تحصیل پرستاری در کانادا

تحصیل پرستاری در کانادا در سال های اخیر یکی از پرتقاضاترین گزینه های مهاجرت تحصیلی برای متقاضیان ایرانی بوده است. بر این اساس گروه مشاوران موسسه مهاجرتی وکلای برگزیده اصطهباناتی در این مقاله به متداول ترین موضوعات و سوال های متقاضیان در مورد تحصیل پرستاری در کانادا پاسخ می دهند. سوال هایی مانند: شرایط تحصیل ارشد پرستاری در کانادا چگونه است و یا آیا امکان اخذ بورسیه پرستاری کانادا وجود دارد.

مشاوره رایگان
مشاوره رایگان

شرایط اخذ پذیرش پرستاری در کانادا

کشور کانادا را می توان از بهترین کشورهای جهان برای تحصیل و کار پرستاری محسوب کرد. متقاضیان برای تحصیل پرستاری در کانادا باید واجد شرایط باشند. مهم ترین شرط اخذ پذیرش پرستاری در کانادا دارا بودن مدرک دیپلم متوسطه با معدل بالا می باشد. علاوه بر این متقاضیان باید دارای مدرک مهارت زبان انگلیسی آیلتس 7 باشند. مدت زمان تحصیل در دوره کارشناسی پرستاری کانادا در حدود 4 سال می باشد.

مدارک لازم اخذ ویزای تحصیلی

متقاضیان پس از اخذ پذیرش تحصیلی در رشته پرستاری در کانادا با در دست داشتن نامه پذیرش و مدارک لازم می توانند برای اخذ ویزای تحصیلی کانادا اقدام کنند. از جمله مدارک لازم که متقاضیان باید به سفارت کانادا ارائه دهند، موارد زیر را می توان نام برد:

  • مدرک تحصیلی دپیلم دبیرستان و ریزنمره های تحصیلی برای تحصیل کارشناسی پرستاری
  • گواهی و اسناد مالی برای اثبات توانایی تامین هزینه های زندگی و تحصیل در کانادا
  • تکمیل فرم اخذ ویزای تحصیلی پرستاری کانادا
  • نامه پذیرش تحصیلی از دانشگاه کانادا
  • آدرس محل اقامت در کانادا
  • اوراق شناسایی و پاسپورت با اعتبار کافی
  • بیمه دانشجویی و گواهی عدم سوپیشینه

شرایط تحصیل پرستاری در کانادا در مقطع کارشناسی

متقاضیان برای تحصیل در مقطع کارشناسی پرستاری باید دارای معدل حداقل C در دروس علوم پایه دبیرستان مانند دروس ریاضیات، زیست شناسی، شیمی، انگلیسی و فیزیک باشند. برخی از دانشگاه های پرستاری کانادا برای متقاضیانی که فاقد پیش-نیازهای لازم تحصیلی می باشند، یک دوره یک ساله پیش-پرستاری ارائه می دهند. متقاضیان در مقطع کارشناسی پرستاری در کانادا می توانند در گرایش های زیر تحصیل کنند:

  • پرستاری اورژانس
  • پرستاری اطفال
  • پرستاری سالمندان
  • پرستاری مدارس
  • پرستاری قلبی
  • پرستاری تومورشناسی

دانشگاه های برتر کانادا

متقاضیان برای تحصیل کارشناسی، کارشناسی ارشد پرستاری در کانادا و همچنین تحصیل دکتری می توانند در برترین دانشگاه های این کشور تحصیل کنند. برخی از دانشگاه های کانادا همه مقاطع تحصیلی پرستاری را ارائه می دهند.

دانشگاه های برتر کانادا

دانشگاه های برتر کانادا

از جمله دانشگاه های برتر کانادا ارائه دهنده دوره ها و مقاطع مختلف پرستاری موارد زیر را می توان نام برد:

  • دانشگاه مک گیل: ارائه دهنده دوره فوق دیپلم، کارشناسی، کارشناسی ارشد پرستاری در کانادا و همچنین مقطع دکتری پرستاری
  • دانشگاه آلبرتا: ارائه دهنده مقطع کارشناسی و کارشناسی ارشد پرستاری در کانادا و همچنین مقطع دکتری پرستاری
  • دانشگاه کلگری: ارائه دهنده مقطع کارشناسی، کارشناسی ارشد و دکتری پرستاری
  • دانشگاه مک مستر: ارائه دهنده مقطع کارشناسی و کارشناسی ارشد پرستاری در کانادا
  • دانشگاه وسترن: ارائه دهنده مقطع کارشناسی پرستاری در کانادا

شرایط کار پرستاری کانادا

متقاضیان برای تحصیل پرستاری باید در دوره 4 ساله کارشناسی پرستاری ثبت نام کنند. متقاضیان برای پرستار شدن در کانادا باید در آزمون CRNE نمره لازم را اخذ کنند. این آزمون که 3 بار در سال برگزار می شود، از 200 سوال تشکیل شده است. این آزمون 4 ساعته سواد علمی پرستاران را مورد ارزیابی قرار می دهد. در واقع پرستاران برای ثبت نام خود به عنوان پرستار رسمی در کانادا و شروع کار باید در این آزمون شرکت و نمره لازم را کسب کنند. استان کبک آزمون پرستاری خاصی برای ثبت نام رسمی پرستاران برگزار می کند.

تحصیل پرستاری در کانادا و بورسیه های تحصیلی

متقاضیان تحصیل پرستاری بنا به بالا بودن هزینه تحصیل پرستاری ترجیح می دهند برای اخذ بورسیه پرستاری کانادا اقدام کنند. نکته قابل توجه در مورد اخذ بورسیه تحصیلی کانادا این است که متقاضیان برای افزایش احتمال اخذ بورسیه ها از داخل خاک کانادا برای این منظور اقدام کنند. برخی از برترین دانشگاه ها بورسیه پرستاری کانادا را به متقاضیان اعطا می کنند. برخی از دانشگاه های ارائه کننده بورسیه های تحصیلی پرستاری در کانادا عبارت است از:

  • دانشگاه تورنتو: بورسیه Deans Global Award of Excellence به میزان سالانه 20000 دلار مختص همه دانشجویان مشغول تحصیل در رشته پرستاری
  • دانشگاه بریتیش کلمبیا: بورسیه Canadian Nurses Foundation Awards به میزان 1500 دلار مختص همه دانشجویان مشغول تحصیل در رشته پرستاری
  • دانشگاه مک گیل: بورسیه A.Davis Nursing Undergraduate Scholarship به میزان 1500 دلار مختص همه دانشجویان مشغول تحصیل پرستاری
  • دانشگاه کلگری: BN Nursing Scholarship به میزان 1500 دلار مختص همه دانشجویان مشغول تحصیل پرستاری
  • دانشگاه مک مستر: The Lori Scott Nursing Scholarship به میزان 5000 دلار مختص دانشجویانی که سطح اول پرستاری را گذرانده اند.
  • دانشگاه مک مستر: The Class of 1966 Nursing Scholarship به میزان 1000 دلار و بر اساس شرایط تحصیلی دانشجوی پرستاری
  • دانشگاه اتاوا: School of Nursing Scholarship به میزان1000 دلار و بر اساس شرایط تحصیلی دانشجوی پرستاری

انواع گروه پرستاران در کانادا

پرستاران بر اساس مدت زمان تحصیل و نوع وظایف در کشور کانادا به 3 دسته تقسیم می شوند. در واقع پرستاران یا دانشجویان پرستاری برای کار در کانادا باید جز یکی از این گروه پرستاران باشند. در ادامه به بررسی مدت تحصیل و نوع کار هر یک از این گروه پرستاران در کانادا می پردازیم:

پرستاران RN یا Registered Nurse

این گروه از پرستاران دارای پروانه و مجوز کار باید دارای حداقل مدرک کارشناسی 4 ساله پرستاری باشند. دانشگاه تورنتو دوره 2 ساله پرستاری را ارائه می دهد، اما متقاضیان برای تحصیل در این دوره باید 10 واحد درسی پرستاری را در دانشگاه قبلی گذرانده باشند. پرستاران RN به عنوان پرستاران رسمی می توانند در بیمارستان های کانادا مشغول کار شوند. این گروه پرستاران دارای مجوز کار از نظام پرستاری کانادا می باشند.

پرستاران LPN یا Licensed Practical Nurse

این نوع کمک پرستاران باید در حدود 2 سال دوره پرستاری را در کالج های کانادا گذرانده باشند. این دوره شامل آموزش های بالینی و تئوری پرستاری می باشد. پرستاران LPN با این تحصیلات فقط می توانند به بیماران عادی و بدون مشکل جدی رسیدگی کنند. این کمک پرستاران دارای مجوز کار در کانادا می باشند.

پرستاران روانپزشکی Registered Psychiatric Nurse

این نوع پرستاران باید یک دوره 2 تا 4 ساله تخصصی روانپزشکی را بگذرانند. این دوره ها فقط در برخی از کالج های پرستاری کانادا موجود می باشد. پرستاران در این دوره ها آموزش های تئوری و بالینی در حوزه های روانپزشکی و پرستاری را فرا می گیرند.

 تحصیل کارشناسی پرستاری در کانادا

در حال حاضر بسیاری از متقاضیان در دوره 3 ساله کالج های پرستاری کانادا تحصیل می کنند. در اصل این کمک پرستاران مدرک دیپلم پرستاری را پس از 2 تا 3 سال تحصیل اخذ می کنند. اما انجمن پرستاری کانادا به این دسته از پرستاران توصیه می کنند تا مدرک کارشناسی پرستاری را اخذ کنند. پرستاران برای کار در کانادا باید دارای مدرک کارشناسی 4 ساله پرستاری باشند. فارغ التحصیلان مقطع کارشناسی می توانند برای ادامه تحصیل در رشته پرستاری در کانادا در مقطع کارشناسی ارشد و دکتری تحصیل کنند.

"<yoastmark

تحصیل کارشناسی ارشد پرستاری در کانادا

فارغ التحصیلان مقطع کارشناسی می توانند برای ادامه تحصیل در رشته پرستاری در مقطع کارشناسی ارشد و دکتری تحصیل کنند. دانشگاه های کانادا در حدود 32 مدرک تحصیل ارشد پرستاری و در حدود 15 مدرک دکتری را ارائه می دهند.

هزینه تحصیل پرستاری در کانادا

هزینه تحصیل پرستاری در کانادا بر اساس نوع دانشگاه و شهر انتخابی متفاوت است. گرچه هزینه تحصیل پرستاری در مقایسه با دیگر کشورهای انگلیسی زبان مانند آمریکا، انگلستان و استرالیا مناسب تر و مقرون به صرفه تر است، اما هنوز می توان گفت میزان این هزینه های تحصیلی در کانادا بالا می باشد.

  • هزینه تحصیل پرستاری در کانادا برای کل یک دوره 4 ساله از حدود 40.000 دلار تا 150.000 دلار کانادا می باشد.
  • شهریه تحصیل پرستاری در کانادا در مقطع لیسانس سالانه در حدود 19.000 دلار کانادا می باشد.
  • هزینه تحصیل ارشد پرستاری در کانادا سالانه در حدود 13.000 دلار کانادا می باشد.
  • متقاضی برای اثبات توانایی تامین هزینه های زندگی و تحصیل خود کانادا باید دارای یک حساب بانکی با حداقل موجودی برای یک سال باشد.
  • هزینه تحصیل پرستاری در کانادا و همچنین هزینه های زندگی در این کشور از حدود 20.000 دلار تا 30.000 دلار کانادا می باشد.

کار دانشجویی

متقاضیان ضمن تحصیل پرستاری در کانادا می توانند از مزیت های اخذ مجوز کار دانشجویی برخوردار شوند. متقاضیان با اخذ مجوز کار دانشجویی تا 20 ساعت در هفته می توانند به کار و اشتغال بپردازند. متقاضیان با دارا بودن مجوز کار دانشجویی نمی توانند در بیمارستان ها مشغول کار شوند. در واقع متقاضیان بدون توجه به رشته تحصیلی می توانند در مشاغل آزاد مشغول کار و اشتغال شوند.

شرایط کار پس از فارغ التحصیلی

از آنجا که کشور کانادا نیاز شدیدی به نیروی کار باتجربه و تحصیل کرده در حوزه های بهداشت و سلامت و به ویژه پرستاری دارد، بازار کار پرستاری پررونق می باشد. دولت کانادا برای ترغیب پرستاران به کار در این کشور تمهیداتی را در نظر گرفته است. یکی از این موارد میزان درآمد پرستاران در این کشور می باشد که در حد بالایی است.

اخذ مجوز کار

فارغ التحصیلان دوره پرستاری کانادا برای کار و اشتغال در این حوزه باید گواهی ثبت نام را دریافت کنند. همه پرستاران و کمک پرستاران فارغ التحصیل باید برای کار دارای این گواهی ثبت نام باشند. برای اخذ گواهی ثبت نام پرستاران باید دارای شرایط زیر باشند:

  • تحصیل در مقطع کارشناسی 4 ساله پرستاری یا دوره کمک پرستاری
  • مدرک مهارت زبان انگلیسی یا فرانسه
  • دارا بودن سوابق کاری پرستاری
  • گذراندن دوره های پرستاری CPNRE و NCLEX-RN

درآمد متوسط

درآمد و حقوق پرستاران بر اساس سوابق کاری و شهر و ایالت محل کار متفاوت است. به طور کلی متوسط درآمد پرستاران برای هر ساعت کار در کانادا در حدود 41 دلار می باشد. متوسط حقوق و درآمد پرستاران با دارا بودن سوابق کاری بالا سالانه در حدود 95000 دلار می باشد.

مهاجرت کاری پرستاران به کانادا

گرچه کشور کانادا از لحاظ نیروی کار تحصیل کرده و متخصص در حوزه پرستاری دچار کمبود می باشد، اما برای مهاجرت پرستاران به این کشور برنامه های سخت و دقیقی وجود دارد. فارغ التحصیلان پرستاری می توانند از طریق برنامه نیروی متخصص فدرال و اکسپرس اینتری برای مهاجرت به کانادا استفاده کنند.

مهاجرت کاری پرستاران به کانادا

مهاجرت کاری پرستاران به کانادا

  • پرستاران برای مهاجرت شغلی به کانادا باید دارای عناوین گروه های پرستاری در کانادا RN، LPN و RPN باشند.
  • پرستاران بر اساس نظام پرستاری استانی کانادا مورد ارزیابی قرار می گیرند.

اخذ اقامت

پرستارانی که از طریق برنامه نیروی متخصص فدرال به کانادا مهاجرت می کنند، می توانند مجوز اقامت دائم کانادا را دریافت کنند. در واقع در این روش پرستاران نیاز به ارائه پیشنهاد شغلی ندارند. البته قبل از اخذ مجوز اقامت دائم مدارک تحصیلی پرستار باید معادل سازی شود و مورد ارزیابی های علمی قرار گیرد. پس از تایید مدارک و طی کردن روال معادل سازی پرستار مهاجر می تواند در این کشور به دنبال کار باشد.

نکات مهم در مورد تحصیل پرستاری در کانادا

در این بخش از مقاله به ارائه نکات مهم در مورد تحصیل پرستاری می پردازیم که کمتر در مورد آن در این مقاله بحث شده است:

  • به طور کلی ایالت های نوااسکوشیا و انتاریو بهترین بازار کار را برای فارغ التحصیلان پرستاری دارد.
  • متقاضیان با تحصیل در دوره های 2 تا 3 ساله کالج پرستاری ایالت کبک می توانند در این کشور مشغول کار شوند.
  • مدرک مهارت زبان مورد نیاز برای تحصیل پرستاری در کانادا مدرک آیلتس با حداقل نمره 6.5 می باشد.
  • متقاضیان علاوه بر دانشگاه های کانادا می توانند در کالج های این کشور نیز در رشته پرستاری تحصیل کنند.
  • کالج های ارائه کننده دوره های پرستاری کانادا شامل کالج سنکا، هامبر، جرج براون، دورهام و سنت کلر می باشند.
  • متقاضیان در حین تحصیل پرستاری می توانند برای همراهی همسر و فرزندان خود ویزای همراه دریافت کنند.

خدمات موسسه اصطهباناتی

متقاضیانی که قصد تحصیل ارشد پرستاری در کانادا را دارند و یا با دارا بودن دیپلم دبیرستان می خواهند در مقطع کارشناسی پرستاری در این کشور تحصیل کنند، باید با مشاوران موسسه های مهاجرتی مشاوره کنند. متخصصان مهاجرت موسسه مهاجرتی وکلای برگزیده اصطهباناتی با کمک به متقاضیان در روند تهیه مدارک لازم، اخذ پذیرش تحصیلی و اخذ ویزای تحصیلی مشاوره های مهاجرتی را به آن ها ارائه می دهند.

سخن آخر

در این مقاله شرایط تحصیل پرستاری در کانادا مورد بررسی قرار گرفت. یکی از مهم ترین شرایط تحصیل و کار در کانادا در رشته پرستاری موفقیت در آزمون پرستاری می باشد. اگر در مورد تحصیل کارشناسی و یا ادامه تحصیل در رشته پرستاری نیازمند کسب اطلاعات بیشتر می باشید، با مشاوران موسسه مهاجرتی وکلای برگزیده اصطهباناتی تماس حاصل کنید.

مشاوران این موسسه در شهرهای شیراز، اصفهان، تبریز، مشهد، رشت و تهران آماده ارائه مشاوره های مهاجرتی به متقاضیان عزیز می باشند.

سوال های متداول در مورد تحصیل پرستاری در کانادا

  1. شرایط اخذ پذیرش پرستاری در کانادا چیست؟

مهم ترین شرط اخذ پذیرش پرستاری دارا بودن مدرک دیپلم متوسطه با معدل بالا و دارا بودن مدرک مهارت زبان انگلیسی آیلتس 7 است.

  1. مدارک لازم اخذ ویزای تحصیلی کانادا کدامند؟

مدرک تحصیلی دپیلم دبیرستان و ریزنمرها، گواهی و اسناد تمکن مالی، تکمیل فرم اخذ ویزای تحصیلی کانادا، نامه پذیرش تحصیلی از دانشگاه کانادا

  1. کدام دانشگاه کانادا همه مقاطع تحصیلی پرستاری را ارائه می دهد؟

دانشگاه مک گیل ارائه دهنده دوره فوق دیپلم، کارشناسی، کارشناسی ارشد پرستاری و همچنین مقطع دکتری می باشد.

  1. شرایط کار با تحصیل پرستاری در کانادا چگونه است؟

متقاضیان برای پرستار شدن باید در آزمون CRNE نمره لازم را اخذ کنند. این آزمون که 3 بار در سال برگزار می شود، از 200 سوال تشکیل شده است.

  1. شرایط آزمون پرستاری چیست؟

این آزمون 4 ساعته سواد علمی پرستاران را مورد ارزیابی قرار می دهد. پرستاران برای ثبت نام خود به عنوان پرستار رسمی در کانادا و شروع کار باید در این آزمون نمره لازم را کسب کنند.

  1. دانشگاه های ارائه دهنده بورسیه پرستاری کانادا کدامند؟

دانشگاه بریتیش کلمبیا، دانشگاه مک مستر، دانشگاه مک گیل، دانشگاه کلگری و دانشگاه اتاوا

  1. شرایط کار پرستاران RN در کانادا چگونه است؟

پرستاران RN به عنوان پرستاران رسمی می توانند در بیمارستان های کانادا مشغول کار شوند.

  1. هزینه تحصیل پرستاری در کانادا چقدر است؟

برای کل یک دوره 4 ساله از حدود 40.000 دلار تا 150.000 دلار کانادا می باشد.

  1. آیا با تحصیل پرستاری در کانادا امکان کار دانشجویی وجود دارد؟

    بله، با اخذ مجوز کار دانشجویی و تا 20 ساعت کار در هفته

  2. آیا با مجوز کار دانشجویی پرستاری می توان در بیمارستان های کانادا کار کرد؟

    متقاضیان با دارا بودن مجوز کار دانشجویی نمی توانند در بیمارستان ها مشغول کار شوند. در واقع متقاضیان بدون توجه به رشته تحصیلی می توانند در مشاغل آزاد مشغول کار و اشتغال شوند.

  3. آیا کانادا به کار پرستاران نیاز دارد؟

بله، از آنجا که کشور کانادا نیاز شدیدی به نیروی کار باتجربه و تحصیل کرده در حوزه های بهداشت و سلامت و به ویژه پرستاری دارد، بازار کار پرستاری پررونق می باشد.

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *