داغ‌ترین و پرطرفدارترین موضوعات تبدیل شده است. یکی از گزینه های جالب توجه مهاجرت به صربستان است. در ادامه به راه های ممکن برای مهاجرتی معقول و مفید به این کشور خواهیم پرداخت. در پیمودن این مسیر و ارائه دانش مورد نیاز، راهنمایی مطمئن و آگاه در کنار شماست. مؤسسه‌ مهاجرتی و حقوقی برگزیده اصطهباناتی (توسعه گران مهر) در دفاتر تهران، شیراز و اصفهان همراه با علم و تجربه همگام شما هستند.

مشاوره رایگان
مشاوره رایگان

شرایط و روش های مهاجرت به کشور صربستان

کشور صربستان از جمله کشورهایی است که پس از برداشتن ‌ویزا برای ایرانیان مورد هجوم مهاجرین واقع شد، البته حدود مهر سال ۱۳۹۷ که مصادف با ماه اکتبر ۲۰۱۸ بود، این قانون لغو روادید برداشته شد و هم اکنون ایرانی ها برای سفر به این کشور نیاز به اخذ ویزا دارند. یکی از دلایل هجوم عجیب ایرانی، پیدا کردن راهی برای ورود به کشورهایی مثل آلمان و به طور کل ورود به حوزه شنگن بود. ولی مهم این است که پس از مسافرت های راحت و زیاد ایرانی ها به این کشور، سبب شد ایرانی ها این‌ کشور را بهتر بشناسند و سبب علاقه افراد برای مهاجرت به صربستان و‌ اخذ اقامت این کشور شد، در این مقاله به بررسی شرایط و راه های مهاجرت به این کشور می پردازیم.

مهاجرت به صربستان از طریق تحصیل

مجوز اقامت دو نوع است، مجوز اقامت موقت و مجوز اقامت دائم. برای مهاجرت به صربستان ابتدا باید مجوز اقامت موقت را دریافت کرد. چند راه برای اخذ اجازه اقامت موقت و شرایط زندگی در صربستان وجود دارد. بیشترین مواردی که مورد استفاده قرار می گیرند:

  • تاسیس یک شرکت در صربستان (در اغلب موارد فقط یکی) و یا تشکیل دفتر شعبه یا نمایندگی در صربستان (از شرکت خارجی خود)
  • کارآفرینی
  • اشتغال در یک شرکت صربستانی
  • ازدواج قانونی با یک شهروند صربستانی و یا با فردی که دارای مجوز اقامت دائم صربستان است.
  • مالکیت املاک در صربستان
  • تحصیل در دانشگاه های صربستان

مهاجرت به صربستان از طریق تحصیل

علاوه بر واجد شرایط بودن در یکی از موارد ذکر شده بالا برای تقاضای اقامت موقت در صربستان، باید مدارک لازم برای اثبات اینکه شما تحت پوشش بیمه درمانی صربستان هستید، را به مقامات رسمی ارسال کنید و همچنین پول کافی برای تامین هزینه خود در صربستان داشته باشید. مجوز اقامت موقت برای حداکثر یک سال صادر می شود، اما می توانید آن را تا زمانی که واجد شرایط برخی از موارد ذکر شده باشید، تمدید کنید. برای ارسال تقاضا جهت تایید اقامت موقت، مدارک زیر لازم است:

  • گذرنامه
  • گزارشی از مسکن
  • دو قطعه عکس 3*4 ( رنگی، پشت سفید و تمام رخ)
  • فرم های پر شده (سه نسخه)
  • فیش پرداختی از ارسال مدارک اقامت
  • ثروت کافی به جهت حمایت از خود
  • بیمه درمانی
  • توجیه نامه برای تقاضا: شخص کردن هدف از اقامت بیش از 90 روز در صربستان

مدرک لازم برای توجیه نامه تقاضا به جهت تحصیل در صربستان، گواهی از دانشگاه یا مدرسه ای که متقاضی در آن حضور دارد. پس از اتمام توانایی تمدید مجوز اقامت موقت خود، می توانید برای مجوز اقامت دائمی «green card صربستان» تقاضا دهید که می توانید با آن بدون محدودیت زمانی در صربستان زندگی کنید. شرایطی که برای مجوز اقامت دائم مورد نیاز است. بر اساس مجوز اقامت موقت متقاضی باید به مدت پنج سال تحت عنوان های مالکیت، کارآفرینی، اشتغال یا تحصیل در صربستان زندگی کند، در حالی که زمان لازم برای اخذ اقامت دائم از طریق ازدواج کوتاه تراست و تنها 3 سال زندگی در صربستان کافی است.

مهاجرت کاری به صربستان

مطابق قانون صربستان، کارفرمایان مجاز به استخدام خارجی هایی هستند که مجوز موق کار و اقامت داشته باشند. مدارک واجد شرایط بودن یک فرد خارجی برای کار باید در اختیار محل کار وی باشند. در کل دو نوع مجوز جهت اقامت و کار در صربستان صادر می شود، مجوز کاری و مجوز کار شخصی. برای دریافت مجوز کاری باید از سوی یک کارفرمای صربستانی دعوت به کار شوید. این مجوز به وضعیت شخصی اقامت فرد وابسته نبوده و تنها در صورتی صادر می شود که کارفرما بتواند ثابت کند نیروی کار مناسب او در کشور وجود ندارد.

در اینصورت کارفرما برای شما در خواست ویزا کرده و متعهد می شود که فرد استخدام شده را برای بیمه ی اجتماعی ثبت نام کند. در این صورت همچنین پرداخت هزینه های صدور مجوز بر عهده کارفرما خواهد بود. با داشتن این مجوز می توانید به برای کار به صورت خویش فرما کار برای کارفرمای دیگر و کار برای موارد خاص، اقدام نمایید. مجوز کار شخصی از طرف فرد خارجی ای درخواست می شود که اقامت دائم داشته، پناهنده باشد یا به گروهی خاص از پناهجویان متعلق باشد که به فرد امکان کار به صورت آزاد، خویش فرمایی یا بهره مندی از بیمه ی بیکاری را می دهد.

مهاجرت به صربستان از طریق سرمایه گذاری

برنامه دریافت شهروندی از طریق سرمایه گذاری (Citizenship Investmen Program) برنامه ای جدید و در حال رشد می باشد. این روند دولت صربستان در این روند رو به پیش رفت کارآفرینان، مدیران و رهبران را تشویق می کند تا در این برنامه شرکت کنند. همه ی افراد می توانند به راحتی در این برنامه شرکت کنند و همین امر باعث جذابیت بیشتر آن شده است. علاوه بر متقاضیان، افراد واجد شرایط برای همراهی متقاضی (citizenshop investment program) عبارتند از:

  • همسر
  • کودکان (تا سن 25 سالگی)
  • والدین (بالای 65 سال)

مهاجرت به صربستان از طریق سرمایه گذاری

اگر این سرمایه گذاری واجد شرایط و موفق باشد حداقل مبلغ سرمایه گذاری برای شخص متقاضی به همراه همسرش از صد هزار یورو به پانصد هزار یورو می رسد. همچنین دولت در ازای هر فرزند تحت تکلف فرد متقاضی 25000 یورو به این حداقل سرمایه اضافه خواهد کرد. متوسط سرمایه گذاری برای یک فرد مجرد تقریبا صد و سی و دو یوروی اروپا می باشد که این مبلغ هزینه دولت، هزینه ی کارشناسی، هزینه وکیل و بررسی سابقه را نیز در بر می گیرد. دو نوع سرمایه گذاری در این برنامه وجود دارد، سرمایه گذاری در بخش خصوصی و سرمایه گذاری بین سرمایه گذار و دولت (هدف این است که افزایش درآمد دولت). مراحل سرمایه گذاری:

  • انتخاب یک ملک از میان چندین ملکی که با دقت و بر اساس نیاز شما انتخاب شده است.
  • خرید ملک
  • ارائه یک وکیل محلی با وکالت محدود جهت کنترل همه موارد و مراحل خرید ملک.

مهاجرت به صربستان از طریق خرید خانه و ملک

خرید ملک تجاری در صربستان، خانه ها، آپارتمان ها می تواند توسط خارجیان صورت گیرد، اما نمی توانند زمین های کشاورزی را در صربستان خریداری کنند. زمین های کشاورزی دارای قوانین خاصی است و فقط قابل فروش به شهروندان صرب است، اما افراد شهروندی اتحادیه اروپا تحت شرایط خاص می توانند زمین های کشاورزی را در صربستان خریداری کنند. پس از این که ملک خود را انتخاب کردید، علاوه بر رفتن به سایت و بازرسی اموال، لازم است که به رسیدگی قانونی از اموال، بپردازید یعنی این که بررسی کنید آیا ملک در رهن بانک است یا نه و در مورد وام مسکن، حاشیه نویسی در اموال و غیره تحقیق کنید.

خرید یک خانه شانس ورود را افزایش نمی دهد، اما ضرری هم ندارد. خرید یک خانه مطمئنا یک راه ورود به صربستان است و در نهایت خانه به عنوان بخشی از اموال شما محسوب می شود. خرید ملک در صربستان برای مهاجران بسیار آسان است. خرید ملک گزینه ای مناسب برای افرادی است که می خواهند در صربستان زندگی کنند. قیمت ملک در صربستان بسیار ارزان است. کسانی که در صربستان ملکی را می خرند جزء شهروندان صرب می شوند.

صنعت املاک و مستغلات با مسائل متعددی روبرو است. در صربستان، وکلای املاک و مستغلات به طور حرفه ای آموزش دیده می شوند تا شما را در خرید ملک صربستان راهنمایی کنند. طرف های متعاهد توافق نامه ای را که توسط وکیل و اساسنامه دفتر اسناد رسمی تهیه شده است، امضاء می کنند. با این حال  به یاد داشته باشید که در آن لحظه، خریدار هنوز صاحب اموال مورد نظر نشده است.

مهاجرت به صربستان از طریق اردواج

پذیرش برای شهروندی صربستان به روش های مختلفی به دست می آید، اگر شما یک خارجی هستید که حداقل سه سال با یک مهاجر جمهوری صربستان ازدواج کرده اید و اقامت دائم در جمهوری صربستان را دریافت کرده اید، ممکن است شما به عنوان شهروند جمهوری صربستان پذیرفته باشید در صورتی که بیانیه امضا شده ای را ارائه کنید که شما جمهوری صربستان را کشور خود می دانید.

قانون در جمهوری صربستان تنها ازدواج های مدنی را به رسمیت می شناسد. درخواست برای ازدواج در یک دفتر ثبت شهرداری در شهر که در آن شما مایل به ازدواج هستید، تشکیل می شود. مراسم ازدواج دو تا سه روز پس از ارسال تمام مدارک انجام خواهد شد. شرایط اخذ اقامت صربستان را می توانید از مشاورین ما در موسسه حقوقی برگزیده اصطهباناتی (توسعه گران مهر) در دفاتر تهران، شیراز و اصفهان بخواهید.

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *