تخصص پزشکی در استرالیا

تحصیل در استرالیا در دانشگاه های پزشکی این کشور 64 رشته تخصصی را ارائه می کنند که دانشجوی فارغ التحصیل پزشکی می تواند بر اساس علاقه شخصی از میان آنها رشته ای را انتخاب کند و به تخصص پزشکی در استرالیا بپردازد. برنامه های تحصیلی پزشکی حدود 4 تا 6 سال طول می کشد، فارغ التحصیلان به طور مستقیم به کالج پزشکی تخصصی با استفاده از فرم درخواست کالج موجود در وب سایت موسسه حقوقی توسعه گران مهر، درخواست می دهند.

مشاوره رایگان
مشاوره رایگان

تحصیل تخصص پزشکی در استرالیا

بر خلاف تحصیل پزشکی مطابق با سیستم ایالات متحده رزیدنتی و کارآموزی در استرالیا به عنوان پیش نیاز شروع آموزش تخصصی خاص برای پزشکان به شمار می رود. در حالی که برخی کالج های پزشکی تخصصی متقاضیان را پس از تکمیل موفقیت آمیز انترنی یا سال اول تحصیلات تکمیلی (PGY-1) می پذیرند بیشتر کالج ها متقاضیانی را ترجیح می دهند که حداقل دو یا سه سال (و یا بیشتر) از آموزش پیش از کار آنها در سطح رزیدنتی (PGY-2 یا PGY 3 یا بیشتر) گذشته باشد تا بدین ترتیب پیش از اقدام برای دوره آموزش تخصص تجربه بالینی کافی را کسب کرده باشند.

ترم و چرخش شیفت در اختیار خود رزیدنت هاست (و وابسته به در دسترس بودن خدمات درمانی)؛ اجباری به برآورده کردن هیچ شرایط خاصی وجود ندارد؛ برای مثال اگر رزیدنت آرزوی پذیرش در آموزش تخصص جراحی را داشته باشد بنا به تمایل و درخواست او می تواند شیفت های بیشتری در تخصص های جراحی مختلف (جراحی اعصاب، جراحی قلب یا اورولوژی) بردارد و در مقابل اگر رزیدنتی به دنبال کردن پزشکی اورژانسی تمایل داشته باشد یقینا قصد بهره مندی از سیفت هایی در بخش تخصصی مراقبت های ویژه خواهد داشت (که عبارت اند از بخش مراقبت های ویژه، پزشکی اورژانسی یا بیهوشی). در حین مدت رزیدنتی رزیدنت ها تحت عناوین مختلفی شناخته می شوند که برخی از آنها عبارت اند از:

  • مامور پزشک رزیدنت (RMO) یا مامور ارشد پزشک رزیدنت (SRMO)
  • مامور بخش غیر ارشد (JHO) یا مامور بخش ارشد (SHO) یا مامور بخش اصلی (PHO)
  • مامور پزشکی بیمارستان (HMO)
  • مامور پزشکی آموزشی (TMO)

رزیدنت ها معمولا در هیئت پزشکی استرالیا ثبت نام می شوند که این بدین معنی است که آنها با موفقیت دوره انترنی خود در استرالیا را به پایان رسانده اند. در حالی که هیئت پزشکی دیگر اجباری به ارسال گزارش های عملکرد از سوی پزشکان را ندارد اما مسئولیت را به مدیریت بیمارستان مربوطه، شوراهای تحصیلات تکمیلی پزشکی و کالج های تخصصی گذاشته است تا از آموزش، تحصیل و پشتیبانی پیوسته رزیدنت هایش اطمینان حاصل کند و به علاوه مطمئن باشد تا بررسی عملکرد پیوسته و اراده گزارش وجود داشته و عملکرد افراد توسط پزشکان ارشد نظارت می شود. تقاضای رزیدنتی با تقاضای انترنی مشابه است و از طریق کمپین جذب نیروی سالانه تحت نظارت دولت ایالت مربوطه انجام می شود. متقاضیان امکان اولویت بندی شهرها و یا بیمارستان هایی که می خواهند در آنجا کار کنند را دارند که در نهایت بر اساس شایستگی انتخاب می شوند که این شایستگی عموما شامل بررسی رزومه متقاضی، مصاحبه و نمرات داوران است.

دوره پیش تخصص پزشکی در استرالیا

دانشجویان آموزش تخصص دکترانی هستند که معمولا در یک دوره آموزش تخصصی (که تحت عنوان حرفه ای هم شناخته می شود) ثبت نام می کنند. پس از تکمیل کارآموزی و یک یا چند سال رزیدنتی و داشتن پیش نیازهای مربوطه کالج تخصصی مورد نظر، دکترها می توانند برای پذیرش یک دوره آموزشی تخصصی پزشکی اقدام نمایند. آموزش تخصص حرفه ای وابسته به دوره کارآموزی است تا صلاحیت شرکت در یکی از دوره های کالج پزشکی تخصصی سنجیده شود که این امر به پزشک این امکان را می دهد تا به صورت مستقل و بدون نظارت در حوزه تخصصی اش به طبابت بپردازد و به صورت نامحدود به شماره پزشکی دسترسی داشته و نامش در هیات تخصصی پزشکی ثبت شود.

دوره پیش تخصص پزشکی در استرالیا

دوره پیش تخصص پزشکی در استرالیا

انتخاب شدن برای یک دوره آموزشی تخصصی بر مبنای شایستگی هاست و بسیار رقابتی است. امروزه بیشتر کالج ها از متقاضیان می خواهند تا سوپروایزرهای آنها گزارش های داوری ای ارسال کرده و همچنین متقاضیان باید تعدادی معیار دیگر را در رزومه کاری و تحصیلی خود داشته باشند که در کل شامل نمره دهی به متقاضیان در چهار بخش می شود:

  • تجربه بالینی در سطح یک رزیدنت برای تخصص اقدام شده
  • عملکرد آکادمیک به علاوه مدرک پزشکی پایه شامل انتشارات تحقیقاتی و مدارک تحصیلات عالی
  • تکمیل دوره ها یا کارگاه های پیش نیازی توصیه شده و در صورت وجود نمرات ارزیابی ها و امتحانات ورودی
  • شایستگی ها و فعالیت های خارج از برنامه درسی ای که نشان دهنده صحت و سلامت فرد باشد.

متقاضیان دارای رزومه مناسب به مصاحبه ها یا ارزیابی ها دعوت می شوند که این جلسات معمولا دانش پزشکی کافی برای شروع دوره تخصص را بررسی می کنند و جنبه های اجتماعی و روانی را هم مورد بررسی قرار می دهند تا ببینند آیا فرد برای تخصص مناسب هست یا خیر.

دانشجویان آموزش تخصص سالانه مبلغی را پرداخت می کنند تا عضو کالج تخصصی باشند (به علاوه هزینه پرداخت شده برای دوره ها و امتحانات). به منظور واجد شرایط شناخته شدن برای دوره تخصص بیشتر کالج های تخصصی علاوه بر دیگر ارزیابی ها امتحانات خروجی عملی و بالینی دارند تا محدوده کامل مهارت ها و رفتار مورد نیاز یک پزشک نظیر فن ارتباط و کار تیمی را بررسی نمایند. امتحانات و دوره های آموزش تخصصی توسط کالج های مجزا مدیریت می شوند و بسته به تخصصی که آن را انتخاب می کنید بین سه تا هفت سال تمام تکمیل آنها به طول می انجامد.

برای اکثر تخصص ها آموزش پاره وقت وجود دارد و گذراندن همزمان دو تخصص اختیاری و برای برخی تخصص ها آسان است. آموزش حرفه ای برای بیشتر تخصص های پزشکی در یک بیمارستان آموزشی دولتی انجام می شود، اما به شکل روز افزونی شامل چرخش هایی بین بیمارستان های خصوصی، ناحیه ای، روستایی و مجموعه های بهداشت عمومی هم می شود. تنها استثنا طبابت عمومی است که در آن پزشکان بیشتر آموزش خود را در مجموعه های خصوصی مشخص شده می گذرانند.

دانشجویان آموزش تخصص به هر شکلی که باشند مشغول به کار هستند و توسط بیمارستانی که در آن کار می کنند به آنها حقوق پرداخت می شود و بنابراین نیاز است تا از طریق فرایندهای کارگزینی مشخص شده توسط وزارت بهداشت دولت ایالتی برای یک موقعیت شغلی اقدام نمایند. بدین ترتیب برخی کالج ها به اختصاص موقعیت شغلی و تخصیص بیمارستان ها محل های آموزشی مختلف کمک می کنند تا الزامات استخدام و آموزش تسهیل شوند و برخی کالج ها هم همه این موارد را بر دوش فرد متقاضی می گذارند.

شرایط پس از تخصص پزشکی در استرالیا

پس از تکمیل دوره تحصیلی آموزش تخصصی توسط کالج تخصصی پزشکی مربوطه، پزشکان یک فلوشیپ را از آن کالج دریافت می کنند و واجد شرایط ثبت نام هستند و به عنوان متخصص در هیئت مدیره پزشکی شناخته می شوند؛ شهریه های سالیانه را به هیئت مدیره پزشکی و کالج تخصصی برای ثبت نام تخصص خود می پردازند. این پزشکان بالینی به صورتی در نظر گرفته شده اند که تمام شرایط آموزشی و تحصیلی لازم را برای واجد شرایط بودن آن تخصص دارا هستند.

افرادی که برای دوره تخصصی ثبت نام کرده اند، مجاز به کار مستقل و بدون نظارت در حوزه تخصصی خود هستند، که در واقع به آنها اجازه می دهد تا به صورت خصوصی شروع به کار کنند. پزشکان متخصص واجد شرایط دریافت شماره عرضه کننده مراقبت های پزشکی نامحدود هستند، که به پزشکان بالینی اجازه می دهد تا تخفیفاتی را برای مراقبت های پزشکی و خدمات به بیماران، مزایایی را برای پذیرش در بیمارستان و بودجه صورت حساب های بخش خصوصی قرار دهند، جایی که بیماران در استرالیا ترکیبی از خدمات پزشکی عمومی و بیمه خصوصی از طریق یک بودجه سلامت هستند.

در حالی که اکثر پزشکان متخصص، این فرصت را برای پیگیری فعالیت های خصوصی در نظر می گیرند، بسیاری از آنها (به استثنای اکثریت پزشکان عمومی) حداقل تا مدتی به عنوان کارمندان حقوق بگیر در بیمارستان های دولتی کار می کنند. همچنین فرصتی برای متخصصان وجود دارد که در مدیریت بیمارستان سهیم باشند تا هیئتی را تشکیل دهند یا در پست های مدیریتی شرکت کنند؛ موقعیت هایی نظیر مدیر بخش یا بیمارستان و یا خدمات سلامتی خود، و همچنین به صورت فعال به نظارت و آموزش همکاران تازه وارد خود مشغول شوند.

متخصصان معمولا به وسیله تخصص حرفه ای خود شناخته می شوند؛ برای مثال، رادیولوژیست، متخصص پاتولوژی، هماتولوژیست، نورولوژیست، متخصص مغز و اعصاب و غیره. پزشک به طور کلی به کسانی اشاره دارد که در هر یک از زیر شاخه های تخصصی طب داخلی تخصص دارد. جراح به طور گسترده ای به کسانی اشاره دارد که در هر یک از زیر شاخه های تخصصی جراحی تخصص دارند. پزشکانی که آموزش تخصصی خود را کامل کرده اند با انواع اصطلاحات شناخته می شوند، از جمله اما نه محدود به:

  • مدیر پزشکی
  • مشاور
  • کارمند متخصص
  • افسر پزشکی بازدید کننده (VMO)
  • افسر ارشد پزشکی (SMO)
  • GP – متخصص یا GP حرفه ای – ثبت شده (VR GP)

از سال 1995، پزشکی عمومی در استرالیا به طور رسمی به عنوان متخصصان توسط هیئت پزشکی با روش آموزش حرفه ای تخصصی خود شناخته شده اند؛ نقش تخصصی آن در مراقبت های بهداشتی، ارائه مراقبت های پزشکی اولیه به جامعه و مشابه آن به خانواده جراحان متخصص در ایالات متحده و کانادا است؛ بدین معنی است که یک GP با آموزش مناسب و واجد شرایط باید قبل از ارجاع به همکاران متخصص خود، به طور مستقل قادر به تشخیص و درمان انواع مختلف و طیف وسیعی از بیماری ها در زمینه مراقبت های اولیه باشد.

اصطلاح “متخصصان” در محاوره و به طور سنتی به پزشکان واجد شرایط در یک حوزه تخصصی پزشکی فراتر از محدوده پزشکی عمومی اشاره دارد. مراقبت درمانی همچنین باعث می شود این توصیف برای اهداف مناسب تخصیص ارجاع، تخفیف و صورت حساب ها در میان “پزشکان غیر “VR در مقابل “پزشکان VR” در مقابل “مشاوران متخصص” به کار رود. به این معنی که کسانی که مایل به کار به عنوان یک پزشک عمومی غیر حرفه ای (Non-VR GP) بدون ثبت تخصص هستند، تنها می توانند در مناطق مورد نیاز تعیین شده (مانند نواحی روستایی) کار کنند و به صورت توافقی تنها قادر خواهند بود که برای تخفیفات مراقبت های پزشکی محدودی فاکتور کنند.

استثنا برای این مورد، کسانی هستند که قبل از سال ۱۹۹۶ به عنوان GP کار می‌ کردند. برای پزشکان غیر متخصص یک شماره ارائه کننده خدمات درمانی محدود صادر می شود، که به آنها اجازه می‌دهد مراجعات را آغاز کرده و تحقیقات آسیب ‌شناسی و رادیولوژی را آغاز کنند، اما دسترسی کامل به صورت ‌حساب های پزشکی مراقبت های پزشکی ندارند. مراقبت های پزشکی مستلزم این است که بیماران به عنوان درمان اولیه خود به پزشک عمومی مراجعه کنند، و به منظور دستیابی به مراقبت‌های ویژه، پزشک عمومی باید ارجاع را آغاز و ارائه نماید.

فلوشیپ متخصصان واجد شرایط به عنوان بخشی از ثبت تخصصی خود باید در فعالیت‌ ها در طول سال شرکت کنند، که تضمین کننده پیشرفت حرفه ‌ای مستمر آنها (CPD) است که توسط دانشکده پزشکی تخصصی مربوطه آنها نظارت و تسهیل می‌شود. علاوه بر این، در حالی که هیچ نیازی به انجام این کار وجود ندارد، برخی از پزشکان در این مرحله از شغل خود می‌توانند تحصیلات بیشتری را در نظر بگیرند (یعنی، اگر این کار را انجام نداده باشند):

  1. تحقیقات عالی یا مدارج آموزشی (مانند کارشناسی‌ ارشد یا دکترا) یا جایگاه دانشگاهی همکاری مشترک در یک دانشگاه
  2. جایگاه های فلوشیپ (مانند یک جراح مغز و اعصاب که یک سال را به عنوان یک همیار در بخش جراحی مغز و اعصاب کودکان می گذراند)
  3. زیر تخصصی (مانند پزشک اورژانس دارای زیر تخصص در سم ‌شناسی)
  4. دومین مدرک تخصصی (مانند یک متخصص بی‌هوشی که در حال به دست آوردن مدرک دوم برای تبدیل شدن به یک متخصص آی سی یو است)

دانشگاه ها و رشته های تخصص پزشکی در استرالیا

رشته های تخصص پزشکی در استرالیا

رشته های تخصص پزشکی در استرالیا

دوره های CPD پزشکان متخصص در استرالیا

دوره های CPD اطلاعات پزشکان را به روز می کند و دوره ای است که باید برای طبابت در استرالیا گذرانده شود. این دوره توسط هیئت پزشکی استرالیا مورد تایید و ارزیابی قرار می گیرد:

  1. پزشکان متخصص (پزشکان عمومی و پزشک ارشد متخصص واجد شرایط) باید شرایط CPD را داشته باشند و در دانشکده تخصصی مربوطه ثبت نام کرده باشند.
  2. پزشکان ثبت شده عمومی که در رشته های آموزشی تخصصی حرفه ای نام نویسی نکرده اند ( قصد نام نویسی ندارند) باید حداقل یک دوره 50 ساعته CPD را در سال بگذرانند، تا بتوانند صلاحیت لازم را بدست آورند ؛ با این حال ممکن است پزشکان برای ثبت نام در کالج تخصصی مربوطه برای دوره CPD به عنوان فرد غیر دستیار انتخاب شوند و فعالیت های آموزشی را از طریق کالج انجام دهند.
  3. پزشکان ثبت شده عمومی که در رشته های آموزشی تخصصی حرفه ای نام نویسی کرده اند (Registrars ) باید در فعالیت های آموزشی شرکت کنند و شرایط ارزیابی را به عنوان بخشی از تعهدات آموزشی خود تحت نظارت کالج تخصصی و سوپروایزرها در بیمارستان یا کلینیک آموزشی داشته باشند.
  4. پزشکان ثبت شده عمومی که در آموزش های پیش حرفه ای فعالیت می کنند (Residents) باید فعالیت های آموزشی مربوطه را بگذرانند و مطالعات عملکردی را به گونه ای انجام دهند که توسط سوپروایزر بالینی در بیمارستان یا کلینیک آموزشی مورد تایید واقع شوند.
  5. پزشکان با ثبت نام موقت یا محدود (Interns یا فارغ التحصیلان پزشکی بین المللی) باید دوره فعالیت سوپروایزری را بگذرانند، طبق استانداردهای آموزشی پیش روند و از هر گونه ارزیابی در طول دوره آزمایشی که توسط هیئت پزشکی یا کالج تخصصی یا بیمارستان یا کلینیک آموزشی پیش از واجد شرایط شدن برای ثبت نام عمومی یا تخصص سربلند شوند.
  6. پزشکان تازه کار ( یعنی Intern به Resident به Registrar ) معمولا در بیمارستان ها تحصیلات خود را ادامه می دهند و تحت نظارت پزشکان متخصص ارشد فعالیت می کنند.

بخشی از محتوای تحصیلی آنها شامل موارد زیر می شود:

  • سخنرانی های رسمی و جلسات آموزشی
  • کنفرانس و presentation
  • تدریس غیر رسمی رفتار پزشک با بیمار
  • آزمایشات بالینی و تحقیقاتی
  • جلسات درصد بیماران و درصد مرگ و میر (“M&M”)
  • Grand Rounds
  • کارگاه ها و دوره های آموزشی بالینی
  • باشگاه ژورنال خوانی
  • شبیه سازی
  • کمیسیون
  • بررسی دقیق

پزشکان عمومی واجد شرایط و مشاورین متخصص معمولا در کالج های تخصصی مربوطه به تحصیل می پردازند و هر دانشکده برنامه CPD مخصوص به خود را دارد. به طور مشابه افرادی که در بیمارستان کار می کنند (Hospitalist) و Registrar می توانند به عنوان اعضای کارآموز در برنامه های CPD و فعالیت های آموزشی شرکت کنند ؛ شرکت در برخی از آنها به شدت توصیه می شود و یا اجباری است.اکثر کالج های تخصصی از سیستم امتیاز دهی استفاده می کنند تا بتوانند دوره های CPD سالیانه پزشکان را پیگیری کنند. هر فعالیت تخصصی نمره مختص به خود را دارد ( به عنوان مثال شرکت در کنفرانس یا کارگاه های آموزشی CPD 3 امتیاز دارد، در حالی که خواندن مقاله های ژورنالی و تکمیل کوئیزهای آنلاین تنها 1 امتیاز دارد. ) واحدهای آموزشی مشخصی وجود دارد که برای متخصصین و کارآموزان registrar اجباری است و برای سایر افراد اختیاری است.

معمولا پزشکان برای فعالیت های اجباری آموزشی باید در فعالیت هایی که صلاحیت و شایستگی آنها را تضمین می کند شرکت کنند و بازخوردهایی ( feedback ) درباره مهارت های اصلی و دانش بالینی مربوط به حوزه عمل خود را دریافت کنند که شامل موارد زیر می شود:

  • اطمینان از صدور گواهی های کمک های اولیه و مهارت های احیای جدید ؛ مانند CPR، ALS، APLS، EMST یا ATLS و غیره
  • اطمینان از انجام مهارت ها و پردازه های اصلی به روز، مانند انجام حداقل 3 لوله گذاری درون نایی در سال
  • شرکت در بررسی بالینی بیماران که توسط پزشکان یا همکاران بخش انجام می شود.
  • شرکت در بررسی عملکرد و دریافت بازخورد از همکار ارشد

علاوه بر آموزش های بیمارستانی فوق، انواع دیگری از آموزش های خود محور(self-directed) از جمله موارد زیر وجود دارد:

  1. شرکت در کارگاه ها و دوره های آموزشی به عنوان یک شرکت کننده یا آموزشیار
  2. حق اشتراک مجلات از جمله منابع آموزشی آنلاین
  3. کنفرانس ها یا سمینارها
  4. جلسات آکادمی و آموزشی

هزینه تحصیل تخصص پزشکی در استرالیا

مدارس پزشکی در استرالیا توسط شورای پزشکی استرالیا(AMC) تایید شده است. حدود 20 نفر از آنها، سطوح مختلف تحصیلات تکمیلی و کارشناسی ارشد در زمینه پزشکی را ارائه میدهند.آموزش کارآموز نیاز به داوطلبان برای پذیرش (UMAT) دارد. در صورتیکه این کاندیدا متعلق به استرالیا یا نیوزلند باشد.. دانشجویان علاقه مند به ورود به دانشگاه معتبر( اس برای مطالعات پزشکی دوره لیسانس نیاز به واجد شرایط بودن یک دانشگاه بین المللی آزمون(ISAT) یا الزامات دانشگاهی ذهنی هستند.

هزینه تحصیل تخصص پزشکی در استرالیا

هزینه تحصیل تخصص پزشکی در استرالیا

هر دو نامزد داخلی و بین المللی ملزم به واجد شرایط بودن برای مصاحبه هستند و دارای سابقه تحصیلی خوبی هستند. رایج ترین دوره کارشناسی لیسانس پزشکی و لیسانس جراحی(MBBS) است. با کمبود Bmeds و یا حتی BMBS. برنامه پزشکی معارف.. دکترای پزشکی یا مددکار.. پس از پاک کردن امتحان پذیرش در دانشکده های تحصیلات عالی استرالیا( جی ام اس ای تی) یا آزمون پذیرش پزشکی( ام سی ای تی)

به طور معمول دوره های کارشناسی 6 ساله است در حالیکه دوره های پزشکی فارغ التحصیلی به مدت 4 سال به طول می انجامد. در اینجا برخی از مدارس پزشکی برتر استرالیا با هزینه های پیش بینی شده و رتبه بندی جهانی کیو اس خود را نشان می دهند.

  • هزینه تحصیل برای دانشگاه علوم پزشکی سیدنی 76.000 دلار آمریکا در سال
  • هزینه تحصیل برای دانشگاه علوم پزشکی ملبورن: بین 62.000 دلار تا 67.000 دلار آمریکا در سال
  • دکترای پزشکی: حدود 295.000 دلار در مجموع دانشگاه موناش مقطع کارشناسی: بین 60.000 تا 80.000 دلار برای 5 سال
  • هزینه تحصیل دانشگاه کوئیزلند: دکترای پزشکی- 60.000 دلار آمریکا در سال
  • هزینه تحصیل دانشگاه نیو سات ولز برنامه پزشکی: 70.000 دلار در سال به مدت 6 سال

در این مقاله سعی نمودیم اطلاعات مختصر و لازم را جهت تحصیل پزشکی در استرالیا در اختیار شما قرار دهیم، چنانچه سوال و هرگونه نیاز به مشاوره پیرامون مهاجرت به استرالیا داشته باشید، می توانید با مشاورین موسسه حقوقی برگزیده اصطهباناتی (توسعه گران مهر) تماس حاصل فرمایید.

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *