دیپلم یک دستاورد آموزشی است که توسط موسسات دانشگاهی اعطا میگردد که نشان دهنده تحصیل یک فرد به طور موثر و در یک رشته خاص خواهد بود. در نظر داشته باشید که با اخذ این مدرک امکان انجام کارهای متفاوتی از جمله تحصیل در ایتالیا با دیپلم وجود خواهد داشت. برنامه های دیپلم با توجه به طول، محتوا و قیمت آن نیز متفاوت می باشد.

مشاوره رایگان
مشاوره رایگان

این کشور به طور رسمی به عنوان جمهوری ایتالیا شناخته می شود؛ زبان رسمی این کشور ایتالیایی می باشد که به عنوان سرمایه غنی فرهنگی رم شناخته می شود. بسیاری از قدیمی ترین دانشگاه های جهان در کشور ایتالیا قرار دارند، به ویژه دانشگاه بولونیا که در سال 1088 تأسیس شد. جهت کسب اطلاعات بیشتر در زمینه تحصیل در ایتالیا با مشاوران موسسه حقوقی برگزیدها صطهباناتی (توسعه گران مهر) تماس حاصل فرمایید.

تحصیل در ایتالیا با دیپلم

ایتالیا مکان  قدیمی ترین دانشگاه جهان می باشد. دانشگاه بولونیا( bologna)، از زمان تاسیس، سیستم آموزشی آن = هرگز متوقف نشده است  و هرروزه  رشد و بهبود بیشتری  یافته است. هزاران نفر از دوره های کارشناسی و کارشناسی ارشد در  این کشور زیبا با تخفیفات دانشجویی  هستند، که هیچ شکی در آن نیس  که دانشجویان ایتالیا رابه عنوان مقصد بین المللی آنها انتخاب شده است.

تحصیلات عالی در ایتالیا با دوره کارشناسی (Laurea) شروع می شود که به طور کلی  3 سال طول می کشد. این دوره ها، دوره های درجه اول در ایتالیا نامیده می شود، زیرا آنها اساسی ترین شرایط تحصیلات عالی در ایتالیا هستند که ارائه می شوند. این دوره ها دانش تخصصی  خاصی را فراهم می کند و همچنین دانشجویان را به فرایند روش ها و اصول عمومی علمی تجهیز می کند.

پس از اتمام دوره های  درجه 1، دانشجویان می توانند در دوره های  درجه  دوم (دوره های ارشد) ثبت نام کنند تا تحصیلات بیشتری کسب کنند یا بتوانند فرصت های شغلی در صنعت را بیابند. به غیر از این دوره های  درجه 1 ،  بعضی از دانشگاه های ایتالیا نیز برنامه های دوره ی تک مرحله ای  را برای مدت 5 تا 6 سال  پس از تکمیل دوره های درجه دوم  به دانش جویان ارائه می دهند.

به عبارت دیگر در مورد دوره های درجه 1، لازم است حدود 300 اعتبار برای کسب مدرک تحصیلی بپردازید. در حالی که در یک دوره تک مرحله ای  (ترکیبی از لیسانس و کارشناسی ارشد)،  لازم است حدود 360 اعتبار تجمعی داشته باشد یا مدارک تحصیلی بیشتری را کسب کند. ورود به مقطع  لیسانس فقط پس از 12 سال تحصیلات ابتدایی و متوسطه ضروری یا معادل آن از یک کشور خارجی مجاز است.

ترم اول به طور معمول در ماه سپتامبر / اکتبر آغاز می شود و در ژانویه / فوریه به پایان می رسد. دوره دوم معمولا در ماه فوریه یا ژانویه آغاز می شود و از ماه می یا اوایل ماه ژوئن به پایان می رسد.  دانشجویان پذیرفته شده معمولا بر اساس میانگین نمرات خود از تحصیلات قبلی خود رتبه بندی می شوند. دانشگاه های مورد نظر خود  را چک کنید و حداقل امتیاز مورد نیاز برای کسب مقطع  تحصیلی را بدست آورید.

شرایط اخذ ویزای تحصیل در ایتالیا با دیپلم

دانش آموزان خارجی می توانند برای تحصیل به کشور ایتالیا وارد شوند. اما آن ها باید ویزای تحصیلی ایتالیا یا پاسپورت و تمام مدارک لازم را داشته باشند.همچنین ممکن است لازم باشد مدارکشان را در اداره ی پلیس محلی ثبت شود. مهم ترین نکته درباره ی ویزا این است که مطمعن شوید ویزای مناسبی دارید.

شرایط اخذ ویزای تحصیل در ایتالیا با دیپلم

پیش از ورود به مدرسه ی منتخبتان، وب سایت آن مدرسه را برای دستیابی اطلاعات بیشتر درباره ی نوع ویزایی که نیاز دارید، بررسی کنید. ثبت نام را می توان در نزدیک ترین کنسولگری یا سفارت ایتالیایی انجام دهید. برای درخواست ویزای ملی نوع D ایتالیا باید 50 یورو هزینه پرداخت کنید. شما می توانید مستقیما با سفارت ایتالیا در ایران قرار ملاقات تنطیم کنید ( شاید از طریق تماس گرفتن). سپس مدارک مربوط به درخواستتان را به آنجا ببرید. در آنجا اطلاعات بیومتریک شما را خواهند گرفت.

دانشجویان ایرانی ممکن است لازم باشد در طول روند مهاجرت به ایتالیا، درخواست ویزا بیومتریک خود را ارائه دهند.بیومتریک شما اساسا اطلاعات شناسایی تکمیلی هستند (برای مثال  اثر انگشت و عکس ها) که کشور ها با اهداف امنیتی از آن ها استفاده می کنند. ویزای ملی نوع D ایتالیا تا مدت 3 ماه اعتبار دارد. بنابر این در طول دوره ی تحصیلیتان ممکن است لازم باشد ویزایتان را هر سال تمدید کنید. اگر مایلید که پس از پایان تحصیلتان در کشور ایتالیا بمانید ، باید برای نوع دیگری از ویزا اقدام کنید.

در کشور ایتالیا از شما خواهند خواست که ثابت کنید توانایی پرداخت 900 یورو در ماه را دارید. دانشجویان ایرانی برای تحصیل در دانشگاه های بین المللی در ایتالیا ملزم به اثبات مهارتشان در زبان انگلیسی نیستند. این مهارت های زبانی برای آن است که از موفقیت شما در کلاس ها و مدیریت مسیرتان در ایتالیا اطمینان کسب کنند. دانشجویان ایرانی پیش از ورود به کشور ایتالیا ملزم به انجام آزمایش پزشکی نمی باشند.

دانشجویان ایرانی نیاز به مشخص نمودن حساب بانکی انحصاری ندارند. این نوع از حساب بانکی ها میزان پولی را که ماهانه می توانید برداشت کنید را محدود می کنند و تنها زمانی که به ایتالیا وارد شدید اجازه ی دسترسی به حسابتان را خواهید داشت.

دانشگاه های ایتالیا

شرایط اخذ پذیرش برای تحصیل در ایتالیا با دیپلم

هنگام اقدام برای تحصیل در ایتالیا 2019 در مقطع کارشناسی شرایط ورود مختلفی وجود دارد که باید آنها را در نظر داشته باشید. به منظور داشتن شرایط برای اخذ مدرک کارشناسی در یک دانشگاه ایتالیایی شما باید با موفقیت تحصیلات دبیرستان را به پایان رسانده باشید، کارنامه ی دبیرستانی معتبری داشته باشید و در کشور متبوع خود برای ورود به تحصیلات عالی واجد شرایط شناخته شده باشید. این مطلب را هم در ذهن داشته باشید که باید توانایی خود در زبان ایتالیایی را هم نشان دهید. ممکن است لازم باشد تا برای رشته های تحصیلی خاصی نظیر موارد زیر در آزمون های پذیرشی خاصی شرکت نمایید:

دانشجویان اهل کشورهایی که در آنها ورود به دانشگاه تنها پس از ده یا یازده سال تحصیل ممکن می شود باید ثابت کنند که همه ی آزمون های لازم برای آن یک سال یا دو سال را گذرانده اند تا به دوازده سال برسند.

توانایی زبان لازم برای تحصیل در ایتالیا با دیپلم

دانشگاه های ایتالیا دوره هایی را ارائه می دهند که هم به زبان ایتالیایی  وهم به زبان انگلیسی ارائه می شوند. با این حال بیشتر دوره های انگلیسی زبان برای دوره های تحصیلات تکمیلی نظیر کارشناسی ارشد و دکترا در دسترس هستند. در بین برخی دانشگاه های ایتالیا، شما این امکان را دارید که تدریس به زبان ایتالیایی را انتخاب کرده اما تکالیف و امتحانات شما به زبان انگلیسی باشد. آزمون های زبان مورد پذیرش دانشگاه های ایتالیا:

  • CILS – آزمون هایی که در ایتالیا و موسسه های فرهنگی ایتالیا در سراسر جهان برگزار می شوند.
  • CELI – شرکت در آزمون در مراکز معتبر همکار با دانشگاه پروگیا

اگر برای تدریس دوره به زبان انگلیسی اقدام می نمایید، شما باید مدرکی دال بر تسلط خود بر زبان انگلیسی را ارائه کنید. گواهی های زبان انگلیسی مورد پذیرش عبارت اند از:

  • تافل
  • TOEIC
  • آیلتس
  • C1 پیشرفته

دانشجویانی که بتوانند ثابت کنند که محیط آموزشی دوره ی کارشناسی آنها به زبان انگلیسی بوده است (حداقل به مدت سه سال) از ارائه ی گواهی تسلط بر زبان انگلیسی معاف هستند.

هزینه تحصیل در ایتالیا با دیپلم

برای تعیین هزینه تحصیل در ایتالیا دانشگاه ها تا حدودی آزادی عمل دارند اما به اجبار قانون هزینه ها برای دانشجویان اروپایی، ایتالیایی و غیر اروپای یکسان است. این قیمت ها از این بابت بدین شکل تعیین شده اند که دانشگاه های دولتی تا قسمتی توسط دولت تامین مالی می شوند. همین امر ایتالیا را به یکی از کشورها و شاید هم بهترین کشور از لحاظ مقرون به صرفه بودن هزینه ی تحصیل تبدیل کرده است.

هزینه تحصیل در ایتالیا با دیپلم

شهریه ها به میزان زیادی به دانشگاهی که در آن تحصیل می کنید وابستگی دارد. اما با وجود گزینه های زیادی که برای انتخاب دارید شما خواهید توانست مورد مطلوب مطابق با نیازهای خود را بیابید. در کل بیشتر دوره ها بین 850 تا 1000 یورو در سال هزینه دارند. تکمیل مدرک کارشناسی چهار سال به طول می انجامد که شامل نیازمندی های پایه ای دوره و برخی موارد فوق برنامه می شود که منتهی به اخذ مدرک خواهند شد. این مدارک کاملا تخصصی هستند و فرد را برای حوزه ی انتخاب شده آماده می نمایند. البته میتوان با اخذ بورسیه تحصیلی، به تحصیل رایگان در ایتالیا پرداخت و هزینه ها را تا حد مطلوبی کاهش داد.

بخش مهم دیگر در این راستا هزینه زندگی در ایتالیا است که عموما از اجاره ی خانه، هزینه های حمل و نقل و غذا و نهایتا هزینه ی کتاب تشکیل می شود. این هزینه ها از شهری تا شهر دیگر اندکی تفاوت دارند اما می توان انتظار داشت که ماهانه بین 500 تا 1200 یورو تمام شوند که صد البته به اندازه و موقعیت شهر بستگی دارد.

به عنوان قاعده ای سر انگشتی می توان گفت که هرچه شهر بزرگ تر باشد معمولا گران تر است و شهر های شمالی هم نسبت به شهر های جنوبی هزینه ی بیشتری را طلب می کنند اما به همین نسبت جاده ها، فرودگاه ها و دگیر خدمات آنها نیز توسعه یافته تر است. توجه داشته باشید که سال اول شروع به تحصیل شما معمولا دو برابر گران تر خواهد بود چرا که با هزینه هایی نظیر پول پیش برای اجاره ی خانه (معمولا به اندازه ی سه ماه اجاره)، وسایل جدید برای خانه و یافتن بهترین محل برای خرید لوازم روزمره، مواجه خواهید بود.

شما می توانید دانشگاه های مختلفی را بررسی نمایید تا به نتیجه ای بهتر برسید و یا حتی آنها را با یکدیگر مقایسه نمایید. دانشجویان خارجی و غیر اروپایی اجازه ی کار در ایتالیا با مجوز اقامت / ویزای دانشجویی خود را دارند. البته این گونه مجوز های اقامت به کارهای نیمه وقت (حداکثر 20 ساعت در هفته) محدود می شوند. برای کسب اطلاعات بیشتر با مشاورین موسسه حقوقی برگزیده اصطهباناتی (توسعه گران مهر) در تماس باشید.

سوالات متداول در مورد تحصیل در ایتالیا با دیپلم

1- دوره¬های تحصیلی درجه اول و درجه دوم در ایتالیا چیست؟

دوره کارشناسی به طورکلی 3سال طول می¬کشد. این دوره¬ها، دوره¬های درجه اول در ایتالیا نامیده می¬شود. پس از اتمام این دوره دانشجویان می¬توانند در دوره¬های درجه دوم (دوره¬های ارشد) ثبت نام کنند.

2- دوره تحصیلی تک مرحله¬ای در ایتالیا چند سال است؟

بعضی از دانشگاه¬های ایتالیا برنامه¬های دوره¬ی تک مرحله¬ای (ترکیبی از لیسانس و کارشناسی ارشد) را برای مدت 5 تا 6 سال پس از تکمیل دوره های درجه دوم به دانش جویان ارائه می دهند.

3- سال تحصیلی در ایتالیا از چه ماهی شروع می¬شود؟

ترم اول به طور معمول در ماه سپتامبر یا اکتبر آغاز می شود و در ژانویه یا فوریه به پایان می رسد. دوره دوم معمولا در ماه فوریه یا ژانویه آغاز می¬شود و از ماه می یا اوایل ماه ژوئن به پایان می¬رسد.

4- هزینه درخواست ویزای ملی ایتالیا چقدر است؟

برای درخواست ویزای ملی نوع D ایتالیا باید 50 یورو هزینه پرداخت کنید.

5- ویزای ملی نوع D ایتالیا چند ماه اعتبار دارد؟

ویزای ملی نوع D ایتالیا تا مدت 3 ماه اعتبار دارد.

6- آیا برای اخذ ویزای تحصیلی ایتالیا با دیپلم نیاز به ارائه تمکن مالی می¬باشد؟

بله، در کشور ایتالیا از شما می¬خواهند که ثابت کنید توانایی پرداخت 900 یورو در ماه را دارید.

7- برای تحصیل در ایتالیا نیاز به ارائه مدرک زبان می¬باشد؟

دانشجویان ایرانی برای تحصیل در دانشگاه¬های بین المللی در ایتالیا ملزم به اثبات مهارتشان در زبان انگلیسی نیستند.

8- شرایط اخذ پذیرش برای تحصیل در ایتالیا با دیپلم چیست؟

شما باید با موفقیت تحصیلات دبیرستان را به پایان رسانده و کارنامه¬ی معتبری داشته باشید. درکشور خود برای ورود به تحصیلات عالی واجد شرایط باشید.باید توانایی خود در زبان ایتالیایی را هم نشان دهید.

9- برای پذیرش تحصیلی در ایتالیا آزمون ورودی هم گرفته می¬شود؟

ممکن است لازم باشد تا برای رشته های تحصیلی خاصی نظیر پزشکی معماری و مهندسی در آزمون-های پذیرشی خاصی شرکت نمایید.

10- چه آزمون های زبانی مورد پذیرش دانشگاه های ایتالیا است؟

آزمون هایی که در ایتالیا و موسسه¬های فرهنگی ایتالیا در سراسر جهان برگزار می شوند (CILS) و شرکت در آزمون در مراکز معتبر همکار با دانشگاه پروگیا (CELI).

11- برای پذیرش در دوره¬های تحصیلی ایتالیا با دیپلم به زبان انگلیسی چه مدرکی باید ارائه دهیم؟

گواهی های زبان انگلیسی مورد پذیرش عبارت اند از: تافل، TOEIC، آیلتس و C1 پیشرفته.

12- هزینه تحصیل در ایتالیا با دیپلم چقدر است؟

شهریه ها به میزان زیادی به دانشگاهی که در آن تحصیل می کنید وابستگی دارد. در کل بیشتر دوره ها بین 850 تا 1000 یورو در سال هزینه دارند.

1/5 - (1 امتیاز)

مطالب مرتبط

8 دیدگاه برای “تحصیل در ایتالیا با دیپلم

  1. هستی گفت:

    من دیپلم انسانی دارم ایا میتوانم در کشور ایتالیا در رشته معماری تحصیل کنم ؟

    1. کارشناس مهاجرتی اصطهباناتی گفت:

      سلام وقتتون بخیر
      بله امکانش هست اما اکثرا در مقطع کارشناسی به زبان ایتالیایی هست

  2. شاینا گفت:

    سلام وقت بخیر
    من دیپلم انسانی و کارشناسی روانشناسی از دانشگاه دولتی دارم. سن ۲۳ پایه زبان هم دارم
    آیا میتونم برای ارشد (ولی رشته غیرمرتبط) با دیپلم اقدام کنم؟ مثلا رشته های مربوط به علوم تجربی مثل پرستاری و…

    1. کارشناس مهاجرتی اصطهباناتی گفت:

      با سلام و عرض ادب
      در نظر داشته باشید که برای تحصیل کارشناسی ارشد نیاز به ارائه مدرک کارشناسی دارید.

  3. سیاوش گفت:

    با سلام
    من فوق دیپلم زبان انگلیسی دارم که ۲ واحد اون پاس نشده میخاستم بدونم که آیا معادل سازی نمرات انجام میشه یا نه؟
    با توجه به شرایط من آیا آیلتس مورد نیاز هست یا نه؟
    ممنون میشم اگه پاسخ بدین

    1. کارشناس مهاجرتی اصطهباناتی گفت:

      سلام روزتون بخیر
      امکان معادل سازی بسیار پایین است.

  4. احسان گفت:

    سلام بنده 22 سال دارم و مدرک دیپلم یازده سال دارم البته مدرک دیپلم مکانیک خودرو دارم از فنی حرفه یی ایا می تونم برای گرفتن بورسیه DSU اقدام کنم؟

    1. کارشناس مهاجرتی اصطهباناتی گفت:

      سلام روزتون بخیر
      بورسیه تحصیلی کشور ایتالیا بر اساس رزومه اقتصادی ارائه می شود و مرتبط با رزومه علمی شما نمی باشد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *