کنکور پزشکی فرانسه

کنکور پزشکی فرانسه ؛ مطالعات پزشکی در فرانسه به سه دوره تقسیم می شود( بی سی ای ام، دی سی ای ام و دوره ی پزشکی عمومی یا تخصصی های دیگر) که منجر به گرفتن دیپلم دولتی پزشکی می شود. روش های درخواست تحصیلات پزشکی در فرانسه بستگی به جایی دارد که از آن آمده اید، که در این خصوص بهتر است که با مشاورین موسسه حقوقی برگزیده اصطهباناتی (توسعه گران مهر) به گفت و گو بنشینید.

مشاوره رایگان
مشاوره رایگان

دوره های کنکور پزشکی فرانسه

اولین دوره تحصیلات پزشکی: بی سی ای ام: (دوره ابتدایی تحصیلات پزشکی) دوسال طول میکشد. بایک آزمون رقابتی( با بندها و شرایط بی شمار متعدد) در پایان سال اول، تنها حدود 15 الی 20 درصد از دانشجویان سال اولی، به سال دوم می روند. دوسال اولیه برای دانشجویان پزشکی و داروسازی و پرستاری و فیزیوتراپی و دندانپزشکی در سیستم و نظام تحصیل پزشکی فرانسه مشترک و یکسان است. اگر فکر میکنید شرایط تحصیل پزشکی در فرانسه را دارید این متن را از دست ندهید .

حداکثر تعداد دانشجویان خارجی که بیرون از ایالت اروپا که توسط هر دانشکده پزشکی یا بخش های پزشکی پذیرفته می شوند محدود به 8درصد از پذیرش می شود، بااین شرط که در کنکور پزشکی فرانسه رتبه آخرین دانشجوی خارجی برابر یا حتی بالاتر از آخرین دانشجوی فرانسوی پذیرفته شده باشد. آزمون رقابتی رایج در پزشکی، دندانپزشکی و مامایی است و در آن بیش از دوبار در برنامه های سال اول نمی توان ثبت نام کرد. هر شخصی عضو اتحادیه اروپا( منطقه اقتصادی اروپا) نیازی به ویزای تحصیلی برای ورود ندارد و می تواند مستقیما به دانشگاه یا مدرسه فارغ التحصیلی خود رفته و انتخاب خود را درخواست کند.

در غیر این صورت کشورها و اشخاص که عضو اتحادیه اروپا نیستند به یک ویزای تحصیلی و دانشجویی نیاز دارند و می توانند با مراجعه به کنسولگری فرانسه و یا از طریق دانشکده فرانسه آن را دریافت کنند.در طول سال اول تحصیلی، دانشجویان بین المللی فقط باید ویزای خود را به عنوان مدرک وضعیت اقامت خود نشان دهند، بااین حال او باید در طول 30روز اول از رسیدن خود در دفتر مهاجرت به فرانسه ثبت نام کند و یک معاینه پزشکی را برای تایید ویزایش انجام دهد. از سال دوم تحصیلات او باید برای اجازه اقامت درخواست کارت دی سژور کند.

 

دوره های تحصیل پزشکی در فرانسه

( دوره دوم از تحصیلات پزشکی: دی سی ای ام) که چهار سال آخر است. برای ادامه تحصیل در فرانسه در دوره سوم، دانشجویان باید چهارسال دوره ی دوم را با موفقیت انجام داده و امتحانات تئوری را به پایان رسانده و قبول شوند و دوره های آموزشی در بیمارستان را انجام دهند و در سمینارهای پزشکی که لازم است شرکت کنند. یک آزمون رتبه بندی در سطح ملی، اجازه دسترسی و انتخاب تخصص را می دهد و انتخاب آن توسط رتبه بدست آمده انجام می شود.

دوره های تحصیل پزشکی در فرانسه

دوره سوم پزشکی در فرانسه، شامل دو برنامه تحصیلی می شود: پزشکی عمومی ویا سایر تخصص ها که در هردو آنها در نهایت دیپلم پزشکی گرفته می شود. (دی ای اس دیپلم تحصیلات پزشکی تخصصی). کارآموزی برای پزشکی عمومی در فراسه 3سال به طول می انجامد که شامل خدمات بیمارستان بایک پزشک به مدت 6ماه است، طول مدت کارآموزی برای سایر تخصص ها به مدت 4یا5 سال بسته به رشته منتخب، طول می کشد. برنامه تحصیلات پزشکی تخصصی ممکن برای یک دوره آموزش تخصصی برای گرفتن دیپلم اختیارات رسمی از 12تا18 ماه طول بکشد. دیپلم تحصیلات پزشکی تخصصی بایک پایان نامه کوتاه در پزشکی منجر به گرفتن دیپلم دکتری پزشکی ملی می شود.

منابع آزمون ورودی و کنکور پزشکی کنکور

دوره اول تحصیلات پزشکی (به طور خلاصه PCEM) دو سال طول می کشد و در پایان سال تحصیلی اول، “concours” (آزمون پایانی رقابتی) برگزار می شود، که دانشجویان منتخب برای ادامه تحصیل پزشکی یا دندانپزشکی پذیرش می شوند. سال اول: PACES (برنامه درسی رایج سال اول برای بهداشت) در دانشکده پزشکی دانشگاه برگزار می شود، سال اول آموزش پزشکی برای چهار مقطع پایه مشابه است: پزشکی (شامل فیزیوتراپی و درمان های مرتبط)، دندانپزشکی، داروسازی و مامایی است.

در پایان سال، دانشجویان در دو یا چهار آزمون جداگانه شرکت می کنند تا برای ادامه تحصیل سال دوم مجاز شوند. در سال اول، برنامه درسی اصلی علوم پایه شیمی، زیست شناسی، رویان شناسی و بافت شناسی) را با جنبه های کاربردی ساختار سیستم ها و مکانیسم ها ترکیب می کند. دانشجویان در پایان ترم در آزمونی شرکت می کنند و بر اساس عملکرد رتبه بندی می شوند. به طور میانگین، 85% دانشجویان مجاز به ادامه در PACES می شوند، در حالی که 15% باقی مانده به دیگر رشته های تحصیلی هدایت می شوند.

در ترم دوم، دانشجویان به ادامه تحصیل جنبه های کاربردی ساختار سیستم ها و مکانیسم ها می پردازند. تحصیل با جنبه های ریخت شناسی، داروسازی، علوم انسانی و اجتماعی (بهداشت، جامعه، انسانی) تکمیل می شود. دانشجویان یک یا چند رشته خاص که در بالا ذکر شد را انتخاب می کنند. در پایان ترم، آنها در آزمون تخصصی رشته ای که انتخاب کرده اند، شرکت می کنند. نتایج آزمون در یک سیستم رتبه بندی ترکیب می شود که به عنوان ظرفیت محدود (numerus clausus) شناخته می شود. امکان ادامه تحصیل پرشکی توسط رتبه فردی مشخص می شود.

دانشجویان با توجه به رتبه مورد نظر، امکان تغییر رشته تحصیل خود را دارند که می تواند باعث بهبود موقعیت های تحصیلی ارائه شده در سال دوم شود. تعداد پذیرش های سال دوم هر ساله توسط حکمی تعیین می شود. قانون ملی مشخص می کند که تدریس اولین دوره و اولین سال چرخه دوم باید رشته های زیر را آموزش دهد:

  • فیزیک، بیوفیزیک و پردازش تصویر
  • شیمی، بیوشیمی، زیست شناسی سلولی و مولکولی
  • آناتومی، جنین شناسی، زیست شناسی تکاملی و تولید مثل
  • سیتولوژی، بافت شناسی و آناتومی پاتولوژیک
  • باکتریولوژی، ویروس شناسی و انگل شناسی؛
  • هماتولوژی بنیادی، ایمونولوژی و سرطان
  •  ژنتیک و بیوتکنولوژی
  • فیزیولوژی و تغذیه
  • فارماکولوژی و طبقات اصلی داروها
  • اپیدمیولوژی و آمار زیستی
  • نشانه شناسی بالینی و بیولوژیکی و اصطلاحات تصویری پزشکی
  • کمک های اولیه جمعیت شناسی، اقتصاد سلامت و سیستم های بهداشتی.
  • آموزش همچنین باید شامل زبان های خارجی، معرفت شناسی، روانشناسی، اخلاق پزشکی و علم اخلاق باشد.

تاریخ برگزاری کنکور پزشکی فرانسه

در فرانسه شیوه به این صورت است که همه شانس تحصیل پزشکی را در ابتدا دارند، اما سیستم در وقت خود متقاضیان اضافی را حذف می کند. برای مثال در پایان سال اول، آزمونی برگزار می شود که 85 – 90% دانشجویان توسط آن حذف می شوند  و تنها 10 -15% می توانند به مرحله دوم وارد شوند (این حذف در مسیر تحصیل پزشکی صورت می گیرد، و در واقع یک دسته بندی توسط نمرات است؛ دانشجویان حذفی به دیگر رشته های تحصیلی مرتبط با پزشکی هدایت می شوند).

ورود به سال اول تحصیل پزشکی در فرانسه بسیار آسان است، مخصوصا اگر شما شهروند فرانسه باشید… اگرچه، آزمون کنکوری برگزار می شود که زنان و مردان را از دختران و پسران جدا می کند. آزمون بسیار دشوار است و میزان ورودی بسیار چالش برانگیز است. اگر شما در مرحله اول موفق نشوید، در طول سال تنها یک بار دیگر فرصت شرکت در آزمون را دارید. پس از آن، اگر موفق نشدید، از تحصیل پزشکی در فرانسه ممنوع می شوید.

در پایان 6 سال، دانشجویان دوباره در آزمونی دیگر شرکت می کنند که این بار توسط نمرات شان فرصت دسته بندی اقامت شان فراهم می شود. هرچه نمره شما بالاتر باشد، حیطه اقامتی شما برای انتخاب وسیع تر می شود. تقاضا و درخواست ها برای پذیرش در تحصیلات پزشکی در فرانسه و شیوه درخواست در دانشکده های پزشکی در فرانسه به جایی که از آن می آید بستگی دارد. جهت دریافت اطلاعات بیشتر با مشاوران ما در موسسه توسعه گران مهر در تماس باشید.

سوالات متداول در مورد کنکور پزشکی فرانسه

1- آیا تحصیل پزشکی در فرانسه آزمون ورودی دارد؟

بله، متقاضیان تحصیل پزشکی در فرانسه باید در آزمون ورودی شرکت کرده و با موفقیت این آزمون را پشت سر بگذارند.

2- آیا می توانم بدون شرکت در آزمون ورودی، در رشته پزشکی فرانسه تحصیل کنم؟

بله، می توانید در دانشگاه های خصوصی فرانسه که نیاز به شرکت در آزمون ورودی ندارید، برای تحصیل پزشکی اقدام نمایید.

3- مدارک مورد نیاز برای تحصیل پزشکی در فرانسه چیست؟

مدارکی که برای تحصیل پزشکی در فرانسه نیاز دارید، عبارتند از: سند هویتی، عکس گذرنامه، اثبات سلامت جسمی و روحی و گواهی عدم سوء سابقه

4- تحصیل پزشکی در فرانسه چگونه است؟

تحصیل در رشته پزشکی فرانسه شامل سه دوره بی سی ای ام، دی سی ای ام و دوره پزشکی عمومی است. با گذراندن این سه دوره موفق به دریافت مدرک پزشکی می شوید.

5- آزمون پزشکی فرانسه چه زمانی برگزار می شود؟

پس از گذراندن سال اول دوره بی سی ای ام فرانسه شما باید در آزمون پزشکی شرکت کرده و با موفقیت این آزمون را پشت سر بگذارید تا بتوانید وارد سال بعد پزشکی شوید.

6- دوره دوم پزشکی فرانسه شامل چه دوره ای است؟

دوره دوم پزشکی یا دی سی ای ام فرانسه شامل 4 سال آموزش پزشکان است که باید دانشجویان پزشکی در آزمون های تئوری قبول شوند و با موفقیت این دوره را پشت سر بگذارند.

7- دانشجویان چند بار در سال می توانند در آزمون ورودی پزشکی فرانسه شرکت نمایند؟

آزمون ورودی پزشکی فرانسه سالی یکبار برگزار می شود و این آزمونی است برای غربالگری دانشجویانی است که توانایی گذراندن دوره پزشکی را دارند.

8- دانشجویان چند بار در دوره پزشکی خود نیاز به گذراندن آزمون ورودی را دارند؟

دانشجویان برای اثبات توانایی خود برای گذراندن دوره پزشکی نیاز به قبولی در دو کنکور پزشکی دارند. آزمون اول پس از گذراندن سال اول برگزار می شود و آزمون دوم بعد از گذراندن سال 6 پزشکی است که بر اساس نمراتشان در ارزیابی قرار می گیرند.

9- چرا متقاضیان تحصیل پزشکی کشور فرانسه را انتخاب می کنند؟

دانشگاه های فرانسه دارای رتبه و رنکینگ خوبی در جهان میباشند که از دانشجویان سراسر جهان استقبال می کنند. همچنین هزینه تحصیل در این دانشگاه ها نسبت به سایر دانشگاه های اروپایی پایین تر می باشد.

10- آیا برای تحصیل پزشکی در فرانسه محدودیت سنی وجود دارد؟

بله، برای تحصیل پزشکی در فرانسه محدودیت سنی تا 23 سال وجود دارد.

11- زبان کنکور پزشکی در فرانسه چه می باشد؟

تحصیل پزشکی در فرانسه به زبان فرانسوی است. زبان آزمون پزشکی فرانسه نیز به زبان فرانسوی برگزار می شود.

2/5 - (1 امتیاز)

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *