دانشگاه پزشکی صوفیا بلغارستان

بلغارستان مراکز آموزشی و دانشگاه‌های زیادی دارد. متقاضیانی که قصد تحصیل در دانشگاه پزشکی صوفیا بلغارستان به زبان انگلیسی را دارند، باید در آزمون ورودی آن که شامل سوالات چند گزینه ای از زیست و شیمی است، شرکت کنند. با خواندن این مقاله که توسط مشاورین موسسه حقوقی برگزیده اصطهباناتی (توسعه گران مهر) تهیه شده است، می توانید اطلاعات خود را به روز رسانی کنید.

مشاوره رایگان
مشاوره رایگان

درباره دانشگاه پزشکی صوفیا بلغارستان

دانشگاه پزشکی صوفیا ( به زبان بلغاری : Медицински университет в София) در سال 1917 در صوفیه بلغارستان تاسیس شده است. این دانشگاه از 4 دانشکده پزشکی، دندانپزشکی، داروسازی و بهداشت عمومی تشکیل شده است. دانشگاه صوفیا قدیمی ترین موسسه آموزشی جهت تحصیل در بلغارستان است. این دانشگاه از ارزش بالایی برخوردار است و برای تمام پنج حوزه حرفه ای، رتبه 5 را در میان دانشگاه های این کشور در سال 2015 کسب کرده است و در هر یک از حوزه های پزشکی، دندانپزشکی، داروسازی، خدمات درمانی و بهداشت عمومی درجه یک است.

بیش از 6000 دانشجوی ملی و بین المللی (حدود 1600 دانشجوی بین المللی) در این دانشگاه مشغول به تحصیل و بیش از 800 استاد در حال فعالیت هستند. صوفیه پایتخت و بزرگترین شهر بلغارستان و 15 امین شهر بزرگ اتحادیه اروپا با جمعیتی بیش از 1.2 میلیون نفر است. این شهر در کوهپایه Vitosha در غرب کشور واقع شده است و تنها کمتر از 50 کیلومتر با مرز صربستان فاصله دارد.

موقعیت آن در مرکز شبه جزیره بالکان به این معنی است که این شهر در میان دریای سیاه و دریای آدریاتیک واقع شده است و دریای اژه به آن بسیار نزدیک است. حداقل از 7000 سال قبل از میلاد، صوفیه محل سکونت انسان ها بوده است. بسیاری از دانشگاه های بزرگ، موسسات فرهنگی و شرکت های تجاری بلغارستان در صوفیه بنا شده اند.

تحصیل و پذیرش پزشکی و دندانپزشکی دانشگاه صوفیا بلغارستان

متقاضیانی که قصد تحصیل در رشته های پزشکی و دندانپزشکی به زبان انگلیسی این دانشگاه  را دارند، باید در آزمون ورودی آن که شامل سوالات چند گزینه ای از زیست و شیمی است، شرکت کنند. شرایط آنها با توجه به فرم درخواست ارسالی توسط کمیسیون منتصب هر دانشکده ارزیابی می شود.

تحصیل و پذیرش پزشکی و دندانپزشکی دانشگاه صوفیا بلغارستان

تکمیل دوره تحصیلی متوسطه و اخذ نمرات قابل قبول در زیست و شیمی برای درخواست به این دانشگاه الزامی است.  متقاضیانی که رشته های به زبان انگلیسی را انتخاب می کنند، می توانند از مزایای شهریه استفاده نمایند. داشتن مهارت زبان انگلیسی و ارائه گواهی های معتبر بین المللی یکی دیگر از شرایط درخواست به دانشگاه است. یک دوره مقدماتی یک ساله برای دانشجویانی که مدرک زبان ندارند، برگزار می شود. مدارک مورد نیاز برای تحصیل در رشته پزشکی و دندانپزشکی دانشگاه صوفیا:

  • فرم ثبت نام به زبان انگلیسی یا بلغاری
  • کپی مدرک رسمی دیپلم بیرستان، کسب نمرات قابل قبول در زیست شناسی و شیمی الزامی است.
  • مدرکی که نشان دهد متقاضی واجد شرایط ادامه تحصیل در مقاطع عالی در موسسات آموزشی در کشور خود می باشد. این مدرک باید رسمی باشد و به زبان بلغاری ترجمه شود. ترجمه آن نیز باید تایید شود.
  • کپی پاسپورت معتبر یا کارت شناسایی که عکس و اطلاعاتی شهروندی متقاضی را نشان دهد.
  • گواهی پزشکی که یک ماه پیش از تاریخ درخواست صادر شده باشد.
  • دو قطعه عکس در فرمت عکس پاسپورت به فرم ثبت نام الحاق شود.
  • بیانیه امضا شده به زبان بلغاری و انگلیسی که صحت مدارک ارائه شده را تأیید کند.

هزینه و شهریه دانشگاه پزشکی صوفیا بلغارستان

شهریه تحصیل دانشجویان بین المللی مقاطع کارشناسی و کارشناسی ارشد  در دانشگاه صوفیا بین 3700 _ 5500 یورو می باشد. هزینه زندگی در بلغارستان برای دانشجویان پایین است و با توجه به سبک زندگی این هزینه ها متفاوت است. به طور متوسط باید برای غذا، مسکن، حمل و نقل و سایر خدمات رفاهی 17000 دلار در ماه هزینه کنید.

در بلغارستان اکثر موسسات آموزش عالی از همان ابتدا برای دانشجویان خوابگاه هایی فراهم کرده اند. دانشجویان پس از اخذ پذیرش از دانشگاه می توانند برای خوابگاه درخواست دهند. اجاره خوابگاه ها با توجه به موسسه آموزش عالی مربوطه، امکانات و تعداد دانشجویان هر اتاق متفاوت است. به طور متوسط باید حدود 35 _ 70 یورو در ماه برای خوابگاه هزینه کنید.

دانشجویان بین المللی می توانند در طول اقامت خود در بلغارستان، آپارتمانی اجاره کنند. آپارتمان های خصوصی بسیاری در نزدیکی موسسات آموزشی موجود است. می توانید آپارتمان را با دوستان یا هم کلاسیان خود شریک شوید تا در هزینه ها صرفه جویی شود. به طور متوسط اجاره آپارتمان بین 150 _ 300 یورو در ماه است.

مواد غذایی در بلغارستان بسیار ارزان است. در بسیاری از دانشگاه ها، رستوران وجود دارد که غذاهای آن ها بسیار با کیفیت و ارزان است. قیمت یک وعده ناهار یا شام 1 _ 2 یورو است. علاوه بر رستوران های دانشگاه، در سراسر شهرهای این کشور رستوران های متعدد با غذاهای متنوع و ارزان موجود است. رستوران هایی برای مسلمانان، گیاه خواران و افرادی که به دلایل پزشکی، دینی یا سایر دلایل شخصی رژیم دارند، در این کشور موجود می باشد و قیمت هر وعده غذایی حدود 5 یورو است.

رتبه و رنکینگ دانشگاه پزشکی صوفیا بلغارستان

دانشگاه پزشکی صوفیا با بیش از 80 موسسه خارجی توافقنامه امضا کرده است و در مقایسه با دیگر دانشگاه های کشور دارای تعداد زیادی دانشجوی خارجی از جمله دانشجویان مبادله ای است. دوره ها معمولا به زبان بلغاری ارائه می شوند اما دوره های زبان برای دانشجویان بین الملل در دسترس است. دوره های کارشناسی ارشد اغلب به زبان انگلیسی ارائه می شوند اما بعضی دوره ها به زبان فرانسوی، آلمانی، ایتالیایی و روسی هستند.

مثل دیگر دانشگاه های بلغاری دوره  کارشناسی استاندارد چهار ساله است و دوره کارشناسی ارشد بیشتر از یک سال است. دانشگاه صوفیا برای تعداد زیادی از دانشجویان بین الملل محل اقامت با تخفیف ارائه می کند هر چند که اجاره اقامتگاه های خصوصی در نزدیکی دانشگاه صوفیا نیز ارزان است.

  • رنکینگ داخلی: 19
  • رنکینگ جهانی: 6690
  • درصد دانشجویان بین الملل: 5%

علاقه مندان به اخذ تابعیت و اقامت در بلغارستان می توانند برای اطلاع از تمامی جزئیات با کارشناسان ما در موسسه حقوقی برگزیده اصطهباناتی (توسعه گران مهر) تماس گرفته و با اطمینان تمام مراحل پیش رو را دنبال کنند.

5/5 - (1 امتیاز)

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *