تحصیل در رشته ی مهندسی مکانیک در ایتالیا

برنامه مدرک مهندسی مکانیک، یک شکل حرفه ای را توصیف می کند که با اساس فنی در مهندسی صنایع ترکیب شده و با تمرکز بر آموزش های پایه، اساس ها و روش شناسی ها را ارائه می دهد. در ادامه این مقاله جزئیات تحصیل در رشته ی مهندسی مکانیک در ایتالیا را برای شما آورده ایم تا بتوانید در صورت تمایل، درباره تحصیل در ایتالیا از مشاورین و کارشناسان موسسه مهاجرتی اصطهباناتی، اطلاعات تکمیلی را بپرسید.

مشاوره رایگان
مشاوره رایگان

شرایط تحصیل رشته مهندسی مکانیک در ایتالیا

مهندسی مکانیک رشته ای است که بر روی طراحی، برنامه ریزی و ساخت هر چیزی که شما بتوانید به آن فکر کنید از قطعات و اجزاء جداگانه دستگاه ها تا ماشین ها وسیستم های بزرگ تمرکز دارد. کار مهندسان مکانیک بسیار مهم است آنها افرادی هستند که ایده های خود را به محصولات موجود در بازار تبدیل می کنند. مهندسان مکانیک تقریبا مسئول همه چیز هستند: از ویژگی ایمنی در اتومبیل تا طراحی و توسعه دستگاه های پزشکی، نگهداری هواپیما، نیروگاه، تلفن همراه و غیره.

مهندس مکانیک بودن به این معنی است که اصول پایه مهندسی و پروسه های مکانیکی را برای ماشین ها و دستگاه هایی که هر روز مورد استفاده قرار میگیرد به کار گیرید. دانشجویان مفاهیم مربوط به ترمودینامیک، انتقال حرارت، کنترل کیفیت و طراحی محصول را آموزش می بینند. آنها همچنین دوره هایی در زمینه موارد مورد استفاده در پروسه های تولید را یاد می گیرند. آموزش های عملی در پروژه های انفرادی یا تیمی که دانشجویان را تشویق به بکارگیری دانش علمی و تئوری می کند ارائه می شود.

ساختار سیستم های مکانیکی بر سه بخش اصلی متمرکز است:

  1. تحقیق در بخش مکانیک جامد در بررسی مکانیک شکست، تئوری قابلیت ارتجاع، پلاستیک و آسیب، دوام و انشعاب مواد و ساختار ها و مکانیک مواد کامپوزیتی و بیولوژیکی
  2. تحقیق در حوزه مکانیک سازه و طراحی فضا که تاکید ویژه ای بر روی توسعه ساختارهای هوشمند، طراحی سیستم های اجرایی با کارایی بالا که ظرفیت انطباق با خطرات محیط زیستی و خطرات انسانی را دارد.
  3. تحقیق در سیستم های مکانیکی و مکاترونیکی که به طور اساسی بر روی سواری های حامل خودکار، سواری های سیستم های وابسته، سنسورها و سیستم اندازه گیری کاربردهای میدانی، طراحی و فعال سازی کمپنزاسیون اخطار برای ابزارهای ماشین و سیستم های کنترلی برای دستگاه های ذخیره سازی اطلاعات تمرکز دارد.

LAUREA( معادل لیسانس علوم) یک مدرک کارشناسی است که پس از تحصیل در یک دوره سه ساله به دست می آید. هدف این دوره ایجاد یک پایه محکم در موضوعات علوم پایه و همچنین آموزش حرفه ای است. در سال سوم دوره، دانشجویان از طریق دوره کارآموزی در شرکت ها و استادیوها تجربه کار کسب می کنند. زمانی که دانشجویان مدرک LAUREA را کسب کردند می توانند مستقیما وارد بازار کار شوند یا تحصیلات خود را در مقطع LAUREA MAGISTRALE ( معادل کارشناسی ارشد علوم) یا سطح یک کارشناسی ارشد تخصصی ادامه دهند.

به منظور ورود به دوره LAUREA( معادل کارشناسی علوم) شرکت در آزمون ورودی و پذیرفته شدن در آن الزامی است اگر دانشجویان در آزمون ورودی پذیرفته شوند باید فرایند ثبت نام رسمی را با ارائه مدارک به اداره دانشجویان بین الملل انجام دهند.

شرایط اخذ پذیرش رشته مهندسی مکانیک از دانشگاه های ایتالیا

شرایط اخذ پذیرش رشته مهندسی مکانیک از دانشگاه های ایتالیا

شرایط اخذ پذیرش رشته مهندسی مکانیک از دانشگاه های ایتالیا

تحصیل در مقطع کارشناسی:

در صورتی که در یکی از کشور های مشخص شده در لیست اتحادیه لیسبون از دبیرستان فارغ التحصیل شده باشید و مدرک دیپلم معتبر کسب کرده باشید باشید و در کشور خود واجد شرایط تحصیل در دانشگاه به شمار بروید، می توان گفت که میتوانید در کشور ایتالیا نیز برای تحصیل در دانشگاه اقدام نمایید. با این وجود، برای این کار لازم است که دانش و مهارت بالایی در زبان ایتالیایی داشته باشید و آن را ثابت کنید. در برخی از موارد و برای بعضی از رشته ها که متقاضی بالایی دارند، ممکن است از شما خواسته شود که در کلاس های آماده سازی شرکت نمایید.

تحصیل در مقطع کارشناسی ارشد:

برای مهاجرت به ایتالیا و تحصیل در مقطع کارشناسی ارشد در یکی از رشته های دانشگاهی، لازم است که در یکی از رشته های مرتبط، مدرک کارشناسی و یا مدرک دیگری که معادل آن باشد کسب کرده باشید.

تحصیل در مقطع دکتری:

برای تحصیل در مقطع دکتری در دانشگاه های کشور ایتالیا، داشتن مدرک کارشناسی در رشته ای مرتبط با رشته ای که قصد تحصیل در آن را دارید شرط پذیرش شماست. متقاضیانی که در یکی از دسته بندی های زیر جای بگیرند، به عنوان شهروندان غیر اروپایی تلقی می شوند و شرایط پذیرش و ارزیابی آنها بر اساس این موضوع بررسی می شود. اتباع کشورهای غیر اروپایی ای که در کشور ایتالیا زندگی نمی کنند و در کشوری غیر از ایتالیا مدارک تحصیلی خود را اخذ کرده اند.

اتباع کشورهای غیر اروپایی ای که با استفاده از مجوز تحصیلی در کشور ایتالیا مشغول به تحصیل بوده است و به هر علتی از دانشگاه انصراف داده اند. این دسته از افراد، در صورتی که تمایل داشته باشند که در یکی از دانشگاه های کشور ایتالیا به تحصیل بپردازند، برای دسترسی مجدد به دانشگاه می بایست درخواست ویزای جدید بدهند.

اتباع کشورهای غیر اروپایی ای که با استفاده از مجوز تحصیلی در کلاس های آموزشی زبان شرکت می کنند. این دسته از داوطلبان در صورتی که قصد داشته باشند در دانشگاه به تحصیل بپردازند می بایست برای اخذ ویزایی جدید اقدام نمایند. اتباع کشور های غیر اروپایی ای که با استفاده از مجوز تحصیلی در یکی از دانشگاه های کشور ایتالیا مشغول گذراندن تنها یک کلاس آموزشی هستند، این دسته از متقاضیانی در صورت تمایل برای تحصیل در دانشگاه های کشور ایتالیا می بایست برای اخذ ویزای دیگری اقدام نمایند.

شرایط زبان:

طبق قوانین دانشگاهی کشور ایتالیا، از آنجایی که زبان تدریس در دانشگاه های این کشور ایتالیایی است، دانشجویانی که متقاضی تحصیل در دانشگاه های این کشور هستند می بایست به زبان ایتالیایی تسلط داشته باشند. به طور کلی باید گفت که شرط زبانی تحصیل در دانشگاه های این کشور داشتن حداقل مدرک B2 در زبان ایتالیایی، طبق دسته بندی های زبانی پاسپورت اروپایی، است. در صورتی که سطح زبان شما مطابق با سطح C1 و یا C2 باشد، دیگر نیازی به شرکت در آزمون زبان ایتالیایی نخواهند داشت.

زبان ایتالیایی

همانطور که در بالا به آن اشاره شد در صورتی که مدرک C1 یا C2 زبان ایتالیایی را داشته باشید از شرکت در آزمون زبان معاف خواهید شد در غیر این صورت، متقاضیان می بایست در آزمون ارزیابی زبان ایتالیایی شرکت نمایند. این آزمون ها معمولا در دانشگاهی که در آینده قصد تحصیل در آن را دارید و در ماه سپتامبر برگزار می شوند.

زبان انگلیسی

اگر زبان تحصیل در رشته ای که قصد تحصیل در ان را دارید انگلیسی باشد، لازم است مدارکی مبنی بر تسلط خود به زبان انگلیسی ارائه دهید. لطفا قبلا از اقدام برای این کار، با دانشگاه محل تحصیل خود مشورت نمایید و از کافی بودن مهارت زبان انگلیسی خود اطمینان حاصل نمایید.

شرایط مربوط به حداقل نمره:

در برخی از موارد ممکن است دانشجویان بر اساس معدل و یا نمراتی که در مقطع تحصیلی پیشین خود کسب کرده اند مورد ارزیابی قرار می گیرند. به همین علت لازم است که همیشه در این خصوص با دانشگاه مد نظر خود مشورت نمایید و در خصوص حداقل نمرات لازم برای تحصیل در دانشگاه اطلاعاتی کسب کنید. بر همین اساس می توانید شرایط مهاجرت تحصیلی به ایتالیا را نیز از زبان مشاورین با تجربه موسسه ما بپرسید.

بهترین دانشگاه های ایتالیا برای تحصیل رشته مهندسی مکانیک

  • دانشگاه پلی تکنیک میلان
  • دانشگاه پلی تکنیک تورین
  • دانشگاه پادوا
  • دانشگاه اسپینزای روم
  • دانشگاه بلونیا
  • دانشگاه فدریکوی 2 ناپل
  • دانشگاه ترنتو
  • دانشگاه پیزا
  • دانشگاه پروجا
  • دانشگاه سالرنو
  • دانشگاه پاویا
  • پلی تکنیک باری
  • دانشگاه فلورانس
  • دانشگاه تور ورگاتای روم
  • دانشگاه پالرمو
  • دانشگاه جنوا
  • موسسه تحصیلات عالی ساننتانا
  • دانشگاه کالابریا
  • دانشگاه کالیاری
  • دانشگاه آکویلا

بازار کار رشته مهندسی مکانیک در ایتالیا

طبق اعداد و ارقامی که توسط ANIMA، فدراسیون انجمن صنایع مهندسی و مکانیک کشور ایتالیا، گزارش شده است، صنعت مکانیک این کشور از وضعیت خوبی برخوردار است. درامد تولید در این صنعت، در سال 2016، 46 بیلیون یورو اعلام شده که نسبت به سال 2015، 1.1 درصد افزایش داشته است. هم چنین مجموع درآمد حاصل از صادرات، 26.3 میلیون یورو بوده است که نسبت به سال پیش 0.9 درصد رشد داشته است.

پیش بینی هایی که برای آینده این صنعت می شود، بسیار خوب است و احتمال داده می شود که میزان تولیدان تا 3.7 درصد رشد کند و به 46.6 بیلیون یورو برسد و درآمد حاصل از صادرات تا 26.95 بیلیون یورو (2.5 % + ) افزایش یابد. بنابراین انتظار می رود که سهم کلی صادرات که در سال 2016، 58.4 درصد گزارش شده بود، به 57.8 درصد برسد. مقصد اصلی صادرات محصولات مکانیکی و مهندسی کشور ایتالیا، ایالات متحده آمریکاست و پس از آن، کشور های آلمان، فرانسه و انگلیس قرار دارند. میزان صادرات به این کشور ها ثابت است، اما کاهش میزان صادرات به کشور روسیه مقداری نگران کننده است. بازار داخلی کشور ایتالیا نیز از جایگاه خوبی برخوردار است و اخیرا در حال بازیابی و بهبود است، که به لطف سرمایه گذاری هایی که در این کشور صورت گرفت امکان پذیر شد.

انتظار می رود که در سال 2017، مقدار سرمایه گذاری تا 13.3 درصد افزایش یابد. سیستم تشویقی ای که در برنامه صنعتی ملی این کشور ایجاد شده است بار روانشناختی مثبتی ایجاد کرده است و کمک زیادی به تجارت ها و کارآفرینان کرده است. به گفته آلبرتو کاپاری، رئیس سازمان ANIMA، این امید وجود دارد که رشد این صنعت در سال های آینده بیشتر و سازمان یافته تر باشد.

نکات مهم در مورد کار در رشته مهندسی مکانیک

هنگامی که به دنبال فرصت های شغلی مناسب در رشته مهندسی مکانیک در کشور ایتالیا میگردید، می توانید سه جنبه را در نظر داشته باشید: مهندسی مکانیک به احتمال زیاد وسیع ترین رشته مهندسی به شمار می رود چرا که به موارد زیادی از جمله طراحی، آنالیز، ساخت و ساز و بازیابی سیستم های مکانیکی مرتبط می شود. این بدان معناست که مهندس مکانیک می تواند در دامنه گسترده ای از زمینه ها به فعالیت بپردازد، از اتوموتیو گرفته تا صنایع هوایی و بیوتکنولوژی و تبدیل نیرو و غیره. مهم ترین مهارت مورد نیاز برای کار در این رشته توانایی فهم نیرو ها و محیطی است که اشیا مختلف در مقابله با آنها قرار گرفته اند و طراحی آن به شکلی کاربردی و زیباست.

کار کردن و زندگی در کشور ایتالیا

کار کردن و زندگی در کشور ایتالیا

کار کردن و زندگی در کشور ایتالیا

به عنوان یکی از بزرگترین اقتصادهای اروپا، ایتالیا می تواند گزینه خوبی برای مهاجرت کاری پس از فارغ التحصیلی از رشته مهندسی مکانیک باشد. در حالی که این کشور ضربه بسیار سنگینی از بحران مالی و بدهی های اروپا خورده است، مدرک تحصیلی دانشگاهی در کشور ایتالیا بسیار ارزشمند است و بخش های به خصوصی از اقتصاد این کشور توانسته اند بر خلاف تمامی مشکلات اقتصادی به ثبات خود ادامه دهند. کشور ایتالیا در مقایسه با سایر کشور های اروپایی تعداد شرکت های چند ملیتی کمتری دارد. اما برخی از شرکت های این کشور برند های بین المللی و شناخته شده اس هستند که امکان کار در انها برای فارغ التحصیلان وجود دارد، مانند فیات، یونی کردیت، فررو، گوچی و فراری.

هنگامی که به دنبال یک شغل در رشته مهندسی مکانیک در کشور ایتالیا می گردید، باید به این نکته توجه داشته باشید که بیشتر بخش های صنعتی ( همچنین بانک های بین المللی) در بخش شمال غربی این کشور واقع شده اند. این بخش از کشور با نام « مثلث صنعتی» نیز شناخته می شود که از سه شهر میلان، تورین و ژنو تشکیل شده است. در جنوب کشور ایتالیا صنایع کشاورزی و گردشگری رونق بیشتری دارند و اکثر سازمان های دولتی و عمومی در پایتخت کشور ایتالیا، روم، واقع شده اند.

رتبه و رنکینگ دانشگاه های ایتالیا برای تحصیل رشته مهندسی مکانیک

سیستم رنکینگ و رتبه بندی U.S. News Best Global Universites علاوه بر اینکه به صورت کلی و بر اساس منطقه ای و کشوری به بررسی و دسته بندی 1250 دانشگاه برتر در دنیا پرداخته است، بر مبنای رشته های دانشگاهی نیز دانشگاه های مختلف را رتبه بندی کرده است. این سامانه، متد جداگانه ای را برای رنکینگ دانشگاه ها در زمینه 22 رشته دانشگاهی به کار گرفته است. این رتبه بندی، با کمک Clarivate Analytics in Cites صورت گرفته است که اطلاعات و آمار لازم را برای رنکینگ دانشگاه ها در اختیار وبسایت بست گلوبال یونیورسیتیز می گذارد.

رتبه بندی هر یک از رشته های دانشگاهی، بر اساس عملکرد پژوهشی آکادمیک دانشگاه در حوزه این رشته صورت گرفته است. U.S. News مواردی را از جمله انتشارات، منابع و فاکتور های دیگری در خصوص اعتبار منطقه ای و جهانی دانشگاه را برای رتبه بندی رشته های مختلف در نظر گرفته است.

در بسیاری از موارد، یک موسسه تمرکز و تاکید بسیار زیادی بر روی برخی از رشته ها داشته است و این قضیه باعث شده است که در رنکینگ رشته ای جایگاه خوبی کسب کند اما در رنکینگ کلی دانشگاه ها که 1250 موسسه آموزش عالی برتر را معرفی کرده است جایی نداشته باشد. در مجموع 134 دانشگاه وجود داشته اند که در رتبه بندی موضوعی و رشته ای جایگاه خوبی داشته اند اما نامی از انها در رتبه بندی 1250 دانشگاه برتر برده نشده است. 7 کشور پرو، اندونزی، مالاوی، کنیا، الجزیره، ارمنستان و ویتنام از جمله کشورهایی بودند که نام انها در رتبه بندی رشته ای ذکر شده بود اما در بین 75 کشور موجود در رنکینگ کلی دانشگاه ها نام آنها ذکر نشده بود.

رنکینگ دانشگاه ها در سیستم رتبه بندی بست گلوبال Best Global

  1. دانشگاه پلی تکنیک میلان رتبه 280
  2. دانشگاه پلی تکنیک طوری رتبه 438
  3. دانشگاه پادوا رتبه 122
  4. دانشگاه ساپینزا روم رتبه 125
  5. دانشگاه بولونیا رتبه 122
  6. دانشگاه ناپلز فدریکو دوم رتبه 225
  7. دانشگاه ترنتو رتبه 329
  8. دانشگاه پیزا رتبه 204
  9. دانشگاه پروگیا رتبه 302
  10. دانشگاه سالرنو رتبه 477
  11. دانشگاه پاویا رتبه 265
  12. دانشگاه پلی تکنیک باری رتبه 395
  13. دانشگاه فلورانس رتبه 233
  14. دانشگاه روم تور ورگاتا رتبه 238
  15. دانشگاه پالرمو رتبه 555
  16. دانشگاه ژنوا رتبه 322
  17. Scuola Superiore Sant’Anna رتبه 764
  18. دانشگاه کالابریا رتبه 507
  19. دانشگاه کاگلیاری رتبه 658
  20. دانشگاه آکوییلا رتبه 863

هزینه تحصیل رشته مهندسی مکانیک در ایتالیا

هزینه های تحصیل در موسسات ایتالیایی متفاوت است، اما معمولا کمتر از سایر نقاط اروپایی یا آمریکای شمالی است. این امر باعث میشود تا دانشگاه های ایتالیایی برای دانشجویان خارجی دلگرم کننده باشد. دانشجویان بین المللی در ایتالیا فرصتی برای دریافت آموزش عالی با هزینه ای مناسب دارند.

هزینه تحصیل در هر موسسه متفاوت است. با این حال، اگر بخواهید به دانشگاه خصوصی مراجعه کنید. انتظار دارید که بیشتر بپردازید. هزینه دوره کارشناسی به طور متوسط خواهد بود. هزینه تحصیل 900 تا 4000 یورو در سال در موسسه دولتی میباشد. هزینه ها در موسسه خصوصی معمولا به طور متوسط 6000 دلار تا 20.000 یورو در سال هزینه می کنند. اگر شما عضو اتحادیه اروپا هستید، احتمالا بیشتر از شهروندان ایتالیایی پرداخت نخواهید کرد. با این حال اگر موفق به اخذ بورسیه تحصیلی ایتالیا شوید هزینه های شما به کلی کاهش خواهد یافت.

هزینه تحصیل رشته مهندسی مکانیک در ایتالیا

هزینه تحصیل رشته مهندسی مکانیک در ایتالیا

سایر دانشجویان خارجی باید انتظار هزینه های بالاتر را داشته باشند. گزینه هایی برای کمک به شما در پرداخت مطالبات شما وجود دارد همه دانشجویان ( ایتالیایی و بین المللی) می توانند برای کمک مالی درخواست دهند. این بودجه بر اساس وضعیت مالی و شایستگی های دانشگاهی توزیع خواهد شد. اگر از این کار حمایت دریافت کنید میتواند به پرداخت هزینه های تحصیل، هزینه اقامت و دیگر هزینه های زندگی را کمک کند. برای کسب اطلاعات در مورد حمایت مالی که برای شما ارائه میدهند. با موسسات انتخاب شده خود تماس بگیرید. در ایتالیا موسسات معمولا محل اقامت ندارند. با این وجود، آنها خدماتی را ارائه میدهند تا به شما کمک کنند مکان زندگی خود را پیدا کنید. این می تواند شامل مسکن متعلق به دانشگاه باشد. یا کمک به شما برای پیدا کردن مسکن خصوصی مناسب. اجاره خصوصی مناسب. اجاره خصوصی در ایتالیا گزینه گرانتر است بنابراین مطمئن شوید که برای این کار بودجه بندی کنید.

گرفتن وقت نیمه وقت یک راه عالی برای برای کمک به تحصیل و هزینه زندگی در ایتالیا است. شما به عنوان یک دانشجوی اتحادیه اروپا می توانید بدون اجازه اضافی کار کنید. به عنوان یک دانشجوی غیر اتحادیه اروپا، ویزای شما مجاز است اگر که شما تحصیل کرده ایدیا مشغول به تحصیل هستید.اگر مجاز به کار باشید احتمالا 20 ساعت در هفته خواهد بود. این بدان معنی است که شما نباید به این موضوع برای تکمیل تحصیلات خود متکی باشید. اگر بخواهید کار کنید. ممکن است مفید باشد در صورتی که برخی از مهارت های ایتالیایی را داشته باشید. جهت اطلاع از هزینه تحصیل در ایتالیا میتوانید با مشاوران موسسه حقوقی برگزیده اصطهباناتی (توسعه گران مهر) تماس بگیرید.

3/5 - (1 امتیاز)

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *