اخذ اقامت لهستان

در برخی از مواقع این امکان وجود ندارد که فرد خارجی به مدت حداقل 10 سال در کشور لهستان اقامت داشته باشد چرا که به وی یک ویزا و یا کارت اخذ اقامت لهستان نیز داده می شود. این امر بدان معنی است که با ارائه درخواست امکان شناخته شن به عنوان یک شهروند لهستانی نیز برای شما وجود خواهد داشت. این در حالیست که پس از مدتی امکان اخذ اقامت طولانی مدت در لهستان نیز برای شما وجود خواهد داشت. برای مثال: یک بیگانه به طور قانونی و به طور مداوم در لهستان و به مدت 9 سال و بر اساس داشتن کارت اقامت موقت قابلیت اخذ اقامت را نیز خواهد داشت.

مشاوره رایگان
مشاوره رایگان

شرایط اخذ اقامت لهستان

 پس از گذشت 9 سال، مجوز اقامت مستمری در اتحادیه اروپا و به مدت یکسال در لهستان نیز به اشخاص داده خواهد شد. در این صورت اشخاص خارجی قابلیت دادن درخواست به عنوان یک شهروند لهستانی را خواهند داشت. جهت اطلاع از شرایط مهاجرت به لهستان با مشاوران موسسه حقوقی توسعه گران مهر تماس بگیرید.

یک فرد خارجی که به طور مداوم و به مدت حداقل 2 سال در کشور لهستان ساکن است قابلیت اخذ مجوز اقامت دائم و در ارتباط با اجازه اقوام لهستانی خارجی را نیز خواهد داشت.

این درحالیست که فرایند شناخته شدن به عنوان یک شهروند دارای اقامت لهستان با توجه به نوع درخواست شخص متقاضی نیز خواهد بود. درخواست برای شناخته شدن به عنوان یک شهروند لهستانی باید در مرکز ارزیابی و رسیدگی به صلاحیت و محل اقامت خارجی (به عنوان مثال جایی که منافع اصلی زندگی خارجی) نیز مورد تمرکز واقع شود. علاوه بر این انتظار می رود که محل اقامت خارجی نیز به ثبت برسد.

مزایای اقامت در لهستان

به همین ترتیب، یک فرد خارجی برای اخذ اقامت لهستان موظف به دادن درخواست خود با توجه به منافع اصلی زندگی و محور مشخص شده خواهد بود. آدرس های مقامات وایوودی در اینجا قابلیت دسترسی را نیز خواهد داشت. بیاد داشته باشید که اخذ تصمیم جهت به رسمیت شناختن یک شخص خارجی به عنوان یک شهروند لهستانی توسط وویود با صلاحیت نیز صورت خواهد گرفت که پس از آن فرایند رسیدگی به محل اقامت خارجی نیز صورت خواهد گرفت.

مهم:  شما به عنوان یک شهروند لهستانی – به استثنای مواردی که در خصوص یک شخص خارجی در بخش های 1 و 4 و 5 نیز گفته شد – ملزم به یادگیری این زبان نیز خواهید بود. بیاد داشته باشید که افراد میبایست یک گواهی رسمی از مهارت های زبانی خود را پس از گذراندن امتحانات دولتی نیز ارئه دهند. علاوه بر این ارائه یک گواهی از مدرک تحصیلی (به عنوان مثال، مدرسه ابتدایی، راهنمایی و متوسطه) در لهستان و یا ارائه یک مدرک تحصیلی از مدرسه ای در خارج از کشور که با دستورالعمل های زبان لهستانی مطابقت داشته باشد نیز نیاز خواهد بود. درباره هزینه زندگی در لهستان بیشتر بخوانید.

تبدیل اقامت لهستان به شهروندی و تابعیت

تمامی گواهی های مهارت زبانی می بایست توسط کمیسیون دولتی و صدور گواهینامه مهارت های زبان لهستانی نیز مورد ارزیابی واقع شود. در حال حاضر برای دریافت این گواهی، فرد متقاضی می بایست در آزمون سازمان یافته ای که توسط کمیسیون ارتباطات اولیه (سطح B1 ) برگزار می شود نیز شرکت نماید.

دادن درخواست برای شناخت یک فرد خارجی به عنوان یک شهروند لهستانی بایستی شامل موارد ذکر شده در زیر نیز باشد:

  • دادن درخواست کامل برای شناخت به عنوان یک شهروند لهستانی و تکمیل فرم درخواست به صورت کامل.
  • ارائه عکس – دستورالعمل های مربوط به عکس در اینجا نیز امکان پذیر می باشد.
  • ارائه اصل و یا یک کپی از گواهی تولد متقاضی. بیاد داشته باشید که هیچ تعهدی نسبت به ارسال یک کپی از پرونده ثبت نام مدنی لهستان نیز وجود نخواهد داشت. بخاطر داشته باشید که ارائه یک ترجمه به همراه سوگند لهستانی نیز نیاز خواهد بود.
  • ارائه یک کپی از تاییدیه سند تایید هویت و شهروندی خارجی (گذرنامه خارجی، سند مسافرتی)
  • ارائه یک نسخه از کارت اقامت دائم در لهستان، اجازه اقامت و یا اجازه اقامت دائم در اتحادیه اروپا
  • ارائه یک نسخه از کارت اقامت دائم و صادر شده توسط وویود
  • ارائه یک گواهینامه رسمی از صلاحیت زبان لهستانی

اقامت لهستان از طریق تحصیل

به منظور تحصیل در لهستان باید مجوز اقامت داشته باشید. شهروندان اروپایی که قصد اقامت بیش از سه ماه را دارند ، باید اقامت خود را در کشور لهستان ثبت کنند. شهروندان غیر اروپایی ، باید پیش از ورود به کشور ، ویزا را در کنسولگری لهستان در کشور خود دریافت کنند و برای مجوز اقامت موقت باید در اداره محلی Voivodship درخواست دهند.

اقامت لهستان از طریق تحصیل

اقامت لهستان از طریق تحصیل

مدارک مورد نیاز برای اخذ مجوز اقامت عبارتند از :

  1. فرم درخواست
  2. عکس
  3. مدارکی که هویت ،شهروندی، آدرس ، دلیل اقامت (نامه پذیرش از دانشگاه) شما را نشان دهد .
  4. بیمه درمانی
  5. وجوه کافی مالی

با کارت اقامت موقت می توانید به دفعات نامحدود از کشور خارج و به آن وارد شوید. اولین مجوز صادر شده برای 15 ماه معتبر است. این مجوز تا حداکثر 3 سال ،ولی نه بیشتر از طول دوره تحصیل، قابل تمدید می باشد.

  • نکته: اگر قصد اقامت طولانی مدت را داشته باشید ،باید 45 روز پیش از اتمام اعتبار ویزا برای کارت اقامت موقت درخواست دهید.

اقامت کاری لهستان از طریق تخصص

افراد خارجی که تمایل دارند اقامت خود در لهستان را برای شروع یا ادامه کار در این کشور قانونی کنند باید برای مجوز کار و اقامت موقت درخواست دهند. زمانی که فرد خارجی برای مجوز کار و اقامت درخواست می دهد به غیر مدارک اصلی باید موارد زیر را نیز ارائه دهد :

  • بیمه درمانی
  • مدارکی که تایید کند فرد خارجی منبع درآمد ثابت و قانونی برای پوشش هزینه های زندگی خود و افراد تحت حمایت خود دارد.
  • مدارکی که محل اقامت فرد خارجی را تایید کند
  • اطلاعاتی از نماینده شهر درباره نتایج آزمون بازار کار یا مدارکی که معافیت از دریافت مجوز کار را تایید می کند.
  • اظهارنامه مالیاتی که توسط اداره مالیات بایگانی شده است
  • گواهی پرداخت مالیات که توسط اداره مالیات محل اقامت فرد خارجی صادر شده است
  • افراد خارجی که برای مجوز اقامت موقت برای انجام کار در لهستان درخواست می دهند ملزم به دریافت مجوز کار نیستند.
  • اقامت موقت و مجوز کار صادر شده حق شروع کار افراد خارجی در لهستان از طرف یک کارفرمای مشخص ( مطابق شرایط و ضوابط ثبت شده در مجوز) را می دهد.

اقامت موقت و مجوز کار شامل اطلاعاتی در مورد کارفرمای خارجی، موقعیت شغلی که فرد در آن استخدام شده است، حداقل حقوقی که فرد می تواند برای آن موقعیت داشته باشد ، زمان کار و نوع قراردادی که مطابق آن فرد خارجی می تواند استخدام شود، می شود. در مواردی که فرد خارجی می خواهد برای چند کارفرما کار کند، تصمیم کارفرمایان تعیین کننده است و شرایط و ضوابط انجام کار باید توسط هر یک از کارفرمایان به صورت جداگانه مشخص شود.

اگر فرد خارجی کار خود را از دست داد( از طرف هر یک از کارفرمایان ذکر شده در حکم) فرد خارجی باید در ظرف 15 روز کاری بعد از قطع کار به VIOVODE که صادر کننده اقامت موقت و مجوز کار است اطلاع دهد. اگر فرد خارجی از الزامات مجوز کار در لهستان معاف باشد، برای اعطای اقامت موقت و مجوز کار شرایط و ضوابط خاصی وجود ندارد. حقوق افراد خارجی نمی تواند کمتر از حقوق کارکنانی باشد که در زمان مشابه و در یک موقعیت مشابه کار می کنند و نمی تواند کمتر از حداقل دستمزد باشد.

اقامت موقت و مجوز کار حداکثر برای یک دوره سه ماه صادر می شود هر چند که ممکن است دوره اعتبار مجوز کار و اقامت کوتاه تر باشد. به طور معمول مدت اعتبار اقامت موقت و مجوز کار بستگی به مدارکی دارد که فرد خارجی ارائه می دهد . برای مثال اگر فرد خارجی یک قرارداد کاری  2 ساله با کارفرما امضا کند اقامت موقت و مجوز کار برای دو سال صادر می شود.

بر اساس درخواست فرد خارجی ممکن است اقامت موقت و مجوز کار توسط VOIVODE برای محل اقامت خارجی اصلاح یا تمدید شود(اگر فرد خارجی بخواهد برای کارفرماهای متفاوت کار کند یا بر اساس شرایط متفاوت که در مجوز کار و اقامت موقت مشخص شده است کار کند). در صورت تغییر محل اقامت، تغییر موقعیت شغلی، نام یا فرم حقوقی کارفرما، یا اگر کارفرمایی در بخشی از کار یا تمام کار جایگزین کارفرمای دیگر شود نیازی به تمدید یا تغییر مجوز کار و اقامت موقت نیست.

اقامت لهستان از طریق سرمایه گذاری

لهستان عضو اتحادیه اروپا، منطقه یورو و شنگن، سازمان ملل متحد، OECD و ناتو است. اقتصاد لهستان ششمین اقتصاد بزرگ اتحادیه اروپا است و از لحاظ تاریخی، سریعترین رشد را داشته است. پس از آزادسازی اقتصاد در دهه 1990، تولید ناخالص داخلی کشور (GDP) در هر سال حدود 3 درصد افزایش یافت.

گذرنامه لهستان یکی از 7 پاسپورت معتبر در جهان محسوب می شود که اجازه دسترسی بدون روادید به بیش از 160 کشور را می دهد، از جمله انگلستان، منطقه شنگن اتحادیه اروپا ، هنگ کنگ، سنگاپور، ژاپن و بسیاری دیگر. به  سرمایه گذار خارجی در لهستان؛ اقامت، آزادی در منطقه شنگن اروپا و دسترسی به تمام کشورهای عضو اتحادیه اروپا اعطا می‌شود. این امر، به نوبه‌ی خود، پس از 5 سال اقامت قانونی به اخذ اقامت دائم فرد در اروپا کمک می کند.

اقامت موقت در لهستان و بعد از آن، دو سال اقامت دائم قانونی، حق شهروندی اروپایی فرد را تضمین می کند. تابعیت لهستانی از نسلی به نسل بعدی در کشوری با ثبات سیاسی و اقتصادی و با استاندارد‌ های آموزشی منتقل می شود که بسیار ارزشمند است.

شهروندان اروپایی حق برخورداری از مقامات دیپلماتیک یا کنسولی هر کشور اتحادیه اروپا را در کشورهای غیر اروپایی (خارج از اتحادیه اروپا) دارند و برای برخورداری از این حق، کشور اروپایی که مقیم آن هستند، مطرح نیست.

برنامه اقامت در لهستان

شهروندان غیر اتحادیه اروپا و خانواده های آنها، از جمله همسر، و کودکان وابسته‌ی زیر سن قانونی (فرزندان مجرد و فرزندانی که وابستگی مالی به متقاضی اصلی دارند و حداکثر 21 ساله هستند) فرصت دریافت این اقامت را دارند. به محض اعطای اجازه اقامت متقاضی اصلی، همسر و فرزندان زیر سن قانونی می توانند فورا براساس روش الحاق سایر اعضای خانواده در لهستان، اقامت بگیرند.

شرایط اقامت لهستان

  • باید بیش از 21 سال سن داشته باشد.
  • ارایه صورتحساب موجودی حساب بانکی برای نشان دادن و اثبات موجود بودن بودجه‌ی کافی به ارزش حداقل 14،000 یورو.
  • هیچ سابقه کیفری نداشته باشد.
  • در گذشته از قانون مهاجرت به شنگن نافرمانی نکرده باشد.
  • اقامت لهستان از طریق ازدواج
  • همسر یک شهروند لهستانی ممکن است تابعیت لهستان را دریافت کند اگر شرایط زیر را داشته باشد:
  • شخص مورد نظر با یک شهروند لهستانی برای حداقل سه سال ازدواج کرده باشد
  • شخص در لهستان بر اساس مجوز رسمی یا مجوز اقامت بلند مدت یا مجوز اقامت دائم ( در صورتی که شهروند اتحادیه اروپا باشد) زندگی کند.
شرایط اقامت لهستان

شرایط اقامت لهستان

برای فردی که همسر شهروند لهستانی است مجوز اقامت برای سه ماه صادر می شود و تا زمانی که متقاضی دارای شرایط مشابه باشد اقامت آن در لهستان( برای بیش از سه ماه) تصدیق می شود . فرد خارجی که تمایل دارد با یک شهروند لهستانی ازدواج کند باید گواهی قانونی برای ازدواج ارائه دهد.

مدارک ارائه شده تصدیق می کنند که شخص طبق قوانین کشور خود می تواند با یک شهروند اتحادیه اروپا ازدواج کند . این مدرک نشان می دهد که مشکلی برای ازدواج وجود ندارد. خیلی از کشورها چنین مدارکی ندارند.

در چنین مواردی، فرد باید برای معافیت از این الزام درخواست دهد. درخواست برای معافیت باید به دادگاه بخش محل اقامت شخص مورد نظر ارائه شود . پس از ازدواج با یک شهروند لهستانی فرد خارجی حق درخواست برای مجوز اقامت را دارد . این مجوز برای دو سال( با حق تمدید) صادر می شود. هنگام انجام مراحل قانونی اقامت فرد خارجی ، شورا می تواند بررسی کند که آیا ازدواج واقعی است یا نه. شورا حق بازرسی صحت ازدواج را بدون اطلاع قبلی دارد.

بعد از سه سال ازدواج ( شامل دو سال اقامت مداوم در لهستان بر اساس مجوز اقامت) فرد خارجی می تواند برای اقامت دائم درخواست دهد. بعد از سه و نیم سال از ازدواج فرد خارجی می تواند برای تابعیت لهستان درخواست دهد.

بعد از ازدواج با یک شهروند لهستانی ، همسر خارجی دارای حقوق زیر است:

  • حق اقامت قانونی در لهستان
  • حق کار بدون مجوز کار
  • حق مشارکت در کسب و کار با شهروند لهستانی
  • حق تملک املاک بعد از 5 سال اقامت در لهستان بر اساس مجوز اقامت
  • حق درخواست برای تابعیت لهستان

در صورتی همسر خارجی حق استفاده از مزایای اجتماعی را دارد که بر اساس مجوز اقامت مقیم شده باشد. برای دریافت اطلاعات بیشتر درباره شرایط زندگی در لهستان با مشاوران موسسه حقوقی برگزیده اصطهباناتی (توسعه گران مهر) تماس بگیرید.

سوالات متداول در مورد اقامت لهستان

1- با داشتن پاسپورت لهستان به کدام کشور ها می توان مسافرت کرد؟

کشور لهستان عضو اتحادیه اروپا و شینگن می باشد که افرادی که پاسپورت لهستان را دارند، می توانند به کشور های عضو اتحادیه اروپا بدون نیاز به دریافت مجوز ورود سفر کنند.

2- هزینه زندگی در لهستان چقدر است؟

هزینه زندگی در لهستان برای هر نفر حدود 450-550 یورو می باشد.

3- آیا تولد فرزند در لهستان منجر به دریافت اقامت این کشور می شود؟

اخذ اقامت لهستان از طریق تولد فرزند زمانی امکان پذیر است که هردو یا یکی از والدین نوزاد متولد شده، شهروند لهستان باشد.

4- آیا برای ورود به لهستان نیاز به دریافت مجوز ورود دارم؟

کشور لهستان یکی از کشور های اتحادیه اروپا، شینگن و ناتو است که به شهروندان عضو اتحادیه اروپا بدون نیاز به ویزای ورود اجازه وارد شدن به کشور را می دهد. اگر قصد اقامت بیش از 90 روز در لهستان را داشته باشند، باید برای اخذ مجوز اقامت اقدام نمایند. شهروندان ایرانی برای ورود به لهستان باید مجوز اقامت دریافت نمایند.

5- آیا امکان خرید ملک توسط اتباع خارجی در لهستان وجود دارد؟

بله، اتباع کشور های خارجی در صورت دریافت اقامت لهستان می توانند اقدام به خرید ملک یا ماشین در کشور لهستان نمایند.

6- شرایط دریافت اقامت لهستان از طریق سرمایه گذاری به چه صورت است؟

سرمایه گذاری و ثبت شرکت در لهستان، متداول ترین روش دریافت اقامت لهستان است. در صورتیکه بالاتر از 18 سال سن داشته باشید و دارای سلامت جسمی و روحی مناسب باشید، می توانید برای ثبت شرکت در لهستان اقدام نمایید.

7- چه فعالیت هایی را در لهستان می توانید با استفاده از ثبت شرکت انجام دهید؟

ثبت شرکت با مسئولیت محدود در لهستان به شما اجازه انجام فعالیت های تجاری، خدماتی، بازرگانی و غیره را می دهد و برای انجام این فعالیت ها نیازی به دریافت مجوزهای جداگانه را ندارد.

8- آیا یک خانواده همزمان می توانند برای دریافت اقامت لهستان اقدام نمایند؟

بله، یک خانواده می توانند با استفاده از ثبت شرکت در لهستان برای دریافت اقامت اقدام نمایند. سرپرستان خانواده شرکتی را با نام خود ثبت می کنند و برای دریافت اقامت فرزندان زیر 18 سال خود اقدام می کنند.

9- آیا دریافت اقامت لهستان از طریق ازدواج امکان پذیر است؟

بله، در صورتیکه ازدواج شما واقعی و ثبت شده باشد، با استفاده از ارائه اسناد ازدواج خود می توانید برای اخذ اقامت خود اقدام نمایید.

10- آیا می توان اقامت دائم لهستان را دریافت نمود؟

بله، در صورتیکه 5 سال اقامت موقت لهستان را داشته باشید و در لهستان زندگی کرده باشید، می توانید برای اخذ اقامت دائم این کشور اقدام نمایید.

11- تفاوت بین شهروندی لهستان و کارت اقامت لهستان چه می باشد؟

کسانی که شهروند لهستان باشند از مزایایی مانند حق انتخاب رای، استخدام شدن در ارتش یا سازمان های دولتی را دارند؛ اما کسانی که کارت اقامت لهستان را داشته باشند از این مزایای نامبرده شده نمی توانند استفاده کنند.

1/5 - (1 امتیاز)

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *