آژانس کاریابی فدرال آلمانآژانس کاریابی فدرال آلمان

دسترسی به بازار کار در آلمان با مقررات قانون اقامت آلمان (AufenthG) تعیین می شود. برای اقامت به منظور کسب اشتغال، تصویب آژانس کاریابی فدرال آلمان (BA) همیشه مورد نیاز است. این تاییدیه می تواند در یک روند داخلی از آژانس آلمان در کشور مبدا (مرکز ویزا) و یا مامور مسئول مهاجرت محلی آلمان به دست آید که در این باره نیز متخصصین مهاجرت کاری ما در موسسه حقوقی توسعه گران مهر شما را راهنمایی خواهند کرد.

مشاوره رایگان
مشاوره رایگان

آژانس کاریابی فدرال آلمان

در نخستین سالهای تاسیس IAB، این شرکت تنها از یک واحد مستقل در دفتر خدمات استخدامی فدرال (Bundesanstalt fur Arbeit BA) تشکیل میشد و به طور مستقیم توسط مدیریت این بخش اداره و کنترل میشد. اما در دهه 70، هیات مدیره وقت این موسسه، تصمیم گرفت در فرایندهای تصمیم گیری و اطلاعات دفتر خدمات استخدامی فدرال نقش بیشتری ایفا کند و پس از آن IAB به یکی از دفاتر مرکزی BA تبدیل شد و مدیر این موسسه، یکی از اعضای هیات مدیره این شرکت شد.

در حقیقت این “تبصره سوم خدمات مدرن در بازار کار” (Dritte Gesetz fur modern Dienstleistungen am Arbeitsmarkt) بود که تغییرات اساسی ای در دفتر خدمات استخدامی فدرال ایجاد کرد. در طی روند بازسازی و بازنگری خدمات استخدامی فدرال، و تبدیل آن به یک آژانس کاریابی فدرال (die Bundesagentur für Arbeit)، IAB در سال 2004، به عنوان به اصطلاح «دفتر اختصاصی» آژانس کاریابی فدرال مشغول به کار شد. با تبدیل این شرکت به یک دفتر اختصاصی، بین IAB و دفاتر مرکز آژانس کاریابی فدرال آلمان روابط سامان یافته و واضحی برقرار شد. در همین زمان، IAB جایگاه خود را در هیات مدیره آژانس فدرال تحکیم کرده بود. این ساختار سازمان یافته بر اهمیت IAB به عنوان دفتر مرکزی مشاوره علمی مسائل مربوط به بازار کار افزود.

به طور کلی، تداخل کاری بین این دو آژانس و ترکیب آنها با یکدیگر، در حوزه های مختلف فواید زیادی در پی داشته است. از طرفی IAB، در چندین حوزه به مشاوره و راهنمایی افراد می پردازد و در این زمینه فعالیت میکند. از طرفی دیگر کارمندان IAB تا حد زیادی در مسائل مختلف مربوط به پروژه های کوتاه مدت BA تاثیر گذارند و نقش مهمی ایفا میکنند. مثال هایی که در این مورد وجود دارند عبارتند از جمع آوری شاخص های نظارتی، شناخت فرم های استخدامی جایگزین یا تحلیل نوسانات قیمتی بازارهای کار محلی. در نهایت، در سطوح مختلف همکاری های دائمی و تثبیت شده ای بین این دو شرکت وجود دارد از جمله برگزاری ماهیانه کنفرانس های رسانه ای BA، و همچنین ظرفیت ثابت “شبکه تحقیقاتی منطقه ای” (50 درصد) در مشاوره و راهنمایی مدیران منطقه ای.

خدمات آژانس کاریابی فدرال آلمان

به کارفرمای خود در آژانس کاریابی فدرال محلی در مورد فرصت شغلی اطلاع دهید. سرویس کارفرمای شما با تماس آغاز می شود و همانند استخدام در داخل آلمان، اولین قدم برای استخدام است. این سرویس به نیازهای شما گوش می دهد و با شما کار می کند تا بهترین استراتژی ممکن را برای پر کردن جای خالی پیدا کنید. در صورت درخواست، شما همچنین می توانید از استخدام و ادغام متخصصان واجد شرایط از خارج از کشور حمایت کنید.

برای پیدا کردن متقاضیان مناسب از خارج از کشور برای شرکت شما، خدمات کارفرما با “خدمات شخصی بین المللی” (Internationalers Personalservice – IPS) آژانس استخدامی فدرال (BA) کار می کند. این به هر جنبه ای از جستجو برای متخصصان واجد شرایط از خارج از کشور می پردازد. خدمات آن عبارتند از:

  • قرار دادن متقاضیان بین المللی
  • خدمات مشاوره ای در مورد امکان شرکت در سفرهای استخدام و نمایشگاه های کار مجازی برای کارگران خارجی
  • راهنمایی حرفه ای در طی کل پروسه، جستجو برای متقاضیان برای اخذ مجوز کار، از طریق ادغام در شرکت
  • مشاوره در خصوص استخدام متخصصین واجد شرایط بین المللی
  • مرکز پشتیبانی مهاجرت
خدمات آژانس کاریابی فدرال آلمان

خدمات آژانس کاریابی فدرال آلمان

مرکز حمایت از مهاجرت (VWC) آژانس استخدامی فدرال (BA) دروازه ای است برای بازار کار آلمان برای خارجی هایی که علاقه مند به کار یا آموزش در آلمان در هر شغلی هستند. کارفرمایان همچنین می توانند از کارکنان VWC در موارد زیر مطلع شوند:

  1. امکان استفاده از متخصصان بین المللی و الزامات قانونی برای انجام این کار (ورود به آلمان و ویزا، شناخت صلاحیت ها)
  2. کانال های استخدامی
  3. چالش های خاص مربوط به استخدام حرفه ای های بین المللی (مثلا پیدا کردن محل اقامت، فرمالیته های اداری، مهارت های زبان)
  4. هماهنگی برای استقبال در شرکت

شرایط آژانس کاریابی فدرال

اجازه اقامت به منظور اشتغال توسط اداره مهاجرت محلی آلمان (Ausländerbehörde) صادر می شود. به عنوان مثال، اجازه اقامت فقط برای گروه های حرفه ای خاص صادر می شود، برای مثال:

  • دانشگاهیان
  • متخصصان فناوری اطلاعات
  • کارمندان مديريت
  • کارکنان با دانش تخصصی

و علاوه بر این، فقط اگر:

  • ممکن است یک پیشنهاد ویژه برای استخدام نشان داده شود
  • آژانس کاریابی فدرال (Bundesagentur für Arbeit) تاییدیه خود را صادر کرده است.

آژانس کاریابی فدرال تاییدیه خود را در صورتی صادر می کند که کارکنان و کارفرمایان آلمانی دیگر از کشورهای عضو اتحادیه اروپا در دسترس نیستند (به اصطلاح “بررسی اولویت”) و کارکنان خارجی با همان صلاحیت ها و شرایط استخدام در مقایسه با آلمانی ها باشند (مخصوصا از لحاظ دستمزد و ساعات کاری).

بعضی گروه های حرفه ای حق داشتن مجوز اقامت بدون نیاز به تایید آژانس کاریابی فدرال را دارند. این موارد عبارتند از:

  1. کارکنان مدیران
  2. کارمندان مديريت
  3. پرسنل تحقیقاتی علمی

به اصطلاح کارت آبی اتحادیه اروپا (Blaue Map EU) ممکن است توسط اداره مهاجرت محلی به بعضی از کارکنان واجد شرایط و بدون شرایط و یا تنها با تصویب محدود آژانس کاریابی فدرال اعطا شود. لطفا در مورد کارت آبی اتحادیه اروپا – مجوز اقامت در بخش استخدام افراد متخصص بیشتر بخوانید.

آژانس کاریابی فدرال تاییدیه خود را بدون بررسی اولویتی، مخصوصا برای متخصصین داخلی با دانش تخصصی خاصی که کارشان در شرکت تابعه آلمانی مورد نیاز است، تایید می کند. با این حال، کارمند خارجی باید با همان صلاحیت و شرایط استخدام در مقایسه با کارمندان آلمانی استخدام شود.

استثنا نیز برای شهروندان کشورهای زیر اعمال می شود:

  • استرالیا، نیوزیلند
  • ژاپن، کره جنوبی
  • ایالات متحده، کانادا
  • اسرائيل

ملیت های این کشورها نیازی به عضویت در یک گروه خاص حرفه ای ندارند تا اجازه اقامت مربوطه را بدست آورند. با این وجود ممکن است تأییدیه لازم باشد که شامل یک بررسی اولویت آژانس کاریابی فدرال است.

موسسات زیر مجموعه آژانس کاریابی فدرال آلمان

خدمات استخدام و جایابی بین المللی (ZAV) یک بخش از آژانس کاریابی فدرال آلمان و یکی از دو شرکایی است که CIM را تشکیل می دهند. ZAV دارای تجربه بیش از 35 سال در زمینه استخدام بین المللی است.

خدمات استخدام بین المللی (ZAV) به کارکنان و کارفرمایان در بسیاری از بخش های مختلف اقتصاد کمک می کند. خدمات آن به گروه های خاصی هدایت می شود و استخدام پرسنل بین المللی، مدیران و هنرمندان را پوشش می دهد. ZAV به کارفرمایان سراسر آلمان کمک می کند تا افراد مناسب برای جای خالی خود را پیدا کنند و کارکنان را در بازار کار آلمان ادغام کنند.

استخدام پرسنل ماهر برای CIM

در CIM، نقش خدمات بین المللی استخدام (ZAV) پیدا کردن پرسنل ماهر و مدیران با تجربه از بازار کار آلمان و اروپا است که علاقه مند به کار در خارج از کشور هستند. ZAV نیز مسئول تبلیغ برای فرصت های شغلی خالی و بازاریابی CIM، خدمات میزبانی، مسئول فهرست نهایی نامزدهای مناسب است. همچنین مشاوره و پشتیبانی از مسائل مربوط به مهاجرت را ارائه می دهد. تیم ZAV، سخنرانی ها، نمایشگاه های تجاری و سمینارها را با هدف گروه های خاص دیاسپورا در آلمان و افرادی که علاقه مند به مهاجرت هستند، سازماندهی می کند.

مدارک لازم برای آژانس کاریابی فدرال

آژانس کاریابی فدرال مسئول تأمین یک پیشنهاد شغلی خاص است، در صورتی که هیچ فرد کارآزموده محلی برای این موقعیت و شرایط اشتغال قابل مقایسه با کارکنان داخلی وجود نداشته باشد. روش پذیرش توسط چندین تیم AE از آژانس های استخدامی محلی انجام می شود، شرکت برلین می تواند با تیم AE تماس بگیرد.

  • اسناد برای مجوز کار
  1. فرم شرح شغل – Stellenbeschreibung (فرم را می توان در وب سایت BA بیابید)
  2. فرم درخواست پذیرش اولیه- Anfrage zu § 36 Abs. 3 Beschäftigungsverordnung -Vorabprüfung (فرم را می توان در وب سایت BA پیدا کرد)
  3. قرارداد کار
  4. گواهی ثبت نام کارکنان
  • نسخه دیپلم: اگر شما دارای مدرک دانشگاهی آلمان هستید، روند درخواست ساده تر می شود. اگر نه، لطفا از سایت اینترنتی ANABIN برای بررسی طبقه بندی مدارک تحصیلی خود بازدید کنید، به شدت پیشنهاد می شود که یک کپی از اطلاعات ANABIN را در اسناد درخواست خود قرار دهید.
  • رزومه
  • کپی پاسپورت(صفحه اطلاعات)
  • سایر گواهینامه ها: هر لیسانس و گواهینامه مرتبط با حرفه شما

فرآیند درخواست

  • تماس با آژانس استخدام محلی (پیشنهاد شده).
  • ارسال تمام اسناد مورد نیاز به آژانس استخدام محلی از طریق پست.
  • هنگامی که تیم AE درخواست را دریافت و بررسی می کند، آنها با کارفرما تماس می گیرند تا مصاحبه تلفنی داشته باشند.
  • اگر همه چیز خوب پیش رود، کارفرما مجوز کار را ظرف یک تا دو هفته دریافت می کند، سپس می توانید درخواست برای ویزای کار را ارسال کنید.

اگر مشکلی برای درخواست مجوز کار وجود داشته باشد، تیم AE به کارفرمای شما توضیح می دهد، شاید شما نیاز به ارائه اسناد دیگر داشته باشید، ممکن است طول بکشد، اما لطفا نامید نشوید، ما همیشه می توانیم راه حلی پیدا کنیم. جهت کسب اطلاعات بیشتر و دریافت تجارب کار در آلمان برای ایرانیان می توانید با کارشناسان و مشاورین موسسه حقوقی برگزیده اصطهباناتی (توسعه گران مهر) تماس حاصل فرمایید.

5/5 - (1 امتیاز)

مطالب مرتبط

4 دیدگاه برای “آژانس کاریابی فدرال آلمان

  1. هنرمند گفت:

    29 سالمه فوق لیسانس ریاضی کاربردی دارم و چهارسال هم سابقه ی تدریس . لطفا در خصوص کار در آلمان راهنمایی کنید.

    1. کارشناس مهاجرتی اصطهباناتی گفت:

      سلام وقتتون بخیر
      ویزای جست و جوی کار آلمان ویزای 6 ماهه است که جهت جست و جوی کار در آلمان اعطا می شود. با این ویزا فرد به آلمان رفته و پس از پیدا کردن کار ویزای خود را به کاری ارائه می دهد.

  2. سید حسین موسوی گفت:

    با سلام
    سید حسین موسوی هستم 35سالمه دارای مدرک فوق لیسانس معماری ولیسانس مهندسی کنولوژی جوش ومدارک بازرسی ونظارت جوشهای تخصصی.تسلط کامل به طراحی ونقاشی وپیکره تراشی ومجسمه سازی ونقش برجسته ویک مجموعه ازتابلوها واثار حجمی .شرکت درنمایشگاه های هنری داخل کشوروکسب رتبه های اول تاسوم کشوری درمسابقات هنری.وتدریس رشته های صنعتی هنرومعماری و دردانشگاه واموزشگاه های ازادهنری به طورحرفه ای.
    لطفا درخصوص کار درالمان ویا یکی ازکشورهای اروپایی که تخصصهای من ارزشمند باشه راهنمایی کنید.

    1. مشاور مهاجرت کاری گفت:

      با سلام
      برای مهاجرت کاری به آلمان، در صورتی که پیشنهاد کاری نداشته باشید، می بایست از طریق ویزای جستجوی کار اقدام نمایید.
      برای اخذ ویزای جستجوی کار آلمان نیز می بایست به زبان آلمانی مسلط باشید.
      برای مهاجرت کاری به دیگر کشور ها نیز می بایست پیشنهاد کاری از کشور مقصد داشته باشید ولی کشور هایی مثل کانادا، استرالیا و نیوزیلند، بر اساس سن، تحصیلات، سابقه کار با بیمه و نمره آیلتس به شما نمراتی می دهند که در صورتی که مجموع نمرات تان از حدی بالاتر باشد، می توانید اقامت بگیرید.
      برای بهره مندی از مشاوره های تلفنی و عمومی رایگان ما، می توانید با شماره تماس های مندرج در پایان هر صفحه تماس حاصل کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *