خرید خانه در گرجستان

شما می توانید برای خرید خانه در گرجستان از یک فروشنده، درخواست خرید یک خانه با قرارداد اوراق قرضه در صورت وجود، بدهید. فروشندگان دارای سه گزینه هستند: موافقت با تمام درخواست های خریداران، ارائه یک راه حل اصلاح شده به خریدار، یا رد کردن هر گونه اصلاح. خریدار خانه در گرجستان می تواند به مذاکره ادامه دهد و موقعیت فروشنده را در مورد قیمت خانه در گرجستان قبول کند، یا تا زمانی که در دوره داوری است معامله را پایان دهد و پول واقعی خود را بدون کسری جبران کند. ادامه مطلب را که به قلم کارشناس موسسه حقوقی توسعه گران مهر نوشته شده است، در مورد قوانین حاکم در گرجستان از دست ندهید.

مشاوره رایگان
مشاوره رایگان

شرایط خرید خانه در گرجستان

ثبت حق مالکیت در خدمات عمومی ( وزارت خانه عدالت گرجستان ). کل روند ثبت قابل انتقال است. دشوار است تا متعهدات قابل اعتماد بیشتری یافت. شهروندان خارجی مجاز به خرید هر ملکی می باشند. وجود گذرنامه جهت ثبت مدارک الزامی است.

هزینه ثبت به زمان بستگی دارد:

  • 1 روز کاری 70 دلار
  • 4 روز کاری 25 دلار

روند ثبت:

مسائل قابل بررسی میان خریدار و فروشنده. ترتیب قرارداد در وزارت خانه عدالتی گرجستان صورت می گیرد. با توجه به قرارداد، خریدار مبلغ مورد نظر را به حساب فروشنده واریز می نماید. پرداخت به صورت نقدی و یا غیر نقدی طبق توافق طرفین صورت می گیرد. جزییات ملک طبق قرارداد در حساب خریدار ثبت می گردد. ثبت در وزارت خانه عدالتی گرجستان می باشد.

در زمان خرید ملک در گرجستان، الزاما نیاز به پول نقد نیست. خرید می تواند به شیوه غیر نقدی نیز صورت گیرد. از دیگر شیوه های معمول استفاده از اعتبار بانکی است. شهروندان خارجی قادر به گشایش حساب بانکی در گرجستان بدون هیچ محدودیتی می باشند و در موارد خاص بانک به افراد تقاضای گشایش حساب بانکی ارسال می نماید.

قیمت دقیق املاک بر اساس ارز ملی گرجستان محاسبه می گردد. در روز پرداخت مبلغ خرید ملک، بهای ملک توسط بانک ملی گرجستان کنترل میگردد و سپس اجازه پرداخت صادر می شود. علاقه مندان می توانند اطلاعات مورد نیاز خود را در رابطه با نرخ ثابت ملک در وبگاه مرکز ثبت عمومی گرجستان جویا شوند.

تمامی مدارک خرید ملک می بایست به زبان گرجستانی ترجمه گردند. چنانچه لازم باشد، موارد زیر نیز حائز اهمیت است:

  • ترجمه مدارک به زبان مشتری ( معمولا 3 تا 6 صفحه) در خدمات ترجمه. هر صفحه 5 دلار.
  • تایید صحت هر مدرک ترجمه شده 15 دلار می باشد.

قیمت خرید خانه در گرجستان

در طول سال 2018، 34591 آپارتمان در شهر تفلیس فروخته شد که ارزش آن ها مجموعا به 4100000000 لاری ( 1،281،062،290.57 یورو ) می رسد. این مبلغ 31 درصد بیش از سال 2017 می باشد. در حالی که نرخ تورم تقربیا 2 برابر بیشتر از سال 2017 بوده است. 65 درصد از این معاملات مربوط به آپارتمان های تازه ساخته شده بوده است. 

سال گذشته در مجموع 231800 متر مربع در تفلیس به فروش رسیده است. به این معنا که مساحت متوسط هر آپارتمان 67 متر مربع بوده است. بر اساس تحقیقات، متوسط قیمت هر متر مربع در سال 2018 در تفلیس 1764 ( 551.172 یورو) بوده است. این قیمت هر متر مربع در مقایسه با سال 2017، 6 درصد افزایش یافته است. متوسط افزایش قیمت برای آپارتمان های تازه ساز 716 دلار و برای آپارتمان های قدیمی 660 دلار می باشد.

با فرض اینکه متوسط مساحت آپارتمان های فروخته شده در تفلیس 67 متر مربع باشد و متوسط قیمت هر متر مربع 1764 لاری باشد، متوسط قیمت هر آپارتمان 118188 لاری (36،925.32 یورو ) تخمین زده می شود. بر اساس تحقیقات، سرمایه مسکن تفلیس شامل 290000 آپارتمان با مساحت کلی 21640000 متر مربع می باشد. صدها ساختمان مسکونی در طول 28 سال گذشته ساخته شده اند. با این حال ساختمان سازی پس از سال 1991 تنها 19 درصد از سرمایه مسکن این شهر را در بر گرفته است. 81 درصد باقیمانده ساخت و ساز های انجام شده پیش از سال 1991 می باشد.

قیمت خرید خانه در گرجستان

قیمت خرید خانه در گرجستان

هزینه خرید آپارتمان

  • هزینه خرید هر متر مربع آپارتمان در مرکز شهر: 2877.77 لاری ( 898.748 یورو )
  • هزینه خرید هر متر مربع آپارتمان در خارج از مرکز شهر: 1601.46 لاری ( 500.147 یورو )

اقامت گرجستان از طریق خرید خانه

خارجیان می توانند از طریق خرید خانه در گرجستان، اقامت این کشور را دریافت کنند. این فرآیند گرچه ساده و واضح است، اما برای کسانی که به زبان گرجی مسلط نیستند، کمی دشوار است. زمانی که خارجیان ملکی ( مسکونی ) در گرجستان خریداری کنند، حقوقی مشابه با شهروندان این کشور خواهند داشت. هیچ گونه شرایط اضافه و مالیات اضافه ای برای خارجیان در نظر گرفته نمی شود. کپی پاسپورت تنها مدرکی است که برای خرید ملک مورد نیاز است.

از 5 جولای 2019، حداقل سرمایه لازم برای اخذ اقامت از 35000 دلار به 100000 دلار افزایش یافته است. آپارتمان خریداری شده باید در اداره خدمات عمومی (Public Services Hall ) به نام خریدار ثبت شود و یک کارشناس مورد تایید مرکز اعتباردهی گرجستان بررسی کند که ارزش واقعی ملک به همان قیمت خریداری شده می باشد. در نتیجه تا زمانی که پروسه خرید ملک به طور کامل انجام نشده باشد و مالک قانونی نباشید، نمی توانید برای طرح اقامت درخواست دهید.

برای درخواست مجوز اقامت، باید به اداره خدمات عمومی واقع در تفلیس مراجعه کنید. باید تاییدیه ارزیابی ارزش ملک و کپی مدارکی که برای ثبت ملک دریافت کرده اید، با خود به همراه داشته باشید. همچنین پاسپورت خود با مهری که نشان دهد به طور قانونی وارد کشور شده اید و دو قطعه عکس در فرمت عکس پاسپورت نیز مورد نیاز است. همچنین به سه شهروند گرجی به عنوان معرف درخواست نیاز دارید.

برای اولین درخواست مجوز اقامت گرجستان، باید حداقل 40 روز از اعتبار ویزای شما باقی مانده باشد. اگر می توانید 30 روز صبر کنید، هزینه درخواست مجوز 85 دلار است. اگر بیشتر هزینه کنید، مجوز اقامت سریع تر صادر می شود. هزینه صدور مجوز طی 20 روز 135 دلار است و سریع ترین زمان 10 روز و هزینه آن 165 دلار می باشد.

قوانین خرید خانه در گرجستان

قوانین خرید ملک در گرجستان برای شهروندان گرجی و خارجیان یکسان است. هیچ تفاوتی بین خارجیان و شهروندانی که قصد خرید ملک را دارند، وجود ندارد. بازرگانان خارجی می توانند ملکی را برای اهداف تجاری خریداری کنند و مهم است بدانید که روند خرید توسط وزارت مالی و اقتصاد انجام می شود.

نکاتی که خارجیان هنگام خرید ملک باید از آنها مطلع باشند:

خارجیانی که قصد تاسیس شرکتی در گرجستان دارند و یا تمایل به نقل مکان دارند، می توانند از مزایای حقوقی مشابه با قوانین ارائه شده برای شهروندان گرجی بهره مند شوند. روند خرید ملک مسکونی برای خارجیان مانند بومیان است. خارجیانی نیازی به تهیه مدارک اضافه تر ندارند و لازم نیست مالیات بیشتری پرداخت کنند. برخی از نکات مهم درباره روند خرید ملک عبارتند از:

  1. روند خرید ملک و انتقال سند نسبتا سریع انجام می شود؛
  2. در خرید ملک نیازی به پرداخت وجه تمبر نیست؛
  3. سیستم حقوقی گرجستان این امکان را فراهم می کند که یک پروسه استاندارد طی شود، که در مجموع 4 روز طول می کشد؛ ( با پرداخت هزینه)
  4. خارجیان می توانند با پرداخت هزینه بیشتر، روند خرید را طی یک روز انجام دهند.
  5. در نهایت خارجیان مالک کل ملک مسکونی خریداری شده هستند، این مورد برای املاک تجاری نیز صادق است.
قوانین خرید خانه در گرجستان

قوانین خرید خانه در گرجستان

وام خرید خانه در گرجستان

خارجیان می توانند یک حساب بانکی در گرجستان افتتاح کنند و پروسه آن بسیار ساده است. بزرگترین بانک های گرجستان ” بانک گرجستان” و ” بانک TBC ” می باشند. هر دو بانک در ليست بورس اوراق بهادار لندن قرار دارند، کاملا امن هستند و دارای بزرگترين شبکه شعب و دستگاه های خودپرداز در سراسر تفليس و گرجستان هستند. برای افتتاح حساب به کپی پاسپورت و مبلغ کمی برای خرید کارت اعتباری Visa یا Mastercard نیاز دارید. حداقل شرایط تعادل وجود ندارد و هزینه های ماهیانه بسیار پایین است. طی 24 ساعت می توانید به شعبه مربوطه مراجعه و کارت اعتباری خود را دریافت کنید و می توانید در سطح بین المللی از این کارت استفاده نمایید. هر دو بانک خدمات متعدد اینترنتی و با تلفن همراه ارائه می دهند، بنابراین می توانید پول خود را از هر جای دنیا مدیریت کنید. می توان پول خود را به لاری، دلار یا یورو سپرده گذاری کنید.

متاسفانه خارجیان نمی توانند در اکثر موارد در گرجستان وام بگیرند. نرخ بهره در این کشور در مقایسه با اکثر کشورها بالاست _ در حال حاضر 8 _9% در سال. اگر سرمایه شما به اندازه کافی نیست، می توانید در یک پروژه نیمه ساخت سرمایه گذاری کنید. در این شرایط تنها کافی است ابتدا 30 % از مبلغ قرار داد را پرداخت و مابقی را طی چند قسط تا پایان ساخت پرداخت نمایید. با مشاورین ما در موسسه حقوقی برگزیده اصطهباناتی (توسعه گران مهر) همراه باشید تا شما را از هزینه زندگی در گرجستان و همچنین شرایط مهاجرت به گرجستان آشنا کنند.

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *