Study in Germany with a low grade point average

یکی از مهم‌ترین معیار‌های سنجش و پذیرش تحصیل در آلمان، معدل است. شما باید برای مهاجرت به آلمان از طریق تحصیل در هر مقطعی، معدل مقطع تحصیلی قبلی خود را ارائه دهید. با توجه به اهمیت زیاد معدل هنگام پذیرش تحصیلی، شانس افرادی که معدل بالا‌تری دارند بیشتر است. بر اساس موقعیت بسیار خوب کشور آلمان برای مهاجرت، بسیاری از افراد قصد مهاجرت به این کشور را دارند اما ممکن است معدل آن‌ها پایین باشد. شما می‌توانید با مطالعه این مقاله، اطلاعاتی کافی درباره شرایط تحصیل در آلمان با معدل پایین را کسب کنید.

مشاوره رایگان
مشاوره رایگان

معدل در کارنامه چیست؟

میانگین همه دروس و نمرات شما در یک سال تحصیلی معدل است. معدل مقطع دیپلم، به صورت میانگین نمرات دروس سه پایه دبیرستان است.

در کارنامه دیپلم همه افراد دو نوع معدل کتبی و معدل کل وجود دارد. معدل کل، جمع معدل کلی سه پایه مقطع متوسطه است. در مدرک دیپلم، معدل مقطع سوم دبیرستان شما نیز ذکر می‌شود که از جمع معدل کتبی شما با نمرات شفاهی، نمره انضباط، نمره ورزش و… به دست می‌آید.

معدلی که برای دانشگاه‌ها و کالج‌های کشور آلمان بسیار اهمیت دارد و معیار اصلی برای سنجش و پذیرش تحصیلی افراد است معدل کل آن‌ها است. به طور معول این معدل از معدل هر سه پایه تحصیلی شما در دبیرستان بیشتر است.

مقاله مرتبط:

تحصیل پزشکی در آلمان

مهاجرت تحصیلی به آلمان

معدل کل دانشگاه شما در هر مقطع نیز، از طریق جمع نمرات ترم‌های دانشگاه که طی کرده‌اید به دست می‌آید. ذکر معدل کل در مدرک دانشگاه آزاد با مدرک دانشگاه‌های سراسری متفاوت است. در مدرک دانشگاه آزاد، علاوه بر معدل کل ریز نمرات نیز ذکر می‌شوند. ریز نمرات در دانشگاه‌های سراسری فقط در کارنامه ذکر می‌شوند و در مدرک فقط معدل کل ثبت می‌گردد.

شرایط معدل برای پذیرش تحصیلی در آلمان

در صورتی که در دانشگاه آزاد در حال تحصیل هستید و یا هنوز موفق به اخذ مدرک دانشگاهی خود نشده‌اید دانشگاه به شما مدرکی تحت عنوان فرم‌های 2 و 3 برای اثبات تحصیل شما در دانشگاه ارائه می‌دهد. این مدارک قابل ترجمه شدن هستند. مشکل این فرم‌ها عدم وجود معدل کل در آن‌ها است که قابل تایید از سمت دانشگاه‌های آلمان نیستند.

بررسی تحصیل در آلمان با معدل پایین در مقاطع مختلف

تحصیل در آلمان، یکی از دلایل مهاجرت به آلمان است. برای بررسی شرایط تحصیل در آلمان با معدل پایین، ابتدا به معرفی طبقه بندی معدل دانشجویان از نظر دانشگاه‌های کشور آلمان می‌پردازیم.

  • میانگین و معدل کمتر از 15
  • معدل بین 15 تا 17/5
  • میانگین و معدل معدل بالا‌تر از 17/5

 معدل مقطع دیپلم

دانشگاه‌های کشور آلمان قوانین خاصی برای پذیرش دانشجو در تمامی مقاطع دارند. یکی از این قوانین در رابطه با تحصیل در آلمان با معدل پایین است. شانس افرادی با معدل دیپلم و پیش دانشگاهی کمتر از 15 برای تحصیل در دانشگاه‌های آلمان بسیار کم است.

گاهی اوقات ممکن است مجوز تحصیل شما از سمت دانشگاه صادر شود اما سفارت به علت معدل پایین شما، هنگام مصاحبه و یا صدور ویزا درخواست شما را رد کند. افرادی که دیپلم نظام جدید دارند با افراد دارای دیپلم نظام قدیم کمی تفاوت دارند. ملاک اصلی برای اخذ ویزای تحصیلی دیپلمه‌های نظام جدید معدل کل سه سال دبیرستان است؛ اما در نظام قدیم معدل دیپلم نیز بسیار اهمیت دارد. این معدل به رشته‌ای که قصد تحصیل در آن دارید نیز بستگی دارد و به صورت زیر است:

  • رشته‌های پزشکی و پیراپزشکی: معدل لازم برای تحصیل در دانشگاه‌های پزشکی آلمان و همچنین سایر رشته‌های علوم پزشکی 18/5 به بالا است. امکان تحصیل شما در این رشته‌ها با معدل بالای 15 نیز در برخی از دانشگاه‌ها وجود دارد. در برخی از دانشگاه‌های کشور آلمان مانند مونیخ، معدل دیپلم افراد چندان اهمیتی ندارد.
  • رشته‌های مهندسی و علوم پایه: در صورتی که هدف شما تحصیل در رشته‌های مهندسی و علوم پایه است، به معدل بین 15 تا 20 نیاز دارید. هر چقدر این معدل بالا‌تر باشد شانس شما برای قبولی از طرف دانشگاه بیشتر است.
  • رشته‌های علوم انسانی و هنری: شما با معدل بالای 15 قطعا از طرف این دانشگاه‌ها پذیرفته می‌شوید.

Study in Germany with a low grade point average

طرح ترمیم معدل در ایران

در ایران طرحی برای جبران معدل دیپلم و پیش دانشگاهی وجود دارد. این طرح از طرف آموزش و پرورش تصویب شده است و دانش آموزان می‌توانند با امتحان مجدد در برخی از دروس، نمره خود را تغییر دهند و در نهایت باعث افزایش معدل دیپلم خود شوند.

ایراد اصلی این طرح این است که آموزش و پرورش معدل شما را فقط برای سازمان سنجش ارسال می‌کند؛ اما مدرک و یا ریز نمراتی مبنی بر افزایش معدل به شما برای ترجمه و تحویل به سفارت ارائه نمی‌شود.

تحصیل در آلمان با معدل پایین در مقطع کارشناسی

در صورتی که دو ترم دانشگاه را در ایران گذرانده باشید و تعداد واحد‌های شما بیش از 35 واحد باشد معدل لازم برای پذیرش شما در دانشگاه‌های آلمان شامل حاصل جمع معدل دیپلم، معدل پیش دانشگاهی و معدل چند ترم دانشگاه شما است. این معدل به دانشگاه و رشته‌ای که قصد تحصیل در آن دارید نیز بستگی دارد که برای تحصیل در رشته‌های پزشکی و پیراپزشکی بالای 17 و برای بقیه رشته‌ها بالای 15 است.

معدل در مقطع کارشناسی ارشد

مدارک و روند پذیرش دانشجو در مقطع کارشناسی ارشد با کالج و دوره کارشناسی متفاوت است. شرایط لازم برای تحصیل در مقطع کارشناسی ارشد:

  • مدارک و ریز نمرات مقطع کارشناسی
  • ریز نمرات مقطع دیپلم و پیش دانشگاهی
  • مدارک دیپلم و پیش دانشگاهی: برای پذیرش در مقطع کارشناسی ارشد، نوع مدرک دیپلم شما نیز بسیار مهم است

با وجود اینکه رشته و دانشگاه شما بسیار مهم است؛ اما معدل کارشناسی شما مهم‌ترین معیار است. شرط معدل برای قبولی در مقطع کارشناسی ارشد در آلمان به این صورت است:

  • معدل کارشناسی: بالای 14
  • معدل دیپلم و پیش دانشگاهی: بالای 15

حداقل معدل لازم برای فارغ التحصیلان از دانشگاه‌های آزاد، پیام نور و علمی کاربردی 15 است.

معدل در مقطع دکتری

با توجه به تمرکز مقطع دکتری بر پژوهش، معدل معیار اصلی پذیرش در این مقطع نیست. البته معدل برای برخی از دانشگاه‌ها در مقطع دکتری نیز مهم است. در صورتی که بتوانید در مکاتبات خود با استاد راهنما نظر مثبت وی را کسب کنید نیازی به معدل بالا ندارید. با این وجود اگر معدل مقطع کارشناسی ارشد شما بسیار پایین است، موارد زیر می‌توانند برای جبران معدل پایین شما بسیار کاربردی باشند:

  • کسب نمرات بالا در آزمون‌های زبان
  • ارائه مقالات علمی خوب و معتبر با موضوعات جدید
  •  رزومه و سابقه کاری و علمی قوی در رشته مربوطه

ممکن است تعداد زیادی از افراد به علت معدل پایین روحیه خود را برای تحصیل در آلمان از دست بدهند. ما به شما این نوید را می‌دهیم که شما شانس تحصیل در آلمان با معدل پایین را نیز دارید. شما می‌توانید از طریق تماس با مشاوران موسسه مهاجرتی اصطهباناتی امکان مهاجرت تحصیلی به آلمان را بررسی کنید. مشاوران موسسه ما در شعب مختلف در سراسر ایران در خدمت شما دوستان عزیز هستند.

 

5/5 - (2 امتیاز)

مطالب مرتبط

8 دیدگاه برای “تحصیل در آلمان با معدل پایین

  1. MHd گفت:

    سلام وقت بخیر
    من دیپلمه نظام جدید هستم و معدل کل دیپلمم 18.39 هستش…سنم هم 21 عه و رتبه کنکورمم خیلی خوبه…ایا برای تحصیل پزشکی در آلمان شرایطشو دارم؟ ( درصورتی که 40 واحد رو در ایران گذرونده باشم؟)

    1. کارشناس مهاجرتی اصطهباناتی گفت:

      سلام وقت بخیر
      بله امکانش هست فقط سریع تر اقدام کنید که سنتون بالاتر نره و مدرک زبان آلمانی هم باید داشته باشید

  2. آرتا گفت:

    سلام من معدل کل دیپلمم 16.85 است و اینکه یک سال جهش دادم و به زبان انگلیسی و استانبولی و آذربایجانی و فارسی و آلمانی مسلطم و سابقه کار پیش پزشک و دندانپزشک رو دارم الان 18 سالمه سال قبل فارغ التحصیل شدم و میخواستم اونجا دندانپزشکی یا نهایتا پزشکی بخونم شانسی دارم؟ و سوال دوم اگه برم مونیخ شرایط چی میخواهد ؟ و سوال سوم و اخرین سوال اگه با مونیخ نشد با کالج شانسی دارم؟

    1. کارشناس مهاجرتی اصطهباناتی گفت:

      با سلام و احترام
      برای تحصیل پزشکی در آلمان بهتر است معدل بالای 19 ارائه دهید.

  3. Nita گفت:

    سلام . با معدل دهم ۱۹.۹۵ یازدهم ۱۹.۷۴ و دوازده ۱۷.۵۸ و کتبی دوازدهم ۱۵.۸۵ ولی معدل کل دوازدهم ۱۹.۰۹ و مدرک آیلتس ۶.۵ ایا امکان پذیرش برای پزشکی هست ؟ ( زمان ما کرونا بود که کلا مدرسه نرفتیم از یازدهم به خاطر همین نمرات افت کردن )

    1. کارشناس مهاجرتی اصطهباناتی گفت:

      با سلام و احترام
      در ابتدا در نظر داشته باشید که برای تحصیل رشته پزشکی در دانشگاه های دولتی آلمان نیاز به تسلط به زبان آلمانی دارید. برای بررسی ریزنمرات و معدل خود می توانید به دفاتر ما تماس حاصل نمایید.

  4. بیتا گفت:

    سلام من معدل کارشناسیم 16 هستش اما معدل دیپلم و پیش دانشگاهی زیر 12 یعنی نمی تونم برای ارشد قبول شم؟

    1. کارشناس مهاجرتی اصطهباناتی گفت:

      سلام وقتتون بخیر
      شرایط پذیرش شما بسته به دانشگاه انتخابی شما دارد. شما می توانید برای بررسی شرایط خود از طریق واتس اپ با ما در ارتباط باشید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *