حقوق پرستاران در نروژ

نروژ کمبود متخصصان مراقبت بهداشتی دارد و از همین رو پرستاران خارجی می توانند برای ویزای کار در نروژ درخواست کنند، اما نکته ای که مهم است اینکه آموزش شما باید با استانداردهای نروژی مطابقت داشته باشد تا مجوز کار و مزایا و حقوق پرستاران در نروژ برای شما پیاده سازی شود. سیستم مراقبت های بهداشتی نروژ را در این مقاله از موسسه حقوقی برگزیده اصطهباناتی با هم مرور می کنیم.

مشاوره رایگان
مشاوره رایگان

حقوق و مزایای پرستاری در کشور نروژ

مانند بقیه کشور های شمالی، نروژ بدون شک به نگرش اجتماعی پیشرفته و کیفیت بالای زندگی اش مشهور است. سیستم بهداشتی پزشکی کارآمد و با کیفیت یکی از اثرات قابل توجه این ترکیب است. پرستاران می توانند به طور میانگین 66.647 دلار حقوق دریافت کنند. هر چند بسته به تخصص و توانایی آن ها این رقم می تواند به طور قابل توجهی افزایش پیدا کند. زندگی در نروژ بیشتر از پول و بسته های حقوقی است. در روز های تعطیل شما به بعضی از زیباترین مناظر طبیعی در دنیا دسترسی خواهید داشت که تبدیل به یک مکان عالی برای دوباره شارژ کردن باتری هایتان زمانی که کار بسیار استرس زا است می شود.

حقوق برای پرستاران در نروژ

با توجه به اطلاعات منتشر شده توسط اتحادیه پرستاران نروژی، حقوق اولیه و پایه برای پرستاران مجاز که در اسلو کار می کنند حدود 390,000 کرون (44769.05 دلار) است و بعد از 5 سال به مقدار 406.000 کرون (46614.21 دلار ) افزایش می یابد.و بعد از 10 سال به 433500 کرون (49764.21 دلار) افزایش می یابد.

یک پرستار متخصص تقریبا 416000 کرون (47750.52 دلار) شروع می کند و بعد از 5 سال به صورت سالانه به 446000 کرون (51194.52 دلار) و بعد از 10 سال به 461000 کرون (52916.31 دلار) افزایش می یابد. پرستارانی که در دیگر مناطق نروژ مشغول به کار می شوند مشمول حقوق و دستمزد متفاوت خواهند بود.

بازار کار مشاغل پرستاری در نروژ

بازار کار مشاغل پرستاری در نروژ

بازار کار مشاغل پرستاری در نروژ

پرستاران در سوئد می توانند در بیمارستان های شهری، روستایی، دولتی و خصوصی کار کنند و مسئولیت هایی در بخش های جراحی، بهداشت و غیره دارند. بازار کار پرستاران عمومی در سوئد خوب است. با این حال باید گفت که این کشور چندین سال است که با کمبود پرستار متخصص مواجه است. در سوئد، حوزه های اصلی پرستاران شامل بیهوشی، مراقبت های روان درمانی، مراقبت های سالمندان، مامایی، بهداشت جامعه، مراقبت از کودکان و نوجوانان و مراقبت های ویژه می باشد.

هر پرستار حرفه ای با تجربه می تواند مسئولیت سرپرست بخش،مدیریت بخش، پذیرش کلینیک یا مرکز پزشکی را به عهده بگیرد. همچنین پرستاران می توانند با توسعه مراقبت های بهداشتی در کلینیک های بیمارستان کار کنند. خارج از مراقبت های درمانی، پرستاران می توانند در کارهای تحقیقاتی و مدیریت بهداشت و درمان در شوراهای شهرستان ها شرکت کنند. همچنین می توانند با انجام امور مختلف در صنعت دارو و داروسازی نیز کار کنند.

تقاضا برای پرستار در نروژ بسیار بالا است و فرصت های شغلی بی شماری برای آنها وجود دارد. پرستاران در نهادهای مختلف در نروژ مشغول به کار هستند. شایع ترین آنها عبارتند از: بیمارستان ها و خدمات بهداشت و درمان محلی، مانند پایگاه های سلامت، خانه های پرستاری، پرستاری در منزل، گروه خدمات بهداشتی و مراکز بهداشت عمومی.

نروژ دارای چهار اداره بهداشت منطقه ای است:

جنوب شرقی نروژ، غرب نروژ، مرکز نروژ و شمال نروژ، که بیمارستان ها را در مناطق خود اداره می کنند. در وبسایت آنها لیست بیمارستان های هر منطقه و اطلاعاتی برای کارجویان موجود است.

در نروژ، مقامات محلی مسئول مراقبت از افراد سالمند و دیگر خدمات مراقبتی هستند. برای کسب اطلاعات بیشتر در این مورد می توانید به پورتال بهداشت عمومی Helsenorge مراجعه کنید.

در نروژ برخی از حرفه ها به مجوز نیاز دارند. اداره بهداشت و امور اجتماعی (Directorate for Health and Social Affairs ) مسئول اعطای مجوز به پزشکان، روانشناسان، پرستاران، فیزیوتراپیست ها، داروسازان، مهندسان زیست پزشکی، پرستاران امدادی، دستیاران مراقبتی و غیره می باشد.

شرایط کار به عنوان پرستار در نروژ

پرستاران نروژی باید مدرک کارشناسی 3 ساله خود را دریافت کرده باشند تا بتوانند برای دریافت گواهی از اداره ثبت بهداشت نروژ (SAK) درخواست دهند و به صورت حرفه ای فعالیت خود را آغاز کنند. تنها سازمانی که مجوز و گواهی معتبر را برای پرسنل بخش بهداشت و درمان صادر می کند،سازمان SAK است. هر یک از افراد می توانند برای فعالیت های پرستاری مجوزهای مختلفی دریافت کنند:

تاییدیه تمام وقت و دائم:

مجوزهایی که دارای محدودیت هایی در رابطه با مدت یا فعالیت حرفه ای است و برای فعالیت های مستقل یا نظارتی صادر می شود. پیشنهاد می شود هر چه سریع تر برای انجام پروسه درخواست اقدام کنید، زیرا متاسفانه دریافت اعلامیه از طرف SAK بسیار زمان بر است.

پیش از دریافت مجوز مراحل زیادی را باید طی کنید:

  • باید فرم درخواست را تکمیل و همراه با کپی برابر اصل تمام مدارک لازم ارسال کنید. کپی معمولی از مدارک قابل قبول نیست.
  • SAK دستورالعملی برای نحوه تکمیل فرم درخواست برای شما ارسال خواهد کرد، لطفا با دقت و به طور کامل فرم را پر کنید.

نحوه درخواست:

  1. دستورالعمل های درخواست SAK را با دقت مطالعه کنید.
  2. تمام مدارک لازم را با فرم درخواست ضمیمه کنید.
  3. به وضوح ذکر کنید چه مدارکی را با فرم درخواست ضمیمه کرده اید، در این صورت پروسه درخواست سریع تر انجام خواهد شد.
  4. درخواست شما تا زمانی که مدارک مربوطه دریافت نشود، ارزیابی نخواهد شد. پروسه زمانی برای ارزیابی درخواست شهروندان اروپایی 3 تا 4 ماه و برای شهروندان غیر اروپایی حداقل 6 ماه است.

اکثر پرستاران غیر اروپایی برای انجام فعالیت در نروژ نامه عدم پذیرش و عدم صدور مجوز را دریافت می کنند. بسیار مهم است که تمام مطالب نامه را مطالعه کنید تا مشکل خود را بیابید و برای درخواست مجدد آمادگی لازم را پیدا کنید. این مسئله بسیار رایج است و متقاضیان لیست دقیقی از آنچه که برای اخذ مجوز مورد نیاز است را دریافت می کنند.

ممکن است دلایل عدم صدور مجوز موارد زیر باشد:

  • کمبود انجام فعالیت کاری در حین تحصیل
  • عدم تسلط کافی به زبان نروژی
  • نگذراندن واحد درسی خاصی در مقطع کارشناسی

آزمون زبان برای کار به عنوان پرستار در نروژ

برای واجد شرایط بودن الزامات زبان دو راه وجود دارد:

  1. قبولی در آزمون کتبی و شفاهی ” آزمون زبان نروژی _ سطح پیشرفته” یا Bergenstesten
  2. کسب نمره C یا بالاتر در آزمون کتبی و شفاهی زبان نروژی سطح 3 در دانشگاه

برای قبولی در آزمون پیشرفته زبان، موسسه Lingu Norwegian یک دوره زبان برای کارکنان بخش خدمات و درمان برگزار می کند. همچنین در صورتی که هنوز برای ویزا درخواست نداده اید، می توانید به صورت آنلاین زبان نروژی را یاد بگیرید.

از آنجا که گواهی آزمون باید همراه با نامه SAK در هنگام درخواست برای دوره “Nasjonale fag for sykepleiere” ارسال شود، بسیار مهم است که هر چه سریع تر یادگیری زبان نروژی را آغاز کنید و برای تکمیل دوره و شرکت در آزمون تا زمان ارسال اعلامیه از سوی SAK آماده شوید. این کار باعث می شود در زمان بیشتر صرفه جویی شود. قبولی در یکی از آزمون های ذکر شده برای تمام پرستاران غیر نوردیکی به منظور فعالیت در نروژ اجباری است.

مراحل اخذ پذیرش به عنوان پرستار در نروژ

مراحل اخذ پذیرش به عنوان پرستار در نروژ

مراحل اخذ پذیرش به عنوان پرستار در نروژ

  1. تکمیل فرم درخواست و ارسال کپی برابر اصل تمام مدارک مورد نیاز به SAK
  2. پرداخت هزینه پروسه به SAK
  3. درخواست برای برنامه آموزشی یک ساله زبان نروژی و پرداخت هزینه ثبت نام یا شروع یادگیری زبان نروژی به صورت آنلاین
  4. درخواست برای ویزای نروژ ( شهروندان غیر اروپایی)
  5. ادامه یادگیری زبان نروژی و ثبت نام در آزمون پیشرفته زبان Bergenstesten
  6. در صورت دریافت اعلامیه از سوی SAK و قبولی در آزمون Bergenstesten، می توانید از نامه SAK برای ثبت نام در دوره “Nasjonale fag for sykepleiere” استفاده کنید.

پس از قبولی در دو آزمون “Nasjonale fag for sykepleiere” باید تمام مدارک جدید را به SAK برای ارزیابی درخواست ارسال کنید. در صورتی که تمام مراحل را به درستی انجام دهید، مجوزی از طرف SAK برای انجام فعالیت های پرستاری در نروژ برای شما صادر می شود.

آزمون پذیرش افراد به عنوان پرستار در نروژ

اکثر پرستاران غیر نوردیکی باید در دوره “Nasjonale fag for sykepleiere” به عنوان مکمل دریافت مجوز شرکت کنند. این یک دوره فشرده 4 هفته ایست که در کالج دانشگاهی علوم کاربردی آکرشوس و اسلو (HiOA) دوبار در سال برگزار می شود. ظرفیت این دوره محدود است و متقاضیان باید حداقل 6 ماه پیش از شروع دوره ثبت نام کنند.

شرایط مورد نیاز برای این دوره عبارتند از:

  • متقاضیان باید نامه ای از SAK/ SAFH با نامه عدم دریافت مجوز یا مجوز موقت پرستاری دریافت کرده باشند.
  • شرایط تخصصی در رابطه با مهارت زبان نروژی
  • ثبت نام در این دوره در دوره اول انجام می شود و باید فرم درخواست آنلاین را تکمیل کنید.
  • تا زمانی که تمام مدارک توسط دانشکده علوم بهداشت دریافت نشود، ارزیابی درخواست صورت نمی گیرد.

متقاضیان در پایان دوره، باید در دو آزمون قبول شوند:

  • “Test i medikamente regning” آزمونی است که باید مانند پرستاران نروژی نمره 100% را کسب کنید.
  • این آزمون برای ارزیابی مهارت ریاضی در رابطه با دوز دارو است.
  • آزمون دوم یک آزمون 4 ساعته است که از سیستم قبول شدن/ رد شدن تبعیت می کند.
  • این آزمون بر اساس موضوعات گذرانده شده در دوره می باشد.

به شدت توصیه می شود در زمان گذراندن این دوره از کار کردن خودداری کنید، زیرا این دوره بسیار فشرده است و در صورت تمرکز بیشتر شانس بالاتری در قبولی در آزمون ها با نمره خوب دارید. طبق تجربه های پیشین، دانشجویان بر این باورند که می توانند تنها با حضور در کلاس ها، در آزمون ها قبول شوند، با این حال باید گفت آنها افرادی بودند که در آزمون ها قبول نشدند.

شما مخاطبان عزیز موسسه اصطهباناتی هر سوالی درباره نروژ و همچنین تحصیل در این کشور داشتید می توانید از مشاورین ما در موسسه حقوقی برگزیده اصطهباناتی به صورت تلفنی یا حضوری بپرسید. حقوق پرستاران در نروژ را در این مقاله بررسی کردیم که میتوانید اطلاعات تکمیلی این مبحث را نیز از مشاورین ما بپرسید.

5/5 - (1 امتیاز)

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *