تخصص دامپزشکی در ترکیه

در طول سال های گذشته، بسیاری از افراد از ایران و دیگر کشورهای جهان مهاجرت تحصیلی را به عنوان پلی برای ساختن آینده ای بهتر انتخاب کرده و اقدام به مهاجرت می نمایند. مشاورین ارشد موسسه حقوقی برگزیده اصطهباناتی (توسعه گران مهر) با استناد بر سال ها تجربه کاری خود اقدام به نگارش مقاله ای با عنوان تخصص دامپزشکی در ترکیه کرده اند. رشته دام پزشکی یکی از شاخه های علوم بهداشت است که با سلامت حیوانات سر و کار دارد.

مشاوره رایگان
مشاوره رایگان

شرایط تحصیل و اخذ پذیرش رشته دامپزشکی در ترکیه

فارغ التحصیلان رشته دام پزشکی دوره های علمی، تئوری و عملی مورد نیاز جهت انجام عمل جراحی دام را به صورت تخصصی می گذرانند. به علاوه ملزم به گذراندن دوره های روش شناسی و فرهنگی مانند دانشجویان پزشکی نیز هستند. یادگیری دانشجویان از طریق دروس تئوری-عملی و در هر دوره دوبار توسط مجمع دام پزشکی اروپا (EAEVE) صورت می پذیرد. در رابطه با بخش تمرین عملی، هر دانشگاه از بخش لابراتور، بیمارستان دام پزشکی، اصطبل های تجربی و یا بخش کشتارگاه دانشکده استفاده می کند.

الزمات تحصیل در ترکیه در رشته دام پزشکی چیست؟ به منظور تحصیل در این رشته، متقاضی ملزم به شرکت در آزمون ” یوس” به صورت فردی میباشد تا بتواند با کسب نمره مورد قبول در کشور ترکیه به تحصیل بپردازد. آزمون یوس توسط هر دانشگاه اجرا میشود و نمرات آزمون هر دانشگاه معمولا توسط دیگر دانشگاه ها مورد قبول می باشد. نمره آزمون یوس دانشگاه استانبول توسط تمامی دانشگاه های ترکیه قابل قبول است.

دانشجویان ملزم هستند تا حداقل 3 سال پایانی تحصیل خود را در خارج از ترکیه و در قبرس شمالی بگذرانند. بدین معنا که: مدرک تحصیلی 3 سال آخر دانشجویان می بایست از کشوری غیر از ترکیه اخذ گردد. به علاوه، دانشجویان ملزم به کسب نمرات عالی در امتحانات جهت فارغ التحصیلی از این رشته می باشند. چنانچه دانشجو دارای مدرک لیسانس و یا معادل آن نباشند، میبایست جهت اخذ مدرک فوق دیپلم ( از بخش پیش دانشگاهی دانشگاه آنادولی ) قدام نمایند.

بسیاری از دانشجویان بین المللی در کشور ترکیه نگران تسلط خود بر زبان ترکی هستند. اما خبر خوب برای این دسته از افراد این است که بسیاری از دانشگاه ها دارای برنامه های درسی دو زبانه هستند. اولین زبان پذیرفته شده در کشور ترکیه زبان ترکی است. در وهله دوم زبان انگلیسی بیشترین مخاطب را دارد. در بسیاری از موارد، زبان فرانسوی و یا آلمانی به عنوان زبان علمی پیشنهاد می شود.

چنانچه دانشگاه مورد نظر دانشجو، دوره های زبان برگذار نماید، دانشجویان ملزم به شرکت در این دوره ها میباشند که معمولا 1 سال به طول می انجامد. چنانچه متقاضی در آزمون های زبان نمره قابل قبول کسب نموده باشد، ملزم به شرکت در دوره های آماده سازی زبان نیست. در ترکیه به دوره یک ساله زبان ” سال آماده سازی ” گفته می شود.

متقاضیان می توانند در مورد دانشگاه های مد نظر خود تحقیق نموده و اطلاعات لازم را جهت شرکت در دوره های آماده سازی زبان کسب نمایند در بسیاری از موارد، دانشجویان این دوره آموزشی را نادیده می گیرند. برای متقاضیان خارجی و یا متقاضیان غیر ترک زبان، آزمونی تحت عنوان آزمون مهارت برگزار میگردد. کسانی که این آزمون را با موفقیت پشت سر بگذارند میتوانند در دوره آموزشی زبان یکساله شرکت ننمایند. در بسیاری از موارد، دانشجویان این سال را نادیده میگیرند.

هزینه و شهریه دانشگاه های دامپزشکی ترکیه

برترین دانشگاه های دولتی دام پزشکی انگلیسی زبان در ترکیه، این دانشگاه ها از شرایط تحصیل رایگان در ترکیه برای دانشجویان بین المللی برخوردار هستند. اگرچه بدین منظور، دانشجویان ملزم به شرکت در آزمون های این دانشگاه ها و کسب نمرات خوب و همچنین فراهم کردن GPA و نمرات بالا در امتحانات آیلتس و تافل می باشند. به عنوان مثال، میتوان از دانشگاه خاور میانه METU و دانشگاه بسفروس استانبول نام برد.

هزینه و شهریه دانشگاه های دامپزشکی ترکیه

دانشگاه های دولتی شهریه های پایینی در حدود 500 تا 2000 دلار در سال هزینه دارند که البته این مقدار ارتباط مستقیمی با مقطع تحصیلی دانشجو دارد. به دلیل استاندارد های بالا، ورود به این دانشگاه ها، رقابت سنگینی ایجاد میکند و دانشجو ملزم به شرکت در امتحانات سخت بین المللی میباشد ( امتحاناتی که در زمینه ریاضیات، تفکر تحلیلی و مهارت های حل مساله برگزار می گردند.) همچنین، دانشجو ملزم به اخذ نمرات بالا در امتحانات آیلتس و تافل به منظور اثبات مهارت خود در زبان انگلیسی می باشد.

دانشگاه های خصوصی بسیاری در کشور ترکیه هستند که در رشته های پزشکی، داروسازی و دندان پزشکی دانشجو میپذیرند. شرایط پذیرش دانشجوهای بین المللی جهت تحصیل در ترکیه 2019 در دانشگاه های خصوصی بهتر از دانشگاه های دولتی می باشد. بنابراین شانس پذیرش در این دانشگاه ها بسیار بالاست. جهت پذیرش در این دانشگاه ها، میبایست نمرات بالایی در مقطع دبیرستان کسب نمود و قادر به پرداخت 15000 الی 25000 دلار (بسته به دانشگاه مورد نظر) باشید.

بعضی از دروس در این دانشگاه ها به زبان انگلیسی و بعضی دیگر به زبان ترکی تدریس می شوند. شهریه ها می توانند از 4000 دلار در سال تا 8000 دلار نیز هزینه داشته باشند. زبان دورس تخصصی معمولا انگلیسی است اما تعدادی از دروس عمومی به زبان ترکی ارائه میشوند. میانگین نمرات دوره دبیرستان میبایست از 60% بیشتر باشد.

تحصیل دامپزشکی در ترکیه به زبان انگلیسی

رشته دام پزشکی یکی از شاخه های علوم بهداشت است که با سلامت حیوانات از جمه حیوانات خانگی، دام، اسب ها و حیوانات وحشی سر و کار دارد. این رشته شامل تمامی موارد تشخیص، درمان، پیشگیری از بیماری ها و صدمات و همچنین انتقال خون می باشد. تحصیل در رشته دام پزشکی با مقطع لیسانس در علوم زیستی، جانور شناسی، زیست شناسی شروع شده و تا مقطع فوق لیسانس و دکترا ادامه دارد.

دانشجویان معمولا در زمینه های خاصی مانند فیزیوتراپی، دندان پزشکی و یا در چند زمینه  تخصص پیدا میکنند. با مشاهده و پیشرفت مستمر سلامت حیوانات، سلامت عمومی نیز تامین میگردد. مدارس پزشکی و کالج ها شرایطی فراهم می آورند که دانشجویان علاقه مند به این رشته در زمینه های عملی و تئوری آماده تحصیل در رشته دام پزشکی گردند.

فارغ التحصیلان قادر خواهند بود تا با توجه صرف بر بهبود شرایط درمانی و پزشکی برای حیوانات و شاغلان در این زمینه تحقیقات بسیاری در زمینه دام پزشکی عمومی و حیوانات خانگی به عمل آورند. مشاغل مرتبط با این رشته بسیارند و از مقام استادی، زیست شناسی دریایی، مدیریت پارک ها، متخصصان حیوانات باغ وحش تا آسیب شناسان حیوانی و درمانگر حیوانات ادامه دارد.

دانشگاه آنکارا، برنامه تحصیلی: این برنامه تحصیلی در رشته دام پزشکی، تحقیق و سلامت عمومی حیوانات جهت سلامت جامعه، پرورش حیوانات خانگی و پرورش زنبور، پرورش آبزیان و حیوانات وحشی و همچنین کشف شیوه های جدید جلوگیری از بیماری های همه گیر حیوانی، افزایش محصول حاصل از حیوانات و سلامت غذا و سایر محصولات دامی را در صدر برنامه های خود قرار داده است.

  • مدرک: لیسانس
  • طول دوره تحصیل: 5 سال
  • زبان: انگلیسی

مرسین ترکیه، اولین و تنها دانشکده دام پزشکی ترکی واقع در جمهوری قبرس شمالی، دانشکده دام پزشکی NEU است که با چشم اندازی وسیع جهت کار آفرینی توسط دکتر سوات گونسل تاسیس شد. برای شرکت در این برنامه ممکن است ملزم به اثبات تسلط خود به زبان انگلیسی توسط آزمون آیلتس گردید.

دانشگاه های معتبر دامپزشکی ترکیه

این فهرستی از دانشگاه های دامپزشکی در سرتاسر کشور ترکیه است.

  • دانشکده دامپزشکی دانشگاه آدان مندرس (Adnan Menderes)
  • دانشکده دامپزشکی دانشگاه آتاتورک ترکیه (Atatürk)
  • دانشکده دامپزشکی دانشگاه سنتنيال (Centennial)
  • دانشکده دامپزشکی دانشگاه کوموریتی (Cumhuriyet)
  • دانشکده دامپزشکی دانشگاه دجله (Dicle)
  • دانشكده دامپزشكي دانشگاه ارجیس (Erciyes)
  • دانشكده دامپزشكي دانشگاه فرات (Fırat)
  • دانشكده دامپزشكي دانشگاه هاران (Harran)
  • دانشكده دامپزشكي دانشگاه کافکاس (Kafkas)
  • دانشكده دامپزشكي دانشگاه مصطفی کمال (Mustafa Kemal)
  • دانشكده دامپزشكي دانشگاه اوندکوز ماییز (Ondokuz Mayıs)
  • دانشكده دامپزشكي دانشگاه سلجوق (Selçuk)
  • دانشكده دامپزشكي دانشگاه اولوداغ (Uludağ)
  • دانشكده دامپزشكي دانشگاه آنکارا (Ankara)
  • دانشكده دامپزشكي دانشگاه بالیکسیر (Balıkesir)
  • دانشكده دامپزشكي دانشگاه استانبول (Istanbul)
  • دانشكده دامپزشكي دانشگاه قیریق‌قلعه (Kırıkkale)
  • دانشكده دامپزشكي دانشگاه قوجاتپه (Kocatepe)
  • دانشكده دامپزشكي دانشگاه محمد عاکف (Mehmet Akif)

شما می توانید برای کسب اطلاعات بیشتر در زمینه بهترین دانشگاه های ترکیه به مشاوران ما در موسسه حقوقی برگزیده اصطهباناتی (توسعه گران مهر)در شهر های شیراز، تهران و اصفهان مراجعه کرده و از راهنمایی های لازم قبل از هرگونه اقدام یهره مند شوید.

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *