تفاوت انگلستان و بریتانیا

انگلستان کشوری در بریتانیای کبیر است. بریتانیای کبیر شامل ولز، انگلستان و اسکاتلند می باشد. انگلستان با کشورهای اسکاتلند و ولز هم ارز است. دریای ایرلند در شمال غربی انگلستان و دریای سلتیک در جنوب غربی قرار دارد. بریتانیا توسط پادشاه جیمز I در سال 1707 شکل گرفت و بخشی از دولت مستقل UK بریتانیای کبیر و ایرلند شمالی است که اکثریت قلمرو آن را تشکیل می دهد. UK در واقع فرم کوتاه بریتانیای کبیر و ایرلند شمالی است و یک کشور مستقل است که در سواحل شمال غربی اروپا قاره قرار دارد. ادامه مطلب را در مورد بررسی تفاوت انگلستان و بریتانیا به قلم کارشناس مهاجرت بین المللی موسسه حقوقی توسعه گران مهر بخوانید.

مشاوره رایگان
مشاوره رایگان

تفاوت انگلستان و بریتانیا

برای شروع لازم است عنوان شود که در اینجا پادشاهی بریتانیای کبیر و ایرلند شمالی وجود دارد. انگلستان، همانطور که از آن خوانده می شود، یک کشور مستقل است که از چهار کشور جداگانه تشکیل شده است: انگلیس، اسکاتلند، ولز و ایرلند شمالی. در داخل انگلستان، پارلمان حاکمیت دارد، اما هر کشور تا حدودی دارای استقلال است. در بیشتر موارد، پارلمان های اسکاتلندی، ولزی و ایرلند شمالی در “موضوعات محرمانه” که به موضوعاتی مانند سیاست خارجی و عضویت در اتحادیه اروپا می پردازند، اختیار را به پارلمان انگلستان می دهند، اما اختیارات خود را نسبت به “امور غیرقابل انعطاف” كه با چیزهایی مانند آموزش و مسكن سروكار دارند، حفظ می كنند.

هرچند که مقید به پادشاه و ملکه می باشند و در وحدت به هم گره خورده اند، اما کشورهای عضو در انگلستان هویت های محلی و حتی زبان های منطقه ای خود را حفظ می کنند. (به عنوان مثال ولزی، زبان رسمی در ولز است حتی اگر زبان رسمی در بریتانیا (انگلستان) به طور کلی انگلیسی باشد)؛ البته در حال حاضر زبان های متعددی در انگلستان تکلم میشود که دلیل این موضوع میتواند موج گسترده مهاجرت به انگلستان در دهه های اخیر یا شاید حتی قرن های اخیر باشد، اما زبان رسمی انگلستان همان زبان انگلیسی است. از زمان تبدیل شدن به جمهوری در دهه 1940، جمهوری ایرلند (که دارای مرز با ایرلند شمالی است) به عنوان یک کشور مستقل خودش عمل کرده است. اگرچه به بریتانیا (انگلستان) نزدیک است، اما جمهوری ایرلند روابط و عضویت های خود را با سازمان ملل، اتحادیه اروپا و سایر سازمان های بین المللی دارد.

کلمه “بریتیش” به خودی خود گیج کننده است – این کلمه می تواند مربوط به انگلستان، بریتانیای کبیر یا امپراتوری سابق انگلیس باشد. اگرچه که قدرتمندترین نیروی استعماری جهان بود، اما رسیدن به آن امپراطوری از بین رفته است. با این حال، انگلستان کنونی، تعداد مستعمرات باقیمانده ای در سراسر جهان دارد که به آنها به عنوان سرزمین های برون مرزی بریتانیا گفته می شود. این سرزمین ها همچنان تحت نظارت بریتانیا قرار دارند، اگرچه برخی از آنها خودمختار هستند:

  1. آنگولا
  2. برمودا
  3. قلمرو قطب جنوب بریتانیا
  4. قلمرو اقیانوس هند بریتانیا
  5. جزایر ویرجین بریتانیا
  6. جزایر کیمن
  7. جزایر فالکلند
  8. جبل الطارق
  9. مونتسرات
  10. جزیره Pitcairn
  11. سنت هلنا
  12. کشورهای غیرمستقل سنت هلنا
  13. جنوب جورجیا و جزایر جنوبی Sandwich
  14. جزایر تورکس و کایکوس

سه جزیره در جزایر بریتانیا جایگاه ویژه ای را به عنوان “کشورهای غیرمستقل پادشاهی” حفظ کرده اند. گرچه ایالت انگلستان مسئولیت فنی آنها را بر عهده دارد، اما آنها به طور مستقل اداره می شوند و خود حاکم هستند. به جای اینکه با ایالت انگلستان رابطه ای داشته باشند.

تفاوت جغرافیایی و جمعیتی انگلستان و بریتانیا

طبق نقشه تفاوت هایی بین جزایر بریتانیا، انگلستان، بریتانیای کبیر و انگلیس وجود دارد؛ در حالی که در برخی موارد این کلمات به جای یکدیگر استفاده می شوند، اما معنای متفاوتی دارند. جزایر بریتانیا _ در حالی که این اسم رایج ترین نام برای مجمع الجزایر است، در ایرلند از آن استفاده نمی شود و به جای آن از کلمه ” جزایر انگلیس-ایرلندی” یا به طور ساده ” این جزایر” استفاده می کنند.

در هر صورت با انتخاب هر نام، این جزایر از بریتانیای کبیر، ایرلند و بیش از شش هزار جزیره کوچکتر (از جمله: Bailiwicks of Jersey and Guernsey و Isle of Man) تشکیل شده است. مساحت آن در مجموع 315159 کیلومتر مربع است و بیش از 67 میلیون نفر جمعیت دارد. 

بریتانیای کبیر:

بریتانیای کبیر بزرگتر از دو جزیره اصلی در جزایر بریتانیاست و 73% از مساحت کل ( 229848 کیلومتر مربع) و 90 % از جمعیت ( 60.8 میلیون نفر) را به خود اختصاص داده است. بریتانیای کبیر به سه کشور که همه آنها بخشی از انگلستان هستند، تقسیم شده است.

  1. انگلیس بزرگترین کشور بریتانیای کبیر با 57% از مساحت کل ( 130279 کیلومتر مربع) و 86% از جمعیت ( 53 میلیون نفر) می باشد.
  2. اسکاتلند دومین کشور بزرگ بریتانیای کبیر با 34 % از مساحت کل (77933 کیلومترمربع ) و 9 % از جمعیت (5.3 میلیون نفر) می باشد.
  3. ولز کوچکترین کشور بریتانیای کبیر با 9% از مساحت کل ( 20779 کیلومتر مربع) و 5% از جمعیت (3 میلیون نفر) می باشد.

ایرلند از دو جزیره بزرگ مجمع الجزایر کوچکتر و با 27 % از مساحت کل ( 84421 کیلومتر مربع) و کمتر از 10% از جمعیت (6.4 میلیون نفر) می باشد. این کشور به کشور پادشاهی کاملا مستقل، جمهوری ایرلند، و ایرلند شمالی، یکی از چهار کشور انگلستان تقسیم می شود.

  • جمهوری ایرلند: 83% از مساحت ایرلند را تشکیل می دهد (70273 کیلومتر مربع) و 72% از جمعیت کل (4.6 میلیون نفر) در این کشور زندگی می کنند.
  • ایرلند شمالی: تنها 17٪% از مساحت ایرلند (14130 کیلومتر مربع) را تشکیل می دهد و 28% از جمعیت (1.8 میلیون) در این کشور زندگی می کنند.

انگلستان یک کشور پادشاهی کاملاً مستقل است که از 3 کشور در بریتانیای کبیر به علاوه ایرلند شمالی تشکیل شده است که نام کامل آن پادشاهی انگلستان، بریتانیای کبیر و ایرلند شمالی می باشد. همه افراد انگلیس، اسکاتلند و ولز نیز بریتانیایی هستند، اما مردم ایرلند شمالی که ایرلندی هستند، بریتانیایی نیستند. (با وجود اینکه شهروند انگلیس نیز می باشند). مردم جمهوری ایرلند فقط ایرلندی هستند و، هیچ یک از این گروه ها، به جز افراد انگلیس،نباید انگلیسی نامیده شوند.

تفاوت جغرافیایی و جمعیتی انگلستان و بریتانیا

تفاوت جغرافیایی و جمعیتی انگلستان و بریتانیا

تفاوت سیاسی انگلستان و بریتانیا

انگلستان

کشور انگلستان که به اختصار “UK” نامیده می شود، نام کامل آن پادشاهی انگلیس، بریتانیای کبیر و ایرلند شمالی می باشد. این ایالت از 4 کشور انگلیس، اسکاتلند، ولز و ایرلند شمالی تشکیل شده است و اگر قصد دارید به تمام این چهار کشور اشاره کنید، باید از کلمه انگلستان استفاده نمایید. گرچه انگلیس بزرگترین کشور انگلستان است و کشوری است که دولت انگلستان به طور سنتی در آن قرار ملاقات ترتیب می دهد، با این وجود تنها جزئی از انگلستان است و نباید برای توصیف کل کشور از آن استفاده کرد. به عنوان مثال، بازدید از ادینبرگ به معنای بازدید از انگلیس نیست، دقیقاً همانطور که بازدید از ترنتون به معنای بازدید از ماساچوست نیست.

سیاست انگلیس بخش عمده ای از سیاست های گسترده انگلستان را تشکیل می دهد، زیرا این کشور پرجمعیت تر از سایر کشورهای انگلستان است. از آنجا که انگلیس از نظر مساحت و تولید ناخالص داخلی نیز به مراتب بزرگترین کشور است، رابطه آن با انگلستان تا حدودی با اسکاتلند، ولز یا ایرلند شمالی متفاوت است. لندن پایتخت انگلیس، پایتخت انگلستان نیز می باشد و زبان انگلیسی، زبان قالب انگلستان است (نه رسما بلکه به صورت عملی). دیسی و موریس، ایالات مجزای جزایر بریتانیا را فهرست کرده است. “انگلیس، اسکاتلند، ایرلند شمالی، جزیره من، جرسی، گورنزی، آلدرنی، سارک و غیره کشورهایی مجزا با قوانین مختلف هستند، هرچند که هیچ کدام از آنها ایالت شناخته شده برای قانون بین المللی عمومی نیستند.” اما این امر ممکن است طبق اساسنامه متفاوت باشد.

بریتانیای کبیر

بریتانیای کبیر نام بزرگترین جزیره جزایر بریتانیا است و همچنین یک نهاد سیاسی است که از سه کشور انگلیس، اسکاتلند و ولز تشکیل شده است. در برخی موارد با نام ” انگلستان ” نیز شناخته می شود – اما برای جلوگیری از اشتباه و جلوگیری از تخلفات احتمالی مردم ایرلند شمالی – بهتر است از این نام استفاده نشود. همان طور که از نام کامل انگلستان پیداست ” پادشاهی انگلیس، بریتانیای کبیر و ایرلند شمالی”، ایرلند شمالی بخشی از بریتانیای کبیر نیست، بلکه جز انگلستان می باشد.

برخی از جزایر جز بریتانیای کبیر هستند ( مانند جزیره وایت انگلستان و جزیره اسکای اسکاتلند)، اما در خود جزیره بریتانیای کبیر واقع نشده اند. بنابراین سیاست بریتانیای کبیر کمی بزرگتر از جغرافیای آن است. اگر این موضوع را نمی دانستید، مشکلی نیست؛ زیرا حتی تیم رسمی المپیک انگلستان علیرغم اینکه از ورزشکاران ایرلند شمالی نیز استفاده می کند، خود را “تیم بریتانیای کبیر” می نامد و این یکی از آشکار ترین تفاوت انگلستان و بریتانیا است. اگر تمایل دارید، شرایط مهاجرت به انگلستان را می توانید از مشاورین ما در موسسه حقوقی برگزیده اصطهباناتی (توسعه گران مهر) بخواهید، آنها شما را به صورت کامل راهنمایی خواهند کرد.

3.1/5 - (8 امتیاز)

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *