مهاجرت به سوئد از طریق ویزای ازدواج

اغلب افرادی که به کشور سوئد مهاجرت می کنند،مهاجران کاری یا پناهندگان و یا افرادی هستند که با یک شهروند سوئدی در یک رابطه بلند مدت ازدواج می کنند. از این رو افراد نمی توانند دقیقا و از ابتدا برای اقامت و مهاجرت به سوئد اقدام کنند ولی شیوه ها و شرایط مهاجرت به سوئد به صورت گسترده وجود دارد. که در این متن شیوه مهاجرت به سوئد از طریق ویزای ازدواج را مرور می کنیم.

مشاوره رایگان
مشاوره رایگان

شرایط مهاجرت به سوئد از طریق ویزای ازدواج

ابتدا باید بگوییم که کشور سوئد کشوری نیست که به شیوه ای منظم و ثابت چنان که در کانادا یا استرالیا معمول است مهاجر بپذیرد. در کشور سوئد برای مهاجرت راه هایی که به طور نرمال برای اکثر کشورهای اروپایی وجود دارد را می توان انتخاب کرد. اکثر افراد، تحصیل یا سرمایه گذاری یا اخذ ویزای کاری را برای مهاجرت و اقامت دائم در کشور مد نظر انتخاب می کنند،که گاهی بررسی پرونده سالها طول می کشد ولی بعد از دریافت ویزا فرد مشخصا به عنوان یک شهروند بالقوه وارد کشور می شود،اما این شیوه ای نیست که دقیقا در سوئد اجرا شود.

تابعیت سوئد از طریق ازدواج

 

تابعیت سوئد از طریق ازدواج

طبق قانون کشور سوئد چنانچه هر فردی همسر یک شهروند سوئدی شود (یعنی با یک شهروند سوئدی ازدواج کند) می تواند تابعیت و اقامت سوئد را اخذ کند. البته قانون تابعیت از طریق ازدواج در هر کشوری متفاوت می باشد،در واقع ویزای ازدواج یا سامبو (همزی) ویزایی می باشد که پیوند خانوادگی شخص با یک شهروند سوئدی دریافت می شود.برای دریافت این ویزا ابتدا شخص باید فرم درخواست را به اداره مهاجرت سوئد ارائه دهد.

شخص می بایست فرم درخواست خود را به یکی از سفارتخانه های سوئد (اگر خارج از سوئد می باشد) یا به اداره مهاجرت (اگر در آن زمان در داخل سوئد می باشد) تسلیم کند،بررسی مدارک معمولا شامل هزینه ای می باشد که این هزینه 1500 کرون است که باید این مبلغ یا معادل آن به ارز کشوری که در آن اقدام می شود را به حساب سفارت سوئد/اداره مهاجرت واریز کند. از دیگر مدارک مورد نیاز عکس و همچنین گذرنامه (پاسپورت) معتبر می باشد.

ویزای ازدواج کشور سوئد

حداکثر زمان قانونی برای انجام مصاحبه و پاسخ به درخواست فرد در خصوص ویزای ازدواج، پنج ماه است ولی معمولا حدود دو ماه بعد از تسلیم مدارک برای انجام مصاحبه دعوت صورت می گیرد. در این مصاحبه هدف اصلی این است که شخص بتواند ثابت کند که این پیوند یک رابطه واقعی است و یک ازدواج / رابطه مصلحتی برای دریافت ویزا نمی باشد و طبیعتا بهتر است کلیه مدارک مربوط در این زمینه در مصاحبه حضوری شخص نشان داده شود.

این مدارک می تواند شامل فیلم ها و عکس های ازدواج یا عکسهای خانوادگی یا سند ازدواج و غیره باشد. بعد از مصاحبه و در صورتی که شخص بتواند واقعی بودن رابطه را ثابت کند،به شخص یک ویزای دو ساله جهت اقامت تعلق می گیرد. شخصی که موفق به اخذ اقامت سوئد می شود در سوئد حق کار و حق اقامت را دارد و البته با این ویزا شخص می تواند در حوزه شینگن نیز تردد داشته باشد.

اقامت دائم در سوئد

ویزای ازدواج یا سامبو بعد از سپری شدن دوره دو ساله اش قابل تبدیل به ویزای اقامت دائم یا همان permanent residence permit است. یکی از شرایط اقامت سوئد این است که در این دو سال شخص با شریک زندگی خود رابطه مشترک داشته باشد و به طور یقین بتواند ثابت کند که با همسر خود یک رابطه واقعی داشته است،البته توجه به این نکته هم مهم است که در طی این دو سال نحوه زندگی کردن شخص در سوئد برای اداره مهاجرت این کشور مهم می باشد. طبیعتا برای اخذ اقامت اداره مهاجرت قبل از اتخاذ تصمیم برای اعطای ویزای دائم از سایر اداره های دولتی چون پلیس،اداره کنترل پرداخت صورت حسابها و اداره های امنیتی درباره فرد استعلام می کند،تا مطمئن شود که شخص در مدت زمان اقامت خود در سوئد رفتارهای شهروندی خوبی از خود نشان داده است.

زندگی در سوئد

بعد از دریافت ویزای اقامت دائم شخص از این حق برخوردار می باشد که برای تمام عمر می تواند در سوئد زندگی و کار کند، بعد از یک سال دیگر شخص می تواند برای دریافت گذرنامه (پاسپورت) سوئدی اقدام نماید. که در این صورت فرد با شهروند سوئدی هیچ تفاوتی ندارد و می تواند از تمام حقوق شهروندی مانند تحصیل ، کار در سوئد و…برخوردار باشد. سوئد کشوری است در اروپای شمالی با مساحت بسیار زیاد (450000 کیلومتر مربع) به طوری که این کشور از تمامی کشورهای عضو اتحادیه ی اروپا مساحت بیشتری دارد.

جمعیت سوئد در حدود 9.4 میلیون نفر می باشد که نسبت به مساحت گسترده ی آن بسیار پایین است و تمرکز جمعیت در مناطق جنوبی این کشور بیشتر است. شهر استکهلم(Stockholm)، پایتخت سوئد است که تنها سه میلیون نفر در شهر استکهلم و حومه آن زندگی می کنند. کشور سوئد از لحاظ آب و هوایی به سه ناحیه آب و هوایی تقسیم می شود که قسمت جنوبی سوئد با آب و هوای اقیانوسی،قسمت مرکزی با آب و هوای قاره ای مرطوب و قسمت شمالی دارای آب و هوای سرد و خشک می باشد. شهرهای استکهلم،گوتنبرگ،مالمو در بخش جنوبی واقع هستند.

اگر کشور سوئد برای زندگی انتخاب کرده اید مشاورین ارشد ما تجربه زندگی در سوئد و دیگر کشورها را دارند،پس با ما در ارتباط باشید تا شما را به صورت کامل راهنمایی کنیم.

1.5/5 - (2 امتیاز)

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *