دانشگاه های کانادا برای رشته مهندسی

رشته های مهندسی، پس از رشته های پزشکی، از محبوب ترین شاخه های تحصیلی به شمار می آیند که متقاضیان زیادی نیز جهت ادامه تحصیل در خارج از کشور دارد. کشور کانادا از جمله کشورهایی است که رشته های مختلف پزشکی را در دانشگاه های معتبر به دانشجویان ارائه می دهد. کارشناسان موسسه حقوقی وکلای برگزیده اصطهباناتی در این مقاله به شرح توضیحات کاملی درباره دانشگاه های برتر کانادا برای رشته مهندسی، پرداخته اند.

مشاوره رایگان
مشاوره رایگان

دانشگاه های مهندسی معتبر کانادا

دانشگاه برتر کانادا برای تحصیل مهندسی

بر اساس این رتبه بندی ها، (CanadaStudyNews) لیستی از 10 دانشگاه برتر کانادا را برای تحصیل مهندسی و فن آوری برای کمک به دانشجویان بین المللی آینده نگر، در شناسایی مدارس پیشرو کانادا در این رشته های محبوب تحصیلی جمع آوری کرده است.

دانشگاه کالگری (University of Calgary)

دانشکده شولیچ مهندسی (Schulich School of Engineering)، در دانشگاه کالگری در شهر کالگری، آلبرتا “پایتخت مهندسی کانادا” قرار دارد. این دانشکده هشت برنامه ی تحصیلی کارشناسی و 24 برنامه ی تحصیلی تکمیلی ارائه می کند. گزینه هایی برای دنبال کردن متمرکز در رشته های تحصیلی فوق تخصصی مانند مهندسی شیمی، مهندسی نفت، مکاترونیک برای دانشجویان ارائه شده است و حتی گزینه ای برای افراد خردسال در این زمینه های تحصیلی ارائه می دهند. این دانشکده بر روی بین المللی سازی تمرکز دارد و هدف آن این است که دانشجویان و اساتید زن بیشتری از میانگین ملی، داشته باشند.

دانشگاه انتاریو غربی (The University of Western Ontario)

دانشگاه انتاریو غربی (UWO)، که به عنوان دانشگاه غربی نیز شناخته می شود، در حومه ی شهر لندن در استان انتاریو قرار دارد. دانشگاه وسترن یکی از برترین دانشگاه های تحقیقاتی در کانادا در زمینه های تحصیلی مانند علوم سلامت، مهندسی باد، علوم اعصاب و دیگر موارد است. دانشکده مهندسی دانشگاه، برنامه تحصیلی کارشناسی را با “برنامه کارشناسی ارشد تسریع شده” به دانشجویان ارائه می دهد که به دانشجویان اجازه می دهد دوره های تحصیلات تکمیلی را، با داشتن مدرک لیسانس رشته مورد نظر، بگذرانند. این بدان معنی است که دانشجویان می توانند فقط یک سال پس از اتمام لیسانس، مقطع کارشناسی ارشد مهندسی را تکمیل نمایند.

دانشگاه مک مستر (McMaster University)

در میان دیگر رتبه بندی های جهانی، مک مستر در رتبه ی 8 رتبه بندی موضوعی QS برای مقصد تحصیلی مهندسی و تکنولوژی در این سال قرار گرفته است. دانشکده مهندسی مک مستر بسیار گسترده است که از 7 دپارتمان اصلی با رتبه ی جهانی تشکیل شده است و شامل حوزه های متنوعی از شاخه های مهندسی است. دانشکده مهندسی بسیار بزرگ است و به دو مدرسه تقسیم می شود. دانشکده مهندسی تمرین مهندسی و فن آوری (WBooth) و دانشکده مهندسی بیو پزشکی مک مستر که هر کدام بر ارائه آموزش مبتنی بر تحقیق و دانش محور برای دانشجویان تمرکز دارد تا بتواند به حرفه آنها در آینده کمک کند.

دانشگاه کوئین (Queen’s University)

دانشگاه کوئین یکی از قدیمی ترین دانشگاه های تحقیقاتی دولتی در کانادا است. این دانشگاه در سال 1841 تاسیس شد و در شهر کینگزستون در انتاریو قرار دارد. این دانشکده برای دنیای معماری قدیمی، یک زندگی دانشجویی سرزنده، و برنامه ریزی و تحقیقات خیره کننده مشهور است و همچنین به تعالی در تدریس و تحقیق شناخته شده است و دانشکده مهندسی و علمی کاربردی آن در طی دو سال از فارغ التحصیلی، دارای 94 درصد اشتغال برای فارغ التحصیلان رشته مهندسی است. این دانشگاه دانشجویان بیش از 100 کشور جهان را جذب می کند و دانشجویان بین المللی 25 درصد از جامعه دانشجویی فارغ التحصیل را تشکیل می دهند.

دانشگاه های مهندسی معتبر کانادا

دانشگاه های مهندسی معتبر کانادا

دانشگاه مونترال (Université de Montréal)

دومین دانشگاه استان آلبرتا که در رده بندی QS امسال ظاهر شده است، در شهر ادمونتون واقع شده است. این دانشگاه بیش از 400 برنامه ی تحصیلی را در 18 دانشکده ارائه می دهد و دانشکده مهندسی به تنهایی 4,400 دانشجوی کارشناسی و 1,500 دانش آموخته فارغ التحصیل دارد. این دانشکده 21 برنامه ی تحصیلی مهندسی و همچنین دومین برنامه بزرگ مشارکتی مهندسی کانادا را ارائه می دهد. دانشجویان بین المللی تقریباً 17 درصد از جمعیت کارشناسی و تقریبا 39 درصد دانشجویان تحصیلات تکمیلی را تشکیل می دهند.

دانشگاه آلبرتا (University of Alberta)

دومین دانشگاه استان آلبرتا که در رده بندی QS امسال نام برده شده است، دانشگاه آلبرتا است که در شهر ادمونتون واقع شده است و بیش از 400 رشته تحصیلی را در 18 دانشکده ارائه می دهد و دانشکده مهندسی آن به تنهایی 4,400 دانشجوی کارشناسی و 1,500 دانشجوی ارشد و دکتری دارد.
این دانشکده 21 رشته مهندسی و همچنین دومین برنامه تعاونی مهندسی کانادا را به متقاضیان ارائه می دهد. دانشجویان بین المللی تقریباً 17 درصد از جمعیت کارشناسی و تقریبا 39 درصد دانشجویان تحصیلات تکمیلی را تشکیل می دهند.

دانشگاه مک گیل (McGill University)

دانشگاه مک گیل، یکی از دانشگاه های برتر آموزش انگلیسی در کبک، امسال جایگاه خود را در بین سه دانشگاه برتر کانادا حفظ کرده است. این دانشگاه همچنین از نظر اعتبار در بین پنج دانشگاه برتر کانادا قرار گرفت و مقام اول را به عنوان برترین دانشگاه های پزشکی/ دکترای کانادا بدست آورد. دانشکده مهندسی مک گیل علاوه بر 9 برنامه تحصیلی کارشناسی و کارشناسی ارشد، دیپلم در هشت حوزه تحصیلی را نیز ارائه می دهد. تحقیقات نقش مهمی در دانشکده ایفا می کنند و دانشجویان تشویق می شوند تا با فرصت های مختلف برای برنامه های تابستانی و برنامه های مشارکتی تجربه کسب کنند.

دانشگاه واترلو (University of Waterlo)

دانشگاه واترلو در سطح جهانی در میان 50 دانشگاه های برتر مهندسی جای دارد و بزرگترین مدرسه مهندسی کانادا در آن قرار دارد که بیش از 9,500 دانشجو که در سال 2016 در آن ثبت نام کردند. قسمت پژوهشی دانشگاه بزرگ است که دانشجویان بین المللی بسیاری نیز در آن مشغول به تحصیل هستند. از طریق طیف گسترده ای از برنامه های مشارکتی متناوب با آموزش درون کلاس، دانشجویان مقطع کارشناسی در این دانشگاه ممکن است قبل از فارغ التحصیلی، تا دو سال سابقه کار با دریافت پول کسب کنند. دانشجویان تحصیلات تکمیلی فرصت های زیادی برای همکاری با مشاغل محلی برای توسعه پروژه ها دارند و همه دانشجویان به بزرگترین مرکز طراحی دانشجویی در آمریکای شمالی دسترسی دارند.

دانشگاه بریتیش کلمبیا (University of British Columbia)

دانشگاه بریتیش کلمبیا (UBC)، به عنوان مرکزی جهانی برای تحقیقات و آموزش شناخته شده است. این دانشگاه به طور ثابت در میان 40 دانشگاه برتر دنیا قرار گرفته است. (UBC) با داشتن دانشجو از 162 کشور در سراسر جهان، بیشترین درصد دانشجویان بین المللی را دارد. دانشکده علوم کاربردی، دورههایی را در 21 تخصص در مقطع کارشناسی و کارشناسی ارشد ارائه می دهد. مطالعات تحصیلات تکمیلی شامل برنامه هایی برای متخصصان صنعت است که به دنبال گسترش تجربه خود هستند و همچنین برنامه هایی برای افرادی که مایل به پیگیری مشاغل تحقیقاتی هستند.

دانشگاه تورنتو (University of Toronto)

دوباره دانشگاه تورنتو دارای رتبه ی اول شد و امسال همچنین به عنوان مشهورترین دانشگاه کانادا انتخاب شد. دانشکده علوم کاربردی و مهندسی بسیار بزرگ است و با حدود 8,000 دانشجو در برنامه های تحصیلی کارشناسی و تکمیلی در 16 پردیس در سراسر انتاریو مشغول فعالیت می باشد. دانش آموختگان می توانند در یکی از هشت حوزه اصلی مانند مهندسی شیمی، مهندسی عمران، مهندسی کامپیوتر، مهندسی برق ، مهندسی صنایع، مهندسی مواد، مهندسی مکانیک و مهندسی مواد معدنی، تحصیلات خود را ادامه دهند.

بورسیه های تحصیلی معتبر کانادا

درخواست بورسیه برای دانشجویان بین المللی:

پروسه درخواست تحصیل در خارج از کشور ممکن است بسیار طاقت فرسا و گران باشد! دولت این کشور و بسیاری از موسسات آموزش عالی برای دانشجویان بین المللی بورسیه تحصیلی، کمک های مالی و یا کمک هزینه تحصیل در کانادا را برای تامین هزینه های تحصیل فراهم کرده اند. مبلغ بورسیه تحصیلی، برخلاف وام نیازی به بازپرداخت ندارد. اگر قصد درخواست بورسیه تحصیلی را دارید، باید از پروسه درخواست و ددلاین های تعیین شده توسط موسسه یا سازمان اعطا کننده، مطلع باشید.شرایط لازم و نحوه درخواست هر بورسیه با یکدیگر متفاوت است. به عنوان مثال، برخی از بورسیه ها ممکن است به مقالات شخصی نیاز داشته باشند یا نیازمند توصیه نامه از استاد یا کارفرما باشند. سایر بورسیه ها ممکن است در درجه اول بر اساس عملکرد دانشگاهی، دستاوردهای فوق برنامه یا مهارت های خلاقانه دیگر اعطا شوند.توجه به ددلاین ها و شرایط لازم از اهمیت بالایی برخوردار است و ممکن است تغییر کنند. بنابراین توصیه می شود درباره آخرین اطلاعات و ددلاین ها با سازمان یا موسسه مورد نظر تماس بگیرید.

بورسیه تحصیلی بین المللی امور جهانی برای غیر کانادایی ها:

کانادا برای شرکت در پروژه های تحقیقاتی بین المللی با سازمان های جهانی، جهت حمایت از ارتقای آموزش بین المللی، از طریق فرصت های تحقیقاتی در موسسات آموزش عالی کانادا، همکاری می کند. ارزش بورسیه های ارائه شده از سوی امور جهانی کانادا، با توجه به مدت زمان و مقطع تحصیلی متفاوت است. به طور کلی ارزش بورسیه ها از 7,200 تا 14,700 دلار متغیر می باشد.

شرایط لازم:

برای درخواست بورسیه و کمک هزینه های تحصیلی مختلف که از سوی امور جهانی کانادا اعطا می شود، باید معیارها و شرایط مربوط به هر بورسیه را داشته باشید. همچنین بسیاری از بورسیه ها به ارائه درخواست از موسسه مقصد نیاز دارند. در نتیجه، آماده کردن تمام مدارک لازم و هماهنگی با موسسه مورد نظر بسیار مهم است.در حال حاضر بورسیه های تحصیلی دولتی در قالب برنامه های تبادلی کوتاه مدت، بورسیه های تحصیلی آنلاین و پروژه های تحقیقاتی ارائه می شوند.

رتبه و رنکینگ دانشگاه های مهندسی معتبر کانادا

شهر استان دانشگاه رنکینگ جهانی دانشگاه 2020 رنکینگ کانادا 2020

  • تورنتو انتاریو دانشگاه تورنتو 18 1
  • ونکوور بریتیش کلمبیا دانشگاه بریتیش کلمبیا 34 2
  • مونترال کبک دانشگاه مک گیل 42 3
  • همیلتون انتاریو دانشگاه مک مستر 72 4
  • مونترال کبک دانشگاه مونترال 85 5
  • ادمونتون آلبرتا دانشگاه آلبرتا =136 6
  • اتاوا انتاریو دانشگاه اتاوا =141 7
  • کلگری آلبرتا دانشگاه کلگری 201 – 250 = 8
  • واترلو انتاریو دانشگاه واترلو 201 – 250 = 8
  • لندن انتاریو دانشگاه وسترن 201 – 250 = 8
  • هالیفاکس نوا اسکوشیا دانشگاه دالهاوزی 251 – 300 = 11
  • شهر کبک کبک دانشگاه لاوال 251 – 300 = 11
  • کینگستون انتاریو دانشگاه کوئینز 251 – 300 = 11
  • برنابی بریتیش کلمبیا دانشگاه سایمون فریزر 251 – 300 = 11
  • وینیپگ مانیتوبا دانشگاه مانیتوبا 351 – 400 15
  • ساسکاتون ساسکاچوان دانشگاه ساسکاچوان 401 – 500 = 16
  • ویکتوریا بریتیش کلمبیا دانشگاه ویکتوریا 401 – 500 = 16
  • تورنتو انتاریو دانشگاه یورک 501 – 600 = 16
  • اتاوا انتاریو دانشگاه کارلتون 501 – 600 = 16
  • گوئلف انتاریو دانشگاه گوئلف 501 – 600 = 16
  • سنت جان نیوفاندلند و لابرادور دانشگاه مموریال نیوفاندلند 501 – 600 = 16
  • مونترال کبک دانشگاه کنکوردیا 601 – 800 = 22
  • ثاندر بی و اوریلیا انتاریو دانشگاه لیک هد 601 – 800 = 22
  • شهر کبک کبک دانشگاه کبک 601 – 800 = 22
  • رجینا ساسکاچوان دانشگاه رجینا 601 – 800 = 22
  • تورنتو انتاریو دانشگاه رایرسون 601 – 800 = 22
  • شربروک کبک دانشگاه شربروک 601 – 800 = 22
  • ویندزور انتاریو دانشگاه ویندزور 601 – 800 = 22
  • برنس جورج بریتیش کلمبیا دانشگاه بریتیش کلمبیای شمالی (UNBC) 801 – 1000 29
  • لتبریج آلبرتا دانشگاه لتبریج +1001 30
رتبه دانشگاه های مهندسی معتبر کانادا

رتبه دانشگاه های مهندسی معتبر کانادا

شرایط اخذ پذیرش دانشگاه های مهندسی معتبر کانادا

متقاضیان بین المللی

هر متقاضی بر اساس سابقه تحصیلی اش در نظر گرفته می شود. متقاضیان خارج از کانادا بدون توجه به کشوری که تابعیت آن را دارند، براساس سیستم آموزشی که از آنها پیروی کرده اند، ارزیابی می شوند. اگر شهروند کانادایی یا دارای اقامت کانادا از نوع دائم هستید و در یک برنامه تحصیلی در کانادا پذیرفته شده اید، هزینه شهریه داخلی به شما تعلق می گیرد.

روند درخواست پذیرش

از اوایل ماه اکتبر از طریق مرکز ارائه درخواست دانشگاه ها، با استفاده از تقاضانامه مناسب درخواست دهید. هر دانش آموز که در دبیرستان خارج از کانادا تحصیل کرده است، باید با استفاده از فرم تقاضانامه (105F) درخواست دهد. دانش آموزانی که در حال حاضر به صورت تمام وقت در دبیرستان انتاریو ثبت نام نکرده اند و در کانادا اقامت دارند، یا دانش آموزان دارای تابعیت یا اقامت دائم کانادا که در دیگر کشور ها ساکن هستند (نه در کانادا)، باید از فر درخواست (105D) استفاده کنند. برنامه تحصیلی مورد نظر خود را مشخص کنید و درخواست خود را قبل از تاریخ 15 ژانویه 2020 ارسال نمایید. کلیه اسناد پشتیبان از جمله پروفایل آنلاین دانشجو، باید از طریق درگاه درخواست پذیرش مهندسی که در اول فوریه 2020 شکل گرفته است ارائه شوند.

به عنوان متقاضی بین المللی برای چه دوره هایی می توان درخواست داد؟

این کشور از تمام متقاضیان مهندسی جهان استقبال می کند. کلیه متقاضیان شرکت در دوره های دانشکده علوم و مهندسی کاربردی موظفند موارد زیر را ارائه دهند:

  • ریاضیات (از جمله حساب)
  • فیزیک
  • علم شیمی
  • اثبات مهارت در زبان انگلیسی نیز ممکن است مورد نیاز باشد.

لطفاً توجه داشته باشید در مواردی كه متقاضیان نتوانند شواهد مهارت در دروس پیش نیاز ذکر شده را ارائه دهند، ممكن است بتوان آن را با نتایج امتحان (SAT Subject)، امتحان پیشرفته جایگذاری، بکلوریت بین المللی یا سطح (GCE A) جایگزین کرد.

داوطلبان تکمیل کننده سیستم آموزش ایرانی ملزم به ارائه مدارک زیر هستند:

  • نمرات حداقل 16 (از 20) در ریاضی، شیمی و فیزیک در گواهی پیش دانشگاهی و دیپلم/ دیپلم دبیرستان ملی متوسطه
  • ممکن است اثبات مهارت در انگلیسی لازم باشد.
  • ارسال اسناد

متقاضیان موظفند قبل از تاریخ اول فوریه، ریزنمرات ترجمه شده به زبان انگلیسی مربوط به تحصیل متوسطه را که نشان دهنده تمام سالهای تحصیل شامل نتایج موقت فعلی را، از طریق پورتال بارگذاری مدارک متقاضیان، ارسال کنند. دراسرع وقت نتایج نهایی باید مستقیماً به دفتر پذیرش مقطع کارشناسی رشته مهندسی ارسال شود.

هزینه دانشگاه های مهندسی معتبر کانادا

شهریه دانشگاه در کانادا

شهریه دانشگاه های کانادا کمی بالاست، اما به طور کلی پایین تر از کشورهایی مانند انگلستان، ایالات متحده یا استرالیا می باشد. هزینه دانشگاه ممکن است سالانه متفاوت باشد و بسته به شهر یا مقطع تحصیلی، تفاوت هایی را مشاهده خواهید کرد. به عنوان مثال دانشگاه های نیوفاندلند کمترین شهریه را دارند، در حالی که انتاریو گرانترین منطقه است.

شهریه برای مقطع لیسانس

دامنه شهریه: از 550 تا 30,000 دلار در سال. لیسانس های پزشکی، مهندسی و علوم اجتماعی از جمله برنامه های پر هزینه تحصیلی هستند.

شهریه برای رشته های محبوب:

لیسانس علوم کامپیوتر و IT لیسانس مهندسی و فناوری

از 1,535 تا 55,500 دلار در سال از 1,350 تا 55,000 دلار در سال

شهریه برای مدرک کارشناسی ارشد:

دامنه شهریه : از 1,075 تا 65,000 دلار در سال. کارشناسی ارشد در تجارت، مهندسی، علوم کامپیوتر و حقوق گران ترین رشته ها می باشند.

شهریه برای رشته های محبوب:

کارشناسی ارشد علوم کامپیوتر و IT کارشناسی ارشد مهندسی و فناوری

از 2,150 تا 52,500 دلار در سال از 2,150 تا 52,500 دلار در سال

هدف از عنوان این شهریه ها برای مقاطع کارشناسی و کارشناسی ارشد این است که به شما کمک کند تشخیص دهید که به چه بودجه ای برای تحصیل در کانادا نیاز دارید. شما مجبور نیستید گران ترین دوره ها را انتخاب کنید، زیرا هزینه های بالاتر همیشه برابر با آموزش بهتر نیست. روی پیدا کردن رابطه بین بودجه، شهریه و آن چه می خواهید از برنامه تحصیلی خود بدست آورید متمرکز شوید.همچنین دوره هایی بسیار گران، با شهریه 100,000 دلار در سال یا بیشتر نیز وجود دارد که به دلیل تعداد کم آن ها، تصمیم گرفته ایم که آن ها را در محدوده شهریه قرار ندهیم. اما می توانید آن ها را در پرتال ها بیابیدBachelorsportal & Mastersportal.

ارزان ترین دانشگاه های کانادا:

لیست دانشگاه های کانادا با مقرون به صرفه ترین شهریه را بررسی کنید:

  • دانشگاه یادبود نیوفاندلند از 2,150 تا 11,460 دلار در سال
  • دانشگاه رجینا از 1,715 تا 20,050 دلار در سال
  • دانشگاه رویال رویز از 3,750 تا 27,600 دلار در سال
  • دانشگاه ساسکاچوان از 4,110 تا 24,000 دلار در سال
  • دانشگاه آتاباسکا از 1,625 تا17,250 دلار در سال

حتی در این دانشگاه های مقرون به صرفه می توانید چندین دوره تحصیلی را پیدا کنید که بیش از 30,000 دلار در سال هزینه دارند. آن ها معمولاً دارای مدرک کارشناسی ارشد در رشته های بازرگانی، حقوق، دندانپزشکی یا کارشناسی ارشد مدیریت بازرگانی (MBA) هستند. (MBA) بسیار گران است و شهریه ای بالاتر از 50,000 دلار در سال دارد.

شهریه در دانشگاه های دارای رتبه بالا:

در اینجا لیستی از شهریه در برخی از دانشگاه های برتر کانادا آورده شده است:

  • دانشگاه تورنتو از 15,750 تا 57,050 دلار در سال
  • دانشگاه بریتیش کلمبیا از 1,300 تا 52,300 دلار در سال
  • دانشگاه مک گیل از 2,230 تا 58,300 دلار در سال

در این دانشگاه های برتر، برخی از برنامه های کارشناسی ارشد در معماری، علوم کامپیوتر و مدیریت تجارت می توانند بیش از 63,000 دلار در سال هزینه داشته باشند.

با توجه به رتبه و رنکینگ بالای دانشگاه های کانادا و اعتبار مدارک کسب شده از آنها، با تحصیل رشته های مهندسی در این کشور، می توانید از بابت داشتن یک آینده شغلی خوب مطمئن و آسوده خاطر باشید. با شعب رسمی موسسه حقوقی وکلای برگزیده اصطهباناتی در شهرهای شیراز، تهران، مشهد و اصفهان، در تماس باشید و اطلاعات بیشتر در این زمینه را از مشاورین مجرب ما بخواهید.

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟

مطالب مرتبط

2 دیدگاه برای “دانشگاه های برتر کانادا برای رشته مهندسی

  1. علیرضا سلطانی گفت:

    سلام بنده ۲۱ سالم هستش و لیسانس مهندسی پزشکی بامعدل ۱۷.۴۳دارم و مسلط ب تمامی مدارک علوم کامپیوتر و نرم افزار ها هستم،ایتلس ۷.۵زبان هم دارم،میخواستم برای ادامه تحصیل واسه ارشد رشتم ب کانادا اقدام کنم و همزمان درکنار تحصیل کار هم بکنم،سوالم این بود ک با ویزای کار بنده میتونم هم تحصیل و هم کار کنم؟واینکه بنده میخوام حتما بورس هم دریافت کنم باتوجه ب شرایطم امکان پذیر هست؟ممنون میشم راهنماییم کنید.

    1. کارشناس مهاجرتی اصطهباناتی گفت:

      با سلام
      کشور کانادا به دانشجویان خود اجازه کار همزمان نیز می دهد. برای دریافت بورسیه تحصیلی باید شرایط شما به طور دقیق بررسی شود. لطفا با ما در ارتباط باشید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *