اقامت آذربایجان با خرید ملک

طبق قانون آذربایجان، مردم محلی و خارجی ها می توانند اقدام به خرید ملک در این کشور کنند که این اقدام برای خارجی ها، اقامت را نیز در پی دارد. املاک به صورت مالکیت مطلق یا استیجاری قابل خرید هستند. در حالی که یک خارجی نمی تواند زمین را خریداری کند و مالکیت زمین تنها برای شهروندان آذربایجان است. در این مقاله مشاورین موسسه حقوقی توسعه گران تلاش کرده اند تا به روزترین و کامل ترین اطلاعات را در مورد هزینه زندگی در آذربایجان و اقامت آذربایجان با خرید ملک برای شما بیان کنند، در صورتی که سوالات بیشتری در ذهن شماست، تنها کافی است با ما تماس بگیرید.

مشاوره رایگان
مشاوره رایگان

اقامت آذربایجان با خرید ملک

اتباع کشورهای خارجی و افراد بدون تابعیتی که قصد دارند به صورت موقت در کشور جمهوری آذربایجان اقامت داشته باشند می بایست برای این کار از دفتر خدمات مهاجرتی دولت کشور آذربایجان مجوز و کارت مجوز اقامت موقت کسب کنند. کارت مجوز اقامت موقت در محدوده کشور جمهوری آذربایجان، مدرکیست که به افراد خارجی و افراد بدون تابعیت به صورت موقت اجازه زندگی در جمهوری آذربایجان و خروج از این کشور و بازگشت به آن را بدون نیاز به اخذ ویزا طی مدت زمان مشخصی که این کارت اعتبار داشته باشد می دهد. علاوه بر آن، کار اقامت به عنوان کارت شناسایی شخص و محل سکونت وی طی مدت زمان حضور او در این کشور عمل میکند.

اتباع خارجی و افراد بدون تابعیت می توانند با استفاده از موارد زیر کارت مجوز اقامت موقت این کشور را کسب کنند:

در صورتی که یکی از بستگان نزدیک این افراد شهروند جمهوری آذربایجان باشد. طبق قانون این کشور بستگان نزدیک هر فرد شامل والدین، فرزندان، پدر بزرگ و مادربزرگ، نوه، خواهر و برادر وی می شود. در صورتی که شخص متقاضی حداقل 500،000 منات آذربایجان (293255.13 دلار ) در اقتصاد این کشور سرمایه گذاری کند.

در صورتی که شخص متقاضی در کشور آذربایجان ملکی به ارزش حداقل 100،000 منات آذربایجان (58651.03 دلار ) داشته باشد و یا همین مقدار در یکی از بانک های کشور آذربایجان سرمایه داشته باشد. در چنین مواردی، ارزش ملک فرد در کشور آذربایجان از طریق آژانس های ارزش گذاری محاسبه می شود و قیمتی که در قرارداد خرید ملک توسط دفتر مشاور املاک ذکر شده است توسط مسئولین این امر مورد تایید نخواهد بود.

در مواردی که فرد متقاضی در یکی از حوزه های اقتصادی، صنعتی، دفاعی، علمی، فرهنگی، ورزشی و غیره شخص سرآمد و یا متخصصی باشد و در صورتی که اعضای خانواده شخص خارجی یا بدون تابعیت، در حال حاضر در محدوده خاک جمهوری آذربایجان با استفاده از مجوز اقامت موقت و یا دائم سکونت داشته باشند.

در صورتی که فرد متقاضی به عنوان مدیر و یا معاون شرکتی که مالک آن شخصی خارجیست مشغول به کار شود و یا در یکی از شعبه ها و یا دفاتر مرکزی یک شرکت خارجی چنین پستی داشته باشد. اتباع کشور های خارجی و افراد بدون تابعیتی که با استفاده از مجوز اقامت موقت به مدت 2 سال در کشور آذربایجان زندگی کنند می توانند برای اخذ مجوز اقامت دائم این کشور اقدام نمایند. این مجوز در موارد زیر به فرد داده می شود:

داشتن روابط نزدیک با یکی از شهروندان کشور آذربایجان، سرمایه گذاری در اقتصاد این کشور با حداقل مبلغ 500000 منات آذربایجان (294120 دلار)، داشتن ملکی به ارزش حداقل 100،000 منات (58،820 دلار) و یا داشتن سپرده ای به ارزش مشابه در یکی از بانک های کشور آذربایجان، داشتن تخصص در یکی از رشته های اقتصادی، صنعتی، دفاعی، علوم، فرهنگی، ورزشی و یا سایر زمینه ها، در صورتی که اعضای خانواده فرد مذکور با استفاده از مجوز اقامت دائم و یا موقت در کشور آذربایجان مشغول به زندگی باشند و یا در صورتی که شخص مورد نظر در یکی از شرکت های آذربایجان و یا یکی از شعبه ها و دفاتر نمایندگی این شرکت در کشوری دیگر به عنوان مدیر و یا معاون منصوب شود.

شرایط خرید ملک در آذربایجان

طبق قانون آذربایجان، در حقوق خرید خارجی و شهروندان محلی در زمینه خرید اموال هیچ تفاوتی وجود ندارد. شهروند خارجی و همچنین شهروند آذربایجان می تواند هر ملکی را به جز زمین خریداری کنند. یعنی میتوانند یک خانه یا آپارتمان بخرند اما حق خرید زمین را ندارند. طبق قانون آذربایجان، حق خرید زمین تنها به شهروندان آذربایجان میرسد. وضعیت تاهل یک خارجی هیچ تاثیر و معنای قانونی برای نتیجه قرار داد و خرید و فروش آپارتمان ندارد.

اگر یکی از اتباع خارجی با یک شهروند آذربایجان ازدواج کند و خانواده مالک زمین را بخرند، با این حال، طبق قانون خانواده ( AR) تمامی ملک که در طول ازدواج به دست آمده است یک ملک مشترک است، بدین ترتیب همسر خارجی برای نیمی از زمین واجد شرایط خواهد بود. در صورت جدا شدن از همسر زمین خریداری شده متعلق به جمهوری آذربایجان خواهد بود.

شرایط خرید ملک در آذربایجان

شرایط خرید ملک در آذربایجان

49 اموال مالکیت زمین به اشخاص حقوقی خارجی و اشخاص حقیقی و حقوقی منتقل شده در نتیجه معاملات بر روی وراثت و رهن گذاشتن زمین در طول یک سال مطابق با قانون آذربایجان واگذار شده است. در صورت عدم نفوذ، حق مالکیت خصوصی زمین توسط اشخاص حقوقی خارجی و افراد دیگر مطابق با قانون گذاری اجرایی مربوطه یا شهرداری اجباری، طرح زمین را مطابق قانون اجاره زمین اجاره میشود، خریداری میکند.

مدارک و اسناد لازم برای خرید ملک در آذربایجان

هنگام خرید و یا انجام معاملات خرید و فروش در یکی از دفاتر اسناد رسمی لازم است که هر دو طرف مدارکی را به همراه داشته باشند که این مدارک عبارتند از کارت شناسایی (پاسپورت، کارت ملی و یا مجوز اقامت موقت) مدرکی که ثابت کند که مالکیت ملکی که قصد فروش آن را دارید متعلق به شماست مانند سند خرید یا رسید بانکی. همچنین یک اظهارنامه از جانب اشخاصی که در آپارتمان زندگی می کنند به همراه رضایت نامه کتبی از تمامی افرادی که همراه با مالک در خانه مذکور زندگی می کند ( به تعداد افراد خانواده ) برای فروش آپارتمان. شخص خارجی ای که قصد خرید ملکی را در کشور آذربایجان داشته باشد به هنگام انجام معامله و خرید و فروش در دفتر اسناد رسمی می بایست حتما مجوز اقامت موقت در محدوده کشور آذربایجان را داشته باشد.

ثبت و انجام مراحل مربوط به تنظیم قرارداد خرید و فروش ملک در دفتر اسناد رسمی توسط یک مشاور املاک در شهر باکو 200 منات آذربایجان ( حدود 254 دلار آمریکا) و در سایر مناطق کشور 80 منات آذربایجان ( حدود 102 دلار آمریکا ) می باشد. هم چنین داشتن بیمه این کشور یکی دیگر از ضروریات است که اخذ آن 50 منات آذربایجان معادل 64 دلار آمریکا در سال هزینه در پی خواهد داشت. بسیاری از دفاتر اسناد رسمی یک سازمان بیمه نیز دارند. پرداخت هزینه های مذکور و پرداخت هزینه خرید ملک را می بایست از طریق انتقال بانکی انجام دهید. پرداخت هزینه خرید ملک و پرداخت هزینه های دولتی آن از طریق پول نقد امکان پذیر نیست و اجازه این کار را نخواهید داشت.

بسته به منطقه ای که ملک مد نظر شما در آن واقع شده است می بایست هزینه هایی را بابت صدور گواهی فنی و قرارداد خرید پرداخت کنید. این مبلغ حداقل 80 منات آذربایجان ( حدود 102 دلار آمریکا ) می باشد. مدت زمان رسیدگی به درخواست و صدور مدارک ( 10 تا 20 روز)، و تصدیق مالکیت بستگی به مالکی خواهد داشت که مدارک لازم را ارائه کرده است. اگر بخواهید مدارک لازم را سریع تر و طی مدت زمان کمتری دریافت کنید می توانید هزینه های اضافه تری بابت آن بپردازید.

طبق قوانین و مقررات مالیاتی در صورتی که شخصی ( از اتباع خارجی ) قصد خرید یک ملک ( خانه، آپارتمان و یا یک اتاق در یک آپارتمان عمومی ) را داشته باشد نیازی به پرداخت مالیات نخواهد داشت. با این وجود، در صورتیکه شهروند خارجی پس از انجام معامله و موافقت برای خرید ملک صاحب ساختمان به شمار رود و قصد سکونت در آن را نداشته باشد، می بایست مالیات مربوط به ملک خود را پرداخت نماید. در صورتی که یکی از اتباع خارجی قصد داشته باشد با استفاده از وام یک ملک را خریداری نماید باید به این نکته توجه داشته باشد که در مواقع درخواست وام خرید مسکن و یا سایر وام ها میتواند از هر یک از بانکهای موجود در محدوده کشور آذربایجان استفاده کند و در این حصوص محدودیتی وجود ندارد.

بازار املاک در آذربایجان

این وضعیت موجب شوک خاصی در بازارهای مختلف، از جمله بازار املاک و مستغلات شد. پیامدهای تحریم منات هنوز بر بازار املاک ثانویه تأثیر می گذارد و باعث می شود که بازیکنان موقعیتی را در پیش بگیرند. در آن زمان، تحریم و تقاضای بازپرداخت، حجم معاملات معاملات را حدود 13.9 درصد کاهش داد. در حال حاضر، بازار املاک و مستغلات در راه بازگشت کامل است.

قیمت املاک در ماه دسامبر ۲۰۱۸، ۰.۹ درصد افزایش یافت، مدیر عامل شرکت مشاوره MBA، نصرت ابراهیموف، به Report. asگفت:

اخیرا تغییر قیمت ها در ماه دسامبر رخ داده است. او گفت: “قیمت ها در بازار مسکن در ماه دسامبر روزانه 13.9 درصد افزایش یافت و به 1337 منات در هر متر مربع رسید، قیمت ها در بازار مسکن دوم متوسط به 1.8 درصد رسید و به 1685 منات افزایش یافت.” ابراهیموف خاطر نشان کرد که در سال گذشته افزایش قیمت 6.8 درصد بود.

با در نظر گرفتن شرایط واقعی بازار، پیش بینی های غیرمنتظره ای وجود ندارد و این واقعیت وضعیت را پیچیده می کند و غیر قابل پیش بینی بودن قیمت های موجود در املاک را نشان میدهد. به عنوان مثال، مدیر شرکت ارزیابی گروه Keneko گروه آذربایجان vuger orig به ترند Trendگفت: که انتظار می رود قیمت آپارتمان در نیمه اول سال 2019 در آذربایجان به میزان 10/5 درصد کاهش یابد. وی افزود که در نتیجه اجرای طرح های ساخت و ساز مسکن اجتماعی، افزایش عرضه در بازار را شاهد خواهیم بود.

او گفت: “بنابراین انتظار می رود که عرضه در سال 2019 افزایش یابد، که به قیمت پایین در بازار املاک و مستغلات آذربایجان منجر خواهد شد. در حال حاضر، معاملات چندانی در بازار املاک و مستغلات آذربایجانی رخ داده است،اما برخی از احیای خاص وجود دارد و ملوانان نمی توانند فروشندگان در یک دوره کوتاه مدت املاک و مستغلات را در بازار فروخته باشند.”

او گفت: ” ما چنین حقایق را می بینیم که پس از یک دوره معین، قیمت های املاک و مستغلات کاهش می یابد. این نشان می دهد که صاحبان نمی توانند به سرعت املاک و مستغلات را در بازار به فروش برسانند و قیمت اولیه را کاهش می دهند.” با این حال، نماینده شرکت “گرانت املاک” بهروز یوسوبوف به خبرگزاری ترند می گوید که انتظار می رود بازار املاک در سال 2019 در آذربایجان 20 تا 30 درصد افزایش یابد که این امر بوسیله افزایش قدرت خرید مردم خواهد بود.

با در نظر گرفتن جریان بزرگ خارجی ها  برای مهاجرت به آذربایجان، می توان نتیجه گرفت که دخالت آنها در خرید قدرت جمعیت، به دلیل افرادی که به کشور ما می آیند، به ویژه از خاور نزدیک، وضع مالی خوشایند مشترک است و خرید اموال در آذربایجان را به عنوان یک سرمایه گذاری پایدار و کم خطر در نظر می گیرد. این یکی از عواملی است که باعث می شود شرکت های ساختمانی قیمت های خود را افزایش دهند.

هزینه زندگی در آذربایجان

محدوده قیمت رستوران ها

  • وعده غذایی، رستوران ارزان قیمت 10.00 منات ) حدود 5.87دلار آمریکا )
  • غذا برای 2 نفر، رستوران متوسطه، سه دوره 40.00 منات ( حدود 23.46 دلار آمریکا)
  • غذای مک در مک دونالز ( یا معادل غذای ترکیبی ) 8.00 منات( حدود 4.69دلار آمریکا )
  • کاپوچینو (سایز متوسط ) 3.72 منات ( حدود 2.18 دلار آمریکا)
  • کوکاکولا / پپسی (بطری کوچک 12 اونس) 0.68 منات ( حدود. 4 دلار آمریکا)
  • آب (بطری کوچک 12 اونس) 0.49 منات( حدود. 29 دلار آمریکا)

بازارها

  1. شیر (سایز کوچک )، (1 گالن) 5.51 منات( حدود 3.23 دلار آمریکا)
  2. کره از نان سفید تازه (1 پوند) 0.43 منات( حدود. 25 دلار آمریکا)
  3. برنج (سفید)، (1 پوند) 0.98 منات( حدود. 57 دلار آمریکا)
  4. تخم مرغ (سایز متوسط ) (12) 1.99 منات( حدود 1.17 دلار آمریکا)
  5. پنیر محلی (1 پوند) 2.74 منات(حدود 1.61 دلار آمریکا)
  6. سینه مرغ (بدون استخوان، بدون پوست)، (1 پوند) 2.51 منات( حدود 1.47 دلار امریکا)
  7. گوشت گاو (1 پوند) (یا معادل گوشت قرمزپشت پا ) 5.22 منات( حدود 3.06 دلار آمریکا)
  8. سیب (1 پوند) 0.60 منات( حدود. 35 دلار آمریکا)
  9. موز (1 پوند) 1.08 منات( حدود. 63 دلار آمریکا)
  10. پرتقال (1 پوند) 1.02 منات( حدود. 6 دلار آمریکا)
  11. گوجه فرنگی (1 پوند) 0.58 منات( حدود. 34 دلار آمریکا)
  12. سیب زمینی (1 پوند) 0.38 منات) حدود. 22 دلار آمریکا)
  13. پیاز (1 پوند) 0.28 منات( حدود. 16 دلار آمریکا)
  14. کاهو (1 سر) 0.71 منات( حدود. 42 دلار آمریکا)
  15. آب (بطری 1.5 لیتر) 0.82 منات( حدود. 48 دلار آمریکا)
  16. سیگار 20 تایی در یک پاکت (مارلبورو) 4.00 مرد ( حدود 2.35 دلار آمریکا)
هزینه زندگی در آذربایجان

هزینه زندگی در آذربایجان

حمل و نقل

  1. بلیط یک طرفه (حمل و نقل محلی) 0.30 منات( حدود. 18 دلار آمریکا)
  2. تردد ماهانه (قیمت معمولی) 15.00 منات( حدود 8.8 دلار آمریکا)
  3. شروع تاکسی (ترافیک معمولی) 1.84 منات( حدود 1.08 دلار آمریکا)
  4. تاکسی 1 مایل (ترافیک معمولی ) 0.97 منات( حدود. 57 دلار آمریکا)
  5. تاکسی 1 ساعت منتظر (ترافیک معمولی ) 3.00 منات ( حدود 1.76 دلار آمریکا )
  6. بنزین (1 گالن) 3.53 منات( حدود 2.07 دلار آمریکا)
  7. فولکس واگن گلف 1.490کیلووات روند خطی (یا معادل خودروی جدید ) 30.000 منات( حدود 17595.31 دلار آمریکا)
  8. تویوتا کرولا 1.6197 کیلو وات به راحتی (یا ماشین جدید) 34868.18 منات( حدود 20450.55دلار آمریکا)
  9. اساسی (برق، گرمایش، خنک کننده، آب، گاز) برای آپارتمان 915متر مربع 70.51 منات( حدود41.35 دلار آمریکا)
  10. 1 دقیقه، تعرفه پیش پرداخت تلفن همراه (بدون تخفیف یا برنامه) 0.05منات( حدود. 029 دلار آمریکا)
  11. اینترنت (60 مگابیت در ثانیه و یا بیشتر، اطلاعات نامحدود، کابل /ADSL ) 26.50 منات( حدود 15.54 دلار آمریکا)

ورزش و اوقات فراغت

  • باشگاه تناسب اندام، هزینه ماهانه برای یک بزرگسال 55.23 منات( حدود 32.39 دلار آمریکا)
  • اجاره ساختمان تنیس (1 ساعت در آخر هفته) 25.21 منات(حدود 14.79 دلار آمریکا)
  • سینما، انتشار بین المللی، 1 صندلی 7.00 منات( حدود 4.11 دلار آمریکا)

مراقبت از کودکان

  • مهدکودک (یا کودکستان)، کل روز، خصوصی، ماهانه برای 1 کودک 375.33 منات( حدود 220.13 دلار آمریکا)
  • مدرسه ابتدایی بین المللی، سالانه برای 1 کودک 9298.86 منات( حدود 5453.88دلار آمریکا)

لباس و کفش

  • 1 جفت جین Levis 501 )یا مشابه) 70.00 منات( حدود 41.06 دلار آمریکا)
  • 1 لباس تابستانی در یک فروشگاه زنجیره ای ( Zara، H، M) 68.04 منات( حدود 39.91 دلار آمریکا)
  • 1 جفت کفش پیاده روی نایک (قیمت متوسط) 144.48 منات( حدود 84.74 دلار آمریکا)
  • 1 جفت کفش مردانه چرم مجلسی 109.78 منات ( حدود 64.39 دلار آمریکا)

اجاره در هر ماه

  1. آپارتمان (1 خوابه) در مرکز شهر 498.39 منات (حدود 292.39 دلار آمریکا)
  2. آپارتمان (1 خوابه) خارج از مرکز 259.30 منات (حدود 147.98 دلار آمریکا)
  3. آپارتمان (3 خوابه) در مرکز شهر 1035.00 منات (حدود 607.04 دلار آمریکا)
  4. آپارتمان (3 خوابه ) خارج از مرکز 507.00 منات (حدود 297.36 دلار آمریکا)

قیمت خرید آپارتمان

  • قیمت در هر فوت مربع برای خرید آپارتمان در مرکز شهر 218.88 منات( حدود 128.38 دلار آمریکا)
  • قیمت در هر فوت مربع برای خرید آپارتمان خارج از مرکز 99.94 منات( حدود 58.62 دلار آمریکا)

حقوق و دستمزد

  • میانگین حقوق و دستمزد خالص ماهانه (بعد از مالیات) 449.25 منات( حدود 263.49 دلار آمریکا)
  • نرخ بهره وام در درصد( % ) سالانه، برای 20 سال نرخ ثابت 8.44( حدود 4.95 دلار آمریکا)

در نهایت لازم به ذکر است که املاک از طریق نمایندگان بنگاه املاک، که آنها را در وب سایت خود تبلیغ می کنند، یا از طریق آگهی روزنامه ها و سایت های اینترنتی طبق قانون شهروندی آذربایجان قابل پیگیری هستند. اما شما همچنان می توانید برای اخذ اقامت آذربایجان با خرید ملک از طریق شماره تلفن های موجود در همین وبسایت با مشاورین کارشناس موسسه حقوقی برگزیده اصطهباناتی (توسعه گران مهر) در ارتباط باشید.

5/5 - (1 امتیاز)

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *