تحصیل در مدارس اسپانیا

اگر شما به کشور اسپانیا مهاجرت کرده اید و یا در این کشور پناهنده شده اید، شما می توانید در هر سطح و مقطعی در مدارس اسپانیا شروع به ادامه تحصیل کنید، تنها شرایط لازم این است که تحصیلات پایه را گذرانده باشید. سیستم آموزشی اسپانیا بدین صورت است. برنامه های تحصیل بسیاری در اسپانیا برای انتخاب در دسترس دانش آموزان قرار دارد.  اغلب دانش آموزان با خانواده های میزبان زندگی می کنند تا فرصتی برای تجربه زندگی روزمره در اسپانیا داشته باشند. در این بخش از وبسایت موسسه حقوقی توسعه گران مهر برآنیم تا مبحث تحصیل در مدارس اسپانیا را برای متقاضیان مهاجرت خانوادگی، شرح دهیم.

مشاوره رایگان
مشاوره رایگان

شرایط تحصیل در مدارس اسپانیا

سیستم آموزشی اسپانیا در مورد مقاطع ابتدایی و متوسطه به صورت اجباری می باشد و هیچ عذر و توجیهی را در مورد کناره گیری از تحصیل نمی پذیرد. در مورد تحصیلات در پایه های بالاتر شما باید ابتدا تسلط کافی بر روی زبان اسپانیایی داشته باشید و از فرهنگ و قوانین جامعه اسپانیا مطلع باشید. تست ها و مواردی که لازمه تحصیل در اسپانیا می باشد به شرح موارد زیر است:

  1. داشتن مدرک معتبر از مدارس معتبر و یا مراکز معتبر از کشور مادری
  2. اخذ تاییدیه برای مدارک تحصیلی شما در کشور مادری که توسط ادارات و مراکز آموزشی اسپانیا باید انجام شود. این فرایند به صورتی است که شما باید اسناد و مدارک خود را ارائه دهید و پس از بررسی های دقیق تاییدیه خود را دریافت کنید و به مراکز آموزشی ببرید تا بتوانید در مدارس و دانشگاه ها مشغول به ادامه تحصیل شوید.

تحصیل در دبیرستان های اسپانیا

تحصیل اجباری در مقطع دبیرستان قانونی بود که در سال 1990 برای تمامی دانشجویان 12 تا 16 سال وضع شد. در این مقطع تحصیلی دانش آموزان در زمینه های تخصصی تر آموزش می بینند و برای تعلیمات حرفه ای و شغلی آماده می شوند. چهار سال تحصیل اجباری در مقطع دبیرستان، به دو دوره دو ساله تقسیم میشود و واحدهای درسی این مقطع شامل تعدادی دروس اجباری و تعدادی دروس اختیاری هستند. دروس اجباری در سه سال اول شامل یک برنامه آموزشی متشکل از 6 درس میشود ( در مناطقی که زبان آنها مختص به همان محل است تعداد این دروس به 7 عدد می رسد)

دروس اجباری، دروس علوم طبیعی، زبان اسپانیایی، ادبیات، تاریخ و جغرافی، ریاضیات، تربیت بدنی و زبان خارجی را شامل میشود. دانشجویان دو درس دیگر را از بین دروس علوم اجتماعی و اخلاقی ( آموزش شهروندی)، هنر، موسیقی، علوم کامپیوتر و زبان خارجی انتخاب می کنند. در سال چهارم شش دروس اجباری وجود دارد ( زبان اسپانیایی و ادبیات، ریاضیات، علوم اجتماعی، زبان خارجی، تربیت بدنی، اخلاقیات و آموزش مدنی ) و دانشجویان می بایست از بین این دروس سه عدد را انتخاب کنند: زیست شناسی و زمین شناسی، هنرهای زیبا و هنرهای بصر، فیزیک و شیمی، علوم کامپیوتر، لاتین، موسیقی، زبان دوم و فناوری. دانشجویانی که در محل زندگیشان زبانی مختص به همان کشور رایج است می بایست در کلاس های زبان و ادبیات اسپانیایی نیز شرکت کنند. طی چهار سال تحصیل، دین کاتولیک نیز یکی از دروسی است که دانشجویان می توانند به اختیار خود در آن شرکت کنند.

تحصیل در دبیرستان های اسپانیا

تحصیل در دبیرستان های اسپانیا

مانند مدارس ابتدایی، در صورتی که دانش آموزی در آزمون نهایی یکی از دروس نمره قبولی کسب نکند می بایست مجددا آن درس را تکرار کند. ( دانش آموزانی که در آزمونهای پایان سال در سه درس یا بیشتر نمره تجدیدی کسب کنند می بایست مجددا آن سال تحصیلی را تکرار کنند.) و یا در ترم پاییز آن دروس را مجددا بگذرانند. ( دانشجویان نیازی به تکرار بیش از دو سال از دبیرستان نخواهند داشت.) LOE می تواند به دانشجویان در این زمینه کمک کنند که یک سال تحصیلی کامل را از دست ندهند. تمامی دانش آموزان دروس مشابهی را پشت سر می گذراند. به دانش آموزانی که استانداردها و معیارهای لازم را ندارند یک دیپلم دبیرستان ( فارغ التحصیلی از مقطع دبیرستان) داده می شود که به آنها اجازه می دهد برای اخذ دیپلم baccalaureate و یا شرکت در یک دوره آموزش تخصصی حرفه ای اقدام کنند. این مدرک برای بسیاری از مشاغل موجود در این کشور یکی از پیش نیاز ها و شرایط لازم به شمار می رود.

طی LOE دانشجویانی که بین 16 تا 21 سال سن دارند و دو سال از 4 سال دبیرستان را مجددا تکرار کرده اند و یکی از سالها را پاس نکرده اند، می توانند در برنامه های آموزش مهارت های حرفه ای و تخصصی شرکت کنند. هدف این دسته از برنامه ها این است که به این دانشجویان امکان اخذ مدرک دیپلم دبیرستان و یا هر مدرک دیگری داده شود که به واسطه آن بتوانند شغلی پیدا کنند.

تحصیل در مدارس ابتدایی اسپانیا

تحصیل اجباری یا آموزش پایه یا EGB از سن شش سالگی در یکی از مدارس ابتدایی اغاز می شود و شش سال به طول می انجامد. مقطع ابتدایی به سه دوره تقسیم می شود. اولین دوره سال یک تا دو، دومین دوره سال سه تا جهار و سومین دوره سال پنج و شش آموزش را شامل میشوند. دوره ابتدایی شامل دروس علوم طبیعی و اجتماعی پایه ( دانش متوسط ) اسپانیایی (زبان)، ادبیات، ریاضیات، هنر ( مجسمه سازی و نقاشی) تربیت بدنی و زبان خارجی ( معمولا انگلیسی یا فرانسوی) میشود که از دوره دوم اجباری محسوب میشوند. برخی از مدارس دولتی ممکن است پس از سال 6م نیز دوره های آموزشی زبان انگلیسی خود را ادامه دهند.

دین کاتولیک یکی از دروس اختیاریست که هنگام شروع مدارس از والدین در خصوص تمایل یا عدم تمایل آنها به شرکت فرزندشان در این کلاس سوال می شود. برخی دیگر از دروس جایگزین شامل ریدینگ، اخلاقیات و یا تئاتر می شوند. طبق اصلاحات آموزشی جدید (LOE) تمامی دانش آموزان هر روز زمان کافی برای مطالعه خواهند داشت و دانش آموزان دوره سوم تحصیل ( سال 5 و 6 ) یک درس جدید نیز، مانند آموزش شهروندی، خواهند داشت که طی آن ارزش های اخلاقی و اجتماعی مانند برابری جنسیتی و مراقبت از محیط زیست به آنها اموزش داده می شود.

در بیشتر مدارس، دانش آموزان هر ساله سه آزمون ارزیابی خواهند داشت. اگر کودکی نتواند در یکی از دوره های تحصیلی خود نمره کافی کسب کند ممکن است لازم باشد آن سال تحصیلی را مجددا تکرار کند مگر اینکه در پاییز بتواند پیشرفت تحصیلی قابل توجهی از خود نشان دهد ( بسیاری از مدارس دولتی و خصوصی طی تعطیلات تابستان برای این دسته از دانش آموزان کلاس های تقویتی برگزار می کنند تا از لحاظ سطح علمی به سایر همکلاسیان خود برسند.) حین تصمیم گیری در خصوص تکرار یا عدم تکرار یک سال تحصیلی نظر معلمان، مربیان و تیم روانشناسی آموزشی مورد بررسی قرار خواهد گرفت. دانش آموزان نیازی به تکرار بیش از یک سال تحصیلی در دبستان نخواهند داشت.

مدارک مورد نیاز پذیرش در مدارس اسپانیا

مدارس عمومی در کشور اسپانیا، هرساله مبلغی را از دانش آموزان دریافت می کنند و جایگاه هر نفر بر اساس زمان ثبت نام وی مشخص می شود و ثبت نام زودتر به منزله داشتن جای بهتر است. مدت زمان ثبت نام معمولا دو ماه طول می کشد و ابتدای هر سال تحصیلی انجام میشود. به عنوان مثال در فوریه – مارس و آپریل – می اما ممکن است این زمان ها در هر بخش متفاوت باشد. هر مدرسه، تاریخ دقیق ثبت نام را به صورت مستقل اعلام میکند. فرایند ثبت نام نیز بستگی به سن فرزند شما خواهند داشت اما ممکن است لازم باشد که در یک مصاحبه و در موارد بسیار نادر در یک آزمون شرکت کند. برای ثبت نام یک کودک در یکی از مدارس عمومی کشور اسپانیا می بایست مدارک زیر را ارائه دهید:

  1. شناسنامه یا پاسپورت ( اصل و کپی) فرزندتان همراه با ترجمه رسمی آن به زبان اسپانیایی ( در صورت لزوم ) و پاسپورت والدین ( اصل و کپی )
  2. تست واکسن
  3. مدرک داشتن محلی برای سکونت
  4. بررسی و تصدیق اعتبار
  5. دو قطعه عکس پاسپورتی ( برای کارت شناسایی دانش آموز و تکمیل پرونده دانش آموز)

در صورتی که فرزند شما قصد شروع سال سوم دبیرستان را در یکی از مدارس کشور اسپانیا دارد ( تقریبا 14 ساله) می بایست گواهی ای ارائه دهید که نشان دهند مدارک فرزندتان توسط وزارت آموزش کشور اسپانیا به تایید رسیده است. این فرایند تحت هنوان تصدیق اعتبار یا تاییدیه شناخته میشود.

شما ملزم به تکمیل فرم رسمی ای که توسط وزارت به شما ارائه میشود خواهید بود. این فرم در کنسولگری و سفارت اسپانیا موجود است و همچنین می توانید آن را مستقیما از وزارت آموزش و علوم دریافت کنید. این فرم در بخش Official Titles and Homologation وبسایت وزارت قابل دسترسی است. این فرم “مدل رسمی” نام دارد. همچنین می بایست نتایج مدرسه و یا آزمونهای ارزیابی فرزندتان را ارائه دهید.

در صورت امکان، این فرایند را می بایست قبل از رسیدن به اسپانیا تکمیل کنید. چرا که ممکن است فرزند شما قبل از رسیدن مدارک رسمی و مهر شدن آنها در وزارت آموزش اسپانیا در مدرسه پذیرش نشود. این فرایند ممکن است تقریبا سه ماه طول بکشد. در صورتی که برگ تاییدیه وزارت را در دست داشته باشید، فرزند شما به احتمال زیاد در پذیرش مدرسه مشکلی نخواهد داشت.

مدارک مورد نیاز پذیرش در مدارس اسپانیا

مدارک مورد نیاز پذیرش در مدارس اسپانیا

سطوح آموزشی در مدارس اسپانیا

بیشتر کودکان اسپانیایی تحصیلات خود را با رفتن به مهدکودک یا پیش دبستانی در سنین سه تا چهار سال ( در بسیاری از مناطق از 3 سالگی میباشد) آغاز می کنند. تحصیل اجباری یا آموزش پایه یا EGB در سن شش سالگی کودک و در مدارس ابتدایی از سر گرفته می شوند. در 12 سالگی ( معادل سال 8م در انگلستان و سال 6م در آمریکا) دانش آموزان مقطع متوسطه اجباری یا ESO خود را آغاز میکنند که تحصیل در آن 4 سال طول میکشد.

در سن 16 سالگی، در صورت اتمام سال چهارم تحصیل، دانشجویان یک مدرک تحت عنوان مدرک فارغ التحصیلی از مقطع متوسطه دریافت میکنند که از طریق آن می توانند وارد مقطع دبیرستان شوند که راهیست برای ورود به دانشگاه. در 16 سالگی، دانش آموزان می توانند به مدارس فنی و حرفه ای بپیوندند و در زمینه شغلی به خصوصی آموزشات لازم را دریافت کنند.

یکی از نقدهای کلی که از جانب اتباع خارجی به سیستم مدارس دولتی کشور اسپانیا وارد است کمبود فعالیت های فوق برنامه ای مانند ورزش، موسیقی، تئاتر و صنایع دستی است. مدارس دولتی، باشگاه یا انجمن های ورزشی در خود ندارند و در صورتی که دانش آموزان علاقه مند به انجام ورزش های تیمی باشند می بایست در انجمن های محلی خود این کار را انجام دهند. با این وجود، والدین و انجمن های ورزشی به صورت مداوم برنامه ها و فعالیتهایی را برای علاقه مندان برگزار میکنند. هزینه این فعالیت ها به شدت پایین است و بعد از ساعات مدرسه انجام میشوند.

مدارس دولتی در اسپانیا

هرچند که عبارت “مدرسه دولتی” مفهوم عمومی بودن آن را منتقل میکند، اما بهتر است برای جلوگیری از بروز اشتباه کلمه «دولتی» مورد استفاده قرار گیرد، چرا که در انگلستان عبارت “مدرسه عمومی” در مورد مدارس خصوصی به کار برده میشود. سیستم مدارس در کشور اسپانیا در مقطع متوسطه، نسبت به سایر سیستم ها رایج در کشورهایی مانند آمریکا و انگلستان متفاوت است.

مدارس کشور اسپانیا در سال های اخیر دستخوش تغییراتی اساسی شده اند و اکنون سطحی مشابه سایر کشورهای اروپایی دارد. ارائه آموزش و تحصیل همگانی یکی از وظایف وزارت آموزش و علوم است اما با این وجود در حال حاضر 17 اجتماع مستقل در این کشور سیستم های آموزشی مختص به خود را دارد ( از جمله تحصیلات عالی ) و مسئولیت این امر را خود بر عهده دارند.

تحصیل عمومی رایگان است اما به طور کلی والدین می بایست بابت خرید کتابهای درسی هزینه هایی را پرداخت کند اما در برخی از مناطق (آندالوسیا، آراگون، کانتابری، کاستیا لا مانچا، کاتالونی، گالیسیا و لا ریوجا) رایگان آنها را در اختیار دانش آموزان می گذارند یا در برخی مواقع شورای شهر ممکن است خرید لوازم مدرسه یا شرکت در فعالیت های فوق برنامه مانند ورزش، هنر و صنایع دستی را به طور کامل و یا بخشی از آن را به عهده بگیرد. دانش آموزان معمولا به نزدیکترین مهدکودک های محل زندگی خود فرستاده می شوند اما ممکن است لازم باشد برای رفتن به مدارس مقطع متوسطه مسافت های طولانی ای را طی کنند ( در این موارد اتوبوس در اختیار آنها قرار داده میشود.)

مدارس عمومی در کشور اسپانیا، هرساله مبلغی را از دانش آموزان دریافت می کنند. در این مدارس جایگاه هر نفر بر اساس زمان ثبت نام وی مشخص می شود و ثبت نام زودتر به منزله داشتن جایگاه بهتر است. مدت زمان ثبت نام معمولا دو ماه طول می کشد و ابتدای هر سال تحصیلی انجام میشود. به عنوان مثال در فوریه – مارس و آپریل – می، اما ممکن است زمان ثبت نام در هر بخش از کشور متفاوت باشد. هر مدرسه، تاریخ دقیق ثبت نام را به صورت مستقل اعلام میکند. فرایند ثبت نام نیز بستگی به سن فرزند شما خواهند داشت اما ممکن است لازم باشد که فرزندتان در یک مصاحبه و در مواردی بسیار نادر در یک آزمون شرکت کند. برای ثبت نام یک کودک در یکی از مدارس عمومی کشور اسپانیا می بایست مدارک زیر را ارائه دهید:

  • شناسنامه یا پاسپورت ( اصل و کپی) فرزندتان همراه با ترجمه رسمی آن به زبان اسپانیایی ( در صورت لزوم ) و پاسپورت والدین ( اصل و کپی )
  • تست واکسن
  • مدارک محل برای سکونت
  • بررسی و تصدیق اعتبار ( مطلب پایین صفحه را مطالعه کنید)
  • دو قطعه عکس پاسپورتی ( برای کارت شناسایی دانش آموز و تکمیل پرونده دانش آموز)

تحصیل در مدارس اسپانیا

در صورتی که علاقه مند به ادامه تحصیل در سیستم آموزشی کشور اسپانیا هستید می بایست مراحل زیر را انجام دهید. در خصوص سطوح آموزشی مختلفی که در این کشور وجود دارد اطلاعات کسب کنید و با سیستم آموزشی کشور خودتان تطبیق دهید. در مورد فرصت های آموزشی، شرایط مخصوص پذیرش در هر مقطع تحصیلی، میزان رسمی بودن آموزشات، مدرکی که در انتها به شما تعلق می گیرد و همچنین آینده حرفه ای و شغلی مدرک اخذ شده اطلاعاتی کسب کنید.

  • با زبان اسپانیایی ( و یا زبان رسمی مکانی که قصد تحصیل در آن را دارید) آشنایی داشته باشید تا بتوانید با موفقیت رشته تحصیلی خود را پشت سر بگذارید
  • در صورت لزوم، مدارک و تاییدیه رسمی مقاطع تحصیلی پیشین خود را به همراه داشته باشید.
  • در مورد تقویم پذیرش در رشته مدنظر و همچنین مدارکی که می بایست ارائه دهید اطلاعات کافی داشته باشید.
  • با مرکز آموزشی ای که قصد تحصیل در آن را دارید ( تجهیزات، خصوصی بودن یا عمومی بودن، شرایط مربوط به تحصیل در آن، و غیره) آشنایی داشته باشید.
  • در صورت لزوم، در آزمون های لازم شرکت کنید تا امکان تحصیل در رشته مدنظرتان برای شما فراهم شود.
  • در تقویم آموزشی مشخص شده فرایند پذیرش خود را انجام دهید

تمامی این اطلاعات می تواند از طریق مشاورین آموزشی موسسه محل تحصیل تان در اختیار شما قرار بگیرد. شما می بایست این نکته را در ذهن داشته باشید که فرایندهای پذیرش در هر یک از رشته ها بسته به شهر و محل تحصیل می تواند متفاوت باشد. به همین علت است که پیگیری مستقیم از طریق دانشگاه مد نظرتان اهمیت زیادی دارد.

قوانین مربوط به تحصیل خارجی ها در مدارس اسپانیا

طبق قانون 2000/4، یازده ژانویه در مورد حقوق و آزادی اتباع خارجه در کشور اسپانیا و یکپارچگی اجتماعی آن ها، اتباع خارجی از حق تحصیل برخوردارند. طبق ماده 9 این قانون، حقوق زیر نیز در زمینه تحصیل برای این دسته از افراد در نظر گرفته شده است:

ماده 9. حق تحصیل

اتباع خارجی زیر 16 سال حق برخورداری از تحصیل را دارند که این حقوق شامل دسترسی به آموزشات پایه، رایگان و اجباری می شود. اتباع خارجی زیر 18 نیز حق تحصیل در مقطع دبیرستان را دارند. این حق شامل اعطای مدرک آکادمیک مرتبط و همچنین دسترسی به نظام عمومی بورسیه ها، کمک هزینه تحصیل در اسپانیا تحت شرایطی مشابه شرایط مربوط به شهروندان اسپانیایی می شود. در صورتی که شخصی طی سال تحصیلی خود در مدرسه به سن 18 سالگی برسد، این حقوق تا زمان اتمام سال تحصیلی در مورد وی اجرا میشود.

قوانین مربوط به تحصیل خارجی ها در مدارس اسپانیا

قوانین مربوط به تحصیل خارجی ها در مدارس اسپانیا

اتباع خارجی ای که بیش از 18 سال سن دارند و در کشور اسپانیا زندگی می کنند، طبق قوانین و مقررات آموزشی، از حق تحصیل برخوردار خواهند بود. در هر صورت، اتباع خارجی بالای 18 سال که ساکن این کشور هستند از حق دسترسی به مقاطع آموزش عالی و اخذ مدرک تحصیلی دانشجویی و همچنین دسترسی به نظام بورسیه تحصیلی اسپانیا دولتی برخوردارند و از همان شرایطی پیروی می کنند که شهروندان اسپانیایی از آن.

مسئولین دولتی شرایطی را ایجاد میکنند که اتباع خارجی بتوانند آموزشاتی را دریافت کنند که در راستای یکپارچه سازی اجتماعی بهتر آنها عمل کند. اتباع خارجی ای که در کشور اسپانیا سکونت دارند و زیر شش سال ( سن رفتن به مدرسه) سن دارند می بایست از طریق ارائه گزارشی که از جانب مسئولین منطقه ای صادر شده است و یا هنگام ثبت درخواست تمدید اقامت و یا درخواست اخذ اقامت بلند مدت و غیره این مساله را ثابت کنند. اگر قصد دارید تابعیت و اقامت اسپانیا را دریافت کنید با مشاورین ما در موسسه حقوقی برگزیده اصطهباناتی (توسعه گران مهر)در ارتباط باشید و به روزترین اطلاعات را از زبان آنها بشنوید.

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *