شرایط ویزای تحصیلی فرانسه

این که آیا شما نیاز به یک ویزای دانشجویی برای فرانسه دارید یا نه، بستگی به ملیت شما دارد. اگر شما دارای یک ملیت اروپایی هستید (اروپا EEA، سوئیس، نروژ، ایسلند یا لیختن اشتاین) شما نیاز به ویزای دانشجویی فرانسه ندارید. در عوض، تمام مواردی که برای تحصیل قانونی در فرانسه نیاز دارید، یک گذرنامه معتبر یا سایر شناسه های مسافرتی معتبر است. اگر شما یک ملیت از هر جای دیگری در جهان هستید، لازم است برای پذیرش تحصیلی فرانسه ، شرایط ویزای تحصیلی فرانسه را فراهم کنید.

مشاوره رایگان
مشاوره رایگان

شرایط ویزای تحصیلی فرانسه

چندین نوع ویزای دانشجویی فرانسه وجود دارد و بسته به اینکه چه مدت در فرانسه برای تحصیل در نظر دارید، شرایط ویزای تحصیلی فرانسه متفاوت است. درباره شرایط تحصیل پزشکی در فرانسه بیشتر بخوانید .

ویزای شینگن ( کوتاه مدت )
اگر مطالعات شما کمتر از سه ماه طول بکشد، و مطمئن هستید که دیگر در کشور نخواهید بود، پس باید به دادگاه درخواست دهید که در غیر این صورت ویزای اقامت کوتاه مدت یا شنگن شناخته شده باشد. ویزای شینگن دانشجویی رایگان است و نمی تواند تمدید شود.

ویزا برای امتحانات ورودی
اگر بخواهید برای یک یا چند امتحان ورود به دانشگاه به فرانسه یا کنکور پزشکی در فرانسه سفر کنید، می توانید ویزای تحصیلی درخواست دهید، که به سادگی به معنای ویزا برای امتحانات ورودی است. اگر امتحان خود را پاس کنید و گذرنامه بگیرید، پس از آن شما مجاز به درخواست یک مجوز اقامت تجدید پذیر، یک ساله می باشید. برای کسب اطلاعات بیشتر، با اداره ی پذیرش موسسات فرانسه که مایل به تحصیل هستید، تماس بگیرید.

ویزای موقت بلند مدت
ویزای مدرک تحصیلی به مدت یک ماه، ویزای دانشجویی موقت است که به شما امکان می دهد تا در فرانسه برای مدت شش ماه تحصیل کنید.  با این ویزای دانشجویی فرانسه شما مجبور نیستید جداگانه برای مجوز اقامت درخواست کنید.

ویزای طولانی مدت
اگر به مدت طولانی تر از شش ماه در فرانسه تحصیل کرده اید، این ویزا به عنوان، ویزای اقامت طولانی مدت و یا اقامت طولانی مدت VLT-TS شناخته می شود. ویزای اقامت طولانی مدت چیزی است که شما برای تحصیل در فرانسه به آن نیاز دارید، در صورتی که بخواهید بیش تر از شش ماه در فرانسه بمانید. ویزا به عنوان مجوز اقامت عمل می کند و تا طول مدت تحصیل شما اعتبار دارد ( معمولا 3 سال برای مدرک لیسانس، دو سال برای برنامه ی کارشناسی ارشد و چهار سال برای یک دکترا ) طول می کشد.

مدارک مورد نیاز ویزای تحصیلی فرانسه

  • تکمیل فرم درخواست ویزای تحصیلی
  • پاسپورت معتبر
  • یک قطعه عکس
  • مدارک تحصیلی قبلی متقاضی
  • تکمیل فرم OFII
  • گواهی رسمی پذیرش از دانشگاه یا موسسه آموزشی در فرانسه
  • اثبات مسکن مناسب در طول دوره اقامت در فرانسه
  • صورت حساب بانکی یا بورسیه تحصیلی که نشان دهد که متقاضی قادر به حمایت خود در طول دوره تحصیلی در فرانسه می باشد. ( حداقل 615 یورو در ماه )
  • بلیط بازگشت یا رزرو آن برای کشور خود.
  • اثبات مهارت زبان فرانسه ( در صورتی که زبان آموزش ، فرانسوی باشد. )
  • بیمه درمانی ( با پوشش حداقل 30000 یورو )

دقت داشته باشید؛ مدارکی که به زبانی غیر از فرانسه یا انگلیسی است ، باید به زبان فرانسه ترجمه شوند.

مدت زمان صدور ویزای تحصیلی فرانسه

مدت زمان صدور ویزای تحصیلی فرانسه با توجه به نوع ویزا مشخص می شود :

  • ویزای تحصیلی کوتاه مدت : در اکثر موارد مدت زمان صدور این ویزا 78 ساعت است.
  • ویزای تحصیلی بلند مدت : برای اخذ ویزای بلند مدت ، متقاضیان باید حداقل یک ماه پیش از عزیمت به فرانسه برای تحصیل درخواست دهند.

هزینه های اخذ ویزای تحصیلی فرانسه

  • هزینه اخذ ویزای کوتاه مدت تحصیلی یا ویزای شنگن : 60 یورو
  • هزینه اخذ ویزای بلند مدت تحصیلی : 99 یورو

مهم است بدانید که هزینه ویزای تحصیلی فرانسه غیر قابل استرداد می باشد. (در صورت نپذیرفته شدن درخواست) و در صورتی که متقاضی همسر یک شهروند فرانسوی باشد از پرداخت هزینه ویزا معاف می شود.

هزینه های اخذ ویزای تحصیلی فرانسه

هزینه های اخذ ویزای تحصیلی فرانسه

شرایط دریافت ویزای همراه در فرانسه

اگر خانواده شما در فرانسه است، می توانید برای ویزای همراه در صورتی که شرایط خاصی از شرایط اجازه اقامت دارید درخواست کنید تا به اقوامتان یا همسرتان در فرانسه بپیوندید. اینها به تعدادی از عوامل، مانند ملیت، نوع مجوز فرانسوی مربوط به نسبیت شما بستگی دارد و اینکه چه مدت آن فرد در فرانسه زندگی کرده است، بستگی دارد.

شما می توانید یک ویزای توریستی معتبر به مدت 90 روز به صورت رایگان دریافت کنید، اگر به سفارتخانه / کنسولگری با یک گواهی ازدواج (در صورت لزوم)، مدرک ملیت همسر خود و برنامه سفر خود را ارائه کنید. برای اقامت بیش از 90 روز، شما باید درخواست ویزای خانواده را درخواست کنید. همسر و فرزند زیر 18 ساله می توانند به اعضای خانواده شان که در فرانسه زندگی می کنند و ملیت کشورهای اروپایی را ندارند طبق این شرایط بپیوندند:

  1. عضو خانواده ای که می خواهید به آن ملحق شوید، حداقل 18 ماه (12 ماه برای الجزایری) باید در فرانسه زندگی کرده باشند،و یک مجوز اقامت معتبر برای یک سال داشته باشند.
  2. خانواده شما باید دارایی های کافی داشته باشد (مقدار برابر با حداقل دستمزد ماهانه: 1،149 یورو برای 2 تا 3 نفر؛ 1،272 یورو برای 4 یا 5 و یورو 1،387 برای یک خانواده 6 یا بیشتر).
  3. باید برای اتاق شما کافی باشد: استانداردهای فرانسوی از 22 تا 28 مترمربع برای یک زن و شوهر (بسته به اینکه کدام شهر یا منطقه شما در آن زندگی می کنید) و 10 متر مربع برای یک فرد اضافی.

شرایط اخذ ویزای تحصیلی فرانسه

اگر قصد ادامه تحصیل در فرانسه را دارید ، باید با توجه به ملیت و شرایط خود ویزا یا مجوز تحصیلی را دریافت کنید. با توجه به رشته انتخابی و مدت زمان اقامت شما برای تکمیل دوره تحصیل در فرانسه ، درخواست های متفاوتی وجود دارد. این مورد شامل دانشجویانی می شود که قصد دارند در مقاطع  دانشگاهی ( کارشناسی ، کارشناسی ارشد و دکترا ) ، دوره های کوتاه مدت یا دوره های زبان فرانسوی ادامه تحصیل دهند.

شرایط ویزا و یا مجوز برای شهروندان غیر اروپایی :

تقریبا تمام شهروندان غیر اروپایی برای ادامه تحصیل در فرانسه به ویزای تحصیلی یا مجوز اقامت نیاز دارند.

انواع ویزاهای تحصیلی فرانسه

ویزای کوتاه مدت تحصیلی شنگن (Visa de court séjour pour etudes )

با این ویزا می توان  حداکثر به مدت سه ماه بدون ویزای اقامت مجزا در فرانسه ادامه تحصیل داد. این ویزا برای افرادی که در دوره های کوتاه مدت و یا دوره های زبان ثبت نام کرده اند ، مناسب است. برای دریافت این ویزا باید هزینه آن را پرداخت کنید . لازم به ذکر است که این ویزا غیر قابل تمدید می باشد.

ویزای بلند مدت تحصیلی (Visa de long séjour etudes)

اگر قصد تحصیل بیش از 6 ماه را دارید، باید برای ویزای بلند مدت  درخواست دهید. از سال 2013 مدت اعتبار این نوع ویزا ( که مجوز اقامت شما نیز به حساب می آید) تا پایان دوره تحصیلی می باشد:

  1. سه سال برای مقطع کارشناسی
  2. دو سال برای مقطع کارشناسی ارشد
  3. چهار سال برای مقطع دکترا.

ویزای بلند مدت همان مجوز اقامت است و به آن VLT-TS گفته می شود. پس از ورود به فرانسه ، باید با اداره مهاجرت و ادغام فرانسوی (OFII) تماس بگیرید، فرم رسمی را که توسط کنسولگری کشور خود صادر شده برای آنها ارسال کنید ، بهتر است گواهی پزشکی نیز داشته باشید و مبلغ 58 یورو برای تمبر مالیاتی پرداخت کنید . برخی از دانشگاه ها با OFII قرارداد دارند و می توانید این مراحل را در دانشگاه طی کنید که در این مورد می توانید از دانشگاه خود اطلاعات لازم را بدست آورید.

انواع ویزاهای تحصیلی فرانسه

انواع ویزاهای تحصیلی فرانسه

مدارک مورد نیاز ویزای تحصیلی فرانسه

  • نامه پذیرش یا نامه ثبت نام رسمی از دانشگاه با جزئیات کامل ، جزئیاتی از موسسه آموزشی فرانسوی و مشخص کردن تاریخ شروع و پایان دوره آموزشی.
  • اثبات وجوه کافی مالی ( در حال حاضر 615 یورو در ماه ) به عنوان مثال با اظهار نامه بانکی ، ضمانت نامه یا وجود  کمک هزینه ای از طرف منبع رسمی.
  • بلیط بازگشت/ رزرو بلیط که تاریخ بازگشت در آن مشخص باشد یا دست نوشته ای که قصد خروج شما از کشور پس از پایان تحصیل را نشان دهد .
  • اثبات وجود بیمه درمانی با حداقل پوشش 30000 یورو.
  • اثبات وجود مسکن ؛اگر قصد اقامت در خوابگاه های دانشجویی را دارید، به نامه تاییدیه همراه با جزییات از دانشگاه نیاز دارید. اگر قصد زندگی با خویشاوندان یا دوستان را دارید ، باید  گواهی محل اقامت (attestation d’accueil) را از شهرداری دریافت کنید.

مدت زمان صدور ویزای تحصیلی فرانسه

ویزای دانشجویی چقدر طول می کشد و دانشجو چه وقت باید درخواست دهد؟  پروسه دانشگاهی فرانسه حداقل ۳ هفته طول می کشد ( مگر اینکه متقاضی هزینه ی اضافی مربوط به خدمات تسریع سه روزه را  پرداخت نماید ) و پروسه ویزا حداقل دو هفته طول می کشد . به نقل از این نوشته پروسه ویزا برای دارندگان پاسپورت آمریکایی ۲ تا ۴ هفته طول می کشد  و گاهی اوقات برای شهروندان غیر آمریکایی بیشتر طول می کشد .

پروسه ی درخواست نامه نمی‌توانند  زودتر از ۹۰ روز پیش از موعد خروج شروع شود ،  اما دانشجویان می توانند درخواست نامه دانشگاهی فرانسوی خود را  به محض دریافت نامه پذیرش خود شروع کنند . به شدت توصیه می شود که دانشجویان زودترین زمان ممکن انجام پروسه را شروع کنند  تا با تاخیر غیرقابل پیش بینی مواجه نشوند. هزینه درخواست ویزای بلند مدت تحصیلی فرانسه 50 یورو می باشد.

شرایط دریافت ویزای همراه در فرانسه

در صورت واجد شرایط بودن ، همسر و فرزندان نیز می توانند در هنگام تحصیل با شما در فرانسه اقامت داشته باشند. شرایط لازم عبارتند از :

  • داشتن تمکن مالی
  • داشتن مسکن مناسب برای اقامت همه افراد خانواده.

تصمیم گیری برای اعطای ویزای همراه توسط سفارت خانه انجام می شود و در صورتی که بتوانید شرایط خود را به خوبی برای افراد کنسولگری توضیح دهید، بررسی های دقیق تری بر روی پرونده شما انجام می شود.

اگر برای تحصیل در رشته های کارشناسی دانشگاه های فرانسه پذیرفته شدید و  همسر شما غیر اروپایی باشد ، ویزای همراه یا مجوز کار به او تعلق نمی گیرد. این مورد برای دانشجویان دکترا یا محققان متفاوت است. در این حالت ممکن است به همسر و فرزندان با توجه به شرایط و قوانین موجود ،ویزای همراه تعلق بگیرد.

اگر فکر میکنید شرایط مهاجرت به فرانسه را دارید هم اکنون با مشاوران موسسه حقوقی برگزیده اصطهباناتی (توسعه گران مهر) تماس بگیرید و از پیش نیاز های مربوط به این روند اقدام، آگاهی پیدا کنید. تحصیل در فرانسه فرصتی بی نظیر برای شماست تا بتوانید به اقامت یک کشور اروپایی و رویایی برسید.

سوالات متداول در مورد تحصیل در فرانسه

1-برای تحصیل در دانشگاه های فرانسه تا چه سنی می توان اقدام کرد؟

برای شروع تحصیل بهتر است نهایتا 23 الی 24 سال داشته باشید و برای مقطع کارشناسی ارشد نهایتا 28 الی 30 سال و برای مقطع دکتری نهایتا 38 الی 40 سال داشته باشید.

2-هزینه تحصیل در دانشکاه های فرانسه چقدر است؟

هزینه تحصیل به زبان فرانسوی رایگان است و به زبان انگلیسی با توجه به رشته و مقطع تحصیلی متغیر است.

3-به چه زبان هایی در فرانسه امکان تحصیل وجود دارد؟

فرانسوی و انگلیسی.

4-برای تحصیل در فرانسه باید مدرک زبان ارائه دهیم؟

بله ، برای تحصیل به زبان فرانسوی به مدرک زبان فرانسه و برای تحصیل به زبان انگلیسی به مدرک زبان انگلیسی نیاز دارید.

5-آیا قبل از ورود به دانشگاه های فرانسه باید دوره کالج بگذرانیم؟

خیر.

6-ورود به دانشگاه های فرانسه آزمون دارد؟

خیر.

7-آیا دانشجو در فرانسه اجازه کار دارد؟

معمولا اجازه 20 ساعت کار در هفته را دارند.

8-هزینه زندگی در فرانسه برای دانشجویان چقدر است؟

ماهیانه حدود 800 یورو.

9-آیا معدل دیپلم و نوع دیپلم برای پذیرش در دانشگاه های فرانسه مهم هستند؟

بله ، هر دو مورد در نظر گرفنه می شوند.

10-آیا متقاضی تحصیل در فرانسه اجازه همراه دارد؟

بنا بر شریطی بله.

11-پروسه اعزام دانشجو به فرانسه چقدر طول می کشد؟

4 الی 6 ماه.

12-آیا پس از فارق التحصیلی امکان کار و اقامت در فرانسه وجود داد؟

بله.

5/5 - (1 امتیاز)

مطالب مرتبط

14 دیدگاه برای “ویزای تحصیلی فرانسه

  1. ستایش گفت:

    سلام من ۲۳ سالمه و میخام برای تحصیل تو دانشگاه دولتی تو فرانسه اقدام کنم هم به زبان فرانسه هم انگلیسی مسلطم اما مدرک ندارم یعنی فرانسوی به صورت محاوره ای مسلطم باید چیکار کنم و از کجا شروع کنم؟

    1. کارشناس مهاجرتی اصطهباناتی گفت:

      سلام روزتون بخیر
      با توجه به نداشتن مدرک زبان توصیه می کنیم از طریق شرکت در دوره های زبان کشور فرانسه اقدام نمایید.

  2. مهدی محمدیان گفت:

    وقتتون بخیر
    میخواستم بدونم برای مقطع کارشناسی ارشد نمرات دیپلم مهمه یا کارشناسی؟
    و اینکه میشه در مقطع کارشناسی ارشد تغییر رشته داد یا باید همون رشته کارشناسی رو ادامه داد؟

    1. کارشناس مهاجرتی اصطهباناتی گفت:

      سلام وقتتون بخیر
      نمرات کارشناسی بیشتر مورد بررسی قرار می گیرد. بهتر است در همان رشته ادامه تحصیل دهید.

  3. پروانه گفت:

    سلام وقت بخیر.
    ببخشید منظور از ” اثبات وجوه کافی مالی ( در حال حاضر 615 یورو در ماه ) ” این هست که برای ورود این مبلغ رو میخوان ؟ یا باید کلا برای 2 سال تحصیل تو حساب بانکی پول باشه؟

    1. کارشناس مهاجرتی اصطهباناتی گفت:

      با سلام
      میزان تمکن مالی سالانه خود را باید در حساب بانکی، زمان تمدید ویزا ارائه دهید.

  4. سحر گفت:

    باسلام وتشکرازسایت عالیتون
    من دیپلم تجربی بامعدل۱۹:۸۰ودیپلم زبان ازکانون زبان ایران هستن درحال حاضرنوزده ساله ودانشجوی ترم دوم دانشگاه هنرسراسری وممتازبامعدل۱۹:۳۵میباشم قصدادامه تحصیل درمقطع کارشناسی هنردریکی ازمعتبرترین ومناسب ترین دانشگاههای اروپایی رودارم ودرمدت کوتاهی قادربه دریافت مدرک زبان هرکشوری هستم ازنظرتمکن مالی درحدمتوسط میباشم خانواده تحصیلکرده دارن باهنردیجیتال،عکاسی ونقاشی آشنایی دارم لطفا یک گزینه مناسب ازتظرتحصیل شرایط مالی امنیت اقامت وکارمعرفی بفرمایید،،سپاسگزارم

    1. کارشناس مهاجرتی اصطهباناتی گفت:

      با سلام و عرض ادب
      با توجه به شرایط سنی و رزومه علمی خود، امکان اقدام وجود دارد. لطفا با ما در ارتباط باشید تا اطلاعات دقیق تری را در اختیار شما قرار دهیم.

  5. Kimia گفت:

    سلام، من از دانشگاه ESCP Europe براي مقطع ليسانس پذيرش دارم. با توجه به اينكه فقط سال اول توي فرانسه هست آيا تمكن مالي بايد براي يك سال باشه يا سه سال؟
    و اينكه دانشگاه انگليسي زبان هست ، آيا براي سفارت به زبان فرانسه نياز هست؟

    1. کارشناس مهاجرتی اصطهباناتی گفت:

      سلام روزتون بخیر
      اکثر دوره های کارشناسی فرانسه به زبان فرانسوی است. تمکن مالی که شما ارائه می دهید برای یک سال تحصیل در فرانسه است.

  6. س .رحیمی گفت:

    سلام منکه کارشناسی طراحی صنعتی موسسه غیر انتفاعی دارم و متولد 62هستم و ارشد دو ترم شبانه بودم که انصراف دادم اجازه دارم در کنکور پزشکی رایگان شرکت کنم آیا شرایط سنی داره

    1. مشاور تحصیلی و مهاجرت گفت:

      سلام
      تحصیل در فرانسه اکنون رایگان نیز و اندکی هزینه از شما دریافت خواهد شد.
      اما می توانید برای شرکت در کنکور پزشکی دانشگاه های فرانسه، درخواست دهید.

  7. حامد ماهیار گفت:

    سلام خسته نباشین من حامد ماهپار لیسانس عمران.میخواستم فوق لیسانس و دکتری در فرانسه بخونم به زبان فرانسه اشنایی دارم و فامیل درجه ۲ هم در فرانسه دارم که کمک هم مالی میشوند و هم کاری خواهشمندم که راهنمایی بفرمایید ممنون از لطف شما

    1. مشاور تحصیلی و مهاجرت گفت:

      سلام
      امکان تحصیل برای شما وجود دارد ، حتی اگر فامیل هم در فرانسه نداشتید می توانستیم برای شما اقدامات مربوط را انجام دهیم.
      پیشنهاد میکنم مدارک و سوابق تحصیلی خودتون رو برای ما ارسال کنید تا ارزیابی را انجام دهیم و به شما اطلاع رسانی کنیم.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *