دانشگاه واترلو کانادا

دانشگاه واترلو

-

University of Waterloo

موقعیت:کانادا - انتاریو
نوع:دولتی
تعداد دانشجویان:34670 نفر
تعداد دانشجویان بین المللی:9846 نفر
سایت دانشگاه
رنکینگ QS
112
رتبه در کشور
5
هزینه ویزا
150 دلار کانادا
نرخ پذیرش
53%
بورسیه تحصیلی
برای دانشجویان بین المللی
خوابگاه/هزینه
خوابگاه های داخل پردیس و آپارتمان های اشتراکی در خارج پردیس /سالانه در حدود 6.518 دلار کانادا
زمان فرآیند ویزا
6 هفته و 20 روز پس از ارائه تست های بیومتریک
مجوز کار
20 ساعت در هفته
شهریه
مقطع کارشناسی سالانه از 42.000 تا 47.000 دلار کانادا و مقطع کارشناسی ارشد سالانه از 22.000 تا 38.000 دلار کانادا
مقاطع تحصیلی
ارشد، کارشناسی، دکترا

درباره دانشگاه

Information

دانشگاه واترلو که به عنوان نوآورترین دانشگاه کانادا در 25 سال گذشته رتبه بندی شده است، دارای 35.000 دانشجو از 120 کشور جهان می باشد. دانشگاه واترلو بیش از 100 برنامه در مقطع کارشناسی در حوزه های علوم پزشکی، علوم انسانی و علوم اجتماعی، تجارت، مهندسی، محیط زیست، ریاضیات و علوم ارائه می دهد.این دانشگاه همواره توسط Research Infosource Inc به عنوان برترین دانشگاه تحقیقاتی جامع در میان دانشگاه های کانادا رتبه‌ بندی شده است. از لحاظ موفقیت های شغلی دانشگاه واترلو در رتبه ‌بندی اشتغال فارغ‌التحصیلان QS در سال 2022 رتبه دوم را در کانادا کسب کرده است و یکی از بهترین مکان ‌های استخدام برای Google است. این دانشگاه دارای رتبه 1 در کانادا برای یادگیری پیشرفته و شبکه های کارفرما-دانشجو و ارتباطات می باشد.یکی از جالب ترین نکات در مورد این دانشگاه این است که دانشگاه واترلو میزبان بزرگترین برنامه همکاری در جهان با 6.700 کارفرما در سراسر جهان می باشد که فارغ التحصیلان این دانشگاه را برای دوره های کاری 4 ماهه با حقوق استخدام می کنند. همین موضوع دانشگاه Waterloo را به عنوان یکی از پرطرفدارترین مقصدها برای تحصیل در کانادا تبدیل کرده است.

ددلاین اپلای و ارائه درخواست و باز شدن پورتالآخر سپتامبر 2023 (مهر 1402)
ددلاین اپلای و ارائه درخواست برای مقطع کارشناسیبر اساس تاریخ پذیرش متفاوت است
ددلاین اپلای و ارائه درخواست برای مقطع کارشناسی ارشد بیشتر رشته های تحصیلی به جز رشته های داروسازی و بیناسنجیاول فوریه 2024 (بهمن 1402)

دانشکده ها

Faculties

  • دانشکده هنرهای زیبا
  • دانشکده علوم بهداشتی کاربردی
  • دانشکده علوم مهندسی
  • دانشکده علوم پزشکی و بهداشتی
  • دانشکده محیط زیست
  • دانشکده علوم ریاضیات
  • دانشکده علوم

برخی رشته ها و دوره ها

programs
دوره هاشهریهمدتشرایط
دوره کارشناسی (B.Sc.) 36 دوره42.000 تا 47.000 دلار کانادا4 تا 5 سالآیلتس 6.5 و بالاتر تافل 90 و بالاتر PTE 63 و بالاتر
دوره کارشناسی ارشد(M.A) 18 دوره22.000 تا 38.000 دلار کانادا12ماه تا 2 سالآیلتس 7 به بالا تافل 100 و بالاتر PTE 68 و بالاتر
دوره کارشناسی ارشد در حوزه های علم، فناوری، مهندسی و ریاضیات (MS) 23 دوره16.000 تا 49.000 دلار کانادا12 ماه تا 2 سالآیلتس 7 تا 7.5 تافل 90-100 PTE 63-68
دوره کارشناسی ارشد علوم (MASC) 6 دوره16.000 تا 23.000 دلار کانادایک تا 2 سالآیلتس 6.5-7 PTE 60 و بالاتر TOEFL 90 و بالاتر
لیسانس فناوری و تکنولوژی (B.E/B.TECH) 17 دوره43.000 تا 68.000 دلار کانادا4 تا 5 سالآیلتس 6.5 و بالاتر تافل 90 و بالاتر PTE 63 و بالاتر
دوره (MIM) کارشناسی ارشد مدیریت 8 دوره16.000 تا 69.000 دلار کانادا12 ماه تا 2 سالآیلتس 7 -7.5 تافل 90-100 PTE 63-68
دوره (B.Arch) کارشناسی معماری 3 دوره42.000 تا 63.000 دلار کانادا4 تا 5 سالآیلتس 6.5 و بالاتر
دوره (BBA) کارشناسی مدیریت اجرایی 12 دوره42.000 تا 65.000 دلار کانادا4 تا 5 سالآیلتس 6.5 و بالاتر تافل 90 و بالاتر PTE 63 و بالاتر
دوره کارشناسی علوم (B.A) 27 دوره42.000 تا 47.000 دلار کانادا4 تا 5 سالآیلتس 6.5 و بالاتر PTE 63 و بالاتر TOEFL 90 و بالاتر
دوره کارشناسی داروسازی (B.Pharm) 2 دوره44.000 تا 63.000 دلار کانادا4 سالآیلتس 6.5 و بالاتر تافل 90 و بالاتر PTE 63 و بالاتر

حداقل نمرات آزمون های مختلف که برای این دانشگاه نیاز دارید

Grades
IELTS 7+
TOEFEL 90+
PTE 63
GPA 3+
GRE --
GMAT --

بورسیه تحصیلی

Scholarships

دانشجویان دانشگاه آلبرتا این فرصت را دارند تا از انواع بورسیه تحصیلی کانادا استفاده کنند. برخی از بورسیه‌های ارائه شده در این دانشگاه مبتنی بر پذیرش هستند یعنی در هنگام درخواست پذیرش از این دانشگاه، موارد مختلفی مانند عملکرد تحصیلی دانشجویان، وضعیت اقتصادی آنها و … بررسی می‌شوند و در صورتی که صلاحیت دریافت این بورسیه‌ها را داشته باشند با آنها تماس گرفته خواهد شد. انواع دیگری از بورسیه‌ها نیز وجود دارند که مبتنی بر درخواست هستند و به دانشجویانی اعطا می‌شوند که خود به صورت داوطلبانه برای گرفتن آنها ثبت نام می‌کنند. در ادامه به معرفی این بورسیه‌ها می‌پردازیم:

  • بورسیه International Admission (مبتنی بر پذیرش)
  • بورسیه Regional Excellence (مبتنی بر پذیرش)
  • بورسیه Gold Standard (مبتنی بر پذیرش)
  • بورسیه President’s International Distinction (مبتنی بر درخواست)
  • بورسیه International Leader (مبتنی بر درخواست)

خوابگاه و تغذیه

Accommodation and food

دانشگاه واترلو خوابگاه های دانشجویی را در داخل پردیس دانشگاه و همچنین خارج از پردیس به دانشجویان بین المللی ارائه می دهد. خوابگاه های دانشجویی UG شامل Village 1، Ron Eydt Village، New Residence Building، Mackenzie King Village به همراه تهیه غذا برای دانشجویان با هزینه مقرون به صرفه می‌باشد. هزینه خوابگاه داخل پردیس سالانه در حدود 6.518 دلار کانادا به همراه هزینه برنامه غذایی در هر ترم 2.135 دلار کانادا می باشد.

لوکیشن و تصاویر دانشگاه

Location

مشاهیر

Celebrities
کریس هادفیلد Chris Hadfield
کریس هادفیلد Chris Hadfield
فضانورد بازنشسته کانادایی
مایک لازاریدیس Mike Lazaridis
مایک لازاریدیس Mike Lazaridis
بنیانگذار شرکت Blackberry
کوین او لیری Kevin O’ Leary
کوین او لیری Kevin O’ Leary
تاجر، نویسنده، شخصیت تلویزیونی و سیاستمدار کانادایی روپی کاور Rupi Kaur شاعر محبوب کانادایی
دیوید جانستون David Johnston
دیوید جانستون David Johnston
بیست و هشتمین فرماندار کل کانادا

سوالات متداول

Location

دانشگاه واترلو که در مثلث فناوری معروف کانادا واقع شده است، به عنوان موسسه فناوری ماساچوست Massachusetts Institute of Technology (MIT) کانادا نیز شناخته می شود. از لحاظ نوآوری دانشگاه واترلو یکی از اولین دانشگاه هایی بود که دارای یک دانشکده کامل در مورد مطالعه محیط زیست بود و از طرف مجله Maclean در رده دانشگاه های نوآور در رتبه اول کانادا قرار گرفت. برخی از باهوش ترین ذهن های جهان در این دانشگاه توسط اساتید برتر کانادا از لحاظ تحقیق و تدریس آموزش می بینند.

5/5 - (1 امتیاز)

بیشتر بخوانید

Read more

دانشگاه واترلو University of Waterloo که از دانشگاه های دولتی کانادا است، یکی از برترین دانشگاه های ممتاز جهان می باشد. بر این اساس مشاوران موسسه مهاجرتی وکلای برگزیده اصطهباناتی در این مقاله به ارائه اطلاعات لازم در مورد شرایط پذیرش، بورسیه های تحصیلی و شهریه دانشگاه واترلو کانادا پرداخته اند.

تاریخچه دانشگاه واترلو

دانشگاه واترلو کانادا در سال 1956 در شهر واترلو ایالت انتاریو کانادا تأسیس شد. این دانشگاه دولتی به عنوان اولین دانشگاه جهان در رشته حرکت شناسی می باشد. دانشگاه واترلو کانادا که مورد تأیید وزارت علوم ایران می باشد، از برترین دانشگاه های مهندسی جهان محسوب می شود. در حال حاضر در حدود 30000 دانشجو در این دانشگاه مشغول تحصیل می باشند. متقاضیان برای اطلاع از شرایط دقیق تحصیل در این دانشگاه می توانند به سایت دانشگاه واترلو کانادا www.uwaterloo.ca مراجعه کنند. از برجسته ترین فارغ التحصیلان این دانشگاه می توان افراد زیر را نام برد:

  • دیوید جانسون، بیست و هشتمین فرماندار کل کانادا
  • دنا استریکلند، برنده جایزه نوبل فیزیک
  • رابرت ماندل، برنده جایزه نوبل اقتصاد

دانشگاه واترلو و متقاضیان ایرانی

بر اساس اعلام رسمی دانشگاه واترلو کانادا، متقاضیان ایرانی بیشترین تعداد دانشجویان مشغول تحصیل در مقطع کارشناسی ارشد و دکترا این دانشگاه را تشکیل می دهند. علاوه بر این بسیاری از اساتید این دانشگاه در کالج ها و مدرسه های مختلف این دانشگاه مشغول تدریس می باشند. بر اساس این آمار ایران در میان 5 کشور از نظر تعداد دانشجویان مشغول تحصیل در این دانشگاه می باشد.

دانشگاه واترلو و متقاضیان ایرانی

دانشگاه واترلو و متقاضیان ایرانی

شرایط پذیرش دانشگاه واترلو

متقاضیان برای اخذ پذیرش از دانشگاه واترلو باید دارای معدل بالا در مقطع قبل باشند. دارا بودن حداقل معدل 15 مدرک دیپلم متوسطه و همچنین مدرک مهارت زبان مورد تأیید این دانشگاه از شرایط پذیرش دانشگاه واترلو در مقطع کارشناسی می باشد. از جمله دیگر مدارک لازم برای اخذ پذیرش دانشگاه واترلو، گواهی تمکن مالی کافی، مدارک و سوابق تحصیلی، گواهی سلامت پزشکی، پاسپورت معتبر و گواهی عدم سوسابقه می باشد.از شرایط پذیرش دانشگاه واترلو برای مقطع دکتری دارا بودن رزومه علمی تحصیلی قوی، مدال ها و دستاوردها و مقاله های علمی و پژوهشی و شرایط تحصیلی عالی می باشد.

اهمیت مدرک زبان برای اخذ پذیرش

متقاضیان برای اخذ پذیرش از دانشگاه واترلو کانادا باید دارای مدرک زبان معتبر و مورد تأیید این دانشگاه باشند. مدرک زبان مورد تأیید دانشگاه واترلو مدرک آزمون زبان انگلیسی تافل با نمره 90 می باشد، به شرط اینکه نمره های نگارش و صحبت کردن بالاتر از 25 باشد. دیگر مدرک زبان مورد تایید این دانشگاه مدرک آزمون زبان انگلیسی آیلتس با نمره 7 می باشد، به شرطی که نمره نگارش و صحبت کردن بالاتر از 6.5 باشد.

دانشکده های دانشگاه واترلو

دانشگاه واترلو کانادا دارای 6 دانشکده و 10 مدرسه می باشد. هر یک از دانشکده های واترلو شامل دپارتمان هایی می باشند که رشته های متنوعی را به متقاضیان ارائه می دهند.

  • دانشکده علوم
  • دانشکده مهندسی
  • دانشکده ریاضیات
  • دانشکده هنر
  • دانشکده محیط زیست
  • دانشکده بهداشت کاربردی

پردیس های دانشگاه

دانشگاه واترلو کانادا دارای 4 پردیس مختلف از جمله پردیس اصلی، پردیس دانشکده معماری، پردیس دانشکده علوم بهداشت و پردیس دانشکده هنر می باشد. محل و مکان هر یک از این چهار پردیس عبارت است از:

  • پردیس اصلی دانشگاه واترلو محل انجام تحقیقات و پژوهش ها در حوزه های بهداشت، ریاضیات، فناوری نانو، محیط زیست، اطلاعات کوانتومی و مهندسی می باشد.
  • پردیس دانشکده معماری در کمبریج انتاریو قرار دارد.
  • پردیس دانشکده علوم بهداشت و داروسازی در کیچنر انتاریو قرار دارد و با دانشگاه مک مستر و کالج دی گروت در حوزه برنامه های سلامت خانواده همکاری می کند. دانشجویان با تحصیل در دانشکده داروسازی و پردیس این دانشگاه در بخش مراقبت از بیماران و کار حرفه ای تجربه های مهمی را کسب می کنند.
  • پردیس دانشکده هنر در استنفورد انتاریو در نزدیکی دانشگاه واترلو و بیشتر در حوزه های هنر و رسانه های دیجیتال می باشد.

 رشته های تحصیلی دانشگاه واترلو

متقاضیان برای اطلاع از لیست رشته های تحصیلی دانشگاه واترلو می توانند به سایت دانشگاه واترلو کانادا مراجعه کنند، اما به طور کلی رشته های مهندسی پزشکی، مهندسی شیمی، ریاضیات کاربردی، حسابداری، بیوشیمی، زیست شناسی، معماری، امور بین الملل، فرهنگ و مطالعات زبان و رشته های مهندسی در این دانشکده های مختلف این دانشگاه ارائه می شود.

رشته های مقطع کارشناسی

متقاضیان برای تحصیل در مقطع کارشناسی و لیسانس دانشگاه واترلو می توانند در رشته های متنوعی از حسابداری تا روان شناسی و مددکاری در این دانشگاه تحصیل کنند. از مهم ترین رشته های مقطع کارشناسی این دانشگاه موارد زیر را می توان نام برد:

  • حسابداری
  • مهندسی پزشکی
  • بیوتکنولوژی
  • مدیریت کسب و کار
  • مهندسی کامپیوتر
  • مهندسی برق
  • مهندسی عمران
  • اقتصاد
  • مهندسی محیط زیست
  • مطالعات منابع و محیط زیست
  • جغرافیا و مدیریت محیط زیست
  • مطالعات بهداشت
  • مدیریت فناوری اطلاعات
  • اقتصاد ریاضی
  • مهندسی مکانیک
  • مهندسی مگاترونیک
  • مهندسی فناوری نانو
  • بینایی سنجی
  • ریاضیات و مدیریت حسابداری
  • فیزیک و ستاره شناسی
  • جامعه شناسی
  • مهندسی طراحی سیستم

رشته های مقطع کارشناسی ارشد

متقاضیان می توانند در رشته های متنوع مقطع کارشناسی ارشد رشته های دانشگاه واترلو تحصیل کنند. از جمله رشته های مطرح این دانشگاه در مقطع کارشناسی ارشد موارد زیر را می توان نام برد:

  • معماری
  • مهندسی شیمی
  • مهندسی عمران
  • علوم کامپیوتر
  • مهندسی برق و کامپیوتر
  • مطالعات کلاسیک
  • مطالعات فرانسه
  • روان شناسی
  • خدمات عمومی
  • جامعه شناسی
  • علوم سیاسی
  • برنامه ریزی
  • داروسازی
  • مدیریت توسعه پایدار
  • مهندسی طراحی سیستم
  • ریاضیات محض

رشته های مقطع دکترا

متقاضیان برای تحصیل در رشته های مختلف مقطع دکترا دانشگاه واترلو باید دارای شرایط لازم باشند. از جمله شرایط مهم در اخذ پذیرش مقطع دکترا دارا بودن مدرک مهارت زبان و دارا بودن مدرک معتبر کارشناسی ارشد می باشد. از جمله رشته های مهم مقطع دکترا دانشگاه واترلو موارد زیر را می توان نام برد:

  • ریاضیات کاربردی
  • مهندسی شیمی
  • مهندسی عمران
  • مهندسی برق و کامپیوتر
  • علوم کامپیوتر
  • مطالعات محیط زیست
  • مطالعات بهداشت
  • مهندسی مکانیک
  • داروسازی
  • ترکیبات اجزا و بهینه سازی
  • مهندسی مکانیک
  • ریاضیات محض
  • مطالعات دینی
  • مهندسی طراحی سیستم
  • جامعه شناسی

مدارک زبان مورد تأیید دانشگاه واترلو

متقاضیان برای تحصیل در دانشگاه واترلو کانادا باید دارای مدرک زبان انگلیسی سال دوازدهم دبیرستان و یا معادل آن باشند. به جز مدرک زبان آیلتس و تافل مدارک زبان مورد تایید دانشگاه واترلو عبارت است از:

  • مدرک آزمون زبان MELAB با نمره 85 به شرط کسب نمره 80 در هر بخش؛
  • مدرک آزمون زبان CAEL با نمره 70 به شرط کسب نمره 60 در بخش نگارش و مکالمه؛
  • مدرک آزمون زبان PTE با نمره 63 به شرط کسب نمره 65 در بخش نگارش و مکالمه؛
  • مدرک آزمون زبان EFAS با 75% نمره کسب شده در سطح 400؛

نمره هایی که در بالا در مورد هر مدرک زبان ذکر شد، حداقل نمره می باشد و ممکن است افراد با نمره های بالاتر برای اخذ پذیرش انتخاب شوند. اگر متقاضی دوره کارشناسی خود را در موسسه آموزشی با زبان انگلیسی تمام کرده باشد اما نمره آزمون زبان را اخذ نکرده باشد، ممکن است در روند اخذ پذیرش با اشکال مواجه شود.دانشگاه بر اساس امتیازهای دیگر مانند ویژگی های فردی و یا علمی ممکن است روند اخذ پذیرش را انجام دهد و ممکن است دارا بودن نمره آزمون بسیار بالای تافل و یا آیلتس تاثیری در اخذ پذیرش نداشته باشد.

بورسیه دانشگاه واترلو

دانشگاه واترلو بورسیه های فراوانی را به دانشجویان واجد شرایط اعطا می کند. از جمله شرایط لازم برای اخذ بورسیه دانشگاه واترلو می توان به تحصیل در دوره های تمام وقت دانشگاه، دارا بودن رتبه و مقام علمی، دارا بودن شرایط تحصیلی مناسب و فقدان تمکن مالی کافی را نام برد. از جمله بورسیه های دانشگاه واترلو موارد زیر را می توان نام برد:

  • بورسیه دانشگاه واترلو در مقطع کارشناسی ارشد و دکترا: میزان این بورسیه در حدود 1880 دلار برای 2 سال در مقطع کارشناسی ارشد و در حدود 3760 دلار برای 3 سال در مقطع دکترا می باشد.
  • بورسیه اضطراری دانشگاه واترلو در مقطع کارشناسی: میزان این بورسیه در حدود 3000 دلار برای هر سال می باشد.
  • پاداش تجربه کاری دانشگاه واترلو: میزان 2500 دلار به 250 دانشجو بر اساس طول دوران کاری و تجربه کاری اعطا می شود.
  • بورسیه دانشگاه واترلو Merit Scholarship: میزان این بورسیه تا حدود 1000 دلار و مختص همه دانشجویان مقطع کارشناسی واجد شرایط می باشد.
  • بورسیه دانشگاه واترلو Presidents Scholarship of Distinction: میزان این بورسیه تا حدود 2000 دلار و مختص دانشجویان سال اول و تمام وقت می باشد.
  • بورسیه International Student Entrance Scholarships: میزان این بورسیه تا حدود 10000 دلار و مختص دانشجویان مقطع کارشناسی تمام وقت و واجد شرایط می باشد.
  • بورسیه Ontario Trillium Scholarship: این بورسیه مختص مقطع دکتری می باشد و از طرف دولت ایالت انتاریو به دانشجویان با تمکن مالی ناکافی اعطا می شود.
  • بورسیه Vanier Canada Graduate Scholarship: این بورسیه مختص دانشجویان مقطع دکترا دانشگاه واترلو می باشد و ارزش آن 50000 دلار کانادا برای مدت 3 سال است.
بورسیه دانشگاه واترلو

بورسیه دانشگاه واترلو

ثبت نام آزمون واترلو در ایران

دانشگاه Waterloo کانادا آزمون های بین المللی را به منظور شناسایی برترین استعدادها و علاقمند ساختن دانش آموزان ایرانی برگزار می کند. آزمون واترلو در ایران که توسط انجمن ریاضی دانان جوان و با عنوان گاوس GAUSS برگزار می شود، شامل 25 سوال است و در سه بخش ساده، سخت و بسیار سخت می باشد.

  • نتایج این آزمون کمتر از یک ماه از طرف دانشگاه تعیین می شود.
  • دانشگاه واترلو به شرکت کنندگان و برگزیدگان این آزمون گواهی حضور و دیپلم افتخار اهدا می کند.
  • متقاضیان برای ثبت نام آزمون واترلو می توانند به سایت student.ir مراجعه کنند.
  • ثبت نام آزمون واترلو توسط مرکز آموزش علوم و کامپیوتر دانشگاه دولتی واترلو در شهر واترلو ایالت آنتاریو انجام می شود.

اخذ اقامت و کار در کانادا

فارغ التحصیلان دانشگاه واترلو کانادا پس از تمام شدن دوره تحصیلی خود می توانند در مدت جست و جوی کار در این کشور کار مرتبط با رشته تحصیلی خود را پیدا کنند. پس از چند سال کار و اشتغال متقاضیان می توانند مجوز اقامت دائم کانادا را دریافت کنند. مجوز تابعیت و شهروندی کانادا پس از حدود 8 سال کار و اشتغال و واجد شرایط بودن متقاضیان امکان پذیر است.  

خدمات موسسه مهاجرتی اصطهباناتی

متقاضیان ایرانی که بسیار علاقمند و مشتاق به تحصیل در دانشگاه Waterloo کانادا می باشند، برای اطلاع از شرایط پذیرش، بورسیه های تحصیلی، اخذ ویزای تحصیلی و مدارک لازم باید با مشاوران متبحر موسسه های مهاجرتی مشاوره کنند. یکی از برترین این موسسه های مهاجرتی موسسه مهاجرتی وکلای برگزیده اصطهباناتی می باشد. گروه مشاوران و کارشناسان برجسته این موسسه خدمات مشاوره ای مهاجرتی بی نظیری را به متقاضیان ارائه می دهند. سخن آخردر این مقاله اطلاعات لازم در مورد شرایط اخذ پذیرش و تحصیل در دانشگاه واترلو به تفضیل بیان شد. برای اخذ اطلاعات و جزئیات بیشتر در مورد این دانشگاه می توانید به سایت دانشگاه واترلو کانادا مراجعه کنید. علاوه بر این برای مشاوره های مهاجرتی می توانید با مشاوران موسسه مهاجرتی وکلای برگزیده اصطهباناتی در شعبه های شیراز، تهران، مشهد، اصفهان، تبریز و رشت تماس حاصل کنید.

دانشگاه های مشابه

Similar universities

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *