مهاجرت از طریق ثبت شرکت در ایتالیا + شرایط و هزینه ثبت شرکت ایتالیا

مهاجرت از طریق ثبت شرکت به ایتالیا یکی از گزینه‌های سریع و زودبازده برای مهاجرت به این کشور زیبای اروپایی است و متقاضیانی که از این طریق به ایتالیا مهاجرت می‌کنند امکان گرفتن اقامت دائم را نیز دارند. کشور ایتالیا از سرمایه گذاران خارجی در این کشور با آغوش باز استقبال می‌کند و مزایایی را نیز برای آنها در نظر گرفته است. سرمایه گذاران خارجی می‌توانند بدون داشتن شریک ایتالیایی در این کشور شرکت خود را ثبت کنند و کار خود را پیش ببرند. در این مقاله شرایط سرمایه گذاری و ثبت شرکت در ایتالیا و همه جوانب آن را بررسی می‌کنیم.

مشاوره رایگان
مشاوره رایگان

شرایط ثبت شرکت در ایتالیا

کشور ایتالیا یکی از زیباترین کشورهای جهان است و دارای پیشینه‌ی تاریخی طولانی است. هنر و معماری با تاریخ این کشور عجین شده است و به دلیل نزدیکی ایتالیا به دریای مدیترانه آب و هوای فوق العاده ای نیز دارد. ایتالیا جزء کشورهای اتحادیه اروپا و عضو پیمان شنگن نیز می‌باشد و دارای اقتصاد قوی در میان کشورهای اروپایی است. همه این مزایا باعث شده است تا مهاجرت به ایتالیا به یکی از به یکی از بهترین کیس ها برای متقاضیان ایرانی تبدیل شود. سالانه دانشجویان بسیاری برای ادامه تحصیل به این کشور مهاجرت می‌کنند. متقاضیان زیادی نیز وجود دارند که قصد تحصیل در ایتالیا را ندارند اما هدف آنها ایجاد سرمایه گذاری و ثبت شرکت در این کشور چکمه شکل است.

شرایط ثبت شرکت در ایتالیا برای متقاضیان با توجه به نوع شرکتی که برای سرمایه گذاری انتخاب می‌کنند می‌تواند متفاوت باشد اما بطور کلی تمام متقاضیان باید دارای شرایط زیر باشند:

  • حداقل سن سرمایه گذاران باید بالای 18 سال باشد.
  • آشنایی نسبی با زبان ایتالیایی داشته باشند.
  • دارای تمکن مالی کافی باشند. (بسته به نوع ثبت شرکت، سرمایه لازم را در حساب بانکی‌شان داشته باشند.)
  • نام نویسی در اداره مالیات ایتالیا
بخش های سودآور برای سرمایه گذاران

بخش های سودآور برای سرمایه گذاران

فرصت تجاری و شراکت در ایتالیا

از جمله بخش‌هایی که بیشترین سودآوری را برای سرمایه گذاران خارجی در ایتالیا رقم می‌زنند عبارتند از: بخش املاک و مستغلات، تولید صنایع غذایی، گردگشگری و توریسم، بخش تولید و … نزدیکی کشور ایتالیا به آب‌های مدیترانه این امکان را به سرمایه گذاران می‌دهد تا دسترسی آسان به بازار جنوب، مرکز و شمال اروپا داشته باشند و دستشان برای بازرگانی از این طریق باز باشد.

سیاست بازی که کشور ایتالیا در مقابل سرمایه گذاران خارجی دارد، فرصت خوبی را برای آنها فراهم کرده است که چه به صورت مستقل و چه به صورت شراکتی بتوانند در این کشور ثبت شرکت کنند. در ادامه با انواع ثبت شرکت و نحوه سرمایه گذاری سرمایه گذاران در ایتالیا بیشتر آشنا خواهیم شد.

انواع ثبت شرکت در ایتالیا

سرمایه گذاران خارجی که قصد سرمایه گذاری در کشور ایتالیا را دارند، معمولا در ابتدا دوست دارند با انواع شرکت‌هایی که دولت ایتالیا اجازه ثبت آنها را در این کشور به سرمایه گذاران می‌دهد آشنایی پیدا کنند و سپس با آگاهی بیشتری برای ثبت شرکت اقدام کنند. انواع مختلفی از ثبت شرکت در ایتالیا وجود دارد و محدودیت خاصی برای این امر وجود ندارد. در ادامه به بررسی انواع ثبت شرکت در این کشور می‌پردازیم:

شرکت با تعهدات محدود (SrL)

یکی از محبوب‌ترین روش‌های ثبت شرکت در میان سرمایه گذاران خارجی، ثبت شرکت با تعهدات محدود (SrL) است. در این نوع ثبت شرکت حداقل سرمایه‌ای که متقاضیان باید برای آن داشته باشند 10 هزار یورو است و برای کسب و کارها و یا تجارت‌هایی در ابعاد کوچک راه اندازی می‌شوند. تاسیس اینگونه شرکت‌ها بسیار آسان است و انعطاف زیادی دارد و برای تعداد سهام‌داران نیز محدودیتی وجود ندارد اما توصیه می‌شود تعداد سهامداران در این نوع ثبت شرکت از 2 نفر بیشتر نشود.

شرکت سهامی (SpA)

اندازه این شرکت‌ها در مقایسه با شرکت‌های قبلی بزرگتر است و برای بیزینس‌های بزرگتری ثبت می‌شوند. حداقل سرمایه‌ای که سرمایه‌گذاران برای این شرکت باید در نظر داشته باشند 120 هزار یورو است. تعداد سهامداران این نوع شرکت‌ها باید حداقل 2 نفر باشد.

ثبت شعبه

اگر یک برند و یا شرکت خاصی در یک کشور دیگر دایر باشد، متقاضیان می‌توانند با افتتاح یک شعبه از آن برند در کشور ایتالیا کسب و کار خود را دایر کند. در این روش، شرکت مادر موظف به پرداخت مالیات‌های مربوط به شعبه ثبت شده در ایتالیا است. در این نوع ثبت شرکت حتما باید یک نفر خود را به عنوان مدیر شعبه معرفی کند و این شعبه از دادن گزارش و گردش‌های مالی به دولت ایتالیا معاف است.

ظرفیت و مشارکت کلی (snc)

برای ثبت این نوع شرکت سرمایه اولیه‌ای لازم نیست اما شرایط ویژه خود را دارد. در این روش 2 شرکت و یا 2 شخص حقوقی باید با هم قرارداد ببندند و متعهد شوند که تحت نام یک شرکت فعالیت کنند.

مشارکت محدود (sas)

این نوع ثبت شرکت نیز مانند مورد قبل است اما در این روش یکی از طرفین باید قبول کند که مسئولیت محدودتری دارد و طرف دیگر مسئولیت کامل قرارداد را در برابر تعهدات بپذیرد.

مشارکت محدود به واسطه سهام (sapa)

ثبت شرکت از نوع مشارکت محدود به واسطه سهام درست مانند مشارکت محدود است اما در این روش اشخاص حقیقی با هم شریک می‌شوند و حداقل یکی از آنها مسئولیت‌های محدودتری دارد و دیگری در قبال تعهدات داده شده مسئولیت تمام را دارد.

حداقل سرمایه برای ثبت شرکت در ایتالیا

افرادی که قصد سرمایه گذاری در ایتالیا و ثبت شرکت در این کشور عضو اتحادیه اروپا را دارند باید بدانند که هزینه‌های لازم برای ثبت شرکت فقط محدود به سرمایه اولیه نیست بلکه پروسه ثبت شرکت شامل موارد دیگری نیز است که سرمایه گذار موظف به پرداخت هزینه‌های آن است. هرچه تمکن مالی متقاضیان بهتر باشد، روند انجام ثبت شرکت بهتر و سریعتر پیش خواهد رفت.

کسانی که قصد ثبت شرکت با مسئولیت محدود را دارند میزان سرمایه اولیه‌ای که باید در حساب بانکی خود داشته باشند، 10 هزار یورو است. علاوه بر آن، این افراد مبلغی حدود 3000 تا 4000 یورو برای طی مراحل اداری و مراحل حقوقی و ثبت شرکت باید در نظر داشته باشند. از دیگر هزینه‌هایی که سرمایه گذاران برای ثبت شرکت باید تقبل کنند شامل 90 تا 120 یورو برای ثبت نام الکترونیکی و 65 یورو برای حق تمبر است.

این حقیقت را باید پذیرفت که انجام تمامی این مراحل برای اشخاص حقیقی که از قبل سابقه و تجربه ثبت شرکت در ایتالیا را ندارند ممکن است فرساینده باشد و از حوصله آنها خارج شود. بنابراین بهتر است که این افراد از خدمات وکیل‌ها و مشاوره‌های حقوقی این افراد استفاده کنند و هزینه‌ای را نیز برای این امر کنار بگذارند. البته که میزان دستمزد مشاورهای حقوقی به نسبت خدماتی که رائه می‌دهند و نوع شرکتی که شما برای ثبت انتخاب کرده‌اید می‌تواند متفاوت باشد. اما به هیچ وجه این کار را به عنوان هدررفت پول و سرمایه‌تان در نظر نگیرید چرا که باعث تسهیل انجام امور و بازدهی سریع‌تر نقشه‌های بیزینسی شما می‌شود.

روش های ثبت شرکت

روش های ثبت شرکت

ویژگی‌های شرکت با مسئولیت محدود SrL در ایتالیا

همانطور که قبلا هم اشاره کردیم ثبت شرکت با مسئولیت و یا تعهدات محدود در ایتالیا از پرطرفدارترین روش‌های ثبت شرکت است. حداقل سرمایه‌ای که سرمایه گذاران برای این بخش باید هزینه کنند 10000 یورو است. البته این فقط میزان سرمایه اولیه برای ثبت شرکت است و شامل هزینه‌های جانبی نمی‌شود.

در این نوع شرکت‌ها محدودیتی برای تعداد سرمایه گذارها وجود ندارد و افراد زیادی می‌توانند برای سرمایه گذاری در این بخش مشارکت کنند. این نوع ثبت شرکت شامل شرکت‌های کوچک می‌شود و مراحل حسابرسی برای این نوع شرکت‌ها به طور سالیانه انجام می‌شود. حداقل سرمایه گذار لازم برای ثبت شرکت با مسئولیت محدود 2 نفر است که یک نفر حتما باید به عنوان مدیر معرفی شود.

ویژگی‌های شرکت سهامی خاص  SpA در ایتالیا

از دیگر انواع ثبت شرکت برای سرمایه گذاران خارجی ثبت شرکت با سهامی خاص است. این نوع سرمایه گذاری برای شرکت‌هایی که بیزینس‌های متوسط و بزرگی را راه اندازی و اداره می‌کنند مناسب است و به سرمایه بیشتری نسبت به شرکت با مسئولیت‌های محدود نیاز دارد. حداقل سرمایه لازم برای شرکت‌های دارای سهامی خاص 120 هزار یورو است.

در این نوع شرکت محدودیتی برای تعداد سرمایه گذاران و سهامداران وجود ندارد. تمام سرمایه این شرکت به صورت سهام تقسیم بندی می‌شود و به سهامداران مختلف واگذار می‌شود. حسابرسی در این نوع شرکت‌ها پس از ثبت شرکت شروع می‌شود و از اعتبار بالایی در کشور ایتالیا برخوردار هستند. در اینجا نیز حتما باید یک نفر به عنوان مدیر شرکت انتخاب شود.

سرمایه گذاران لازم است بدانند که قبل از ثبت این نوع شرکت باید 25% از سرمایه اولیه را در یکی از بانک‌های ایتالیا سپرده گذاری کنند. در این نوع ثبت شرکت نیازی به دفتر فیزیکی نیست و داشتن یک دفتر مجازی کفایت می‌کند.

ویژگی‌های اصلی یک شعبه در ایتالیا

ثبت شعبه در ایتالیا زمانی می‌تواند انجام شود که شرکت مادر در کشور دیگری قرار داشته باشد. برای ثبت شعبه باید یک نفر به عنوان مدیر شعبه به دولت ایتالیا معرفی شود. تمام حساب‌های مالیاتی شعبه باید توسط شرکت مادر پرداخت شود و شعبه ایتالیا نیاز به حسابرسی و گزارش مالی ندارد. تنها کاری که لازم است انجام دهد این است که حساب بانکی بازی داشته باشد.

در افتتاح شعبه در ایتالیا تقریبا تمامی مسئولیت‌های مهم از جمله پرداخت بدهی‌ها، پرداخت مالیات به دولت ایتالیا، تامین سرمایه اولیه مورد نیاز و رسیدگی به تمامی مراحل حقوقی بر عهده شرکت مادر است و مدیر شعبه وظایف دیگری بر عهده دارد که در ادامه به آن می‌پردازیم.

شخصی که به عنوان مدیر شعبه و نماینده شرکت مادر معرفی می‌شود حتما باید در ایتالیا ساکن باشد و به یک دفتر جهت ثبت نام شعبه نیاز دارد. فعالیت‌هایی که در شعبه ایتالیا انجام می‌شود عبارتند از:

  • صدور تمامی صورت حساب‌ها
  • استخدام کارمندانی برای شرکت
  • انجام فعالیت‌های تجاری در کشور ایتالیا

برای اینکه شخصی بتواند در ایتالیا مراحل افتتاح شعبه را انجام دهد نیاز دارد تا تمامی مدارک خواسته شده از جمله گواهی ثبت شرکت مادر، گواهینامه اختلاط، تفاهم نامه و اساس نامه و اسامی مدیران شرکت را به زبان ایتالیایی ترجمه کرده و تحویل مراجع مربوطه در ایتالیا بدهد.

مراحل تشکیل شرکت در ایتالیا

سرمایه گذاران خارجی برای اینکه بتوانند ثبت شرکت ایتالیا را انجام دهند باید 5 مرحله اصلی را پشت سر بگذارند. این مراحل عبارتند از:

  1. سرمایه گذاران باید در اداره مالیاتی ایتالیا ثبت نام کنند. این ثبت نام برای این است که بتوانند شماره شناسایی مالیاتی را دریافت کنند.
  2. سرمایه گذاران باید با مراجعه به دفاتر اسناد رسمی و به کمک سردفتر اساس نامه‌ای را تنظیم کنند. این اساسنامه برای گرفتن تعهداتی از سرمایه گذاران است و می‌تواند با حضور سرمایه گذاران و یا وکیل‌های آنها تنظیم شود.
  3. پس از انجام 2 مرحله قبلی، حال باید شماره مالیات بر ارزش افزوده را بگیرند. پس از درخواست آنلاین سرمایه گذاران، شماره مالیات بر ارزش افزوده توسط Agenzia delle Entrate صادر می‌شود.
  4. حال نوبت آن است که سرمایه گذاران تمامی مدارک مورد نیاز را تحویل دهند و گواهی ثبت شرکت را دریافت کنند.
  5. و در قدم آخر باید برای شرکت یک حساب بانکی افتتاح کنند.

مزایا و معایب ثبت شرکت در ایتالیا

افرادی که قصد سرمایه گذاری در کشورهای خارجی را دارند، طبیعی است که با مزایا و معایب سرمایه گذاری در کشور مورد نظرشان آشنا باشند. سرمایه گذاری و ثبت شرکت در ایتالیا نیز دارای نقاط مثبت و منفی است که دانستن آنها می‌تواند دید بازتری به متقاضیان بدهد و آنها را در انتخاب و تصمیم گیری کمک کند.

مزایای ثبت شرکت در ایتالیا

مزایای ثبت شرکت در ایتالیا

مزایای سرمایه گذاری در ایتالیا عبارتند از:

  • افرادی که اقدام به سرمایه گذاری در مناطقی از ایتالیا با نرخ بیکاری بالا می‌کنند، می‌توانند تا 10 سال از پرداخت مالیات معاف باشند.
  • سرمایه گذاران حق استفاده از کمک‌ها و وام‌هایی که دولت ایتالیا به آنها پرداخت می‌کند را دارند.
  • شرکت‌های ثبت شده در ایتالیا اگر قصد صادرات کالاهای ایتالیایی را به سایر کشورها داشته باشند، می‌توانند از وام‌های کم بهره استفاده کنند.
  • اگر شرکت ثبت شده در ایتالیا 2 تا 3 سال متوالی در این کشور فعال باشد و کارهای تجاری خود را انجام دهد، سرمایه گذار می‌تواند برای گرفتن اقامت دائم ایتالیا اقدام کند.

اما ثبت شرکت در این کشور و راه اندازی کسب و کار معایبی نیز دارد. از جمله:

  • پیچیدگی و طولانی بودن انجام کارهای اداری در ایتالیا
  • پرداخت مالیات زیاد (حدود 24%) نسبت به سایر کشورهای اروپایی
  • وجود چالش‌های زیاد بر سر راه سرمایه گذاران برای ثبت شرکت

آیا با ثبت شرکت می توان تابعیت ایتالیا را اخذ کرد؟

سرمایه گذارانی که در بخش‌های مختلف بازار ایتالیا از جمله املاک و مستغلات، گردشگری، ثبت شرکت و … سرمایه گذاری می‌کنند در ابتدا اقامت محدودی را توسط دولت ایتالیا دریافت می‌کنند. با ثبت شرکت در ایتالیا، در ابتدا اقامت چند ماهه به سرمایه گذاران تعلق می‌گیرد که این اقامت قابل تمدید است. پس از ثبت شرکت و راه اندازی آن، اگر شرکت فعالیت‌های تجاری خود را انجام دهد، متقاضیان می‌توانند پس از 5 سال برای گرفتن اقامت دائم در این کشور اقدام کنند. در این 5 سال تمامی حساب‌ها و گردش‌های مالی توسط مراجع مرتبط در ایتالیا بررسی و شفاف سازی می‌شود.

نحوه تاسیس دفتر نمایندگی در ایتالیا

تاسیس دفتر نمایندگی یا افتتاح شعبه یک شرکت خارجی در ایتالیا در مقایسه با ثبت یک شرکت مستقل کار راحت‌تری است. انجام این کار معمولا به بیش از یک ماه زمان نیاز ندارد. برای افتتاح شعبه نیاز است تا هیئت مدیره شرکت مادر مصوبه‌ای را صادر کند تا در آن مدیر شعبه در ایتالیا را انتصاب کند و اجازه افتتاح دفتر را بدهد. همچنین گواهی به روز بودن این شرکت و فعالیت‌های آن را بدهد. برای افتتاح شعبه نیازی به ثبت شرکت نیست و باز کردن دفتر آن فقط باید به اتاق بازرگانی منطقه مورد نظر در ایتالیا اعلام شود. در این صورت مدارک لازم تحویل داده می‌شود و فرم‌های خاصی پر می‌شود و نمایندگی شرکت خارجی در ایتالیا دایر می‌شود.

خدمات موسسه اصطهباناتی برای ثبت شرکت در ایتالیا

با وجود اینکه ثبت شرکت و سرمایه گذاری در ایتالیا دارای مزایای زیادی است، اما مراحل بوروکراسی و اداری چالش برانگیزی دارد که ممکن است سرمایه گذاران را با تردید مواجه کند. همانطور که در مقاله نیز اشاره کردیم، استفاده از تجربیات مشاورهای حقوقی متقاضیان را در روند ثبت شرکت بسیار کمک می‌کند. مشاوران موسسه اصطهباناتی با تجربه و سوابق درخشانی که در این حوزه دارند، سرمایه گذاران عزیز را راهنمایی کرده و در تمامی مراحل ثبت شرکت در کنار آنها خواهند بود و  مسیر را برای آنها هموارتر و سریع‌تر خواهند کرد.

سخن آخر

ثبت شرکت در ایتالیا و مهاجرت از طریق سرمایه گذاری به این کشور یکی از رایج‌ترین روش‌های اخذ اقامت ایتالیاست. ایتالیا عضو کشورهای اتحادیه اروپاست و اقتصاد این کشور از جمله اقتصادهای برتر در قاره اروپا است. حداقل هزینه برای ثبت شرکت ایتالیا 10000 یورو است. انواع ثبت شرکت به طور کلی به سه دسته شرکت با مسئولیت‌های محدود، شرکت با سهامی خاص و افتتاح نمایندگی شرکت‌های خارجی تقسیم می‌شود که هر یک مدارک مورد نیاز و روند اداری و سرمایه خاص خود را دارد.

3/5 - (2 امتیاز)

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *