اقامت از طریق ثبت شرکت در آلمان

سازمان مهاجرت تجاری آلمان (German business immigration) نیازمند همکاری دقیق و خلاقانه با مقامات محلی برای ارائه ویزای اقامت شما در جهت اخذ اقامت آلمان از طریق ثبت شرکت است. برای کسب اقامت از طریق سرمایه گذاری و دریافت مزایای ثبت شرکت در آلمان شما نیاز دارید تا اسنادی را ارائه دهید که نشان دهد توانایی سرمایه گذاری و مدیریت کسب و کار خود را خواهید داشت. در این مقاله از موسسه حقوقی توسعه گران مهر قصد آشنایی با این مبحث و چارچوب قانونی آن را داریم.

مشاوره رایگان
مشاوره رایگان

شرایط اقامت آلمان از طریق ثبت شرکت

درخواست برای مجوز اقامت به اداره محلی خارجیان (Ausländerbehörde or Ausländeramt) که در شهرهای متوسط و بزرگ آلمان قرار دارند، ارسال می شود. در نتیجه متقاضیان مجوز اقامت با بروکراسی مرکزی سر و کار ندارند، بلکه تنها کافی است به اداره محلی مربوطه مراجعه کنند. بنابراین، در صورتی که متقاضی پیش از ارسال درخواست با اداره محلی خارجیان در ارتباط باشد، اخذ ویزا یا مجوز اقامت آلمان ساده تر خواهد بود.

باید توجه داشت که اداره خارجیان، تنها اداره تصمیم گیرنده برای اعطای مجوز اقامت نیست. این اداره معمولا با سایر آژانس ها ( از جمله اتاق بازرگانی محلی، اداره صنایع دستی و یا سایر سازمان های حرفه ای مانند انجمن های پزشکی، دفتر معماران و غیره) برای دریافت راهنمایی های تخصصی مشورت می کند. بنابراین، مشاوره از این موسسات برای صدور مجوز اقامت بسیار اهمیت دارد و شانس تایید مجوز اقامت را افزایش می دهد.

ثبت شرکت برای دریافت اقامت آلمان

دولت کشور آلمان اطلاعات مربوط به شرکت هایش را از طریق اداره وزارت اقتصاد و تکنولوژی کشور آلمان، ارائه می دهد. افراد خارجی که علاقمند به سرمایه گذاری در کشور آلمان هستند می توانند اطلاعات مرتبط بسیاری از طریق وب سایت این وزارت به دست آورند. در این سایت دستورالعمل گام به گام نحوه آغاز سرمایه گذاری در شرکت های آلمانی، استراتژی های مربوط به طرح تجاری مورد نیاز آلمان و شیوه هایی مدیریتی تضمین کننده فعالیت مداوم شرکت، ارائه شده است. این وب سایت اطلاعات لازم را به چندین زبان از جمله، ترکی، فرانسوی و روسی ترجمه نموده است.تاسیس یک شرکت در کشور آلمان راهکاری نسبتا ساده دارد.دستورالعمل های پایه و مراحل تشریفاتی اداری که باید در طول فرایند ثبت یک شرکت در آلمان دنبال کنید بر اساس قوانین و مقررات کشور آلمان می باشد. برای ثبت شرکت در آلمان قانون فرقی بین افراد بومی و خارجی نمی گذارد.

قوانین ثبت شرکت کشور آلمان بین انواع شرکت ها از جمله شرکت های مسئولیت محدود، شرکت های مسئولیت محدود دولتی ( شرکت های سهامی ) و دیگر انواع مشارکت های تجاری، متفاوت است. شرکت مسئولیت محدود یا ” Gesellschaft mit beschranker Haftung ( GmbH ) ” رایج ترین نوع ساختار یک شرکت در کشور آلمان می باشد.

در صورتی که نمی توانید حداقل سرمایه صوری 25000 یورویی را برای ثبت یک GmbH تهیه نمایید می توانید یک ” Unternehmergesellschaft (UG) ” ثبت کنید. این نوع شرکت مشابه شرکت GmbH اما در سایزی کوچکتر می باشد که در نوامبر سال 2008 معرفی شده است. این نوع از شرکت را می توان با حداقل سرمایه 1 یورو تا 24999 یورو ثبت نمود. با این حال صاحب این گونه شرکت ها لازم است که حداقل یک چهارم سود سال آینده خود را در این کسب و کار سرمایه گذاری نمایند. انجام این کار وسیله ایست برای تقویت سرمایه ذخیره شده تا زمانی که به حداقل سرمایه قانون 2500 یوریی برسد.

پیش از ثبت یک شرکت مسئولیت محدود در کشور آلمان، توافق نامه بین شرکا یا سهامداران باید در دفتر اسناد رسمی ثبت شود. توافقنامه و و تقاضای ثبت شرکت در کشور آلمان توسط آن دفتر اسناد رسمی مدیریت می شود. انجام این کار از حداقل الزامات پیش از ورود شرکت به ثبت شرکت آلمان می باشد.

شرکت های مسئولیت محدود کشور آلمان از لحاظ قانونی لازم است که سوابق مالی مناسب را نگهداری کنند.این سوابق بدون در نظر گرفتن وسعت شرکت، باید در چهارچوبی منظم و مطابق با سیستم حسابداری دوگانه تهیه شوند. حسابداری الکترونیکی باید مطابق با خواسته های GDPdU آلمان باشند. همچنین شرکت ها باید در طول سه ماه آغازین سال مالی،اظهارنامه سالیانه خود را ارائه دهند که شامل گزارشات سود و زیان، ترازنامه، یادداشت های توصیفی مربوط به گزارشات شرکت باشد. شرکت های کوچک ( Unternehmergesellschaft ) می توانند گزارشات خود را در مدت زمانی گسترده تر ارائه دهند. این اظهارنامه های سالیانه باید توسط فدرال بولتین منتشر و فایل بندی شوند.

امکان دریافت اقامت آلمان با ثبت شرکت

امکان دریافت اقامت آلمان با ثبت شرکت

امکان دریافت اقامت آلمان با ثبت شرکت

افرادی که به عنوان یک کارآفرین به دنبال شروع کسب و کاری در کشور آلمان می باشند، ممکن است بتوانند اجازه اقامت کشور آلمان را به دست بیاورند. موارد مورد نیاز برای دریافت اجازه اقامت کشور آلمان به عنوان فردی کارآفرین متفاوت است. مهمترین چیزی که در این فرایند لازم است در نظر بگیرید این است که باید طرح تجاری خود را به مقامات قانونی ارائه دهید. 

این طرح باید دربرگیرنده جزئیات زیر باشد:

  1. کسب و کار مورد نظر ( برای مثال شکل قانونی آن و زمینه تجاری )
  2. متقاضی ( تجربه های تخصصی، آموزشات آکادمیک دریافت شده)
  3. بودجه و مباحث مالی آن کسب و کار

طرح کسب و کارتان همچنین باید شامل پاسخ سوالات زیر باشد:

  1. آیا این کسب و کار پتانسیل بازار و فرصت های فروش دیگر شرکت های آلمانی را افزایش می دهد؟
  2. آیا این کار شرکت تولیدات پایدار را به همراه دارد ؟
  3. این شرکت محصولات خارجی به بازار کشور آلمان عرضه می کند یا تولیدات آلمانی را صادر خواهد کرد؟
  4. آیا منطقه ای که این کسب و کار در آن قرار است تاسیس شود با کمبود عرضه محصولاتی که شرکت قرار است ارائه دهد مواجه است؟

کلید دریافت اجازه اقامت کشور آلمان به عنوان یک کارآفرین این است که نشان دهید کسب و کارتان تاثیر مثبتی بر اقتصاد کشور آلمان خواهد گذاشت. به این معنا که با سود اقتصادی همراه است و یا نیاز منطقه است و منابع مالی آن تضمین شده اند. پیش از یکم آگوست سال 2012 یک کسب و کار در صورتی قابل اعتماد محسوب می شد که با 250000 سرمایه گذاری همراه می بود و 5 موقعیت شغلی ایجاد می کرد. متاسفانه ایجاد موقعیت شغلی برای آلمانی ها یا دیگر شهروندان اروپا و سرمایه گذاری میزان به میزانی قابل توجه همچنان از معیار های ضروری می باشد.

مالیات شرکت ها آلمان

ثبت شرکت در کشور آلمان عموما فرایندی مستقیم است که شامل تعدادی از مراحل تشریفاتی می باشد که باید انجام شوند. دستورالعمل ها و قوانین این کشور به طور مشخص با قوانین و دستورالعمل های سایر کشور ها تفاوت ندارند.  نرخ مالیات بر شرکت در کشور آلمان به طور متوسط در حدود 31 درصد می باشد. نرخ مالیات شامل 15 درصد از درآمد شرکت، 0.825 مالیات همبستگی و یک مالیات تجارت منطقه ای می باشد.مالیات بومی یک تجارت بین 14 تا 17.15 درصد متغیر است. مالیات بومی کشور آلمان به عنوان یک هزینه تجاری محاسبه نمی شود.

نرخ VAT کشور آلمان بر خدمات و ارسال کالا در آلمان 19 درصد می باشد. در اتحادیه اروپا میزان VAT در بین کشور های VAT، 0% می باشد. شرکت ممکن است واجد شرایط VAT باشد. کشور آلمان اقتصاد پیشروی اروپا می باشد و بنیان بسیاری از چند ملیتی هایی که دراتحادیه اروپا فعالیت میکنند کشور آلمان می باشد. کشور آلمان برای ایجاد یک کسب و کار به دلیل نیرو های کاری تحصیل کرده اش و زیرساخت های پیشرفته اش جو بسیار خوبی دارد.

مراحل ثبت شرکت در آلمان

در لیست زیر خلاصه ای از 10 مرحله تاسیس یک شرکت در کشور آلمان آورده شده است. به طور کلی در هنگام ثبت یک شرکت با این مراحل به همان ترتیبی که ذکر شده اند مواجه خواهید بود.

  1. شکل قانونی: این مرحله شامل انتخاب نوع شرکت و همچنین تهیه طرح تجاری و مدیریتی شرکت می باشد. 
  2. اسناد قانونی: تهیه اساسنامه شرکت
  3. نام شرکت: تنها اسم ها منحصر به فرد و غیر تجاری مجاز به ثبت در ثبت تجاری آلمان می باشند. بنابر این توصیه می شود با اداره صنعت و تجارت هماهنگ نمایید.
  4. تاسیس: اساسنامه ها و یادداشت های شرکت باید در دفتر اسناد رسمی به ثبت برسند. بنابر این یک شرکت پیش از رسمی شدن در دولت آلمان، تاسیس می شود.
  5. حساب بانکی: افتتاح یک حساب بانکی در کشور آلمان به نام آن شرکت و ایجاد سپرده ای به میزان حداقل سرمایه سهامی لازم و دریافت گواهینامه بانکی مبنی بر انجام این کار. اطلاعیه بانکی این سپرده به همراه صورت حساب بانکی جهت ارائه به دفتر ثبت اسناد رسمی دولتی مربوط به تاسیس این شرکت، صادر خواهد شد.
  6. ارسال اسناد و مدارک: اسناد رسمی به همراه گواهی سپرده باید جهت ثبت در اداره ثبت تجارت محلی به دادگاه محلی ارائه گردد.

پس از آن که این مراحل تکمیل شد، باید به دفتر تجارت محلی تاسیس شرکتی جدید اطلاع را اطلاع دهید. پس از آن لازم است در انجمن تخصصی و اداره کار مورد نیاز ثبت نام نمایید.در صورتی که این شرکت کارمندانی دارد، لازم است که نام آن ها را در بیمه درمانی و اجتماعی ثبت نمایید. هر شرکتی مسئول پرداخت مالیات های خود می باشد بنابر این آخرین قدم در ثبت شرکت ارسال مدارک مرتبط به اداره مالیات می باشد. شماره مالیاتی یا شماره شناسایی VAT مربوط به شرکت توسط اداره مالیات صادر می شود.

ثبت نام در اداره مالیات اخرین مرحله پس از گشایش شرکت می باشد. پس از انجام این کار، شرکت شما فعال محسوب می شود و می توانید شرکت در فعالیت های تجاری را آغاز نمایید. لازم است توجه داشته باشید که بعضی از زمینه های کاری قانونی هستند و شرکت های کشور آلمان برای فعالیت در این زمینه ها ملزم به درخواست اجازه خاص و پروانه کار از اداره مربوطه در کشور آلمان می باشند.

مراحل ثبت شرکت در آلمان

مراحل ثبت شرکت در آلمان

هزینه ثبت انواع شرکت در آلمان

ثبت یک شرکت GmbH 

  • حداقل سرمایه سهامی: 25000 یورو 
  • این نوع شرکت متداول ترین نوع سرمایه گذاری تجاری در آلمان می باشد.
  • حداقل تعداد سهامداران یک نفر می باشد
  • ثبت محلی به عنوان دفتر شرکت ضروری است
  • رفتن به کشور آلمان ضروری می باشد

ثبت یک شرکت GmbH-UG mini 

  • نمونه کوچکتری از شرکت GmbH
  • حداقل سرمایه سهامی: 1 (توصیه می شود که بین 500 تا 1000 یورو برای اینکار در نظر بگیرید )
  • حداقل تعداد سهامداران و مدیران یک نفر می باشد
  • ثبت محلی به عنوان دفتر شرکت ضروری است
  • رفتن به کشور آلمان ضروری می باشد

ثبت یک شرکت AG 

  • حداقل سرمایه سهامی: 50000 یورو
  • صورتی از یک شرکت استاندارد برای اغلب شرکت های دولتی
  • حداقل تعداد سهامداران یک نفر می باشد

ثبت شرکت مشارکتی

  • مشارکت عمومی ( oHG ) یا محدود (KG ) امکان پذیر می باشد. 
  • سرمایه گذاران خارجی متمایل به مشارکت مسئولی محدود KG می باشند.
  • حداقل به دو شریک نیاز است که یکی از آن ها می تواند شرکت GmbH باشد. 
  • به طور کلی در کشور آلمان این نوع شرکت برای کسب و کار های کوچک و خانوادگی استفاده می شود.

ثبت شرکت تک نفره

  • ساده ترین و کم قانون ترین نوع شرکت
  • این شرکت باید در ثبت تجاری و اداره تجارت محلی به ثبت برسد. 
  • تاجر منفرد مسئولیت نامحدود در برابر تمام مسئولیت ها و بدهی ها دارد
  • سود حاصل از این شرکت شامل مالیات بر درآمد کشور آلمان در سطح فردی می شود.
  • علاوه بر هزینه دفاتر اسناد رسمی، هزینه ثبت شرکت بین 20 تا 60 یورو و ثبت نام تجاری 150 یورو( به دون در نظر گرفتن نوع شرکت ) خواهد بود.

در صورتی که اطلاعات کافی را برای انجام مراحل اخذ اقامت آلمان از طریق ثبت شرکت کسب نکردید، می توانید با آنچه که مشاورین موسسه حقوقی توسعه گران مهر در مشاوره با شما می گویند، اقدامات قانونی خود را برای درخواست ویزا انجام دهید.

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *