تحصیل دکتری در فرانسه

فرانسه یکی دیگر از کشورهای اروپایی است که سالانه دانشجویان زیادی به این کشور برای تحصیل مهاجرت می‌کنند. سطح علمی دانشگاه‌های کشور فرانسه بالا است و بسیاری از افراد فارغ‌التحصیل شده در دانشگاه‌ها و کالج‌های فرانسه موفق به اخذ جایزه نوبل شده‌اند. فرانسه کشوری است که متقاضیان برای به پایان رساندن تحصیلات تکمیلیشان در مقطع دکتری انتخاب می‌کنند. تحصیل دکترا در فرانسه به کسانی که قصد ادامه تحصیل در کشورهای خارجی در مقطع دکتری پیشنهاد می‌شود؛ چرا که امکان تحصیل رایگان در مقطع دکتری در فرانسه وجود دارد. کشور فرانسه برای تحصیل در مقطع دکترا شرایطی را برای متقاضیان نظیر سن، مدرک تحصیلی، مدرک زبان و غیره در نظر گرفته است که در ادامه شما را با این شرایط بیشتر آشنا خواهیم کرد. اگر شما هم به دنبال تحصیل در یکی از معتبرترین کشورهای خارجی به صورت رایگان هستید، حتماً ما را تا پایان مقاله همراهی بفرمایید.

مشاوره رایگان
مشاوره رایگان

مدت زمان تحصیل در مقطع دکترا در فرانسه

مهاجرت تحصیلی در مقطع دکتری به فرانسه برای دانشجویانی که مدرک کارشناسیشان را دریافت کرده‌اند، امکان پذیر است.

سوالی که ممکن ذهن علاقه‌مندان به تحصیل دکتری در فرانسه را درگیر کند، مدت زمان تحصیل در این مقطع باشد. لازم به ذکر است که مدت زمان تحصیل در مقطع دکتری بسته به رشته تحصیلی و پروژه پایانی دکترای هر فرد مشخص می‌شود؛ اما به طور معمول برای رشته‌های دانشگاهی به صورت زیر است:

رشتهمدت زمان تحصیل
علوم طبیعی و فناوری۳ سال
علوم اجتماعی و علوم انسانی۴ تا ۵ سال

در طول ۳ سال اول تحصیل متقاضیان در این رشته‌های نام برده، نیازی به ثبت‌نام مجدد نیست؛ چرا که ثبت نام به صورت خودکار انجام می‌شود؛ اما از سال سوم به بعد، متقاضیان باید درخواستشان را در جهت تمدید ثبت نام ثبت کنند. مدت زمان تحصیل در مقطع دکترا در فرانسه به طور کلی 6 ترم است که حداقل 3 تا 4 سال به طول می‌انجامد. دانشجویان می‌توانند در دانشگاه‌ها یا کالج‌های فرانسه مشغول به تحصیل شوند و پروژه تحقیقاتیشان را برای استاد راهنما مشخص کنند. مدت زمان تحصیل در مقطع دکترا در فرانسه، بسته به پروژه تحقیقاتیشان برای هر فرد متفاوت است.

شرایط مورد نیاز برای اخذ پذیرش دکترا در فرانسه

برای اخذ پذیرش دکترا در فرانسه متقاضی باید یکسری شرایط داشته باشد تا موفق به پذیرش از دانشگاه‌های این کشور باشد.

شرط سنی برای متقاضیان این مقطع به طور کلی تعریف نشده است؛ اما بهتر است که سن متقاضی کمتر از 35 سال باشد.

البته متقاضیانی که دارای سنی بیش از 35 سال هستند نیز می‌توانند در مقطع دکتری از دانشگاه‌های کشور فرانسه پذیرش بگیرند؛ اما شانس کمتری نسبت به سایرین دارد. به طور کلی برای ادامه تحصیل پزشکی در فرانسه در مقطع دکتری و دیگر رشت ها، داشتن سابقه علمی و شغلی خوبی، می‌تواند کمک کننده باشد. این سوابق می‌تواند هم به صورت فعالیت‌های کارآموزی و دریافت مدارک مختلف از موسسات گوناگون باشد و یا به صورت فعالیت‌های علمی پژوهشی مرتبط با رشته فرد باشد.

همچنین دریافت مدرک زبان معتبر نیز می‌تواند در قوی‌‎تر کردن رزومه متقاضی موثر باشد. داشتن رزومه قوی از این جهت اهمیت دارد که متقاضی برای پذیرش در این مقطع باید بتواند با برقراری ارتباط از طریق ایمیل با یک استاد و اراِئه رزومه خود، سعی در دریافت پذیرش از طریق آن استاد را داشته باشد. در کشور فرانسه دانشجویان مقطع دکترا بیشتر جهت امور پژوهشی ویزا دریافت می‌کنند. به طور کلی شرایط مورد نیاز برای اخذ پذیرش دکترا در فرانسه عبارت است از:

داشتن سنی کمتر از 35 سالداشتن مدرک زبان
داشتن مدرک تحصیلی معتبرداشتن رزومه قوی تحصیلی
ارسال مدارک تحصیلی به استادارسال مقالات به استاد راهنما
ارائه مدرک معادل سازی

برترین دانشگاه‌ های فرانسه برای تحصیل در مقطع دکترا

سیستم آموزشی کشور فرانسه از کیفیت بالایی برخوردار است؛ بنابراین افراد زیادی مشتاق به تحصیل در مقاطع مختلف در این کشور هستند. اکثر کالج های کشور فرانسه مورد قبول وزارت علوم می‌باشد؛ از این حیث نیز برای افرادی که می‌خواهند پس از تحصیل به کشور بازگردند و مشغول به کار شوند می‌تواند مهم باشد. نام 5 دانشگاه فرانسوی در لیست 200 دانشگاه برتر دنیا قرار گرفته است که از نظر تحصیلی در جایگاه بالایی قرار دارند و برای تحصیل در مقطع دکتری در فرانسه بسیار مناسب هستند. نام این 5 دانشگاه به همراه رتبه جهانیشان در جدول زیر قرار گرفته است.

نام دانشگاهرنکینگ  کشوریرتبه QS
دانشگاه PSL فرانسه(Université PSL (Paris Sciences & Lettres))126
دانشگاه اکول پلی‌تکنیک (Ecole Polytechnique)248
دانشگاه سوربن (Sorbonne University)383
دانشگاه سوبلک مرکزی (CentraleSupélec)4138
مدرسه نرمال عالی لیون(Ecole Normale Supérieure de Lyon)5161

مشاوره تحصیل در مقطع دکتری در فرانسه اصطهباناتی

همیشه گرفتن پذیرش از دانشگاه‌های خارجی در مقاطع بالاتر همانند دکتری کمی پیچیده و مشکل است. در بسیاری از موارد دانش‌آموختگان دانش آن را ندارند که چگونه و به چه صورت می‌توان از دانشگاه‌های خارجی پذیرش گرفت. این مورد برای دانشگاه‌های فرانسه نیز صادق است و اکثر متقاضیان نمی‌دانند از چه طریقی می‌توانند با اساتید دانشگاه‌ها مذاکره و مصاحبه کنند و با حتی در برخی موارد نمی‌توانند به ایمیل اساتید دسترسی پیدا کنند. برای این که با این قبیل مشکلات روبرو نباشید و به راحتی بتوانید با اساتید دانشگاه‌های فرانسه مکاتبه و رزومه تحصیلی و کاریتان را ارسال کنید؛ با مشاورین تحصیلی موسسه ما در تماس باشید تا شما را در این زمینه یاری فرمایند. ما تلاش کردیم تا مشاورین مجرب و متخصص را در موسسمان استخدام و به کار بگیریم تا در متقاضیان مهاجرت به فرانسه به راحتی بتوانند مشکلات و سوالاتشان را با آن‌ها در میان بگذراند تا به جواب درست سوالتشان برسند.

تحصیل دکترا در فرانسه با فاند

دانشجویانی که مدرک تحصیلی ارشدشان را دریافت کرده‌اند، می‌توانند، فرانسه را به عنوان کشوری مناسب برای به پایان رساندن تحصیلات تکمیلیشان انتخاب کنند. این کشور به دانشجویان خود بورسیه‌های تحصیلی اعطا می‌کند که در برخی موارد در برگیرنده تمامی هزینه‌های تحصیلیشان است. هزینه‌های زندگی و تحصیلی در کشور فرانسه کمی بالاست؛ بنابراین بورسیه‌های تحصیلی فرانسه کمک کننده مالی خوبی برای دانشجویان مقطع دکتری محسوب می‌شود. البته ناگفته نماند که امکان تحصیل رایگان در مقطع دکتری در فرانسه به زبان این کشور وجود دارد. کشور فرانسه کمک هزینه‌های متفاوتی را بر اساس رشته دانشجویان قرار داده است که میزان فاند درنظر گرفته شده برای هر کدام از آن‌‌ها در هر مقطع تحصیلی متفاوت است. به طور مختصر شما برای دریافت فاند تحصیلی در مقطع دکتری به این موارد نیاز دارید.

تحصیل دکترا در فرانسه با بورسیه‌

تحصیل دکترا در فرانسه با بورسیه‌

داشتن رزومه مناسب در رشته تحصیلیداشتن مقالات تحقیقاتی و پژوهشی مناسب
همکاری در پروژه های پژوهشی و علمی در زمینه موضوع تز دکترای متقاضیآماده کردن نامه ای جهت توضیح انگیزه و هدف شخص
نمرات بالا  (بین 16 از 20)

انواع کمک هزینه‌های تحصیلی که به دانشجویان در مقطع دکتری تحویل داده می‌شود در جدول زیر آمده است:

مقدار بورسیه یا فاندرشته تحصیلیکمک هزینه تحصیلی
تا ۱۲۰۰ یورو ماهیانههنرمندان در همه رشته‌هاکمک‌هزینه اقامتی  IRCAM
تا ۱۰۰۰ دلار ماهیانهبرنامه‌نویسی در هنر و علوم انسانیکمک‌هزینه بنیاد کامارگو
۱۵۰۰ یورو ماهیانهعلوم انسانی و اجتماعیکمک‌هزینه شاتوبریانت
۱۴۰۰ یورو ماهیانهدر زمینه های علوم، فناوری، مهندسی و ریاضیاتکمک‌هزینه شاتوبریانت
هزینه 3 ساله در مدت تحصیلدر موضوعات  تعامل در ریاضیات با علوم کامپیوترفاند تحصیلی  CIMI
۲۳۳۰ یورو ماهیانهدر زمینه ریاضی یا کامپیوترفاند تحصیلی LabEx CIMI
کمک‌هزینه زندگی در فرانسهرشته‌های حقوق، اقتصاد و مدیریت، رشته‌های مهندسی و علوم سیاسی و ادبیاتبورسیه ایفل
کمک‌هزینه زندگی در فرانسهبیشتر زمینه هابورسیه تحصیلی وزارت آموزش عالی فرانسه
هزینه 3 ساله در مدت تحصیلاکثر رشته‌هابورسیه Ecole Normale superieure
۱۰۰۰۰ یورو سالیانهاکثر رشته‌هابورسیه دانشگاه پاریس ساکلی

تحصیل دکترا در فرانسه و مدارک لازم

برای ادامه تحصیل در مقطع دکتری در فرانسه می‌توانید در دانشگاه‌های دولتی یا خصوصی این کشور مشغول به تحصیل شوید.

گرفتن پذیرش از دانشگاه‌های کشور فرانسه در مقطع دکتری نیازمند داشتن یکسری شرایط و مدارک است. متقاضیان در صورت داشتن مدارک تحصیلی که در ادامه بیان خواهیم کرد، می‌توانند از دانشگاه‌های فرانسه در مقطع دکتری پذیرش بگیرند. مدرک زبان از اصلی‌ترین مدارک گرفتن پذیرش از دانشگاه‌های کشور فرانسه است که برای تحصیل به زبان انگلیسی نیاز به ارائه آیلتس 7 به بالا است و برای برخورداری از تحصیل رایگان در مقطع دکتری در فرانسه دانشجو ملزم به ارائه مدرک زبان فرانسوی است. مدارک لازم برای ادامه تحصیل در مقطع دکتری در فرانسه عبارت است از:

مدارکمدارک مورد تایید
مدرک زبان فرانسه جهت تحصیل به زبان فرانسهDELF/DALF، TCF
مدرک زبان انگلیسی در جهت تحصیل به زبان انگلیسیC1 Advanced))IELTS، TOEFL، PTE Academic
تاییدیه پذیرش ازکالج مربوطه
نامه درخواست ویزای تحصیلی
تاییدیه اتمام آزمون ها و کلاس هایی که متقاضی شرکت کرده است
2 قطعه عکس مناسب گذرنامه
اثبات توانایی مالی در طول دوره تحصیلدر حدود 9000 یورو
بلیط هواپیما
دریافت بیمه درمانیبه طور متوسط  بین 30000 تا 70000 یورو
مدارک لازمه اثبات مسکن جهت سکونت در طول تحصیلتأیید مسکن دانشجویی یا گواهی مدیریت ویا مدارک اثبات محل اقامت خویشاوندی
نامه پرداخت هزینه ویزابه طور متوسط بین 50 تا 100 یورو

پیدا کردن سوپروایزر برای تحصیل دکترا در فرانسه ( استاد راهنما برای PHD)

همانطور که می‌دانید از اصلی‌ترین شروط دریافت پذیرش، پیدا کردن یک استاد راهنما یا اصطلاحاً سوپروایزر است. استاد راهنما به متقاضی تحصیل در مقطع دکترا در فرانسه این قابلیت را می‌دهد تا خیلی راحت‌تر پذیرش و بورسیه تحصیلی دانشگاه مورد نظرش را دریافت کند. در ابتدا دانشجو باید دانشگاه مقصدشان را متناسب با رشته تحصیلیش انتخاب کند. پس از آن دانشجو باید از طریق ایمیل با اساتید مطرح و مرتبط با رشته تحصیلیش ارتباط برقرار نماید و نظر آن‌ها را با ارسال مقالات آموزشی و پروژه تحقیقاتی دکترایش جلب کند. در صورتی که یکی از اساتید دانشگاه‌ها با شرایط و مدارک وی موافقت به عمل آورد، می‌تواند برای گرفتن پذیرش دانشگاه اقدام کند. این پروسه کمی زمان‌بر و طولانی است؛ بنابراین بهتر است که در سال دوم کارشناسی ارشدتان نسبت به انتخاب موضوع پروژه تحقیقاتیان اقدام نمایید و از همان زمان با اساتید مختلف دانشگاه‌های فرانسه صحبت نمایید.

هزینه‌ های تحصیل دکترا در کشور فرانسه

همیشه تحصیل در شهرهای بزرگتر، هزینه بیشتری را برای دانشجویان به همراه دارد به طوری که برخی از آن‌ها قادر به پرداخت هزینه‌های دانشگاهی و زندگیشان نیستند. بنابراین به شما پیشنهاد می‌کنیم قبل از ارسال مدارکتان به دانشگاهی با مشاوران متخصص ما در این زمینه مشورت کنید تا شما را به خوبی راهنمایی کنند. هزینه‌های تحصیل یکی از مهم‎‌ترین بخش‌هایی است که هر دانشجو پیش از مهاجرت تحصیلی به فرانسه در مقطع دکتری به فرانسه باید به آن توجه کند. معمولاً دانشگاه‌های خارجی هزینه یا شهریه اولیه را از دانشجویان پیش از شروع ترم دریافت می‌کنند که این خود جز هزینه‌های تحصیل به شمار می‌آید. متوسط هزینه‌های سالانه در شهرهای بزرگ فرانسه به شرح زیر است:

نوع دانشگاهمقدار هزینه
شهریه در دانشگاه های دولتیبه طور متوسط بین 300 تا 500 یورو در هر ترم
شهریه در دانشگاه های خصوصیبه طور متوسط بین  2000 تا 10000 یورو در هر ترم
زندگی در شهرهای بزرگ مانند پاریسبه طور متوسط بین 1200 تا 2000 یورو ماهیانه
زندگی در شهرهای متوسط مانند مارسی و لیون و. . . و نیسبه طور متوسط بین  800 تا1500 یورو ماهیانه
هزینه خورد و خوراک برای دانشجویانبه طور متوسط بین 200 تا 250 یورو ماهیانه
بیمه درمانی دانشجوییبه طور متوسط بین 20 تا 50 یورو ماهیانه
تایید ویزای برای متقاضیحدود 100 یورو ماهیانه

احتمالاً با مشاهده جدول بالا به این نتیجه رسیدید که زندگی در فرانسه هزینه زیادی به همراه دارد و اگر هزینه‌‎های زندگی با تحصیلی ادغام شود، ممکن است هر کسی توان پرداخت چنین هزینه‌هایی را نداشته باشد؛ اما جای نگرانی نیست شما می‌توانید بورسیه‌های تحصیلی یا فاند دانشگاه‌های کشور فرانسه را دریافت کنید یا در کنار تحصیل در فرانسه مشغول به کار شوید. متقاضیان تحصیل دکتری در کشور فرانسه اجازه کار به مدت 20 ساعت در هفته را دارند؛ هر چند این مقدار جوابگوی تمامی هزینه‌های زندگی و تحصیلیشان نیست؛ اما تا حدود قابل توجهی هزینه‌هایشان را کاهش می‌دهد. گرفتن بورسیه‌های تحصیلی هم تا حدودی مشکل است که با مشاوره تحصیلی مقطع دکتری در فرانسه از مشاوران تحصیلی ما می‌توانید از شرایط و راه دریافت این بورسیه مطلع شوید.

تحصیل دکترا در فرانسه به زبان انگلیسی

امکان تحصیل در مقطع دکترا در فرانسه به زبان انگلیسی علاوه بر فرانسوی نیز وجود دارد. متقاضیانی که دارای مدرک زبان انگلیسی هستند می‌توانند از دانشگاه‌های کشور فرانسه در مقطع دکتری پذیرش دریافت کنند. دانشگاه‌های فرانسه مدارک زبان انگلیسی C1 Advanced))IELTS، TOEFL، PTE Academic را از دانشجویان می‌پذیرند. دوره‌هایی که به زبان انگلیسی در مقطع دکترا در فرانسه برگزار می‌شوند به مراتب کمتر از دوره‌های با زبان انگلیسی است. در حال حاضر امکان تحصیل در بیش از 1100 دوره در مقطع دکتری در فرانسه به زبان انگلیسی وجود دارد. در برخی موارد تسلط داشتن به زبان انگلیسی می‌تواند راهگشای شما در متقاعد کردن استاد راهنمای دانشگاه مورد نظرتان باشد. امکان تحصیل در دانشگاه‌هایی همچون دانشگاه‌های PSL، پلی تکنیک اکول، سوربن که در زمره برترین دانشگاه‌های دنیا قرار دارند به زبان انگلیسی علاوه بر زبان فرانسه وجود دارد. این کالج‌ها همچنین دوره‌هایی را ترتیب داده‌اند که در آن‌ها متقاضی می‌تواند در کنار آموزش، مهارت مکالمه و تعامل به زبان فرانسوی را هم ارتقاع دهد.

ویزای همراه تحصیل دکترا در فرانسه

از آنجایی که پاسپورت کشور فرانسه جزء 10 تا پاسپورت جهان است، افراد زیادی در تلاشند تا از طریقی پاسپورت این کشور را دریافت کنند. کشور فرانسه یکی از بهترین مقاصد تحصیلی برای متقاضیان تحصیل در قاره اروپا است. این کشور به متقاضیانی که قصد ادامه دادن تحصیلاتشان در این کشور هستند، ویزای همراه تحصیلی اعطا می‌کند. افرادی که موفق به احذ چنین ویزای می‌شوند، می‌توانند یکی از نزدیکانشان را به عنوان همراه به این کشور ببرند. افرادی که موفق به گرفتن این ویزا می‌شوند، معمولاً قصد تحصیل در مقطع دکترا در فرانسه را دارند. ویزایی که به همراهان متقاضی تعلق می‌گیرد کاری نیست و همراه فرد نمی‌تواند در این کشور مشغول به کار یا تحصیل شود. در صورتی که متقاضی متأهل باشد، می‌تواند خانواده خود را به عنوان همراه به این کشور ببرد. برای دریافت ویزای همراه فرانسه، متقاضی بایستی به سفارت فرانسه اثبات کند که از پس مخارج خود و خانواده‌اش در این کشور بر می‌آید. متقاضی پس از اینکه موفق به اخذ چنین ویزای گردید، باید در کمترین زمان ممکن به کشور فرانسه برود و تحصیلاتش را در مقطع دکتری آغاز کند. پس از این که دوره تحصیلی متقاضی به پایان رسید، می‌تواند در این کشور با تبدیل ویزای تحصیلی‌اش به کار، مشغول به کار شود. در این مدت زمان متقاضی باید بیمه و مالیات بردرآمد پرداخت کند تا پس از گذشت 5 سال اجازه درخواست اخذ اقامت دائم کشور فرانسه را داشته باشد.

کار پس از تحصیل دکترا در فرانسه

دانشجویان دکتری پس از به پایان رساندن تحصیلاتشان در کشور فرانسه اجازه کار در این کشور را دارند. متقاضیانی که تحصیلاتشان را در کشور فرانسه در مقطع دکتری به اتمام می‌رسانند، این اجازه را دارند تا به مدت 1 سال در این کشور اقامت داشته باشند و در این حین به دنبال کار بگردند. کسانی که شغلی را در این کشور پیدا می‌کنند، ویزای تحصیلیشان به کاری تبدیل می‌شود. متوسط حقوقی که این اشخاص در ماه دریافت می‌کنند بسته به رشته تحصیلیشان و شغلی که دارند، متفاوت است. مبلغ دریافتی فارغ‌التحصیلان دکتری در فرانسه رقمی بین 1200 تا 2600 یورو در ماه است. پس از گذشت 5 سال متقاضیان می‌توانند برای دریافت اقامت دائم کشور فرانسه اقدام کنند.

کار پس از تحصیل دکترا در فرانسه

کار پس از تحصیل دکترا در فرانسه

جمع بندی

فرانسه یکی از کشورهای اروپایی است که دانشگاه‌های آن جزء برترین دانشگاه‌های اروپا و جهان است. دانشگاه‌های این کشور سالانه افراد زیادی را در 3 مقطع تحصیلی لیسانس، فوق لیسانس و دکتری پذیرش می‌کند. دانشگاه‌های کشور فرانسه در مقطع دکتری فاند و بورسیه‌های تحصیلی متعددی را برای دانشجویان این مقطع در نظر گرفته است. همین مورد سبب شده است که تعداد متقاضیان تحصیل دکترا در فرانسه زیاد باشد. گرفتن پذیرش در مقطع دکتری در فرانسه کمی مشکل است که با مشاوران ما با دادن مشاوره تحصیلی مقطع دکتری در فرانسه این راه را برای شما هموار خواهند ساخت. ما در این مقاله سعی بر این داشتیم شما را با تحصیل دکتری در کشور فرانسه آشنا کنیم تا اطلاعات کامل‌تری در زمینه مهاجرت تحصیلی در مقطع دکتری به فرانسه داشته باشید.

سوالات متداول در مورد تحصیل دکتری در فرانسه

1- مدت زمان تحصیل دکترا در فرانسه چقدر است؟

مدت زمان تصحیل دکتری در فرانسه 4 ساله است.

2- تحصیل دکترا در کشور فرانسه چه مزیتی نسبت به سایر کشور ها دارد؟

دانشگاه‌های با رتبه علمی بالا، هزینه پایین، بازار کار مناسب و. . . مزایای این کشور نسبت به دیگر کشورهاست

3- تحصیل در مقطع دکتری در فرانسه صرفا به زبان فرانسه است؟

خیر؛ امکان تحصیل دکتری در فرانسه به زبان انگلیسی نیز وجود دارد.

4- برای تحصیل دکترا در فرانسه کمک هزینه تحصیلی ارائه شده است؟

بله؛ اما این مورد با توجه به شرایط متقاضی و رشته مورد نظر او متفاوت است.

1/5 - (1 امتیاز)

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *