قوانین ازدواج در فرانسه

اگر قصد دارید در فرانسه ازدواج کنید، این راهنمایی که در مقاله زیر از سمت مشاورین موسسه حقوقی توسعه گران آورده شده است، توضیح می دهد که پرونده ها و فرآیندها را برای تنظیم یک عروسی فرانسوی چطور آماده کنید تا بتوانید بعدا بر اساس همان سند برای اخذ اقامت این کشور بر اساس ملیت همسرتان اقدام نمایید. بسیاری از مردم که اقامت فرانسه را ندارند و برای ازدواج به این کشور می آیند باید بدانند که کارهای اداری برای برگزاری عروسی در خارج از کشور پیچیده است. در نتیجه ما در این مقاله سعی کردیم تا آنچه را نیاز است در این مورد بدانید، برای تان روشن کنیم.

مشاوره رایگان
مشاوره رایگان

قوانین ازدواج در فرانسه

اگر بعد مهاجرت به فرانسه قصد ازدواج دارید لازم است بدانید که اگر شما یا شریک زندگی شما مقیم فرانسه نیستید در فرانسه به صورت قانونی نمی توانید ازدواج کنید مگر اینکه یکی از شرایط زیر را داشته باشید:

  1. شما یا شریک زندگی تان به مدت 30 روز قبل از عروسی به طور مداوم در شهری که ازدواج در آن اتفاق می افتد زندگی کرده باشید
  2. یکی از والدین شما یا شریک زندگی شما مقیم فرانسه باشد (اثبات ادعای مجدد مورد نیاز است)

فاکتورهای اساسی

  • مراسم مدنی تنها مراسم قانونی است که از نظر قانون تایید میشود
  • مراسم مدنی فقط در میری (ساختمان شهرداری) برگزار می شود
  • بلافاصله بعد از برگزاری مراسم مدنی مجوز اقامت چهل روزه اهدا میشود
  • شما فقط ممکن است بعد از برگزاری یک مراسم مدنی، چه در فرانسه و چه در کشور خود، یک مراسم مذهبی برگزار کنید

مسائل حقوقی ازدواج

ازدواج هایی که در فرانسه انجام می شود در سطح بین المللی به رسمیت شناخته شده و از نظر قانونی الزام آور هستند. دو چیز را باید از هم تفکیک شوند: قانونی که برای تعیین اعتبار ازدواج وجود دارد و قانونی که پس از ازدواج تاثیرات ازدواج را کنترل خواهد کرد. درمورد قانون اول (کدام قانون اعتبار ازدواج را حاکم خواهد کرد): اگر افرادی که تازه ازدواج کرده اند تمام شرایطی را که قوانین کشور تابعیت خود را بیان می کند، رعایت کرده باشند ازدواج معتبر خواهد بود . از آنجا که این کمی پیچیده است، در اینجا چند مثال برای توضیح بهتر آورده شده است .

مثال 1: جک و جیل اهل انگلستان هستن. آنها میخواهند می کنند در فرانسه ازدواج کنند. جک 20 ساله است و جیل هم همینطور. قوانین انگلیس به افراد بالای 16 سال در صورت رضایت والدین اجازه ازدواج میدهد. از آنجا که جک و جیل انگلیسی هستند، این ازدواج معتبر است.

مثال 2: فرض کنید جک اهل رویتانیا (کشور ساختگی) و ژاکلین فرانسوی است. آنها میخواهند در فرانسه ازدواج کنند. جک 20 ساله است و ژاکلین همینطور است. ا قوانین فرانسه به افراد 18 ساله اجازه ازدواج می دهد، قوانین رویتانیا کمی سختگیرانه تر است و باید 21 سال سن داشته باشد تا به طور قانونی بتوانید ازدواج کنید . از آنجا که جک برای ازدواج بسیار جوان است، طبق قوانین کشورش، ازدواج با وجود این واقعیت که جیل،، معتبر نخواهد بود.

هزینه مراحل قانونی ازدواج در فرانسه

هزینه مراحل قانونی ازدواج در فرانسه

هزینه مراحل قانونی ازدواج در فرانسه

شما باید بدانید که در فرانسه، تنها مراسم ازدواج قانونی به رسمیت شناخته می شود و خارج از شهرداری (Hotel de Ville یا Mairie) قابل اجرا نیست. مراسم ازدواج قانونی در مکان های روباز انجام نمی شوند. عروس یا داماد باید برای حداقل 40 روز در فرانسه ساکن باشند تا بتوانند به صورت قانونی در فرانسه ازدواج کنند. اگر عروس یا داماد به زبان فرانسوی صحبت نمی کنند، یک مترجم نیز مورد نیاز است. البته، اگر هیچ کدام از شما فرانسوی نیستید، می توانید مراسم ازدواج قانونی خود را قبل از برگزاری مراسم در فرانسه، در کشور خود انجام دهید.

در حالی که، میانگین هزینه ازدواج در ایالات متحده آمریکا بدون ماه عسل، 26.000 دلار آمریکا است، حداقل هزینه ازدواج ها در پاریس حدود 1.000 تا 2.000 دلار آمریکا است، که شامل مراسم، پذیرایی، هتل، غذا و ماه عسل می شود. هزینه یک ازدواج عادی در فرانسه با حدود 100 مهمان بین 15.000 تا 40.0000 یورو است. اخیرا بیشتر ازدواج هایی که صورت می گیرد و زوج دارای حرفه های خوبی هستند، بنابراین می توانند بودجه بیشتری برای برگزاری مراسم خود هزینه کنند.

در فرانسه تنها ازدواج های محضری، پیوند قانونی است، بنابراین تعداد بسیاری از زوج ها دارای دو مراسم هستند. مراسم ازدواج قانونی شامل هزینه دفتر اسناد رسمی به میزان 350 – 400 یورو در فرانسه است. مراسم مذهبی هزینه ای حدود 200 – 300 یورو دارد. 

مدارک لازم برای ازدواج در فرانسه

اکثر ازدواج ها در فرانسه به تمام یا برخی از مدارک زیر نیاز دارند . الزامات خاص ممکن است بسته به منطقه ای که تمایل دارید در آن ازدواج کنید متفاوت باشد، بنابراین مهم است که با تالار شهر (MAIRIE ) تماس بگیرید و لیست مدارک مورد نیاز را دریافت کنید .

تمام مدارک باید اصلی باشند و با مهر آپوستیل تصدیق شده باشند . مدارکی که به زبان فرانسه نیستند باید به صورت ترجمه های رسمی توسط آژانس هایی که توسط کنسولگری فرانسه تایید شده اند ترجمه شده باشند .

  • پاسپورت معتبر یا مجوز اقامت فرانسه

شناسنامه (باید سه ماه بعد ار تاریخ ازدواج شما صادر شود )

  • اثبات اقامت در فرانسه 

شما باید نشان دهید که در فرانسه سکونت دارید . این کار می تواند به صورت ارائه دو مدرک مثل قبض گاز یا برق انجام شود .

  • گواهی دفتر اسناد رسمی – توافق نامه های قبل از ازدواج

اگر شما تصمیم دارید قبل از ازدواج توافق نامه هایی داشته باشید باید به تالار شهر مراجعه کنید .

  • وضعیت هویت و محل اقامت دو شاهد
  • اگر طلاق گرفته اید – گواهی طلاق
  • اگره بیوه شده اید – گواهی فوت همسر سابق
  • گواهی CELIBAT

این گواهی نشان می دهد که شما قبلا ازدواج نکرده اید و ممکن است نیاز باشد در مقابل مقام کنسولی در سفارت فرانسه قسم بخورید . این گواهی نباید متعلق به بیش از 3 ماه قبل از ازدواج باشد . اگر این گواهی تحت قانون کشور شما وجود ندارد شما باید یک گواهی رسمی از کنسولگری کشور خود دریافت کنید .

  • انتشار اعلانیه ازدواج (MARRIAGE BANNS ) در کلیسا یا شورای شهر 

طبق قوانین فرانسه، یکی از زوجین قبل از درخواست برای ازدواج باید 30 روز در فرانسه اقامت داشته باشد تا ازدواج انجام شود . در غیر این صورت، درخواست ازدواج به عنوان اعلان ازدواج در کلیسا شناخته می شود و باید حداقل 10 روز قبل از جشن عروسی درخواست ازدواج به تالار شهر ارسال شود .

مراحل ازدواج قانونی در فرانسه

برای کسب اطلاعات کامل در مورد روند درخواست ازدواج، باید با ساختمان شهرداری تماس بگیرید. به طور کلی، درخواست ازدواج باید حداقل 10 روز قبل از تاریخ عروسی در شهرداری محلی انجام شود. اصل مدارک خارجی باید به زبان فرانسوی ترجمه شوند و به تایید برسند. اگر درخواست ازدواج شما موفقیت آمیز باشد، مراسم ازدواج مدنی باید حداقل 10 روز و حداکثر یک سال پس از گرفتن مجوز، در ساختمان شهرداری برگزار شود.

پس از مراسم، سند رسمی (Livret de Famille ) که ازدواج شما در آن ثبت شده است،اعطا می شود. مردم فرانسه از این سند برای ثبت وقایع دیگر نظیر تولد و مرگ نیز استفاده می کنند. برای دریافت گواهی رسمی ازدواج به شهرداری که مراسم در آن برگزار شده است، مراجعه کنید. هر دو مراسم ازدواج مدنی و مذهبی در فرانسه برگزار می شود، اما فقط مراسم مدنی به صورت قانونی شناخته می شود. می توانید مراسم ازدواج مذهبی خود را پس از مراسم مدنی برگزار کنید. برای اطمینان از اجرای این امر، باید گواهی ازدواج مدنی را پیش از مراسم مذهبی ارائه دهید.

مراسم ازدواج مدنی به زبان فرانسوی برگزار می شود، بنابراین توصیه می شود کلماتی که به مرتبط با ازدواج در فرانسه است را یاد بگیرید. همچنین مترجمی با هماهنگی قبلی می تواند حضور داشته باشد. برخی از زوجین پیش از ازدواج به یک وکیل مراجعه می کنند. این کار جهت نحوه استفاده و تقسیم اموال شخصی است و گواهی که وکیل صادر می کند باید ضمیمه مدارک پیش از ازدواج شود. بدون این گواهی، قانون به طور خودکار از این قاعده پیروی می کند که اموال پیش از ازدواج شخصی باقی می مانند، اما اموال بدست آمده پس از ازدواج مشترک هستند.

توافق نامه ازدواج در فرانسه

توافق نامه ازدواج در فرانسه

توافق نامه ازدواج در فرانسه

یک توافق پیش از ازدواج ( ازدواج متقابل ) یا قرارداد ازدواج رژیم زناشویی را تصریح می کند که تحت آن ازدواج کرده اید. اگر می خواهید عقد نکاح کنید، باید قبل از ازدواج توسط دفتر اسناد رسمی تدوین شود، اگر ازدواج بدون این کار ادامه یابد، شما به طور خودکار با مصونیت ازدواج خواهید کرد (جامعه املاک به اکتساب ها کاهش می یابد). این بدان معناست که مواردی که شما هرکدام قبل از ازدواج شخصاً متعلق به آنها هستید و هرچه بعد از طریق وراث به شما بیاید، همچنان دارایی شماست. آنچه در طول ازدواج حاصل می شود، متعلق به هر دو طرف است. دو رژیم متداول زناشویی عبارتند از: ازدواج در خارج از جامعه از اموال ( جدایی ملک ) و ترکیبی از جدایی و مشارکت مشترک مالکیت در دسترس است). یک دفتر اسناد رسمی توصیه میکند.

اگر یک قرارداد زناشویی وجود داشته باشد، دفتر اسناد رسمی یک سند رسمی و یا گواهی را ارائه می دهد که وجود آن را تأیید می کند. این مدارک باید بیش از دو ماه قبل از ازدواج تهیه شده باشد و به همراه سایر اسناد به ماریه ارسال می شود. اگر هر یک از زوجین طلاق گرفته یا بیوه باشند، باید مدرکی را در قالب شناسنامه ازدواج یا شناسنامه (ذکر طلاق) در گواهی فوت ( در مورد بیوه ) ارائه دهند.

در فرانسه ازدواج به معنای تعهد پایبند به یکدیگر است. در حالی که مقررات قانون مدنی فرانسوی در سالنی که دفتر ثبت ازدواج است خوانده می شود و بیان می کند که همسران باید وفادار و کمک یار یکدیگر به صورت متقابل باشند، رژیم زناشویی دولتی نیز قوانینی را که برای همسران در طول سال های ازدواج و همچنین پس از آن در صورت جدایی، طلاق یا مرگ در نظر می گیرد که مکررا اعمال می شود. بر اساس یکی از این موارد، شما همه چیزهایی که در طول ازدواج خود خریداری می کنید، بین هردو تقسیم می شود و دیگر مواردی از این دست. مشاورین ما در دفاتر تهران، شیراز، مشهد و اصفهان موسسه حقوقی برگزیده اصطهباناتی (توسعه گران مهر) راه های گرفتن تابعیت فرانسه را به صورت کامل برای شما بازگو می کنند و در صورتی که تمایل دارید قوانین ازدواج در فرانسه را کامل تر بدانید، منابع خوبی در اختیارتان قرار خواهند داد.

2.4/5 - (7 امتیاز)

مطالب مرتبط

22 دیدگاه برای “قوانین ازدواج در فرانسه

  1. مهرنوش گفت:

    با سلام و تشکر
    من با ویزای دانشجویی به فرانسه آمدم و همراه نامزد امریکایی ام اینجا دو ماه است که زندگی می کنیم.
    تصمیم داریم اینجا ازدواج کنیم و سپس به امریکا برویم.
    می خواستم بپرسم شرایط ازدواج برای دختران ایرانی بالای ۲۵ سال در فرانسه به چه صورت است؟ (من اصل شناسنامه همراهم نیست). ضمن اینکه آیا به اجازه نامه پدر نیز نیاز است؟
    چه مدارک دیگری باید همراه داشته باشم؟
    بسیار متشکر میشوم راهنمایی بفرمایید لطفا

    1. کارشناس مهاجرتی اصطهباناتی گفت:

      با سلام و عرض ادب
      شما می توانید با پاسپورت خود با قوانین فرانسه ازدواج نمایید.

  2. Mozhgan گفت:

    سلام
    من ساکن ایران هستم و همسرم شهروند فرانسه
    الان همسرم میخاد بیاد ایران عقد کنیم میتونیم بعد عقدمون بریم سفارت فرانسه بدون گرفتن وقت تا عقدنامه فرانسوی بگیریم یا باید حتما وقت قبلی داشته باشیم؟

    1. کارشناس مهاجرتی اصطهباناتی گفت:

      سلام روزتون بخیر
      نیاز به دریافت وقت از قبل دارید.

  3. عرفان گفت:

    سلام
    من در ایران ازدواج کردم ولی در فرانسه هم یک رابطه دارم . آیا برای ازدواج با یک دختر فرانسوی باید از همسرم در ایران جدا شوم؟ یا می توانم هر دو را داشته باشم ؟ قوانین فرانسه در این مورد به چه صورتی است؟

    1. کارشناس مهاجرتی اصطهباناتی گفت:

      سلام وقتتون بخیر
      در پاسپورت شما اطلاعات همسر شما مشخص می باشد و میتوانید یک همسر را در پاسپورت خود وارد نمایید.

  4. نونا گفت:

    سلام من در ترکیه اقامت دارم و میخوام در فرانسه با اقایی فرانسوی ازدواج کنم و اقامت فرانسه را هم ندارم لطف میکنید اگر اطلاعاتی در رابطه با مراحل گرفتن ویزا برای انجام این ازدواج در فرانسه دارید کمکم کنید.ممنون. چه مدارکی احتیاج دقیقا احتیاج است؟ و چه مدت زمان میبرد که برای ازدواج ویزا بگیرم؟ ممنون از مطالب خوبتون.

    1. کارشناس مهاجرتی اصطهباناتی گفت:

      سلام وقتتون بخیر
      برای اخذ ویزای ازدواج فرانسه نیاز به ارائه سند ازدواج قانونی و مدارک کمکی مانند عکس، پیام و … که اثبات کننده ازدواج واقعی شما است، دارید.

      1. نونا گفت:

        یعنی باید اول خارج از فرانسه ازدواج کنیم؟ نامزد من الان در فرانسه حظور دارد. چه راهی پیشنهاد میکنین برای اقدام ویزا از ترکیه؟

        1. کارشناس مهاجرتی اصطهباناتی گفت:

          سلام
          برای اخذ ویزای ازدواج فرانسه نیاز به ارائه سند ازدواج دارید. شما می توانید برای کسب اطلاعات بیشتر از طریق واتس اپ با ما ارتباط برقرار نمایید.

  5. آزاده گفت:

    سلام ازدواج یه ایرانی با یه ایرانی دیگه ک مقیم فرانسه هست امکان دارد ؟چ مراحلی میخواد ؟

    1. کارشناس مهاجرتی اصطهباناتی گفت:

      سلام وقتتون بخیر
      بله، برای اخذ ویزای ازدواج فرانسه نیاز به ارائه اسناد ازدواجی خود به سفارت فرانسه در ایران دارید.

  6. Yahya گفت:

    سلام وقت بخیر خدمت شما خیلی ممنون بابت اطلاع تان عالی بود واقعا. ولی من یه چیزی دیگه که میخواهم بدونم اینست که اگر یک فرد در فرانسه در موقع درخواست پناهندگی خود را مجرد میگن بعداً اگر بخواهد ازدواج کند مثلا شریک زندگی شان را یا از ایران ، ترکیه، تاجکستان ،افغانستان یا از پاکستان انتخاب میکند پس شرایط آوردنش به اینجا چطوری هست؟ هزینه آوردنش چقدر است؟ من قبلا شنیده بودم که کسی جدیدا بخواهد ازدواج کند اون خانمش تو همون کشور به سفارت فرانسه دقیقا مثلا که اینجا از ماها کیس میگرند اونم باید کیس بدهد اگر کیس اش قبول شود میتونی بیارش اگر این کیس قبول نشه نمیدونم چه میشه این راست اس یانه؟ لطفا اگر اطلاعی دارید راهنمای ام کنید خیلی ممنون میشم

    1. کارشناس مهاجرتی اصطهباناتی گفت:

      سلام روزتتون بخیر
      متاسفانه موسسه ما در رابطه با پناهندگی اطلاعاتی ندارد.

  7. مریم گفت:

    سلام مطالبتان خیلی کامل بود ممنون
    من سه سال است که در فرانسه زندگی میکنم که دوسال اقامت دانشجویی داشتم و یکسال از تاریخ اقامت دانشجویی ام گذشته و الان دارم با یک فرانسوی ازدواج میکنم آیا باید پنج سال بگذرد از ازدواجمان تا اقامت دائم بگیرم منی که سه سال است که فرانسه هستم ؟

    1. کارشناس مهاجرتی اصطهباناتی گفت:

      با سلام و احترام
      مدت زمان اقامت تحصیلی شما برای اقامت دائم محسوب نمی شود.

  8. Reza گفت:

    سلام همسرم فرانسه هستش و میخوایم از طریق وکالت به پدرش در ایران عقد دائم انجام بدیم ، آیا اینجا اصل مدارک نیازه یا کپی برابر اصل کفایت میکنه؟

    1. کارشناس مهاجرتی اصطهباناتی گفت:

      سلام وقتتون بخیر
      کپی برابر اصل نیز برای ازدواج غیابی کفایت می کند.

  9. Atieh گفت:

    من در فرانسه حدود هشت ماه هست زندگی میکنم و اقامت تحصیلی یکساله قابل تمدید دارم الان میخواهم با یک مرد فرانسوی ازدواج کنم چه مسائلی بسیار کلیدی و مهم هست در قوانین ازدواج در فرانسه که باید بدونم و اقامت من از چه تاریخی به بعد دائم خواهد شد آیا اگر طلاق بگیرم اقامت من باطل می‌شود

    1. کارشناس مهاجرتی اصطهباناتی گفت:

      با سلام و عرض ادب
      برای دریافت ویزای ازدواج باید اسنادی که ارائه می دهید، حقیقی باشد و پس از 5 سال اقامت موقت این کشور از طریق ازدواج می توانید برای اقامت دائم اقدام نمایید.

  10. فاطمه گفت:

    سلام دخترم در فرانسه اقامت دانشجویی داره ایا شما میتونید برای گرفتن طلاق کمکش کنید
    هزینه ان چقدر هست
    باتشکر

    1. مشاور تحصیلی و مهاجرت گفت:

      سلام
      خیر، بهتر است با وکیل بین الملل مشاوره کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *