تحصیل دکتری در ترکیه

تحصیل دکتری در ترکیه انتخاب مناسبی برای دانشجویان بین¬المللی است که به دنبال فرصت¬های تحصیلی ایده¬آل در کشوری زیبا و نزدیک ایران هستند. دانشگاه¬های ترکیه به دلیل هزینه¬های نسبتا پایین و کیفیت بالای آموزش، متقاضیان زیادی برای تحصیل دکترا در ترکیه دارند. ما در این مقاله سعی می¬کنیم هر اطلاعاتی که شما برای تحصیل دکترا ترکیه نیاز دارید را در اختیارتان قرار دهیم.

مشاوره رایگان
مشاوره رایگان

چگونه در مقطع دکتری در ترکیه تحصیل کنیم؟

تحصیل در مقطع دکترا بسیار راحت‌تر از دیگر مقاطع است. دانشگاه¬های ترکیه به روز و مدرن هستند و نکته مهم درباره تحصیل در این دانشگاه¬ها مدرک معتبری است که ارائه می¬دهند. بسیاری از مدارک تحصیلی دانشگاه¬های ترکیه در سراسر دنیا به رسمیت شناخته می‌شوند. نکته بعدی هزینه تحصیل دکتری در ترکیه است که بسیار کمتر از دیگر کشورهای اروپایی است.

همه این عوامل سبب شده که برای دانشجویان بسیار محبوب و جذاب باشد. هر چند باید این نکته را نیز بیان کرد که سیستم آموزشی ترکیه برای دانشجویانی که قصد تحصیل در مقطع دکترا را دارند، شرایطی نظیر داشتن مدرک زبان آیلتس یا تافل به همراه سوابق تحصیلی ممتاز را فراهم کرده است.

فرآیند اپلای دکتری برای همه دانشگاه¬های ترکیه مثل هم است. اما نکته مهم این است که درخواست-های مقطع دکتری به صورت جداگانه توسط هر دانشگاه بررسی خواهد شد. پس فیلترهای ورودی، مدارک مورد نیاز و مهلت ارسال مدارک در هر دانشگاه متفاوت است. همه درخواست¬ها باید از طریق اینترنت و پورتال رسمی دانشگاه مورد نظر شما انجام گردد. درکل، به خاطر شرکت در دوره‌های دکتری متقاضیان تحصیل در دانشگاه¬های ترکیه باید مدرک کارشناسی و کارشناسی ارشد مرتبط با رشته مورد نظر خود را داشته‌ باشند. اکثر مدارکی که از اروپا صادر شده‌اند قابل قبول هستند. افزون بر این موارد، به منظور اخذ پذیرش در دوره‌های دکتری متقاضیان باید پیشنهاد پژوهشی که دارند را برای دانشگاه منتخب‌شان ارسال کنند. پیشنهاد ما این است که پیش از اقدام برای این کار، با دانشگاه یا استاد‌ راهنمای سابق خودتان در تماس باشید. لازمه دیگر تحصیل در دانشگاه¬های ترکیه این است که متقاضیان باید معرفی‌نامه دانشگاهی خود را ارسال کنند و برای مصاحبه هم حضور داشته باشند.

مزایای تحصیل دکترا در ترکیه

تحصیل در ترکیه برای ایرانیان که همسایه این کشور هستند و مسافت برایشان کم است، گزینه بسیار خوبی است. تحصیل دکترا در ترکیه، به ‌دلیل داشتن دانشگاه‌های برتر، امکان گرفتن بورسیه تحصیلی و امکان شاغل شدن پس از اتمام تحصیل مورد توجه افراد زیادی قرار گرفته است.

  • عدم نیاز به ویزای تحصیلی (دوره¬های تحصیلی کمتر از 3ماه)
  • امکان تحصیل با دریافت بورسیه
  • تحصیل در دانشگاه¬های معتبر
  • امکان کار در هنگام تحصیل
  • هزینه نسبتا پایین تحصیل و زندگی
  • گرفتن مدرک تحصیلی معتبر
  • تحصیل به زبان انگلیسی
  • امکان دریافت اقامت دائم پس از تحصیل
  • امکان کار پس از اتمام تحصیل

لیست دانشگاه¬های برتر برای تحصیل دکترا در ترکیه

دانشگاه¬های برتر، گزینه مناسبی برای تحصیل دکترا در ترکیه هستند. بهترین دانشگاه¬های ترکیه برای تحصیل در مقطع دکتری به شرح زیر است:

دانشگاه کوچدانشگاه فنی استانبول
دانشگاه بیلکنتدانشگاه آنکارا
دانشگاه سابانچیدانشگاه قاضی
دانشگاه فنی خاورمیانهدانشگاه حاجت تپه
دانشگاه بغازیچیدانشگاه استانبول

اگر بتوانید پذیرش دکتری دانشگاه استانبول را بگیرید، شما در یکی از بهترین دانشگاه¬های دولتی مشغول به تحصیل می¬شوید.

شرایط تحصیل دکتری در ترکیه در دانشگاه¬های برتر

دوره تحصیل دکتری در ترکیه معمولا 3 تا 5 سال طول می¬کشد. شروع سال تحصیلی در مقطع دکترا در ماه¬های اکتبر، فوریه و ژوئن است. اگر دانشجو دوره تحصیلی کارشناسی و کارشناسی ارشد خود را در دانشگاه¬های اروپا گذرانده باشد، کار پذیرش در دوره دکتری برایش راحت¬تر خواهد بود. اکثر برنامه¬های تحصیلی در ترکیه مشابه با محتوای برنامه¬های دکترا در کشورهای اروپایی است. در دوره دکترا در این کشور اکثر تمرکز دانشجویان باید بر روی تحقیق و پایان¬نامه نویسی باشد. در صورتی که اساتید پایان¬نامه¬ها را تایید کنند، به این افراد مدرک دکترا اعطا می¬گردد. در کل دانشگاه‌های ترکیه برای پذیرش در مقطع دکترا به رزومه عالی و خوبی نیازمند هستند. از جمله شرایط تحصیل دکتری در ترکیه می‌توان به داشتن مقالات بین‌المللی و رزومه قوی، داشتن مدرک زبان و نمره خوب آزمون GRE برای پذیرش در این مقطع اشاره کرد. شرایط تحصیل دکترا در دانشگاه¬های برتر ترکیه به طور کامل درسال 2023 به شرح زیر است:

  • یکی بودن رشته منتخب برای تحصیل با رشته مقطع لیسانس
  • ارائه مقالات بین‌المللی
  • فارغ‌التحصیلی در دوره کارشناسی ارشد از دانشگاه¬های معتبر
  • مدرک زبان ترکی یا انگلیسی (نسبت به رشته انتخابی)
  • اخذ بالاترین نمره مناسب دوره ارشد
  • پژوهش و بررسی تحت نظر استاد راهنما
دوره تحصیل دکتری در ترکیه

دوره تحصیل دکتری در ترکیه

آزمون ورودی برای مقطع دکتری در ترکیه

دانشجویانی که قصد تحصیل دکتری در ترکیه را دارند به منظور اثبات تجربه و دانش خود باید در آزمون‎‌های ورودی این دانشگاه¬ها شرکت کنند. این که شما کدام آزمون ورودی را برای پذیرش دکتری در ترکیه باید پشت سر بگذارید، توسط دانشگاه مقصدتان مشخص خواهد شد. آزمون¬های ورودی دانشگاه¬های ترکیه در مقطع دکتری به شرح زیر است:

آزمون ورودیGMAT: برای قبولی در این آزمون حداقل نمره مورد نیاز شما ۵۰۰ است و اعتبار آزمون پنج سال است.

آزمون ورودیALES: از متداول‌ترین آزمون‌ها برای شرکت در دوره دکتری ترکیه این آزمون است. این آزمون به زبان ترکی برگزار می‌گردد. محل برگزاری آلس در شهرهای مختلف کشور ترکیه است. این مدرک 2 سال اعتبار دارد. بخش‌های مختلف آزمون آلس حاوی 50 سوال است که بخش کمی از سوالات، محاسباتی است و مربوط به هندسه، هوش و ریاضیات خواهد بود. بخش دیگر، کلامی و شفاهی است که این قسمت مهارت زبانی داوطلبان را نمایان می‌کند. حداقل نمره مورد نیاز شما برای قبولی در این یکی آزمون 50 تا 70 است. این آزمون در یک سال سه بار برگزار می¬گردد.

آزمون ورودی GRE: حداقل نمره مورد نیاز برای قبولی در آزمون GRE، ۶۸۵ است و این آزمون هم پنج سال اعتبار خواهد داشت.

در اوایل دوران تحصیل دانشجویان متقاضی مقطع دکترا آزمون صلاحیت به صورت کتبی و شفاهی برگزار می¬گردد. این آزمون برای ارزیابی و بررسی موضوع رساله دکتری توسط دانشجو اعلام می-شود. دانشجویان برای انتخاب موضوع رساله می¬توانند از استاد راهنما نیز مشاوره بگیرند. نتیجه این آزمون توسط کمیته صلاحیت بررسی می¬شود. پس از اینکه دانشجو این مرحله را بگذراند و قبول شوند می¬توانند در مقطع دکتری تحصیل خود را شروع کنند. در این مسیر می‌توانید در کلاس‌های حضوری و آنلاینی که مباحث آزمون را با شما کار می¬کنند و پشت سر گذاشتن این مرحله را برای شما آسان¬تر می‌کنند هم شرکت کنید. همچنین، شرکت در آزمون‌های زبان انگلیسی (تافل و آیلتس) برای دانشگاه¬های انگلیسی زبان و دوره دکترا اهمیت زیادی دارد.

هزینه تحصیل دکترا در ترکیه

تحصیل در مقطع دکتری در ترکیه رایگان نیست و دانشجویان باید شهریه پرداخت کنند. افزون بر این، دانشجویان بایستی توانایی مالی برای هزینه¬های تحصیل و زندگی خود را داشته باشند. اما به صورت کلیباید گفت ترکیه برای تحصیل در مقطع دکتری کشوری مقرون به صرفه است. افراد متقاضی می¬توانند با هزینه¬ای معقول و ایده¬آل در دانشگاه¬های ترکیه که مدرکی معتبر ارائه می¬دهند، تحصیل کنند.

متقاضیان تحصیل در دانشگاه¬های دولتی نیز باید هر ساله هزینه پرداخت کنند. البته که هزینه تحصیل در مقطع دکترا در ترکیه در دانشگاه¬های دولتی نسبت به دانشگاه¬های غیر دولتی خیلی کمتر است. هزینه تحصیل دوره دکتری به زبان انگلیسی در دانشگاه¬های دولتی این کشور برای دانشجویان خارجی سالیانه 500 الی 800 یورو (بین۱۵ میلیون تا ۲۴ میلیون تومان) است.

هزینه برای دوره-هایی که به زبان ترکی ارائه می¬شوند، هم کمتر است. از طرف دیگر، شهریه در دانشگاه¬های خصوصی به ازای هر سال تحصیل حدود 5250 الی 25000 یورو است. با این وجود، فرصت¬های بورسیه¬ای این دانشگاه¬ها زیاد است. میانگین هزینه تحصیل به زبان ترکی و انگلیسی نیز با هم متفاوت است، هزینه شهریه سالیانه به زبان انگلیسی بین 600 تا 1500 دلار و هزینه تحصیل به زبان ترکی 240 تا 730 دلار است.

شهریه دانشگاه¬های برتر برای تحصیل در مقطع دکترا در ترکیه

شهریه برخی از دانشگاه‌های برتر ترکیه در مقطع دکترا، در جدول زیر برای شما آورده شده است. باید توجه داشته باشید که با گرفتن بورسیه برای مقطع دکترا، شهریه‌ شما حذف می¬گردد و حتی در برخی موارد هزینه اضافی¬¬تر برای زندگی شما نیز لحاظ می¬شود. در ادامه نمونه¬هایی از مقدار شهریه دکترا در ترکیه را آورده¬ایم:

اسم دانشگاهمقدار شهریه
دانشگاه کوچندارد. ( امکان دریافت 2 الی 3 هزار لیر به عنوان دستمزد یا بورسیه)
دانشگاه سابانچی۵۰۵۰۰ الی ۱۳۲۱۴۵ لیر
دانشگاه بیلکنت۱۴۵۰۰ دلار
دانشگاه فنی خاورمیانه۵۰۰۰ لیر
دانشگاه بغازیچی۵۹۴۰ لیر

بورسیه¬های موجود برای تحصیل در مقطع دکترا ترکیه

بورسیه دکترا در ترکیه، یک بورسیه تحصیلی رقابتی با بودجه دولت است که به دانشجویان ممتاز ارائه می‌شود. وجود بورسیه به معنای دریافت کمک هزینه تحصیلی در مقاطع مختلف است. این بورسیه¬ها کلیه هزینه¬های تحصیل دانشجویان بین¬المللی را پوشش می¬دهند و تا مدت 4 سال برای مقاطع مختلف لیسانس، ارشد و دکتری ادامه دارند. علاوه بر گرفتن بورسیه تحصیلی در مقطع دکتری در ترکیه، امکان اخذ کمک هزینه¬های دانشجویی مثل خوابگاه رایگان، بیمه‌های درمانی رایگان و امکانات بسیار خوب ایجاد شده در زمینه تحصیل برای دانشجویان خارجی امکان پذیر است. اما باید در نظر بگیرید که ظرفیت¬های بورسیه دکترا در ترکیه و کمک هزینه¬های دانشجویی محدود هستند و برای به دست آوردن آن بایستی با یک استاد راهنما، در زمینه تحصیل خود مشورت کنید. پس از تایید دانشجو توسط استاد راهنما می¬توانید برای پذیرش در این مقطع اقدام کنید. اگر شما موفق به گرفتن بورسیه فول فاند باشید خوشبختی و شانس به شما روی خواهد کرد. علت هم این است که بورسیه شهریه دانشگاه را به صورت کامل پرداخت می¬کند. بدین صورت که ماهیانه حقوقی برای شما در نظر گرفته خواهد شد. علاوه بر این، بیمه درمان دریافت می¬کنید، بلیط هواپیما برای شما خریده می¬شود و بدون نیاز به پرداخت هزینه برای سفر، شرکت در کنفرانس¬ها و پروژه¬های علمی می‌توانید تحصیل خود را شروع کنید. از میان بورسیه¬هایی که کشور ترکیه ارائه می¬دهد، اگر بخواهیم نمونه¬هایی دیگر که بسیار فراگیر هستند اشاره کنیم، به بورسیه¬هایی مثل بورسیه دانشجویان برجسته و بورس تحصیلی ملی اشاره کرد.

بورسیه تحصیلی بین المللی، بورسیه تحصیلی TEV، بورسیه فلوبرایت، بورسیه دکترای YÖK هم به دانشجویان مقطع دکتری ارائه می¬شوند. نکته مهم برای اخذ بورسیه¬های تحصیلی در ترکیه این است که شما باید شرایط اخذ این بورسیه¬ دکتری ترکیه را داشته باشید که در ادامه به آن¬ها اشاره می¬کنیم. شما باید در آزمون¬های بین¬المللی SAT یا ACT یا IB قبول شوید و باید مدرک زبان انگلیسی( تافل یا آیلتس) معتبری ارائه دهید. مدارک شما باید ترجمه شده باشند و رزومه تحصیلیتان شامل ریز نمرات هم باشد. شما باید مدارک دوره¬هایی که گذرانده‌اید را ترجمه کنید و باید توصیه¬نامه اساتید یا مراجع معتبر را هم ارائه دهید.

بورسیه دکترا در ترکیه

بورسیه دکترا در ترکیه

مدارک مورد نیاز برای تحصیل دکتری در ترکیه

مدارک مورد نیاز برای تحصیل دکترا ترکیه شامل موارد ذیل هستند:

  • مدرک کارشناسی معتبر و مرتبط
  • کپی از کلیه مدارک تحصیلی
  • ارائه رزومه قوی
  • ارائه نام یک استاد راهنما که باید از اعضا هیئت علمی دانشگاه¬های ترکیه باشد.
  • ارئه مدرک زبان آیلتس آکادمیک با حداقل نمره 5/6 (بعضی از دانشگاه¬ها نمره زبان بالاتری از متقاضی می¬خواهند)
  • ارائه مدرک زبان ترکی در صورتی که زبان تدریس شما ترکی باشد.
  • مقالات شما باید در نشریات معتبر چاپ شود.
  • داشتن انگیزه نامه و توصیه نامه
  • کپی گذرنامه

ویزای همراه تحصیل دکترا درکشور ترکیه

همراه داشتن اعضای خانواده محصل در هنگام تحصیل، استرس ناشی از مهاجرت را کم می¬کند. اکثرا افراد متاهل، کشور‌هایی را انتخاب می‌کنند که بتوانند در حین تحصیل، همسر و فرزند خود را همراهشان ببرند. اخذ ویزا تحصیلی مناسب متقاضیانی که خواهان دریافت ویزا هستند. یکی از مزایای بسیار مهم کشور ترکیه، صدور ویزای همراه برای اعضا خانواده دانشجویان و افراد محصل است. با داشتن این ویزا ، امکان بردن همسر و فرزند زیر ۱۸ سال برای شخص فراهم خواهد شد. این موضوع با توجه به دوره طولانی‌ مدت تحصیل در مقطع دکترای ترکیه که 4 سال بیشتر است، برای متقاضیان تحصیل در این مقطع، گزینه بسیار خوبی است. باید توجه داشته باشید، ویزای همراه همسر به او امکان کار در کشور ترکیه را نمی¬دهد و برای شاغل شدن نیاز به ویزای کار دارد.

کار در ترکیه حین و پس از تحصیل دکترا در ترکیه

دانشجویانی که برای تحصیل در دانشگاه¬های ترکیه پذیرفته می¬شوند، ویزای دانشجویی اخذ می‌کنند. این ویزا اجازه کار در حین تحصیل را به این افراد نمی¬دهد. پس اگر دانشجو خواهان این است که هزینه تحصیل دکترا در ترکیه را خود پرداخت کند، حتما باید مجوز جداگانه¬ای به اسم مجوز کار بگیرد. اما توجه کنید که صرفا دارا بودن مجوز کار هم برای پیدا کردن کار دانشجویی کافی نیست. وی همچنین باید سطح تسلط بالایی به زبان ترکی داشته باشد. در کل دانشجویان خارجی که در برنامه‌های تحصیلات در مقاطع کارشناسی ارشد یا دکترا در یک دانشگاه در ترکیه ثبت نام می‌کنند، باید برای مجوز کار درخواست دهند. اگر دانشجو بخواهد در یک شرکت خصوصی مشغول شود، کارفرما موظف است برای او مجوز کار درخواست دهد. اکثر مواقع کارفرماها از قوانین مطلع هستند و به دانشجوی بدون مجوز کار نمی¬دهند. لازم به ذکر است شما پس از اخذ مجوز کار در این کشور محدودیت زمانی برای کار کردن ندارید. دانشجو می‌تواند با توجه ‌به شرایط تحصیلی مشغول به کار شود. به عنوان مثال، پس از اخذ دکترای روانشناسی در ترکیه می¬توانید در مراکز آموزشی یا کلینیک‌ها مشغول به کار شوید.

شرایط کاری پس از تحصیل در ترکیه برای کسانی که قصد اشتغال به کار پس از فارغ¬التحصیلی در ترکیه را دارند، با گرفتن مجوز و ویزای کار همرا است. بدین صورت پرداخت هزینه تحصیل دکترا در ترکیه راحتتر خواهد بود. به عنوان مثال، شخصی که در رشته دکترای علوم آزمایشگاهی در ترکیه تحصیل کرده پس از اتمام درس می¬تواند با اخذ مجوز در آزمایشگاه شروع به کار کند. اکثر دانشجویانی که در حین تحصیل مشغول به کار هم بوده‌اند و سابقه کاری دارند، شانس بیشتری برای یافتن کار مناسب دارند. علاوه بر این، اقامت دانشجویان بین‌المللی به مدت یک سال پس از اتمام تحصیل قابل تمدید است و افرادی که درس خود را تمام کرده¬اند، می‌توانند کارفرمایان ترک را برای شروع به کار خود متقاعد کنند.

اخذ اقامت از طریق تحصیل دکترا در ترکیه

اگر دانشجو در کشور ترکیه یکی از مدارک معتبر را در یک موسسه آموزش عالی اخذ کرده باشد، می¬تواند مجوز اقامت بگیرند.

این شرط برای تحصیل دکتری در ترکیه نیز کافی است. شما باید در یکی از مراکز آموزشی و یا دانشگاه‌های ترکیه ثبت نام کنید.

پس از اخذ پذیرش و دریافت مدرک ثبت¬نام می¬توانید برای درخواست ویزای تحصیلی اقدام کنید. بعد از پذیرش مقطع دکتری، برای دریافت اقامت ترکیه باید ویزای دانشجویی دریافت کنید و اقامت خود را ثبت نمایید. برای این کار به طور معمول دانشگاه انتخابی شما در انجام فرآیندها به شما کمک می¬کند. بیشتر دانشجویان خارجی که علاقه به تحصیل دکترا در ترکیه دارند، باید ویزای دانشجویی دریافت کنند. شرایط اخذ ویزای تحصیلی ترکیه در مقطع دکتری باید قبل از ورود به ترکیه و شروع کلاس¬ها و از طریق کنسول¬گری میسر است. ویزای تحصیلی از بهترین نوع ویزاها به حساب می¬آید و دانشجویان تحت حمایت دولت و بیمه¬های پزشکی قرار خواهند گرفت. در کل اگر شما خواهان اقامت در ترکیه از طریق تحصیل دکتری هستید، یکی از راه¬های پیش رو شما این است که منتظر تمام شدن درس خود باشید و پس از فارغ¬التحصیلی با اخذ مجوز کار به مدت 8 سال کار کنید و پس از آن می‌توانید درخواست اقامت دائم دهید.

اخذ تابعیت پس از تحصیل دکتری در ترکیه

تابعیت کشور ترکیه را بدون انصراف از تابعیت کشور خود می‌توان دریافت کرد. از این رو، اخذ تابعیت ترکیه برای افرادی که می‌خواهند آن را با اقامت دانشجویی اخذ کنند، بسیار میسر و کاربردی است.

قوانین مربوط به امور شهروندی در ترکیه، به این صورتی تصویب شده که برای اخذ شهروندی و تابعیت این کشور فرد (بسته به نوع درخواستش) باید به مدت 5 سال در کشور ترکیه اقامت داشته باشد. در گذشته، نیمی از زمان اقامت دانشجویی در این بازه زمانی لحاظ می‌شده است. اما در قوانین جدید شهروندی ترکیه در سال 2023 کلیه مدت اقامت تحصیلی شما در این کشور در روند صدور مدرک شهروندی شما لحاظ خواهد شد. به عنوان مثال، اگر شما از دانشگاهی در ترکیه در مقطع دکتری با مجوز اقامت دانشجویی 4 ساله فارغ‌ التحصیل شوید، پس از اتمام تحصیل به مدت یک سال می‌توانید با دریافت مجوز کار در این کشور اقامت داشته باشید، سپس برای اخذ تابعیت و شهروندی ترکیه اقدام کنید.

مشاوره تخصصی برای تحصیل دکترا در ترکیه اصطهباناتی

کشور ترکیه به دلیل نزدیکی به ایران و داشتن امکانات مناسب برای زندگی، سیستم آموزشی مدرن و مدرک معتبری که ارائه می¬دهد، خواهان زیادی برای تحصیل دارد. به همین علت، رقابت برای پذیرش متقاضیان زیاد است. همین موضوع باعث پیچیدگی شرایط تحصیل دکتری در ترکیه شده است. اگر شما جز افرادی هستید که قصد تحصیل در مقطع دکتری را دارید، حتما از راهنمایی مشاورین متخصص در این زمینه کمک بگیرید. مجموعه ما شما را در کلیه مراحل پذیرش دانشجوی دکتری در ترکیه کمک کرده و سریعتر شما را به هدفتان می‌رساند. نیازی به نگرانی نیست، کافی است با ما تماس بگیرید و کار را به مشاورین متخصص ما در این زمینه بسپارید.

جمع¬بندی

با توجه به نزدیک بودن کشور ترکیه به ایران و داشتن نظام آموزشی به روز و امکان تحصیل رایگان در این کشور دانشجویان زیادی خواهان مهاجرت به ترکیه هستند. اگر خواهان اخذ ویزای تحصیلی پست دکترا هستید می‌توانید از این شرایط نهایت استفاده را داشته باشید. ما در این مقاله سعی کردیم به کلیه نکات مهم درباره تحصیل دکترا در ترکیه و شرایط و مدارک مورد نیاز برای اقدام به تحصیل این مقطع بپردازیم.

سوالات متداول در مورد تحصیل دکتری در ترکیه

1- چگونه می¬توان به صورت رایگان در کشور ترکیه در مقطع دکتری تحصیل کرد؟

با دریافت بعضی از بورسیه¬ها امکان تحصیل به صورت رایگان برای شما ایجاد می¬شود.

2- آیا تحصیل دکترا در ترکیه نیازمند آزمون ورودی است؟

بله، دانشگاه مورد نظر شما مشخص می¬کند که در کدام آزمون ورودی شرکت کنید.

3- تحصیل در مقطع دکتری در ترکیه چقدر زمان می¬برد؟

3 تا 5 سال زمان می¬برد.

4- زبان تحصیل دکترا در ترکیه چیست؟

تحصیل هم به زبان ترکی و هم به زبان انگلیسی امکان پذیر است.

5- آیا با تحصیل دکترا در دانشگاه¬های ترکیه می¬توان به اقامت دائم رسید؟

بله، شما باید مجوز کار دریافت کنید و پس از 8 سال کار کردن درخواست اقامت دائم دهید.

5/5 - (2 امتیاز)

مطالب مرتبط

2 دیدگاه برای “تحصیل دکتری در ترکیه + شرایط و هزینه تحصیل دکتری

  1. قسیم گفت:

    می خواهم ادامه تحصیل در ترکیه کنم

    1. کارشناس مهاجرتی اصطهباناتی گفت:

      سلام روزتون بخیر
      تحصیل در ترکیه بستگی به مقطع تحصیلی و دانشگاه انتخابی شما دارد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *