مشاغل مورد نیاز در ایتالیا

عمده صنعت و مشاغل مورد نیاز در ایتالیا بیشتر به سمت تولید سرامیک و مواد شیمیایی می رود. همچنین می توان صنعت گردشگری را یکی از مشاغل پر درآمد این کشور دانست. علی رغم وضعیت اقتصادی ایتالیا، کارگران خارجی با ترکیب مناسب مهارت ها، مدارک و تجربه هنوز می توانند فرصت های کاری خوبی در این کشور پیدا کنند. طبق گفته مشاور کاری موسسه حقوقی توسعه گران مهر اکثر مشاغل مورد نیاز بازار کار ایتالیا را می توان در شهرهای فلورانس، میلان، جنوا و رم پایتخت یافت.

مشاوره رایگان
مشاوره رایگان

لیست مشاغل مورد نیاز ایتالیا

طبق گزارش صندوق بین المللی پول در سال 2018 در حالی که که ایتالیا هشتمین اقتصاد بزرگ جهان است اما هنوز هم بحران های مالی جهانی را تجربه می کند و دومین کشور با بالاترین میزان بدهی در اروپا است( بعد از یونان). عمده جمعیت 60 میلیونی ایتالیا در شمال این کشور ساکن هستند و فارغ التحصیلان بلند پرواز بیشتر امیدوارند که در شهرهای بزرگ شمالی کار پیدا کنند. تفاوت بین شمال و جنوب کاملا مشخص است. شمال ایتالیا بیشتر صنعتی و توسعه یافته است و به خاطر کمپانی های خصوص زیادی که در آن وجود دارد شناخته شده است. در حالیکه جنوب ایتالیا به شدت به کشاورزی و زراعت وابسته است. نرخ بیکاری در بخش جنوبی 29 درصد است. با توجه به این که هر ساله تعداد زیادی گردشگر برای دیدن مناظر دیدنی و معروف به ایتالیا سفر می کنند کارهای فصلی و قراردادهای موقت در صنعت گردشگری خیلی راحت تر از قراردادهای دائم در بخش های دیگر است.

  • صنعت اتومبیل
  • محصولات شیمیایی
  • مهندسی
  • بیمه
  • ارتباطات

بسیاری از افراد محلی به زبان انگلیسی مسلط نیستند بنابراین متاسفانه شما بدون داشتن درک بالایی از زبان ایتالیایی کار سختی خواهید داشت. از طرف دیگر توانایی صحبت کردن به زبان انگلیسی بسیار با ارزش است به خصوص در بخش آموزش و گردشگری. آموزش زبان انگلیسی به عنوان زبان خارجی یکی از مشاغلی است که به راحتی در دسترس است. بخش خدمات عمده فروشی، خرده فروشی و حمل و نقل بر اقتصاد حکمفرما شده است. تولید اقلام لوکسی مثل فشن، اتومبیل و مبل بخش قابل توجهی از تولیدات ایتالیا را تشکیل می دهد. ایتالیا همچنین یکی از بزرگترین تولید کنندگان شراب، روغن زیتون و میوه است

تعداد کمپانی های چند ملیتی در ایتالیا ممکن است کمتر از دیگر کشورهای اروپایی باشد اما برندهای بزرگی مثل FERRARI و LAMBORGHINI در صنعت اتومبیل و GUCCI،PRADA،VERSACE و ARMANI در صنعت طراحی مد در ایتالیا وجود دارد. مشاغل بدون تصدی معمولا در روزنامه ها و مجلات محلی و همچنین اینترنت تبلیغ می شود.

کمبود مهارت:

سازمان همکاری و توسعه اقتصادی(OECD) در سال 2017 گزارش داد که ایتالیا در حال حاضر از کمبود دانش و مهارت کافی در بخش های زیر رنج می برد:

  • کامپیوتر و الکترونیک
  • آموزش و پرورش
  • مهندسی، مکانیک و تکنولوژی
  • دانش ریاضیات
  • مشاغل آموزشی

تقاضای زیادی برای معلمان زبان انگلیسی در ایتالیا وجود دارد بنابراین رقابت برای این شغل زیاد است. بخش عمده ای از مشاغل آموزشی در شهرهای بزرگ مثل رم، فلورانس، و میلان در دسترس است هرچند که موقعیت های زیادی در کل کشور وجود دارد. شما می توانید در مدارس دولتی، در مدارس زبان خصوصی، دانشگاه ها یا در مشاغل به کارکنان آموزش انگلیسی دهید. شما می توانید به صورت آنلاین در آموزش زبان انگلیسی به عنوان زبان خارجی(TEFL) نام نویسی کنید. برخی از مشاغل آموزشی نیاز به مدرک لیسانس دارند

استخدام معلمین معمولا در اواسط بهار برای موقعیت های موجود در ماه سپتامبر/ اکتبر آغاز می شود. برای کسب اطلاعات بیشتر به مشاغل TEFL در ایتالیا بروید و به بخش مدارس زبان در ایتالیا ESL BASE مراجعه کنید.

شرایط اخذ ویزای کاری ایتالیا

چه به فشن و اتومبیل های پر سرعت علاقه داشته باشید چه به فرهنگ و تاریخ، ایتالیا قطعا برای شما جذاب خواهد بود. ایتالیا ترکیبی از استاندارد های بالای زندگی، شهرهای رونق یافته و سبک زندگی مدیترانه ای است که خارجی های زیادی را برای کار و زندگی و تفریح جذب می کند. اگر به این فکر می کنید که به عنوان یک خارجی به ایتالیا سفر کنید و قصد این را دارید که در آن مدت کار کنید شما در ابتدا نیاز به ویزای کار دارید. برای دریافت ویزای ایتالیا این متن را بخوانید.

ایتالیا یکی از کشورهای اتحادیه اروپا(EU) است بنابراین اگر شما از کشورهای اتحادیه اروپا، نروژ، ایسلند، لیختن اشتاین یا سوئیس هستید برای زندگی یا کار در ایتالیا نیاز به مجوز ندارید. اگر از کشورهای دیگر هستید باید الزامات ویزا برای مهاجرت به ایتالیا را داشته باشید. قابل ذکر است که ایتالیا برای ویزا برای اکثر مشاغل از سیستم سهمیه بندی استفاده می کند.

شرایط اخذ ویزای کاری ایتالیا

شرایط اخذ ویزای کاری ایتالیا

این بدین معنی است که شما تنها در صورتی می توانید ویزای کار دریافت کنید که تمام شرایط مربوطه را داشته باشید و سهمیه تا زمان پروسه درخواست شما تغییر نکند. بعضی از مشاغل که کمبود نیروی کار دارند جز سهمیه بندی نیستند. علاوه براین اگر شما در مدت زمان کوتاهی یک کارفرما را پیدا کنید ممکن است از تعدادی از سهمیه ها معاف باشید.

برای دریافت ویزای کار ایتالیا در ابتدا باید یک پیشنهاد شغلی داشته باشید. این به این دلیل است که کارفرمای شما نیمی از پروسه درخواست ویزای کار شما را تکمیل می کند. کارفرما باید درخواست برای ویزا را از SINGLE DESK بخش مهاجرت PREFETTURA محل خود شروع کند. وب سایت وزارت کشور ایتالیا در مورد درخواست اولیه اطلاعات با جزئیات بیشتری را در اختیار شما قرار می دهد. به دلیل اینکه این پروسه به صورت منطقه ای اجرا می شود، الزامات موجود ممکن است نسبت به منطقه ای که می خواهید در آن کار کنید متفاوت باشد.

اگر درخواست شما موفقیت آمیز بود و تا آن زمان سهمیه های مهاجرت تغییر نکرده بود( یا برای کاری می آیند که از سهمیه معاف است) کارفرما به شما مجوز کار می دهد. PREFETTURA محلی به کنسولگری یا سفارت ایتالیا اطلاع میدهد که درخواست شما می تواند پیش برود. تمام مدارک توسط کارفرما به صورت الکتریکی به سفارت کشور ارسال میشود. بنابراین نیازی نیست که شما کپی مدارک را ارائه کنید. سفارت کشور به شما یک ویزای ورود می دهد که پروسه آن کمتر از 30 روز است. از زمانی که مجوز شما صادر شد شما باید ظرف شش ماه به سفارت ایتالیا مراجعه کنید و ویزا را دریافت کنید.

میزان درآمد مشاغل در ایتالیا برای خارجی ها

متوسط حقوق در رم ایتالیا: بررسی وضعیت اقتصادی در پایتخت ایتالیا، یکی از زیباترین شهرهای جهان. آیا تمایل دارید که در رم سرمایه گذاری یا کار کنید؟ در اینجا متوسط حقوق در رم پایتخت ایتالیا و یکی از پربازدیدترین شهرهای جهان بررسی شده است.

حداقل دستمزد در رم ایتالیا

هرچند که حداقل دستمزد رسمی در ایتالیا وجود ندارد اما برخی از بخش های اقتصادی، حداقل دستمزد را توسط اتحادیه ها مشخص کرده اند. اکثر اتحادیه ها حداقل دستمزد 7 یورو در ساعت را مشخص کرده اند. این میزان کمی کمتر از میزان حداقل حقوق در اتحادیه های آلمان است.

مهم است که بدانید متوسط حقوق در رم بالاتر از متوسط حقوق در ایتالیا است. اکثر مشاغل که حتی کمترین میزان حقوق را دارند در پایتخت حقوق بالاتری دریافت می کنند. در حال حاضر متوسط حقوق در رم 1400 یورو در ماه است. حتی اگر متوسط حقوق در رم بالاتر از استاندارد های ایتالیا باشد مهم این است که هزینه زندگی در رم نیز بالا است مخصوصا وقتی که باید اجاره پرداخت کنید.

صحبت کردن به زبان ایتالیایی برای اکثر مشاغل مورد نیاز است هر چند که استثنائاتی وجود دارد. در برخی از مشاغل در صنعت آموزش و توریست نیازی به زبان ایتالیای نیست. یادگیری زبان ایتالیایی به شدت توصیه می شود زیرا در مقایسه با دیگر کشورهای اروپایی تعداد کمی از مردم می توانند به زبان انگلیسی صحبت کنند.

حداقل دستمزد در رم ایتالیا

حداقل دستمزد در رم ایتالیا

مدارک مورد نیاز جهت مشاغل مورد نیاز ایتالیا

از آنجایی که کارفرمای شما موظف است به نیابت از شما برای اخذ ویزا درخواست دهد، به احتمال زیاد از شما خواهد خواست که برخی از کارهای اداری و کاغذ بازی هایی انجام دهید. کارفرمای شما، باید به مسئولین مهاجرتی در خصوص شغلی که قصد انجام آن را دارید و همچنین تدارکاتی که برای زندگی در کشور ایتالیا طی مدت زمان قید شده در قرارداد دیده اید توضیح دهد. مدارکی که کارفرما لازم است به مسئولین ارائه دهد بسته به موقعیت های مختلف متفاوت خواهد بود و معمولا شامل این موارد می شود:

  1. پاسپورت معتبر جزو شرایط مهاجرت به ایتالیا است
  2. قرارداد مسکن شما ( به ایتالیایی)، که شما نیز می بایست آن را امضا کرده باشید
  3. مدرکی مبنی بر اینکه توان پرداخت هزینه های بازگشت به کشور محل زندگی خود را خواهید داشت
  4. مدارکی که نشان گر صلاحیت شما برای کار باشند و رزومه شما

پس از اینکه کارفرمای شما این مدارک را به مسئولین مهاجرتی ایتالیا تحویل داد، این افراد قبل از صدور مجوز کار، ممنوعیت های ورود شما به این کشور را چک خواهند کرد. بسته به کاری که قصد انجام ان را دارید ممکن است بتوانید برای دریافت کارت آبی (Blue Card) اتحادیه اروپا نیز درخواست دهید. درست مانند گرین کارت آمریکایی، این سند به شما اجازه کار در محدوده بیشتر کشور های عضو اتحادیه اروپا ( به جز دانمارک، ایرلند و بریتانیا) خواهد داد.

برای این که واجد شرایط اخذ بلو کارت باشید، باید تبعه یکی از کشور های غیر اروپایی باشید، در زمینه ای تخصص داشته باشید ( معمولا به این معناست که مدرک کارشناسی خود را از یکی از دانشگاه ها دریافت کرده باشید یا 5 سال سابقه کاری حرفه ای داشته باشید ) و یا اینکه پیشنهاد کاری ای در این محدوده به شما شده باشد یا در حال حاضر قراردادی کاری دارید.

فرایند درخواست کارت آبی، توسط کشور های عضو این اتحادیه به سرعت پیش برده می شود، به این معنا که دریافت آن معمولا نسبت به سایر ویزای های کاری زمان کمتری می برد. اما با این وجود ممکن است تا سه ماه طول بکشد. هرچند که شما فرایند درخواست خود را به صورت آنلاین آغاز می کنید، مدت زمان انجام فرایند تا حد زیادی بستگی به شرایط شخصی خودتان خواهد داشت.

مشاورین موسسه حقوقی برگزیده اصطهباناتی (توسعه گران مهر) با تجربه فراوان در زمینه اخذ ویزای تابعیت اقامت ایتالیا، شما را در این زمینه راهنمایی و هدایت نموده و مراحل اخذ پذیرش و ویزای شما را با به صورت تضمینی به سرانجام میرساند.

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *