بهترین شغل در نروژ

رشته های علمی یکی از حوزه های مهم استخدام برای کارگران بین المللی در نروژ است. دانشگاه های دولتی نروژ کارشناسان را در زمینه هایی مانند انرژی، علوم اقیانوس و ICT استخدام می کنند و حقوق و شرایط کاری خوبی را به آن ها ارائه می دهند. اگر شما به دنبال بهترین شغل در نروژ هستید باید بدانید که کارفرما ها معمولا به افراد خارجی به ویژه افرادی که  شهروندی اتحادیه اروپا را دارند روی می آورند زیرا استخدام آنها بسیار آسان تر است. ازاین رو ما در موسسه حقوقی توسعه گران مهر لازم دانستیم تا اطلاعات مفیدی را در این زمینه در اختیار شما قرار دهیم که بتوانید درست تصمیم بگیرید.

مشاوره رایگان
مشاوره رایگان

بهترین شغل در نروژ

ممکن است کارگران خارجی تامین شغل در کشور را دشوار کنند. کارفرمایان نروژی اغلب از استخدام کارگران بین المللی تمایلی ندارند و از این طریق میتوانند کارهایی را برای اتباع توانمند فراهم کنند. با این وجود، فرصت هایی برای کارگران ماهر بین المللی وجود دارد تا زمانیکه آنها میدانند کجا جستجو کنند.

مشاغل درجه یک

  1. انرژی
  2. مالی
  3. مراقبت های بهداشتی
  4. نفت و گاز
  5. ارتباط از راه دور
  6. خدمات، بخش بزرگی از اقتصاد نروژ را تشکیل میدهد. و صنایع عمده شامل:
  7. کشاورزی
  8. صنایع شیمیایی
  9. ماهیگیری
  10. صنایع غذایی
  11. فلزات
  12. استخراج معدن
  13. محصولات کاغذی
  14. نفت و گاز
  15. ناوگان( کشتیرانی)
  16. منسوجات

کمبود مشاغل

در صورت تقاضا، کارگران خارجی ممکن است شانس بیشتری در تامین شغل داشته باشند. در بخش های بعدی نیاز به کارگران است.

  • مهندسی ساخت و ساز و آموزش ساخت و ساز مهندسی
  • مراقبت های بهداشتی و پرستاری
  • فناوری اطلاعات
  • ساختن و تولید کردن
  • گردشگری
  • مشاغل تابستانی

کار فصلی و مشاغل گاه به گاه به طور گسترده برای کارمندان بین المللی در بخش هایی ارائه میشود که شامل:

  • کشاورزی و باغبانی
  • ماهیگیری
  • جنگلداری
  • مهمان نوازی( وابسته به هتل داری)
  • گردشگری

شما همچنین میتوانید تمیز کردن میوه را امتحان کنید. سرپرست بودن یا کار کردن در یک انبار یا کارخانه. کارگران فصلی میتوانند در صورت تمایل به انجام کارهایی که میتوانند در یک وقت خاص از سال اقامت ویژه ای بگیرند، اجازه دهند. خدمات داوطلبانه اروپا که توسط کمیسیون اروپا تامین میشود،طرحی است که به افراد 18 تا 30 ساله مایل به داوطلب شدن در خارج از کشور انجام میشود.

 این فرصت را برای جوانان فراهم میکنند تا حداکثر 12 ماه داوطلبان در تعدادی از کشورها داوطلب شوند. فرصت ها از مکان هایی که با ورزش و فرهنگ در ارتباط هستند تا مواردی که در مراقبت های اجتماعی و محیط زیست متمرکز هستند متفاوت است. غذای مسافرتی و بیمه و اقامت همه تحت پوشش یک کمک هزینه اروپایی هستند و حتی میتوانید هر ماه یک کمک هزینه شخصی دریافت کنید.

مشاغل آموزشی

زبان انگلیسی در سراسر نروژ به طور گسترده ای صحبت میشود، بنابراین ممکن است در شهرهایی مانند اسلو و برگن فرصت آموزش زبان انگلیسی به عنوان یک زبان خارجی محدود شود.

با این حال، فرصت هایی هنوز وجود دارد.مدارس دولتی و خصوصی.. مدارس بین المللی و موسسات زبان احتمالا مکان های اشتغال هستند. نیازی به مسلط بودن به زبان نروژي نیست اما دانش کار در زبان مطمئنا به شما در دستیابی به موقعیت کمک میکند. همچنین تجربه مربوطه واجد شرایط بودن تافل و در برخی موارد مدرک می باشد.

میانگین درآمد در نروژ

میانگین درآمد در نروژ

میانگین درآمد در نروژ

حداقل حقوق رسمی به روشی که معمولاً برای اقتصاد های شمالی مانند سوئد موجود است، در نروژ وجود ندارد. با این حال، حداقل دستمزد با توافق های جمعی در بیشتر بخش های اقتصادی تعیین می شود. در حقیقت بیشتر بخش های اقتصادی در نروژ توافق دارند. به عنوان نمونه، حداقل حقوق در نروژ در سال 2019 به این صورت است: 167 کرون نروژ ( تقریبا معادل 19.50 دلار آمریکا ) برای کارگران خدماتی در ساعت. کارکنان نظافتی 187.66 کرون نروژ ( تقریبا معادل 21.80 دلار آمریکا ) دریافت می کنند.

اطلاعات بیشتر در مورد حداقل دستمزد در نروژ در هر بخش اقتصادی در وب سایت Arbeidstilsynet موجود می باشد.

متوسط حقوق در اسلو، نروژ:

متوسط حقوق در اسلو، نروژ در حال حاضر حدود 28000 کرون نروژ پس از کسر مالیات می باشد. این رقم در حدود 3500 دلار امریکا در هر ماه است و یکی از بالاترین میانگین حقوق برای پایتخت های اروپا می باشد. مهم است که به یاد داشته باشید که هزینه زندگی در نروژ نیز بسیار بالاست. به همین دلیل، قدرت خرید در اسلو نسبت به سایر پایتخت های شمالی مانند استکهلم یا هلسینکی کمی پایین می باشد.

شغل / متوسط حقوق ناخالص ( به دلار امریکا ):

  1. مهندسی 78،366
  2. توسعه دهنده نرم افزار 85،467
  3. مهندس مکانیک  79،260
  4. مهندس نفت و گاز 99،836
  5. مدیر 123،555
  6. مدیر IT 99،715
  7. مدیر پروژه فناوری اطلاعات  90،965
  8. مهندس نرم افزار 77،053
  9. مدیر فروش 91،766
  10. مدیر کل 139،322

بازار کار در نروژ

شرایط کار در نروژ بسیار خوب است ؛ میزان بیکاری در این کشور از میانگین اروپا بسیار پایین تر است، حقوق و دستمزد نسبتا بالاست و کارمندان نروژی چندین هفته تعطیلات با حقوق دارند. با وجود این شرایط، ممکن است خارجیان برای یافتن شغلی در نروژ با مشکلاتی مواجه شوند. مهاجرت به این کشور هرگز امر مرسومی نبوده است، به همین دلیل اکثر مواقع کارفرمایان نروژی تمایلی به استخدام کارگران خارجی ندارند. اما باید گفت که خوشبختانه همه چیز در حال تغییر است و در نروژ استخدام کارکنان خارجی در بخش های کلیدی خاص اقتصادی از جمله گردشگردی، شیلات، خدمات، صنایع نفت و گاز افزاش یافته است.

تسلط به زبان نروژی یک پیش شرط برای اکثر مشاغل است. با این حال، برای مشاغلی از جمله مشاغل فصلی، مشاغل کشاورزی ( مانند برداشت توت فرنگی)، مشاغل غیر حرفه ای، در برخی از شرکت های بزرگ خارجی یا در صنایع نفت و گاز که معمولا زبان کار انگلیسی است، مهارت زبان نروژی الزامی نیست. با این حال، برای خارجیان، بازار کار نروژ یک داستان متفاوت است و ممکن است پیدا کردن شغل در این کشور کمی دشوار باشد.

مهاجرت به نروژ تنها در چند سال اخیر افزایش یافته و پیش از آن سنت مهاجرت در این کشور وجود نداشته است. این امر باعث می شود که کارفرمایان نروژی نسبت به استخدام خارجیان تمایلی نداشته باشند. تقریبا تمام افراد در این کشور، نروژی تبار هستند که این امر رقابت را در بین خارجیان برای یافتن شغل،شدید تر می کند. بسیاری از اتباع خارجی در نروژ درباره “ترس از بیگانگان” صحبت می کنند.

در مقایسه با کارگران نروژی، معمولاً پیدا کردن کار مرتبط با تحصیلات و سابقه تجربه کاری پیشین برای خارجیان دشوارتر است. به عنوان مثال، پزشكان معمولاً پیش از یافتن شغل مناسب، مجبورند بسیاری از دوره های گذرانده خود را تکرار كنند و مهندسین نیز مجبورند به کار سرایداری بپردازند. می توان با درخواست به مشاغل بخش های مختلف به خصوص در گردشگری، شیلات، خدمات و صنایع نفت و گاز شانس خود را در یافتن شغل مناسب افزایش داد.

میانگین ساعت کار در نروژ

میانگین ساعت کار در نروژ

میانگین ساعت کار در نروژ

در نروژ ساعت کاری نرمال حداکثر 9 ساعت در روز و 40 ساعت در 7 روز هفته می باشد. اگر به صورت چرخشی کار می کنید، ساعات کاری هفتگی 38 یا 36 ساعت با توجه به کار شما خواهد بود.

آرایش جایگزین ساعات کاری مجاز است که به آن محاسبه متوسط ساعت کار گفته می شود.برای این کار به توافق نامه کتبی نیاز است و این بدان معناست که کارمند می تواند در برخی از دوره ها ساعات بیشتری و در سایر موارد ساعات کمتری کار کند، اما متوسط ساعت کاری در محدوده ساعات کاری عادی باقی می ماند.

طبق یک قاعده کلی، زمان استراحت در یک دوره 24 ساعته 11 ساعت و در یک دوره 7 روزه 35 ساعت است و همچنین روزهای تعطیل یک شنبه ها و تعطیلات رسمی می باشد. در صورتی که ساعت کاری روزانه کارمندان بیش از 5.5 ساعت باشد، می توانند یک وقفه داشته باشند و در صورتی که ساعات کاری بیش از 8 ساعت باشد می توانند در مجموع 30 دقیقه استراحت کنند. اضافه کاری تنها در مواقعی انجام می شود که به طور خاص نیاز باشد و مدت زمان محدودی داشته باشد و این اضافه کاری با حداقل 40 درصد از حقوق عادی ساعتی جبران می شود.

  • شب کاری و کار در روزهای یکشنبه تنها در صورتی مجاز است که ماهیت شغل این امر را ضروری کند.
  • طبق قانون هزینه رفت و آمد از منزل تا محل کار تنظیم نشده است و باید با کارفرما توافق شود.

کلیه کارمندانی که کار را پیش از 30 اکتبر شروع کنند، حق استفاده از 25 روز تعطیلی آخر سال ( طبق تقویم) را دارند، صرف نظر از اینکه آیا تعطیلات آنها با حقوق یا بدون حقوق است. افرادی که پس از 30 اکتبر کار خود را شروع کرده اند، حق استفاده از 6 روز تعطیلی را دارند. در هر هفته 6 روز کاری و در حقیقت 25 روز کاری در 4 هفته وجود دارد. کارمندان می توانند 3 هفته متوالی در طی تعطیلات رسمی از 1 جون تا 30 سپتامبر مرخصی بگیرند و بقیه تعطیلات خود را در یک دوره مداوم بگذرانند. درباره تعطیلات باید از پیش توافق شود، اما کارفرما طبق قانون تصمیم می گیرد که بازه زمانی تعطیلات چه موقع باشد.

کارفرما و کارمند می توانند کتباً موافقت کنند که حداکثر دو هفته از مرخصی را برای سال بعد ذخیره کنند و باید هر دو طرف در این مورد به توافق برسند. اخذ مرخصی از پیش نیز باید به توافق طرفین برسد. 

پیدا کردن کار و موسسات کاریابی در نروژ

نوشتن یک انگیزه نامه عالی و رزومه خوب اولین و مهمترین گام در کاریابی موفق است. پس از آن باید نامه درخواست با هر درخواست شغلی تطبیق داده شود. در زمان درخواست برای شغل آگهی شده در نروژ، بهتر است روزمه خود را به زبان نروژی ترجمه کنید. رزومه باید شامل اطلاعات کلیدی از مشاغل قبلی و توضیحات مختصر شخصی باشد.

هدف این است که کارفرمایان را متقاعد کنید که انگیزه شما برای همکاری تا چقدر است. این مورد برای نزدیک شدن به کارفرمایان، حتی اگر شغلی آگهی نشده باشد، بسیار تاثیر گذار است،زیرا ابتکار عمل در نروژ بسیار مورد پسند است. همچنین استفاده از آژانس نروژی NOKUT، که تحصیلات شهروندان خارجی را تایید می کند، بسیار مفید است. www.nokut.no.

داشتن حساب کاربری LinkedIn که در آن رزومه شما به صورت آنلاین قابل رویت است، ایده خوبی می باشد. آژانس های استخدامی در نروژ برای استخدام متقاضیان کار مرتبا، سایت LinkedIn را جستجو می کنند. سایت هایی مانند www.finn.no و www.manpower.no در میان کارجویان و کارفرمایان محبوب است. اکسپریس (www.experis.no ) بزرگترین شرکت استخدامی در کشور است و در فناوری اطلاعات، مشاوره مالی و مهندسی تخصص دارد. آژانس هایی مانند آدکو (www.adecco.no)، کاپوس (www.capus.no) و اوریون (www.orion-search.no) نیز نقش اصلی در بازار کار نروژ دارند.

ثبات ارزی و ثروت نفتی نروژ،میزان پایین بیکاری و اشتغال زایی پایدار را در پی داشته است. این کشور در حال حاضر با کمبود 16000 مهندس مواجه است که بیش از دو برابر سال گذشته می باشد. به ویژه، کشور با کمبود ملی مهندسین عمران و نفت مواجه است.

جهت کار و مهاجرت به نروژ شغل های زیادی هست که شاید در این متن جا انداخته شده اند اما به همین اندازه بدانید کفایت میکند که اگر بهترین شغل در نروژ را هم پیدا نکنید، بازهم کار کردن در این کشور برای شما دلچسب خواهد بود، چرا که نروژ را معمولا کشوری پیشرفته و مملو از تخصص می دانند. پیشنهاد میکنم ادامه روند مهاجرت خود را به مشاورین ما در موسسه حقوقی برگزیده اصطهباناتی بسپارید و اطلاعات کاملی را جذب کنید.

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟

مطالب مرتبط

8 دیدگاه برای “بهترین شغل در نروژ

  1. تکتم گفت:

    سلام وقت بخیر، با مدرک فوق لیسانس کشاورزی و تقریبا ۱۲۰۰ ساعت آموزشی با مدرک فنی حرفه ای در رشته کشاورزی با ۱۷ سال سابقه فروشگاه نهاده های کشاورزی و تمام مدارک خیاطی و تمام مدارک آرایشگری و حرفه ای هستم. کدام کشور برای مهاجرت پیشنهاد میدهید؟

    1. کارشناس مهاجرتی اصطهباناتی گفت:

      سلام وقتتون بخیر
      کشور هایی مانند مجارستان و آلمان بازار کار خوبی را برای شما ارائه می دهند.

  2. امین گفت:

    با سلام و خسته نباشید
    من دیپلم تجربی دارم و تا ۴ ماه دیگه خدمتم تموم میشه و ۲۰ سالمه و برای تحصیل و بعدشم اقامت دائم میخام برم نروژ. ب نظرتون اگر رشته ی دریانوردی بخونم اونجا صاحب شغل میشم؟

    1. کارشناس مهاجرتی اصطهباناتی گفت:

      با سلام وقتتون بخیر
      بعد از فارغ التحصیلی در صورت پیدا کردن کار می توانید اقامت دائم دریافت نمایید.

  3. علی رضایی گفت:

    سلام من مهندس عمرانم وپیمانکارم با 10سال سابقه در کجا میتونم اقامت یادرخواست کاربگیرم

    1. کارشناس مهاجرتی اصطهباناتی گفت:

      سلام وقتتون بخیر
      اگر از شرایط سنی خوبی برخوردار باشید و به زبان آلمانی نیز مسلط باشید، می توانید برای اخذ ویزازی جاب سیکر آلمان اقدام نمایید.

  4. امیر راد گفت:

    سلام من ارایشگر حرفه ای هستم . با رزومه ۲_۳ ساله و تمام مدارک بین المللی ارایشگری رو هم دارم . میخواستم بدونم با شرایطی که دارم کدوم کشور میتونم ویزا کار بگیرم ؟

    1. مشاور تحصیلی و مهاجرت گفت:

      سلام
      با توجه به اینکه شما مدرک فنی دارید، می توانید برای کشور هایی که ویزای افراد ماهر را ارائه می دهند، درخواست کار بدهید.
      کشور هایی از جمله کانادا، آلمان، نیوزلند، استرالیا، آفریقای جنوبی و غیره

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *