آزمون ورودی دانشگاه های ترکیه

اگر با آگاهی از شرایط تحصیل در ترکیه، قصد بررسی بیشتر و دقیق تر جزئیات مورد نیاز برای یک انتخاب آگاهانه را دارید، متخصصان موسسه برگزیده اصطهباناتی (توسعه گران مهر) با دانش و تجربه کافی پاسخگوی شما خواهند بود. در این مقاله که به دست مشاورین موسسه ما تهیه شده است، در خصوص آزمون ورودی دانشگاه های ترکیه مانند SAT،YOS و همچنین GMAT صحبت شده است.

مشاوره رایگان
مشاوره رایگان

آزمون ورودی YOS ترکیه

آزمون ورودی YOS مخصوص دانشجویان خارجی در دانشگاه های ترکیه است. این امتحان به دانشجویان امکان می دهد تا در زمینه های مختلف مانند پزشکی، حقوق، روانشناسی، داروسازی، مهندسی مکانیک، معماری و غیره به تحصیل در ترکیه بپردازند. در اغلب موارد، آزمون YOS شامل 80 سوال است. اکثر 45 سوال در امتحان عبارتند از سوالات IQ (سوالات اطلاعات عمومی، سوالات هوش). 35 سوال باقیمانده از ریاضیات است. سوالات ریاضی در امتحان YOS با سوالات ریاضیات از کلاس دهم در دبیرستان قابل قیاس است. برای اینکه بتوانید برای امتحان YOS ثبت نام کنید، ابتدا باید شرایطی را رعایت کنید. ثبت نام برای آزمون YOS شامل چهار مرحله است:

  • مرحله اول: رزرو از قبل
  • مرحله دوم: ثبت نام
  • مرحله 3: بررسی ثبت نام
  • مرحله چهارم: شرکت در امتحان

دوره های آزمون YOS ترکیه

کدام برنامه های تحصیلی را با آزمون YOS می توان تحصیل کرد؟ لیست برنامه های تحصیلی که با آزمون YOS می توان تحصیل کرد، توسط دانشگاه ها منتشر می شود. ذکر این نکته مهم است که برخی از دانشگاه ها در زمینه هنرهای تجسمی و موسیقی به اصطلاح “آزمون های استعداد ویژه” را برگزار می کنند. همچنین؛ برای درخواست به آکادمی نظامی و پلیس، متقاضیان باید شرایط خاص این آکادمی ها را برآورده کنند. نتایج امتحانات توسط دانشگاه ها اعلام می شود.

دوره های آزمون YOS ترکیه

چند دانشجو در آزمون YOS شرکت می کنند؟ به گفته YOK، در مجموع 39،037 متقاضی در امتحانات YOS در سال 2017 شرکت کردند. در دو سال گذشته تعداد “دانشجویان خارجی” در ترکیه دو برابر شده است. بین سال های 2018 و 2023 انتظار می رود 100،000 دانشجو شرکت کنند. کدام رشته های درسی مورد علاقه متقاضیان هستند؟

  • پزشکی (ترکی)
  • پزشکی (انگلیسی)
  • دندانپزشکی
  • مدیریت کسب و کار
  • حقوق
  • اقتصاد
  • الکتروانسفالوگرافی (دستگاه ثبت الکتریکی نوار مغزی)
  • روانشناسی
  • معماری
  • دامپزشکی

دانشجویان از سراسر جهان می توانند در آزمون YOS شرکت کنند. معدل دبیرستان تاثیری بر امتحان YOS ندارد. نمره نهایی یک عامل اصلی در نظر گرفته نمی شود. در نتیجه فقط نتایج امتحان YOS برای دانشگاه های ترکیه مورد نیاز است. تنها پیش نیاز داشتن دیپلم دبیرستان است.

آزمون ورودی دانشگاه های ترکیه SAT

آزمون SAT ترکیه چیست؟ آزمون SAT (آزمون ارزشیابی تحصیلی) نام آزمونی استاندارد است که دانشجویان متقاضی ورود به دانشگاه های آمریکا در آن شرکت می کنند و نمره آن در پذیرش در دانشگاه های آمریکا و کانادا بسیار مؤثر است. این آزمون به منظور ارزیابی مهارت های نوشتاری، شفاهی و ریاضی داوطلبان طراحی شده است. دانشگاه های ترکیه، مخصوصا دانشگاه های انگلیسی زبان ترکیه در مقطع کارشناسی، ارائه نمره این آزمون را جزء شرایط تحصیل در ترکیه قرار داده اند.

آزمون SAT حوزه های مختلفی نظیر ادبیات، تاریخ، ریاضیات، علوم و زبان های خارجی را در بر می گیرد. ساختار آزمون SAT به شکل زیر است و از سه بخش با نام های ریاضیات، درک مطلب و نگارش، تشکیل شده است. این آزمون یک بخش اختیاری تحت عنوان انشاء هم دارد که در آن دانش آموز باید ظرف مدت 50 دقیقه متنی طولانی را خوانده و بر اساس آن استدلالی را طرح ریزی نماید. دانش آموزان دراین بخش نمره دهی نمی شوند.

بخش ریاضیات آزمون SAT 80 دقیقه زمان خواهد داشت بیشتر سوالات آن چند گزینه ای است که در آن سوالاتی نظیر حل مساله و تحلیل داده، سوالات جبری و مقدمات ریاضیات پیشرفته روبه روی دانش آموزان قرار خواهد گرفت. در این بخش از آزمون دانش آموزان می توانند برای 37 سوال از ماشین حساب استفاده نمایند اما برای 20 سوال دیگر استفاده از ماشین حساب مجاز نیست. در این بخش پاسخ اشتباه شامل نمره ی منفی نمی شود و نمره ی این بخش بین 200 تا 800 متغیر است.

سوالات در آزمون SAT ترکیه

تمامی سوالات SAT در بخش درک مطلب به صورت چند گزینه ای است که 65 دقیقه به طول می انجامد و در کل دانش آموزان به 52 سوال پاسخ خواهند داد. البته سوالات این بخش حالت تکمیل جمله نخواهند داشت و هدف این بخش ارزیابی درک مطلب متن هایی مرتبط با ادبیات آمریکا و جهان، مطالعات تاریخی و اجتماعی و علوم است که بین 500 تا 750 کلمه دارد. نمره این بخش به همراه بخش نگارش بین 200 تا 800 است. این بخش هم نمره منفی ندارد.

سوالات در آزمون SAT ترکیه

بخش نگارش 35 دقیقه زمان خواهد برد که شامل 44 سوال چند گزینه ای می شود. این بخش به کمک متن هایی در رابطه با مشاغل، مطالعات تاریخی و اجتماعی، انسان شناسی و علوم، نحوه ی بیان ایده ها و نحوه ی مکالمات انکلیسی استاندارد را می سنجد. این بخش هم همراه با بخش درک مطلب بین 200 تا 800 نمره دهی می شود.

بخش انشاء هم شامل یک متن اختیاری 50 دقیقه ای می شود که دانش آموزان را ملزم می کند به کمک تحلیل شواهد یک بحث را آنالیز نمایند. این بخش نمره دهی نمی شود و جزء ملزومات دانشگاه ها نیست. در کل آزمون SAT سه ساعت (به جز بخش 50 دقیقه ای اختیاری) به طول می انجامد که با پرسش 154 سوال نمره ای بین 400 تا 1600 را به دانش آموز اختصاص می دهد.

آزمون های GMAT و GRE و آیلس برای ورود به دانشگاه های ترکیه

صدها برنامه تحصیلی کارشناسی ارشد و Ph.D. در ترکیه وجود دارند. اغلب دانشگاه ها تصمیمات خود را برای پذیرش بر اساس سابقه تحصیلی دانشجویان و نمرات آزمون های کاربردی مانند TOEFL، GRE یا GMAT و آیلتس پایه گذاری می کنند. نمرات آزمون فارغ التحصیلی؛ علاوه بر این، بعضی از دانشگاه ها به دنبال نمرات خوب در آزمون سابقه تحصیلات تکمیلی (GRE) یا آزمون پذیرش فارغ التحصیلی مدیریت (GMAT) هستند. نتیجه یا سطح مورد نیاز برای پذیرش بستگی به هر دانشگاه دارد.

نمره مهارت زبان؛ نمره مورد نیاز برای آزمون های زبان به دانشگاه مورد نظر دانشجوی بین المللی برای درخواست بستگی دارد. دانشجویانی که قادر به شرکت در یکی از آزمون های زبان بین المللی نیستند (TOEFL، IELTS و غیره) می توانند هنگام ورود در آزمون ورودی مهارت های زبان دانشگاه شرکت کنند. کسانی که در این آزمون مهارت قبول نمی شوند، باید قبل از شروع برناامه تحصیلی در برنامه زبان دانشگاه شرکت کنند. این سال آماده سازی جز سال های تحصیل مورد نیاز برای فارغ التحصیلی حساب نمی شود.

آزمون GMAT در ترکیه

GMAT آزمون بین المللی است که برای ورود به بسیاری از دانشگاه های بین المللی و برای واجد شرایط بودن تحصیل در مقطع ارشد یا دکترا در زمینه های اداره امور مالی و بازاریابی مورد نیاز است. این آزمون مبتنی بر کامپیوتر است و هدف آن اندازه گیری توانایی های کلامی، ریاضی و تحلیلی متقاضیان است. کمترین نمره در GMAT ،200 امتیاز و بالاترین نمره 800 امتیاز است. به طور کلی، بیشتر دانشگاه های بین المللی درخواست نمره بالاتر از 600 امتیاز می دهند.

برنامه های تحصیلات تکمیلی و مدارس کسب و کار از نمرات GRE برای ارزیابی آمادگی شما برای کار در سطح کارشناسی ارشد استفاده می کنند. آزمون عمومی GRE معیارهای کلامی، استدلال کمی، تفکر انتقادی و مهارت های نوشتاری تحلیلی را که به هیچ یک از حوزه های خاص مرتبط نیست، اندازه گیری می کند. مشاورین موسسه حقوقی برگزیده اصطهباناتی (توسعه گران مهر) می توانند شما را از شرایط آزمون ورودی پزشکی ترکیه SAT و همچنین آزمون ورودی پزشکی ترکیه YOS آشنا کنند، کافیست که با ما در ارتباط باشید.

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟

مطالب مرتبط

8 دیدگاه برای “آزمون ورودی دانشگاه های ترکیه

  1. Sara گفت:

    سلام ..میخواستم بدونم آیا اینکه دانشجویی زبان باشم تو رزومه ام تاثیری داره و اینکه برای شرکت در آزمون yos از چه منابعی باید استفاده کنم؟آیا کلاس یا دوره داره؟ و هزینه شرکت در این آزمون چقدره؟

    1. کارشناس مهاجرتی اصطهباناتی گفت:

      سلام روزتون بخیر
      مفاد آزمون یوس ریاضی، هندسه، هوش و زبان است. با شرکت در دوره ها می توانید با آمادگی بیشتر در آزمون شرکت کنید. برای کسب اطلاعات بیشتر می توانید با کارشناسان ما در ارتباط باشید.

  2. ? گفت:

    سلام من محصل رشته حسابداری هستم و مایلم به رشته طراحی لباس تغیر رشته بدم و در ترکیه تحصیل کنم آیا امکانش هست؟

    1. کارشناس مهاجرتی اصطهباناتی گفت:

      با سلام
      بله، امکان تحصیل رشته طراحی لباس در ترکیه برای شما وجود دارد.

  3. شقایق گفت:

    سلام برای مقطع ارشد رشته ی مشاوره یا روانشناسی باید چه ازمون ورودی شرکت کرد؟

    1. کارشناس مهاجرتی اصطهباناتی گفت:

      با سلام و عرض ادب
      برای تحصیل در مقطع کارشناسی در دانشگاه های دولتی ترکیه باید در آزمون ورودی آلس شرکت نمایید.

  4. علیرضا گفت:

    سلام ، میخواستم بدونم تاریخ امتحان yos چی زمانی است/نحوه ثبت نام به چه شکله/منابع یادگیری رو از کجا باید پیدا کرد/ا هر چیز لازم برای تحصیل دندانپزشکی در ترکیه ،،با تشکر بابت پیگیریتون.

    1. مشاور تحصیلی و اعزام دانشجو گفت:

      سلام
      تاریخ آزمون یوس هر دانشگاه متفاوت است، تاریخ ثبت نام آزمون یوس معمولا از حدود اسفند هست.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *