اقامت بلند مدت رومانی

اگر شما یک شهروند غیر اتحادیه اروپا هستید، چگونه می توانید اجازه اقامت رومانی خود را دریافت کنید. اگر شما یک شهروند غیر اتحادیه اروپا هستید که مایل است بیش از 90 روز در رومانی اقامت کند، همه چیز در مورد اقامت بلند مدت رومانی کمی پیچیده تر است. اصلی ترین چیزی که باعث می شود اجازه اقامت برای یک شخص صادر نشود، اثبات عدم استقلال و توان تامین هزینه های زندگی در رومانی است. در  این مقاله از موسسه حقوقی توسعه گران مهر به پردازش این موضوع پرداخته ایم.

مشاوره رایگان
مشاوره رایگان

اقامت بلند مدت رومانی

برای دستیابی به حق ماندگاری طولانی مدت، باید در 5 سال گذشته اقامت دائم در رومانی داشته باشید. اگر غیبت از قلمرو رومانیایی کمتر از 6 ماه متوالی است و در مجموع 10 ماه طول می کشد و اگر هیچ اقدام خروج از قلمرو ملی بر علیه شما مقرر نگردد، اقامت دوره ای مستمر در نظر گرفته می شود.

همچنین دوره زمانی که شما در خارج از کشور سفر کرده اید و فعالیت های حمل و نقل بین المللی انجام داده اید و برای آن می توانید شواهد کتبی را در این زمینه ارائه دهید، غیبت رومانیایی محسوب نمیشود. مدت اقامت برای اهداف تحصیلی به مدت نصف برای اقامت طولانی مدت و محل اقامت تحت ویزا کوتاه مدت محاسبه می شود، تحت ویزای دیپلماتیک یا استخدام و یا به دست آمده برای دنبال کردن کارگر فصلی یا فعالیت های جفت کارگر نمی تواند در نظر گرفته شود. همچنین رومانی برنامه بازنشستگی و یا چیزی را برای بازنشستگان برای رفتن به رومانی، اگر2 چه آنها از خارج از اتحادیه اروپا هستند، ارائه نمی دهد. بنابراین، حتی اگر شما یک فرد مستقل هستید یا یک بازنشسته، برای دریافت اجازه اقامت خود در رومانی، باید یکی از الزامات زیر را داشته باشید: 

  • در رومانی شاغل باشد 
  • پیوستن به خانواده (ادغام خانواده) 
  • محصل 
  • تحقیقات علمی یا فعالیت های مذهبی
  • داوطلب شدن
  • درمان دراز مدت (شما در واقع به نامه ای از موسسه نیاز دارید تا آن را تایید کنید) 
  • آموزش غیر قابل پرداخت (در این مورد، شما بایستی مدارک مالی کافی را که حداقل میانگین حقوق ماهانه در کشور است، ارائه کنید)
  • مدیر یک شرکت

این آخرین روش، ساده ترین راه برای افراد خودکفاست که شهروندان غیر اتحادیه اروپا برای دریافت اجازه اقامت خود در رومانی هستند. برای رسیدن به آن این‌ ارزان و بسیار آسان است و هنوز هم برای بسیاری از افرادی که هیچ یک از الزامات دیگر را برآورده نمی کند.

اقامت بلند مدت از طریق کار در رومانی

قوانین حاکم بر کار برای رومانی شبیه بیشتر کشورهای عضو اتحادیه اروپا می باشد. پس از تأمین مجوز کار، شهروندان غیر اتحادیه اروپا باید یک ویزای طولانی مدت برای اهداف شغلی بدست آورند که به عنوان ویزای استخدام D/AM شناخته می شود. برای شروع این فرآیند، ابتدا برای متقاضی باید یک شغل در رومانی ارائه شود. دولت رومانی یک سیستم سهمیه بندی دارد که تعداد مجوزهای کار داده شده به کارمندان خارجی هر ساله را قانونمند می سازد، که ممکن است باعث محدود شدن فرصت های شغلی مهاجران شود. 

مجوز کار:

فعالیت حرفه ای شهروندان خارجی در حوزه ملی تنها می تواند با یک اگهی کار یا مجوز کار انجام شود. طبق مقررات اتحادیه اروپا، هر شهروند اروپایی / EEA از حقوق کار مشابه برای شهروندان رومانیایی بهره می برد و در نتیجه آن ها به مجوز کار نیاز ندارند. اتباع خارجی که از کشور های سوم هستند، تنها پس از کسب اجازه کار می توانند در رومانی کار کنند و در پی آن یک ویزای اقامت طولانی برای کار و مجوز سکونت وجود دارد. 

انواع اجازه کار:

انواع مختلفی از مجوزهای کار وجود دارد که می توان آنها را به شهروندان خارجی اعطا نمود: برای کارگران دائمی، کارگران فصلی، برای کار آموزان، برای ورزشکاران، برای کارگران مرزی، و برای متقاضیان کار. بسته به نوع فعالیت شما، حق تمدید اقامت موقت شما برای اهداف استخدامی می تواند به عنوان یک قاعده کلی به یک سال افزایش یابد. تا آنجا که به کارگران ماهر مربوط می شود، اقامت آن ها را می توان تا 2 سال تمدید نمود. 

اقامت بلند مدت از طریق تحصیل در رومانی

دانشگاه های رومانی دوره های لیسانس تا ارشد خیلی خوبی به زبان رومانیایی، انگلیسی و آلمانی ارائه می دهند. دانشجویان بین المللی می تواند در رشته های فنی یا مهندسی ( علوم کامپیوتری، مهندسی عمران، الکترونیک، ارتباطات، ناوبری هوایی، هوش مصنوعی، مهندسی مواد، شیمی و مهندسی شیمی ارگانیک، نفت و شیمی زغال سنگ، مهندسی نرم افزار و غیره )، علوم پزشکی ( پزشکی، دندانپزشکی، داروسازی، دامپزشکی و غیره) اقتصاد ( مدیریت تجاری، مدیریت مالی و ریسک، تجارت بین المللی، علوم کامپیوتری اقتصادی و غیره ) ریاضیات، فیزیک، شیمی، مطالعات سیاسی،مدیریت عمومی، تحصیل نمایند. 

ویزای دانشجویی رومانی

ویزای دانشجویی رومانی

ویزای دانشجویی رومانی

پس از آنکه از وزارت آموزش، جوانان و ورزش نامه پذیرش دریافت کردید باید برای دریافت ویزای دانشجویی خود به نزدیک ترین مامور دیپلماتیک رومانیایی در خارج ( کنسولگری یا سفارت ) مراجعه کنید. دانشجویانی که از کشور های اتحادیه اروپا، منطقه اقتصادی اروپا و همچنین کانادا، کرواسی، ژاپن، مالدوا، کره جنوبی، سوئیس، آمریکا و صربستان می آیند جهت ورود به رومانی به ویزا احتیاجی ندارند. 

باقی دانشجویان بین المللی لازم است قبل از ورود به این کشور ویزای دانشجویی دریافت نمایند. روند دریافت ویزای دانشجویی ممکن است بین 2 هفته تا 2 ماه طول بکشد و تنها زمانی می توان برای دریافت این ویزا اقدام کرد که وزارت آموزش، جوان و ورزش کشور رومانی نامه پذیرش تحصیلی را صادر کرده باشد. بهترین کار این است که خیلی زود برای نامه پذیرش اقدام کنید. دانشجویانی که به واسطه ویزای بلند مدت به قلمروی رومانی وارد شده اند می توانند برای تمدید اجازه اقامت موقت یا دریافت اجازه اقامت دائم درخواست دهند. این درخواست را باید به اداره مهاجرت رومانیا در وزارت امور خارجی و داخلی اراده دهید. 

شرایط و مدارک مورد نیاز برای اقامت بلند مدت از طریق تحصیل

  • شواهد مبنی بر پرداخت شهریه یک سال تحصیلی ( این پرداخت باید پس از دریافت نامه پذیرش انجام گیرد و هزینه را به حساب بانکی دانشگاه انتقال داد)
  • شواهد مبنی بر داشتن سرمایه کافی جهت پوشش هزینه ها در طول مدت زمانی که در ویزا ذکر شده است. ( حدود 2500 یورو )
  • گواهینامه عدم سوسابقه کیفری یا دیگر مدارک با ارزش قانونی مشابه
  • بیمه پزشکی پوشش دهنده کل مدت اعتبار ویزا
  • در صورتی که دانشجو زیر سن قانونی باشد باید رضایت نامه والدین یا قیم قانونی خود را مبنی بر اقامت در کشور رومانی به منظور تحصیل ارائه دهد. 
  • درخواست ویزا را تنها می توان به مامور دیپلامت و کنسولگری رومانی در خارج ( مامور دیپلمات رومانی در خارج ) ارائه داد. 

تمکن مالی لازم برای اخذ اقامت بلند مدت رومانی

قانون کشور رومانی اظهار دارد که میزان مورد نیاز تمکن مالی با توجه به حداقل درآمد این کشور تعیین می شود. 

  • 141.5 لئو رومانی ( 30 یورو ) در ماه برای یک نفر
  • 255 رئو رومانی ( 54 یورو ) در ماه برای یک خانواده دو نفره
  • 357 رئو رومانی ( 75.5 یورو ) در ماه برای یک خانواده سه نفره
  • 442 رئو رومانی ( 94.5 یورو ) در ماه برای یک خانواده چهار نفره
  • 527 رئو رومانی ( 111.5 یورو ) در ماه برای یک خانواده پنج نفره
  • و به ازای هر نفر بیشتر از خانواده 5 نفره، 36.5 رئو رومانی ( 8 یورو ) به این مبلغ اضافه می گردد. 

چگونه تمکن مالی خود را ثابت کنید ؟

  1. کوپن حقوقی که حداقل 3 ماه قبل از ورودتان به رومانی دریافت کرده اید
  2. اظهارنامه مالیاتی سال گذشته که نشان دهد حداقل درآمدی که در بالا ذکر شده است را دارید. 
  3. حساب بانکی که نشان دهد که شما پول لازم را دارید یا اصولا هر مدرکی که اثبات کند تمکن مالی دارید.  
  4. برای دانشجویان، اظهار نامه کتبی مبنی بر اینکه تمکن مالی شما قابل قبول است. 

اقامت بلند مدت از طریق سرمایه گذاری در رومانی

اولین قدم برای کسب ویزای سرمایه گذاری رومانی، دریافت اجازه اقامت یک ساله می باشد. برای انجام این کار متقاضیان باید تاییدیه ای از مرکز ترویج سرمایه گذاری های خارجی رومانی دریافت نمایند. این نوع اجازه اقامت برای متقاضیانی صادر می شود که سهام دار شرکت با شخصیت حقوقی در رومانی می باشند یا خواهند بود و یا در جایگاه های شغلی مدیریتی آن مشارکت می کنند. متقاضیان باید مالکیت قانونی محل دفتر و درآمد ماهیانه 500 یورو بابت مشارکت ها و 700 یورو بابت سهام داری خود در طول مدت اقامتشان را به اثبات برسانند. این اجازه اقامت برای دوره های یک ساله به طور پی در پی قابل تمدید می باشد.

شرایط تمدید اجازه اقامت به میزان سرمایه گذاری و تعداد موقعیت های شغلی ایجاد شده بستگی دارد. در صورت سرمایه گذاری حداقلی 200000 یورو یا ایجاد حداقل 25 جایگاه شغلی، ارائه شواهد مربوط به تمکن مالی جهت تامین هزینه های زندگی مورد نیاز نخواهد بود. در صورتی که این سرمایه گذاری به حداقل 500000 یورو برسد یا حداقل 50 جایگاه شغلی تمام وقت ایجاد کند، طول اجازه اقامت تا 3 سال افزایش می یابد.

شرایط خاصی برای ایجاد برنامه کاری با توجه به تجربه تجاری یا تحصیلی در این کشور وجود ندارد، اما باید برنامه تجاری حاوی ارزش کامل سرمایه گذاری فرد، ناحیه ای که قرار است در آنجا سرمایه گذاری صورت گیرد و تعداد جایگاه های شغلی ای که قرار است ایجاد شود، ارائه گردد. شما به عنوان یک سرمایه گذار 12 ماه برای سرمایه گذاری مناسب و طرح سه ساله رشد کسب و کار خود فرصت خواهید داشت.همچنین شما به یک بیمه درمانی مناسب برای خودتان، همسرتان و فرزندان غیر مستقل زیر 18 سال خود، نیاز خواهید داشت.

از طریق سرمایه گذاری می توانید برای شهروندی کشور رومانی درخواست دهید. برای انجام این کار در ابتدا باید یک ویزای سرمایه گذاری دریافت نمایید. سپس باید 1 میلیون یورو در یک کسب و کار یا ملک سرمایه گذاری نمایید و به مدت 4 سال متوالی مقیم قانونی این کشور باشید. همچنین باید مهارت خود را در زبان رومانیای و فرهنگ، جامعه و زیر ساخت های رومانی، نشان دهید.

اقامت بلند مدت از طریق ازدواج رومانی

اگر شما یک شهروند خارجی هستید یا یک شهروند دو تابعیتی از رومانی و یک کشور دیگر هستید و می خواهید بدانید که چگونه در رومانی با شریک زندگی رومانیایی خود ازدواج کنید، در اینجا تعدادی از چیزهایی که ازدواج شما را ممکن می سازد و دارای اعتبار و قانونی است، را فرا می گیرید. همانند بسیاری از چیزهایی که در رومانی وجود دارد، مقدار قابل توجهی از بوروکراسی و خط قرمز برای رسیدن به ازدواج موفق و قانونی لازم می باشد. خوشبختانه، ما همه چیزهایی را که لازم است در این رابطه یاد بگیرید را پوشش می دهیم تا ازدواج شما تا حد امکان بی دردسر باشد. 

مهم است که این راهنما را کاملا به دقت مطالعه کنید تا بتوانید در مورد نحوه ازدواج در رومانی و مشکلات بالقوه ای که ممکن است با آن ها مواجه شوید، آگاه شوید. آماده بودن و دانستن آنچه که انتظار می رود، به شما اطمینان می دهد که شما می توانید زمان بیشتری را صرف برنامه ریزی برای عروسی خود نسبت به برخورد با بوروکراسی دولتی نمایید.

اقامت بلند مدت از طریق ازدواج رومانی

اقامت بلند مدت از طریق ازدواج رومانی

چگونه در رومانی ازدواج کنیم؟

قانون ازدواج در رومانی، براساس قانون اساسی رومانی و بر پایه نظام حقوق مدنی بنا شده است. این بدان معنی است که ازدواج مدنی، که از طریق شهرداری انجام شده است، تنها نوع شناخته شده ازدواج در رومانی می باشد. ازدواج های مذهبی به طور قانونی به رسمیت شناخته نشده است.

پس از اینکه گواهینامه ازدواج را از سالن شهرداری منطقه رومانی که در آن شما ازدواج کردید، دریافت کردید، تنها در آن زمان می توانید هر مراسم مذهبی را برای عروسی خود انجام دهید. قانون رومانی در این زمینه بسیار سخت گیرانه است و به طور قانونی هر کشیش و یا رهبر کلیسایی را که ازدواج را بدون داشتن گواهینامه ازدواج قانونی انجام می دهد، مجازات می نماید. 

همسر آینده که یک شهروند رومانیایی است باید موارد زیر را ارائه کند:

  • کارت هویت ملی رومانی ( بولتن ) یا پاسپورت ( اگر مقیم خارج از کشور هستند ). 

شهروند خارجی:

  • اگر عضو اتحادیه اروپا باشد: کارت شناسایی ملی یا پاسپورت. 
  • اگر از: لیختن اشتاین، ایسلند، یا نروژ باشد: کارت شناسایی ملی یا پاسپورت. 
  • هر کشور دیگری: گذرنامه با ویزای معتبر، ویزا نیز باید در تاریخ پیش بینی شده ازدواج دارای اعتبار باشد. 

گواهی عدم جلوگیری ( Certificat de Cutuma ) – این بیانیه ایاست که شما باید از سفارت کشور خود در رومانی به دست آورید، به این معنی که شما به طور قانونی از ازدواج منع نشده اید و می توانید آزادانه آن را برای اقامت بلند مدت رومانی انجام دهید. پیشنهاد می کنم تا بای اخذ ویزای تحصیلی و اقدام برای مهاجرت تحصیلی به رومانی با مشاوران موسسه حقوقی برگزیده اصطهباناتی (توسعه گران مهر) تماس حاصل فرمایید.

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *