دانشگاه های بلژیک

در چندسال اخیر مهاجرت به کشورهای خارجی برای تحصیل و یا کار رواج زیادی یافته است و بسیاری از جوانان به کشورهای مختلف دنیا مهاجرت می کنند. یکی از کشورهای موردنظر بسیاری از افراد کشور بلژیک می باشد که به دلیل مزایای زیادی که دارد بسیار مورد توجه قرار میگیرد. موسسه حقوقی برگزیده اصطهباناتی (توسعه گران مهر) با داشتن متخصصان مهاجرتی میتواند پاسخگوی تمام نیازهای شما در این زمینه باشد. در اینجا به بررسی دانشگاه های بلژیک می پردازیم.

مشاوره رایگان
مشاوره رایگان

شرایط تحصیل و پذیرش دانشگاه های بلژیک

مراحل پذیرش و ثبت نام برای افراد غیر شهروندی اتحادیه اروپا بستگی به سطح تحصیلات و زمینه تحصیل انتخاب شده دارد. برای پذیرش در مقطع کارشناسی (لیسانس)، شما باید یک گواهینامه تحصیلی متوسطه یا به عبارتی دیپلم داشته باشید که معادل با گواهینامه تحصیل در والونیا-بروکسل (بلژیک) باشد.

لطفا توجه داشته باشید: در برخی از مناطق تحصیلی و دانشگاه ها، همانطور که در مورد دانشجویان بلژیکی صادق است، دانشجویان بین المللی نیز باید در پایان سال تحصیلی اول (پزشکی و دندانپزشکی) در آزمون و امتحان ورودی (کالج هنر، مهندسی) یا آزمون رقابتی را شرکت کنند و در صورت کسب امتیازات لازم میتوانند به ادامه تحصیلات بپردازند.

برای پذیرش در مقطع تخصصی کارشناسی ارشد (فوق لیسانس) داشتن یک مدرک لیسانس ضروری است. برای اطلاع از نحوه پذیرش ویژه هر موسسه آموزش عالی بایستی شرایط خاص آن موسسه را مورد مطالعه قرار دهید، شرایط تخصصی هر رشته در سایت دانشگاه موجود است، توصیه می کنیم حتما قبل از اقدام با بخش پذیرش موسسه تماس بگیرید. به طور کلی، برای دسترسی به برنامه کارشناسی ارشد، شما باید قبلا “دوره لیسانس” (درجه کارشناسی – با 180 واحد) در همان رشته تحصیلی گذرانده باشید و مدرک آن را دریافت کرده باشید. مدرک حتما بایستی مورد پذیرش دانشگاه شما باشد.

برنامه های کارشناسی در هر دو موسسه کالج و دانشگاه ها جهت تحصیل در بلژیک ارائه میگردد. کالج ها و دانشگاه ها آزاد هستند که برنامه های درسی خود را تدوین کنند. هیئت برنامه ریزی محتوای هر واحد درسی را مشخص میکند. و میتواند حد قبولی را خود مشخص نماید. مؤسسات آموزش عالی آزاد هستند که روش های آموزشی و ابزارهای خود را انتخاب کنند.

به طور پیش فرض، برنامه های کارشناسی حرفه ای ارائه شده توسط کالج های دانشگاهی شامل تئوری، کلاس های عملی و دوره کارآموزی می باشد. این عناصر معمولا در برنامه های تحقیقاتی ارائه شده توسط دانشگاه های تحقیقاتی، که در آن تاکید بر جنبه های نظری و تحقیقات علمی، است بیشتر مشاهده می شود. به طور کلی دانشجویان از برنامه های آموزشی و کتاب های درسی استفاده می کنند کتاب ها بایستی توسط دانشجویان خریداری گردد.

دانشگاه های برتر و معتبر بلژیک

  • KU Leuven
  • دانشگاه کاتولیک لون(UCL)
  • دانشگاه گنت
  • دانشگاه آزاد بروکسل
  • دانشگاه آنتورپ
  • دانشگاه دلیج
  • دانشگاه وریج بروکسل (VUB)

دانشگاه های برتر و معتبر بلژیک

رتبه و رنکینگ دانشگاه های بلژیک

در زیر رتبه کشوری هر موسسه همراه با رتبه جهانی آنها آمده است.

  • رتبه یک دانشگاه های بلژیک دانشگاه گنت می باشد این دانشگاه در رتبه 61 جهانی قرار دارد.
  • رتبه دو دانشگاه های بلژیک دانشگاه لووان KU می باشد این دانشگاه در رتبه 86 جهانی قرار دارد.
  • رتبه سه دانشگاه های بلژیک دانشگاه کاتولیک لوئین می باشد این دانشگاه در رتبه 151 تا 200 جهانی قرار دارد.
  • رتبه چهار Université Libre de Bruxelles می باشد این دانشگاه در رتبه 151 تا 200 جهانی قرار دارد.
  • رتبه پنجم دانشگاه های بلژیک دانشگاه آنتورپ می باشد این دانشگاه در رتبه 201 الی 300 جهانی قرار دارد.
  • رتبه ششم دانشگاه های بلژیک دانشگاه دلیج می باشد این دانشگاه در رتبه 61 جهانی قرار دارد.
  • رتبه هفتم دانشگاه Vrije Universiteit Brussel می باشد این دانشگاه در رتبه 201 الی 300 جهانی قرار دارد.
  • رتبه هشتم دانشگاه های بلژیک دانشگاه لیژ می باشد این دانشگاه در رتبه 301 الی 400 جهانی قرار دارد.

هزینه تحصیل و شهریه دانشگاه های بلژیک

در بلژیک هم موسسات دولتی و هم موسسات خصوصی وجود دارد و هزینه تحصیل شما بستگی دارد که در کدام یک از این دانشگاه ها تحصیل کنید. اگر شما از یک کشور اتحادیه اروپا / EEA هستید و به رفتن به موسسه دولتی فکر می کنید، می توانید انتظار داشته باشید که در حدود 850 یورو شهریه در سال پرداخت کنید.

اگر از هر کشور دیگری هستید، می توانید انتظار داشته باشید که بین 1000 تا 4000 یورو در سال پرداخت کنید. به احتمال زیاد موسسه های خصوصی بیشتر از این هزینه خواهند داشت. بورس تحصیلی در دسترس است اما به صورت رقابتی است. برای کسب اطلاعات بیشتر، با موسسه انتخابی خود تماس بگیرید.

هزینه های زندگی شما بستگی به جایی که شما برای زندگی انتخاب می کنید دارد، همچنین اینکه آیا شما در خوابگاه یا محل اقامت خصوصی اقامت دارید در میزان هزینه های شما تاثیر به سزایی دارد. به طور متوسط ​​هزینه های زندگی می تواند بین 750 تا 1100 یورو در هر ماه باشد. این هزینه شامل هزینه مسکن، مسافرت، مواد غذایی و تجهیزات آموزشی است.

هزینه دیگری که باید مورد توجه قرار گیرد، بیمه درمانی است. اگر شما دارنده EHIC هستید، هنگامی که شما به ‘mutuelle’ ملحق شده اید، می توانید به مراقبت های بهداشتی با قیمت مشابه به عنوان شهروندان بلژیکی دسترسی پیدا کنید. اگر شما EHIC نداشته باشید، باید بیمه درمانی را خریداری کنید یا اینکه بیمه فعلی شما برای اقامت در بلژیک معتبر باشد. و در غیر این صورت شما نیاز به پیوستن به ‘mutuelle’ برای دریافت مزایای بهداشت و درمان دارید. برای کسب اطلاعات بیشتر بهتر است که با مشاورین موسسه حقوقی برگزیده اصطهباناتی (توسعه گران مهر) به گفت و گو بنشینید.

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *