تحصیل هنر در فرانسه

چه در آرزو دنبال کردن کار خود به عنوان یک هنرمند حرفه ای باشد و چه یا مایل به کسب اطلاعات بیشتر در مورد تاریخ هنر و دیدن کار استادان به صورت حضوری، دانشکده های هنر در فرانسه مکانی ایده آل برای تحصیل شما می باشند. چندین مدرسه هنری در فرانسه وجود دارد که شما می توانید در آن ها ثبت نام کنید. شما می توانید در یک دوره تحصیلی در دانشگاه های هنر فرانسه شرکت کنید، به عنوان بخشی از برنامه تحصیل در خارج از کشور، فقط در یک ترم یا یک سال ثبت نام نمایید.در این مقاله که به کوشش تیم مجرب موسسه حقوقی وکلای برگزیده اصطهباناتی تهیه شده است اطلاعات بیشتری در رابطه با تحصیل هنر در کشور فرانسه دریافت خواهید کرد.آنچه در این مقاله می خوانید:

مشاوره رایگان
مشاوره رایگان
  • تحصیل هنر در مدارس فرانسه
  • تحصیل هنر در دانشگاه های فرانسه
  • فعالیت های مدارس هنر در فرانسه
  • انواع موسسات آموزش هنر پس از تحصیلات متوسطه جهت تحصیل هنر در فرانسه
  • پذیرش در مدارس هنر فرانسه
  • انواع مدارک هنر ارائه شده در سیستم LMD فرانسه
  • هزینه تحصیل هنر در فرانسه
  • لیست مدارس هنر فرانسه

تحصیل هنر در یکی از مدارس هنر فرانسه فرصتی منحصر به فرد است که طی آن ضمن دیدن برخی از مشهورترین شاهکارهای جهان، مهارت و دانش هنری شما ارتقا می یابد. برای تحصیل هنر در این کشور موارد زیادی وجود دارد که باید در نظر بگیرید، از جمله مدت زمانی که مایل به تحصیل هستید و محل تحصیلتان. منابع ما ممکن است بتوانند در پاسخ به برخی از سوالاتتان به شما کمک کنند.

تحصیل هنر در مدارس فرانسه

فرانسه مهد بسیاری از هنرمندان مشهور جهان از جمله کلود مونه، پل گوگن، ادگار دگاس، پل سزان، ادوارد مانت و آگوست رنوار بوده است. بسیاری دیگر از هنرمندان راهی فرانسه شدند تا به عنوان بخشی از زندگی خود به تحصیل هنر بپردازند، از جمله وینسنت ون گوگ. هنگام تحصیل در فرانسه در زمینه هنر ،شما این فرصت را دارید که از گالری ها و موزه هایی که شاهکارهای زیبایی را به نمایش می گذارند، دیدن کنید و حتی ردپای استادان را دنبال کرده و منبع الهام آن ها را ببینید.ممکن است این شانس را داشته باشید که به طور مستقیم در یکی از مدارس هنر فرانسه ثبت نام کنید، یا در یک یا چند دوره در زمینه هنر، معماری یا تاریخ هنر با تمرکز بر سبک های فرانسه شرکت نمایید. همچنین می توانید به یک سبک یا جنبش خاص هنری، مانند هنر قرن نوزدهم: امپرسیونیسم و پست امپرسیونیسم، پس از گذراندن دوره بپیوندید. ممکن است این دوره ها را به سبک هنری خاصی، مانند نقاشی در پلین ایر یا عکاسی در پاریس پست سر بگذارید.

تحصیل هنر در دانشگاه های فرانسه

می توانید برای تحصیل هنر در فرانسه، یک برنامه تحصیلی در یکی از دانشگاه های فرانسه در رشته هنر پیدا کنید. همچنین می توانید رشته هنری منتخب خود، از جمله مد، عكاسی، مجسمه سازی، نقاشی و موارد دیگر را انتخاب کنید. حتی در دانشکده های هنر فرانسه، به جای دوره های فنی می توانید دوره هایی در زمینه نقد، تئوری یا تاریخ بگذرانید. دانشجویان رشته های دیگر ممکن است بتوانند برای برآورده کردن علایق هنری خود در دوره های انتخابی شرکت کنند. همچنین می توانید در کنار هنرمندان و طراحان مشهور جهان مانند اسکار د لا رانتا ، الکساندر وانگ ، پروژه های سیمور و طراحی داخلی موزئو کارآموزی نمایید و از آن به عنوان سکوی پرتاب خود در ابتدای کار استفاده نمایید.مؤسسات دولتی ملی فرانسه از اواخر قرن هجدهم آموزش هنرهای کلاسیک همچون موسیقی، رقص و تئاتر را ارائه داده اند. امروزه ، در پاریس و در هر منطقه از این کشور، مدارس هنری (نزدیک به 60) و همچنین مدارسی که توسط اتاق های صنعت و معدن داخلی (به نام écoles consulaires) اداره می شود، مدارس خصوصی و برنامه های مرتبط با هنر (در حدود 50 دانشگاه) ، یافت می شود. با توجه به این تنوع ، هر فردی می تواند برنامه ای متناسب با اهداف آموزشی خود پیدا کند.

تحصیل هنر در دانشگاه های فرانسه

تحصیل هنر در دانشگاه های فرانسه

فعالیت های مدارس هنر در فرانسه

  • تولیدات هنری : امروزه شبکه CampusArt عمدتاً بر هنرهای زیبا، هنرهای کاربردی و طراحی متمرکز است. این شبکه شامل مدارس خصوصی و دولتی است که برنامه هایی را در زمینه های مختلف خلاقیت، از جمله مد، طراحی داخلی و طراحی گرافیک برای افرادی که علاقمند به فعالیت هنری هستند، به عبارت دیگر، کسانی که مایل به ایجاد تولیدات هنری هستند، در نظر می گیرند.
  • تحصیل یا مدیریت هنر: این شبکه در حال حاضر دانشگاه هایی را شامل می شود که نه تنها برنامه های نظری بسیاری ارائه می دهند بلکه برنامه های مدیریتی را برای یک شغل هنری برگزار می کنند. این شبکه، مرکز تعالی آموزش و پرورش پس از دوره متوسطه فرانسه است. در واقع، اپراتورهای فرهنگی، مدیران رویداد، کارگردان ها و مدیران شرکتهای هنری و مراکز فرهنگی، نظریه پردازان و منتقدان هنری و همچنین “مدیران فرهنگی” مختلف از تمام کشورها که دارای دانش گسترده و شناخته شده ای هستند، اغلب از دانشگاه های این کشور آمده اند.
فعالیت های مدارس هنر در فرانسه

فعالیت های مدارس هنر در فرانسه

انواع موسسات آموزش هنر پس از تحصیلات متوسطه جهت تحصیل هنر در فرانسه

در هنرها تمایزی بین هنرهای زیبا و کاربردی وجود دارد. براساس این تفکیک، مدارک تحصیلی ارائه می شوند.

مدارس هنر دولتی پس از تحصیلات متوسطه در فرانسه

مهاجرت به فرانسه و تحصیل در آن مانند مهندسی و مدیریت ، هنرهای فرانسه دارای مدارس مختلفی، ازجمله دانشکده های ملی دولتی پس از متوسطه، در سطح هنرهای کاربردی ، هنرهای تجسمی ، طراحی و ایجاد ، طراحی صنعتی و عکاسی هستند:

  • مدرسه عالی ملی هنر دکوراسیون (ENSAD), پارس
  • مدرسه عالی ملی هنرهای زیبا(ENSBA) , پاریس
  • مدرسه عالی ملی صنعت خلاقانه(ENSCILes Ateliers), پاریس
  • مدرسه عالی ملی عکاسی(ENSP) , آلرس

دو مدرسه دیگر یک برنامه درسی 2 تا 4 ساله در رشته تئاتر و فیلم ارائه می دهند:

  • مدرس عالی ملی هنر و تکنیک تئاتر (ENSATT) ، لیون
  • مدرسه عالی ملی تصویر و حرفه های صدا La Fémis (ENSMIS) ، پاریس

مدارس دولتی هنرهای زیبا در فرانسه

حدود 50 مدرسه هنرهای زیبا (ملی ، منطقه ای و شهری) در این کشور وجود دارد که محل آموزشات و فعالیت خلاقانه هستند. در این مدارس یادگیری با فعالیت در زمینه هنری، تئوری هنر، تحقیق و آزمایش در هنر معاصر ترکیب می کنند. این برنامه ها در دو سطح ارائه می شود و دنهایت دیپلم های معتبر هنر، طراحی و ارتباطات ارائه می گردد.

لیست مدارس دولتی: www.andea.fr

مدارس هنرهای کاربردی پس از متوسطه (Écoles Supérieures d’Arts Appliqués، ESAA)

ESAAs بعد از اتمام برنامه درسی 2 تا 4 ساله، در زمینه های بسیار خاص، دیپلم های ملی اعطا می کند. دانش آموختگان این مدارس برای شروع کار در زمینه های مختلف مرتبط با طراحی آماده می شوند: طراحی گرافیک (رسانه، چند رسانه ای)طراحی مکانی (معماری داخلی ، سبک زندگی ، مجموعه)؛ مد، پارچه و طراحی محیط زیست؛ طراحی محصولات و خدمات؛ و صنایع دستی (منسوجات، جواهرات، کتابها، شیشه، سرامیک و سایر موارد).

هنرستان های فرانسه

در فرانسه چهار نوع اصلی هنرستان وجود دارد:

  • هنرستان های ملی موسیقی و رقص (CNSMD ) فقط دو مدرسه در فرانسه ، یکی در پاریس و دیگری در لیون
  • هنرستان ها منطقه ای (CRR) ،
  • هنرستان های مستقل (CRD) و
  • هنرستان ها مشترک (CRC)

CNSMD ، CRR ، CRC و CRD با همکاری دانشگاه ها فعالیت می کنند و دوره هایی را ارائه می دهند که بخشی از سیستم LMD است.

مدارس حفظ و ترویج میراث تاریخی و فرهنگی

سه مدرسه دولتی میراث تاریخی و فرهنگی برنامه های پیشرفته ای را ارائه می دهند. برخی از برنامه های درسی در این مدارس دانشجویان را برای مشاغل مورد نیاز میراث تاریخی و فرهنگی (مورخان هنر ، راهنما و اساتید) آماده می سازد، برخی دیگر برای مشاغل مربوط به حفظ آن (نگهدارندگان، مرمتگران، معماران بناهای و یادمان های تاریخی).

  • École du Louvre (EDL), Paris
  • École Nationale des Chartes (ENC), Paris
  • Institut National du Patrimoine (INP), Paris

مدارس هنر خصوصی پس از متوسطه در فرانسه

بسیاری از مدارس خصوصی برنامه های تحصیلی 3 تا 5 ساله بعد از دوره متوسطه ارائه می دهند و دیپلم های خاصی را به فارغ التحصیلان اعطا می کنند. چنین برنامه هایی اغلب پر هزینه هستند. برخی از این مدارس در RNCP ، ثبت ملی گواهینامه های حرفه ای ذکر شده اند: http://www.rncp.cncp.gouv.fr/توجه: دانشگاه فرانسه در حال حاضر تنها مدرک ارشد صادر می کند.

دانشگاه های هنر فرانسه

بیشتر برنامه های فرانسوی زبان در زمینه تاریخ و تئوری هنر تاریخ هنر، تئاتر، سینما و موسیق در دانشگاه ها در هر سه سطح اصلی: لیسانس، کارشناسی ارشد و دکترا ارائه می گردند. برنامه های علمی منجر به مدرک لیسانس حرفه ای یا کارشناسی ارشد حرفه ای که شامل یک مولفه آموزشی عملی است، می شود.دانشگاه ها سه مسیر هنری مهم را ارائه می دهند:

  • هنرهای نمایشی: با برنامه هایی در تحلیل فیلم، تاریخچه کارگردانی و غیره
  • هنرهای زیبا: با برنامه هایی در تاریخ هنر، تجزیه و تحلیل آثار هنری و زیبایی شناسی و دیگر موضوعات
  • تاریخ هنر: با برنامه هایی در تاریخ آفرینش هنر ، نقاشی، مجسمه سازی، معماری و…

تحقیقات در زمینه های هنری توسط بیش از صد تیم وابسته به حدود 30 بخش دکترا که در موسساتی در سراسر فرانسه فعالیت می کنند، انجام می شود.

پذیرش در مدارس هنر فرانسه

پس از دوره کارشناسی یا معادل آن یا حتی بعد از یک سال آماده سازی وارد سطح دو تحصیل هنر می شوید، پذیرش در مدارس هنر دولتی (تقریباً 60 مدرسه) یا خصوصی و هنرستان ها به صورت رقابتی و از طریق ارائه نمونه کار هنری انجام می شود.بسیاری از آموزش ها متقاضیان را برای امتحانات ورودی مدارس هنری دولتی و خصوصی آماده می کنند.لیست کلاسهای مقدماتی دولتی متعلق به سازمان ملی کلاس های آمادگی دولتی برای مدارس هنرهای برتر(APPEA) را از طریق این سایت می توانید مطالعه کنید: www.appea.frs

پذیرش در مدارس هنر فرانسه

پذیرش در مدارس هنر فرانسه

انواع مدرک هنر ارائه شده در سیستم LMD فرانسه

مدارس عالی و دانشگاه های هنر یا هنرهای کاربردی مؤسسات دولتی با کیفیت بالا هستند ، جایی که آموزش رایگان و دیپلم های ملی به رسمیت شناخته شده توسط دولت ارائه می شود.مدارک ملی ارائه شده عبارتند از:

سطح L2:

شامل دو سال تحصیل پس از متوسطه .

  • Brevet de Technicien Supérieur (BTS) در هنرهای کاربردی: این مدرک توسط ESAA صادر می شود و آموزش های آن دو سال به طول انجامیده که در این مدت طراحان در 9 رشته تخصصی آموزش می بینند.
  • Diplôme des Métiers d’Art (DMA): این دوره شامل یک برنامه آموزشی دو ساله در ESAA در زمینه هنر و استفاده ای از این تخصص در تجارت می باشد.

سطح L3:

این سطح شامل سه سال تحصیلات پس از متوسطه می شود. بعد از شش ترم آموزش عالی و 180 “ECTS” واحد، یک مدرک لیسانس ارائه می شود.

  • Diplôme national d’arts et techniques (DNAT): دوره سه ساله هنر و فناوری که در سه زمینه ارائه می شود: طراحی فضا، گرافیک و طراحی محصول. در پایان این دوره دانشجویان می توانند مستقیماً وارد بازار کار شوند یا تحصیلات تکمیلی را دنبال کنند.
  • Plastiques Diplôme National d’Arts Plastiques (DNAP): چرخه اول برنامه آموزشی هنر و بیان هنری، وزارت مدارس فرهنگ و هنر. این دوره سه سال به طول می انجامد. سال اصلی مشترک، با یک امتحان به پایان می رسد، پس از آن دانشجویان موفق یکی از سه مسیر را انتخاب می کنند: هنر، ارتباطات یا طراحی. دو سال آینده در آن مسیر سپری می شود.

سطح M2:

این دوره شامل پنج سال تحصیلات بعد از متوسطه می شود. مدرک کارشناسی ارشد در این سطح پس از سپری کردن چهار ترم اضافه بعد از دوره لیسانس و 120 واحد “ECTS” اعطا می شود. مدرک کارشناسی ارشد دارای دو رویکرد اصلی است:
مدرک کارشناسی ارشد حرفه ای، که هدف از آن توانمند ساختن دانشجویان برای پیوستن به نیروی کار است و مدرک کارشناسی ارشد پژوهش ، که اساساً به دکترای علمی منتهی می شود.

  • Diplôme National Supérieur d’Expression Plastique (DNSEP): چرخه دوم برنامه آموزشی هنر و بیان هنری، وزارت مدارس فرهنگ و هنر . این برنامه به توسعه پروژه شخصی دانشجو اختصاص دارد. طول این دوره دو سال می باشد.
  • Diplôme Supérieur en Arts (DSAA): برای دارندگان مدارک تحصیلی BTS ، DMA ، DTA یا معادل آن. این دوره 2 سال به طول می انجامد. دانشجویان در سال پایانی خود، پروژه ای را با موضوع مشخص تکمیل می کنند. برنامه های DSAA طراحانی حقیقتا خلاق را آموزش می دهد. این آموزش های هنری را همراه با کارآموزی های همراه می کند.

سطح D:

این دوره شامل هشت سال تحصیلات پس از متوسطه می باشد. مدرک دکترا را می توان بعد از مدرک کارشناسی ارشد تحقیقاتی یا DEA دریافت کرد که پس از یک سال تحقیق در مورد یک موضوع خاص اعطا می شود: ارائه پایان نامه در این مرحله اجباری است زیرا یکی از شرایط اخذ دکترا می باشد. پس از پذیرش موضوع تحقیق، سه سال تحصیل دکترا (یا بیشتر) آغاز می شود : پایان نامه ، سمینارها و غیره.

هزینه تحصیل هنر در فرانسه

هزینه تحصیل هنر در فرانسه در دانشگاه های دولتی متغیر است.

  • متوسط هزینه تحصیل در مقطع کارشناسی در رشته هنر حدود 190 یورو در سال است.
  • متوسط هزینه تحصیل در مقطع کارشناسی ارشد در رشته هنر حدود 260 یورو در سال و متوسط این هزینه در مقطع دکترا، حدود 396 یورو در سال است.
  • علاوه بر هزینه های تحصیل باید 90 یورو به عنوان سایر هزینه ها پرداخت شود.
  • شهریه تحصیلی در دانشگاه های خصوصی از 1500 یورو تا 20000 یورو در سال متغیر است.
هزینه تحصیل هنر در فرانسه

هزینه تحصیل هنر در فرانسه

لیست مدارس هنر فرانسه

  • آکادمی سوئیس
  • دانشکده عالی تولید صدا و تصویر( Réalisation Audiovisuelle )
  • دانشکده هنرهای زیبا
  • دانشکده ملی هنرهای زیبای لیون
  • دانشکده عالی مطالعات سینمایی
  • دانشکده ملی هنرهای پاریسسرگی
  • مدرسه دوپره ( Duperré )
  • مدرسه بول ( Boulle )
  • دانشکده نانسی
  • مدرسه استین
  • مدارس نقاشی
  • دانشکده هنر کلرمونت متروپل
  • دانشکده هنر و طراحی لو هاورروون
  • ESAD ریمس
  • آکادمی هنر اروپا در بریتنی
  • مدارس فانتین بلو ( Fontainebleau )
  • مدرسه تصویر گوبلین
  • دبیرستان هنر راین
  • هتل چیمی
  • دانشکده هنر و طراحی LISAA
  • مدرسه هنرهای معاصر پون آون
  • سوپین فوکوم ( Supinfocom )
  • ویلا آرسون

سوالات متداول در مورد تحصیل هنر در فرانسه

1- هزینه تحصیل در مقطع کارشناسی ارشد در رشته هنر در کشور فرانسه چه میزان می باشد؟

میانگین این هزینه حدود 260 یورو در سال است

2- شرایط اخذ پذیرش و تحصیل در رشته هنر در فرانسه چیست ؟

شرایط ورود و پذیرش شامل اتمام دوره متوسطه و ارائه مدرک تسلط به زبان و در برخی از موارد ارائه نمونه کار هنری می باشد.

3- هزینه های تحصیل هنر در فرانسه حدودا چقدر می باشد؟

در مدارس دولتی بین 190 تا 390 یورو در مدارس خصوصی 1500 تا 20000 یورو

4- معتبر ترین دانشگاه های فرانسه در رشته هنر کدامند؟

دانشگاه DE LYON ، دانشگاه Du main ، دانشگاه بورگوندی، دانشگاه cole poly techinique ودانشگاه دیسکارت

5- هزینه تحصیل در مقطع کارشناسی در رشته هنر در کشور فرانسه چه میزان می باشد؟

میانگین این هزینه حدود ۱۹۰ یورو در سال است

6- بهترین شهر فرانسه جهت تحصیل هنر در فرانسه کدام است؟

پاریس

7- آیا می توان در فرانسه در رشته های هنر به زبان انگلیسی تحصیل کرد؟

بله

8- شرایط کار در رشته هنر در فرانسه چگونه است؟

مقامات فرانسوی هنر را تشویق کرده و کارهای موقت زیادی برای هنرمندان در این کشور وجود دارند

9- هزینه تحصیل در مقطع دکترا در رشته هنر در کشور فرانسه چه میزان می باشد؟

میانگین این هزینه حدود 396 یورو در سال است

10- بهترین موسسات آموزشی هنر فرانسه کدامند؟

کالج هنر پاریس، IFA پاریس،آکادمی مد بین المللی

11- آیا امکان تحصیل رایگان در مدارس هنر فرانسه وجود دارد؟

در برخی از مدارس دولتی این کشور دوره های رایگان برگزار می شود که شرایط پذیرش مخصوص به خود را دارند.

1/5 - (1 امتیاز)

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *