دانشگاه کوچ

دانشگاه کوچ

-

Koç University

رنکینگ QS 431
رتبه در کشور 1
هزینه ویزا--
نرخ پذیرش15%
دانشگاه بیلکنت

دانشگاه بیلکنت

-

Bilkent University

رنکینگ QS 502
رتبه در کشور 5
هزینه ویزا--
نرخ پذیرش24%
دانشگاه بغازیچی ترکیه

دانشگاه بغازیچی ترکیه

-

Boğaziçi University

رنکینگ QS 514
رتبه در کشور 5
هزینه ویزا--
نرخ پذیرش20%
دانشگاه فنی استانبول

دانشگاه فنی استانبول

-

Istanbul Technical University

رنکینگ QS 404
رتبه در کشور 4
هزینه ویزا--
نرخ پذیرش32%
دانشگاه سابانجی ترکیه

دانشگاه سابانجی

-

Sabanci University

رنکینگ QS 526
رتبه در کشور 1
هزینه ویزا--
نرخ پذیرش24%
دانشگاه استانبول

دانشگاه استانبول

-

Istanbul University

رنکینگ QS 713
رتبه در کشور 12
هزینه ویزا--
نرخ پذیرش57%
دانشگاه فنی خاورمیانه

دانشگاه فنی خاورمیانه

-

Middle East Technical University

رنکینگ QS 336
رتبه در کشور 1
هزینه ویزا--
نرخ پذیرش13%
دانشگاه بیلگی (IBU) استانبول

دانشگاه بیلگی (IBU) استانبول

-

Istanbul Bilgi Üniversitesi

رنکینگ QS 1201-1400
رتبه در کشور 29
هزینه ویزا--
نرخ پذیرش30%
دانشگاه آیدین استانبول

دانشگاه آیدین استانبول

-

Istanbul Aydin University

رنکینگ QS 1201-1400
رتبه در کشور 35
هزینه ویزا--
نرخ پذیرش62%
انستیتو تکنولوژی ازمیر

انستیتو تکنولوژی ازمیر

-

Izmir Institute of Technology (IZTECH)

رنکینگ QS 1201-1400
رتبه در کشور 32
هزینه ویزا--
نرخ پذیرش10%
دانشگاه مارمارا استانبول ترکیه

دانشگاه مارمارا استانبول ترکیه

-

Marmara University

رنکینگ QS 1201-1400
رتبه در کشور 26
هزینه ویزا--
نرخ پذیرش25%
دانشگاه ساکاریا ترکیه

دانشگاه ساکاریا

-

Sakarya University

رنکینگ QS 1401 به بالا
رتبه در کشور 45
هزینه ویزا--
نرخ پذیرش22%

دانشگاه های ترکیه

کشور ترکیه با دارا بودن سالانه حدود 40 میلیون گردشگر خارجی از برترین مقاصد گردشگری و ششمشین کشور محبوب برای گذراندن تعطیلات و یکی از برترین مقاصد مهاجرت تحصیلی است. محبوبیت دانشگاه های کشور ترکیه در میان متقاضیان بین المللی زبانزد است و هر ساله هزاران متقاضی بین المللی برای تحصیل در رشته ها و مقاطع تحصیلی مختلف از دانشگاه های ترکیه پذیرش تحصیلی دریافت می کنند.

گرچه دو مورد از عجایب هفتگانه جهان در کشور ترکیه خودنمایی می کند، اما دانشگاه ها و موسسه های آموزشی این کشور نیز دست کمی از عجایب جهان ندارند، زیرا در نوع خود بی نظیرند. دانشگاه های کشور ترکیه با دارا بودن رتبه های برتر و با شهرت گسترده برخی از بهترین متخصصان و محققان را به جهان علم و دانش معرفی کرده اند.

بر این اساس ما کارشناسان موسسه مهاجرتی اصطهباناتی در این مقاله کامل قصد داریم تا همه اطلاعات لازم در مورد لیست جامع دانشگاه های ترکیه را به شما ارائه دهیم. اگر قصد تحصیل در بهترین دانشگاه های کشور ترکیه را دارید و در مورد آن ها کمتر می دانید، مطالعه این مقاله کمک فراوانی به شما می کند.

 

در صورتی که مایلید در رابطه با دانشگاه های ترکیه بیشتر بدانید ، پیشنهاد می کنیم حتما این پادکست را بشنوید!

 

معرفی جامع بهترین دانشگاه های ترکیه

کشور ترکیه دارای دانشگاه ها، کالج ها و موسسه های آموزشی فراوانی است که برخی از آن ها با رشته های تخصصی خود دارای رتبه های جهانی می باشند. کالج های حقوق، کالج های مهندسی و کالج های پزشکی در دانشگاه های بزرگ ترکیه هر ساله پذیرای متقاضیان بین المللی بسیاری از سراسر جهان می باشند. در همه این دانشگاه ها متقاضیان می توانند در مقاطع تحصیلی کارشناسی، کارشناسی ارشد و دکترا در رشته های تحصیلی مختلف تحصیل کنند.

دانشگاه کوچ، دانشگاه سابانچی و دانشگاه بیلکنت تنها برخی از دانشگاه های برتر ترکیه با رنکینگ های جهانی می باشند. بسیاری از دانشگاه های دولتی ترکیه رشته های پزشکی و مهندسی را به زبان های انگلیسی و ترکی به متقاضیان بین المللی ارائه می دهند. در ادامه در مورد دانشگاه های بدون کنکور ترکیه، بهترین دانشگاه های خصوصی ترکیه و دانشگاه های رایگان ترکیه بیشتر می خوانید.

فهرست بهترین دانشگاه های ترکیه بر اساس رتبه بندی QS2023

دانشگاه های کشور ترکیه در فهرست بهترین دانشگاه های اروپا و جهان قرار دارند. در واقع هر سال چندین دانشگاه ترکیه در فهرست برترین رنکینگ های جهانی دیده می شوند. یکی از معتبرترین سیستم های رتبه بندی جهانی سیستم QS است که سالانه بهترین دانشگاه های جهان را بر اساس شاخص های معین رتبه بندی می کند.

در رتبه بندی های جهانی QS دانشگاه های دولتی ترکیه وجود دارند و نکته جالب این که 4 دانشگاه اول در این رتبه بندی در بین 600 دانشگاه برتر جهان قرار دارند. رتبه بندی QS در سال 2023 و وجود دانشگاه های کشور ترکیه در این لیست نشان دهنده کیفیت عالی آموزش عالی در ترکیه می باشد. در ادامه به فهرست بهترین دانشگاه های کشور ترکیه بر اساس رتبه بندی QS در سال 2023 می پردازیم:

بهترین دانشگاه ترکیه رتبه در میان دانشگاه های کشور ترکیهرتبه در میان دانشگاه های جهانشهر
دانشگاه کوچ Koc University1477استانبول
دانشگاه فنی خاور میانه Middle East Technical University2501-510آنکارا
دانشگاه سابانچی Sabanci University3531-540استانبول
دانشگاه بیلکنت Bilkent University4561-570آنکارا
دانشگاه فنی استانبول Istanbul Technical University5601-650مسلک استانبول
دانشگاه بوغازایچی Bogazici University6701-750استانبول
دانشگاه حاجت تپه Hacettepe University7801-1000استانبول
دانشگاه استانبول Istanbul University8801-1000آنکارا
دانشگاه آنکارا

Ankara University

91001-1200آنکارا
دانشگاه غازی Gazi University101001-1200آنکارا

بهترین دانشگاه ترکیه در رتبه بندی QS 2023

دانشگاه کوچ Koc University در رتبه بندی QS دانشگاه های جهان در سال 2023 در رتبه 477 قرار گرفت. این دانشگاه در 5 سال اخیر به عنوان بهترین دانشگاه ترکیه و از دانشگاه های پیشرو این کشور محسوب می شود. در رتبه بندی QS سال 2023 در حدود 1500 دانشگاه و موسسه آموزشی از سراسر جهان شرکت داشتند که دانشگاه کوچ تنها دانشگاه ترکیه در بین 500 دانشگاه برتر جهان قرار گرفت. شاخص های تعیین رتبه و رنکینگ جهانی بر اساس سیستم رتبه بندی QS در سال 2023 عبارتند از:

  • شهرت علمی دانشگاه
  • نسبت هیئت علمی به دانشجو
  • نسبت استنادهای علمی به هر کالج
  • نسبت دانشجویان بین المللی به هئیت علمی بین المللی

 

برترین دانشگاه های ترکیه

بهترین دانشگاه های کشور ترکیه در سال 2023

کشور ترکیه دارای برخی از بهترین دانشگاه ها و کالج های آموزشی در جهان است. در حدود 200 دانشگاه در ترکیه وجود دارد که 17 دانشگاه در فهرست 1000 دانشگاه برتر جهان قرار دارد. دانشگاه های کشور ترکیه با دارا بودن سیستم آموزشی اروپایی-آمریکایی و بهره مندی از پیشرفته ترین امکانات و تجهیزات آموزشی در فهرست بهترین دانشگاه های جهان و اروپا قرار دارند. در ادامه به معرفی 10 دانشگاه برتر ترکیه و توضیحات کوتاهی در مورد هر کدام از این دانشگاه ها می پردازیم.

1.     دانشگاه کوچ Koc University

دانشگاه کوچ در سال 1993 به عنوان یک دانشگاه خصوصی در شهر استانبول تاسیس شد و به سرعت به یکی از دانشگاه های پیشرو در منطقه تبدیل شد. هدف اصلی از تاسیس دانشگاه کوچ ایجاد فضایی راحت و آزاد برای تحصیل متقاضیان بومی و بین المللی بود. متقاضیان می توانند در رشته های پزشکی، مدیریت بازرگانی و اقتصاد، علوم انسانی، هنر، علوم مهندسی و فنی، علوم فیزیک، علوم اجتماعی و مجموعه گروه علوم پزشکی این دانشگاه تحصیل کنند.

2.     دانشگاه سابانچی Sabanci University

دانشگاه سابانچی از بهترین دانشگاه های کشور ترکیه دارای بیش از 240 دانشجوی مشغول تحصیل در رشته های تجارت و اقتصاد، علوم انسانی، هنر، علوم فیزیک و علوم کامپیوتر می باشد. علاوه بر این رشته های علوم مهندسی و فنی و علوم اجتماعی از دیگر رشته های تحصیلی این دانشگاه است. رویکرد برنامه های مقطع کارشناسی و کارشناسی ارشد دانشگاه سابانچی با دیگر دانشگاه های کشور ترکیه متفاوت است. این دانشگاه با دارا بودن 4.201 متقاضی در حال تحصیل در مقطع کارشناسی از بهترین دانشگاه های کشور ترکیه برای بورسیه های تحصیلی است.

3.     دانشگاه بیلکنت Bilkent University

دانشگاه بیلکنت به عنوان دانشگاه خصوصی و در شهر آنکارا قرار دارد. زبان تحصیل در این دانشگاه انگلیسی و دارای رشته های علوم انسانی، هنر، تجارت و اقتصاد، مهندسی و فنی، فناوری اطلاعات، علوم کامپیوتر و علوم اجتماعی است. دانشگاه بیلکنت به عنوان قطب فعالیت های دانشگاهی، اجتماعی و فرهنگی شهر آنکارا در رتبه سوم بهترین دانشگاه ترکیه قرار دارد. دانشگاه بیلکنت با پردیس دانشگاهی جذاب و با نشاط کلیدهای موفقیت در آینده را به متقاضیان مشغول تحصیل ارائه می دهد.

4.     دانشگاه آتیلیم Atelem University

دانشگاه آتلیم یکی از قدیمی ترین موسسه های آموزشی خصوصی در ترکیه است که در سال 1996 در شهر آنکارا تاسیس شده است. این دانشگاه در رتبه بندی علوم فیزیک Times Higher Education (THE) رتبه 2 را در میان دانشگاه های کشور ترکیه کسب کرده است. دانشگاه آتیلیم با دارا بودن کیفیت آموزشی منطبق بر استانداردهای اروپایی از بهترین دانشگاه های کشور ترکیه محسوب می شود. رشته های تحصیلی این دانشگاه شامل اقتصاد و تجارت، مدیریت، علوم انسانی، هنر، رشته های مهندسی و فنی، علوم کامپیوتر و فناوری، علوم اجتماعی و علوم فیزیک است.

5.     دانشگاه بوغازایچی Bogazici University

دانشگاه بوغازیچی اولین دانشگاه آمریکایی است که در خارج از کشور ایالات متحده آمریکا تاسیس شده است. در سال 1971 این دانشگاه به کشور ترکیه منتقل شد. دانشگاه بوغازیچی شامل 6 کالج و 6 موسسه تحصیلات تکمیلی است. رشته های تحصیلی این دانشگاه شامل رشته های علوم انسانی، علوم زیستی، علوم فیزیک، علوم اجتماعی و هنر می باشد. دانشگاه بوغازیچی دارای 437 عضو هیئت علمی تمام وقت، 82 مدرس، 88 مدرس خارجی و 266 دستیار پژوهشی است.

6.     دانشگاه فنی استانبول Istanbul Technical University

دانشگاه فنی استانبول که در سال 1773 و زمان سلطنت مصطفی سوم با نام مدرسه امپراتوری مهندسی نیروی دریایی تاسیس شد، از دانشگاه های برجسته و پیشرو در علوم مهندسی و معماری است. تمرکز اصلی این دانشگاه بر توسعه و تحقیق علمی است. دانشگاه فنی استانبول از برنامه های تحقیقاتی فدراسیون بین المللی برای افزایش ظرفیت تولید علمی و فناوری در سطح بین المللی حمایت می کند.

از رشته های تحصیلی دانشگاه فنی استانبول می توان به رشته های علوم انسانی، هنر، تجارت و اقتصاد، مهندسی و فنی، علوم کامپیوتر، فناوری و علوم فیزیک اشاره کرد. این دانشگاه یک محیط مناسب برای ایجاد شغل و حرفه موفق برای فارغ التحصیلان است.

7.     دانشگاه حاجت تپه Hacettepe University

دانشگاه حاجت تپه را می توان از بهترین دانشگاه های کشور ترکیه برای تحصیل علوم پزشکی محسوب کرد. این دانشگاه دولتی که در شهر آنکارا قرار دارد، دارای کالج پزشکی معتبر و از بهترین دانشگاه دندانپزشکی ترکیه است. دانشگاه حاجت تپه بیش از 150 برنامه مقطع کارشناسی و 200 برنامه مقطع کارشناسی ارشد را به متقاضیان ارائه می دهد. رشته های تحصیلی این دانشگاه شامل رشته های علوم پزشکی، علوم انسانی، هنر، زیست شناسی، تجارت و اقتصاد، مهندسی و فنی، فناوری و علوم کامپیوتر و علوم اجتماعی می باشد.

8.     دانشگاه استانبول Istanbul University

دانشگاه استانبول یکی از بهترین دانشگاه ترکیه و با تاریخچه ای منسوب به دوره عثمانی است که در سال 1453 میلادی تاسیس شده است. در حال حاضر این دانشگاه دارای 22 کالج و بیش از 50.000 متقاضی مشغول تحصیل می باشد. دانشگاه استانبول از بهترین دانشگاه دندانپزشکی ترکیه و پزشکی برای متقاضیان بین المللی است. از دیگر رشته های تحصیلی این دانشگاه رشته های علوم اجتماعی، علوم پزشکی، علوم انسانی، تجارت و اقتصاد، مهندسی و فنی، علوم کامپیوتر و فناوری را می توان نام برد.

9.     دانشگاه فنی خاور میانه Middle East Technical University

دانشگاه فنی خاور میانه که در سال 1956 تاسیس شده است از بهترین دانشگاه های کشور ترکیه برای بورسیه می باشد. این دانشگاه دارای رشته های تخصصی علوم طبیعی و علوم اجتماعی است. دانشگاه فنی خاور میانه با بیش از 120.000 فارغ التحصیل و 107 رشته در مقطع تحصیلات تکمیلی و 69 رشته در مقطع دکترا از دانشگاه های برجسته و پیشرو ترکیه محسوب می شود. از رشته های تحصیلی این دانشگاه می توان به رشته های علوم انسانی، علوم اجتماعی، علوم کامپیوتر، زیست شناسی، تجارت و اقتصاد و هنر اشاره کرد. تاکنون بیش از 863 کنسرت، نمایشگاه و رویدادهای فرهنگی و ورزشی و هنری در این دانشگاه برگزار شده است.

10.  دانشگاه فناوری و اقتصاد TOBB TOBB University of Economics & Technology

دانشگاه TOBB که یک دانشگاه خصوصی و جوان در ترکیه است در سال 2003 تاسیس شده است. عمده شهرت این دانشگاه به واسطه رشته هوش مصنوعی و متقاضیانی است که در این رشته تحصیل می کنند. آموزش متقاضیان در حوزه های فنی و تجاری از اهداف تاسیس دانشگاه فناوری و اقتصاد است. این دانشگاه دارای چندین برنامه تحصیلی در رشته های علوم انسانی، هنر، علوم کامپیوتر، تجارت و اقتصاد، مهندسی و فناوری می باشد.

دانشگاه های برتر ترکیه

وکیل اخذ پذیرش از دانشگاه های برتر ترکیه اصطهباناتی

وکیل و مشاوران برجسته موسسه مهاجرتی اصطهباناتی با آگاهی از آخرین قوانین اخذ پذیرش تحصیلی از دانشگاه های کشور ترکیه شرایط لازم را برای تحصیل متقاضیان ایرانی در این دانشگاه ها فراهم می کنند. ما به عنوان وکلای اخذ پذیرش تحصیلی از دانشگاه های کشور ترکیه در این موسسه بر تر مهاجرتی کمک می کنیم تا متقاضیان عزیز در کوتاه ترین زمان و با کمترین هزینه و البته کمترین دردسر پذیرش تحصیلی ترکیه را دریافت کنند.

از وظایف کاری وکیل اخذ پذیرش از دانشگاه های کشور ترکیه در موسسه ما ارائه خدمات مهاجرتی از جمله مشاوره رایگان مهاجرت تحصیلی به ترکیه، ارسال مدارک لازم برای اخذ پذیرش تحصیلی ترکیه، تهیه انگیزه نامه تحصیلی و رزومه کاری برای متقاضیان و همراهی تا آخرین مرحله اخذ ویزای تحصیلی ترکیه می باشد.

ارائه مشاوره های رایگان برای اخذ پذیرش تحصیلی ترکیه از طرف وکیل و مشاور مهاجرتی ماهر و باتجربه تنها گوشه ای از خدمات مهاجرتی در موسسه ما است. در این موسسه خدمات مهاجرتی ارائه می شود که در کمتر موسسه مهاجرتی دیده شده می شود. همین حالا برای مشاوره رایگان اخذ پذیرش تحصیلی از دانشگاه های ترکیه با ما تماس بگیرید.

بهترین دانشگاه های ترکیه در رشته پزشکی در سال 2023-2024

تحصیل در دانشگاه های کشور ترکیه در رشته های علوم پزشکی امکان دسترسی به آزمایشگاه های بسیار مجهز، آخرین فناوری های پیشرفته در علم پزشکی، فضایی مناسب برای تحقیق و آموزش و اساتید کلاس جهانی را برای متقاضیان فراهم می کند. علاوه بر این پایین بودن هزینه دانشگاه ترکیه در رشته های علوم پزشکی در مقایسه با دیگر کشورهای اروپایی از دلایل گرایش روزافزون متقاضیان بین المللی به تحصیل علوم پزشکی در دانشگاه های کشور ترکیه است.

بسیاری از دانشگاه های کشور ترکیه در رشته های علوم پزشکی دارای رنکینگ های جهانی هستند و فارغ التحصیلان در فرصت جستجوی کار در ترکیه می توانند کار مناسب را پیدا کرده و در این کشور مشغول کار و طبابت شوند. افزون بر این فارغ التحصیلان با اخذ مدرک معتبر پزشکی می توانند در کشورهای برتر جهان به ادامه تحصیل در رشته های تخصصی پزشکی و یا کار و طبابت بپردازند.

متقاضیان برای اطلاع از شرایط تحصیل در بهترین دانشگاه دندانپزشکی ترکیه، بهترین دانشگاه پزشکی و داروسازی بهتر است قبل از اپلای دانشگاه ترکیه وب سایت این دانشگاه ها را مطالعه کنند. در ادامه لیست بهترین دانشگاه های کشور ترکیه در رشته پزشکی بر اساس شهرت بین المللی و تحقیق و پژوهش های علمی بر طبق سیستم U.S.News در سال 2023-2024 ارائه می شود:

 

بهترین دانشگاه پزشکی ترکیهرتبه در میان دانشگاه های پزشکی ترکیهرتبه در میان دانشگاه های پزشکی جهانشهر تعداد کل متقاضیان مشغول تحصیل
دانشگاه حاجت تپه Hacettepe University1170آنکارا38.444
دانشگاه استانبول

Istanbul University

2275استانبول59.250
دانشگاه آنکارا

Ankara University

3311آنکارا71.311
دانشگاه کراپاسا-استانبول

Istanbul University Cerrahpasa

4375استانبولN/A
دانشگاه اژه

Ege University

5456ازمیر33.062
دانشگاه مارمارا

Marmara University

6490استانبول62.045
دانشگاه کوچ Koc University7499استانبول5.882
دانشگاه دوکوز ایلول Dokuz Eylul University8503ازمیرN/A
دانشگاه غازی

Gazi University

9564آنکارا41.372
دانشگاه Cukurova University10787آدناN/A

 

بهترین دانشگاه علوم پزشکی ترکیه

هزینه تحصیل در دانشگاه های برتر ترکیه

هزینه دانشگاه ترکیه در مقایسه با دانشگاه های کشورهای اروپایی و همچنین وجود فرصت جستجوی کار در ترکیه پس از فارغ التحصیلی و شرایط اقامت کاری در ترکیه، این کشور را به یکی از بهترین کشورهای جهان برای تحصیل متقاضیان ایرانی تبدیل کرده است.

تحصیل در دانشگاه های رایگان ترکیه و یا بهترین دانشگاه های ترکیه برای بورسیه یکی از روش های تحصیل برای متقاضیان با درآمد و تمکن مالی ناکافی است. گرچه در این مقاله نمی توانیم به همه جنبه های پرسش چگونه در دانشگاه های ترکیه بورسیه شویم؟ پاسخ دهیم، اما با دریافت بورسیه هزینه های تحصیل در دانشگاه های کشور ترکیه تا حدود زیادی کاهش می یابند.

هزینه تحصیل در دانشگاه های دولتی ترکیه

هزینه تحصیل در دانشگاه های دولتی ترکیه در مقایسه با دانشگاه های دولتی مشابه در کشورهای اروپایی بسیار مناسب و مقرون به صرفه است. شهریه دانشگاه های پزشکی ترکیه البته دانشگاه های دولتی به زبان ترکی برای متقاضیان بین المللی بسیار مناسب می باشد و همین پایین بودن هزینه دانشگاه ترکیه مهم ترین دلیل برای تحصیل متقاضیان بین المللی در ترکیه محسوب می شود.

هزینه تحصیل در دانشگاه های دولتی ترکیه به طور متوسط سالانه در حدود 100 تا 4.000 یورو می باشد. شهریه دانشگاه های پزشکی ترکیه و کالج های مهندسی این کشور از این میزان بالاتر است.

هزینه تحصیل در دانشگاه های خصوصی ترکیه

هزینه های تحصیل در بهترین دانشگاه های خصوصی ترکیه بسیار بالاتر از دانشگاه های دولتی این کشور است. گرچه دوره ها و رشته های تحصیلی با شهریه معقول تر و مناسب تر نیز در دانشگاه های خصوصی ترکیه وجود دارند، اما به طور کلی هزینه تحصیل در بهترین دانشگاه های خصوصی ترکیه سالانه تا حدود 20.000 یورو نیز می رسد.

دانشگاه های خصوصی و دولتی ترکیه دارای قوانینی در مورد میزان شهریه متقاضیان از کشورهای اتحادیه اروپا EU و یا منطقه اقتصادی اروپا EEA هستند. بررسی وب سایت دانشگاه های خصوصی و دولتی ترکیه اطلاعات مهمی در مورد میزان شهریه تحصیلی، شرایط اقامت کاری در ترکیه برای فارغ التحصیلان، فرصت جستجوی کار در ترکیه پس از فارغ التحصیلی و شرایط اپلای دانشگاه ترکیه را ارائه می دهند.

هزینه ها و شهریه تحصیلی برترین دانشگاه های ترکیه 2023-2024

بسیاری از دانشگاه های کشور ترکیه چه در زمره بهترین دانشگاه های خصوصی ترکیه یا دانشگاه های دولتی این کشور شرایط تحصیل با کم ترین هزینه و شهریه را برای متقاضیان بین المللی فراهم کرده اند. برخی از این دانشگاه ها با اعطای بورسیه های تحصیلی شرایط تحصیل رایگان را برای متقاضیان با تمکن مالی ناکافی مهیا می کنند.

علاوه بر این شهریه دانشگاه های خصوصی ترکیه در مقایسه با دانشگاه های خصوصی دیگر کشورهای اروپایی بسیار مقرون به صرفه و مناسب است. در ادامه به ارائه هزینه و شهریه دانشگاه های پزشکی ترکیه، شهریه بهترین دانشگاه دندانپزشکی ترکیه و همچنین رشته پزشکی و شهریه دیگر دانشگاه های برتر ترکیه می پردازیم.

شهریه دانشگاه مرسین ترکیه  Mersin University

  • شهریه دانشگاه مرسین ترکیه Mersin University از دانشگاه های دولتی ترکیه برای رشته های علوم پزشکی به زبان ترکی سالانه در حدود 3570 دلار معادل 50.000 لیر ترکیه است.
  • شهریه دانشگاه مرسین ترکیه برای رشته های مهندسی به زبان ترکی سالانه در حدود 650 دلار معادل 9.000 لیر ترکیه می باشد.
  • شهریه دانشگاه مرسین ترکیه برای رشته های علوم انسانی به زبان ترکی سالانه در حدود 280 دلار معادل 4.000 لیر ترکیه است.

شهریه دانشگاه آک دنیز ترکیه Akdeniz University

  • دانشگاه آک دنیز ترکیه Akdeniz University از دانشگاه های دولتی ترکیه در مقایسه با دانشگاه های دولتی کشورهای اروپایی بسیار مناسب است.
  • شهریه دانشگاه آک دنیز ترکیه برای رشته پزشکی بسیار مقرون به صرفه و سالانه در حدود 21.500 لیر ترکیه است.
  • شهریه دانشگاه آک دنیز برای رشته های مهندسی سالانه در حدود 72.00 لیر ترکیه و برای رشته های مدیریت سالانه در حدود 5.510 لیر ترکیه می باشد.

هزینه دانشگاه های برتر در ترکیه

شهریه و هزینه تحصیل در دانشگاه اژه ازمیر Ege University

  • دانشگاه اژه Ege University ازمیر اولین دانشگاه دولتی ترکیه و از بهترین دانشگاه های تحقیقاتی ترکیه می باشد. هزینه تحصیل در دانشگاه اژه ازمیر برای متقاضیان بین المللی مناسب و مقرون به صرفه است.
  • شهریه دانشگاه اژه ازمیر برای رشته پزشکی سالانه در حدود 17.500 لیر ترکیه و برای رشته دندانپزشکی سالانه 7.000 لیر ترکیه است.
  • هزینه تحصیل در دانشگاه اژه ازمیر برای رشته های مهندسی سالانه در حدود 7.000 لیر ترکیه می باشد.
  • شهریه دانشگاه اژه ازمیر برای رشته روانشناسی سالانه در حدود 3.500 لیر ترکیه است.

شهریه دانشگاه انکارا ترکیه Ankara University

  • دانشگاه آنکارا Ankara University از بهترین دانشگاه های دولتی ترکیه می باشد.
  • دانشگاه آنکارا مورد تایید وزارت بهداشت ایران و مناسب متقاضیانی است که قصد بازگشت به ایران پس از فارغ التحصیلی برای کار یا ادامه تحصیل را دارند.
  • هزینه تحصیل در دانشگاه آنکارا در مقایسه با دیگر دانشگاه های اروپایی و با همان کیفیت آموزشی مناسب و مقرون به صرفه است.
  • شهریه دانشگاه انکارا برای رشته های پزشکی و دندانپزشکی به زبان انگلیسی سالانه به ترتیب 180.000 لیر ترکیه و 120.000 لیر ترکیه می باشد.
  • شهریه دانشگاه انکارا برای رشته های پزشکی و دندانپزشکی به زبان ترکی سالانه به ترتیب 120.000 لیر ترکیه و 80.000 لیر ترکیه است.
  • هزینه تحصیل در دانشگاه آنکارا ترکیه برای رشته های مهندسی سالانه در حدود 68.000 لیر ترکیه می باشد.

شهریه دانشگاه مارمارا Marmara University

  • دانشگاه مارمارا Marmara University از دانشگاه های دولتی ترکیه و مورد تایید وزارت بهداشت ایران می باشد.
  • شهریه دانشگاه مارمارا ترکیه برای رشته پزشکی سالانه در حدود 35.000 لیر ترکیه است.
  • شهریه دانشگاه مارمارا برای رشته های دندانپزشکی سالانه در حدود 32.000 لیر ترکیه و برای رشته داروسازی سالانه در حدود 31.000 لیر ترکیه می باشد.

هزینه دانشگاه باشکنت ترکیه Başkent University

  • دانشگاه باشکنت Başkent University از بهترین دانشگاه های خصوصی ترکیه است.
  • دانشگاه باشکنت مورد تایید وزارت بهداشت ایران برای متقاضیان ایرانی می باشد.
  • هزینه دانشگاه باشکنت ترکیه در مقایسه با دانشگاه های خصوصی اروپایی بسیار مقرون به صرفه است.
  • هزینه دانشگاه باشکنت ترکیه برای رشته های پزشکی و دندانپزشکی سالانه در حدود 140.000 لیر ترکیه و برای رشته داروسازی در حدود 120.000 لیر ترکیه می باشد.
  • شهریه دانشگاه باشکنت انکارا برای رشته های مهندسی سالانه در حدود 105.000 لیر ترکیه است.
  • شهریه دانشگاه باشکنت انکارا برای رشته های حقوق و هنر در کالج حقوق و معماری این دانشگاه سالانه در حدود 105.000 لیر ترکیه می باشد.

هزینه و شهریه دانشگاه استانبول ترکیه  Istanbul University

  • دانشگاه استانبول Istanbul University از دانشگاه های برتر و دولتی ترکیه و مورد تایید وزارت بهداشت ایران می باشد.
  • شهریه دانشگاه استانبول برای رشته پزشکی سالانه در حدود 80.000 لیر ترکیه و برای رشته دندانپزشکی سالانه در حدود 50.000 لیر ترکیه است.
  • شهریه دانشگاه استانبول برای رشته های معماری و حقوق سالانه در حدود 22.000 لیر ترکیه می باشد.

شهریه دانشگاه ارجیس ترکیه Erciyes University

  • دانشگاه ارجیس Erciyes University از دانشگاه های دولتی ترکیه و دارای 19 کالج از جمله کالج های پزشکی و مهندسی و حقوق است.
  • شهریه دانشگاه ارجیس ترکیه برای رشته های پزشکی و دندانپزشکی سالانه به ترتیب در حدود 76.000 لیر ترکیه و 32.000 لیر ترکیه است.
  • شهریه دانشگاه ارجیس ترکیه برای رشته های مهندسی سالانه در حدود 16.000 لیر ترکیه می باشد.

دانشگاه های بدون کنکور ترکیه

به طور کلی بهترین دانشگاه های ترکیه برای پذیرش تحصیلی به نتایج آزمون های SAT، YOS و TOMER و دیگر آزمون های بین المللی نیاز دارند. اما بسیاری از دانشگاه های کشور ترکیه با شرط پرداخت شهریه های بالاتر و یا دارا بودن شرایط تحصیلی عالی، شایستگی های تحصیلی و دارا بودن مدرک زبان شرایط تحصیل بدون کنکور و آزمون های ورودی را فراهم کرده اند.

متقاضیان بین المللی می توانند برای تحصیل در دانشگاه های بدون کنکور ترکیه در رشته های مهندسی و هنر و معماری اقدام کنند. تحصیل در رشته های پزشکی و دندانپزشکی دانشگاه های برتر ترکیه بدون آزمون امکان پذیر نیست؛ اما متقاضیان می توانند در بسیاری از رشته های علوم پزشکی، مهندسی، حقوق، معماری و هنر دانشگاه های بدون کنکور ترکیه تحصیل کنند. از بهترین دانشگاه های بدون کنکور ترکیه در سال 2023-2024 موارد زیر را می توان نام برد:

دانشگاه های بدون کنکور ترکیه/ دولتیدانشگاه های بدون کنکور ترکیه/ خصوصی
دانشگاه استانبولدانشگاه کوچ
دانشگاه سلیمان دمیرلدانشگاه سابانچی
دانشگاه آتاتورکدانشگاه بیلکنت
دانشگاه ارجیسدانشگاه یدی تپه
دانشگاه آنکارادانشگاه آیدین
دانشگاه کارابوکدانشگاه آتیلیم

دانشگاه های رایگان ترکیه

تحصیل رایگان و بدون پرداخت هزینه های تحصیلی در ترکیه فقط با دریافت بورسیه های تحصیلی و البته دارا بودن شرایط دریافت بورسیه امکان پذیر است. جواب این پرسش که چگونه در دانشگاه های ترکیه بورسیه شویم موضوع مفصلی است که در این مقاله نمی گنجد؛ اما دارا بودن شرایط تحصیلی عالی و دارا بودن دستاوردهای علمی و تحصیلی از شرایط دریافت بورسیه در ترکیه است.

می توان گفت که همه دانشگاه های دولتی و خصوص ترکیه شرایط تحصیل رایگان را برای متقاضیان واجد شرایط فراهم کرده اند. امکان تحصیل در دانشگاه های رایگان ترکیه در هر رشته تحصیلی برای متقاضیان واجد شرایط وجود دارد. از بهترین دانشگاه های رایگان و کم هزینه ترکیه موارد زیر را می توان نام برد:

دانشگاه های رایگان ترکیه/دانشگاه های کم هزینه ترکیهشهریه و هزینه های تحصیل
دانشگاه اژه Ege Universityسالانه در حدود 550 دلار
دانشگاه فنی خاور میانه Middle East Technical Universityسالانه در حدود 600 دلار
دانشگاه بوغازایچی Bogazici Universityسالانه در حدود 450 دلار
دانشگاه اسکودار Uskudar Universityسالانه در حدود 400 دلار

سخن آخر

در این مقاله لیست دانشگاه های ترکیه در سال 2023-2024 و اطلاعات لازم در مورد اپلای دانشگاه ترکیه، شهریه دانشگاه های خصوصی ترکیه، شرایط اقامت کاری در ترکیه و هزینه تحصیل در دانشگاه آنکارا ترکیه ارائه شد. علاوه بر این به طور خلاصه به این پرسش جواب داده شد که چگونه در دانشگاه های ترکیه بورسیه شویم؟ برای آگاهی از شهریه دانشگاه آک دنیز ترکیه، شهریه دانشگاه باشکنت انکارا و شهریه دانشگاه اژه ازمیر و دیگر دانشگاه های برتر ترکیه خواندن این مقاله خالی از لطف نیست.

برای آگاهی از جزئیات اخذ پذیرش تحصیلی از دانشگاه های کشور ترکیه همین حالا با وکیل و مشاور تحصیلی موسسه مهاجرتی اصطهباناتی تماس بگیرید.

مشاوره رایگان مهاجرت