مزایا و معایب تحصیل در آذربایجان

کشور زیبای آذربایجان در سال های اخیر مورد توجه مهاجران تحصیلی قرار گرفته است. در همین راستا در این مقاله به بررسی مزایا و معایب تحصیل در آذربایجان می پردازیم. در این مقاله می خوانید:

مشاوره رایگان
مشاوره رایگان
  • اهمیت تحصیل در آذربایجان
  • چگونگی تحصیل در آذربایجان
  • مزایا و معایب تحصیل کارشناسی در آذربایجان
  • مزایا و معایب تحصیل کارشناسی ارشد در آذربایجان
  • مزایا و معایب تحصیل دکترا در آذربایجان
  • مزایای تحصیل در آذربایجان
  • اعتبار و ارزش علمی مدرک تحصیلی
  • عدم نیاز به مدرک مهارت زبان انگلیسی
  • تحصیل به زبان های انگلیسی، روسی و آذری
  • پایین بودن هزینه های تحصیل و زندگی
  • برخورداری از بورسیه های تحصیلی
  • شباهت های فرهنگی و آداب و رسوم
  • امکان اخذ اقامت آذربایجان از طریق تحصیل
  • سخن آخر
  • سوال های متداول در مورد مزایا و معایب تحصیل در آذربایجان

اهمیت تحصیل در آذربایجان

کشور همسایه آذربایجان بنا به دلایل فراوانی همچون پایین بودن هزینه های تحصیل و زندگی و عدم نیاز به مدرک مهارت زبان از مقاصد تحصیلی متقاضیان ایرانی محسوب می شود. اعتبار و اهمیت مدرک تحصیلی دانشگاهی این کشور در بیش از 50 کشور جهان و قرابت و نزدیکی جغرافیایی و فرهنگ و آداب و رسوم را می توان از دیگر دلایل تحصیل در این کشور برشمرد.کشور آذربایجان با تنوع آب و هوایی شگفت، فعال بودن صنایع گاز و نفت و وجود فرصت های شغلی فراوان در این سال ها توانسته است مهاجران زیادی را به خود جذب کند. ثبات اقتصادی و تورم پایین و رونق اقتصادی از مهم ترین مشخصه های تعیین کننده اقتصاد پویا و فعال یک کشور برای مهاجرت محسوب می شود.این کشور عضو سازمان های تجارت جهانی، صندوق بین المللی پول و بانک توسعه اروپا است. قرابت جغرافیایی، پایین بودن هزینه های زندگی، ثبات اقتصادی و سیاسی و شباهت های فرهنگی و تاریخی کشور آذربایجان با ایران موجب شده است تا متقاضیان زیادی از ایران به این کشور مهاجرت کنند.

بر این اساس متخصصان و کارشناسان موسسه حقوقی و مهاجرتی وکلای برگزیده اصطهباناتی به تهیه این مقاله پرداختند تا به بررسی مزایا و معایب تحصیل در این کشور بپردازد و موارد مثبت و منفی در مورد تحصیل در این کشور را شرح دهند. اگر در صدد مهاجرت تحصیلی به آذربایجان می باشید و اطلاع چندانی از این کشور ندارید، مطالعه این مقاله را از دست ندهید. با ما همراه باشید.

چگونگی تحصیل در آذربایجان

یکی از روش های مهاجرت به کشور آذربایجان تحصیل در این کشور است. بالا بودن کیفیت آموزشی دانشگاه ها، اعتبار و ارزش مدارک دانشگاه ها و به طور کلی دارا بودن نظام آموزشی خوب از جمله مهم ترین موارد و مزیت های مهاجرت تحصیلی متقاضیان به این کشور می باشد.برخورداری دانشجویان از بورسیه های تحصیلی این کشور موجب شده است تا دانشجویانی که از تمکن مالی کمتری برخوردار هستند نیز بتوانند در بهترین دانشگاه های این کشور تحصیل کنند. دانشجویان با اخذ مجوز کار پاره وقت دانشجویی می توانند بخشی از هزینه های تحصیل و زندگی خود در این کشور را تامین کنند.دانشگاه های کشور آذربایجان تسهیلات فراوانی را برای جذب دانشجویان خارجی در نظر گرفته اند. متقاضیان اخذ اقامت کشور آذربایجان می توانند از طریق تحصیل اقدام کنند. متقاضیانی که قصد تحصیل در کشور آذربایجان را دارند، نیاز به ویزای تحصیلی دارند.بدین منظور متقاضی باید از طریق یک ویزای تحصیلی وارد این کشور شود و درخواست مجوز اقامت دهد. دانشگاه های کشور آذربایجان از سیستم آموزشی همانند سیستم آموزشی کشورهای اروپایی برخوردار است.دانشگاه های آذربایجان در تمامی مقاطع تحصیلی لیسانس، فوق لیسانس و دکترا دانشجو می پذیرد. زبان تدریس در این دانشگاه ها انگلیسی و آذری است.متقاضیانی که قصد اخذ ویزای تحصیلی آذربایجان را دارند، باید دارای دیپلم دبیرستان باشند.متقاضی با تحصیل و اخذ ویزای تحصیلی نمی تواند اقامت دائم این کشور را اخذ کند، اما پس از تمام شدن دوره تحصیلی و تبدیل ویزای تحصیلی به ویزای کاری و واجد شرایط بودن می تواند اقامت این کشور را دریافت کند.

مزایا و معایب تحصیل کارشناسی در آذربایجان

متقاضیان برای تحصیل در مقطع کارشناسی و لیسانس آذربایجان نیازمند مدرک تحصیلی دیپلم می باشند. طول مدت تحصیلی لیسانس در این کشور در حدود ۳ تا ۴ سال می باشد. از مهم ترین مزایای تحصیل در مقطع کارشناسی و لیسانس دانشگاه های آذربایجان موارد زیر را می توان نام برد:

  • زبان تحصیل در مقطع کارشناسی آذربایجان به زبان انگلیسی و آذری می باشد. وجود دانشگاه های برتر انگلیسی زبان موجب شده است تا مهاجران به راحتی این کشور را برای تحصیل انتخاب کنند.
  • دانشجویان با اخذ مجوز کار پاره وقت دانشجویی تا ۱۰ ساعت در هفته می توانند بخشی از هزینه های زندگی و تحصیل خود در این کشور را تامین کنند.
  • اخذ مجوز کار پاره وقت دانشجویی فرصت عالی را در اختیار دانشجویان قرار می دهد تا در حین تحصیل با کسب تجربه و مهارت شغلی زمینه لازم در جهت اشتغال پس از فارغ تحصیلی و اخذ اقامت این کشور را فراهم کنند.
  • اگر متقاضی فاقد مهارت و تسلط به زبان انگلیسی باشد، می تواند در دوره های آمادگی زبان انگلیسی در دانشگاه های آذربایجان شرکت کند و پس از کسب مهارت لازم زبانی تحصیل در دانشگاه های این کشور را شروع کند.
  • متقاضیان بین المللی می توانند در خوابگاه های دانشجویی اقامت کنند و ماهانه در حدود 200 دلار پرداخت کنند.
  • دانشجویان با برخورداری از بورسیه های تحصیلی در دوره کارشناسی می توانند هزینه های تحصیل خود در کشور آذربایجان را تامین کنند.
  • از جمله معایب تحصیل در مقطع کارشناسی و لیسانس آذربایجان می توان گفت که سطح کیفیت دانشگاه های آذربایجان در حد دانشگاه های اروپا نمی باشد.
مزایا و معایب تحصیل کارشناسی در آذربایجان

مزایا و معایب تحصیل کارشناسی در آذربایجان

مزایا و معایب تحصیل کارشناسی ارشد در آذربایجان

متقاضیان تحصیل در مقطع کارشناسی ارشد و فوق لیسانس آذربایجان باید دارای مدرک کارشناسی و مدرک مهارت زبان انگلیسی آیلتس ۶.۵ باشند. مدت زمان تحصیل در مقطع کارشناسی ارشد آذربایجان در حدود ۲ سال می باشد.از مهم ترین مزیت های تحصیل در مقطع کارشناسی ارشد و فوق لیسانس آذربایجان موارد زیر می باشد:

  • دانشجویان مقطع کارشناسی ارشد با اخذ مجوز کار دانشجویی تا ۲۰ ساعت در هفته می توانند کار دانشجویی انجام دهند و علاوه بر کسب درآمد و تامین قسمتی از هزینه های زندگی و تحصیل خود زمینه لازم در جهت کسب تجربه کاری و مهارت حرفه ای برای اشتغال آینده خود را فراهم کنند.
  • پایین بودن هزینه های تحصیل در مقطع کارشناسی ارشد یکی از مهم ترین دلایل مهاجران تحصیلی برای تحصیل در مقطع کارشناسی ارشد دانشگاه های آذربایجان محسوب می شود.
  • تحصیل به زبان انگلیسی مهم ترین مزیت مهاجرت تحصیلی به آذربایجان می باشد.
  • از معایب تحصیل در این کشور این است که برخی از رشته های مقطع کارشناسی ارشد در دانشگاه ها و موسسه های آموزش عالی آذربایجان مورد تائید وزارت بهداشت و وزارت علوم ایران نمی باشند.

مزایا و معایب تحصیل دکترا در آذربایجان

متقاضیان تحصیل در مقطع دکترا آذربایجان باید دارای مدرک کارشناسی ارشد یا فوق لیسانس باشند. از مهم ترین مزیت های تحصیل در آذربایجان موارد زیر را می توان برشمرد:

  • یکی از شرایط مهم در اخذ پذیرش در دوره دکترا آذربایجان مورد تائید قرار گرفتن رزومه و سابقه علمی تحصیلی متقاضی از طرف استاد راهنمای آذربایجانی می باشد.
  • دانشجویان در دوره دکترا بر اساس سطح علمی می توانند به تحصیل در گرایش های دکترای علمی و دکترای فلسفی بپردازند.
  • از مهم ترین معایب تحصیل در آذربایجان می توان به مورد تائید نبودن برخی از رشته های مقطع دکترا از لحاظ وزارت بهداشت و علوم ایران اشاره کرد.

مزایای تحصیل در آذربایجان

متقاضیانی که ویزای تحصیلی آذربایجان را اخذ می کنند و در این کشور تحصیل و زندگی می کنند، از مزایایی برخوردار می شوند.از مهم ترین این مزیت ها پایین بودن هزینه های تحصیل و زندگی، توسعه یافتگی خدمات درمانی و پزشکی، وجود فرصت های کاری و شغلی و رونق گردشگری و صنعت توریسم و همچنین اخذ اقامت با روش های گوناگون را می توان نام برد. در ادامه به بررسی دیگر مزایای مهم تحصیل در آذربایجان می پردازیم:

مزایای تحصیل در آذربایجان

مزایای تحصیل در آذربایجان

اعتبار و ارزش علمی مدرک تحصیلی

بالا بودن سطح علمی و کیفیت دانشگاه های آذربایجان موجب شده است تا متقاضیان پس از تمام شدن دوره تحصیلی نه تنها در کشور آذربایجان بلکه در کشورهای دیگر نیز به راحتی شغل مورد نظر خود را پیدا کنند.یکی از موارد تاثیرگذار در اهمیت مدرک تحصیلی و کیفیت سیستم آموزشی آذربایجان نقش سیستم آموزشی کشور روسیه در نظام آموزشی این کشور می باشد. یکی دیگر از موارد مهم در این اعتبار پیروی دانشگاه های آذربایجان از نظام بولونیا و همکاری های متقابل با دانشگاه های جهان و انجام پروژه های مشترک می باشد.متقاضیان با مدرک تحصیلی دانشگاه های آذربایجان می توانند در دانشگاه های کشورهای دیگر نیز ادامه تحصیل دهند. مدارک تحصیلی دانشگاه های آذربایجان در 50 کشور جهان مورد پذیرش و تائید قرار دارند.

عدم نیاز به مدرک مهارت زبان انگلیسی

یکی از موارد مهم در اخذ پذیرش تحصیلی از دانشگاه های آذربایجان عدم نیاز به مدرک مهارت زبان می باشد. در واقع دارا بودن مدرک مهارت زبان را می توان یکی از موانع و مشکلات موجود در مهاجرت تحصیلی به کشورهای اروپایی محسوب کرد که این شرط از جمله شرایط اخذ پذیرش دانشگاه های آذربایجان حذف شده است.متقاضیان با اخذ پذیرش تحصیلی و اخذ ویزای تحصیلی آذربایجان در صورت عدم آشنایی به زبان انگلیسی می توانند در دوره های 6 ماهه و یک ساله آموزش زبان دانشگاه ها شرکت کنند و پس از کسب مهارت لازم تحصیل در دانشگاه ها را شروع کنند.

تحصیل به زبان های انگلیسی، روسی و آذری

متقاضیان با تحصیل در کشور آذربایجان فرصت فراگیری زبان های روسی و انگلیسی و آذری را پیدا می کنند. از آن جا که بیشتر رشته های تحصیلی دانشگاه های این کشور به زبان انگلیسی تدریس می شوند، متقاضیان می توانند به زبان انگلیسی تحصیل کنند.متقاضیانی که فاقد مدرک مهارت زبان انگلیسی می باشند نیز می توانند در دوره های آمادگی زبان در دانشگاه های این کشور شرکت کنند و پس از اخذ مدرک و مهارت زبانی لازم تحصیل در دانشگاه های آذربایجان را شروع کنند.

پایین بودن هزینه های تحصیل و زندگی

یکی از مهم ترین موارد در تحصیل در کشور آذربایجان پایین بودن هزینه های تحصیل و هزینه زندگی در آذربایجان می باشد. هزینه های مناسب تحصیل در مقاطع مختلف و هزینه های زندگی مقرون به صرفه از مهم ترین دلایل متقاضیان در انتخاب کشور آذربایجان برای تحصیل می باشد.

  • به طور کلی هزینه های تحصیل در مقطع کارشناسی سالانه در حدود 2000 تا 3000 دلار می باشد.
  • هزینه های تحصیل در مقطع کارشناسی ارشد سالانه در حدود 2000 تا 4000 دلار می باشد.
  • هزینه های تحصیل در مقطع دکترا سالانه در حدود 3000 دلار تا 5000 دلار می باشد.
  • متقاضیان برای تحصیل پزشکی آذربایجان باید سالانه در حدود 50.000 دلار تا 70.000 دلار پرداخت کنند.
پایین بودن هزینه های تحصیل و زندگی در آذربایجان

پایین بودن هزینه های تحصیل و زندگی در آذربایجان

برخورداری از بورسیه های تحصیلی

دانشجویان مشغول تحصیل در مقطع های کارشناسی ارشد و دکترا آذربایجان می توانند از بورسیه های تحصیلی دانشگاه های این کشور برخوردار شوند. دانشجویان در برخی از رشته های دکترا آذربایجان می توانند به طور رایگان تحصیل کنند. از جمله شرایط اعطای بورسیه های تحصیلی می توان به بالا بودن معدل درسی و تحصیل حداقل 2 ترم تحصیلی را نام برد.

شباهت های فرهنگی و آداب و رسوم

وجود شباهت های فرهنگی و نزدیکی فرهنگ و آداب و رسوم و تا حدودی زبان مشترک با بخشی از کشور ایران موجب شده است تا در سال های اخیر بسیاری از متقاضیان ایرانی برای تحصیل این کشور را در فهرست مهاجرتی خود قرار دهند.علاوه بر این موارد نزدیکی جغرافیایی نیز از موارد مهم در انتخاب این کشور برای مهاجرت تحصیلی می باشد. مهاجران در جمع مردم خونگرم و صمیمی کشور آذربایجان کمتر احساس غریبی می کنند.

امکان اخذ اقامت آذربایجان از طریق تحصیل

از میان روش های اخذ اقامت آذربایجان بهترین و راحت ترین روش تحصیل در این کشور است. گرچه خود تحصیل موجب اخذ اقامت این کشور نمی شود اما می تواند زمینه لازم برای اخذ این تابعیت در آینده را فراهم کند. متقاضیانی که از طریق تحصیل در این کشور زندگی و اقامت داشته باشند و به مدت ۵ سال به طور دائم در این کشور زندگی کرده باشند، می توانند اقامت دائم این کشور را اخذ کنند.دانشجویان پس از فارغ تحصیلی در آذربایجان می توانند برای اخذ اقامت این کشور به کار و اشتغال بپردازند و با یافتن کار ویزای تحصیلی خود را به ویزای کاری تبدیل کنند. دانشجویان با تجربه و مهارت کاری کسب شده در دوران دانشجویی به واسطه اشتغال دانشجویی می توانند زمینه لازم را در اشتغال پس از فارغ تحصیلی فراهم کنند.دانشجویان از روش های دیگر مانند ازدواج با تبعه آذربایجان، سرمایه گذاری و ثبت شرکت نیز می توانند اقامت این کشور را اخذ کنند. متقاضیانی که پس از تمام شدن دوره تحصیلی خود در این کشور با پیدا کردن کار ویزای تحصیلی خود را به ویزای کاری تبدیل کرده باشند، در این کشور به طور دائم فعالیت اقتصادی داشته باشند و مالیات خود را پرداخته باشند می توانند اقدام به اخذ اقامت این کشور کنند.به منظور اخذ اقامت دائم آذربایجان متقاضی باید با قوانین و مقررات کشور آذربایجان آشنایی داشته باشد و از این قوانین و مقررات پیروی و تبعیت کند. علاوه بر این متقاضی باید دارای منبع درآمد و درآمد کافی برای زندگی در این کشور باشد.

سخن آخر

در این مقاله به بررسی مزایا و معایب تحصیل در آذربایجان پرداختیم. از مجموع موارد شرح داده شده در این مقاله این نتیجه را می توان گرفت که کشور آذربایجان یک گزینه خوب برای تحصیل محسوب می شود. وجود دانشگاه های خوب، بالا بودن کیفیت آموزشی دانشگاه ها و امکان اعطای بورسیه های تحصیلی عالی از امتیازهای تحصیل در این کشور محسوب می شود.
به طور کلی شباهت های فرهنگی، زبان تقریبا مشترک، قرابت جغرافیایی و پایین بودن هزینه های زندگی و تحصیل از مهم ترین عوامل در گرایش و جذب مهاجران تحصیلی به این کشور زیبا محسوب می شود.

اگر نیازمند اطلاعات بیشتر در مورد مزایا و معایب تحصیل در آذربایجان می باشید، می توانید از خدمات مشاوره ای مهاجرتی موسسه حقوقی و مهاجرتی وکلای برگزیده اصطهباناتی بهره مند شوید. مشاوران برجسته و مجرب موسسه ما با سابقه صدها پرونده مهاجرت تحصیلی و شغلی در شعبه های تهران، شیراز، اصفهان، تبریز و مشهد بهترین گزینه مهاجرتی را بر اساس شرایط زندگی، سن، تحصیلات و بودجه به متقاضیان ارائه می دهند. این مشاوران از ابتدای تشکیل پرونده تا رسیدن به مقصد در کنار متقاضیان خواهند بود تا این مسیر سخت و ناهموار را سهل و هموار نمایند.این مقاله به بررسی مزایا و معایب تحصیل در آذربایجان پرداخت. اگر می خواهید در رشته های مختلف تحصیلی در دانشگاه های معتبر تحصیل کنید، اگر فاقد تمکن مالی کافی برای تحصیل در کشورهای اروپایی می باشید، اگر قصد تحصیل بدون مدرک زبان را دارید، اگر می خواهید به زبان انگلیسی تحصیل کنید، تحصیل در آذربایجان را انتخاب کنید. پایین بودن هزینه های تحصیل و زندگی و اعتبار مدراک دانشگاهی آذربایجان و همچنین امکان اخذ اقامت دائم آذربایجان از مهم ترین مزیت های تحصیل و زندگی در این کشور است. از مهم ترین دلایل تحصیل در آذربایجان می توان به شباهت های فرهنگی و جغرافیایی و پایین بودن هزینه های زندگی و تحصیل اشاره کرد. به منظور کسب اطلاعات بیشتر در این مورد می توانید از مشاوره های مهاجرتی متخصصان و کارشناسان برجسته و زبده موسسه حقوقی و مهاجرتی وکلای برگزیده اصطهباناتی برخوردار شوید که بهترین گزینه مهاجرت را برای شما انتخاب می کنند.

سوال های متداول در مورد مزایا و معایب تحصیل در آذربایجان

1- معایب تحصیل در مقطع کارشناسی ارشد آذربایجان چیست؟

برخی از رشته های مقطع کارشناسی ارشد در دانشگاه ها و موسسه های آموزش عالی آذربایجان مورد تائید وزارت بهداشت و وزارت علوم ایران نمی باشند.

2- مهم ترین معایب تحصیل دکترا در آذربایجان چیست؟

از مهم ترین معایب تحصیل در آذربایجان می توان به مورد تائید نبودن برخی از رشته های مقطع دکترا از لحاظ وزارت بهداشت و علوم ایران اشاره کرد.

3- اهمیت مدرک تحصیلی دانشگاهی آذربایجان در جهان چیست؟

پیروی دانشگاه های آذربایجان از نظام بولونیا و متقاضیان با مدرک تحصیلی دانشگاه های آذربایجان می توانند در دانشگاه های کشورهای دیگر نیز ادامه تحصیل دهند. مدارک تحصیلی دانشگاه های آذربایجان در 50 کشور جهان مورد پذیرش و تائید قرار دارند.

4- آیا برای تحصیل در آذربایجان دارا بودن مدرک زبان الزامی است؟

در واقع دارا بودن مدرک مهارت زبان را می توان یکی از موانع و مشکلات موجود در مهاجرت تحصیلی به کشورهای اروپایی محسوب کرد که این شرط از جمله شرایط اخذ پذیرش دانشگاه های آذربایجان حذف شده است.

5- امکان تحصیل به چند زبان در آذربایجان وجود دارد؟

متقاضیان با تحصیل در کشور آذربایجان فرصت فراگیری زبان های روسی و انگلیسی و آذری را پیدا می کنند. از آن جا که بیشتر رشته های تحصیلی دانشگاه های این کشور به زبان انگلیسی تدریس می شوند، متقاضیان می توانند به زبان انگلیسی تحصیل کنند.

6- هزینه های تحصیل کارشناسی و کارشناسی ارشد آذربایجان چقدر است؟

به طور کلی هزینه های تحصیل در مقطع کارشناسی سالانه در حدود 2000 تا 3000 دلار می باشد. هزینه های تحصیل در مقطع کارشناسی ارشد سالانه در حدود 2000 تا 4000 دلار می باشد.

7- هزینه های تحصیل دکترا و رشته پزشکی آذربایجان چقدر است؟

هزینه های تحصیل در مقطع دکترا سالانه در حدود 3000 دلار تا 5000 دلار می باشد. متقاضیان برای تحصیل پزشکی آذربایجان باید سالانه در حدود 50.000 دلار تا 70.000 دلار پرداخت کنند.

8- آیا امکان اخذ بورسیه های تحصیلی در آذربایجان وجود دارد؟

دانشجویان مشغول تحصیل در مقطع های کارشناسی ارشد و دکترا آذربایجان می توانند از بورسیه های تحصیلی دانشگاه های این کشور برخوردار شوند. دانشجویان در برخی از رشته های دکترا آذربایجان می توانند به طور رایگان تحصیل کنند.

9- آیا امکان اخذ اقامت آذربایجان از طریق تحصیل وجود دارد؟

متقاضیانی که از طریق تحصیل در این کشور زندگی و اقامت داشته باشند و به مدت ۵ سال به طور دائم در این کشور زندگی کرده باشند، می توانند اقامت دائم این کشور را اخذ کنند.

10- شرایط اخذ اقامت دائم آذربایجان از طریق تحصیل چیست؟

متقاضی با قوانین و مقررات کشور آذربایجان آشنایی داشته باشد و از این قوانین و مقررات پیروی و تبعیت کند. متقاضی دارای منبع درآمد و درآمد کافی برای زندگی در این کشور باشد.

11- مزایای تحصیل و زندگی در آذربایجان چیست؟

پایین بودن هزینه های تحصیل و زندگی، توسعه یافتگی خدمات درمانی و پزشکی. وجود فرصت های کاری و شغلی، رونق گردشگری و صنعت توریسم، اخذ اقامت با روش های گوناگون

2/5 - (1 امتیاز)

مطالب مرتبط

2 دیدگاه برای “مزایا و معایب تحصیل در آذربایجان

  1. ata گفت:

    با سلام ایا میشه از دانشگاه های اذربایجان بعد از پزشکی عمومی برای ترکیه انتقالی گرفت؟

    یا در خود اذربایجان تخصص خوند؟

    1. کارشناس مهاجرتی اصطهباناتی گفت:

      با سلام و عرض ادب
      بله، امکان اقدام برای هر دو روش وجود دارد..

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *